Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAD(H)D en verslaving

AD(H)D en verslaving

168 antwoorden
115 weergaven
18-5-2026
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: AD/HD en verslaving

Ik heb het ook man.
Ik gebruikte vaak cocaine.. speed....xtc

werd ik rustig van. onderhand ga ik richting de 30 ben drastisch gaan minderen met drugs al een dikke 6 maanden.
Ik zelf geloof niet in ritalin en al die medicijnen.. het mag dan goed werken maar op de lange termijn kan het nooit goed voor je zijn...

Ik probeer zvm te sporten om die rush uit me kop te krijgen
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: AD/HD en verslaving

Je kunt ook neurofeedbacktraining proberen of een dieet om ADHD-symptomen te verminderen. Er bestaat ook andere medicatie dan methylfenidaat, die minder heftig is, die bij sommige mensen goed werkt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: AD/HD en verslaving

Een beetje laat hoor, maar is het niet handiger AD(H)D te schijven in plaats van AD/HD? volgens mij denkt dat de lading beter.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Goed punt, ik heb het aangepast.

Overigens staat in de eerste post dat ADHD'ers sneller verslaafd raken door een tekort aan dopamine, maar ik heb in mijn colleges begrepen dat er bij ADHD (ook) sprake is van een minder goed inhibitiesysteem. Inhibitie is onderdeel van de executieve functies. Schijnt bij mensen die te veel eten trouwens ook minder goed te functioneren.
I
Ikbener1Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Goeie info
e
esleyLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb zelf ook adhd en krijg hiervoor medicatie via het ggz voorgeschreven.
En ik ben zeker behoorlijk verslavingsgevoellig. ik drink alcolhol rook en neem speed, en ik kan hier moeilijk van af blijven. elke week weer in gevecht met mezelf om het niet te doen maar zodra de avond valt en ik sociale dingen kan doen gaat er ritalin in, fles wijn open en een pakje sigaretten doorheen. stop pas wanneer het besef komt in de nacht dat ik mij debiel aan het gedragen ben of emotioneel word.
s
sd39Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dag naasten, eerst zou ik graag willen vermelden dat ik niet meteen vertrouwd ben met dergelijke forums. Ik heb begrepen dat we allemaal meer dan volwassen mannen/vrouwen zijn met vele vragen of antwoorden. Maar sommige dingen dat ik hier lees vind ik persoonlijk verontrustend (en dan zit ik nog maar in de relatine afdeling). Als je twijfelt over het al dan niet hebben van ad(h)d => Doe simpelweg de test, het kost je misschien wat centen maar het is de enige manier om een startpunt te hebben. kom ik in aanmerking, zoja hoe kunnen we verer, zonee krijg zelfvertrouwen en twijfel niet in jezelf. Persoonlijk stond ik enorm sceptisch ten opzichte van de ADD/ADHD-plakker op mensen te kleven, het werd wel eens bij mij gedaan en de argumenten dat ze aanhaalden vond ik perfect veralgemeenbaar dus wimpelde het af. Door een 1ste jaar hoger onderwijs met 12 herexamens te beeindigen had ik niet veel keus om met mijn ouders (18j die tijd) mee te gaan naar een psycholoog. De bevraging dat ik daar kreeg was niet in de vorm van (zoals eerder vermeld) "vergeet je wel al eens iets?", "durf je al eens dagdromen?". Nee absoluut niet alleen dat, veel specifieker. Hoe ver terug het ging (ad(h)d heb je dat krijg je niet) en of mijn vrienden op de fiets naar de fuif weleens durfden te vragen "luister je wel?". Of waarom mijn tweeling broer beide zwem- en voetbaltassen moest klaarmaken en ik ze uitladen omdat er anders iets zou ontbreken. Het heeft me enorm veel duidelijkheid gegeven en nadien ook veel vragen beantwoord. Dus als je denkt in aanmerking te komen neem aub gewoon de test af. Je leest alvast dat ik niet de grootste spreker ben maar ik ben bezorgd in de laksheid rondom relatine. Ik heb fouten gemaakt; mijn vrienden en ikzelf al eens een pilletje laten snuiven maar geloof het is ook iets dat mij door de 12 herexamens geholpen heeft in dat eerste jaar (11/12 geslaagd). Ik nam het en verschoot dat de tijd vloog. 2u later ga ik voor een sigaret pauze en merk ik pas hoe enorm veel leerstof ik verwerkt heb in die tijd. Ik hoop niet dat je denkt dat ik hier wil lopen stoefen maar er is wel een reden waarom bepaalde mensen het mogen gebruiken MAAR zeker ook een reden waarom het enkel op voorschrift is :) Moest het helpen, ik merk dat ik zeer begaan ben geworden met dit onderwerp en zal ook zo snel mogelijk antwoorden op bijkomende vragen van jullie. Groetjes sd
G
GratitudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum , en heb mezelf voorgesteld in het topic verslaafd .

Deze moet alleen nog goedgekeurd worden.

Bij deze ik ben een jongen van 26 jaar en mijn naam is Michael .

Ook ik loop te zoeken in het leven naar de juiste weg , vanaf mijn 12 a 13e zijn er dingen gebeurt in mijn leven tot nu ik 26 jaar ben en er is weinig verwerkt .
Heb vaak hulp gezocht en er is 2x een burn-out vastgesteld bij mij maar nooit echt uit kunnen rusten want kom niet snel tot rust en verdwaal vaak in mijn hoofd .

Na jarenlang bij psychologen en dergelijken gelopen werd ik er moe van onbegrepen te worden en voor mijn gevoel gewoon tegen muren zat te praten .
En dat thuis ook wel kan want het lost tot heden toe niks op , begrijp me niet verkeerd ik sta open voor hulp maar heb echt wel heftige dingen doorstaan en op gelost alleen wat mij dus een kijk op de mensheid en het leven heeft gegeven .

Tot heden toe alles goed kunnen verbergen tot een jaar terug toen klapte ik weer neer en was mijn laatste reserve op .
Mijn huisarts heeft het ook allemaal gezien en mee gekregen en zei altijd al je moet rust nemen .
Maar wat ik ook doe ik kom niet tot rust mijn gedachten nemen mij mee en soms zo ver dat ik urenlang verdwaal in mijn hoofd als ik geen afleiding heb.
Als je alleen woont en bent komt het vaak voor Bij mij dat ik dus verdwaal in gedachten .
Zoals ik al zei een jaar terug weer helemaal gesloopt dat het echt niet meer kon want zo ben ik dus ook ga net zo lang door tot het niet meer gaat .
Is niet goed maar ik heb alles de afgelopen jaren alleen gedaan en kon op weinig mensen rekenen en terugvallen dat ik zelf heb moeten knokken en nog steeds aan het knokken en zoeken ben .


Op advies van de huisarts naar GGZ gegaan want ik kreeg steeds meer het idee dat ik iets psychisch heb opgebouwd of mee geboren ben en dit altijd heb verborgen voor de buitenwereld maar diep van binnen heb ik altijd geweten dat ik anders ben dan anderen , wat ik ook doe ik krijg geen rust .
Daar intake gehad wederom en nu is er dus AD(H)D geconstateerd , ze hebben bij mij het idee meer ADD maar dat is even niet belangrijk .

wat ik in mijn voorstel topic aangeef is dat ik dus vanaf mijn 14e dagelijks ben gaan blowen tot een week terug .dus 12 jaar flink aan de blow gehangen wel alleen savonds na mijn werk en nooit onder werktijd want drugs en werk is gewoon geen combi in mijn ogen .

tijdens de middelbare school ben ik in aanraking met speed en pillen en cocaïne gekomen .
Dit heb ik een aantal jaren gedaan op feestjes en opstap tot ik tot mijn besef kwam dat ik echt niet goed bezig was toen met die rotzooi gekapt en het niet meer aangeraakt van de 1 op andere dag en tot nu toe nog steeds en nooit moeite mee gehad .

Blowen daarintegen is wel een probleem geworden ....
Nu ben ik een 8 dagen zelfstandig van de wiet ook afgebleven na 12 jaar lang elke dag zeker 1 gram heb gerookt.

Wat ik merk is dat het me al die jaren alleen maar het moeilijk heeft gemaakt want de afgelopen week zat ik nog wel in mijn hoofd maar verdwaal er niet zo meer in.
Mijn conclusie is dan ook dat in mijn ogen geen 1drugs goed te praten is ,althans bij veel gebruik ervan .

Zeker niet in combinatie met een afwijking geestelijk / psychisch .

wat in mijn ogen nogal te veel goed gepraat word ,
Medicatie ben ik op tegen en gebruik ik dan ook niet alleen als het 100 procent zeker is dat ik het heb en dan wil ik eigenlijk nog geen medicatie .

Hoe het hier in de medische en psychische zorg geregeld is is gewoon slecht En er zijn veel te lange wacht lijsten en de behandelingen slaan vaak nergens op in mijn ogen en het komt vaak op jezelf neer .
Maar die mening is ontstaan omdat ik denk ik nooit de juiste hulp heb gehad .

Dat blowen hielp mij echt want voor mijn gevoel had ik daardoor wat rust .
tot heden want wat ik me nu realiseer is dat het dat al die jaren gewoon mijn probleem heeft versterkt vooral de laatste jaren .

Loop al jaren tegen mezelf te zeggen dag blowen ook moet stoppen en niet meer in mijn leven past .
Heb veel te veel dingen opgebouwd en bereikt die ik door die troep niet "zie/voel/realiseer"
En dat wil ik dus wel gaan voelen en zien want het is niet niks allemaal .

toch blijf ik mezelf naar beneden halen , dit word versterkt door de wiet ben ik achter gekomen .
Cannabis is een rustgevend maar ook stemming versterkend middel ,
Dit kan positief uitpakken .
Maar pas op als je een negatief zelfbeeld hebt en negatieve kijk hebt gecreëerd op het leven en de wereld neem aub van mij aan dat het dat alleen maar versterkt .

Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .

Nogmaals wat voor mij is betekent niet dat dat voor een ander is .

Maar 1ding is zeker het valt allemaal niet mee .....
Maar wat ik wel weet en mag zeggen is als je echt iets wil in het leven kan je het .

If you can dream it,you can be it!

Belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen hebt .

Nu heb ik dus wel goede hulp in aantocht bij een verslavingszorg instantie en daar voelde ik me gelijk begrepen en die zeiden ook dat ze denken ADHD /ADD heb .
Wat ik al aangaf zonder hun hulp nu gestopt en wel 1 dag teruggevallen dus kan wel hulp gebruiken maar goed over enkele weken begint het behandelplan en kan ik trots zeggen dat ik al gestopt ben maar wel gewoon hulp wil .

Want ben er nog lang niet .

Voor iedereen doe wat jij wil en luister niet teveel naar " no lifers " die je niks te brengen hebben die halen je meer naar beneden .

Helaas zien mensen en horen mensen liever dat het je minder goed gaat , dan dat je het wel goed hebt en goed doet .
Dat is waar ik nog het meeste tegen aan loop afgunst jaloezie en misgunnen , dit zijn dingen die mensen doen te veel en waarom? Hun ontevredenheid over zichzelf en hun leven projecteren ze op jouw .

Raar maar helaas waar , probeer hier boven te staan mede Lotgenoten want dan heb je ze het harstst .

En vooral doen wat jij wil en wat voor jouw goed is , probeer mensen te helpen en ben eerlijk en dankbaar .

Helaas is de goede weg vaak een eenzame weg maar gelukkig zijn er nog genoeg goede mensen realiseer ik me steeds meer en die trek je dan ook aan op je pad ,dan word het minder eenzaam wee ,
zolang je in je negatieve patroon blijft hangen trek je helaas ook mensen aan die dat zullen versterken .

Wet van aantrekkingskracht is iets wat mij heel erg helpt en waar ik heilig in geloof .
Het wekt heel simpel , alleen het vasthouden is het moeilijkst maar dat is met alles .

ik geloof dat ieder individu op deze aarde gelijk is en hoe stoer iemand ook wil overkomen je bent en blijft van vlees en bloed , en ben gewoon jezelf .

Ook ik heb fouten gemaakt in het leven , maar leer ervan en ga niet dezelfde fouten maken maar weerhoud mensen hiervan maar vooral jezelf blijven opvoeden.

Als iemand tips voor mij heeft zijn ze welkom want ook ik ben zoekende nog steeds en kan veel leren .

1 tip misbruik geen middelen en gebruik niet zomaar medicatie zolang er geen duidelijke diagnose is geweest .
Maar dit moet iedereen zelf weten , mensen die er baat bij hebben gewoon doen natuurlijk .

Hoor graag van iemand !


Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .
Klik om te vergroten...
Volgens mij ben jij iemand die zojuist is doorgebroken van het weten dát je moet stoppen naar het stadium van begrijpen waarom je moet stoppen, en hier echt in geloven. Dit is de juiste instelling, en dat is ansich al een overwinning. :)

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .
Klik om te vergroten...
Ach, zo stom is het niet. Als het niet lastig was om te kappen waren er ook geen verslaafde mensen geweest. Belangrijk is wel om dit niet als 'het verlies' te zien, het was eerder een leermoment waardoor je kan inzien op welke momenten/onder welke condities je eerder geneigd bent weer te gebruiken. Als je daardoor je gedrag kunt aanpassen is dát weer een overwinning opzich. :)

Hoor graag van iemand !
Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
Klik om te vergroten...
Jij ook, stoppen met blowen zal je geestelijke gesteldheid vast goed doen, succes! :)
H
HulpLid
01-01-2024, 00:00
#10
Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...
Ik
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...
Hulp zei:
Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......
Klik om te vergroten...
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zo ben wat wijzer geworden bedankt. Ilk weet pas op mijn 50 e jaar dat ik ADHD. heb.wat iedereen en ik zelf allang wisten. Begon al vroeg met bier te drinken ben nu nog steeds alchohol verslaafd drink niet veel maar ik moet dat is de eerste verslaving rond mijn 40 e ook cocaine il werd daar echt relaxed van. Nu Ritalin heb redelijk
n
neboeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tijdloos zei:
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37


Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.





Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Klik om te vergroten...






vraagje zijn al die adhd dingen opgelost als je je scheel snuift aan de ritalin , vr gr neboe
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nope, simpel voorbeeld:
Als je een bril opzet zie je nog steeds scheel, je hebt alleen een hulpmiddel die je scherp laat zien.
Ritalin lost de problemen niet op. Het helpt ook maar voor een deel van de problemen. Het helpt met concentreren, dus je krijgt veel makkelijker het huishouden gedaan, de boekhouding etc.
Het helpt niet met de gedachtes die in je hoofd razen, met de emoties die je ervaart en hoe anders dat jij de wereld ziet en ervaart, en nog veel meer.

Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Van alle kanten wordt er van je verwacht dat je het maximale uit het leven haalt. Maar wat is het dat je zelf wilt? Misschien is het iets dat in de ogen van de mensen om je heen niet het "maximale" is.
Klik om te vergroten...

Ik vind deze zin heel mooi om mijn gedachte over "iedereen heeft zijn eigen waarheid" te benadrukken.
Ik trek het wellicht een beetje uit context omdat ik alleen deze zin eruit pak, maar probeer vooral even mee te gaan in mijn denken.

Ieder mens denkt anders en het is onmogelijk om naar de standaarden (waarheid) van een ander te leven. Leef volgens je eigen waarheid en probeer los te laten dat mensen wat van je verwachten, dat je daaraan zou moeten voldoen. Ik denk dat verwachtingen van andere een groot probleem is momenteel, omdat mensen zichzelf veel makkelijker aan de kant zetten en zichzelf leugens voorhouden om maar aan die verwachting te kunnen voldoen.
Mensen vergeten dat ze hun eigen waarheid hebben, niet iedereen vind paprika lekker. We verwachten ook niet dat iedereen dat lekker vind en we accepteren dat iedereen daarin zijn eigen waarheid heeft. Maar waarom is dat niet zo vanzelfsprekend als het op het leven aankomt en wat je moet bereiken in het leven? Waarom is ieder zijn eigen waarheid kwa eten en humor bijvoorbeeld zoveel beter geaccepteerd dan dat ieder zijn eigen waarheid heeft in de beleving van het leven.

Om op het weed terug te komen waar ik ook wat van las.
Iedereen gebruikt het om zijn eigen redenen, het klopt dat er mensen zijn die er paranoia van worden. Maar het is ook zo dat het voor veel mensen wat doet. De adhder, met weed op gaan de gedachte veel rustiger waardoor je de tijd en geordendheid (is dit een woord?) hebt om na te denken over onderwerpen. Zodat je er dieper op in kan gaan en zo dus meer kan ontdekken/leren. Ipv dat de gedachtes je hoofd binnen stormen en je van de hak op de tak bezig bent.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Zweibeiner zei:
Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.
Klik om te vergroten...
Oorzaak en gevolg benoemen is gevaarlijk in wetenschapsland. :P De theorieën die gebruikt worden om ADHD te beschrijven en verklaren zijn nog steeds theorieën. Je kunt prima zeggen dat de meeste mensen met een diagnose ADHD een lager dopamineniveau hebben en dat ritalin daar effect op heeft, maar niet direct dat de gedragsklachten worden verklaard door het lage dopamineniveau want dat weet je nooit zeker.

Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma. Dat moet je ALLEMAAL uitsluiten voor je een diagnose kunt stellen. In dat kader denk ik dat veel mensen aan symptoombestrijding doen met ritalin ja...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma
Klik om te vergroten...

Dit klopt zeker. Is al eens een docu over geweest op tv. Ik weet het precieze percentage niet meer maar het lag zo rond de helft (!) van de mensen met adhd dat die het dus eigenlijk niet hebben. En toch ritalin oid krijgen voorgeschreven.
Het werd zelfs bijna opgedrongen door scholen aan ouders om hun kind maar pillen te geven. Omdat ze “anders of druk” waren in de klas. Ook werd daar duidelijk gemaakt dat in veel van die gevallen van “nep adhd” opvoeding een grote rol speelt.
Was een vandaag of nieuwsuur ofzo.
k
krannatomLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ooit had ik de luxe om een ADHD kindje mee te krijgen op kamp. Na 3 dagen spoelde ik zijn hele voorraad door. Niet wetende wat ik zelf voordeel kon halen uit zijn voorraad. Na 10 dagen kamp en de kans om zich uit te leven in het veld, was deze kiddo ‘genezen van zijn adhd’. Tot hij terug naar het gewoonlijke systeem moest. Mijn hart brak toen ik hem in de rij zag staan, zoals elk ander kind, gestript van zijn eigen interesses, meningen en fantasieën. We maken onszelf kapot, en dat doet me oprecht veel pijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Hier een hardcore ADD-er van het ergste soort.

inderdaad verslavingsgevoelig, maar al met al valt het toch nog wel mee:

- nicotine
- softdrugs
- in de jaren 90 weekendverslaafd aan XTC en Speed
- sommige periodes in mijn leven neiging naar gameverslaving
- tja, alcoholverslaving? ik vind dat die norm vrij laag ligt, de instanties spreken al van alcoholverslaving bij 6+ glazen per week. en daar zit ik dan wel boven, maar ik vind mezelf toch geen alcoholaddict. in het weekend zo tussen de 3-12 flesjes, doordeweeks wat alcoholvrije dagen.

aan hardrugs ben ik nooit verslaafd geweest. ik kon in de jaren 90 gelukkig nee zeggen tegen vrienden die aan de heroine gingen, heb dat nooit aangedurfd. coke basen ook nooit aangedurfd. Coke is best leuk voor een keer maar dan wel hele goeie, streetcoke moet ik niet. XTC en Speed op de jaren 90 na kan ik zonder enige moeite onder controle houden en psychedelica waar ik hevig in geinteresseerd ben zijn niet verslavingsgevoelig. Keta en GHB waren leuk om eens geprobeerd te hebben maar zijn niet echt mijn type dope.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Chronic, herkenbaar, zeker die laatste alinea :grin:.

Misschien helpt het ook om een verslaving even bewust te zien als hormonen in je hersenen die de overhand nemen, en daarom dus ook je gedachte over de verslaving voeden.

Een verslaving (of het nou aan drugs is, activiteit etc) is eigenlijk niks meer dan de behoefte van je hersenen om je beloningssysteem te voeden. Mensen met adhd raken sneller verslaafd omdat ze al een kleinere hoeveelheid dopamine in de hersenen hebben en dit dus (onbewust) aan willen vullen. Vandaar ook dat mensen met adhd een veel grotere kans hebben op een auto ongeluk, ik geloof zo uit mijn hoofd dat van alle ongelukken 25% door adhders word gemaakt. Waar maar 2 tot 6% van de bevolking adhd heeft, best beangstigend als je het zo ziet staan. Maar snel rijden, gevaarlijke situaties op de weg opzoeken stimuleert dus ook de afgifte van dopamine. In dit geval dus niet als beloningsstofje maar als alertheid stofje.
Met andere woorden, adhders pakken elke kans aan om dopamine vrij te krijgen in de hersenen. Zowel door verslaving als door bepaalde situaties op te zoeken. Een adhder zal op lage snelheid ook een grotere kans hebben op een ongeluk, puur omdat er dan minder dopamine is, minder alertheid en dus grotere kans op een ongeluk op lage snelheid. Ik zelf ben een keer tegen een auto aangereden met 5 km per uur, tegelijk rijd ik wel graag met slippende bandjes weg en voel me trots als het abs lampje gaat branden :grin:.

Maar ik was eigenlijk bezig met feiten en hersenen ipv gedachtes en wilskracht. Alle verslavingen hebben dus 1 ding gemeen, je hersenen willen dopamine!!!!! En ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de eigenaar daarvoor gaat zorgen. Om de eigenaar dus te motiveren om het vaker te doen voelt de eigenaar zich fijn en gelukkig na het voeden van de verslaving. Dopamine is je vriend maar ook je vijand.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat de gedachtes om toe te geven aan de verslaving je opgedrongen worden, het is niet je eigen wil, niet je eigen keus. Net zoals (misschien slecht voorbeeld maar ach, het is een voorbeeld) reclames je zo weten te prikkelen dat je denkt een product nodig te hebben. Is ook niet je eigen gedachte maar je word daar naartoe geleid. Je word voor de gek gehouden, er word een mentaal spel met je gespeeld terwijl je dat zelf helemaal niet beseft.

Dus als we kunnen concluderen dat het vooral dopamine is wat de hersenen willen kun je wellicht ander manieren verzinnen om die dopamine te geven, die wel gezond is. Je zal nog steeds een strijd hebben met je gedachte, daar zal ook echt wel wat wilskracht voor nodig zijn. Maar misschien, doordat je weet hoe slim je hersenen dit doen, dat het ook makkelijker is om die gedachte te doorbreken,
Manieren om dopamine te krijgen in je hersenen op een gezonde manier. Kijk eens naar je voeding, eet wat meer bananen, chocolade, amandelen etc. Die zorgen ervoor dat er dopamine los gelaten word en zo word dat beloningssysteem dus geprikkeld. Dan is het al net iets makkelijker om de verslaafde gedachte de baas te blijven.
Je kunt bijvoorbeeld ook gaan sporten, dat is een van de beste gezonde manieren om je dopamine niveau in je hersenen te verhogen en het is ook nog eens heel gezond. Dus je sport, je dopamine word geprikkelt, je bent klaar met sporten en voelt jezelf trots dat je het gedaan hebt (weer word je dopamine getrikkert) en je voelt je goed ipv slecht na het geven van wat je hersenen zo hunkert.

Ik heb hier in een topic vertelt waar mijn sexuele voorkeuren naar uit gaan, sommige mensen zien dat als ziekelijk. Ik kan dat zeker begrijpen, maar tegelijk, hoe ziekelijker (gevaarlijker, beangstigender en dat soort gevoelens) hoe meer dopamine er vrij komt :grin:. Ik heb in seks dus een dopamine stimulans kunnen vinden. (ik wil even benadrukken dat alles veilig gebeurt, we weten wat we doen en we zijn in 6 jaar tijd op elkaar ingespeeld etc)

Ik merk dat het voor mij persoonlijk erg helpt waarom dingen zijn. In geval van verslaving helpt het mij dus beter om te weten wat er in mijn hersenen gebeurt om het te doorbreken dan proberen om gedachtes de baas te zijn. Aan alleen dat heb ik niet genoeg, ik moet de logica hebben. Nu ben ik zelf verslaafd aan blowen en roken. (roken is trouwens een behandeling van adhd, dus de kans is groot dat je nicotine verslaafd bent en op die manier jezelf aan het behandelen bent. Wetenschapper zijn momenteel ook bezig om te kijken of ze het schadelijke van nicotine kunnen scheiden zodat het als medicijn voor adhd gebruikt kan worden. Blowen is alleen symptoom bestrijding, de meeste doen het omdat hun gedachtes rustiger worden, rustiger in het hoofd. Dus men kan beter nadenken over bepaalde dingen etc)

Anyway, in het kort, verslaafd zijn is een ziekte in je hersenen en je hersenen zullen er alles aan doen om de eigenaar te motiveren om een dopamine afgifte te veroorzaken. Hopelijk/misschien dat dit helpt om de verslaving de baas te zijn/blijven. En vooral ook om andere alternatieve te zoeken voor die afgifte zodat de lichamelijke verslaving gevoed word zodat het geestelijke gedeelte wat makkelijker word om te overwinnen.
Blijf ook bezig, het is zo onwijs makkelijk om terug te vallen als je verveelt of depri word. Want de hele wereld kan dan toch kapot vallen en dan is er ook absoluut geen motivatie om beter te worden. De kans zit er goed in dat je het daarmee goed gaat praten zelfs. De wereld is kut, het heeft allemaal geen nut dus verslaafd zijn is dan ook niet erg, zeker als dat het enige is waar je een beetje plezier uit haalt, en je bent depri en hebt ook recht om plezier te voelen zoals andere mensen. Leuk die gedachtes die ons logische dingen laat denken die helemaal niet logisch zijn.

Het stuk is lang genoeg in de tussentijd dus ik kap ermee. Aanvullingen etc op deze zienswijze zijn natuurlijk welkom voor een zo compleet mogelijk beeld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."