Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZweevteev's landingsproces

Zweevteev's landingsproces

264 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deadwing zei:
Hoe bedoel je dat de zorg ook averechts kan werken?
Klik om te vergroten...
Toevoeging op wat @BrieMetDeBril hierboven zei is ook gewoon letterlijk zorgtrauma oplopen (die totaal losstaat van de problemen waarvoor je juist in zorg bent; dat heb ik nu ook). Ken iemand die zo'n traumatische, klinische opname had, dat ze nu maanden al EMDR heeft; letterlijk bijna uitsluitend om situaties uit die periode te verwerken. Ze heeft me niet durven bezoeken, omdat bekende begeleiders zien haar paniekaanvallen en/of herbelevingen geven. Ze heeft ook bijna dagelijks nachtmerries.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
BrieMetDeBril zei:
Het kan averechts werken omdat de methode vrijwel identiek zijn aan welke aanbieder dan ook en als dat niet werkt heb je er neit zo veel aan en de keuze is vrij klein.
Hospitalisatie is ook iets wat ik veel heb gezien en zelf ook meegemaakt heb, dat je vooral omlaag gehaald word met "kan je dat wel? Ik denk van niet" of dat je geadviseerd word om geen "risico" te nemen met bijvoorbeeld een opleiding wat je wilt proberen. Dan denk ik achteraf, welk risico?
Vooral focussen op dingen die niet goed gaan of lukken maakt je nog zieker.
Veel hulp is niet veel meer dan uurtje in de week even "praten" tijdens kantooruren.
En als ik zie wat ze daarvoor innen bij de gemeente of zorgverzekeraar schrik ik me kapot.
En dan over wachtlijsten niet te spreken.
Met comorbide problematiek een behandeling vinden die met je in zee wilt is ook al een hele klus omdat het slagingspercentage dan stukken lager ligt waardoor de score van het bedrijf omlaag gaat word het vermeden en beland je tussen wal en schip.
In de meeste gevallen word er symptoom bestrijding ingezet in vorm van medicijnen en dat vind ik eigenlijk een slechte zaak.
Het is geen hartkwaal wat je met tabletten kunt reguleren, het is een brein met gedachten, gevoelens en energie die in balans moet blijven zonder chemische toevoegingen.
Dat kost tijd, maat werk en veel discipline meestal krijg je daar de tijd niet voor wat helaas voor TS ook gebleken is.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je lang en gedetailleerd antwoord.

Problemen in de gezondheidszorg zijn er volgens mij al vele jaren. Begin jaren 90 is mijn toenmalige partner 14 maanden opgenomen geweest in de Viersprong in Halsteren. Wachttijden waren toen uiteraard niet zo absurd lang als nu maar toch herinner ik me dat ze vrij lang moest wachten. En toen de behandeling erop zat gaf ze een jaar later toe dat ze er niets aan had gehad..Ik weet niet hoe de Viersprong nu is eerlijk gezegd maar ik herinner me klachten van velen toen.

Zelf heb ik een tijdje in die periode bij het Riagg gezeten en ik voelde me niet erg serieus genomen..Komt zeker overeen met wat je hierboven al aangaf. Het omlaag halen van mensen.

Dit alles neemt niet weg dat de problemen nu ook volgens mij vele malen erger zijn dan in die tijd. Ik schrik elke keer weer hoor als ik verhalen lees hoe mensen met echte problemen behandeld zijn of juist helemaal niet..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweevteev zei:
Toevoeging op wat @BrieMetDeBril hierboven zei is ook gewoon letterlijk zorgtrauma oplopen (die totaal losstaat van de problemen waarvoor je juist in zorg bent; dat heb ik nu ook). Ken iemand die zo'n traumatische, klinische opname had, dat ze nu maanden al EMDR heeft; letterlijk bijna uitsluitend om situaties uit die periode te verwerken. Ze heeft me niet durven bezoeken, omdat bekende begeleiders zien haar paniekaanvallen en/of herbelevingen geven. Ze heeft ook bijna dagelijks nachtmerries.
Klik om te vergroten...
Ja. Ik vind het oprecht vreselijk dit te lezen.

Waarschijnlijk realiseren de meeste mensen zich ook nog steeds niet hoe slecht alles nu in de zorg is. Het is toch echt absurd dat mensen EDMR nodig hebben om de opgelopen trauma’s tijdens een opname te kunnen verwerken. .

Bedankt voor je bericht en wens je nogmaals veel sterkte.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Zweevteev, heftig maar ook ontzettend mooi gedicht. Ik ben onder de indruk van zowel de inhoud als de schoonheid van dit kunstwerk.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dit is het slotgedicht dat ik geschreven heb over hoe ik de zorg beleefd heb het afgelopen half jaar (waarschuwing: 't is best een heftig gedicht waar suïcide en zelfbeschadiging concreet benoemd worden). Toen me verteld werd dat ik "uitbehandeld" zou zijn, was ik er echt helemaal klaar mee en als het aan mij gelegen had, was ik volledig uit zorg gegaan, want mijn vertrouwen (wat al super laag was), was toen gewoon onherstelstelbaar beschadigd. De realiteit is echter helaas dat ik zonder hulpverling gauw genoeg weer in crisis zal raken, nog voordat ik überhaupt voor elkaar weet te krijgen om me officieel gedistantieerd te hebben van de geestelijke gezondheidszorg, dus ik ga toch wel een draaideurpatiënt blijven heel m'n leven.

Titel: Uitbehandeld

Je bent zo lui
Je bent zo dom
Genenloterij
en wat ik won:
een stem die zegt
leg jezelf om
Ga het proberen
Hoe het begon:
sneed in mijn pols,
maar kon niet verder
Het bloed bleef stromen
Het werd steeds erger
Het werd donker
om me heen
Het was te laat
Ik viel meteen

Ben ik al dood
of nog in leven?
Ben ik verlost
of blijf ik streven
naar een moment,
langer dan even,
waarin mijn hart
het zal begeven?

Ik kwam weer bij
Ik ben nog hier,
maar voor wat,
puur voor de sier?
Ik ben beschadigd
Had al geen waarde
Had nooit een doel
voor hier op aarde

Een paar uur later
ging weer mijn wekker
Ik moet echt naar school,
maar voel me niet lekker
Ben weer gaan liggen
Baal als een stekker:
malfunctionerend,
dus werd steeds gekker

Het ging goed
Toen ging het slecht
Weiger te leven
in dit gevecht
Overleven houdt
mijn wonden ongehecht
Keer op keer
kom ik hier terecht

Kan dit niet meer
Ik neem een pil
Kan dit niet meer
Tien door mijn keel
Kan dit niet meer,
maar geen geschreeuw
Een doodse stilte
is wat ik wil

In mijn geheugen
zitten gaten
Zou het me heugen,
zou ik me haten
Ieder die weet,
zal me verlaten
Mijn tweede poging:
het mocht niet baten

Ben in herstel
Ben teruggevallen
Ben in herstel
Ga het vergallen
Ben in herstel
Zelfhaat blijft schallen
dat al mijn tranen
hen niet bevallen

Ben in herstel
Word ik ooit beter?
Groepstherapie
werkt voor geen meter
Voor alles contrageïndiceerd,
omdat me veel te veel mankeert
Waar ik ook kom: zit er verkeerd
Ben niet te redden; ik ben verpest
heb ik van jongs af aan geleerd

Ben niet in herstel
Ik takel heel snel af
Trok zelf aan de bel
Ik wil nu nog geen graf,
maar ik werd niet gehoord
Ik kreeg de grootste straf:
ik wil, maar kan geen zelfmoord plegen,
want daarvoor ben ik te laf

Ik ben niet in herstel,
maar ik ga ook niet achteruit
Ik ben gestagneerd
en die waarheid: die is luid
Het stemmetje in mijn hoofd
krijgt mijn lichaam soms verdoofd
Lig op bed, in pure doodsangst,
voor wat de toekomst mij belooft

Ik ga weer achteruit
Ik word niet geloofd
Het komt echt wel goed
Je wordt niet beroofd
van je potentie en je waarde
Dat doen ze je niet aan
Het doemscenario dat je schetst;
dat zal nooit echt bestaan

Oost, west,
thuis? Heb ik niet,
maar heb ik altijd begeerd
Ik zie, zie, wat jij liever niet ziet;
heb mezelf nu écht zwaar bezeerd
Ik zie, zie in jouw ogen
irritatie, geen verdriet
Sorry dat je op dit moment
niet zo van je werk geniet

Je bent waardeloos
Je bent een hopeloos geval
Omdat niemand je wil hebben,
val je tussen schip en wal
Niemand zal je gaan zoeken,
daar beneden in jouw dal
Uit de autopsie is gebleken:
suïcide door een vrije val

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."