Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
110 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Wanneer ga je de Lorazepam inleveren? Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten (was ook nog coke bij betrokken) en ik was wel een dag of twee à drie goed beroerd. Ik vermoed dat jij ook wel zoiets kunt verwachten ook al ben je nog niet echt aan het afbouwen (toch?).
Klik om te vergroten...

Morgen de Lorazepam inleveren bij de apotheek. Zsm van die shit af. Heeft vandaag nog duidelijk zijn nawerking ook. Dus verwacht wel iets van een ontwenning. Het is en blijft een gaba drug.

Nee ben niet aan het afbouwen nog. Stabiliseren alleen. Vanaf 21 december 65mg per dag over 3 doseringen. Toen functioneerde ik goed, maar merkte het echt wel bij mezelf dat ik m'n dosissen anders in ging nemen en geen Lorazepam meer erbij. Dus echt gewoon na 10 dagen stabiliseren een lorazepam terugval gehad. Wel best op een kut moment denk ik. Net beetje aant wennen en dan dit.

Mrja, ik zie t wel. Ik kom er wel doorheen! Ik hou jullie op de hoogte.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey allemaal.

Vandaag de afbouw medicatie gehaald. Vanaf morgen naar 60mg Diazepam. Dat dan 2 weken aanhouden.

We gaan 't zien, niet de eerste keer dat ik ga afbouwen. Hopelijk wel de laatste keer!

Updates volgen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen echte duidelijk merkbare klachten. Alleen de derealisatie en depersonalisatie is iets erger dan het eerst was.

Dus ben er hopelijk goed doorheen gekomen!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vandaag gesprek gehad met m'n verslavingsarts. Vanaf maandag gaan we zakken naar 60mg. Ik durf deze stap aan en wil ervoor gaan. Slik nu 15 dagen stabiel 65mg. Wel die lorazepam met oudjaarsdag bijgeslikt maar dat gaat volgens de arts geen invloed hebben.

Over 2,5 week gaan we evalueren hoe het is gegaan. Ik heb het mail adres van m'n verslavingsarts als ik vragen heb oid.

Volgens m'n verslavingsarts is deze stap zeker weten mogelijk. Ik vertrouw enorm ik haar dus we gaan het zien.

Moet wekelijks me medicijnen ophalen bij de verslavingzorg. Heb echt alles ingeleverd wat ik nog had en me huis onderste boven gekeerd om te zoeken naar resten of losse tabletjes. Niks gevonden. Dus heb écht alleen nog maar de afbouw medicatie.

Greetz,

Raver (:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Top, goed bezig 👍
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Hey allemaal.

Vandaag de afbouw medicatie gehaald. Vanaf morgen naar 60mg Diazepam. Dat dan 2 weken aanhouden.

We gaan 't zien, niet de eerste keer dat ik ga afbouwen. Hopelijk wel de laatste keer!

Updates volgen.
Klik om te vergroten...
Dat is het betere werk! open er een documentje bij en dagelijks even wat gevoelens wegschrijven doet mij goed deze maanden.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey allemaal.

Ff wat van me af schrijven!

Die derealisatie en depersonalisatie blijft een dingetje.

Even wat opsommen;

Muziek klinkt anders, alles wat vroeger "normaal" was ziet er nu vervreemd uit. M'n kleding voelt soms anders of vaag aan en m'n armen en benen voelen soms aan alsof ze niet van mij zijn.
Als ik in de supermarkt sta lijkt het soms echt alsof ik er gewoon niet ben ofzo. Ik heb geen waanideeën of paranoïde gedachten, dus weet gewoon dat dit geen psychotische verschijnselen zijn.

Dit is echt begonnen na die ontwenningsverschijnselen van een paar weken geleden.

Nu dag 5 op 60mg. Fysiek merk ik (nog) niets. Komt allemaal nog wel. Alleen die derealisatie etc kan voor me gevoel niet erger dan nu. Heel storend is het.

Gr
Raver
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Herkenbaar hoor, hoewel de derealisatie bij mij pas tijdens PAWS kwam (daar was ook Lorazepam bij betrokken). Ik vond het ook super irritant en het duurde onwijs lang. Maar het gaat over. Probeer er niet tegen te vechten maar het te accepteren. Klinkt vaag maar het scheelt wel als het je lukt.
E
ErionicsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jow Raver. Ik heb net even dit draadje doorgelezen. En ik wil even heel duidelijk benoemen, hoe fucking knap het is dat je de GHB hebt laten staan de afgelopen periode. Ook al gaan dingen soms niet zoals je wil, of is het leven af en toe gewoon ronduit kut. Dat zijn wel hele bewuste, goede keuzes die je maakt om er voor te zorgen dat je uiteindelijk weer uit de shit komt.

Ik heb afgelopen jaar zelf geworsteld met paniekaanvallen icm een serieuse GHB/GBL verslaving, en wow, op deze manier kom je er wel maat. Volhouden en doorzetten. En niet vergeten wat geduld te hebben, ook met jezelf. XX
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Erionics zei:
hoe fucking knap het is dat je de GHB hebt laten staan de afgelopen periode. Ook al gaan dingen soms niet zoals je wil, of is het leven af en toe gewoon ronduit kut.
Klik om te vergroten...

Vroeger was dit wél het geval vaak. Na benzo terugval weer aan de GHB uiteindelijk.

Alleen nu wil ik het gewoon niet meer. GHB heeft me zoveel ellende bezorgd, en een keer op randje dood gebalanceerd. GHB = NEE!

Ga niet ontkennen dat ik er verlangens naar had aan het begin van m'n terugval. Maar ik schrok daar toen zó van dat ik besloten heb om gewoon no matter what geen GHB te halen. Vrij snel is dat over gegaan in geen GHB meer willen ipv het niet mogen.

En überhaupt wat gaat GHB eraan doen om deze situatie leefbaar te maken? Niets, maakt het alleen maar erger. Dus nee geen GHB voor mij.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Vroeger was dit wél het geval vaak. Na benzo terugval weer aan de GHB uiteindelijk.

Alleen nu wil ik het gewoon niet meer. GHB heeft me zoveel ellende bezorgd, en een keer op randje dood gebalanceerd. GHB = NEE!

Ga niet ontkennen dat ik er verlangens naar had aan het begin van m'n terugval. Maar ik schrok daar toen zó van dat ik besloten heb om gewoon no matter what geen GHB te halen. Vrij snel is dat over gegaan in geen GHB meer willen ipv het niet mogen.

En überhaupt wat gaat GHB eraan doen om deze situatie leefbaar te maken? Niets, maakt het alleen maar erger. Dus nee geen GHB voor mij.
Klik om te vergroten...
Raar hoe dit werkt. Ik ben zelf zonder middelen van de g af gekomen. Ik wilde juist nooit mijn vingers branden aan benzodiazepinen. En nu ik dit lees, blijf ik ook mooi van ze af!!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hey allemaal. Update.

40mg Diazepam totaal vandaag op; nog 20mg te gaan.
Stuk of 5 a 6 jointjes verder. Blowen is ook echt 'n dingetje hoor. Verlies echt de controle ook daar weer in. Als ik halverwege de joint ben denk ik alweer aan de volgende. 1 is teveel en 1000 nooit genoeg. Weet het als de beste, ken mezelf zo goed. Alleen het is een soort gevecht die ik niet kan of wil aangaan nu. Het leven voelt nu alweer aan alsof ik drugs nodig heb om erin te kunnen functioneren.

Ik weet dat stoppen of minderen beter is. Dat neem ik mezelf dan ook soms aan, maar die valse geloften aan mezelf worden al weer snel verbroken. Zoals niet overdag blowen, niet teveel erin gooien, max 1gr per dag. Frusterend gewoon om weer dat pijnlijke besef te hebben en voelen dat ik verstrikt zit in een web van wiet verslaving én ook nog eens die benzo's.

Soms blow ik ook gewoon tegen m'n eigen wil in.

Als voorbeeld; sochtends word ik er bijna altijd onrustig van. Maar toch als ik de tijd ervoor heb doe ik het. Voel me er dan niet eens prettig bij. Machteloosheid is dat gewoon.


Wat betreft de benzodiazepines. Nu langer dan een week op 60mg. Fysiek nu alleen zweethanden. Mentaal niet perse echt iets merkbaars nog. Op de derealisatie en depersonalisatie na. Maar dat weten jullie inmiddels wel. Zit nog wel eventjes op deze 60mg als t goed is.

Lekker rustig aan; terwijl ik aan de andere kant denk. Hoe langer ik het ga rekken deste groter de kans dat m'n verslaving volledig uit de hand loopt. Ik weet gewoon hoe destructief ik kan zijn. Ik vermijd familie etc en breng m'n tijd het liefste alleen door.

Het rotte eraan is dat je een benzo afbouw niet te snel moet willen afbouwen.

Gr;

Raver (:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Prima stap van 60 naar 55. 10% reductie he, praise Heather Ashton. Dat zou ik ook echt blijven aanhouden. Dus ook vanaf de 40 steeds 4 eraf en bij 30 steeds 3 eraf. Ja je bent lang bezig op die manier maar het is dan wel draaglijk. Leg jezelf geen deadlines op. Het komt zoals het komt. Just for today.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goed bezig @Raver en denk er maar aan - haastige spoed is zelden goed. Te snel afbouwen kan echt heel lang heel naar worden. Je hebt al een paar afbouwen achter de rug dus je bent ook al gekindled. Doe 't rustig aan man. Echt, daar ben je jezelf later dankbaar voor. Al blijf je in het traject een keer een maand op een bepaalde dosis hangen, da's altijd nog beter dan een maand extra derealisatie achteraf vanwege haast.

En wiet, tsja beter niet natuurlijk. Alcohol kun je beter het komende jaar helemaal niet meer nemen maar als ik het me goed herinner was dat ook al je plan.

Maar om nou meteen straight edge te gaan is ook zo wat :wink: Ik heb me in de kliniek suf gerookt, dat was ook niet handig maar ik wist dat ik daar wel redelijk makkelijk mee kon stoppen. Het was ff een steuntje in de rug in een toch wel lastige tijd. Of je nou beter met alles kunt stoppen of één verslaving tegelijk moet tackelen daar lopen de meningen nogal over uiteen. Blijf vooral eerlijk naar middelengebruik kijken (want dat is blowen natuurlijk gewoon).
E
ErionicsLid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
Goed bezig @Raver en denk er maar aan - haastige spoed is zelden goed. Te snel afbouwen kan echt heel lang heel naar worden. Je hebt al een paar afbouwen achter de rug dus je bent ook al gekindled. Doe 't rustig aan man. Echt, daar ben je jezelf later dankbaar voor. Al blijf je in het traject een keer een maand op een bepaalde dosis hangen, da's altijd nog beter dan een maand extra derealisatie achteraf vanwege haast.
Klik om te vergroten...
Ondanks dat een derealisatie en depersonalisatie iets is wat ik gelukkig (nog) nooit heb ervaren, ben ik het er helemaal mee eens dat een maand gelijk blijven in (algeheel) gebruik absoluut niet erg is. Sterker nog, in mijn beperkte optiek btw, is middelengebruik iets wat door de gewenning uit zichzelf altijd erger zal worden, tenzij je er actief controle op uitoefent. Wat dan nog los staat van wat je met de onderliggende problematiek doet.


@Raver
Ik ben zelf een volledig mentaal verslaafde gebruiker, en heb ondertussen al geleerd dat ik op daarbij heel dicht op het randje van lichamelijk verslaving balanceer. En in mijn boekje is een maand stabiel blijven gewoon dikke vette winst. Want in de situaties waar ik eerst reden zag om (onnodig) mijn poisonofchoice bij te nemen, heb ik dat dan dus 4 weken niet gedaan. En dat is ook het punt, want als ik dat altijd had gekunnen, had ik geen problemen met gebruiken. Maar ik krijg vaak het idee dat de focus heel erg ligt op lichamelijk druk van het middelengebruik zo snel mogelijk omlaag te brengen, zonder dat ze daarbij lijken te letten op hoe ver en hoe diep het gebruik gaat.

Ik heb niet genoeg educatie om je arts tegen te spreken, benzo's zijn ook een bijzonder potent gifje die hij je voorschrijft. Maar ik kan wel vertellen dat het iets is wat mij in periodes zeker geholpen heeft, om even de rust proberen te vinden, zonder constant actief bezig te zijn met de druk van afbouwen. Mijn behoefte naar drugs komt toch ook vaak in periodes, juist in een dergelijke periode stabiel blijven is doelstelling op zich. Uiteindelijk is stabiliteit en vertrouwen in mezelf dat ik dat vol kan houden me ook meer waard. Maar dat zeg ik wel zonder een benzo verslaving en detox te hebben ervaren. Ik heb er ondertussen een hoop over gelezen, maar dankzij GHB/GBL heb ik wel geleerd dat sommige dingen heel anders voelen als dat ze in woorden uit te drukken zijn. Maar ik ben er vrij zeker zijn dat uiteindelijk stoppen een marathon is, en geen sprint. Bij een sprint mag je niet verzwakken, bij een marathon is er ruimte voor het mindere kilometers, zolang je uiteindelijk doel maar hetzelfde blijft,
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Thnx voor jullie reacties.

Vandaag bij de arts geweest. Na 2 weken 60mg te hebben geslikt zonder echte ontwenning maandag naar 55mg. M'n plan samen met de verslavingsarts is per 2 weken bekijken hoe het gaat. Gaat het goed, bouwen we af, heb ik ontwenningsverschijnselen dan stabiliseren we tot die minder worden.

Ik durf de stap naar 55mg wel aan. Denk dat dat realistisch is. Als ik op dit tempo zou doorgaan sta ik vanaf het begin tot het einde na 6 maanden en 2 weken op 0mg diazepam. Alleen ik weet dat straks de stapjes geen 5mg meer zijn en dat er langere tijd tussen gaat zitten. Dus zou zomaar richting een jaar kunnen gaan.

Wat betreft het blowen. Arts vind dat ik wel veel rook. (5 gram per 3,5 dag) ongeveer. En raadde me aan soms ook dagen in te plannen niet te blowen maar wel met een goed plan vooraf hoe dat niet te doen. Ze heeft het alleen niet gezegd van je moet stoppen. Dus denk dat m'n arts ook inziet dat beide stoppen tegelijk misschien teveel gevraagd is.

Gr,

Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey allemaal.

Update.

Gek genoeg begin ik echt ontwenningsverschijnselen te krijgen. Had ik niet verwacht al zo vroeg in het proces.

Volgende ontwenningsverschijnselen.

- heftige* derealisatie en depersonalisatie
- overmatig zweten; vooral m'n handen enorm klam en koud.
- nervositeit
- angst
- moeilijker in slaap komen

* niet altijd even heftig. Mijn derealisatie uit zich vooral in mensen en dingen niet direct herkennen. Echt enorme vervreemding van de wereld om me heen. Mensen vinden me meer afwezig dan normaal. Muziek klinkt anders of komt anders binnen. Normale handelingen voelen vreemd aan. Kleding voelt anders aan in m'n handen.

Daarnaast is m'n geheugen dramatisch maar vind de derealisatie echt t ergste van allemaal. Hoe ermee om te gaan pff.

Zodra ik stoned ben heb ik er minder last van maar misschien dat het t wel versterkt zodra ik weer uitgespaced ben. Ben immers niet de hele dag stoned; niet alle dagen tenminste..

Ik herken mezelf soms gewoon niet meer en dat is het hatelijk eraan. Het is niet dat ik het contact met de realiteit verlies ofzo. Maar idk, kan het niet onder woorden brengen soms. Dit is precies wat ik bedoel zegmaar haha. Zieke brainfog ofzo.

Vergeet ook eventjes te vertellen dat ik dus gisteren 2 biertjes gedronken heb... oeps. Was in de sfeer, dom. Is dit misschien kruistolerantie? Dat de alcohol het vandaag een stuk heftiger maakt?

Raver (:
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Raver , wat een ander bericht dan van donderdag.
Kan het zijn dat je, nu het dichterbij komt, toch op ziet tegen de trede omlaag naar 55 mg ?
Kan het zijn dat het een soort in tijd omgekeerd placebo effect is ?
Met die gedachte kun je wellicht moedig verder.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nu begrijp ik het. Ik had geen idee dat tolerantie blijft bestaan. Bedankt voor je uitleg . Ik hoop hoe dan ook dat je hier weer uit komt
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat is slaap toch waardevol hé @Alinde !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."