Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
115 weergaven
18-5-2026
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe lang duurt je opname inde de kliniek? En hoe verhoud die tijd zich tot een mensenleven.

Nu is het afzien en lijkt het vast ontzettend lang te duren allemaal.
Geef jezelf a.u.b de tijd, geef jezelf wat je nodig hebt. Je bent nu super goed en hard aan het werk aan jezelf voor jezelf.
Het beste cadeau wat je jezelf kan geven is tijd.

En deze ervaringen die je opdoet neem je mee en kun je gebruiken voor als je vande Benzo's af wil gaan.

Stay strong!! And keep going!! Keep your head up!!! You can do this.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ben ik dankbaar voor jullie steun! Stuk voor stuk teksten waar ik veel aan heb!

Ik heb de beslissing genomen om te blijven. Ben na het lezen van deze berichten op m'n kamer op bed gaan liggen. Ogen dicht en m'n favoriete muziek erbij. Nadenken; wat maakt nou dat ik naar huis wil? Vrij simpel; het is mijn verslaving die denkt dat het allemaal mee valt. De ziekte verslaving zoals @dupont al aangeeft. Mijn nabehandeling is ambulante begeleiding en ik wil weer een actief lid worden van de NA 🔷️. Heb niet voor niets een NA tatoeage laten zetten.
Inmiddels al in meerdere 12 stappen klinieken gezeten en een schema therapie kliniek. Ik ken mezelf door en door; maar soms is m'n verslaving zo sluw dat ik eerst door anderen moet worden gewezen op dit feit. Dan kan ik het daarna goed plaatsen en m'n rust terug vinden. Had al 2 klinieken vooraf gebeld maar die konden meteen al zeggen dat ze me niet aannemen ivm mijn bekendheid met het 12 stappen programma. Daar hebben ze eigenlijk ook wel gelijk in.

Ik mag dankbaar zijn dat ik hier nu ben; ik dacht ook al bij mezelf. Wat gaat er thuis dan nu veranderen als ik naar huis ga? Niets, dan zit ik binnen de kortste keren weer in zak en as. Door mijn eigen aandoen.

De verpleging heeft me echt er doorheen getrokken vandaag. Morgen heb ik een gesprek met de arts hier om dit ook te bespreken. Daarnaast heb ik me wat meer open gesteld naar de andere cliënten en ik ben echt niet de enige die het zo zwaar had de eerste dagen.

Ik blijf dus gewoon, dag voor dag. 🔷️ Desnoods uur voor uur. Maar spijt ga ik krijgen als ik weg ga. Gelukkig besef ik me dat nu, nu nog opgenomen zit.

Wandelen doen we elke dag; voel me daarna 10x beter tot nu toe.

Opname duurt 2 weken @N3K0 . Zoals je het mooi zegt. Ik mag deze rust mezelf gunnen na het afgelopen jaar strijden.

Tot slot; cannabis ontwenningsverschijnselen onderschat gewoon. Daarnaast denk ik dat ik niet heel lekker reageer op die verandering in mijn diazepam inname schema. Verpleging gaf aan dat het dus handig is om weer gewoon terug te gaan naar mijn inname schema voor de detox. Als de arts hiermee akkoord gaat maar dat zal wel.

"Als ik blijf doen wat ik deed, dan veranderd er geen reet!".

Raver. (':
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
Vandaag met vervroegd ontslag gegaan na meerdere irritaties en enorme verlangen naar huis.

Het verlangen naar huis bleek anders te zijn. Ik had zo'n verdomde trek in wiet. Intens verlangen. Oogkleppen op, fock it. Vanochtend het verzoek ingediend en 3 uur later stond ik weer buiten.

Nu aan mijn 2e Alien Cookies joint en vraag mezelf nu echt af wtf. Is dit wat ik zo graag wilde!?

Wat een schaamte om dit te delen. Maar goed. Ik schrijf hier ook dingen van me af. Daar hoort dit ook gewoon bij. M'n verslaving is nu echt ontzettend sterk gewoon. Voel me er machteloos tegenover. Al trap ik mezelf wel volledig de grond in de heletijd.
Klik om te vergroten...
Dapper dat je ook dit weer deelt. Ik kan me eigenlijk best goed voorstellen dat ook ik in zo'n situatie weer naar huis zou willen. Weer gewoon even blowen. Het kan een lastig te doorbreken verslaving zijn.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Wat ben ik dankbaar voor jullie steun! Stuk voor stuk teksten waar ik veel aan heb!

Ik heb de beslissing genomen om te blijven. Ben na het lezen van deze berichten op m'n kamer op bed gaan liggen. Ogen dicht en m'n favoriete muziek erbij. Nadenken; wat maakt nou dat ik naar huis wil? Vrij simpel; het is mijn verslaving die denkt dat het allemaal mee valt. De ziekte verslaving zoals @dupont al aangeeft. Mijn nabehandeling is ambulante begeleiding en ik wil weer een actief lid worden van de NA 🔷️. Heb niet voor niets een NA tatoeage laten zetten.
Inmiddels al in meerdere 12 stappen klinieken gezeten en een schema therapie kliniek. Ik ken mezelf door en door; maar soms is m'n verslaving zo sluw dat ik eerst door anderen moet worden gewezen op dit feit. Dan kan ik het daarna goed plaatsen en m'n rust terug vinden. Had al 2 klinieken vooraf gebeld maar die konden meteen al zeggen dat ze me niet aannemen ivm mijn bekendheid met het 12 stappen programma. Daar hebben ze eigenlijk ook wel gelijk in.

Ik mag dankbaar zijn dat ik hier nu ben; ik dacht ook al bij mezelf. Wat gaat er thuis dan nu veranderen als ik naar huis ga? Niets, dan zit ik binnen de kortste keren weer in zak en as. Door mijn eigen aandoen.

De verpleging heeft me echt er doorheen getrokken vandaag. Morgen heb ik een gesprek met de arts hier om dit ook te bespreken. Daarnaast heb ik me wat meer open gesteld naar de andere cliënten en ik ben echt niet de enige die het zo zwaar had de eerste dagen.

Ik blijf dus gewoon, dag voor dag. 🔷️ Desnoods uur voor uur. Maar spijt ga ik krijgen als ik weg ga. Gelukkig besef ik me dat nu, nu nog opgenomen zit.

Wandelen doen we elke dag; voel me daarna 10x beter tot nu toe.

Opname duurt 2 weken @N3K0 . Zoals je het mooi zegt. Ik mag deze rust mezelf gunnen na het afgelopen jaar strijden.

Tot slot; cannabis ontwenningsverschijnselen onderschat gewoon. Daarnaast denk ik dat ik niet heel lekker reageer op die verandering in mijn diazepam inname schema. Verpleging gaf aan dat het dus handig is om weer gewoon terug te gaan naar mijn inname schema voor de detox. Als de arts hiermee akkoord gaat maar dat zal wel.

"Als ik blijf doen wat ik deed, dan veranderd er geen reet!".

Raver. (':
Klik om te vergroten...
Ontzettend trots! Je bent een doorzetter!🥰
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Raver goede inzichten, hulp gevraagd, jezelf meer opengesteld, helder en pragmatisch over problemen nagedacht, en meest belangrijk: de sluwheid van jouw verslaving herkend en gedaan wat goed voor je is en niet wat goed voelde. Allemaal top. Blijf dit allemaal dagelijks doen dan zul je groeien. Je mag trots zijn en jezelf iedere dag weer bedanken.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vandaag met vervroegd ontslag gegaan na meerdere irritaties en enorme verlangen naar huis.

Het verlangen naar huis bleek anders te zijn. Ik had zo'n verdomde trek in wiet. Intens verlangen. Oogkleppen op, fock it. Vanochtend het verzoek ingediend en 3 uur later stond ik weer buiten.

Nu aan mijn 2e Alien Cookies joint en vraag mezelf nu echt af wtf. Is dit wat ik zo graag wilde!?

Wat een schaamte om dit te delen. Maar goed. Ik schrijf hier ook dingen van me af. Daar hoort dit ook gewoon bij. M'n verslaving is nu echt ontzettend sterk gewoon. Voel me er machteloos tegenover. Al trap ik mezelf wel volledig de grond in de heletijd.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Wat een schaamte om dit te delen. Maar goed. Ik schrijf hier ook dingen van me af.
Klik om te vergroten...
Waarom ben je dan niet eerder hier om steun komen vragen ?
Ipv nu achteraf?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Waarom ben je dan niet eerder hier om steun komen vragen ?
Ipv nu achteraf?
Klik om te vergroten...

Snap dat je dat zegt, is ook niet echt verstandig van me geweest. Of laks.

Heb daar denk wel 8 keer gezeten met een verpleegkundige met een verslavingsachtergrond. Praten over het feit waarom ik weg wilde. Elke dag was het een thema. Twijfel, wel niet. Misschien moet ik maar toegeven dat ik gewoon niet wil stoppen? Hoe diep moet ik nog zakken voordat ik wel wil stoppen vraag ik me dan af? Weer in crisis aan de ghb ofzo? Als ik de detox dan red überhaupt. Verslaving is een enge ziekte. Angst voor mezelf.

En oprecht. Alle berichten die jullie hier geplaatst hebben na mijn bericht dat ik weg wilde heeft me toch de kracht gegeven door te zetten die paar dagen extra.

Maar vanochtend ging het eigenlijk heel snel daar.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Snap dat je dat zegt, is ook niet echt verstandig van me geweest. Of laks.

Heb daar denk wel 8 keer gezeten met een verpleegkundige met een verslavingsachtergrond. Praten over het feit waarom ik weg wilde. Elke dag was het een thema. Twijfel, wel niet. Misschien moet ik maar toegeven dat ik gewoon niet wil stoppen? Hoe diep moet ik nog zakken voordat ik wel wil stoppen vraag ik me dan af? Weer in crisis aan de ghb ofzo? Als ik de detox dan red überhaupt. Verslaving is een enge ziekte. Angst voor mezelf.

En oprecht. Alle berichten die jullie hier geplaatst hebben na mijn bericht dat ik weg wilde heeft me toch de kracht gegeven door te zetten die paar dagen extra.

Maar vanochtend ging het eigenlijk heel snel daar.
Klik om te vergroten...
Ik herken dit. Heb dit ook meegemaakt. Groep die niet bij mij paste, veel ziek personeel, en toen dezelfde gedachten, wat doe ik hier..

Ik denk dat je wat dieper de put in moet komen wil je dit doorbreken. Vind het wel erg jammer te lezen, maar als je ook al zo vaak 12 stappenplan gedaan hebt, zijn er dan geen andere methodes? Die wel helpen.

En, schaamte is maar iets wat jij jezelf voorstelt over wat andere vinden. Eigenlijk zou dit niets mogen uitmaken, maar ik heb er ook vaak erg veel moeite mee dus begrijp het zeer zeker.

Klinkt apart, maar geniet even van je jointje en hopelijk morgen frisse nieuwe energie. Geef het vooral niet op, iedereen komt op een punt dat het gaat lukken, ook jij! Ga jezelf ook niet te veel negatieve tijd inpraten, want dit is "normaal" als je ziekte het overneemt.

Sterkte en het beste
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Snap dat je dat zegt, is ook niet echt verstandig van me geweest. Of laks.

Heb daar denk wel 8 keer gezeten met een verpleegkundige met een verslavingsachtergrond. Praten over het feit waarom ik weg wilde. Elke dag was het een thema. Twijfel, wel niet. Misschien moet ik maar toegeven dat ik gewoon niet wil stoppen? Hoe diep moet ik nog zakken voordat ik wel wil stoppen vraag ik me dan af? Weer in crisis aan de ghb ofzo? Als ik de detox dan red überhaupt. Verslaving is een enge ziekte. Angst voor mezelf.

En oprecht. Alle berichten die jullie hier geplaatst hebben na mijn bericht dat ik weg wilde heeft me toch de kracht gegeven door te zetten die paar dagen extra.

Maar vanochtend ging het eigenlijk heel snel daar.
Klik om te vergroten...
Jammer man. Je had zulke mooie stappen gemaakt, maar nu laat je je toch leiden door je verslaving. Nouja, goede oefening toch door wat dagen extra te blijven. En wat is nu de volgende stap?
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jammer Raver, maar niet het einde van de wereld. Blijf positief! Ik weet hoe kut het kan zijn om te stoppen met wiet. Ook zo vaak gehad wat jij nu hebt. Denken dat je echt wilt stoppen en dan na een paar dagen of een week weer langs de shop.... heel erg kut.... Hoe vaak ik wel niet m'n laatste wiet heb weggegooid om vervolgens 2 dagen later weer nieuwe te halen, omdat ik de depressie/negatieve gedachtes niet kon handelen.

Geef niet op! Probeer iets nieuws wat misschien wel voor je werkt (max ... joints per dag?). Het is een begin. Maar verslaving kennende loopt dat toch wel weer de spuigaten uit.. lastig lastig. CBD wiet misschien en dan afbouwen? Of een mix van gewone joints en cbd joints. Idk probeer wat uit?

Hoe sta jij er nu in? Gewoon ff go with flow?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hey allemaal.

Waar ik moet beginnen, ik weet het niet. Mijn verslaving is gewoon zo ontzettend sterk en de wil om te stoppen niet sterk genoeg. Alsof ik de energie er niet meer voor kan vinden na vele terugvallen en ellende in het verleden.


BenzoLiefhebber zei:
Heb dit ook meegemaakt. Groep die niet bij mij paste, veel ziek personeel, en toen dezelfde gedachten, wat doe ik hier..

Ik denk dat je wat dieper de put in moet komen wil je dit doorbreken. Vind het wel erg jammer te lezen, maar als je ook al zo vaak 12 stappenplan gedaan hebt, zijn er dan geen andere methodes? Die wel helpen.
Klik om te vergroten...

Ik ben dus niet de enige.

Inderdaad, maar ik heb die put al zovaak gezien en toen ik dacht dat ik de bodem bereikt had was kon het nóg dieper. Dus nóg dieper gaan betekend voor mij gewoon gevangenissen, inrichtingen óf de dood. En dat is een beangstigende gedachte.

Aan de andere kant probeer ik het te relativeren. Ik ben bezig met afbouwen van m'n benzo's. Daar waar ik ondanks dat het moeilijk is wel de bereidwilligheid voor kan vinden. Tot slot, ik gebruik eigenlijk alleen cannabis. Ik wil echt geen andere drugs gebruiken. Dat geeft me ook rust.

Wat te doen nu; geen idee eigenlijk. Ik zie me arts maandag. Ga vragen wat ik er nog meer voor mogelijkheden zijn. Heb al meerdere 12 stappen klinieken gesproken maar voor hun ben ik uitbehandeld.

Ik weet dat mijn verslaving voortkomt uit jeugdtrauma's en andere trauma's tijdens gebruik vroeger.

Ik neig heel erg om het volledig over een andere boeg te gooien en het vanaf een spirituele manier te gaan bekijken. Ik ben niet mijn gedachten, ik ben niet eens mijn mind. Eventueel sessies met mogelijk helende psychedelica. Ik sta voor me gevoel nu met mijn rug tegen de muur. Ik weet het niet meer.

De NA en CA kan ik gewoon niet verdragen. Of ik moet andere meetings bezoeken in andere steden. Ik trek die one liners en ego's niet meer hier haha. Daarnaast voelt het vreselijk voor me om daar weer na de zoveelste terugval te gaan zitten. Ga er depressiever weg dan dat ik er heen ging.

Je hebt hier wel de Buitenveldert groep. Daar ga ik maandag even kijken met een maatje van me.

dupont zei:
Jammer man. Je had zulke mooie stappen gemaakt, maar nu laat je je toch leiden door je verslaving. Nouja, goede oefening toch door wat dagen extra te blijven. En wat is nu de volgende stap?
Klik om te vergroten...

Zeker Dupont. Maar ga mezelf hier niet voor straffen. Ook na die 2 weken daar had ik nog terug gevallen als ik eruit zou komen. Ik stond elke avond onder de douche met de gedachte dat ik toch wel weer zou gaan blowen als ik eruit kwam.

Wie hield ik dan voor de gek om daar nog te blijven?

Koffieb00n zei:
Geef niet op! Probeer iets nieuws wat misschien wel voor je werkt (max ... joints per dag?). Het is een begin. Maar verslaving kennende loopt dat toch wel weer de spuigaten uit.. lastig lastig. CBD wiet misschien en dan afbouwen? Of een mix van gewone joints en cbd joints. Idk probeer wat uit?
Klik om te vergroten...

Dat doe ik absoluut niet. M'n vriendin die legt mijn wiet elke dag ergens neer waar ik niet waar het is nu. Dit zal ze doen tot deze hoeveelheid op is. Daarna wil ik alleen cannabis kopen voor die dag zelf. Niet meer. Eerst vond ik het een nadeel; nu een voordeel. De coffeeshops hier gaan pas richting de avond open.

Daarnaast wil ik gaan stoppen met die hele sterke wietjes te halen. Alien Cookies is echt heavy namelijk. Hoe sterker de wiet deste meer invloed het heeft daarna op mijn gemoedstoestand.

Heb nog niet iets van CBD wiet gezien op de lijst hier. Maar dat zou ook een optie kunnen zijn inderdaad. Ik denk dat helemaal stoppen nu tijdens de afbouw teveel gevraagd is maar dat ik uit een ander vaatje moet tappen is duidelijk.

Greetz,

Raver.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Raver misschien toch maar eerst van de Benzo's af zien te komen voordat je de andere zaken aanpakt. Vermoedelijk is het gewoon te veel tegelijkertijd man. Jezelf straffen, nooit doen. Je bent ziek en hard bezig om beter te worden. Voorlopig maar even accepteren dat je een jaartje of anderhalf doorblowt terwijl je afbouwt. Van een jonko is nog nooit iemand dood gegaan.

Meetings, ik heb er inmiddels ook veel aan maar dat komt ook doordat ik een paar fijne heb gevonden. Ik heb er zo'n 3 jaar gezeten met constante terugvallen, inderdaad klote. Helemaal als er mensen om de week jaren op komen halen of 6 maanden en ik me eigenlijk niet op m'n gemak voelde op de meeting. Kwam ik weer aan met m'n weekmuntje of als ik mazzel had 30 dagen. Ik heb mijn terugvallen daarom ook vaak zat verzwegen. Maar uiteindelijk is het wel gelukt, en uiteindelijk lukt het jou ook. Bij mij moest ik het eerst helemaal beu zijn en vrezen voor m'n leven voordat het zover kwam alleen, helaas :( Maar komt wel.

Heb je wel eens naar Recovery Dharma gekeken? En anders kijk gewoon eens bij CA, AA of NA in een wat kleinere stad in de buurt. Zoek rustig verder totdat je iets vindt dat bij je past. Groot, klein, mannemeeting, jongerenmeeting, vroeg, laat, whatever. Kijk lekker rond. Je bent altijd welkom.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Raver:

Als het alleen wiet betreft:

Heb je er misschien al eens aan gedacht om gewoon een paar weken op vakantie? Op vakantie breken we eigenlijk sowieso al met ons normale ritme, onze normale gewoonten. Het is dan vaak makkelijker om iets anders te doen, omdat je praktisch in een andere wereld bent (als je een bestemming uitkiest die niet teveel lijkt op hier).

En bovendien:

Als je het überhaupt al niet meeneemt en ervoor zorgt dat je ergens heen gaat waar je het niet (makkelijk) kunt krijgen, dat vergroot je kansen ook enorm.

Met wiet is het toch vaak echt die eerste weken die lastig zijn. Daarna begin je al de positieve dingen van nuchterheid te ervaren.

Een idee misschien?

Edit: o wacht, ik meende ergens "alleen wiet" te lezen, maar ook benzo's. Misschien dan na het benzo afbouwen(?)
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vind Mindless z'n opmerking ook wel een goeie. Hoeft niet persé buitenland te zijn. Kan ook gewoon een of twee weken lang Nederland rond gaan met je vriendin. Gewoon leuke dingen doen, stadjes bezoeken, activiteiten plannen, dagje efteling, ik noem maar wat. Eventjes uit het passieve van het blowen. Het is een idee, probeer even hardop mee te denken.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Doe het 1 voor 1 zou ik aanraden. Ik heb eerst m'n benzo afhankelijkheid aangepakt en heb nu ongeveer 6 dagen geen cannabis gerookt. Niet dat ik per definitie wil stoppen, maar alleen wil roken wanneer ik wil. En dat betekend voor mij gewoon niet iedere week. Neem de tijd om eerst het gene te doen waar je gemotiveerd voor bent en dan komt het andere vanzelf. Althans, zo is dat bij mij gaande.

Ik wens je veel succes en het beste toe!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#17
N3K0 zei:
Ik wou graag stoppen met roken van tabak dat is gelukt.
Klik om te vergroten...
Als dit zo blijft is dat toch een fantastische prestatie?
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Heb je er misschien al eens aan gedacht om gewoon een paar weken op vakantie? Op vakantie breken we eigenlijk sowieso al met ons normale ritme, onze normale gewoonten. Het is dan vaak makkelijker om iets anders te doen, omdat je praktisch in een andere wereld bent (als je een bestemming uitkiest die niet teveel lijkt op hier).
Klik om te vergroten...
Vind het geen slecht idee, bij mij werkte het helaas niet.
Zo onder de palmbomen, tax free, dus de sigaretten haalde ik niet per pakje maar per slof, hele zware Spaanse.
Dat niet blowen ging wel, kon alleen de eerste dagen moeilijk eten en slapen.
Maar in de taxi van het vliegveld naar huis is het eerste wat ik doe, vragen aan de chauffeur of ie bij een coffee shop kan stoppen. :(
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Relmuis zei:
Vind het geen slecht idee, bij mij werkte het helaas niet.
Zo onder de palmbomen, tax free, dus de sigaretten haalde ik niet per pakje maar per slof, hele zware Spaanse.
Dat niet blowen ging wel, kon alleen de eerste dagen moeilijk eten en slapen.
Maar in de taxi van het vliegveld naar huis is het eerste wat ik doe, vragen aan de chauffeur of ie bij een coffee shop kan stoppen. :(
Klik om te vergroten...
Helaas...

Misschien nog iets tweaken: langere vakantie, iemand die je in de gaten houdt dat je in ieder geval zoveel weken geen wiet rookt.

Hoewel het voor mij persoonlijk toch echt aankwam op er gewoon klaar mee zijn, zorgt een paar weken stoppen er wel voor dat je proeft van de voordelen van nuchter zijn: mentale helderheid, het meer geven om dingen/herwinnen van ambities, het minder verspillen van tijd en geld, etc. Dat zorgt er dan misschien niet in 1 keer voor dat je helemaal stopt, maar het telt imo wel op. Op het laatst kon ik eigenlijk geen goede redenen meer bedenken wiet te blijven gebruiken. Zonder heeft gewoon veel meer voordelen. En toen kwam vanzelf dat moment van moeiteloos stoppen.

Eerst moet je imo zien waarvoor je het doet. Na echt zien (dat je jezelf ermee belemmert) volgt actie (of in dit geval eigenlijk: stoppen met iets).
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat is slaap toch waardevol hé @Alinde !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."