Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
112 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
BelowTheFlow zei:
@Raver , wat een ander bericht dan van donderdag.
Kan het zijn dat je, nu het dichterbij komt, toch op ziet tegen de trede omlaag naar 55 mg ?
Kan het zijn dat het een soort in tijd omgekeerd placebo effect is ?
Met die gedachte kun je wellicht moedig verder.
Klik om te vergroten...

Ja wellicht ook wel. Heb veel aan me hoofd gewoon, wat me stress geeft.

En kan natuurlijk niet m'n werk normaal uitvoeren op deze manier. Dus als ik geen plannen maak voel ik me dus echt een soort van doelloos ofzo. Daar krijg ik ook onrust van. Eten is onregelmatig en vaak ongezond of veel te weinig (weinig eetlust).
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey man, wat naar voor je. Fijn dat je hier een plekje hebt gevonden waar je van je af kunt schrijven en waar mensen met je meedenken.

Ik ben zelf een stabiele benzo gebruiker (licht tot matige dosis en alleen voor slapen). Ben begonnen na een onverwachte heftige gebeurtenis waar ik geen controle over had en ik niet kon rekenen op steun van anderen, omdat m'n schaamte me in de weg zat. Ik kroop, net als jij, in m'n eigen nestje.

De reden dat ik stabiel blijf en niet ophoog is omdat m'n lichaam me begrenst in gebruik. Als m'n lichaam niet fijn voelt, gebruik ik niets.

Tijdens dat moment van niets gebruiken, heb ik af en toe hartkloppingen en moet ik vaak naar de wc voor een grote boodschap. Wat me hielp om daar doorheen te komen was:

- mijn lichaam express in een gecontroleerde stressvolle situatie zetten (bv winterzwemmen of extreme hitte). Dit hielp mij, omdat korte diepe stress beter is dan langdurige onrust. Je traint je lichaam als het ware om arousal hanteerbaar te maken.

- Een succeservaring opdoen. Geef jezelf een uitdaging die precies goed voor je is. Iets dat wel haalbaar is, maar zeker niet te makkelijk. Dan voel je je blij met jezelf. Zo heb ik bv de rubiks cube opgelost en leren snowboarden.

- sowieso is hard fysiek bezig zijn of sporten goed, want dat brengt je automatisch terug in je lijf en dus minder depersonalisatie.

- ga juist wél bij mensen langs. Onder de mensen zijn is heel heilzaam. Begin anders bij rustige en tolerante types. Misschien kun je samen naar comedy kijken bv. Dan lach je samen en voel je je beter. Ik snap het dat je daar echt geen zin in hebt. Maar je brein werkt wel op die manier.

Mij is het iig meerdere malen gelukt om op die manier een aantal weken tot maanden helemaal geen benzo te gebruiken. Mijn uiteindelijke doel is: voor de rest van m'n leven geen benzo gebruiken. En daarvoor is maar 1 ding nodig. Me kunnen berusten in het feit dat het leven nou eenmaal bestaat uit onrust zo nu en dan. Daarvoor gun ik mezelf wel de tijd. Iemand zei het al mooi: het is een marathon, geen sprint.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey Gemberthee, hou totaal niet van Gember. Maar no offence haha! Humor heb ik wel nog altijd!

Thnx voor deze behulpzame tips! Ik ga er zeker wat mee doen.

Wat je zegt het is enorm fijn hier dingen van me af te kunnen schrijven. Geeft me t gevoel dat ik t niet helemaal alleen doe!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ha @Raver wat jammer dat het toch wat minder gaat. Meteen maar ff je volgende stap uitstellen en de stap verkleinen. Blijkbaar was 5mg toch te veel voor jou. Ff een week op 55 blijven in ieder geval. Na die week weer kijken hoe het gaat.

Ik heb onlangs goede verhalen gehoord over ketamine bij benzo ontwenning. Kun je misschien even induiken en/of meenemen naar jouw behandelaar.

Wat ik verder nog kan bedenken: geen cafeïne en andere stimulanten, geen alcohol of ander GABA spul. Voldoende water drinken, multivitamine nemen, elke dag bewegen. Probeer ook glutamaten te beperken, dus E621 en mononatriumglutamaat enz in nootjes, chips en kant-en-klaar maaltijden. En sinds onze fijne voedingsmiddelenfabrikanten aan “clean label” zijn gaan doen kun je ook vage ingrdiënten zoals knolselderijconcentraat tegenkomen ipv E621, “want dat willen onze klanten”. Proef mijn afkeur voor deze belazerpraktijken 😄. En verder zijn er nog wel supplementen-stacks te vinden, ik gok op Benzobuddies wel. Weet ik zo niet de details van uit het hoofdje.

Oh en ik vergeet bijna nog een belangrijke - voldoende afleiding. Thuis kniezen in zelfmedelijden is niet bevorderlijk. Lekker ergens vrijwillig gras maaien of zwerfkatten aaien ofzo :wink:
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik wil niet jouw topic overnemen, ik heb gewoon een korte vraag voor iemand die dit weet.

Ik denk te kunnen stoppen met Clonazepam (voorheen 1mg dosis, nu ondertussen na lang traject naar 0.25 gegaan.)

Is 0.25 afkick naar 0.00 te doen met behulp van Valeriaan?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
BenzoLiefhebber zei:
Ik wil niet jouw topic overnemen,
Klik om te vergroten...

Ik wil het niet maar ik doe het toch. Heel toepasselijk voor het verslavingssubforum.

BenzoLiefhebber zei:
ik heb gewoon een korte vraag voor iemand die dit weet.
Klik om te vergroten...
Oh, het is gewoon. Nou dan is het goed hoor.

Nee Valeriaan helpt niet, en nee 0,25mg Clonazepam is te veel om naar 0 te gaan. Vraag jouw behandelend arts maar of je van 5mg Diazepam naar 0 mag in 5 weken met eerst een week om te wennen aan de Diazepam.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind zelf valeriaan wel helpen eigenlijk, net als magnesiumglycerofosfaat, hetzij zeer subtiel. Goede voeding waar je buik blij van wordt en ruim water drinken idem dito.

Van 5 mg Diazepam naar 0 in 5 weken kan wel. Heb ik zelf gedaan met behulp van huisarts. Ik merkte er niets van. Heb daarna een aantal maanden niets aan benzo's gebruikt. Zo'n succeservaring gun ik iedereen. Al is het alleen om te ervaren dat afbouwen en een tijdlang niets gebruiken wel kan lukken.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Meer dan een afbouw is het toch een begin van een nieuw hoofdstuk? Wat gaat je Benzodiazepines op de lange termijn vervangen? Dat zal zeker geen alcohol kunnen zijn, dat wil je lichaam en geest voorlopig echt niet.
Een partner in het leven, een professionele uitdaging, een vul maar in verhaal..

Succes man, je bent volgens mij wel in een goede richting aan het roeien :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Update;

A.s donderdag gesprek met de arts en twijfel echt of ik dit keer al klaar ben voor 'n stap naar beneden. Wil het liever nog een weekje rekken. Ga daar ook gewoon voor; mijn afbouw mijn leven.

GABA afkick zorgt voor mij ook echt voor depressies (ook bij GHB gehad). Deels erger gemaakt door het blowen en het passief zijn daardoor. Maar ik verlang elke dag naar me bed. Slaap liever dan dat ik wakker ben. Geen zin om te eten of contact te hebben met andere mensen. Die derealisatie en depersonalisatie is ook weer flink aanwezig. Alles voelt soms zo vreemd aan. Kan het gewoon niet onder woorden brengen haha. Daarbij ook echt straatvrees, vind het heel spannend om mensen te ontmoeten. Want dat is niet "veilig". Trek me steeds meer terug in me "veilige" huisje, terwijl dat juist destructief voor me is. Maar het lukt me gewoon niet om het anders te doen even. Me lichaam heeft het zwaar.

Blowen trek ik ook steeds slechter. Wordt er onrustig van, duizelig en maakt de anxiety gewoon erger. Echt wel een teken voor mij dat ik aan het afkicken ben. Soms vergeet ik het nog wel eens. Ga ik weer teveel over me grens heen en dan heb ik daar daarna weer meer last van.

Het helpt me gewoon enorm om hier even wat van me af te schrijven.

Raver (:

40mg Diazepam nu BENZOOI

20mg 08.00
20mg tussen 22.00 en 23.00.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Manu76 zei:
Een partner in het leven,
Klik om te vergroten...

Toevallig..

Er is iemand op m'n pad gekomen. Enorm veel overeenkomsten dat we er beide ongemakkelijk van worden. Dus die steunt me er nu al in. Al is er natuurlijk lastig meteen volledig open boek te spelen.

Maar wie weet. Universum hé. Ik geloof er in.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Toevallig..

Er is iemand op m'n pad gekomen. Enorm veel overeenkomsten dat we er beide ongemakkelijk van worden. Dus die steunt me er nu al in. Al is er natuurlijk lastig meteen volledig open boek te spelen.

Maar wie weet. Universum hé. Ik geloof er in.
Klik om te vergroten...
Als het maar helpt met de afbouw! Want dat blijft wel even het belangrijkste natuurlijk. Die andere iemand kan leegte opvullen die je voelt! Klinkt goed in ieder geval!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Manu76

Het helpt me zeker bij de afbouw. Ze begrijpt waar ik doorheen ga. En steunt me door dik en dun. We kennen elkaar al heel lang maar nog niet zo goed als dat we elkaar nu leren kennen. Heb erg moeite om over me gevoel te praten omdat ik het gevoel krijg dat ik klaag of dat mensen me toch niet begrijpen. In real life dan hoor. Hier op DF deel ik alles gewoon. Fijn dat dat op een anonieme manier kan zo hier!

Straks naar m'n arts. Voorstellen om nog langer op 40mg te blijven en vervolgens met kleinere stapjes af te bouwen. Vraag me alleen af of de arts dat ook goed vind. Dat lezen jullie vanavond of morgen wel.
De afkickverschijnselen zijn er gewoon nu in ieder geval nog teveel om weer te gaan zakken. Die gedachte maakt me wel een beetje somber ofzo. Gaat het dan nog zó lang duren allemaal!? Maar ben bang dat het helaas lang gaat duren ja. Het is niet anders ben ik bang.. De langste weg ergens omheen is de kortste route naar huis zei iemand ook hier op t forum. Daar hou ik me maar aan vast!


Raver (:
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
Gaat het dan nog zó lang duren allemaal!?
Klik om te vergroten...
Allemaal? Het afbouwen kan wel even duren, maar is toch niet alleen maar een slechte tijd? Voor hetzelfde geld begin je een romantische periode ..
En leven gaat gewoon door. Je leert jezelf beter kennen, gaan andere routines inbouwen en misschien ga je meer interesse tonen voor mooie mensen en komen er allemaal mooie zaken op je pad. Straks heb je niets meer af te bouwen en mis je gewoon die extra spanning :).
Je kunt de dagen best intensief beleven volgens mij en kan best mooie herinneringen opleveren. Als je maar langzaam blijft afbouwen en op die manier zelfvertrouwen niet verliest!

Succes!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hey allemaal.

Update;

Bij de arts geweest. Conclusie; ik heb de afbouw in m'n eigen hand. Mag dus gewoon een weekje door op 40mg en als het moet nóg een extra week.

Maar ik mag wanneer ik me er klaar voor voel ook zelf beginnen met een volgende afbouw stap.

Het blijven ook voor nu nog stapjes van 5mg. Het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn door een arts bij deze instelling dat niet elke benzodiazepine afbouw stap naar beneden even zwaar is. Dat verklaard de vele ontwenningsverschijnselen aldus Mw de arts.

Manu76 zei:
Allemaal? Het afbouwen kan wel even duren, maar is toch niet alleen maar een slechte tijd? Voor hetzelfde geld begin je een romantische periode ..
En leven gaat gewoon door. Je leert jezelf beter kennen, gaan andere routines inbouwen en misschien ga je meer interesse tonen voor mooie mensen en komen er allemaal mooie zaken op je pad. Straks heb je niets meer af te bouwen en mis je gewoon die extra spanning :).
Je kunt de dagen best intensief beleven volgens mij en kan best mooie herinneringen opleveren. Als je maar langzaam blijft afbouwen en op die manier zelfvertrouwen niet verliest!

Succes!
Klik om te vergroten...

Mooi inzicht dankjewel. Het leven gaat inderdaad ook gewoon door. Ik kan hier alleen maar van leren. Moeilijke fases in je leven maken je alleen maar sterker. Dit advies kreeg ik ook al mee van m'n moeder.

Greetz,

Raver (:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey allemaal,

Morgen afspraak arts.

Tijd voor de volgende stap; meeste ontwenningsverschijnselen zijn inmiddels bijna weg. Alleen derealisatie en depersonalisatie blijft aanwezig. Maar dat is denk de PAWS van mijn eigen domme keuze om plots te stoppen met snelwerkende benzo's naast de diazepam.

Vanaf morgen dus 35mg. Al 30(!)mg afgebouwd. Top.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hey allemaal. Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.

Afkickverschijnselen gaan met ups en downs.

Momenteel op 30mg Diazepam. Nu dag 5 op 30mg. Het meest irritante eraan vind ik nu dat ik echt zo vreselijk gespannen en nerveus wakker wordt. Herkennen mensen dit?
Daarbij ben ik echt depressief. Mede door overmatig cannabisgebruik maar het versterkt elkaar op een negatieve manier op dat vlak.

Kan het t beste beschrijven alsof je een stimulant genomen hebt en je op je stoel moet blijven zitten. Zeurend nerveus gevoel. Begint een beetje uitzichtloos te voelen nu ofzo. Ben al echt ver gekomen maar moet ook echt nog wel fftjes.

Update zover. Benzooi is het!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Hey allemaal. Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.

Afkickverschijnselen gaan met ups en downs.

Momenteel op 30mg Diazepam. Nu dag 5 op 30mg. Het meest irritante eraan vind ik nu dat ik echt zo vreselijk gespannen en nerveus wakker wordt. Herkennen mensen dit?
Daarbij ben ik echt depressief. Mede door overmatig cannabisgebruik maar het versterkt elkaar op een negatieve manier op dat vlak.

Kan het t beste beschrijven alsof je een stimulant genomen hebt en je op je stoel moet blijven zitten. Zeurend nerveus gevoel. Begint een beetje uitzichtloos te voelen nu ofzo. Ben al echt ver gekomen maar moet ook echt nog wel fftjes.

Update zover. Benzooi is het!
Klik om te vergroten...

Hoe staat het met je caffeïne inname?

Bij mij heeft dat enorm veel invloed op dat zeurende nerveuze gevoel. Als er tenminste hetzelfde voelen.

Wat en waar voel je dat precies? Kan je dat eens proberen uit te leggen?

Zelf vind ik dat het naarste gevoel van allemaal. Meestal wordt bij negatieve emoties gedacht aan boosheid of verdriet. Maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel erg veel moeite mee. Maar dat zeurende nerveuze gevoel is echt killing. Vooral ook omdat het vaak zo ontzettend lang aan kan houden. Sommige dagen voortdurend.

Ik ben deze week weer actief gaan letten op de hoeveelheid caffeïne die er naar binnen gaat. Heb vandaag het gevoel nog helemaal niet gehad.
Maar ook zonder caffeine heb ik soms zo van die dagen dat dat gevoel aanwezig is. Wel al veel minder dan een jaar geleden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Hey allemaal. Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.

Afkickverschijnselen gaan met ups en downs.

Momenteel op 30mg Diazepam. Nu dag 5 op 30mg. Het meest irritante eraan vind ik nu dat ik echt zo vreselijk gespannen en nerveus wakker wordt. Herkennen mensen dit?
Klik om te vergroten...

Yup. Hier had in zo’n ontzettende hekel aan. Vroeg wakker worden, nog moe en zin om door te slapen maar onrustig en dus onmogelijk om weer terug in slaap te vallen. Meestal was ik ook allerlei doemscenario’s over mijn leven aan het doornemen :/ Wordt veroorzaakt door een Cortisol piek. Bespreken met de arts. Wat ik meestal deed was zodra ikmwakker werd opstaan, of als het echt nog veel te vroeg was (voor 5:00) even naar de WC, een glas water drinken, een appeltje eten, vaatwasser uitpakken of ander 5-minutenklusje doen en dan weer terug in bed. Als slaap na 10 min nog niet lukte dan Youtube of Netflix kijken tot een uurtje of 7.

Raver zei:
Daarbij ben ik echt depressief. Mede door overmatig cannabisgebruik maar het versterkt elkaar op een negatieve manier op dat vlak.
Klik om te vergroten...
Ik was ook kneiters depressief in PAWS. Gaat allemaal over. Ik ben niet aan de ADs gegaan omdat dat NOG meer afbouwen zou betekenen.

Raver zei:
Kan het t beste beschrijven alsof je een stimulant genomen hebt en je op je stoel moet blijven zitten. Zeurend nerveus gevoel. Begint een beetje uitzichtloos te voelen nu ofzo. Ben al echt ver gekomen maar moet ook echt nog wel fftjes.

Update zover. Benzooi is het!
Klik om te vergroten...
Ja, het is vergif. Bang om niks, ik kon ook niet tegen drukte en m’n claustrofobie was 10 keer zo erg. Ik kon niet meer in mijn slaapkamer liggen maar moest op de bank in de woonkamer.

Onthoud wat je nu voelt maar goed als je ooit weer eens gedachten krijgt.

Zet hem op man. Het komt allemaal goed!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Hoe staat het met je caffeïne inname?

Bij mij heeft dat enorm veel invloed op dat zeurende nerveuze gevoel. Als er tenminste hetzelfde voelen.

Wat en waar voel je dat precies? Kan je dat eens proberen uit te leggen?

Zelf vind ik dat het naarste gevoel van allemaal. Meestal wordt bij negatieve emoties gedacht aan boosheid of verdriet. Maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel erg veel moeite mee. Maar dat zeurende nerveuze gevoel is echt killing. Vooral ook omdat het vaak zo ontzettend lang aan kan houden. Sommige dagen voortdurend.

Ik ben deze week weer actief gaan letten op de hoeveelheid caffeïne die er naar binnen gaat. Heb vandaag het gevoel nog helemaal niet gehad.
Maar ook zonder caffeine heb ik soms zo van die dagen dat dat gevoel aanwezig is. Wel al veel minder dan een jaar geleden.
Klik om te vergroten...

Caffeïne gebruik ik nooit. In geen enkele vorm.

Lastig uit te leggen met die brainfog momenteel maar ga me best doen.

Het voelt alsof er vlinders in m'n buik zitten 3.0, maar totaal geen prettig gevoel. Nervositeit, zweterig erbij. Geen eetlust erdoor, alsof je je als klein kind wist dat je naar een pretpark zou gaan. Tot slot denk ik gewoon dat ik t t beste kan vergelijken met een teveel aan een stimulant. Cafeïne komt t meest in de buurt. Alsof m'n zenuwstelsel overprikkeld is; maar in feite is dit denk ook zo bij afkick toch? 😅

Knoop in m'n maag. Versterkt door doem gedachtes over zaken die vandaag de dag niet actueel zijn.

Hoop dat het zo 'n beetje duidelijk beschreven is.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb het gewoon opgegeven omte willen stoppen met blowen. 😇

Ik wou graag stoppen met roken van tabak dat is gelukt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."