#1
Vaak is onze voorstelling van hoe het zal zijn om iets te doorvoelen vele malen erger dan het daadwerkelijk doen. Ik ga ook weer niet tegen je liegen: jarenlang jezelf verdoven en daarna de confrontatie aangaan met je onderdrukte gevoelens gaat niet fijn voelen. Maar tegelijkertijd: met volledige aandacht naar je gevoelens kijken is niet zo erg als je nu waarschijnlijk denkt. De "truc" zit hem in het volledige aandacht gedeelte: met aandacht, geduld en als het lukt: met liefde naar je gevoel kijken, is de kracht hebben om dat te doen.
En je kunt dus leren dat oncomfortabele gevoel
Ik hoor dit wel vaker. Alleen heb ik altijd het idee dat het dan om weet ik veel, gepest worden op school gaat ofzo. Zoals gezegd: oncomfortabele gevoelens. Nooit over echt zulke zware gevoelens dat inderdaad zelfmoord het enige is wat dan mogelijk lijkt. Want hoe kun je nou met aandacht en geduld en liefde enzo naar jezelf kijken als je systematisch als stront bent behandeld? Er is mij wel heel goed duidelijk gemaakt dat ik niets waard ben hoor. Dus het enige dat ik kan doen, is het verdoven en er tegen vechten en het verstoppen. Want het is te groot en te pijnlijk om er doorheen te gaan.
Ik weet dat het allemaal vanuit goede bedoelingen wordt gezegd (natuurlijk), maar als we het over oncomfortabele gevoelens hebben, voel ik me totaal niet begrepen of gehoord. En zeker niet als dan ook nog deze gedachten moeten worden vervangen door andere gedachten, die realistischer zouden zijn. Nee, het leven IS kut als je een start hebt gehad zoals sommigen van ons. Waarom moet dat ontkent worden? Het is mijn realiteit. Jullie vinden het leuk om in je leven te zijn - dat is jullie realiteit. Of je vind jezelf de moeite waard om in leven te zijn. Maar dat is gewoon niet zo voor een heleboel andere mensen. Momenteel zijn er vijf zelfmoorden per dag en dat is zonder de verkapte zelfmoorden. Dat zijn geen mensen met oncomfortabele gevoelens die het niet zo fijn vinden om nuchter te zijn. Nee, dat zijn diep wanhopige mensen in een afschuwelijke realiteit, waar geen ruimte voor is. Want we schijnen niet goed te denken (alwéér niet) en alles verstandelijk te moeten kunnen benaderen. Zum Kotzen.
Sorry voor deze rant, maar weet je, soms is het gewoon veel beter om het kutgevoel in dit kut leven te verdoven. Is het gewoon al geweldig dat mensen er die dag zijn, of ze nu gebruiken of niet.