al denk ik dat de effecten van passief roken overdreven zijn en ik niet geloof dat iemand longkanker zal krijgen door bij rokers in dezelfde ruimte te zitten.
Denk je dat ja? Hebbie dat onderzocht?
Het is zelfs bewezen dat meeroken schadelijker is dan roken, als het afgesloten ruimtes betreft. In de buitenlucht is dit anders, omdat je rook heel snel vermengt met die buitenlucht. Dan is het alleen (heel) schadelijk als je echt in de directe omgeving van een roker staat en de rook direct binnenkrijgt… zoals in de wachtrij bij de Efteling. Misschien wil
@mandragora wel de artikelen delen die daar inzicht in geven😊
Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de overheid de sigaretten duurder maakt met de intentie om de staatskas te spijzen en ze dat doen om mensen minder te doen roken een leugen is.
Ik vind roken een achterbakse manier om al het geld uit die staatskas op te zuigen…
Nee dat vind ik niet echt. Maar het kost de samenleving, en daarmee zowel rokers als niet rokers, echt een heule boel geld. Daar accijns opleggen is dus ook… niet heel gek haha. Het is oa om die zorgkosten mee te betalen. Volgens onderzoek dekken de accijnzen niet eens een beetje de directe zorgkosten van roken, laat staan de indirecte zorgkosten.
Wel met je eens dat ik ook niet geloof dat de sneaky prijsstijgingen in het verleden niet per se
enkel de intentie hadden om mensen te laten stoppen met roken. Maar nu het met €4 in een keer is verhoogd, “geloof” ik dat wel meer. En met de voorgenomen verhogingen die in even grote stappen gaan ook: dit voelen mensen enorm en kan echt een grote reden zijn te stoppen.
Ben het dan nog wel eens met Neo en zijn standpunt over rokende minima. Arme mensen komen uit omgevingen waar veel meer gerookt wordt en hebben veel mee stres: belangrijke factoren om te starten met en te blijven roken. Hen ontneem je wel “hun recht” op roken.
Maar laat die blijven aub, roken is een recht.
Dat recht wordt je toch niet ontnomen…? Je mag gewoon nog roken hoor haha. Het is alleen ff wat lastiger.
Net zoals flitspalen op trajectcontroles worden aangevochten als zijnde een verdoken belasting en een achterbakse manier om geld in de staatskas te krijgen is dat net hetzelfde met het duurder maken van tabak.
Heh? Tuurlijk niet? Wat een rare vergelijking.
Je rijdt gewoon te hard, dat mag niet van de wet. Daar wordt je op bestraft… in de vorm van een boete.
Roken heeft een accijns. Accijnzen zijn er letterlijk voor drie redenen: doorberekening van gebruikskosten, beïnvloeden van gedrag en het “spekken van de staatskas”.
Waarom zou roken een recht kunnen zijn ?
Als je een liberaal standpunt in neemt gaat het wel over het recht op zelfbeschikking: zellef weten waar je je geld aan uitgeeft en hoe je je lichaam verkankerd.