Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZweevteev's landingsproces

Zweevteev's landingsproces

264 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damn @Mindless,

Het duurde even voordat ik je bericht helemaal begreep en heb enkele zaken verschillende keren moeten lezen maar ik vind dat je heel moeilijke filosofische materie echt goed kunt in mensentaal omzetten. Ben steeds verwonderd door je berichten en hoewel ze moeite kosten te begrijpen is de vreugde des te groter als het lukt.

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn hierbij echt heel goede handvaten. Het zorgt ervoor dat je niet anders kan dan het geluk in het hier en nu te vinden. Ook gewoon niets doen en hiermee gelukkig zijn blijkt voor velen een onmogelijke taak. Daarom is volgende statement ook helemaal waar:
"Gelukkig zijn met niets, is gelukkig zijn met alles."
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Green Dude zei:
Damn @Mindless,

Het duurde even voordat ik je bericht helemaal begreep en heb enkele zaken verschillende keren moeten lezen maar ik vind dat je heel moeilijke filosofische materie echt goed kunt in mensentaal omzetten. Ben steeds verwonderd door je berichten en hoewel ze moeite kosten te begrijpen is de vreugde des te groter als het lukt.

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn hierbij echt heel goede handvaten. Het zorgt ervoor dat je niet anders kan dan het geluk in het hier en nu te vinden. Ook gewoon niets doen en hiermee gelukkig zijn blijkt voor velen een onmogelijke taak. Daarom is volgende statement ook helemaal waar:
"Gelukkig zijn met niets, is gelukkig zijn met alles."
Klik om te vergroten...
Ik ben allang blij dat het overkomt wat ik neerzet en nog blijer dat mensen er misschien door geholpen zijn!

Het blijft moeilijk voor me om iets dat eigenlijk te simpel voor woorden is, zo te verwoorden dat anderen verwezen worden naar dat in zichzelf. Deze dingen zitten in ons allemaal, op een bepaald niveau is deze wetenschap al in ons allen aanwezig. Het is ook pas waardevol als iemand het voor zichzelf ziet: zelf het inzicht heeft. Als je het niet zelf ziet, is het niet van waarde voor jezelf. Het is alleen een dingetje om dat te triggeren, om te proberen te verwijzen naar dat wat de ander zelf moet zien. Helaas moet dat nu eenmaal via taal, wat erg omslachtig gaat. Maar zoals gezegd ben ik blij dat dat (soms) lukt. Ik hoop ook bij @Zweevteev

Dit soort dingen worden trouwens makkelijker hoe vaker je je ermee bezig houdt. Niet omdat ze moeilijk zijn, maar omdat er zo makkelijk overheen gekeken kan worden. Ook ik kijk er zo weer overheen. Bijvoorbeeld het feit dat het moment nooit gevat kan worden. Dat het moment dat iets in bestaan komt, het tegelijk alweer weg is. (is dat niet wonderlijk op zichzelf!? Dat ding alleen is mindblowing: het heeft de potentie je denken compleet het zwijgen op te leggen) En dat dit "fenomeen" zeer ingrijpende implicaties heeft op onze relatie met de wereld, namelijk: dat het totaal zinloos is het moment anders te willen laten zijn dan het is. Want het is al precies zoals het is. We zijn altijd te laat om het moment zelf te veranderen.

Je zou zeggen dat als je dit feit eenmaal ziet, dat je wijze van omgaan met de wereld vanaf dan direct blijvend verandert en dat doet het misschien voor sommigen ook, maar voor mij persoonlijk is dat niet zo. Tenminste niet tot op heden. Ik ervaar de wereld zelf als een enorm overtuigende illusie, waar ik, ondanks dat ik bekend ben met dat genoemde feit, nog steeds geregeld val voor die illusie. Maar zoals gezegd: weer uit de illusie stappen wordt makkelijker. Elk moment is weer een moment en weer een kans eigenlijk, om te zien dat ik altijd te laat ben om het huidige moment te veranderen. Er ligt een enorme vrijheid in dit besef. Want als ik er letterlijk niets aan kan doen en ik me dit voldoende besef, dan valt het proberen het te veranderen weg. Dan valt de weerstand tegen het huidige moment weg. Opeens zijn er dan geen problemen meer. Alles is goed, precies zoals het is. Gek genoeg inclusief de dingen die de geest als slecht bestempeld.

Daarom wil ik graag ook mensen herinneren aan deze dingen die altijd zelf gezien moeten worden (je niet gegeven kunnen worden als informatie). Herinneren, omdat ik niets nieuws zeg, maar verwijs naar wat je al weet.

Mijn intentie is trouwens altijd om een beknopte reply te maken, maar dan wordt het toch weer een lap tekst...


Edit:

En o ja, de ademhaling is hier nauw mee verbonden en het werkt in mijn ervaring twee kanten op: verbeter je ademhaling en je ervaart meer het hier en nu. Tegelijk: kom meer in het hier en nu en je ademhaling verbeterd vanzelf mee.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.

Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten:
  • Oh ja, ik heb nog niet eens mijn kerstkaarten geopend.
  • Oh ja, ik wilde die tekening nog afmaken, maar het al best laat.
  • Oh shit, ik moet mijn medicatie nog nemen.
  • Eigenlijk wil ik LSD doen, maar dat kan niet zo laat.
  • Ik kan ook 2C-B bestellen, maar ik moet morgen wel op tijd wakker zijn, want ik had met iemand afgesproken.
  • Oh wacht, ik ben helemaal niet meer bezig met om me heen kijken, eigenlijk.
  • Mindless' aanname klopte dus toch.
En toen voelde ik me kut. Wilde net alsnog 2C-B bestellen, maar ik heb geen zin om dan meteen voor 10 pillen te betalen, dus nu voel ik me nog slechter en wil ik eigenlijk gewoon een lorazepammetje nemen, terwijl die bedoeld is voor uitsluitend noodgevallen, wat dit niet is. Ik ga nu maar gewoon verder lezen, want anders maak ik mezelf gek.

Mindless zei:
Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt.
Klik om te vergroten...
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ik hoop ook bij @Zweevteev
Klik om te vergroten...
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Screenshot_20231228_231238_Gallery.png

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
mooie tekening 🥰
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Als iemand die ook een leven lang problemen heeft gehad met me moeilijk gewoon goed kunnen voelen:

Het goed wíllen voelen is key in je probleem.

Dit klinkt misschien tegenstrijdig en misschien ook te mooi om waar te zijn, maar gezien je naam denk ik niet geschoten is altijd mis:

Vergeet even het idee dat je je goed zou moeten voelen. Laat dat idee varen. Zolang je denkt dat je je goed zou moeten voelen, voel je je niet goed en trust me (niet doen, zelf kijken), je geest zal geen probleem hebben je tot op je laatste dag op deze aarde diezelfde boring gedachte voor te schotelen met hetzelfde resultaat: omdat je je goed wílt voelen, voel je je juist níet goed. Het is gewoon wat de geest doet: het is een gedachten fabriek. Het pompt gedachten eruit en als jij je aandacht daaraan geeft "denkt" het: oké, more of the same coming up! Het is echt als een machine. Natuurlijk zijn wij zelf geen machine, maar wat we hier op deze manier eigenlijk doen, is verwachten van een machine dat deze zich op een dag eindelijk eens niet als een machine zal gaan gedragen. It's NOT going to happen. Het zal niet stoppen zich als een machine te gedragen, want dat is wat het is.

Maar die gedachten zelf die maar blijven komen zijn niet het probleem. De aandacht die jij ze geeft is het probleem.

Probeer in plaats van diezelfde strategie eens dit (als je wilt):

Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.



Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:

Maar er is een reden waarom ik je hierop wijs. Want wat is de implicatie van dat je het moment niet kunt stoppen en ook niet kunt vastgrijpen? Waarom is het moment als zand dat door je vingers glijdt? De implicatie is dat het moment: de realiteit die recht voor je neus is, al gebeurd en zelfs alweer wég is op het moment dat je (geest) het probeert vast te houden. De implicatie is dat je geest niet alleen weinig invloed heeft op wat er NU gebeurt, maar NUL. Dit is iets wat volledig gezien moet worden: je hebt NUL invloed op hoe dit moment is, want het is al en het is zelfs alweer WEG.

We zijn te laat. Realiteit is er al voordat we zelfs maar kunnen begínnen te bedénken het anders te laten zijn dan wat het is. Dat klinkt misschien als slecht nieuws maar integendeel. De implicatie van dit gegeven is namelijk ook dat realiteit compleet vrij is van wat wij willen dat het is. En dat wij door simpelweg te zien dat we realiteit niet kunnen veranderen, het proberen daarvan op een gegeven moment vanzelf wegvalt. Want je ziet dat het absoluut zinloos is dat te veranderen dat al is (en ook alweer weg is, mind you) voordat we zelfs maar kunnen begínnen het te willen veranderen.

Hoe relateert dit zich dan precies tot je probleem van je goed willen voelen?

Je gedachten die zeggen "het is niet goed zoals het is, ik voel me niet zoals ik wil", dat is de gelimiteerde geest. En dat is jij, gefocust op die gelimiteerde gedachten, jezelf in een patroon houdend van goed willen voelen in de toekomst en daardoor compleet uitsluitend je goed te voelen in het hier en nu.

Maar wat is dat moment dat je niet vast kunt grijpen? Dat moment dat hier al is vóórdat je gedachten het willen veranderen. Dit moment nú, dat nú alweer weg is. Dat is de ongelimiteerde geest. Dat is het moment dat altijd in beweging is. Het is altijd veranderend, het staat nooit stil, het is vitaal, het is levend.

Er is geen leven te vinden in de gelimiteerde geest. De gelimiteerde geest ziet alleen verleden en toekomst. Dit zijn bruikbare concepten, maar als je geluk wilt, als je je goed wilt voelen: dat is alleen hier en nu: op de plaats en tijd waar je ziet dat dit moment vrij is. Het is vrij in de zin dat wij het niet kunnen veranderen, omdat het té vluchtig is om vast te grijpen. En paradoxaal genoeg veranderd het juist in positieve zin wanneer je ziet dat je het niet kunt veranderen. Je proberen het te veranderen valt hierdoor weg.

Het is te uitputtend om te proberen geluk te vinden. In plaats daarvan: STOP. En zie dat je proberen zinloos is. Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt. Je moet stoppen en zien dat je pogingen tevergeefs zijn, zodat je uit tijd en in het hier en nu kunt komen, daar waar je in werkelijkheid altijd al bent en daar waar alle geluk op je ligt te wachten om je te genezen hiervan, om je te vervullen.

Niet langer uitstellen meisje.
Klik om te vergroten...
Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#8
Paranoize. zei:
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik dringend eens uitgebreid moet gaan praten met m'n psychiater hierover, want de heftigheid van mijn nare gevoel komt eigenlijk helemaal niet overheen met de heftigheid van dingen die ik meemaak. Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zweevteev zei:
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten...........................En toen voelde ik me kut.
Klik om te vergroten...
Hooold up... wait a minute... rewind... drrrzzzz...

(Ik ga hier even op door, als je dat liever niet wil moet je het aangeven hoor)


"Toen zat ik in mijn hoofd... en toen voelde ik me kut."

Dat is hoe het gaat. We gaan in ons hoofd zitten (ik ook hoor) en daar begint het malen en vervolgens het lijden daarover. Maar daarom reageerde ik hier ook, om aan te geven dat er een reële uitweg daaruit is. We kunnen de keuze maken niet in ons hoofd te gaan zitten, daar waar we ons eindeloos laten kwellen door onze eigen gedachten.

Het is alleen erg belangrijk om die uitweg niet over het hoofd te zien. Je zegt "het leek een statisch beeld te zijn". Wat? De wereld voor je? Want de suggestie was om naar je huidige perceptie (dat wat je daadwerkelijk voor je ziet) te kijken en het moment zelf te stoppen. Niet in je hoofd een beeld te bedenken over de wereld, maar het daadwerkelijke moment zelf te stoppen. Als de wereld een statisch beeld lijkt te zijn, ben je al een stap te ver en zit je alweer in je hoofd. Want perceptie is nooit een statisch beeld. Het gaat hier niet over gedachten, maar over realiteit: wat is het dat je daadwerkelijk voor je ziet? Is dat een statisch beeld? Hoezo, staat de wereld helemaal stil voor je? Nee toch? De wereld is niet statisch, de wereld is in een constante flux van verandering. Als je daadwerkelijk kijkt naar wat er voor je is, zul je zien dat de wereld nooit ook maar een moment stilstaat.

Je zintuigen zijn als poorten uit je hoofd, uit de illusie, in de werkelijkheid. Tenminste, zo kunnen ze fungeren als je ernaar kijkt zonder te luisteren wat je hoofd erover heeft te zeggen. En in dit voorbeeld pak ik visuele perceptie erbij: dat wat je ziet. Als dat lastig voor je is, kun je bijvoorbeeld ook auditieve perceptie gebruiken: dat wat je hoort. Persoonlijk vind ik dat de makkelijkste. Zet bijvoorbeeld een video of audioclip op waarop iemand aan het praten is. Maakt niet waarover. Het gaat hier niet over de conceptuele betekenis (dan zitten we alweer in het hoofd), maar om te zien/horen dat je het huidige moment niet stil kunt zetten. Niet echt, niet in de realiteit. Probeer het eens met horen en zie hoelang een geluid hier eigenlijk is. Als je echt luistert zul je merken dat een geluid hier niet voor een bepaalde tijdsduur is, maar voor geen tijd. Waarom? Omdat het moment dat een geluid hier is, datzelfde geluid alweer weg is. Geloof mij hier niet in, maar kijk/luister voor jezelf.

Waarom is dit dan zo belangrijk?

Omdat dit de potentie heeft je niet die stap naar je hoofd en vervolgens in malen (en lijden daarover) te laten zetten. Maar in plaats daarvan je in de werkelijkheid te houden: in het hier en nu: daar waar perceptuele informatie daadwerkelijk verschijnt en ook weer verdwijnt. (in hetzelfde tijdloze moment!)

Hiervoor zul je eerst daadwerkelijk voor jezelf moeten zien dat het huidige moment tegelijk verschijnt en verdwijnt. Dat is cruciaal: om te zien dat er geen tijd zit tussen verschijnen en verdwijnen van bijvoorbeeld een geluid of dat wat je ziet.

Daarna pas kunnen de implicaties hiervan gezien worden, die schokkend zijn:

Het is nodig om dit voor jezelf te zien, maar ik kan wel 1 implicatie opnoemen:

1 implicatie van zien dat het huidige moment dat je waarneemt dat exact zelfde moment alweer verdwenen is, is dat er geen 'dingen' kunnen bestaan. Niet echt, niet in de werkelijkheid. Natuurlijk, conceptueel plakken we labels op "dingen" en dit is hartstikke nuttig, omdat we zo middels taal betekenis geven aan "dingen" en hierover kunnen communiceren met anderen. Maar in de werkelijkheid bestaan deze dingen nergens. Waarom? Omdat zelfs het letterlijke moment: dat wat je de wereld noemt, weg is op het moment dat het er is. Er is geen substantie aanwezig in dat wat je ziet. Het lijkt hier te zijn, maar het is constant veranderend. Voor 'dingen' te laten bestaan, moet er tijd bestaan waarin die dingen bestaan. Maar je hebt al gezien: het moment zelf is hier aanwezig voor geen tijd whatsoever.

Dit klinkt waarschijnlijk heel raar en dat is het ook, vergeleken bij de "normale" overtuiging dat hier echt dingen bestaan in tijd. Maar dit directe zien heeft de potentie om je uit tijd te halen. (Psychologische) tijd = denken. Mind = time, time = mind. Tijd "is" er alleen zolang je denkt. Maar wanneer je door 1 van de poorten van perceptie gaat, kom je terug in de realiteit: daar waar geen tijd, geen ruimte en dus geen dingen en óók geen mensen zijn, inclusief jezelf. Wat hier wél is, is een constante stroom van bewustzijn die de vorm aanneemt van de wereld voor je (waar overigens dat wat je je lichaam noemt deel van uitmaakt). En dat ben jij. Dat is het vormloze die verschijnt als vorm. Maar het is alleen maar een lijken te verschijnen als vorm. Want als je weer kijkt naar je daadwerkelijke perceptie, het daadwerkelijke moment: het is hier aanwezig voor geen tijd. Alles dat verschijnt, verdwijnt dat exact zelfde moment.

En in dit hele zien (wat je zélf alleen kunt doen, anders heeft dit allemaal geen betekenis voor je) is vrijheid. Vrijheid van gevangen zijn door je eigen geest. Want je ziet: ik ben niet een entiteit op een lineaire tijdslijn met een daadwerkelijk bestaand verleden, naar een daadwerkelijk komende toekomst. In plaats daarvan ben ik dat wat hier en nu (eeuwig) aanwezig is en alle vormen ziet verschijnen en verdwijnen (in hetzelfde moment!).

Zweevteev zei:
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Klik om te vergroten...
Voor de duidelijkheid:

Ik bedoel met dit alles niet dat je geen plannen of dromen zou moeten hebben. Tijd is dan wel illusionair, maar het stopt niet, zelfs niet als je de illusionaire aard van tijd ziet. En er is niets mis met de dimensie van tijd. Er is niets mis met als een persoon een leven leiden met plannen en dromen. Met dingen die je graag wilt doen in deze prachtige wereld. Het is de dans van vormloosheid in vorm.

Wat ik wél bedoel, is dat dít moment nú, niet veranderd kan worden. Omdat het alreeds is en op exact hetzelfde moment alweer weg is. Het heeft daarom absoluut geen zin om in weerstand te zijn tegen wat is, want je bent altijd al te laat: het is al zoals het is.

Dus, je kunt the best of both worlds hebben:

En de inherente vrijheid die in het hier en nu aanwezig is als je eigen zelf. Én de dans van vorm: het (schijnbaar) bestaan als entiteit die ervaringen heeft: kan leren, kan omgaan met (schijnbare) anderen, liefde kan ervaren, schoonheid kan ervaren, verlies kan ervaren, etc.

Het is belangrijk om te beseffen dat je die vrijheid niet zelf creëert. Het is hier al, voordat je iets kunt doen. Het huidige moment creëert zichzelf en vernietigd zichzelf in datzelfde moment. Het geeft zichzelf op die manier absolute vrijheid, zou je kunnen zeggen. Elk moment is daarom constant nieuw. Elk moment is een daadwerkelijk nieuw begin. We hoeven hier niks voor te doen, behalve realiseren dat dit al zo is, voordat we iets kúnnen doen.


Zweevteev zei:
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Bekijk bijlage 56194

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
Klik om te vergroten...
Wauw mooie tekening!

En ik denk dat ik hierboven eigenlijk alles wel getypt heb. Je zegt "maar het lukt me niet". Ik zou zeggen: kijk gewoon weer opnieuw: wat is dit moment? Wat is deze wereld? En hoe waar kunnen mijn gedachten zijn, als ik de implicaties van de aard van dit (vluchtige) moment aanschouw?


Dirkjan zei:
Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat zoveel mensen de dingen herkennen die ik hier aangeef! Ik wijs er alleen naar hè. Je heb zelf het inzicht, je ziet het voor jezelf.

(zal later even reageren op je PM :) )
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zweevteev zei:
Ik heb het echt uitgeschreeuwd van de hoofdpijn. Ik ben nog nooit zo dichtbij een punt geweest dat ik gewoon helemaal van de planeet was door de hoofdpijn en misseljkheid die ervaarde. We moesten de nacht overnachten op de intensive care. Ze mochten me niks geven buiten 1x paracetamol, ook m'n normale medicatie kreeg ik niet. Via via via heb hebben m'n beste vriendin en ik medicatie van iemand anders gekregen zodat ik we in ieder geval konden slapen, anders had ik echt heel fucking ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd. Nu gaat het goed in hoeverre dat mogelijk is.

Vriend van de dealer die de zegels verkocht heeft aan hem gevraagd om hij nog een zegel van 'm kon kopen, zodat we het naar het lab konden laten sturen. Zijn reactie: hij werd boos op hem. 😂 We weten genoeg.
Klik om te vergroten...
Laat het een les zijn zou ik zeggen. Hoe vervelend het ook was. De boodschap lijkt me duidelijk.

Geen (ongeteste) drugs gebruiken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zweevteev zei:
Ik heb het echt uitgeschreeuwd van de hoofdpijn. Ik ben nog nooit zo dichtbij een punt geweest dat ik gewoon helemaal van de planeet was door de hoofdpijn en misseljkheid die ervaarde. We moesten de nacht overnachten op de intensive care. Ze mochten me niks geven buiten 1x paracetamol, ook m'n normale medicatie kreeg ik niet. Via via via heb hebben m'n beste vriendin en ik medicatie van iemand anders gekregen zodat ik we in ieder geval konden slapen, anders had ik echt heel fucking ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd. Nu gaat het goed in hoeverre dat mogelijk is.

Vriend van de dealer die de zegels verkocht heeft aan hem gevraagd om hij nog een zegel van 'm kon kopen, zodat we het naar het lab konden laten sturen. Zijn reactie: hij werd boos op hem. 😂 We weten genoeg.
Klik om te vergroten...

Wat een ervaring zeg :(
Ben wel eens benieuwd wat jullie binnen hebben gekregen.

Maar top dat jullie naar het ziekenhuis gegaan zijn dus. Want je blijft niet voor niks een nacht op de IC.
Hoe reageerde ze eigenlijk in het ziekenhuis toen je de SEH binnen kwam? Vraag me altijd af of daar enige vorm van begrip is voor alcohol maar zeker voor drugs problemen?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zweevteev zei:
Ik heb het echt uitgeschreeuwd van de hoofdpijn. Ik ben nog nooit zo dichtbij een punt geweest dat ik gewoon helemaal van de planeet was door de hoofdpijn en misseljkheid die ervaarde. We moesten de nacht overnachten op de intensive care. Ze mochten me niks geven buiten 1x paracetamol, ook m'n normale medicatie kreeg ik niet. Via via via heb hebben m'n beste vriendin en ik medicatie van iemand anders gekregen zodat ik we in ieder geval konden slapen, anders had ik echt heel fucking ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd. Nu gaat het goed in hoeverre dat mogelijk is.

Vriend van de dealer die de zegels verkocht heeft aan hem gevraagd om hij nog een zegel van 'm kon kopen, zodat we het naar het lab konden laten sturen. Zijn reactie: hij werd boos op hem. 😂 We weten genoeg.
Klik om te vergroten...
Ik heb niet snel een oordeel over iemand.

Je bent al een tijdje mentaal onstabiel, je gaat vervolgens (ongeteste) lsd nemen waar het fout mee afloopt, je gaat naar het ziekenhuis en regelt achter de rug van het medisch personeel via via medicatie?

Mis ik iets of is dit allemaal onverantwoord?
Dit is geen aanval, eerder echt een kritische vraagstelling naar jou toe.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fijn om weer wat van je te lezen!
Alleen jammer van de omstandigheden.
Beetje bekomen van de schrik?
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Wat een ervaring zeg :(
Ben wel eens benieuwd wat jullie binnen hebben gekregen.

Maar top dat jullie naar het ziekenhuis gegaan zijn dus. Want je blijft niet voor niks een nacht op de IC.
Hoe reageerde ze eigenlijk in het ziekenhuis toen je de SEH binnen kwam? Vraag me altijd af of daar enige vorm van begrip is voor alcohol maar zeker voor drugs problemen?
Klik om te vergroten...
Om 12u30 hadden we het genomen en vrij kort erna zeg ik zo: "Uhm, ligt het aan mij of smaakt dit heel vreemd? Een beetje metaalachtig of zo? Het verdooft ook mijn tong." Zij vond het ook heel vreemd smaken. Even later zeg ik: "[naam], ik heb een heel sterk vermoeden dat dit mogelijk foute boel is. Dit is geen LSD denk ik. Ik denk dat we mogelijk naar het ziekenhuis moeten." We hebben het 2 á 3 uur geprobeerd uit te zitten, maar het ging heel snel heel erg slecht en besloten we hulp in te schakelen.

We hebben eerst 2x de crisisdienst gebeld en daar werden we niet serieus genomen en werden we behandeld alsof we niks over LSD zouden weten en wat er gebeurde er "gewoon bij hoorde," hoe vaak ik ook zei dat ik zeker wist dat het geen LSD was en ik eerst nog even een thesisverdediging moest houden over waarom het geen LSD was, wat ik dacht wat het mogelijk wel zou kunnen zijn o.b.v. de symptomen die we hadden en waarom we mogelijk in levensgevaar zouden zijn en we dus dringend hulp nodig hadden. We wilden gewoon weten wat we moesten doen om hulp te krijgen. Die chick aan de telefoon moest nog even half lachend een denigrerende opmerking maken en toen brak ik en had ik ineens een onophoudelijke huilbui en was m'n beste vriendin 'm helemaal de pan uit geflipt aan de telefoon. 2 keer dat we belden (minuten erna) kregen we iemand anders aan de telefoon en en die was misschien zelfs nog erger dan de eerste. Ik weet het niet meer. 3e keer hadden we een spoedpost in de buurt gebeld en die mensen aan de telefoon deden werkelijk ons best om zo goed mogelijk te begrijpen i.p.v. snarky kutopmerkingen maken alsof we achterlijk zijn. Ik weet niet meer precies wat er toen gezegd werd, maar volgens mij kwam het neer op dat ze gingen kijken naar welke spoedpost het beste konden gaan of zo, dus toen liepen we ineens buiten hand in hand buiten, heel de tijd in and out of conciousness, paniekaanvallen, huilaanvallen. Toen waren we in het ziekenhuis, daar ging het gelukkig wel ietsje beter met m'n beste vriendin, maar de hoofdpijn en de misselijkheid hebben me echt door laten draaien. Ik wilde eerst proberen om het inderdaad gewoon uit te zitten, want ik moest van mezelf wakker blijven om te wachten tot ik mijn laptop had, zodat ik wel gewoon mijn opdracht voor de deadline zou kunnen inleveren, maar dat was echt al lang niet meer mentaal en fysiek mogelijk met hoe ik er een uur later bij zat. M'n beste vriendin kon het niet aanzien, dus toen vroeg ze of ik zeker wist of ik niet toch de medicatie wilde hebben i.p.v. nog voor een onbepaalde tijd wachten op een onbekend besluit van de dokter. Ik kon niet meer, dus die keuze was snel gemaakt.

CuriousExplorer zei:
je gaat naar het ziekenhuis en regelt achter de rug van het medisch personeel via via medicatie?
Klik om te vergroten...
Dat ik via iemand anders mijn eigen medicatie van 400mg quetapine heb gefixt, 2 paracetamollen (deden ze uren moeilijk over), een OTC-antihistaminicum en 10mg oxazepam om wat sneller in slaap te komen, heb ik mezelf 100% een deugd mee gedaan. Als het aan hen lag, dan had ik heel de nacht gecrepeerd, want ik moest het gewoon "uitnuchteren." Toen ik de zoveelste pijnaanval had en er voor mij door de mensen om me heen op de assistentieknop gedrukt was, kwam er een dokter of verpleger binnen om te vragen wat er was. Iemand zei toen dus dat ik zo liep te creperen van de hoofdpijn en diegene zei toen: "Oh, ja, maar ze tript toch gewoon?" en liep toen gewoon weer weg. Wat ben ik dankbaar voor het feit dat er de gehele trip mensen bij zijn geweest die volledig nuchter waren en ook woord voor woord, actie voor actie hebben meegekregen hoe wij gisteren zijn behandeld door "hulpverleners," want het was zo surrealistisch absurd dat ik meermaals bevestiging heb moeten vragen aan de mensen die nuchter waren of ik psychotisch aan het worden was en dat zij me direct zeiden dat wat ik dacht dat er gaande was werkelijk zo gebeurd was. De hele ervaring was een horrorfilm waar gewoon geen einde aan kwam.

Kordie zei:
Hoe reageerde ze eigenlijk in het ziekenhuis toen je de SEH binnen kwam?
Klik om te vergroten...
Dus om hier kort op te antwoorden: ze reageerden zeker begripvoller in het echt dan aan de telefoon, maar ook bij bepaalde hulpverleners in persoon was empathie echt nergens te vinden. Het vooroordeel dat je sowieso wel koekoek moet zijn en dus niet al te serieus genomen hoeft te worden als je hulp vraagt voor intoxicatie van een psychedelicum is me gisteren glashelder geworden.

Dat het er een keer zat aan te komen dat ik eens goed slecht zou gaan door het gebruiken van ongeteste shit zat er zeker wel aan te komen hoor. Wat dat betreft is het zeker een waardevolle les geweest waarvan ik die kennelijk op deze manier heb moeten ervaren, maar hoe wij gisteren behandeld zijn geweest door bepaalde mensen van de crisisdienst, spoedpost en door bepaalde mensen die we dachten te kunnen vertrouwen, is echt walgelijk. De ervaring was echt wel traumatisch genoeg los van dat we behandeld werden als 2 drugsverslaafde borderliners die gewoon een showtje wilden opzetten vanwege aandachttekort.

Het is jammer dat ik geen zegel ga krijgen om te te sturen naar het lab, maar ja. 't Is een les.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat een heftige ervaring, hoe voel je je nu de dag erna? Nog ergens last van?

Zweevteev zei:
Het is jammer dat ik geen zegel ga krijgen om te te sturen naar het lab
Klik om te vergroten...
Kan je niet iemand anders een zegel laten kopen? Een onbekende van de dealer.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zweevteev zei:
Uhm, ligt het aan mij of smaakt dit heel vreemd? Een beetje metaalachtig of zo? Het verdooft ook mijn tong.
Klik om te vergroten...
Bij mij gaan dan alle alarmbellen af; 25x-NBOMe.
Maar je moet net iemand van de crisisdienst treffen die hier van op de hoogte is.
Het negeren van iemand die veel ervaring heeft met LSD en aangeeft; dit is geen LSD, is ook niet zo netjes.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Relmuis zei:
Bij mij gaan dan alle alarmbellen af; 25x-NBOMe.
Klik om te vergroten...
(1P-)LSD kan ook ietswat 'metalic' smaken toch? Ik heb maar 2x een microdose gedaan (20 & 10ug) maar dat viel me op en las ik ook terug op internet. Dit was wel 1P-LSD.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Van psychonautwiki:

25x-NBOMe blotters cause numbness of the tongue and have a distinct taste that is often described as "strongly bitter", "metallic", or "chemical like". This is unlike LSD blotters, which will not cause numbness of the tongue and may be tasteless or have a slight flavor depending on the amount of ink on the blotter and the composition of the blotter paper.

Dat is ook tevens het enige dat ik van deze middelen weet.
Ken de verschillen niet en ook niet de werking of bijwerkingen.
Wel dat die bijwerkingen gevaarlijk kunnen zijn.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Hoe reageerde ze eigenlijk in het ziekenhuis toen je de SEH binnen kwam? Vraag me altijd af of daar enige vorm van begrip is voor alcohol maar zeker voor drugs problemen?
Klik om te vergroten...
ik ben in totaal 3x beland op de SEH en telkens waren het het hele lieve mensen die er alles aan doen zodat alles beter gaat
ook heel erg meelevend van goh waarom heb je het gedaan wat zat je dwars en hoe vaak doe je dit xx
continu monitoring
van alles via IV om alles goed te laten lopen/blijven
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#20
In deze post bespreek ik zeer persoonlijke en vrij heftige ervaringen m.b.t. eetproblematiek, automutilatie/zelfbeschadiging en mijn terugval met drugs. Als dit onderwerpen zijn die heel gevoelig liggen en je mogelijk richting een slechte gedachtenstroom sturen, sla deze dan voor nu best even over en lees het op een later moment als je er dan nog behoefte aan hebt,​


Hallo iedereen,

Voor mensen die mij niet kennen: hieronder vind je een paar korte feiten die handig zijn om de update die ik zal geven wat beter te begrijpen, maar vragen mogen natuurlijk alsnog gesteld worden.
​
Spoiler
PSYCHIATRISCHE VOORGESCHIEDENIS
  • ADHD​
  • dysthymie​
  • meervoudige drugsproblematiek​
  • meervoudige eetproblematiek
    • ​
      Ik heb een restrictieve eetstoornis. Mensen zijn het niet eens over de precieze diagnose en dat doet er verder ook niet toe. Het belangrijkste om te weten hierover is dat mijn eetstoornis en mijn morfodysfore stoornis elkaar extreem versterken, wat mijn leven echt een hel maakt. Ik kan niet vertrouwen op wat ik zie in de spiegel en op sommige dagen sta ik wel eens 6 uur naar mezelf te staren, met als doel dat als ik eenmaal lang genoeg staar, dat mijn weerspiegeling er eindelijk weer normaal uitziet. Als weer terug ga naar een te laag gewicht, zoals nu, dan zie ik dat meteen aan m'n gezicht en haat ik hoe dat eruit ziet, maar met mijn lichaam ben ik dan wel weer (grotendeels) tevreden. Als ik aankom en echt net op een gezond gewicht zit, dan ziet mijn gezicht er eindelijk levendig uit, maar ervaar ik extreme walging naar mijn lichaam. Dit ervaar ik iedere fucking dag opnieuw. Dit is wel genoeg context voor nu denk ik.​
  • meervoudig trauma​
  • morfodysfore stoornis Body Dysmorphic Disorder
    • ​
      Ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe lang ik dit al heb, maar zeker al langer dan dat ik mijn eetstoornis heb.​
  • ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis​
BEHANDELINGEN​
  • therapeutisch: 9
    • ​
      ambulant: 7​

    • ​
      klinisch: 2​
  • medicamenteus: 20​

Het is een tijdje geleden dat ik nog een update gegeven heb. Er is in een korte tijd zo uitzonderlijk veel nare shit gebeurd, dat ik dacht dat het me misschien zou helpen om het van mij af te schrijven. Dit gaat een lange update zijn, waarin ik op zeer persoonlijk niveau onderwerpen ga bespreken die mogelijk ongewenste gevoelens en/of gedachten aanwakkeren. Voordat ik ga beginnen: eerst voor de lol gewoon een formulering in wiskundige kwantoren. Voor de nerds onder ons: ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan maken. Lees wel eerst de rest van de post, want anders denk ik niet dat je heel dicht in de buurt gaat komen van wat mijn idee erachter was.
​
∀t ∈ N : S(t) ≡ Σ​
​

​
deel 1: eetstoornisterugval​

Vlak voordat ik opgenomen werd in november 2024, had ik een BMI van 16 (wat voor mijn doen heel positief was). Ik was echt vastberaden om genoeg van die bijvoedingdrankjes te drinken en voor de tweede keer in mijn leven (eerste keer was toen ik 19 was) op een gezond gewicht te zitten. ​
  • 2024-10: Ik werd opgenomen vanwege zware depressie, isolatie, eetstoornis, drugsgebruik etc.
    • ​
      Ik was langzaam maar zeker op aan het knappen.​
  • 2024-11: Moest na 2 weken met ontslag, want protocol is max. 2 weken voor de meesten.
    • ​
      Dit was tegen mijn wil in, aangezien het helemaal niet goed met me ging.​
  • 2024-12: Opnieuw opgenomen, want pas toen ik uit pure wanhoop in tranen uitbrastte tijdens een zorgafstemmingsgesprek, was het kennelijk pas duidelijk genoeg dat het alles behalve goed met me ging.​
Nooit had ik gedacht dat het moment er zou komen, maar eindelijk kon ik naar mezelf in de spiegel kijken en denken "wow, ik heb gewoon vet op mijn gezicht en... het ziet eruit zoals het eruit hoort te zien, wtf." Wat al helemaal leip was, was dat ik ook ineens enigszins een beetje ass en tiet gekregen had, wat ik letterlijk nooit in mijn leven had eerder.​
  • 2024-10: BMI van 16,0​
  • 2025-02: BMI van 18,4​
Ik kan echt niet benadrukken hoe gestoord groot het verschil was in hoe ik mezelf zag, hoe ik me in mijn lichaam voelde, het feit dat de tig lichamelijke kwaaltjes, waar ik dagelijks last van had toen ik zo weinig woog, als sneeuw voor de zon verdwenen waren. Ik dacht: "Holy shit, this is it. Ik heb gewoon geen eetstoornis meer." Ik was hier heilig van overtuigd, want iedere keer als ik in de spiegel keek, zag ik slechts ééń ding en dat is dat ik er "objectief' beter uitzag dan voordat ik op dat punt gekomen was.​
  • 2025-02: Ging met ontslag en belandde direct weer in een depressie. Ik deed geen fuck, kwam niet buiten, mijn acne werd zo erg dat ik op een gegeven moment gewoon nog weigerde om naar buiten te gaan, omdat ik me zo'n gedrocht voelde. Acne-medicatie gekregen uiteindelijk, maar de eerste 3 weken werd het erger (dat hoort) en ik weet nog dat ik zoveel dagen gejankt heb erom. Ik was super veel filmpjes aan het kijken over mensen die dan naar de dokter gaan met een super heftige huidziekte, gewoon gefilmd en alles. Ik kon alleen maar denken: "Er is serieus gewoon echt iets goed mis in mijn hoofd met dat ik letterlijk niet eens naar buiten ga om zoiets miniscuuls, terwijl deze mensen gewoon iedere dag de deur uit gaan, naar hun werk, chillen met vrienden of wat dan ook." Als iemand me eenmaal naar buiten geforceerd heeft, dan trek ik het wel, zolang ik niet per ongeluk in een spiegel kijk, maar als je het aan mij overlaat dan komt er gewoon geen einde aan. Ik ben echt wanhopig voor een oplossing. Mijn psycholoog heeft speciaal voor mij een bepaalde module aangeschaft die gericht is op het aanpakken van morfodysfore stoornis (wanneer dat probleem op de voorgrond ligt). Ik heb morgen een sessie met hem en ben heel benieuwd wat eruit komt.
    Terug naar mijn bed-rot-era: aan wat ik at was ook perfect te zien hoe ik eraan toe was. Ik at bijna iedere dag hetzelfde: een halve pizza met dikke korst, een volle spuitbus slagroom op een bord (ja, zonder iets verder), soms een hele appeltaart en hier en daar af en toe was extra's. Like idgaf, ik voelde me fucking kut en was treating myself a bit, totdat ik plots dacht "Ah joh, doe eens gek, eens zien hoeveel ik nu weeg."​
CONTEXT

In het verleden heb ik vaak terugvallen gehad, maar geen enkele terugval heeft langer geduurd dan 2,5 dag. Dat was simpelweg gewoon niet mogelijk, omwille van de lichamelijke pijn die ik ervan krijg. Het aantal keer dat ik huilend in bed lag, smekend aan mijn huisgenoot of hij a.u.b. iets voor mij kon maken, wat dan ook, omdat ik na 24-36 uur niets gegeten (en waarschijnlijk ook nauwelijks gedronken te hebben)... die keren kan ik niet meer op twee handen tellen. Misschien lees je dit en denk je "Nou, gelukkig maar dat het bij die 2 dagen bleef en dat je wel hebt moeten luisteren naar de behoeften van je lichaam." Inderdaad, daar ben ik zeer blij mee geweest. Ik dacht in die dagen altijd "Dit houd ik makkelijk x dagen vol," maar iedere keer had ik het mis; iedere keer, tot nu.​
  • 2025-06: Ik had me een maandje niet gewogen en het gewicht waar ik toen op zat kon ik accepteren, maar wat ik zag toen ik mezelf na een maand weer woog; dat gevoel kan ik echt met geen enkel ander gevoel vergelijken. Als ik nu een poging doe om het te beschrijven, dan zou ik zeggen dat het begon met ongeloof, pure shock en volledige afvlakking. Ik zag dat getal, was al maandenlang aan het eten wat ik wilde, maar nu was het klaar en wel meteen. Ik ben toen per direct gestopt met vast voedsel eten. Viel ik af? Ja? Ben ik letterlijk 3 weken non-stop alleen maar binnen geweest met non-stop buikpijn, misselijkheid, duizeligheid? Ja. Ik denk dat ik nog nooit extreem uitgebreid ben geweest over alle gezondheidsklachten waar ik jarenlang mee ronggelopen heb, niet wetende dat het door mijn extreem lage BMI kwam, maar dag na merkte ik al dat de klachten weer terug begonnen te komen. Naast de buikpijnshit, ging ik ook 8 tot 10x naar de wc vanwege diaree, ik werd licht in mijn hoofd bij het opstaan, ik begon nare sensaties te krijgen in de buurt van mijn hart, die niet dringend genoeg waren om niet meteen een ambulance te bellen, maar zeker merkbaar genoeg om te stellen dat dat meer dan waarschijnlijk een gevolg geweest is van het blijven afvallen.​
  • 2025-07: Zoals ik al zei duren mijn "anorexia-eras" vrijwel nooit langer dan 2 á 3 dagen, maar inmiddels zijn we 7 weken verder en ben ik zodanig veel afgevallen dat mijn huisarts letterlijk tegen mij zei "Het is echt niet dat wij je niet willen helpen, maar aangezien je een vrij berucht verleden hebt met vaak niet naar afspraken komen bij de huisarts (wat deels waar is hoor, maar het heeft echt niet alleen aan mij gelegen, maar goed, ik snap zijn punt), durven we momenteel eigenlijk niet de verantwoordelijkheid te nemen over de zorg rondom je sondevoeding. Hij zei erna dat het niet zo is dat ik het helemaal niet ga krijgen, maar het gaat gewoon langer duren, omdat het nu niet direct via de huisarts gaat maar via een hele omweg. Dat is gewoon echt fucking klote, want ik wíl aankomen, maar het lúkt me gewoon niet om meer te eten. Ik loop vast. Hij zei erbij dat het wel echt belangrijk is dat ik nu niet nog meer ga afvallen, maar iemand, zeg me, hoe moet ik dat in vredesnaam doen als denken aan eten, bezig zijn met eten, eten proeven, eten ruiken voor mij allemaal onveilig voelt.​
Ik had gewild dat eten gewoon iets was dat automatisch ging, zoals ademen, niet iets wat je in moet plannen, moet bereiden, moet kopen. Misschien dat ik wel geen eetstoornis gehad zou hebben als ik ergens geboren was waar ik daadwerkelijk genot zou kunnen halen uit alles wat met eten te maken heeft. Het maken ervan, maar ook het hele communitygedeelte dat erbij komt kijken. Dat heb ik in mijn eigen leven nooit gekend, behalve op een manier dat de hele avond plots verziekt was, omdat de volwassenen zich niet normaal konden gedragen.
​

​
deel 2: zelfbeschadigingterugval​

Ik was iets meer dan 400 dagen clean van automutileren. De laatste keer dat ik terugviel, was volgens mij niet eens omdat er iets gebeurd was (kort ervoor wel ja, maar inmiddels waren er al 2 of 3 weken verstreken). 't Is was in ieder geval niet echt een memorabel moment voor me. Een heel groot deel van de tijd heb ik niet eens meer overwogen om te gaan snijden. Ik weet eigenlijk niet hoe dat komt, want ik heb me behoorlijk klote gevoeld in de maanden na mijn op een na laatste terugval. Had het nog één keer overwogen toen ik in de kliniek zat en iemand waar ik smoorverliefd op was me uit het niets had geghostet. Mijn vriendinnen hebben toen heel de avond zitten bellen met de afdeling om te zeggen dat ze zich heel erg druk om me maakten. Dat was heel lief. Uiteindelijk heb ik toen ook niks gedaan en ben ik gaan slapen.​
  • 2025-07: Ik had gesneden, omdat ik me heel boos had gemaakt tijdens een ruzie en gewoon iets moest doen om mezelf te kalmeren. Had gesneden, maar dat hielp niet, want naar mijn mening was het "niet diep genoeg." In plaats van nog eens eroverheen gaan, heb ik het gelukkig maar gewoon gelaten voor wat het was, tot een paar dagen later.​
  • 2025-08: Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik niet meer exact helder voor ogen heb wat exact de reden was dat ik weer begon te snijden. Ik ben meer dan zeker dat het te maken heeft met het feit dat ik 9 of 10 pillen van 10mg norflurazepam opgemaakt heb ik minder dan een week tijd, De tweede clue die ik heb is dat ik een chat aan het teruglezen was van diezelfde klootzak die mij eerder geghost had (we hadden elkaar een paar dagen geleden voor het eerst na een tijd weer gezien). Hoewel het samenzijn met hem super leuk was, waren de berichten die hij mij achteraf stuurde buitengewoon bizar, die zat echt op een alternatieve tijdlijn of zo met z'n kop. Alles wat hij mij de afgelopen maanden heeft aangedaan, hoeveel pijn hij mij wel niet gedaan heeft, het feit dat hij mij zo fucking leip heeft weten te krijgen dat ik o,a, door hem ook opgenomen geweest ben vorig jaar; het was complete projectie en dat was, godzijdank, het moment al mijn positieve gevoelens voor hem volledig weg waren. Alas, daar stopt het niet. Wat ik denk dat er toen gebeurd is, is dat alle opgekropte woede naar hem toe van het afgelopen jaar in één keer naar boven kwam, ik een mes gepakt heb waarvan ik wist dat ik daar amper druk op hoefde te zetten en 't was gedaan, voelde als niets. Ik deed m'n ogen open en ik was versteend, Ik denk niet dat ik er verder wat over wil zeggen. Ik durfde geen hulpdiensten te bellen, want 1) als ik zou worden afgewezen voor hulp in deze situatie, dan had dit verhaal een heel ander einde gehad en 2) ik wist ook überhaupt niet waar ik heen had moeten bellen buiten naar 112. Het was 04:30, ik kon niet meer normaal nadenken, aangezien ik niet eens iets van verband in huis had, had ik het gapende gat maar gewoon dichtgeplakt met een soort pleisterplakband... Heb morgen een afspraak in het ziekenhuis, dus ik hoop dat zij iets kunnen betekenen voor mij schadebeperking, maar ik betwijfel het.​



deel 3: benzodiazepineterugval​

Hier hoef ik niet al te lang over te lullen, maar als ik de 24e geen andere woning heb gevonden, dan ben basically gewoon dakloos. Ben al maanden aan het zoeken naar plekken, Had eigenlijk iets gevonden, zonder wachtij nota bene, maar omdat het aanvragen van de indicatie zo hoerelang duurt en ik ook nog eens afgewezen zou kunnen worden (geen idee waarom, maar het kan), ben ik gewoon zo gestrest dat ik niet eens rust kan halen uit in mijn bed filmpjes kijken. Ik word gek, daarom ben ik weer begonnen met benzodiazepinen bestellen. Had eerst 10x 10mg norflurazepam en nu 15x 1mg desmethylflurazepam. Geen idee hoe lang ik daarmee ga kunnen doen. Zodra ik weer enige woonzekerheid heb, is de kans dat ik dit benzodiapinegebruik voortzet ook meteen veel kleiner. Op een vlak waarbij stabiliteit ervaren essentieel is dat niet hebben en daarbovenop ook nog eens lichamelijk en mentaal ziek zijn kan ik gewoon niet. Het lukt me denk ik steeds om het verder uit te stellen, die grens, maar op dit moment heb ik echt de kracht niet meer.
​
Als je nog steeds aan het lezen bent: dankjewel. Ben blij dat ik het hier kwijt kan. :blackheart:​

​

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."