Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
154 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als ervaringsdeskundige vwb benzo afbouwen kan ik zeggen tegen jullie, dat het gegarandeerd beter wordt!
Ik heb er enkele maanden over gedaan.
Ik bouwde 4 soorten benzo's af na jarenlang gebruik. Te weten seresta, temesta, normisol en valium.
Mij is het gelukt, op een kleine uitglijder van 5 dagen na.
En ik heb nu nergens meer last van.
Dat fijne gevoel krijgen jullie ook!
Er is alleen veel tijd voor nodig!
Zet hem op, lui!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat kan het verloop soms grillig zijn! Bij het minste of geringste schiet ik weer terug in die miserie van de klachten.

Voel me echt weer zo ontzettend slecht.... Omdat ik dan weer teveel wiet gerookt hebt, plots ineens dan weer naar amper wiet ga én in de staart van de Quetiapine afbouw.

Ik voel me gewoon ziek door de spanning, maak me zo'n zorgen de heletijd over het welzijn. Ik eet al 3 dagen geen avondeten, slaap super slecht. Me zweet stinkt , zweethanden zo erg maar ondertussen doodmoe zijn ..!!!

En maar zorgen maken waarom ik me zo slecht voel ik kan het gewoon niet loslaten. Maar fuck het is ook "pas" 6 maanden geleden alle shit weetje..

Pff herkenbaar voor mensen zulke terugvallen!?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Lieve Raver, probeer je een beetje voor jezelf te blijven zorgen alsjeblieft? Beetje lief zijn voor jezelf hoor, dat verdien je. You know the drill. Gewoon eten maken voor jezelf, beetje gezond het liefst, gewoon je stappen zetten buiten. Lichaamsbeweging helpt écht. Misschien tóch wat dingen als meditatie proberen om de rust een beetje te hervinden..? Voelt zinloos, is het niet, echt niet. Jij gaat dit gewoon nailen! Je schrijft het zelf al, dit is het staartje. Je bent er bijna doorheen joh. Het komt wel goed met jou. Niet bij de pakken neer zitten. You can do this. Houd moed!!! ♥️😘
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Echt zo hoor!! @Jazz35

Mijn brein!! 😅
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Jouw brein gaat er met je vandoor! Het is onwijs logisch dat je allemaal nare gedachten krijgt als je je fysiek ineens weer wankel voelt. Maar bedenk nog eens heel even waar je vandaan komt en welke ongelofelijke weg je al hebt afgelegd. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van die kloteziekte. Jij bent bijna beter, echt. Almost home. :heartsuit: Ik hoop dat je de zorgen een beetje uit je eigen koppie gepraat krijgt. Het is puur de combinatie: minder wiet ineens, bijna van je quetiapine af, een kleine opleving van ontwenningsverschijnselen en jouw brein dat geneigd is het negatieve te omarmen en doemscenario's te bedenken. Dat is kut, maar niet gevaarlijk. Jij bent sterker, echt!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Houd vol, @Raver ! Dit gaat weer over!
Sterkte, bro!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heel herkenbaar allemaal.
Bij mij duurde de afkick een jaar.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hey people!

7 maanden geleden was het de laatste dag dat ik benzos gebruikte. Morgen echt 7 maanden schoon ervan.

Zo snel gegaan al. Mijn laatste dieptepunt was begin april. Toen had ik.echt weer ff een "wave".

Wat me nu vooral nog teistert is duizeligheid, vooral sochtends. Rare balans klachten en visuele klachten. Ik ben wat snel nerveus. Op woorden komen blijft soms een uitdaging, blackouts. Lastig om nu te scheiden wat waar bij hoort. Quetiapine afbouw en eigenlijk de heledag stoned of half stoned.

Ben wel echt knetter verslaafd aan wiet.... Het heeft me diep in zijn greep. Schulden bij de instanties en dealers inmiddels. Werkloos, ik kan nu geen baan behouden en zit maar thuis op de bank te blowen!

Voel me echt vreselijk depressief. Ik heb erg weinig energie, eet te vaak ongezond of te weinig. Zelfzorg kan beter. Schermtijd is super hoog en dan vooral dopamine jagen op TikTok of Instagram reels. Vaker porno dan gemiddeld.

Ah fijn. Stap voor stap eh. Ik heb 13 mei een gesprek met de arts voor een nieuw behandelplan gesprek. Mijn plan is om gewoon mijn hele situatie nu te vertellen en dan haar advies aan te horen. Ik zelf heb t idee dat ik er nog wel bovenop kan komen.

Al weet ik niet of dat echt realistisch is, want de enige rede dat ik niet nóg dieper zit is dat ik in de bewindvoering zit. Als ik elke dag 5 gram of zelfs meer zou kunnen halen wie weet waar ik dan zou komen.

Alleen dan is t volgende wat ga ik er dan aan doen!! Fack ik wil eigenlijk niet weer naar de detox man... Dat is echt droevig en voor me gevoel een te grote hamer voor deze situatie!

Pff lastig
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wilde minstens 1 jaar niet blowen.
Dat was een gedachte die me wel beviel en succesvol lijkt.
Ondertussen vond ik de ervaring positief genoeg en wil ik er zeker 2 jaar van maken. En ik ben wel trots over iedere dag dat ik niet blow. Met alcohol neem ik hetzelfde pad, al zit er nog wel een duiveltje dat me dagelijks zegt dat dronken zijn wel weer eens een leuke afwisseling zou zijn. 🫤
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Manu76 zei:
Ik wilde minstens 1 jaar niet blowen.
Dat was een gedachte die me wel beviel en succesvol lijkt.
Ondertussen vond ik de ervaring positief genoeg en wil ik er zeker 2 jaar van maken. En ik ben wel trots over iedere dag dat ik niet blow. Met alcohol neem ik hetzelfde pad, al zit er nog wel een duiveltje dat me dagelijks zegt dat dronken zijn wel weer eens een leuke afwisseling zou zijn. 🫤
Klik om te vergroten...
In mijn beleving is het na zo'n lange tijd gestopt te zijn een goed idee om op een gegeven moment niet meer 'streaks' te gaan tellen.

Kan ook gewoon zo bij mij werken, maar ik ben in het verleden met meerdere dingen meermaals teruggevallen juist omdat ik nog zo'n doel voor de toekomst had. Ook al was het een positief doel, ik hield dan de focus op dat middel of gedrag.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Kan ook gewoon zo bij mij werken, maar ik ben in het verleden met meerdere dingen meermaals teruggevallen juist omdat ik nog zo'n doel voor de toekomst had. Ook al was het een positief doel, ik hield dan de focus op dat middel of gedrag.
Klik om te vergroten...

Hier idem.
Maar ik geloof ook dat het voor iedereen anders is en het aan je verslavingsgevoeligheid ligt.
De een kan een hijsje van een joint nemen en is weer getekend voor het leven, en de ander heeft dat niet.
Die laatste groep zal zich gesterkt voelen door 'alweer een dag overwonnen'.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
In mijn beleving is het na zo'n lange tijd gestopt te zijn een goed idee om op een gegeven moment niet meer 'streaks' te gaan tellen.
Klik om te vergroten...

Voor mij blijft het ook een reminder waar ik vandaan kom. Hoe wanhopig, verslagen en uitgeput ik me voelde 1 jaar, 5 maanden en 9 dagen geleden. Juist om daar geregeld bij stil te staan, weet ik wat ik absoluut niet wil. En tegelijkertijd kijk ik ook naar wat ik vandaag allemaal kan en mag doen. Dat had nooit gekund als ik nog in gebruik zat.

Het alleen voor vandaag principe werkt overigens voor alles. Ik hoef alleen maar vandaag te mediteren, alleen vandaag geduld en tolerantie op te brengen, alleen vandaag geen uitstelgedrag te vertonen.

Kordie zei:
Maar ik geloof ook dat het voor iedereen anders is en het aan je verslavingsgevoeligheid ligt.
De een kan een hijsje van een joint nemen en is weer getekend voor het leven, en de ander heeft dat niet.
Die laatste groep zal zich gesterkt voelen door 'alweer een dag overwonnen'.
Klik om te vergroten...

Dit is waar ik ook voel dat het verschil ligt tussen een zware gebruiker wiens gebruik tijdelijk uit de hand is gelopen en iemand die echt de ziekte verslaving heeft. Die verstoring in het denken waardoor we ons veel te druk maken om alles, en daarmee moeite hebben om het leven te nemen zoals het zich aandient. Met als gevolg altijd gevoelens te willen skippen, wegdrukken. Altijd het idee hebben dat we iets tekort komen, etc.

Ik vind het best grappig om het verschil in denken te zien tussen mijn vriend en ik. Van hem weet ik zeker dat hij niet de ziekte verslaving heeft (verslavings gevoelig is, geef het een naam). Als hij zou gebruiken, raakt ie niet verslaafd denk ik. Maar daar begint het ook mee, hij heeft de interesse niet eens. En als we lekker uit eten gaan en ik vraag of ie geen wijntje wilt bij het eten. Dan hoeft ie dat meestal niet. Vaker niet, dan wel...

Rare mensen, die niet-verslaafden 🤣
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Rare mensen, die niet-verslaafden
Klik om te vergroten...

Echt zo. Ik bedoel elke dag gebruiken is natuurlijk de leef.

Ik ben er nu na 10 jaar therapie, kliniek in en uit, en vele meetings verder achter dat 1 teveel is. Zelfs 1 hijsje zorgt bij mij voor complete controle verlies en tunnelvisie met enkele weken. 😳
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Op de wat langere termijn: zo'n bevrijding om niet meer de drang te hebben een gevoel direct te willen verdoven.

Het helpt imo ook om de mindset te hebben dat wanneer die gevoelens weer (heftig) bovenkomen: yes! Weer een kans om er doorheen te werken. Want voel je ze niet, dan kun je er ook niet aan werken.
Klik om te vergroten...
Klopt zeer zeker, maar heeft bij mij wel een poos geduurd voordat ik die bevrijding voelde en dat geeft ontzettend veel rust. Minimaal wel een jaar, misschien zelfs langer. Op dat punt is die link naar middelen en gebruik losgekoppeld, tenminste zo ervaar ik het. Daarna heb ik pas die mindset change kunnen maken. En ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of ik altijd wel iets voel. Dat blijft een leerproces, soms voel ik heel duidelijk iets, maar vaak genoeg ook dagen niet (denk ik). Schrijven helpt mij daar persoonlijk meer bij dan meditatie, meditatie helpt mij meer om anders naar mijn gedachtes te kijken en niet direct vanuit gedachtes te handelen, maar ook 1, 2, 3, 4 stappen vooruit te kunnen kijken, mocht ik ernaar handelen. Maar ook om mezelf te kunnen ervaren, los van de gedachtes die ik heb, en dat geeft rust. Het helpt mij ook om minder heftig om gebeurtenissen van de dag en het leven te reageren.

Ik gebruik de app van insight timer (met dat klankschaaltje als afbeelding) voor meditaties. Begeleide meditaties. Die zijn gratis te luisteren via de app. Gebruik zoekwoorden als 'bodyscan', 'adem', 'tellen', 'gedachtes', 'loslaten', 'ontspanning', 'dankbaarheid', 'slaap', 'ochtend', 'avond' en je zult een heel eind komen. Mocht je uitgeluisterd zijn heb ik altijd nog wat personal favorites die met je kan delen haha, stuur maar een pb mocht je interesse hebben. Ik heb lang niks met meditaties gehad. Maar wij deden het wekelijks op de meetings (begeleid en onbegeleid) en dat heeft wel een zaadje gepland. Tijdje terug van @_shikantaza de suggestie gekregen om elke dag te gaan mediteren (vanwege onrust en ondankbaarheid) en dit ben ik gaan doen. Dat geeft niet meteen een resultaat of uitkomst, maar het is een kwestie van blijven doen. Fake it till you make it, zoals ze bij de NA zeggen. En zo is het met heel veel thema's in herstel. Vaak dacht ik in het begin, huh hoe gaat mij dit helpen of dit is zinloos. Maar als ik dan klaarblijkelijk toch een jaar clean ben gebleven en eens achterom kijk naar waar ik vandaan kom, en waar ik nu sta, tja dan is de verandering en groei echt wel zichtbaar.

Herstel is, en zeker in het begin, vooral een kwestie van doen. Niet te veel vragen stellen, niet te veel over na denken, maar gewoon doen. Je mag er in geloven dat het voor jou gaat werken! Want dat het gaat ook, als je in verbinding gaat met andere herstellende verslaafden, een support netwerk opbouwt, je deelt over wat er in je om gaat, je open stelt voor wat anderen je teruggeven, en de suggesties opvolgt, in plaats van het alleen te doen en naar je eigen hoofd te luisteren.

En jij weet dit @Raver . Jij bent langer clean geweest dan een hoop van ons. Dus ik hoop dat je deze behandeling je zult overgeven en in de overgave van herstel komt, you can do this :praying1:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Koffieb00n zei:
Klopt zeer zeker, maar heeft bij mij wel een poos geduurd voordat ik die bevrijding voelde en dat geeft ontzettend veel rust. Minimaal wel een jaar, misschien zelfs langer. Op dat punt is die link naar middelen en gebruik losgekoppeld, tenminste zo ervaar ik het. Daarna heb ik pas die mindset change kunnen maken. En ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of ik altijd wel iets voel. Dat blijft een leerproces, soms voel ik heel duidelijk iets, maar vaak genoeg ook dagen niet (denk ik). Schrijven helpt mij daar persoonlijk meer bij dan meditatie, meditatie helpt mij meer om anders naar mijn gedachtes te kijken en niet direct vanuit gedachtes te handelen, maar ook 1, 2, 3, 4 stappen vooruit te kunnen kijken, mocht ik ernaar handelen. Maar ook om mezelf te kunnen ervaren, los van de gedachtes die ik heb, en dat geeft rust. Het helpt mij ook om minder heftig om gebeurtenissen van de dag en het leven te reageren.

Ik gebruik de app van insight timer (met dat klankschaaltje als afbeelding) voor meditaties. Begeleide meditaties. Die zijn gratis te luisteren via de app. Gebruik zoekwoorden als 'bodyscan', 'adem', 'tellen', 'gedachtes', 'loslaten', 'ontspanning', 'dankbaarheid', 'slaap', 'ochtend', 'avond' en je zult een heel eind komen. Mocht je uitgeluisterd zijn heb ik altijd nog wat personal favorites die met je kan delen haha, stuur maar een pb mocht je interesse hebben. Ik heb lang niks met meditaties gehad. Maar wij deden het wekelijks op de meetings (begeleid en onbegeleid) en dat heeft wel een zaadje gepland. Tijdje terug van @_shikantaza de suggestie gekregen om elke dag te gaan mediteren (vanwege onrust en ondankbaarheid) en dit ben ik gaan doen. Dat geeft niet meteen een resultaat of uitkomst, maar het is een kwestie van blijven doen. Fake it till you make it, zoals ze bij de NA zeggen. En zo is het met heel veel thema's in herstel. Vaak dacht ik in het begin, huh hoe gaat mij dit helpen of dit is zinloos. Maar als ik dan klaarblijkelijk toch een jaar clean ben gebleven en eens achterom kijk naar waar ik vandaan kom, en waar ik nu sta, tja dan is de verandering en groei echt wel zichtbaar.

Herstel is, en zeker in het begin, vooral een kwestie van doen. Niet te veel vragen stellen, niet te veel over na denken, maar gewoon doen. Je mag er in geloven dat het voor jou gaat werken! Want dat het gaat ook, als je in verbinding gaat met andere herstellende verslaafden, een support netwerk opbouwt, je deelt over wat er in je om gaat, je open stelt voor wat anderen je teruggeven, en de suggesties opvolgt, in plaats van het alleen te doen en naar je eigen hoofd te luisteren.

En jij weet dit @Raver . Jij bent langer clean geweest dan een hoop van ons. Dus ik hoop dat je deze behandeling je zult overgeven en in de overgave van herstel komt, you can do this :praying1:
Klik om te vergroten...
Precies, het is een lange termijn oplossing: Maar juiste omdat het een poos duurt voordat het effect heeft, slijt dat effect er ook diep in. Je bouwt echt voor the long run.

En inderdaad, zo belangrijk: gewoon doen. Dit was en is het meest cruciale voor mij. Bij gewoon doen krijgt je geest de kans niet om het zo te verdraaien dat je jezelf toch weer gaat saboteren. De beste actie komt vanuit spontaniteit.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Echt zo. Ik bedoel dat elke dag gebruiken natuurlijk de leef is.

Ik ben nu na 10 jaar therapie, kliniek in en uit, en vele vergaderingen verder achter dat 1 teveel is. Zelfs 1 hijsje zorgt bij mij voor volledige controleverlies en tunnelvisie met enkele weken. 😳
Klik om te vergroten...

Zit me vaag iets bij dat je in de zorg werkte? Hoe ging dat je af icm je gebruik?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Zit me vaag iets bij dat je in de zorg werkte? Hoe ging dat je af icm je gebruik?
Klik om te vergroten...

Nauwelijks werken als ik zwaar in gebruik zit. Anders gewoon gebruiken na werk.

Ben iig al 3 maanden werkloos.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe gaat het met je @Raver ? 😘
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazz35 zei:
Hoe gaat het met je @Raver ? 😘
Klik om te vergroten...

Ups en downs. Over het algemeen goed maar de behandeling is hier al pittig genoeg. Weinig behoefte nog om hier van alles over mezelf te delen. Het is goed zo.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Heel goed joh. Focus maar lekker op je herstel daar. Juichen wij vanaf de zijlijn alleen maar hard toe! ♥️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3132333435...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."