Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
124 weergaven
18-5-2026
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.
Klik om te vergroten...

Thanks!

Ja, voeding is echt belangrijker voor ADD en ADHDers dan dat er gedacht wordt. Probeer als ADDer of ADHDer vooral ook een keer een goede probiotica. Zonder de juiste bacterien in de darmen kan het lichaam niet optimaal functioneren.

Vraagje aan ADHDers: Wie van jullie is via keizersnede geboren en wiens klachten zijn ontstaan of erger geworden na een antibiotica-kuur? Ik vraag dit omdat ik momenteel onderzoek of daar statische verbanden in zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.
Klik om te vergroten...

Er zijn een paar merken waarbij de probiotica in zuurresistente capsules zitten. Die gaan pas open door enzymen die in de darmen voorkomen en dan komen de bacteriën wel goed aan.

@acht.zes Wat vindt je dan van dit artikel:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Triptherapie.nl | Marcel
Ah ok, het onderzoek richtte zich puur op die drankjes met toegevoegde pro-biotica en die werken dus schijnbaar niet.

Alweer een interessant stuk heb het met veel interesse gelezen. Zelf heb ik wel degelijk darmproblemen gehad, trage stoelgang met af en toe verstoppingsklachten. En ook heb ik al als kind een blindedarmontsteking gehad.
Overigens was de gedachte destijds dat de blindedarm een overbodig ding was zonder taak maar recent onderzoek heeft aangetoond dat de blindedarm een veilige plek is voor je darmflora om zich daarin veilig terug te trekken bij ziektes en dergelijke zodat je darmflora een niet al te grote klap oploopt.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#5
krannatom zei:
Ooit had ik de luxe om een ADHD kindje mee te krijgen op kamp. Na 3 dagen spoelde ik zijn hele voorraad door. Niet wetende wat ik zelf voordeel kon halen uit zijn voorraad. Na 10 dagen kamp en de kans om zich uit te leven in het veld, was deze kiddo ‘genezen van zijn adhd’. Tot hij terug naar het gewoonlijke systeem moest. Mijn hart brak toen ik hem in de rij zag staan, zoals elk ander kind, gestript van zijn eigen interesses, meningen en fantasieën. We maken onszelf kapot, en dat doet me oprecht veel pijn.
Klik om te vergroten...

Het is leuk als je een anekdote hebt maar wat er echt toe doet is de algemene werking van een middel.
Ik gebruik ook voorgeschreven methylfenidaat en heb wel eens "zombiebuien" gehad maar deze treden niet consistent op. Sterker nog, vaak stimuleert het juist mijn interesses. Ik merk ook dat het een stuk assertiviteit oplevert en dat ik mij beter kan verwoorden.

"Medicijn X maakt je een zombie/ander persoon" is trouwens een claim die je wel vaker hoort zonder voldoende onderbouwing.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Triptherapie.nl | Marcel

Ik heb even op je website gekeken en gezocht. Ik miste wat informatie. Van magnesium suppletie is bekend te helpen bij ADHD, ADD en HSP klachten. Daar heeft iedereen baat bij overigens. De citraat versie is niet de best opneembare. Zeker niet als je darmproblemen hebt. Het is wel een van de goedkoopste. Zelfs met goed werkende darmen wordt er maar weinig opgenomen. Magnesiumolie of voetenbaden via de huid gaat niet langs de darmen. De pico versie wordt al opgenomen voordat het in de darmen komt dacht ik. Het boek van Dr. Carolyn Dean kan ik je aanbevelen erover. Over vetten kan ik je het boek van Mary Enig aanraden. De verhouding is inderdaad belangrijk zoals bij veel voedingsstoffen. Met de juiste voeding kan zeker veel gedaan worden, maar is persoonsafhankelijk en vergt uitproberen.

Over het GAPS dieet kon ik niks vinden. Dit kan ook helpen bij een slechte darmflora.

@mods Op veel websites wordt niet toegestaan reclame te maken bij een commercieel eigenbelang.
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
Klik om te vergroten...
Precies, alleen op wilskracht hou je het niet vol. Op den duur moet de ‘beloning’ komen, wil je het blijven volhouden. Bij b.v. afvallen kan de beloning groot zijn, maar het duurt soms erg lang.

Ik weet niet precies of m’n theorie klopt, dus correct me if i’m wrong: als de beloning heel ver van de actie op wilskracht af ligt (in tijd dus) dan wordt voor het brein het verband tussen de actie en de beloning ook steeds minder sterk. Ons brein is (nog) niet helemaal geschikt voor lange termijn-doelen. Maar meer op korte termijn (overleven). Omdat we door ons bewustzijn kunnen nadenken en kunnen snappen dat de beloning op de lange termijn er aan komt, kunnen we daar soms tegen strijden en ze alsnog bereiken. Maar eigenlijk is de directe beloningsprikkel en dus het verband er bij lange termijn-doelen dus niet.
Maar misschien zeg ik wat geks 🙂
A
AartsbokLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bepaalde vormen van adhd zijn erg gevoelig aan “instant gratification”. Individuen die hier gevoelig aan zijn moeten erg waakzaam zijn wanneer zij willen experimenteren en doen best eerst research naar wat ze willen proberen want heel vaak kan een verslaving voorspelt worden als men die conditie heeft en de substantie brengt instant gratification met zich mee. Onderzoek, selecteer en ontwijk waar nodig. Het kan echt wel als je je goed inleest.
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#9
40% van ADHD'ers wereldwijd zouden verslaafd zijn/of meer kans hebben aan 1 of andere substantie/drugs is mij ooit vertelt geweest. Corrigeer me als ik fout ben.

Dan heb je nog natuurlijk niet al de diagnoses die vastgesteld zijn bij de mensen.

Hopelijk leg ik het wat goed uit?
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb zelf een angststoornis, meer de gegeneraliseerde variant waardoor ik vaak hele dagen pieker en vooral slaapproblemen heb (periodiek). Dit speelt al zeker sinds mijn vroege puberteit (vanaf ongeveer mijn 10e levensjaar, inmiddels ben ik 28. De stoornis uit zich in pieken en dalen, en gelukkig kan ik wel een 'normaal' leven leiden met een fulltime baan, een gelukkige relatie, familie, huisje en een aantal goede vrienden. De angst die ik heb is dan ook geen 'sociale angst', want ik ben een vrij sociaal type en oefen ook een sociaal beroep in de gezondheidszorg uit. Toch trekken de angsten een zware wissel op mij. In het verleden heb ik ook wel eens hulp gezocht bij de huisarts. Deze stuurde mij vervolgens naar de praktijkondersteuner om mij vervolgens weer door te sturen naar de psycholoog. Deze bood mij een behandeltraject aan bij een instelling voor
milde tot matig ernstige psychische klachten. Ik heb dit destijds geparkeerd omdat ik het best wel een 'stap' vond (zo'n traject) en er een wachttijd van 3 maanden op zat en het toen inmiddels weer de betere kant op ging.

Inmiddels realiseer ik mij dat, als ik mij niet laat behandelen, mijn klachten niet vanzelf over zullen gaan. Ik heb het idee dat aan mijn klachten wel eens (deels) AD(H)D aan ten grondslag kunnen liggen. Hoewel ik een 'aanwezig' persoon ben, ben ik niet de typische stuiterbal die de meeste mensen voor zich zien als ze aan een ADHD'er denken. Mijn hoofd is echter dagelijks een bron van chaos en onrust, wat zich ook wel regelmatig uit in mijn gedrag. In het onderwijs op de middelbare school omschreven de docenten mij al als een echte chaoot. Ik heb m.i. altijd veel kunnen compenseren door de chaos tegen te werken in plaats van aan te pakken. Als ik mezelf ergens écht toe zette, of iets me daadwerkelijk boeide, kon ik op school wel gewoon presteren en heb dan uiteindelijk ook een HBO afgerond en een baan op niveau gekregen. Een aantal voorbeelden van symptomen die ik ervaar:een film of serie kijken lukt me nauwelijks. Voetbal wel omdat dat me erg boeit. Ik ben impulsief en heb de neiging om een 'kick' te krijgen, maar probeer dit te onderdrukken (wat redelijk lukt). Niemand heeft ooit het labeltje AD(H)D op mij geplakt.

Tegenwoordig gebruik ik nauwelijks (hard)drugs meer m.u.v. alcohol en enkele keren per jaar speed of 3-MMC op een rave en heel af en toe een benzo als de onrust me teveel wordt. De mentale rust die amfetamine mij geeft is heel bijzonder. Ik krijg veel meer structuur in mijn hoofd als ik dit middel sporadisch gebruik, en al mijn angsten zijn sterk verminderd, al dan niet volledig verdwenen. Ook ga ik wat minder praten in sociale situaties. De mentale rust na amfetaminegebruik houdt ook vrij lang aan. In het verleden gebruikte ik vaker speed omdat ik toen simpelweg vaker naar raves ging. Verslaafd ben ik gelukkig nooit geworden gezien het feit dat ik er gruwelijk brak van word. Zou het in jullie ogen nuttig zijn om mij eens te laten 'testen' op AD(H)D? Zijn er mensen die ervaring hebben met een behandeling voor AD(H)D in combinatie met een angststoornis? En wat vinden jullie van AD(H)D-medicatie? Ik ben erg benieuwd. Alle antwoorden zijn welkom. Ik ga denk ik wel de huisarts inschakelen om het behandeltraject wat mij ooit aangeboden is alsnog in gang te zetten, alleen dan met AD(H)D als side-note.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ouwe topic maar ik blijf het onderwerp intersant vinden omdat ik zelf adhd , autisme, dyslexie en zelf dysprachie heb.

Vermoeiend allemaal...
Een van mijn grootste angsten is verslaving.
Alcohol, wiet zijn absoluut super gevaarlijk .

Vroeger kreeg ik echt rust van paddestoelen in mijn hoofd maar dat draadje is afgelopen door een bad trip.

Nu om de 3 a 4 maanden neemt ik MDMA en voor mij werk dat ...

Mijn tip is echt sporten maar niet een soort sport maar verschillende..
Ik doe triatlon maar ook hydrox, Zumba tot en met yoga...

Ook gebruik ik voedingssupplementen maar dat effect is beperkt...

Veel sterkte iedereen... het is dikswijls een gevecht..
K
KokosnootLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb een lichte vorm van ADHD, ik merk wel dat ik drugs gebruikte als zelfmedicatie maar dan alleen wiet om in slaap te geraken, rustig te worden, etc..
Andere dope is alleen voor het vermaak en daar overdrijf ik ook niet mee.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
l
lmd070Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: AD/HD en verslaving

ik heb ADHD en merk wel in vergelijking met mijn vrienden dat ik sneller verslaafd aan dingen ben want ik ben nu verslaafd aan wiet maar doe niet eens de moeite om te minderen of te stoppen omdat het gewoon superchill is en met pille had ik wel de drang er sterk naar maar heb me toch weten te beheersen dus het licht er echt aan wat voor drugs het is
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: AD/HD en verslaving

Dat je veel punten bij je herkent zegt niet gelijk of je het eventueel hebt, kan er ook wel paar dingen in herkennen, maar heb het niet. Alleen met een psychologische onderzoek word het vast gesteld zover ik weet. Veel mensen hebben wel kenmerken van het een en ander. Doe voor de lol eens deze anders ook: AQ test .
Ook daar misschien herken je dingen maar zegt niets over of je het gelijk zou kunnen hebben :wink:
R
RobinnlLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: AD/HD en verslaving

Hmm, ik had 29. Onder de 32 dus, dus ik scoorde wel hoger als gemiddeld, maar niet te hoog.
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: AD/HD en verslaving

Er zijn psychiaters die de hele adhd en de add in twijfel trekken.
Een andere psychische aandoening die voor drugsgebruik kan zorgen is de bipolaire depressie (manisch depressiviteit). En zo zullen er nog wel wat meer ziekten zijn die iemand meer gevoelig maakt voor drugs.
e
edblok2Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: AD/HD en verslaving

het gaat erom dat we vroeger zeiden: dat jonk is veel te druk, heeft teveel energie, kan moeilijk leren, wil teveel tegelijkertijd etc. Dat waren karakter eigenschappen. Tegenwoordig wordt elke eigenschap op een weegschaal gelegd en wel/niet wenselijk bevonden. Bij mede voor de buitenwereld onwenselijk (lees: vermoeiend voor vermoede ouders) gedrag wordt een diagnose gesteld en daarom zitten nu tienduizenden nederlandse 14 jarigen aan de amfetamine :)
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: AD/HD en verslaving

Er zijn zeer veel intelligente mensen die zwaar onder hun capaciteit presteren, puur en alleen omdat ze ADD hebben.

Dat er veel cross-over stoornissen zijn komt omdat men op een bepaald abstractieniveau allerlei dingen is gaan labelen, maar dat is nou eenmaal de psychologie/psychiatrie. Het antwoord op dit prutsen is de psychobiologie, waarin de hersenen zelf (no shit?) oorzaak van problemen zijn, in plaats van zoiets als een 'karakter/persoonlijkheids-probleem'.

We gaan dus van eindeloos labelen en prutsen eindelijk eens een goede kant op. Je zult dan ook termen als ADHD en dergelijke gaan zien verdwijnen. Medicatie is dan ook daadwerkelijk de oplossing. Het enige wat enigsinds helpt qua praten is denkfouten en angststoornissen de wereld uit helpen, maar dan heb je het ook wel zo'n beetje gehad.
P
PebblesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb wel ADHD.

Ik heb dus een tijdje aan de speed gezeten omdat dat gewoon fijn was voor mij. Ik wou eigenlijk een avondje door, maar het had een heel ander effect. Rust, concentratie, geordend in mij hoofd en noem maar op.
Op een gegeven moment raakte ik verslaafd aan de speed.
Ik werd doorverwezen naar een psychiater en kreeg gelijk ritalin voorgeschreven.

Het werkt wel, maar niet lang. 1x10mg duurt maar 2 uur. Maar als ik 2x10 neem duurt het weer 3 uur, maar wanneer ik een wedstrijd voetbal, dan neem ik er voor de wedstrijd 1 en in de rust.
Ik ben nu nog aan het 'experimenteren' maar ik merk wel dat ik het erg fijn vind om gewoon met normale medicijnen rust te hebben in mijn hoofd. Want dat mis ik gewoon heel erg. Of ik er verslaafd aan ga worden, dat weet ik niet. Ik heb overal gelezen dat het niet echt verslavend is.

Ik gebruik het pas, dus ik ben benieuwd hoe hoog de dosis gaat worden en of ik er verslaafd aan kan worden. Ik hoop het niet natuurlijk.

Iemand ervaring?

EDIT; oh dom, verkeerd gelezen.Ik dacht dat het erop neerkwam of mensen met ADHD verslaafd kunnen aan ritalin. Weet ook niet waarom ik dacht. Sorry.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."