Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSchreeuw je cravings en frustratie eruit!

Schreeuw je cravings en frustratie eruit!

1856 antwoorden
199 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jazz35 zei:
Die snap ik niet helemaal, dat het niet met sterk zijn te maken heeft. 🤔 Vandaag voelde het in ieder geval wél zo. Zucht.... 🥹
Klik om te vergroten...
Omdat een gevecht tegen verslaving maar één mogelijke winnaar heeft… Juist acceptatie maakt ‘m machteloos. En met het juiste onderhoud en een spiritueel pad zijn er (voor mij iig) geen cravings meer.

Maar je mag bijna, geniet er van 🥳
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Omdat een gevecht tegen verslaving maar één mogelijke winnaar heeft… Juist acceptatie maakt ‘m machteloos.

Maar je mag bijna, geniet er van 🥳
Klik om te vergroten...
Bedoel je acceptatie van de cravings?
Maar.... Als ik accepteer, dan PAK IK DOPE @_shikantaza . 🥹

Of bedoel je het anders? In mijn anxiety disorder werk ik wel met ACT (acceptance commitment therapy), dus ik snap het concept. Maar zie niet helemaal hoe ik dat hier kan toepassen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jazz35 zei:
Bedoel je acceptatie van de cravings?
Maar.... Als ik accepteer, dan PAK IK DOPE @_shikantaza . 🥹

Of bedoel je het anders? In mijn anxiety disorder werk ik wel met ACT (acceptance commitment therapy), dus ik snap het concept. Maar zie niet helemaal hoe ik dat hier kan toepassen.
Klik om te vergroten...
Acceptatie van mijn verslaving.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Acceptatie van mijn verslaving.
Klik om te vergroten...
Hehe, ja maar als acceptatie tot inname leidt, kan ik er tóch beter NEE tegen zeggen denk ik. Of bedoel je het groter? Ja je bedoelt het vast groter. Ik ben verslaafd dus ik kan het beste stoppen met allesssss. Of vul ik het verkeerd in voor je? Nou ja, offtopic wordt het nu. 😆

Ik duik er maar in. Nuchter, dát wel. ♥️
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Bedoel je acceptatie van de cravings?
Maar.... Als ik accepteer, dan PAK IK DOPE @_shikantaza . 🥹

Of bedoel je het anders? In mijn anxiety disorder werk ik wel met ACT (acceptance commitment therapy), dus ik snap het concept. Maar zie niet helemaal hoe ik dat hier kan toepassen.
Klik om te vergroten...

Het is ook niet eenvoudig uit te leggen. Dit is de kern van stap 1 uit het twaalf stappen programma. En eigenlijk als logisch gevolg daarop meteen stap 2 en 3.

Acceptatie dat verslaving sterker is dan ik, hoop op herstel en vervolgens ook het vertrouwen in een macht groter dan ikzelf die mij weer geestelijk gezond maakt.

En in de praktijk betekent dat voor mij dat ik uit mijn patronen van het verleden mag leren dat ik niet meer kan gebruiken. Omdat dat keer op keer op hetzelfde uitloopt. En dat betekent direct dat ik ook andere positieve krachten in moet zetten. Want stoppen met drugs, maar op andere vlakken niet herstellen, is voor mij echt de hel op aarde. Wel de psychische ellende, maar niet de verlichting die drugs me ooit brachten.

En met die acceptatie kies ik er dus meteen voor dat ik andere zaken in moet zetten. Praten met andere herstellende verslaafden, mediteren, etc. Allemaal positieve krachten groter dan ikzelf die me helpen het juiste pad te volgen. En door hierop te richten, ben ik bezig met herstel in plaats van bezig met niet gebruiken.

Probeer maar eens 10 minuten niet aan 'roze olifant' te denken (sorry @Roze Olifant dat ik je hier wéér eens bij betrek).

En? Gelukt?

Waarschijnlijk niet. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Hoe harder je probeert niet te denken aan de roze olifant. Hoe vaker je eraan denkt.
Wat betekent dit als je het gevecht aan gaat om niet te gebruiken door sterk te zijn?
Je probeert dan waarschijnlijk niet aan gebruik te denken. Of jezelf ervan af te leiden. Maar vaak werkt dit gevecht dus averechts en komt verslaving altijd als winnaar uit dat gevecht.

De oplossing is dus om voor te vechten, de handdoek al in de ring te gooien. Dat is iets heel anders dan toegeven aan die gedachten.

Maargoed, het is niet voor niets dat we binnen herstel literatuur hebben, werken met een sponsor en veel vragen schrijven over stap 1. Want dit werkelijk toepassen in je leven vergt best veel oefening. Is soms ook moeilijk onder woorden te brengen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Het is ook niet eenvoudig uit te leggen. Dit is de kern van stap 1 uit het twaalf stappen programma. En eigenlijk als logisch gevolg daarop meteen stap 2 en 3.

Acceptatie dat verslaving sterker is dan ik, hoop op herstel en vervolgens ook het vertrouwen in een macht groter dan ikzelf die mij weer geestelijk gezond maakt.

En in de praktijk betekent dat voor mij dat ik uit mijn patronen van het verleden mag leren dat ik niet meer kan gebruiken. Omdat dat keer op keer op hetzelfde uitloopt. En dat betekent direct dat ik ook andere positieve krachten in moet zetten. Want stoppen met drugs, maar op andere vlakken niet herstellen, is voor mij echt de hel op aarde. Wel de psychische ellende, maar niet de verlichting die drugs me ooit brachten.

En met die acceptatie kies ik er dus meteen voor dat ik andere zaken in moet zetten. Praten met andere herstellende verslaafden, mediteren, etc. Allemaal positieve krachten groter dan ikzelf die me helpen het juiste pad te volgen. En door hierop te richten, ben ik bezig met herstel in plaats van bezig met niet gebruiken.

Probeer maar eens 10 minuten niet aan 'roze olifant' te denken (sorry @Roze Olifant dat ik je hier wéér eens bij betrek).

En? Gelukt?

Waarschijnlijk niet. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Hoe harder je probeert niet te denken aan de roze olifant. Hoe vaker je eraan denkt.
Wat betekent dit als je het gevecht aan gaat om niet te gebruiken door sterk te zijn?
Je probeert dan waarschijnlijk niet aan gebruik te denken. Of jezelf ervan af te leiden. Maar vaak werkt dit gevecht dus averechts en komt verslaving altijd als winnaar uit dat gevecht.

De oplossing is dus om voor te vechten, de handdoek al in de ring te gooien. Dat is iets heel anders dan toegeven aan die gedachten.

Maargoed, het is niet voor niets dat we binnen herstel literatuur hebben, werken met een sponsor en veel vragen schrijven over stap 1. Want dit werkelijk toepassen in je leven vergt best veel oefening. Is soms ook moeilijk onder woorden te brengen.
Klik om te vergroten...
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga hier morgen even goed op reageren (lig nu in bed). Want: ik snap je, ben bekend met de denkwijze rondom 'de hogere macht' maar ben het daar tegelijkertijd niet helemaal mee eens. Of nee herstel, ik geloof dat dit principe niet volledig op mij en mijn situatie toepasbaar is (kijkend naar hoe ik op eigen kracht ben gestopt met de benzo's). Maar dat is interessant voer voor discussie, dát begrijp ik. Thnx! ♥️
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga hier morgen even goed op reageren (lig nu in bed). Want: ik snap je, ben bekend met de denkwijze rondom 'de hogere macht' maar ben het daar tegelijkertijd niet helemaal mee eens. Of nee herstel, ik geloof dat dit principe niet volledig op mij en mijn situatie toepasbaar is (kijkend naar hoe ik op eigen kracht ben gestopt met de benzo's). Maar dat is interessant voer voor discussie, dát begrijp ik. Thnx! ♥️
Klik om te vergroten...

Achja, mij brengt het veel. Inmiddels wat minder als het gaat over drugs, maar vooral over mijn gedragspatronen.

Welterusten!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vechten is hechten. Je hoeft er niet naar te handelen. Jezelf de vraag stellen waarom je zoveel wilt gebruiken is niet altijd de way to go.

Verslaving is ongelooflijk nasty en sluw. Ik wil zo graag herstellen, en mijn leven terug krijgen. Maar alsnog veel verlangen en trek in drugs. Maar eigenlijk is het een verlangen omdat ik niet anders weet om te gaan met mijn huidige angsten en negatieve gedachten.
Het is een onbewust proces, die we kracht bijzetten indien we er tegen vechten.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Achja, mij brengt het veel. Inmiddels wat minder als het gaat over drugs, maar vooral over mijn gedragspatronen.

Welterusten!
Klik om te vergroten...
Ah, daar gaat het uiteindelijk om. Dat het werkt voor je. Die discussie hoeven we ook eigenlijk helemaal niet te voeren. Ik begrijp de acceptance theory heel goed,. Voor mij is-ie perfect toepasbaar als het over het omgaan met mijn angststoornis of insomnia gaat. Acceptance is een heel krachtig instrument. Bij middelengebruik kan ik volgens mij echter beter de zweep hanteren. Echt ten onder ga ik er niet aan, en écht doorschieten in gebruik doe ik godzijdank ook niet. Maar dit proces verschilt natuurlijk per persoon en dat is oké! Dank nogmaals voor het delen van jouw persoonlijke ervaring op dit gebied. I'll keep it in mind en ga vandaag opnieuw lekker nuchter blijven. ♥️
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hippie Langwaus zei:
Mijn gedachten willen me vandaag af en toe verleiden.
Klik om te vergroten...

Wilskracht helpt niet bij verslaving, dan word je te hard voor jezelf. De wonden moeten helen.

Dat hoorde ik van de week iemand zeggen en ik dacht "daar zit wel wat in,"
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Net enorm boos geworden op mn moeder met wie ik pas het contact heb verbroken maar die me vroeg of ik wilde bellen (dus ik dacht dat er echt wat was omdat ik had gezegd dat ze in noodgevallen kon bellen). Maar toen gewoon doodleuk deed alsof er niks aan de hand was. Ben nog nooit zo boos geworden en flink tegen haar uitgevallen.
Maar deze boosheid ken ik echt totaal niet. Nou echt enorm zin om een hijsje van de joint van mn vriend te nemen. Maar moet daar echt niet aan beginnen om het daarvoor ook al te gaan doen. Boosheid zakt vanzelf wel zo hopelijk.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Momenteel ben ik wat onrustig. Lichamelijk ben ik lekker moe en geestelijk ben ik uitgeput van de zware werkdag.

'Normaal' zou ik nu iets gaan gebruiken. Nu ik dat niet wil doen, ben ik wat zoekend naar iets om dat te vervangen.
e
eve's second dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Wilskracht helpt niet bij verslaving, dan word je te hard voor jezelf. De wonden moeten helen.

Dat hoorde ik van de week iemand zeggen en ik dacht "daar zit wel wat in,"
Klik om te vergroten...


Wilskracht is absoluut nodig, maar het gaat mij niet nuchter houden. Door wilskracht voer ik juist mijn ego en denk ik na een tijd nuchter zijn, nu kan ik wel weer een keer! Want mijn Wilskracht is nu sterk genoeg om het bij eentje te houden.

Dan begint de obsessie, en dat is met wilskracht niet tegen te houden.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hippie Langwaus zei:
Momenteel ben ik wat onrustig. Lichamelijk ben ik lekker moe en geestelijk ben ik uitgeput van de zware werkdag.

'Normaal' zou ik nu iets gaan gebruiken. Nu ik dat niet wil doen, ben ik wat zoekend naar iets om dat te vervangen.
Klik om te vergroten...
Wat mij helpt is comfort opzoeken, ogen dicht en ademhaling oefeningen doen.
Klinkt heel zweverig misschien en ikzelf heb dit ook recent werkend gekregen voor mij.

Verder vind ik dat je het echt tof doet!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hippie Langwaus zei:
Momenteel ben ik wat onrustig. Lichamelijk ben ik lekker moe en geestelijk ben ik uitgeput van de zware werkdag.

'Normaal' zou ik nu iets gaan gebruiken. Nu ik dat niet wil doen, ben ik wat zoekend naar iets om dat te vervangen.
Klik om te vergroten...
Als je het ziet zitten, mediteer erop. Dan leer je misschien iets. En anders even een wandelingetje.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ei-Salade zei:
Wat mij helpt is comfort opzoeken, ogen dicht en ademhaling oefeningen doen.
Klinkt heel zweverig misschien en ikzelf heb dit ook recent werkend gekregen voor mij.

Verder vind ik dat je het echt tof doet!
Klik om te vergroten...
Dat doet ik tegenwoordig liggend in bed voordat ik ga slapen. Ademhaling tellen en zo min mogelijk proberen te denken. Ga ik zometeen ook weer doen. Soort zazen meditatie.

Ik heb de onrust nu beteugeld door de planten in de tuin water te gaan geven. Ik ga ook echt niets gebruiken, behalve melatonine.

Ik voel me momenteel sterk en vastbesloten niet te gaan drinken of blowen. Iets anders gebruiken, ook niet. 😉

Ik ga weer vroeg naar bed en morgen weer vroeg aan het werk.

Bedankt voor jullie tips qua meditatie. ❤️
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zojuist ook nog een wandelingetje gemaakt. Lekker!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pfff.
Zo zin in een neut. Één borreltje.
k
kevin536Lid
01-01-2024, 00:00
#19
IK WIL 4-MMC
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hippie Langwaus zei:
Dat doet ik tegenwoordig liggend in bed voordat ik ga slapen. Ademhaling tellen en zo min mogelijk proberen te denken. Ga ik zometeen ook weer doen. Soort zazen meditatie.

Ik heb de onrust nu beteugeld door de planten in de tuin water te gaan geven. Ik ga ook echt niets gebruiken, behalve melatonine.

Ik voel me momenteel sterk en vastbesloten niet te gaan drinken of blowen. Iets anders gebruiken, ook niet. 😉

Ik ga weer vroeg naar bed en morgen weer vroeg aan het werk.

Bedankt voor jullie tips qua meditatie. ❤️
Klik om te vergroten...
Blijf goed voor jezelf zorgen kerel, geef je spanning een uitlaatklep, bouw rust in en blijf in contact. Die vastberadenheid heeft maar een beperkte houdbaarheidsdatum, zeker als er stress bovenop komt :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...8687888990...93
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."