Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
123 weergaven
18-5-2026
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb het ook man.
Ik gebruikte vaak cocaine.. speed....xtc

werd ik rustig van. onderhand ga ik richting de 30 ben drastisch gaan minderen met drugs al een dikke 6 maanden.
Ik zelf geloof niet in ritalin en al die medicijnen.. het mag dan goed werken maar op de lange termijn kan het nooit goed voor je zijn...

Ik probeer zvm te sporten om die rush uit me kop te krijgen
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: AD/HD en verslaving

Je kunt ook neurofeedbacktraining proberen of een dieet om ADHD-symptomen te verminderen. Er bestaat ook andere medicatie dan methylfenidaat, die minder heftig is, die bij sommige mensen goed werkt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: AD/HD en verslaving

Een beetje laat hoor, maar is het niet handiger AD(H)D te schijven in plaats van AD/HD? volgens mij denkt dat de lading beter.
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...
Ik hoorde pas toen ik 50 jaar was dat ik ADHD had. Dat wist ik al jaren en de mensen om me heen ook.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wilwilwel zei:
Ik hoorde pas toen ik 50 jaar was dat ik ADHD had. Dat wist ik al jaren en de mensen om me heen ook.
Klik om te vergroten...
Mijn mening is ook dat je soms je eigen diagnose makkelijker kan stellen in plaats van al die doorzichtige tests /psychiaters etc.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijdloos zei:
Mijn mening is ook dat je soms je eigen diagnose makkelijker kan stellen in plaats van al die doorzichtige tests /psychiaters etc.
Klik om te vergroten...

Denk je? Dan hebben we straks allemaal één of meerdere stoornissen...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze olifant zei:
Denk je? Dan hebben we straks allemaal één of meerdere stoornissen...
Klik om te vergroten...
Dat zou alleen zijn als er daadwerkelijk ook iets mis is in psychisch functioneren en dat omgeving en dus ook de persoon zelf het in de gaten heeft dat het anders werkt als bij anderen mensen. Natuurlijk kan je niet je eigen diagnose stellen maar wel sterk beïnvloeden door de doorzichtige tests die worden uitgevoerd is mijn ervaring en die van velen andere.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tijdloos zei:
Dat zou alleen zijn als er daadwerkelijk ook iets mis is in psychisch functioneren en dat omgeving en dus ook de persoon zelf het in de gaten heeft dat het anders werkt als bij anderen mensen. Natuurlijk kan je niet je eigen diagnose stellen maar wel sterk beïnvloeden door de doorzichtige tests die worden uitgevoerd is mijn ervaring en die van velen andere.
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je dan precies? Want het is toch best logisch dat diagnostische tests je diagnose beïnvloeden? Waarbij men ervan uitgaat dat je geholpen wil worden en dus eerlijk bent. Ik zeg niet dat ik me kan vinden in de manier waarop diagnoses gesteld worden in de psychologie/psychiatrie maar ben wel benieuwd waarom je het zo ziet.
M
MymeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik krijg geen rilatin, wat ik ook doe. Dus dan maar een speedverslaving. ADD willen ze in de psychiatrie niet testen, heb toch al genoeg diagnoses. Als ze dan toch moeite doen, duurt het maanden voor de testen beginnen en zo lang kan ik niet clean blijven. Bovendien heb ik een momenteel nog onbekende slaapstoornis ook daar helpt de speed me enorm bij. Ik gebruik speed als zelfmedicatie, maar de bijwerkingen maken het verslavend en destructief. In opname mag je het niet gebruiken of je vliegt buiten. Ik smeek om een medische vorm, maar geen enkele psychiater wilt luisteren. Dus nu zit ik weer aan week nummer 1 thuis, 4de keer dat ze me op straat zetten voor drugs. Ondertussen heb ik ook het label verslaafde gekregen of course. Er is geen enkele persoon die naar me wilt luisteren als ik spreek over voordelen van speed. En mijn broer zijn rilatine stelen, word ook zeker afgekeurd. Ik weet niet wat ik nog moet doen... ik heb een opname nodig, maar zonder rilatin heb ik een concentratie van 2 seconden en slaap ik elke kans ik krijg. En dan durven ze nog te zeggen dat de opname niets uithaalt? Je zou het niet zeggen zeker. Geef me anders nog wat meer slaapmiddelen en anti psychotica. Dan hoef ik niet meer te doen alsof het me interesseert.

Mss dat ik beter kapot ga aan de speed dan nog te luisteren naar de dokters :(
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ehh...

Hoezo duurt het maanden voor ze je op ADD kunnen testen? Dat hebben ze zo gedaan en er is geen wachtlijst voor of zoiets.

Volgens mij weet de hulpverlening veel beter wat het beste voor je is dan jij op dit moment. En als je dan niet wil meewerken dan kunnen ze je inderdaad niet helpen. Je bent niet in een positie om voorwaarden te stellen, ik hoop dat je dat begrijpt.

Momenteel wil je alleen maar amfetamines, dan denk ik dat je toch wel terecht het predikaat speedjunk krijgt opgespeld.

Als ik jou was zou ik gewoon luisteren naar de hulpverleners. En stop met speed, en wel onmiddellijk.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Eens met bovenstaande. Zo'n diagnose is nu eenmaal moeilijk te testen, al helemaal als je ook andere psychische problemen hebt. En als je ervaring hebt met verslaving krijg je meestal geen medicatie voor ADHD mee.. Misschien met hen in gesprek over wat de opties zijn om rust te creëren zonder middelen?
M
MymeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Even ter mijn verdediging: ik denk wel degelijk dat ik niet verslaafd ben, al geef ik wel toe het middel soms te misbruiken. Ik kan stoppen wanneer ik wil. Heb ik de laatste 3 dagen ook gedaan. Heb ook nog nooit voor een hele lange periode gebruikt. Ik heb borderline en al 5 jaar lang worden alle symptomen op die ziekte gestoken. Ik kom net uit een verslaving kliniek/dubbeldiagnose en daar ben ik echte verslaafde tegen gekomen die helemaal anders gebruiken als mij. Zoveel mogelijk en alles moet op. En de volgende dag opnieuw. Dit doe ik niet! Ik gebruik zo weinig ik kan zonder het gewenste effect te verliezen. Na immens veel opzoekwerk en adviezen van anderen, kwam ik tot de conclusie dat ik hoogstwaarschijnlijk lijdt aan narcolepsie en mss ADD. Overdag heb ik slaapaanvallen en als ik slaap hallucineer ik enorm. Dit maakt mij kapot. Ik ben ALTIJD moe. Speed zorgt voor rust en stopt de aanvallen. Ik snap jullie bezorgdheid dat ik op zoek ben naar legale amfetamines. Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet te zeggen. Als de dokters me iets anders kunnen geven dat ook helpt, graag. Het hoeven geen amfetamine te zijn hoor. Das gwn momenteel het enige dat ik weet dat werkt.

Speed misbruiken Is en blijft idd een aandachtspunt. Het Is en blijft een hard drugs. Ik stop er idd beter mee, dat weet ik zelf goed genoeg. Maar dan wens ik wel een oplossing voor mijn slaapprobleem/ADD of whatever het mag zijn. Moet dat rilatine zijn? Neh dat maakt me niet uit.

Ik weet dat het moeilijk Is voor jullie om te begrijpen, maar voor mij Is elke dag vechten om te overleven. De moeheid maakt me kapot. Ik heb al meerdere keren in het ziekenhuis gelegen voor een zelfmoord poging. Dat wil ik niet nog eens. Is het dan zo fout om een middel te gaan gebruiken dat je leven beter maakt?

Nu denken jullie wrs: laat je dan testen. Das dus exact wat ik van plan maar zo simpel Is dat niet met de stempel psychisch patiënt. De psychiaters schrijven me telkens anti psychotica of slaapmiddelen voor. Welke niet werken of soms het zelfs erger maken. Ze hebben al alles op mij geprobeerd. Ontelbare pillen. Nauw gecontroleerd door een psychiater. Niets werkt. Toch willen dokters niets anders proberen of geen testen doen. Mijn bloed Is normaal dus dat slapen Is een vlucht. En ik geloof dat dan ook. Mijn laatste psychiater was de eerste die me vertelde dat de hallucinaties tijdens het slapen, geen psychoses konden zijn. Hij wist niet wat het Was. Dus wat doet hij? Toch maar anti psychotica voorschrijven... dat snap ik dan echt niet. Maar het Is ook mijn eigen fout omdat ik nooit een slaaponderzoek heb aangevraagd, wist niet eens dat zoiets iets zou uithalen. Tot nu. Ik wacht al maanden, binnen 10 dagen is het zo ver. Dus al mijn hoop Is daar op gevestigd.

Mijn mama, broer en vrienden van de verslavingskliniek waar ik laatst ben geweest, steunen me hierin. Ze begrijpen me wel. Morgen kan ik mss terug even op BOR-bed in diezelfde verslavingskliniek zodat ik zeker niet herval voor het slaaponderzoek. Hopelijk dat mijn dokter daar me begrijpt. Ik ben 22 en wil niet langer heel mijn leven wegslapen!
E
Erase92Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo iedereen,

Ik ben 26 en heb sinds september 2018 de diagnose ADHD gekregen.

Ik ben zelf naar de huisarts gegaan omdat ik last had van depressieve klachten, deze heeft mij doorverwezen naar het GGZ, waar ik na een paar maanden praten de diagnose kreeg.

Wat bij mij op ging vallen, was dat ik de meeste baantjes na 6 maanden wel zat was.. Dat terwijl ik het zeker wel naar mijn zin had op mijn werk, maar toch zorgde ik er altijd voor dat het na ongeveer 6 maanden klaar was. Dit door bijvoorbeeld niet meer op te komen dagen..

Ook merkte ik dat ik relaties wel vol kon houden, beter nog.. Ik had het gevoel dat ik in een relatie moest zitten om te kunnen functioneren. Alleen zodra de relatie echt serieus begon te worden, ik een soort van in paniek raakte en abrupt de relatie stopte.

Doordat dit alles een terugkerend iets was, ging ik mijzelf afvragen of ik niet een vorm van autisme of pdd-nos zou hebben.

Nu blijkt het dus ADHD te zijn en sinds ik de diagnose heb en mijzelf er meer in ben gaan verdiepen, valt steeds meer ook op z'n plek.

Het stukje verslaving ken ik bijvoorbeeld op zowat alle mogelijke manieren.. Toen ik klein was, wilde ik alle flippo's, alle pokemon kaarten en terwijl ik ze nog geen eens allemaal had, wilde ik vervolgens ook alle Magic the Gathering kaarten..
Zo was het ook met speelgoed wat anderen hadden. Ik wilde het niet omdat ik jaloers was, maar gewoon voor de heb. En als ik het had, dan was ik er zo op uitgekeken..

Later werd dit voor mij cannabis, wat ik vanaf mijn 15e tot mijn 19e ben gaan gebruiken. Toen 3 jaar niks en vanaf mijn 22e tot aan de dag van vandaag, blow ik weer.
Gemiddeld rook ik zo'n 6 joints per dag.
Het blowen geeft voor mij zoveel rust in mijn hoofd.

Een goed voorbeeld is, is dat als ik niet onder invloed van cannabis auto ga rijden, ik ontzettend paniekerig rij. Het liefste rij ik dan niet op snelwegen omdat er dan meestal veel verkeer is en je op zoveel dingen moet letten.
Maar als ik onder invloed van cannabis achter het stuur stap is er totaal niks aan de hand. Ik hou mij netjes aan de maximale snelheid, ik hou voldoende afstand en let altijd een stapje extra op.

Verder neem ik nu sinds een week of 5 methylfenidaat. Dit 4 keer per dag en dan 1.5 tablet van 10mg per keer.
Ik merk dat sinds dit werking heeft, ik veel sneller dingen onderneem. Zoals boodschappen doen en de afwas. Wat ik hiervoor verschrikkelijk vond om te doen, door alle geluiden en prikkels..

Ook heb ik Olanzapine voorgeschreven gekregen, dit is een anti psychiotica.
Dit moet ik 1 keer per dag innemen, zodat ik minder moeite heb met inslapen en een beter hongergevoel krijg.

Zo een hele lap tekst, hoop dat mijn situatie een beetje duidelijk is zo haha!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
ok, maar ik wil gewoon aangeven dat is sommige gevallen medicatie dus echt een wereld van verschil kan zijn.
Klik om te vergroten...

Ik heb er misschien over heen gelezen maar wat gebruik je dan als ik vragen mag?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Keesoe
Ik gebruik Wellbutrin, een nogal a-typisch ADD medicijn die meer bekendheid heeft als antidepressivum.
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik wil niet spammen ofzo en ik hoop niet gebanned te worden door het delen van de volgende link:

Dopamine in balans

Ik denk dat juist ADD en ADHD-ers er profijt van hebben om op een natuurlijke manier de dopamine/serotonine balans in orde te krijgen.

ADD en ADHD kan namelijk in de darmen beginnen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.
Klik om te vergroten...

Thanks!

Ja, voeding is echt belangrijker voor ADD en ADHDers dan dat er gedacht wordt. Probeer als ADDer of ADHDer vooral ook een keer een goede probiotica. Zonder de juiste bacterien in de darmen kan het lichaam niet optimaal functioneren.

Vraagje aan ADHDers: Wie van jullie is via keizersnede geboren en wiens klachten zijn ontstaan of erger geworden na een antibiotica-kuur? Ik vraag dit omdat ik momenteel onderzoek of daar statische verbanden in zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.
M
Marcel TripLid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.
Klik om te vergroten...

Er zijn een paar merken waarbij de probiotica in zuurresistente capsules zitten. Die gaan pas open door enzymen die in de darmen voorkomen en dan komen de bacteriën wel goed aan.

@acht.zes Wat vindt je dan van dit artikel:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."