Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZweevteev's landingsproces

Zweevteev's landingsproces

264 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweevteev zei:
KORTE UPDATES
  • Ik ben aangenomen voor de klinische traumabehandeling. Dit zal in januari plaatsvinden.
  • Drugsgebruik gaat goed, op alcohol na. Ik heb heel veel de neiging om te drinken, omdat sociaal contact anders "te saai" is. Klinkt lullig, maar als ik nuchter ben dan moet ik gewoon genoeg mentaal gestimuleerd worden om niet gek te worden van mijn eigen hoofd. Nuchter chillen doet dat op dit moment gewoon niet meer en dat is echt heel erg kut. Daarom zit ik ook veel vaker dan voorheen alleen thuis, want dan weet ik zeker dat ik mezelf genoeg kan afleiden. Verlangens naar drugs worden steeds sterker en heroïne/methamfetamine halen denk ik steeds vaker aan. Hetzelfde geldt voor automutileren. Heb dat al maanden niet meer gedaan, maar ik ben bang dat ik dat toch weer ga doen als het zo slecht blijft gaan of zelfs nog slechter wordt.
  • Naast dat het met mij kut gaat, gaat het ook kut met bijna alle mensen die dicht bij me staan en met mensen die ik voorheen vaak zag, dus dat helpt ook niet mee.
  • M'n venlafaxinedosis gaat van 187,5mg naar 225mg.

@Nihilist88 m'n antwoorden zijn nogal lang, dus ik antwoord even in dit topic op je citaten.


Ik heb ook een lange tijd 200mg geslikt (en abrupt mee gestopt). Toen ik weer in behandeling was zei m'n psychiater dat quetiapine vanaf 400mg ook een antidepressieve werking heeft en aangezien quetiapine me best goed beviel in het verleden (en ik geen benzodiazepinen meer wilde slikken voor slaap) besloot ik om er opnieuw mee te beginnen en het op te bouwen naar 400mg. Ik zit nu 11 maanden op deze dosis en het bevalt me zeer goed. Helaas is het echter ook gebleken dat wanneer ik het 1 dag vergeet te slikken, ik me ook enorm snel weer depressief en suïcidaal begin te voelen, dus dit afbouwen naar 0mg zie ik niet zo snel gebeuren, ook al wil ik het wel. Ik slik momenteel namelijk 7 pillen per dag en het is echt wel merkbaar aan m'n lichaam dat het echt niet niets is wat ik nu slik. Ik ben ook best wel bang om parkinsonisme te kregen van alle shit die ik nu heb, of dat m'n cognitie permanent schade oploopt. Ik weet niet hoe reëel het is dat ik hier last van ga krijgen als ik het jaren blijf slikken, maar zonder ik gewoon echt niet te doen voor mij momenteel en ik zie ook simpelweg geen toekomst voor me waarin ik niks meer slik.

Bekijk bijlage 54970

Idealiter ben ik in de toekomst van alles af, behalve de lisdexamfetamine. Het is heel evident gebleken dat lisdexamfetamine slikken me aanzienlijk gelukkiger maakt dan zonder het te slikken, dus als ik daardoor wat jaren van m'n leven moet inleveren, dan is dat maar zo.

De promethazine dacht ik eerst wel van af te kunnen, maar nu merk ik dat in slaap komen met promethazine altijd lukt en met quetiapine + venlafaxine alleen is dat niet zo, maar het is niet zo dat ik echt niet zonder de promethazine kan. Ik moet de promethazine sowieso afbouwen vanwege een klinische traumatherapie die ik ga volgen en het afbouwen is heel makkelijk, dus dat scheelt al wel iets.

Over de quetiapine en venlafaxine: ja, geen idee. Het gaat momenteel zo slecht dat de venlafaxine juist omhoog gaat en ik vanaf vandaag 225mg ga slikken. Ik heb tot nu toe 1 SSRI (escitalopram) 2SNRI's (mirtazapine) en een DNRI (bupropion) geslikt. Escitalopram en mirtazapine opbouwen ging prima, maar na 9 maanden was ik met beide medicijnen abrupt gestopt, aangezien ik het idee had dat het letterlijk niets deed, ook al slikte ik van beide de hoogste dosis. Bupropion was zo'n nachtmerrie dat ik dat volgens mij niet eens een week of volgehouden heb door de bijwerkingen. En dan heb je venlafaxine...


Ik ben opgenomen geweest om o.a. venlafaxine op te bouwen. Ik slikte toen 400mg quetiapine, 37,5-112,5mg venlafaxine en 5mg ivabradine (bètablokker). Iedere keer dat ik de gelegenheid kreeg om het te hebben over mijn medicatie, zei ik dat ik z.s.m. van de venlafaxine af wilde en mijn lisdexamfetamine terug wilde. Ik ging door een hel. Mijn hele persoonlijkheid was niets meer van terug te zien en mijn mond werd zo extreem droog van de venlafaxine, dat m'n mondhoeken zo vaak kapot gingen dat ik maandenlang donkere littekens bij mijn mondhoeken heb gehad.

Bekijk bijlage 54969

Ik was constant moe, extreem gedemotiveerd, werd antisociaal en met de dag werd ik suïcidaler. Ik keer ging ik na het avondeten na mijn kamer en stond ik op het punt om in slaap te vallen, wat nergens op sloeg, want ik had gewoon geslapen de nacht ervoor. Dat was echt de druppel voor mij en toen heb ik m'n benen opengesneden, in de hoop dat ik daar wat wakkerder van werd (en dat werkte). Heb het nooit gezegd tegen de begeleiding daar, want dan zou ik naar huis gestuurd worden en was ik nog veel verder van huis, ironisch genoeg.

Na 5 weken werd ik ontslagen uit het ziekenhuis en had ik afgesproken dat ik het nog één week zou slikken en dat het dan afgebouwd zou worden, aangezien toekomstige psychiaters dan niet moeilijk zouden kunnen doen over dat ik venlafaxine niet écht de kans zou hebben gegeven. Dit ging echter anders dan gedacht en in plaats van dat ik besloot om het af te bouwen, wilde ik het ophogen nog één kans geven, want alle bijwerkingen waren weg en ik merkte eigenlijk wel iets van een positief effect in mijn stemming, al was het onmogelijk om te controleren of dat vooral door de venlafaxine kwam of niet.

Mijn dosisverloop was: 37,5 - 75 - 112,5 (veel te snel opgebouwd, ik ging helemaal bad) - 75 - 112,5 - 150 (vrij snel erna, maar dit ging goed) - 187,5 - 225. Het was echt een achtbaan en mocht ik ooit nog veranderen van antidepressivum, dan ga ik dat echt niet thuis doen, want dat gaat niet goed komen denk ik.
Klik om te vergroten...
Wow da's wel andere koek en wist niet dat je in dergelijke behandeling zat.
Alvast veel sterkte en goede moed.

Zeer begrijpelijk dat je van die venlafaxine vanaf wil, heeft toch veel bijwerkingen, vooral lichamelijk dan.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zweevteev zei:
Ik ben al uren bezig met heroïne en methamfetamine proberen te fixen. Terugval is in zicht.
Klik om te vergroten...
Goed dat je dit deelt. Ik zou willen dat ik je kon helpen. Ook om je van dit idee af te praten.
Helpt het om met iemand te praten nu?
Take care ❤️
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweevteev zei:
Ik ben al uren bezig met heroïne en methamfetamine proberen te fixen. Terugval is in zicht.
Klik om te vergroten...
Hopelijk helpt het delen van jouw zucht. Uiteraard zou ik je willen behoeden voor een terugval, maar dat kan je alleen zelf. Je deelt je zoektocht, dus er is nog hoop dat je andere gedachten krijgt.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeehond zei:
Goed dat je dit deelt. Ik zou willen dat ik je kon helpen. Ook om je van dit idee af te praten.
Helpt het om met iemand te praten nu?
Take care ❤️
Klik om te vergroten...
Hippie Langwaus zei:
Hopelijk helpt het delen van jouw zucht. Uiteraard zou ik je willen behoeden voor een terugval, maar dat kan je alleen zelf. Je deelt je zoektocht, dus er is nog hoop dat je andere gedachten krijgt.
Klik om te vergroten...
Ik was eigenlijk van plan om helemaal niemand hierover te vertellen, maar heb het toch maar hier gedumpt met het idee van: "Jullie kunnen me niet fysiek tegenhouden, maar ergens hoop ik misschien toch voor mezelf dat anderen hun perspectief toelaten me op andere gedachten kan krijgen." Ik denk niet dat dat gaat gebeuren, want als ik eenmaal iets wil, dan ga ik het krijgen ook. Nu lukte het alleen niet, dus kan het pas morgen op z'n vroegst halen en heroïne is uitverkocht, dus tenzij ik iemand anders vind, is het "alleen maar" methamfetamine. Het lucht me dus niet op om dit te delen, het geeft me juist extra stress, aangezien ik mensen op deze manier toelaat om iets te zeggen over dingen die in mijn hoofd omgaan. Ik laat liever iedereen buiten de deur als ik van plan ben om iets heel destructiefs/gevaarlijks te gaan doen. Als ik wil gaan snijden of expres wil overdoseren dan zeg ik het bijvoorbeeld ook nooit tegen iemand.

Iets in me waardeert jullie berichten zeker wel hoor, maar duiveltje in mijn hoofd niet zo. Het is echt heel kut.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zweevteev zei:
Iets in me waardeert jullie berichten zeker wel hoor, maar duiveltje in mijn hoofd niet zo. Het is echt heel kut.
Klik om te vergroten...
Ik stuur je hierbij alleen maar liefde, dat overwint alles ❤️❤️❤️❤️
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.

Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten:
  • Oh ja, ik heb nog niet eens mijn kerstkaarten geopend.
  • Oh ja, ik wilde die tekening nog afmaken, maar het al best laat.
  • Oh shit, ik moet mijn medicatie nog nemen.
  • Eigenlijk wil ik LSD doen, maar dat kan niet zo laat.
  • Ik kan ook 2C-B bestellen, maar ik moet morgen wel op tijd wakker zijn, want ik had met iemand afgesproken.
  • Oh wacht, ik ben helemaal niet meer bezig met om me heen kijken, eigenlijk.
  • Mindless' aanname klopte dus toch.
En toen voelde ik me kut. Wilde net alsnog 2C-B bestellen, maar ik heb geen zin om dan meteen voor 10 pillen te betalen, dus nu voel ik me nog slechter en wil ik eigenlijk gewoon een lorazepammetje nemen, terwijl die bedoeld is voor uitsluitend noodgevallen, wat dit niet is. Ik ga nu maar gewoon verder lezen, want anders maak ik mezelf gek.

Mindless zei:
Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt.
Klik om te vergroten...
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik hoop ook bij @Zweevteev
Klik om te vergroten...
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Screenshot_20231228_231238_Gallery.png

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
mooie tekening 🥰
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Als iemand die ook een leven lang problemen heeft gehad met me moeilijk gewoon goed kunnen voelen:

Het goed wíllen voelen is key in je probleem.

Dit klinkt misschien tegenstrijdig en misschien ook te mooi om waar te zijn, maar gezien je naam denk ik niet geschoten is altijd mis:

Vergeet even het idee dat je je goed zou moeten voelen. Laat dat idee varen. Zolang je denkt dat je je goed zou moeten voelen, voel je je niet goed en trust me (niet doen, zelf kijken), je geest zal geen probleem hebben je tot op je laatste dag op deze aarde diezelfde boring gedachte voor te schotelen met hetzelfde resultaat: omdat je je goed wílt voelen, voel je je juist níet goed. Het is gewoon wat de geest doet: het is een gedachten fabriek. Het pompt gedachten eruit en als jij je aandacht daaraan geeft "denkt" het: oké, more of the same coming up! Het is echt als een machine. Natuurlijk zijn wij zelf geen machine, maar wat we hier op deze manier eigenlijk doen, is verwachten van een machine dat deze zich op een dag eindelijk eens niet als een machine zal gaan gedragen. It's NOT going to happen. Het zal niet stoppen zich als een machine te gedragen, want dat is wat het is.

Maar die gedachten zelf die maar blijven komen zijn niet het probleem. De aandacht die jij ze geeft is het probleem.

Probeer in plaats van diezelfde strategie eens dit (als je wilt):

Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.



Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:

Maar er is een reden waarom ik je hierop wijs. Want wat is de implicatie van dat je het moment niet kunt stoppen en ook niet kunt vastgrijpen? Waarom is het moment als zand dat door je vingers glijdt? De implicatie is dat het moment: de realiteit die recht voor je neus is, al gebeurd en zelfs alweer wég is op het moment dat je (geest) het probeert vast te houden. De implicatie is dat je geest niet alleen weinig invloed heeft op wat er NU gebeurt, maar NUL. Dit is iets wat volledig gezien moet worden: je hebt NUL invloed op hoe dit moment is, want het is al en het is zelfs alweer WEG.

We zijn te laat. Realiteit is er al voordat we zelfs maar kunnen begínnen te bedénken het anders te laten zijn dan wat het is. Dat klinkt misschien als slecht nieuws maar integendeel. De implicatie van dit gegeven is namelijk ook dat realiteit compleet vrij is van wat wij willen dat het is. En dat wij door simpelweg te zien dat we realiteit niet kunnen veranderen, het proberen daarvan op een gegeven moment vanzelf wegvalt. Want je ziet dat het absoluut zinloos is dat te veranderen dat al is (en ook alweer weg is, mind you) voordat we zelfs maar kunnen begínnen het te willen veranderen.

Hoe relateert dit zich dan precies tot je probleem van je goed willen voelen?

Je gedachten die zeggen "het is niet goed zoals het is, ik voel me niet zoals ik wil", dat is de gelimiteerde geest. En dat is jij, gefocust op die gelimiteerde gedachten, jezelf in een patroon houdend van goed willen voelen in de toekomst en daardoor compleet uitsluitend je goed te voelen in het hier en nu.

Maar wat is dat moment dat je niet vast kunt grijpen? Dat moment dat hier al is vóórdat je gedachten het willen veranderen. Dit moment nú, dat nú alweer weg is. Dat is de ongelimiteerde geest. Dat is het moment dat altijd in beweging is. Het is altijd veranderend, het staat nooit stil, het is vitaal, het is levend.

Er is geen leven te vinden in de gelimiteerde geest. De gelimiteerde geest ziet alleen verleden en toekomst. Dit zijn bruikbare concepten, maar als je geluk wilt, als je je goed wilt voelen: dat is alleen hier en nu: op de plaats en tijd waar je ziet dat dit moment vrij is. Het is vrij in de zin dat wij het niet kunnen veranderen, omdat het té vluchtig is om vast te grijpen. En paradoxaal genoeg veranderd het juist in positieve zin wanneer je ziet dat je het niet kunt veranderen. Je proberen het te veranderen valt hierdoor weg.

Het is te uitputtend om te proberen geluk te vinden. In plaats daarvan: STOP. En zie dat je proberen zinloos is. Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt. Je moet stoppen en zien dat je pogingen tevergeefs zijn, zodat je uit tijd en in het hier en nu kunt komen, daar waar je in werkelijkheid altijd al bent en daar waar alle geluk op je ligt te wachten om je te genezen hiervan, om je te vervullen.

Niet langer uitstellen meisje.
Klik om te vergroten...
Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#11
Paranoize. zei:
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik dringend eens uitgebreid moet gaan praten met m'n psychiater hierover, want de heftigheid van mijn nare gevoel komt eigenlijk helemaal niet overheen met de heftigheid van dingen die ik meemaak. Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zweevteev zei:
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten...........................En toen voelde ik me kut.
Klik om te vergroten...
Hooold up... wait a minute... rewind... drrrzzzz...

(Ik ga hier even op door, als je dat liever niet wil moet je het aangeven hoor)


"Toen zat ik in mijn hoofd... en toen voelde ik me kut."

Dat is hoe het gaat. We gaan in ons hoofd zitten (ik ook hoor) en daar begint het malen en vervolgens het lijden daarover. Maar daarom reageerde ik hier ook, om aan te geven dat er een reële uitweg daaruit is. We kunnen de keuze maken niet in ons hoofd te gaan zitten, daar waar we ons eindeloos laten kwellen door onze eigen gedachten.

Het is alleen erg belangrijk om die uitweg niet over het hoofd te zien. Je zegt "het leek een statisch beeld te zijn". Wat? De wereld voor je? Want de suggestie was om naar je huidige perceptie (dat wat je daadwerkelijk voor je ziet) te kijken en het moment zelf te stoppen. Niet in je hoofd een beeld te bedenken over de wereld, maar het daadwerkelijke moment zelf te stoppen. Als de wereld een statisch beeld lijkt te zijn, ben je al een stap te ver en zit je alweer in je hoofd. Want perceptie is nooit een statisch beeld. Het gaat hier niet over gedachten, maar over realiteit: wat is het dat je daadwerkelijk voor je ziet? Is dat een statisch beeld? Hoezo, staat de wereld helemaal stil voor je? Nee toch? De wereld is niet statisch, de wereld is in een constante flux van verandering. Als je daadwerkelijk kijkt naar wat er voor je is, zul je zien dat de wereld nooit ook maar een moment stilstaat.

Je zintuigen zijn als poorten uit je hoofd, uit de illusie, in de werkelijkheid. Tenminste, zo kunnen ze fungeren als je ernaar kijkt zonder te luisteren wat je hoofd erover heeft te zeggen. En in dit voorbeeld pak ik visuele perceptie erbij: dat wat je ziet. Als dat lastig voor je is, kun je bijvoorbeeld ook auditieve perceptie gebruiken: dat wat je hoort. Persoonlijk vind ik dat de makkelijkste. Zet bijvoorbeeld een video of audioclip op waarop iemand aan het praten is. Maakt niet waarover. Het gaat hier niet over de conceptuele betekenis (dan zitten we alweer in het hoofd), maar om te zien/horen dat je het huidige moment niet stil kunt zetten. Niet echt, niet in de realiteit. Probeer het eens met horen en zie hoelang een geluid hier eigenlijk is. Als je echt luistert zul je merken dat een geluid hier niet voor een bepaalde tijdsduur is, maar voor geen tijd. Waarom? Omdat het moment dat een geluid hier is, datzelfde geluid alweer weg is. Geloof mij hier niet in, maar kijk/luister voor jezelf.

Waarom is dit dan zo belangrijk?

Omdat dit de potentie heeft je niet die stap naar je hoofd en vervolgens in malen (en lijden daarover) te laten zetten. Maar in plaats daarvan je in de werkelijkheid te houden: in het hier en nu: daar waar perceptuele informatie daadwerkelijk verschijnt en ook weer verdwijnt. (in hetzelfde tijdloze moment!)

Hiervoor zul je eerst daadwerkelijk voor jezelf moeten zien dat het huidige moment tegelijk verschijnt en verdwijnt. Dat is cruciaal: om te zien dat er geen tijd zit tussen verschijnen en verdwijnen van bijvoorbeeld een geluid of dat wat je ziet.

Daarna pas kunnen de implicaties hiervan gezien worden, die schokkend zijn:

Het is nodig om dit voor jezelf te zien, maar ik kan wel 1 implicatie opnoemen:

1 implicatie van zien dat het huidige moment dat je waarneemt dat exact zelfde moment alweer verdwenen is, is dat er geen 'dingen' kunnen bestaan. Niet echt, niet in de werkelijkheid. Natuurlijk, conceptueel plakken we labels op "dingen" en dit is hartstikke nuttig, omdat we zo middels taal betekenis geven aan "dingen" en hierover kunnen communiceren met anderen. Maar in de werkelijkheid bestaan deze dingen nergens. Waarom? Omdat zelfs het letterlijke moment: dat wat je de wereld noemt, weg is op het moment dat het er is. Er is geen substantie aanwezig in dat wat je ziet. Het lijkt hier te zijn, maar het is constant veranderend. Voor 'dingen' te laten bestaan, moet er tijd bestaan waarin die dingen bestaan. Maar je hebt al gezien: het moment zelf is hier aanwezig voor geen tijd whatsoever.

Dit klinkt waarschijnlijk heel raar en dat is het ook, vergeleken bij de "normale" overtuiging dat hier echt dingen bestaan in tijd. Maar dit directe zien heeft de potentie om je uit tijd te halen. (Psychologische) tijd = denken. Mind = time, time = mind. Tijd "is" er alleen zolang je denkt. Maar wanneer je door 1 van de poorten van perceptie gaat, kom je terug in de realiteit: daar waar geen tijd, geen ruimte en dus geen dingen en óók geen mensen zijn, inclusief jezelf. Wat hier wél is, is een constante stroom van bewustzijn die de vorm aanneemt van de wereld voor je (waar overigens dat wat je je lichaam noemt deel van uitmaakt). En dat ben jij. Dat is het vormloze die verschijnt als vorm. Maar het is alleen maar een lijken te verschijnen als vorm. Want als je weer kijkt naar je daadwerkelijke perceptie, het daadwerkelijke moment: het is hier aanwezig voor geen tijd. Alles dat verschijnt, verdwijnt dat exact zelfde moment.

En in dit hele zien (wat je zélf alleen kunt doen, anders heeft dit allemaal geen betekenis voor je) is vrijheid. Vrijheid van gevangen zijn door je eigen geest. Want je ziet: ik ben niet een entiteit op een lineaire tijdslijn met een daadwerkelijk bestaand verleden, naar een daadwerkelijk komende toekomst. In plaats daarvan ben ik dat wat hier en nu (eeuwig) aanwezig is en alle vormen ziet verschijnen en verdwijnen (in hetzelfde moment!).

Zweevteev zei:
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Klik om te vergroten...
Voor de duidelijkheid:

Ik bedoel met dit alles niet dat je geen plannen of dromen zou moeten hebben. Tijd is dan wel illusionair, maar het stopt niet, zelfs niet als je de illusionaire aard van tijd ziet. En er is niets mis met de dimensie van tijd. Er is niets mis met als een persoon een leven leiden met plannen en dromen. Met dingen die je graag wilt doen in deze prachtige wereld. Het is de dans van vormloosheid in vorm.

Wat ik wél bedoel, is dat dít moment nú, niet veranderd kan worden. Omdat het alreeds is en op exact hetzelfde moment alweer weg is. Het heeft daarom absoluut geen zin om in weerstand te zijn tegen wat is, want je bent altijd al te laat: het is al zoals het is.

Dus, je kunt the best of both worlds hebben:

En de inherente vrijheid die in het hier en nu aanwezig is als je eigen zelf. Én de dans van vorm: het (schijnbaar) bestaan als entiteit die ervaringen heeft: kan leren, kan omgaan met (schijnbare) anderen, liefde kan ervaren, schoonheid kan ervaren, verlies kan ervaren, etc.

Het is belangrijk om te beseffen dat je die vrijheid niet zelf creëert. Het is hier al, voordat je iets kunt doen. Het huidige moment creëert zichzelf en vernietigd zichzelf in datzelfde moment. Het geeft zichzelf op die manier absolute vrijheid, zou je kunnen zeggen. Elk moment is daarom constant nieuw. Elk moment is een daadwerkelijk nieuw begin. We hoeven hier niks voor te doen, behalve realiseren dat dit al zo is, voordat we iets kúnnen doen.


Zweevteev zei:
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Bekijk bijlage 56194

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
Klik om te vergroten...
Wauw mooie tekening!

En ik denk dat ik hierboven eigenlijk alles wel getypt heb. Je zegt "maar het lukt me niet". Ik zou zeggen: kijk gewoon weer opnieuw: wat is dit moment? Wat is deze wereld? En hoe waar kunnen mijn gedachten zijn, als ik de implicaties van de aard van dit (vluchtige) moment aanschouw?


Dirkjan zei:
Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat zoveel mensen de dingen herkennen die ik hier aangeef! Ik wijs er alleen naar hè. Je heb zelf het inzicht, je ziet het voor jezelf.

(zal later even reageren op je PM :) )
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zweevteev zei:
Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.
Klik om te vergroten...
Er gebeurt wel degelijk wat - je gaat in je eigen hoofd zitten, en dat is op dit moment geen fijne plek. Het zal schelen als je meer onder de mensen komt.
S
Sn!PySN¥phERLid
01-01-2024, 00:00
#14
"maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar ".

Zweevteev zei:
Ik denk dat ik dringend eens uitgebreid moet gaan praten met m'n psychiater hierover, want de heftigheid van mijn nare gevoel komt eigenlijk helemaal niet overheen met de heftigheid van dingen die ik meemaak. Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.
Klik om te vergroten...

@Zweevteev
@Paranoize.

Ik wil niets afdoen aan jullie persoonlijke ervaringen. Maar de redenering en conclusie dat venlafaxine (Efexor) en quetiapine (Seroquel) zonder onderliggende, endogene impuls of exogene kruisbeïnvloeding bijkomende depressieve episodes zou veroorzaken of er zou versterken, is heel ongebruikelijk.

Beide medicijnen neem ik intussen 2,5 jaar. Mijn stemming heeft het alvast duurzaam genormaliseerd.

Wat ik me wel herinner, is dat een psychiater me ongeveer een jaar terug eens zei dat venlafaxine best veel wordt voorgeschreven bij depressie (al is het oorspronkelijk als middel tegen angststoornissen ontwikkeld) omdat het door de doorsnee patiënt bijzonder goed verdragen wordt en amper een sederende werking heeft, maar dat het nadeel is dat venlafaxine weinig tot niets uithaalt als er een chronische melancholische depressie in het spel is.

Zweevteev is uiteraard de enige die haar eigen situatie concreet kan inschatten in samenspraak met haar arts(en) en therapeut(en). Maar als het effectief gaat om een erg diepe, hardnekkig persistente depressie dan ligt het m.i. eerder voor de hand dat men een volgende medicamenteuze behandelfase opstart omdat de toediening van venalfaxine geen gunstige effecten heeft. Het kan gaan om een verhoging van de dosis venalfaxine, het combineren ervan met een ander antidepressivum, het voorschrijven van een ander, zwaarder antidepressivum (men kan bv. denken aan vortioxetine (Spravato) en/of bijkomende toediening van mirtazapine (Remeron) of lithium (Camcolit) ter vervanging van de quetiapine.

Bespreek het misschien eens met je voorschrijver.

Ik wens je in elk geval zo gauw mogelijk beterschap toe.

Bisous
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Sn!PySN¥phER zei:
"maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar ".



@Zweevteev
@Paranoize.

Ik wil niets afdoen aan jullie persoonlijke ervaringen. Maar de redenering en conclusie dat venlafaxine (Efexor) en quetiapine (Seroquel) zonder onderliggende, endogene impuls of exogene kruisbeïnvloeding bijkomende depressieve episodes zou veroorzaken of er zou versterken, is heel ongebruikelijk.

Beide medicijnen neem ik intussen 2,5 jaar. Mijn stemming heeft het alvast duurzaam genormaliseerd.

Wat ik me wel herinner, is dat een psychiater me ongeveer een jaar terug eens zei dat venlafaxine best veel wordt voorgeschreven bij depressie (al is het oorspronkelijk als middel tegen angststoornissen ontwikkeld) omdat het door de doorsnee patiënt bijzonder goed verdragen wordt en amper een sederende werking heeft, maar dat het nadeel is dat venlafaxine weinig tot niets uithaalt als er een chronische melancholische depressie in het spel is.

Zweevteev is uiteraard de enige die haar eigen situatie concreet kan inschatten in samenspraak met haar arts(en) en therapeut(en). Maar als het effectief gaat om een erg diepe, hardnekkig persistente depressie dan ligt het m.i. eerder voor de hand dat men een volgende medicamenteuze behandelfase opstart omdat de toediening van venalfaxine geen gunstige effecten heeft. Het kan gaan om een verhoging van de dosis venalfaxine, het combineren ervan met een ander antidepressivum, het voorschrijven van een ander, zwaarder antidepressivum (men kan bv. denken aan vortioxetine (Spravato) en/of bijkomende toediening van mirtazapine (Remeron) of lithium (Camcolit) ter vervanging van de quetiapine.

Bespreek het misschien eens met je voorschrijver.

Ik wens je in elk geval zo gauw mogelijk beterschap toe.

Bisous
Klik om te vergroten...
Spreek alleen uit eigen ervaring. Ik onderbouw niks en zeg niet dat het daadwerkelijk zo is

(Maar dat denk en geloof ik wel)
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
(zal later even reageren op je PM :) )
Klik om te vergroten...
Oh ik had hem weggegooid omdat ik dacht hier zit ie helemaal niet op te wachten, man. Als je kan terughalen dan kan je idd reageren. Het is een korte hoor, geen Dirkjan brij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Oh ik had hem weggegooid omdat ik dacht hier zit ie helemaal niet op te wachten, man. Als je kan terughalen dan kan je idd reageren. Het is een korte hoor, geen Dirkjan brij.
Klik om te vergroten...
Hij staat er voor mij nog hoor.

En ik ben alleen maar blij dat ik je kon helpen met iets. Cijfer jezelf niet weg!

Zal zo even reageren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Je vat hier in principe - weliswaar in jouw unieke woorden - volgens mij min of meer (een vorm/onderdeel van) ACT - Acceptance and Commitment Therapy - samen. Erg interessante therapievorm die veel populariteit wint in de psychologie, ook gewoon prima wetenschappelijk onderlegd. Ik ben zelf van plan deze therapie te gaan volgen na mijn huidige therapie, omdat ik hier echt wat in zie. Bekende concepten waarvan de wetenschap al lang weet dat ze in bepaalde situaties goed kunnen werken, zoals mindfulness, passen ook perfect in deze therapie.

‘Leren voelen’ (ook indien negatief) boven ‘leren je goed/beter te voelen’.

Ook is dit in principe wat je doet als je in een (bad) trip belandt - hoe moeilijk het ook wordt, accepteren/verdragen is toch de (beste) key.

Ik moet me zelf inhoudelijk nog verder verdiepen in ACT, dus heel gedetailleerde vragen kan ik er niet over beantwoorden, maar zo zie je maar weer dat jouw ideeën niet eens altijd zo ver afwijken van de wetenschappelijk onderbouwde ideeën. 😉
Klik om te vergroten...
Sorry deed het niet met opzet. Ik heb daar nog nooit van gehoord.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Zo zweverig is dit niet.
Klik om te vergroten...
Dat is goed om te horen.

Ik hoop dat dit allemaal meer mainstream wordt, want zo zweverig is dit allemaal inderdaad niet.

Wat is er zweverig aan met een onderzoekende blik naar jezelf, naar je wereld te kijken.

Dat is alles wat het is. Geen fantasie benodigd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Dat is goed om te horen.

Ik hoop dat dit allemaal meer mainstream wordt, want zo zweverig is dit allemaal inderdaad niet.

Wat is er zweverig aan met een onderzoekende blik naar jezelf, naar je wereld te kijken.

Dat is alles wat het is. Geen fantasie benodigd.
Klik om te vergroten...

Ah, die toevoeging had je dus al gelezen. Helemaal hiermee eens! 😁

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."