Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

Tabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

161 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Het aanbod sigaretten op de illegale markt is in NL alleen maar toegenomen sinds de laatste verhoging van de prijzen.
Klik om te vergroten...
Indd en dat maakt het een roker ontzettend moeilijk ,paar uur zonder peuk en je veranderd al in een reptiel haha ,ik rookte voor die belachelijke prijzen een pakje per week puur voor joints want normaal roken doe ik niet.
Is gewoon pure afzetterij heel die tabak handel van het systeem ,Alcohol zouden ze eens moeten aanpakken en heel hard ook vind ik!

Ons systeem heb nu 2 handels zaken in beheer.
Tabak
Wiet

Dat laatste is gewoon zielig ,die paar euro die die wietdealertjes hier verdienen afpakken!
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb grotendeels alles gelezen en bergijp de meeste standpunten.

Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de overheid de sigaretten duurder maakt met de intentie om de staatskas te spijzen en ze dat doen om mensen minder te doen roken een leugen is.

Dat op plaatsen waar veel mensen binnendeurs bijeen komen roken verboden is kan ik eventueel wel verstaan, al denk ik dat de effecten van passief roken overdreven zijn en ik niet geloof dat iemand longkanker zal krijgen door bij rokers in dezelfde ruimte te zitten. Al respecteeer ik wel de hinder die niet rokers ondervinden daar en afgescheiden ruimtes zoals in sommige cafés niet misplaatst zijn. Maar laat die blijven aub, roken is een recht.

Net zoals flitspalen op trajectcontroles worden aangevochten als zijnde een verdoken belasting en een achterbakse manier om geld in de staatskas te krijgen is dat net hetzelfde met het duurder maken van tabak. Mensen gaan niet minder roken en elke politieker in dit land weet dat. Ze zijn puur uit op ons geld en ik denk dat we dat kunnen bewijzen in een rechtbank en eisen dat tabak betaalbaar blijft.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oeff,
-Rataplan- zei:
roken is een recht
Klik om te vergroten...
Voor mij valt deze in dezelfde categorie als
Spoiler: politiek incorrecte tekst
"Het enige recht van een vrouw is het aanrecht".

Een verbod op roken is geen misdaad tegen de menselijkheid, net zo min trouwens als een verbod op consumptie van drugs.

Hoewel rokers stug, stoicijns, relatief prijsongevoelig zijn, nemen de accijns inkomsten toch af.
Wel bizar dat die afname vervolgens als een tegenvaller geduid wordt. In dat opzicht begrijp ik jouw insteek.

Als het doel zou zijn om meer geld te innen, dan beter om de accijns fors te verlagen en in plaats van die schreeuwerige hoofdletterteksten, Bambiplaatjes toe te staan.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
BelowTheFlow zei:
Oeff,

Voor mij valt deze in dezelfde categorie als
Spoiler: politiek incorrecte tekst
"Het enige recht van een vrouw is het aanrecht".

Een verbod op roken is geen misdaad tegen de menselijkheid, net zo min trouwens als een verbod op consumptie van drugs.

Hoewel rokers stug, stoicijns, relatief prijsongevoelig zijn, nemen de accijns inkomsten toch af.
Wel bizar dat die afname vervolgens als een tegenvaller geduid wordt. In dat opzicht begrijp ik jouw insteek.

Als het doel zou zijn om meer geld te innen, dan beter om de accijns fors te verlagen en in plaats van die schreeuwerige hoofdletterteksten, Bambiplaatjes toe te staan.
Klik om te vergroten...

Ik heb het nare gevoel dat er een roedel managers met een monsterlijk verbouwde Excel-sheet achter zit, die hebben gedacht: "hoe kunnen we de kosten van het roken minimaliseren?", zoals dat met zoveel dingen in onze samenleving zo is.

Wat moeten toch al die investeringsmaatschappijen in de woningbouw, het onroerend goed en zelfs in de dokterspraktijken tegenwoordig?

Als je het op die manier bekijkt, dan slaat die totaal van elkaar losgezongen situatie van risico's en daadwerkelijk beleid opeens ergens op.

Maar het kan ze gewoon niet schelen.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het enige recht van een vrouw is het aanrecht is uw argument?

Beetje bizarre redenering.

Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt.

Roken kan perfect in onze maatschappij passen zonder dat het iemand hindert en zowel vrouwen als mannen roken.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom zou roken een recht kunnen zijn ?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
-Rataplan- zei:
Het enige recht van een vrouw is het aanrecht is uw argument?

Beetje bizarre redenering.

Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt.

Roken kan perfect in onze maatschappij passen zonder dat het iemand hindert en zowel vrouwen als mannen roken.
Klik om te vergroten...

Een goed gemaakte vape is vast veel minder schadelijk en bij snus heb je zelfs helemaal geen rook, maar daar hebben de anti-rokers dan weer geen enkele boodschap aan.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Moto racen on the isle of man is toch ook een recht?
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#9
Toegestaan, of niet verboden, is iets anders dan een recht.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
-Rataplan- zei:
al denk ik dat de effecten van passief roken overdreven zijn en ik niet geloof dat iemand longkanker zal krijgen door bij rokers in dezelfde ruimte te zitten.
Klik om te vergroten...
Denk je dat ja? Hebbie dat onderzocht?

Het is zelfs bewezen dat meeroken schadelijker is dan roken, als het afgesloten ruimtes betreft. In de buitenlucht is dit anders, omdat je rook heel snel vermengt met die buitenlucht. Dan is het alleen (heel) schadelijk als je echt in de directe omgeving van een roker staat en de rook direct binnenkrijgt… zoals in de wachtrij bij de Efteling. Misschien wil @mandragora wel de artikelen delen die daar inzicht in geven😊

-Rataplan- zei:
Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de overheid de sigaretten duurder maakt met de intentie om de staatskas te spijzen en ze dat doen om mensen minder te doen roken een leugen is.
Klik om te vergroten...
Ik vind roken een achterbakse manier om al het geld uit die staatskas op te zuigen…

Nee dat vind ik niet echt. Maar het kost de samenleving, en daarmee zowel rokers als niet rokers, echt een heule boel geld. Daar accijns opleggen is dus ook… niet heel gek haha. Het is oa om die zorgkosten mee te betalen. Volgens onderzoek dekken de accijnzen niet eens een beetje de directe zorgkosten van roken, laat staan de indirecte zorgkosten.
Wel met je eens dat ik ook niet geloof dat de sneaky prijsstijgingen in het verleden niet per se enkel de intentie hadden om mensen te laten stoppen met roken. Maar nu het met €4 in een keer is verhoogd, “geloof” ik dat wel meer. En met de voorgenomen verhogingen die in even grote stappen gaan ook: dit voelen mensen enorm en kan echt een grote reden zijn te stoppen.

Ben het dan nog wel eens met Neo en zijn standpunt over rokende minima. Arme mensen komen uit omgevingen waar veel meer gerookt wordt en hebben veel mee stres: belangrijke factoren om te starten met en te blijven roken. Hen ontneem je wel “hun recht” op roken.

-Rataplan- zei:
Maar laat die blijven aub, roken is een recht.
Klik om te vergroten...
Dat recht wordt je toch niet ontnomen…? Je mag gewoon nog roken hoor haha. Het is alleen ff wat lastiger.

-Rataplan- zei:
Net zoals flitspalen op trajectcontroles worden aangevochten als zijnde een verdoken belasting en een achterbakse manier om geld in de staatskas te krijgen is dat net hetzelfde met het duurder maken van tabak.
Klik om te vergroten...
Heh? Tuurlijk niet? Wat een rare vergelijking.

Je rijdt gewoon te hard, dat mag niet van de wet. Daar wordt je op bestraft… in de vorm van een boete.
Roken heeft een accijns. Accijnzen zijn er letterlijk voor drie redenen: doorberekening van gebruikskosten, beïnvloeden van gedrag en het “spekken van de staatskas”.

BelowTheFlow zei:
Waarom zou roken een recht kunnen zijn ?
Klik om te vergroten...
Als je een liberaal standpunt in neemt gaat het wel over het recht op zelfbeschikking: zellef weten waar je je geld aan uitgeeft en hoe je je lichaam verkankerd.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Als je een liberaal standpunt in neemt gaat het wel over het recht op zelfbeschikking: zellef weten waar je je geld aan uitgeeft en hoe je je lichaam verkankerd.
Klik om te vergroten...
Het liberale standpunt houdt ook in dat mijn vrijheid op houdt waar ik die van een ander belemmer. Bij roken in een andere dan een pure privéomgeving, belemmer ik het recht van de ander op zuivere lucht.

Vrijheden en rechten zijn dan weer niet hetzelfde.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
BelowTheFlow zei:
Bij roken in een andere dan een pure privéomgeving, belemmer ik het recht van de ander op zuivere lucht.
Klik om te vergroten...
Dat doe je ook zodra je de auto instapt (en niet puur elektrisch rijdt).
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
BelowTheFlow zei:
Het liberale standpunt houdt ook in dat mijn vrijheid op houdt waar ik die van een ander belemmer.
Klik om te vergroten...

Waar ligt die grens?

Overigens vind ik het gezondheidsargument uitstekend, maar dan moet het wel consequent toegepast worden.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#14
Draai en keer het hoe dat je wil, het duurder maken van tabak wordt enkel gemotiveerd door het spijzen van de staatskas. Voor iedere en elke politieker in ons land is volksgezondheid daaraan ondergeschikt. Dus ze maken tabak duurder en dan lees ik dit.

www.hln.be

Chaos bij federale overheid: amper zicht op wat er met 66 miljard euro aan subsidies is gebeurd

De federale overheid deelde in 2023 een slordige 66 miljard euro aan subsidies uit, maar weet amper wat daarmee is gebeurd. Dat is de pijnlijke conclusie van een rapport dat is voorgesteld in de Kamer. De onderzoekers zijn zelf verwonderd van de chaos waarop ze stootten. “Van sommige...
www.hln.be www.hln.be
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
-Rataplan- zei:
Draai en keer het hoe dat je wil, het duurder maken van tabak wordt enkel gemotiveerd door het spijzen van de staatskas. Voor iedere en elke politieker in ons land is volksgezondheid daaraan ondergeschikt. Dus ze maken tabak duurder en dan lees ik dit.

www.hln.be

Chaos bij federale overheid: amper zicht op wat er met 66 miljard euro aan subsidies is gebeurd

De federale overheid deelde in 2023 een slordige 66 miljard euro aan subsidies uit, maar weet amper wat daarmee is gebeurd. Dat is de pijnlijke conclusie van een rapport dat is voorgesteld in de Kamer. De onderzoekers zijn zelf verwonderd van de chaos waarop ze stootten. “Van sommige...
www.hln.be www.hln.be
Klik om te vergroten...
Op zich is dat een belasting die je kunt vermijden.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Dat doe je ook zodra je de auto instapt (en niet puur elektrisch rijdt).
Klik om te vergroten...
Klopt .... gaat (uiteindelijk) ook wel gebeuren dat de auto met verbrandingsmotor verboden wordt.
Zo'n verbod is een politiek product, net als de hoogte van accijnsen en rookverboden.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
BelowTheFlow zei:
Klopt .... gaat (uiteindelijk) ook wel gebeuren dat de auto met verbrandingsmotor verboden wordt.
Zo'n verbod is een politiek product, net als de hoogte van accijnsen en rookverboden.
Klik om te vergroten...

We zullen zien.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
BelowTheFlow zei:
Klopt .... gaat (uiteindelijk) ook wel gebeuren dat de auto met verbrandingsmotor verboden wordt.
Zo'n verbod is een politiek product, net als de hoogte van accijnsen en rookverboden.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben zelf dan ook totaal niet aan het beargumenteren dat de maatregelen die voor roken worden genomen slecht zijn. Eerder het tegenovergestelde in de afgelopen drie pagina’s. Maar ik vind het wel een 🤏🏻 hypocriet hoe niet-rokers erover oordelen nu😅 De globale effecten van roken zijn best klein en de maatregelen die we nu al treffen mbt gezondheid van niet-rokers zijn ook meer dan voldoende heel gericht hierop. Een totaal rookverbod gaat dát niet enorm verbeteren (het gaat wel andere dingen verbeteren zoals ik eerder al benoemde maar daar ging t nu ff nie over haha).

De globale effecten van vervoer daarentegen, zijn enorm. En dan vinden we onze gezondheid ineens niet meer zo belangrijk, want ”gatfur ik ga toch niet met het ov”.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
-Rataplan- zei:
Draai en keer het hoe dat je wil, het duurder maken van tabak wordt enkel gemotiveerd door het spijzen van de staatskas. Voor iedere en elke politieker in ons land is volksgezondheid daaraan ondergeschikt. Dus ze maken tabak duurder en dan lees ik dit.

www.hln.be

Chaos bij federale overheid: amper zicht op wat er met 66 miljard euro aan subsidies is gebeurd

De federale overheid deelde in 2023 een slordige 66 miljard euro aan subsidies uit, maar weet amper wat daarmee is gebeurd. Dat is de pijnlijke conclusie van een rapport dat is voorgesteld in de Kamer. De onderzoekers zijn zelf verwonderd van de chaos waarop ze stootten. “Van sommige...
www.hln.be www.hln.be
Klik om te vergroten...
???? Hoe haal je dit er nou weer bij😂

Dat geld bij de overheid niet altijd goed besteed wordt is zeker iets om kritisch op te zijn maar heeft echt precies niets hiermee te maken.

Ik ken de Belgische cijfers niet, maar in Nederland ontving de overheid in 2022 ongeveer 2,8 miljard over accijns op sigaretten. De zorgkosten die direct toe te wijzen waren aan roken waren ongeveer 4 miljard. De indirecte kosten waren toen geschat op 7-8 miljard. Dus ja: de motivatie was om geld in de kas te krijgen. Dat is letterlijk wat accijns doet. Maar niet genoeg om de kosten voor de samenleving te dekken.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
-Rataplan- zei:
Ik betwijfel sterk of dat ervoor zal zorgen dat mensen minder gaan roken en als ze zo verder doen dan denk ik dat tabak gewoon in het illegale circuit gaat belanden en dat criminelen in Al Capone stijl gewoon tabak gaan beginnen te importeren.
Klik om te vergroten...
Klopt. In Nederland zijn al volop tabaksdealers actief, en veel mensen maken daar gebruik van. Daarnaast rijden nog veel meer mensen naar Duitsland of Luxemburg om een maandvoorraad sigaretten in te slaan en gelijk hun tank vol te gooien. Sinds de accijnsverhoging van zo'n €3 per pakje loopt de Nederlandse overheid al honderden miljoenen euro’s aan accijnzen mis. En dat is dus niet omdat mensen massaal stoppen met roken...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."