Klopt zeer zeker, maar heeft bij mij wel een poos geduurd voordat ik die bevrijding voelde en dat geeft ontzettend veel rust. Minimaal wel een jaar, misschien zelfs langer. Op dat punt is die link naar middelen en gebruik losgekoppeld, tenminste zo ervaar ik het. Daarna heb ik pas die mindset change kunnen maken. En ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of ik altijd wel iets voel. Dat blijft een leerproces, soms voel ik heel duidelijk iets, maar vaak genoeg ook dagen niet (denk ik). Schrijven helpt mij daar persoonlijk meer bij dan meditatie, meditatie helpt mij meer om anders naar mijn gedachtes te kijken en niet direct vanuit gedachtes te handelen, maar ook 1, 2, 3, 4 stappen vooruit te kunnen kijken, mocht ik ernaar handelen. Maar ook om mezelf te kunnen ervaren, los van de gedachtes die ik heb, en dat geeft rust. Het helpt mij ook om minder heftig om gebeurtenissen van de dag en het leven te reageren.
Ik gebruik de app van insight timer (met dat klankschaaltje als afbeelding) voor meditaties. Begeleide meditaties. Die zijn gratis te luisteren via de app. Gebruik zoekwoorden als 'bodyscan', 'adem', 'tellen', 'gedachtes', 'loslaten', 'ontspanning', 'dankbaarheid', 'slaap', 'ochtend', 'avond' en je zult een heel eind komen. Mocht je uitgeluisterd zijn heb ik altijd nog wat personal favorites die met je kan delen haha, stuur maar een pb mocht je interesse hebben. Ik heb lang niks met meditaties gehad. Maar wij deden het wekelijks op de meetings (begeleid en onbegeleid) en dat heeft wel een zaadje gepland. Tijdje terug van
@_shikantaza de suggestie gekregen om elke dag te gaan mediteren (vanwege onrust en ondankbaarheid) en dit ben ik gaan doen. Dat geeft niet meteen een resultaat of uitkomst, maar het is een kwestie van blijven doen. Fake it till you make it, zoals ze bij de NA zeggen. En zo is het met heel veel thema's in herstel. Vaak dacht ik in het begin, huh hoe gaat mij dit helpen of dit is zinloos. Maar als ik dan klaarblijkelijk toch een jaar clean ben gebleven en eens achterom kijk naar waar ik vandaan kom, en waar ik nu sta, tja dan is de verandering en groei echt wel zichtbaar.
Herstel is, en zeker in het begin, vooral een kwestie van
doen. Niet te veel vragen stellen, niet te veel over na denken, maar gewoon
doen. Je mag er in geloven dat het voor jou gaat werken! Want dat het gaat ook, als je in verbinding gaat met andere herstellende verslaafden, een support netwerk opbouwt, je deelt over wat er in je om gaat, je open stelt voor wat anderen je teruggeven, en de suggesties opvolgt, in plaats van het alleen te doen en naar je eigen hoofd te luisteren.
En jij weet dit
@Raver . Jij bent langer clean geweest dan een hoop van ons. Dus ik hoop dat je deze behandeling je zult overgeven en in de overgave van herstel komt, you can do this