Chronic, herkenbaar, zeker die laatste alinea
![:grin:]()
.
Misschien helpt het ook om een verslaving even bewust te zien als hormonen in je hersenen die de overhand nemen, en daarom dus ook je gedachte over de verslaving voeden.
Een verslaving (of het nou aan drugs is, activiteit etc) is eigenlijk niks meer dan de behoefte van je hersenen om je beloningssysteem te voeden. Mensen met adhd raken sneller verslaafd omdat ze al een kleinere hoeveelheid dopamine in de hersenen hebben en dit dus (onbewust) aan willen vullen. Vandaar ook dat mensen met adhd een veel grotere kans hebben op een auto ongeluk, ik geloof zo uit mijn hoofd dat van alle ongelukken 25% door adhders word gemaakt. Waar maar 2 tot 6% van de bevolking adhd heeft, best beangstigend als je het zo ziet staan. Maar snel rijden, gevaarlijke situaties op de weg opzoeken stimuleert dus ook de afgifte van dopamine. In dit geval dus niet als beloningsstofje maar als alertheid stofje.
Met andere woorden, adhders pakken elke kans aan om dopamine vrij te krijgen in de hersenen. Zowel door verslaving als door bepaalde situaties op te zoeken. Een adhder zal op lage snelheid ook een grotere kans hebben op een ongeluk, puur omdat er dan minder dopamine is, minder alertheid en dus grotere kans op een ongeluk op lage snelheid. Ik zelf ben een keer tegen een auto aangereden met 5 km per uur, tegelijk rijd ik wel graag met slippende bandjes weg en voel me trots als het abs lampje gaat branden
![:grin:]()
.
Maar ik was eigenlijk bezig met feiten en hersenen ipv gedachtes en wilskracht. Alle verslavingen hebben dus 1 ding gemeen, je hersenen willen dopamine!!!!! En ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de eigenaar daarvoor gaat zorgen. Om de eigenaar dus te motiveren om het vaker te doen voelt de eigenaar zich fijn en gelukkig na het voeden van de verslaving. Dopamine is je vriend maar ook je vijand.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat de gedachtes om toe te geven aan de verslaving je opgedrongen worden, het is niet je eigen wil, niet je eigen keus. Net zoals (misschien slecht voorbeeld maar ach, het is een voorbeeld) reclames je zo weten te prikkelen dat je denkt een product nodig te hebben. Is ook niet je eigen gedachte maar je word daar naartoe geleid. Je word voor de gek gehouden, er word een mentaal spel met je gespeeld terwijl je dat zelf helemaal niet beseft.
Dus als we kunnen concluderen dat het vooral dopamine is wat de hersenen willen kun je wellicht ander manieren verzinnen om die dopamine te geven, die wel gezond is. Je zal nog steeds een strijd hebben met je gedachte, daar zal ook echt wel wat wilskracht voor nodig zijn. Maar misschien, doordat je weet hoe slim je hersenen dit doen, dat het ook makkelijker is om die gedachte te doorbreken,
Manieren om dopamine te krijgen in je hersenen op een gezonde manier. Kijk eens naar je voeding, eet wat meer bananen, chocolade, amandelen etc. Die zorgen ervoor dat er dopamine los gelaten word en zo word dat beloningssysteem dus geprikkeld. Dan is het al net iets makkelijker om de verslaafde gedachte de baas te blijven.
Je kunt bijvoorbeeld ook gaan sporten, dat is een van de beste gezonde manieren om je dopamine niveau in je hersenen te verhogen en het is ook nog eens heel gezond. Dus je sport, je dopamine word geprikkelt, je bent klaar met sporten en voelt jezelf trots dat je het gedaan hebt (weer word je dopamine getrikkert) en je voelt je goed ipv slecht na het geven van wat je hersenen zo hunkert.
Ik heb hier in een topic vertelt waar mijn sexuele voorkeuren naar uit gaan, sommige mensen zien dat als ziekelijk. Ik kan dat zeker begrijpen, maar tegelijk, hoe ziekelijker (gevaarlijker, beangstigender en dat soort gevoelens) hoe meer dopamine er vrij komt
![:grin:]()
. Ik heb in seks dus een dopamine stimulans kunnen vinden. (ik wil even benadrukken dat alles veilig gebeurt, we weten wat we doen en we zijn in 6 jaar tijd op elkaar ingespeeld etc)
Ik merk dat het voor mij persoonlijk erg helpt waarom dingen zijn. In geval van verslaving helpt het mij dus beter om te weten wat er in mijn hersenen gebeurt om het te doorbreken dan proberen om gedachtes de baas te zijn. Aan alleen dat heb ik niet genoeg, ik moet de logica hebben. Nu ben ik zelf verslaafd aan blowen en roken. (roken is trouwens een behandeling van adhd, dus de kans is groot dat je nicotine verslaafd bent en op die manier jezelf aan het behandelen bent. Wetenschapper zijn momenteel ook bezig om te kijken of ze het schadelijke van nicotine kunnen scheiden zodat het als medicijn voor adhd gebruikt kan worden. Blowen is alleen symptoom bestrijding, de meeste doen het omdat hun gedachtes rustiger worden, rustiger in het hoofd. Dus men kan beter nadenken over bepaalde dingen etc)
Anyway, in het kort, verslaafd zijn is een ziekte in je hersenen en je hersenen zullen er alles aan doen om de eigenaar te motiveren om een dopamine afgifte te veroorzaken. Hopelijk/misschien dat dit helpt om de verslaving de baas te zijn/blijven. En vooral ook om andere alternatieve te zoeken voor die afgifte zodat de lichamelijke verslaving gevoed word zodat het geestelijke gedeelte wat makkelijker word om te overwinnen.
Blijf ook bezig, het is zo onwijs makkelijk om terug te vallen als je verveelt of depri word. Want de hele wereld kan dan toch kapot vallen en dan is er ook absoluut geen motivatie om beter te worden. De kans zit er goed in dat je het daarmee goed gaat praten zelfs. De wereld is kut, het heeft allemaal geen nut dus verslaafd zijn is dan ook niet erg, zeker als dat het enige is waar je een beetje plezier uit haalt, en je bent depri en hebt ook recht om plezier te voelen zoals andere mensen. Leuk die gedachtes die ons logische dingen laat denken die helemaal niet logisch zijn.
Het stuk is lang genoeg in de tussentijd dus ik kap ermee. Aanvullingen etc op deze zienswijze zijn natuurlijk welkom voor een zo compleet mogelijk beeld.