Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn weg naar herstel (en andere dingetjes)

Mijn weg naar herstel (en andere dingetjes)

3499 antwoorden
308 weergaven
18-5-2026
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Vaak is onze voorstelling van hoe het zal zijn om iets te doorvoelen vele malen erger dan het daadwerkelijk doen. Ik ga ook weer niet tegen je liegen: jarenlang jezelf verdoven en daarna de confrontatie aangaan met je onderdrukte gevoelens gaat niet fijn voelen. Maar tegelijkertijd: met volledige aandacht naar je gevoelens kijken is niet zo erg als je nu waarschijnlijk denkt. De "truc" zit hem in het volledige aandacht gedeelte: met aandacht, geduld en als het lukt: met liefde naar je gevoel kijken, is de kracht hebben om dat te doen.
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
En je kunt dus leren dat oncomfortabele gevoel
Klik om te vergroten...

Ik hoor dit wel vaker. Alleen heb ik altijd het idee dat het dan om weet ik veel, gepest worden op school gaat ofzo. Zoals gezegd: oncomfortabele gevoelens. Nooit over echt zulke zware gevoelens dat inderdaad zelfmoord het enige is wat dan mogelijk lijkt. Want hoe kun je nou met aandacht en geduld en liefde enzo naar jezelf kijken als je systematisch als stront bent behandeld? Er is mij wel heel goed duidelijk gemaakt dat ik niets waard ben hoor. Dus het enige dat ik kan doen, is het verdoven en er tegen vechten en het verstoppen. Want het is te groot en te pijnlijk om er doorheen te gaan.

Ik weet dat het allemaal vanuit goede bedoelingen wordt gezegd (natuurlijk), maar als we het over oncomfortabele gevoelens hebben, voel ik me totaal niet begrepen of gehoord. En zeker niet als dan ook nog deze gedachten moeten worden vervangen door andere gedachten, die realistischer zouden zijn. Nee, het leven IS kut als je een start hebt gehad zoals sommigen van ons. Waarom moet dat ontkent worden? Het is mijn realiteit. Jullie vinden het leuk om in je leven te zijn - dat is jullie realiteit. Of je vind jezelf de moeite waard om in leven te zijn. Maar dat is gewoon niet zo voor een heleboel andere mensen. Momenteel zijn er vijf zelfmoorden per dag en dat is zonder de verkapte zelfmoorden. Dat zijn geen mensen met oncomfortabele gevoelens die het niet zo fijn vinden om nuchter te zijn. Nee, dat zijn diep wanhopige mensen in een afschuwelijke realiteit, waar geen ruimte voor is. Want we schijnen niet goed te denken (alwéér niet) en alles verstandelijk te moeten kunnen benaderen. Zum Kotzen.

Sorry voor deze rant, maar weet je, soms is het gewoon veel beter om het kutgevoel in dit kut leven te verdoven. Is het gewoon al geweldig dat mensen er die dag zijn, of ze nu gebruiken of niet.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
CaRRita zei:
Ik hoor dit wel vaker. Alleen heb ik altijd het idee dat het dan om weet ik veel, gepest worden op school gaat ofzo. Zoals gezegd: oncomfortabele gevoelens. Nooit over echt zulke zware gevoelens dat inderdaad zelfmoord het enige is wat dan mogelijk lijkt. Want hoe kun je nou met aandacht en geduld en liefde enzo naar jezelf kijken als je systematisch als stront bent behandeld? Er is mij wel heel goed duidelijk gemaakt dat ik niets waard ben hoor. Dus het enige dat ik kan doen, is het verdoven en er tegen vechten en het verstoppen. Want het is te groot en te pijnlijk om er doorheen te gaan.

Ik weet dat het allemaal vanuit goede bedoelingen wordt gezegd (natuurlijk), maar als we het over oncomfortabele gevoelens hebben, voel ik me totaal niet begrepen of gehoord. En zeker niet als dan ook nog deze gedachten moeten worden vervangen door andere gedachten, die realistischer zouden zijn. Nee, het leven IS kut als je een start hebt gehad zoals sommigen van ons. Waarom moet dat ontkent worden? Het is mijn realiteit. Jullie vinden het leuk om in je leven te zijn - dat is jullie realiteit. Of je vind jezelf de moeite waard om in leven te zijn. Maar dat is gewoon niet zo voor een heleboel andere mensen. Momenteel zijn er vijf zelfmoorden per dag en dat is zonder de verkapte zelfmoorden. Dat zijn geen mensen met oncomfortabele gevoelens die het niet zo fijn vinden om nuchter te zijn. Nee, dat zijn diep wanhopige mensen in een afschuwelijke realiteit, waar geen ruimte voor is. Want we schijnen niet goed te denken (alwéér niet) en alles verstandelijk te moeten kunnen benaderen. Zum Kotzen.

Sorry voor deze rant, maar weet je, soms is het gewoon veel beter om het kutgevoel in dit kut leven te verdoven. Is het gewoon al geweldig dat mensen er die dag zijn, of ze nu gebruiken of niet.
Klik om te vergroten...

Vervelend dat je je zo voelt en jammer dat je er zo over denkt. Ik weet echter uit eigen ervaring dat het tij wèl kan keren en zie dat bij velen om me heen.

Van mensen die te maken hebben gehad met 'oncomfortabele' gevoelens tot mensen die gruwelijke misdaden tegen de menselijkheid hebben meegemaakt in oorlogen verderop. En allerlei zaken daar tussenin, mishandeling, verkrachting, relaties met narcisten, etc.

Dus ik draag ook graag de hoop uit dat het wèl kan. Maar makkelijk is het niet, zeker niet....
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
ondanks dat ik zei dat ik geen emoties meer ervaarde zijn ze weer terug als nooit te voren
ergens blij dat ik ze nog heb ergens minder blij maarja gevoelens horen erbij ben (gelukkig dan wel soms ) geen robot

also heb weer gedacht aan zelfmoord natuurlijk met een mes op me pols maar blijkbaar is er nog steeds die innerlijke drang/dwang wat me ik overneemt en en me tegenhoud om het uit te voeren
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Ik hoor dit wel vaker. Alleen heb ik altijd het idee dat het dan om weet ik veel, gepest worden op school gaat ofzo. Zoals gezegd: oncomfortabele gevoelens. Nooit over echt zulke zware gevoelens dat inderdaad zelfmoord het enige is wat dan mogelijk lijkt. Want hoe kun je nou met aandacht en geduld en liefde enzo naar jezelf kijken als je systematisch als stront bent behandeld? Er is mij wel heel goed duidelijk gemaakt dat ik niets waard ben hoor. Dus het enige dat ik kan doen, is het verdoven en er tegen vechten en het verstoppen. Want het is te groot en te pijnlijk om er doorheen te gaan.

Ik weet dat het allemaal vanuit goede bedoelingen wordt gezegd (natuurlijk), maar als we het over oncomfortabele gevoelens hebben, voel ik me totaal niet begrepen of gehoord. En zeker niet als dan ook nog deze gedachten moeten worden vervangen door andere gedachten, die realistischer zouden zijn. Nee, het leven IS kut als je een start hebt gehad zoals sommigen van ons. Waarom moet dat ontkent worden? Het is mijn realiteit. Jullie vinden het leuk om in je leven te zijn - dat is jullie realiteit. Of je vind jezelf de moeite waard om in leven te zijn. Maar dat is gewoon niet zo voor een heleboel andere mensen. Momenteel zijn er vijf zelfmoorden per dag en dat is zonder de verkapte zelfmoorden. Dat zijn geen mensen met oncomfortabele gevoelens die het niet zo fijn vinden om nuchter te zijn. Nee, dat zijn diep wanhopige mensen in een afschuwelijke realiteit, waar geen ruimte voor is. Want we schijnen niet goed te denken (alwéér niet) en alles verstandelijk te moeten kunnen benaderen. Zum Kotzen.
Klik om te vergroten...

Geen sorry nodig hoor, ik begrijp je invalshoek denk ik.

Heb eigenlijk 2 dingen die ik erover wil zeggen:

Ten eerste heb ik in de afgelopen jaren gesprekken gehad met mensen met daadwerkelijke zware trauma's/PTSS en toen is me wel duidelijk geworden dat dat echt een andere categorie is en daarvoor eerst traumatherapie nodig is om überhaupt op het punt te komen waar je kunt gaan nadenken over jezelf confronteren met je gevoelens. Dus wat betreft dat denk ik inderdaad dat dit niet afdoende is. En wellicht zijn er nog meer.

En dan een kleine "correctie" op jouw post:

Ik doelde niet op dat men slechts oncomfortabele gevoelens heeft en dat men dat dan moet gaan voelen (al kan dat zeker ook en is dat imo erg aan te raden). Ik bedoel dat men emoties, lichte tot verschrikkelijke (maar geen PTSS met flashbacks en dergelijke) emoties heeft en dat wanneer men deze gevoelens recht aankijkt zonder weerstand ertegen, dat ze dan vanuit dat "licht" gezien als (vaak zeer) oncomfortabele sensaties ervaren worden. En dat je er dan daadwerkelijk doorheen kunt werken: het doorvoelen. Met weerstand tegen de emotie is dit niet mogelijk, omdat de emotie zo niet diep genoeg gepenetreerd wordt tot aan zijn kern. Ik heb het hier dan trouwens ook over mogelijk zeer negatieve emoties, omdat met deze directe perceptie het kijken naar/voelen van emoties terug wordt gebracht naar puur kijken/voelen. Ik zeg niet dat dit makkelijk is, maar dat het heel goed mogelijk is. En ook nogmaals: PTSS met flashbacks en dergelijke is wat anders.

Je doet ook een aanname met dat "wij onze levens leuk vinden". Maar dat is nou juist de reden dat ik hierover begin, mijn leven begint nu pas leuk te worden dóór deze manier van kijken. Niet altijd. Soms ben ik weer terug naar het oude in mijn hoofd zitten malen (waar ik dus niet echt de emotie kan doorvoelen). Maar steeds vaker brengt dit kijken mij dus wel in de staat dat ik mijn leven leuk vindt. Ik post hier deze berichten om aan te geven: hé, dit helpt mij. Misschien jou ook.

CaRRita zei:
Sorry voor deze rant, maar weet je, soms is het gewoon veel beter om het kutgevoel in dit kut leven te verdoven. Is het gewoon al geweldig dat mensen er die dag zijn, of ze nu gebruiken of niet.
Klik om te vergroten...
Wellicht soms. Maar aan de andere kant: iemand kan mogelijk door zijn/haar gevoelens heen werken met deze "methode" vrede met zichzelf en geluk gaan ervaren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Vervelend dat je je zo voelt en jammer dat je er zo over denkt. Ik weet echter uit eigen ervaring dat het tij wèl kan keren en zie dat bij velen om me heen.

Van mensen die te maken hebben gehad met 'oncomfortabele' gevoelens tot mensen die gruwelijke misdaden tegen de menselijkheid hebben meegemaakt in oorlogen verderop. En allerlei zaken daar tussenin, mishandeling, verkrachting, relaties met narcisten, etc.

Dus ik draag ook graag de hoop uit dat het wèl kan. Maar makkelijk is het niet, zeker niet....
Klik om te vergroten...
Zag niet dat je had gepost in de tussentijd, maar fijn dat je er ook zo over denkt!

Het zijn niet alleen maar "oncomfortabele gevoelens". Het is het hele spectrum aan emoties wat op deze manier ervaren en doorvoelt kan worden, míts iemand het kan opbrengen om een klein beetje "afstand" tussen de emotie en zichzelf te creëren, zodat je niet meer meegaat in de emotie, maar deze kan bekijken en doorvoelen: er doorheen kan werken.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#6
robinjoo1 zei:
ik heb me begin mei gemeld bij Antes en toen op de wachtlijst gezet voor cgt + gesprekken in dordrecht duurt het nog 5 maandn !!! eerdat ik geholpen wordt wat een kut zooi
Klik om te vergroten...
Ik ben ook client bij Antes Dordrecht. Mijn meest recente intake (heb er heel wat op m'n naam staan) duurde bijna een jaar. Nu eindelijk een begin gemaakt. Op een gegeven moment nodigen ze je uit voor de startgroep. Feitelijk weer een soort wachtkamer, maar dan met basic groepstherapie elke week. Afhankelijk van de groep kan dit best nuttig zijn. Hoop dat ze je snel uit gaan nodigen, en wie weet tot ziens :wink:
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Ik gun het jou zo kerel want je bent een fijne vent en je verdient het om dat zelf ook te zien en te gaan voelen.
Klik om te vergroten...

@robinjoo1 , helemaal daarmee eens ! Je bent het waard !
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ten eerste heb ik in de afgelopen jaren gesprekken gehad met mensen met daadwerkelijke zware trauma's/PTSS en toen is me wel duidelijk geworden dat dat echt een andere categorie is en daarvoor eerst traumatherapie nodig is om überhaupt op het punt te komen waar je kunt gaan nadenken over jezelf confronteren met je gevoelens.
Klik om te vergroten...
Juist. En als iemand hier serieus over zelfmoord praat, dan hebben we het dus natuurlijk over een andere categorie.

En misschien nog even ter verduidelijking: Chronische PTSD is een vorm waarbij mensen zó lang en zó frequent aan overweldigende gebeurtenissen hebben blootgestaan, dat er duidelijk veranderingen in hun hersenen te zien zijn. Zij hebben geen flashbacks of nachtmerries, want de trauma's zijn totaal geïntegreerd in hun persoonlijkheid en hun zijn. Daarom kunnen wij (want geen verassing; ik ben zo iemand) ons nooit veilig voelen. Wij weten eenvoudigweg niet hoe dat is. Wij kennen dat niet meer. Onze hersenen zijn in een constante staat van totale alertheid en verdediging. Dat is nodig geweest omdat wij anders dood zouden gaan. Natuurlijk weten we verstandelijk dat er nu een andere werkelijkheid is. Alleen onze hersenen kunnen die stap niet zomaar maken. Het voelt letterlijk alsof we dood zullen gaan als we die gevoelens omhoog gaan halen. Dat is niet oncomfortabel. Dat is doodsangst.

Natuurlijk is het fijn dat je iets gevonden hebt dat voor jou werkt. Het is ook heel zorgzaam dat je dat wil delen. Alleen heb ik het idee dat er hier soms wat kort door de bocht wordt gegaan. Dat mensen zó graag willen adviseren, dat ze vergeten naar de unieke omstandigheden te kijken. Een beetje het sympathie vs empathie verhaal.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#9
robinjoo1 zei:
also heb weer gedacht aan zelfmoord natuurlijk met een mes op me pols maar blijkbaar is er nog steeds die innerlijke drang/dwang wat me ik overneemt en en me tegenhoud om het uit te voeren
Klik om te vergroten...
Ik vind je gewoon een held. Iets anders kan ik er niet van maken. Wat ben jij sterk. Respect voor je kracht en doorzettingsvermogen. En hé, neem vooral wat je nodig hebt om een dag verder te komen. Jij weet zelf het beste wat je moet doen om je te redden van het grote monster.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
dankjewel voor jullie lieve woorden 🤩 :handshake:
doen me goed , tranen van vreugde 🥰
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dan heb je iig iets om naar vooruit te kijken.
Goede zaak, je bent goed bezig!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
dankjewel al voelt het nog wel erg onwennig en eng maar diep van binnen ga ik ervoor
diegene bij antes zei ook : de weg naar herstel is een hele zware met vallen en opstaan, je zal nu echt wel meer gaan gebruiken, houd in je achterhoofd dat het niet jij is die die handelingen doet maar je verslaafde ik
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
MR_CHIP zei:
dankjewel al voelt het nog wel erg onwennig en eng maar diep van binnen ga ik ervoor.
Klik om te vergroten...

Dit is echt de belangrijkste stap!
Realiseer je dat je een verslaving hebt, en accepteer dat je hulp nodig hebt en dat je daar echt helemaal achter staat, om daarvan af te komen.
Als je er niet voor de volle 110 procent achter staat, dan zijn alle detox en alle therapieën volkomen zinloos, dan ga je het niet redden.
Vecht ervoor!
Alle sterkte toegewenst!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
onderstaand bericht gestuurd via whatsapp naar behandelaar ik hou het niet vol om 2 maanden te wachten met mijn frequentie van gebruiken nu :


hey denk dat het toch het beste is om die opname het detox gedeelte zsm toch te laten gebeuren ookal sluit traumabehandeling er niet gelijk op aan dan , zoals het nu gaat qua doseringen gaat het ook niet goed zeker niet omdat het nu wekelijks is ,en dan heb ik in ieder geval de ervaring hoe het is om het zijn dan niet anders 3/4 weken nuchter te zijn, denk dat dat de motivatie ook wel ten goede zou komen , hoor graag van je
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
onderstaand bericht gestuurd via whatsapp naar behandelaar ik hou het niet vol om 2 maanden te wachten met mijn frequentie van gebruiken nu :


hey denk dat het toch het beste is om die opname het detox gedeelte zsm toch te laten gebeuren ookal sluit traumabehandeling er niet gelijk op aan dan , zoals het nu gaat qua doseringen gaat het ook niet goed zeker niet omdat het nu wekelijks is ,en dan heb ik in ieder geval de ervaring hoe het is om het zijn dan niet anders 3/4 weken nuchter te zijn, denk dat dat de motivatie ook wel ten goede zou komen , hoor graag van je
Klik om te vergroten...
‘t Is wel een goed idee om even clean te zijn voordat je kliniek / behandeling in gaat.

Zoek anders een NA meeting in de buurt op. Baat hetniet dan schaadt het niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
‘t Is wel een goed idee om even clean te zijn voordat je kliniek / behandeling in gaa
Klik om te vergroten...

Wat vaak gebeurt, is dat degene die de afkick kliniek in gaat, de dag van tevoren nog eens stevig aan de roll gaat.
Een soort van " laatste keer "" en een afscheidsritueel neemt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Wat vaak gebeurt, is dat degene die de afkick kliniek in gaat, de dag van tevoren nog eens stevig aan de roll gaat.
Een soort van " laatste keer "" en een afscheidsritueel neemt.
Klik om te vergroten...
Yup. Daarom benadruk ik 't nog maar even :) Ik ben zelf in de eindfase van een Benzo afbouw de kliniek in gegaan, ook niet handig :/
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
effe een stukje uit rapportage geen idee hoe ik het beter zou moeten verwoorden dan dat



Meneer vraagt een extra momentje. Verteld hierin dat hij eerder wil beginnen met de detox behandeling. Meneer verteld dat als hij begint aan de detox behandeling en dan 3/4 weken clean is dat het effect van drugs dan weer heel anders zal zijn. Omdat hij er nu alleen negatieve bijwerkingen van heeft. Meneer benoemd nu een hoge tolerantie te hebben en die zal nadat hij clean is geweest een stuk lager zijn. Meneer heeft dus het scenario in zijn hoofd dat hij dan een hoge dosering drugs kan gebruiken en hierna dood zal gaan. Besproken dat dit absoluut niet de insteek moet zijn om een opname in te gaan en het daardoor geen goed idee is om te opname te vervroegen. Meneer kon dit inzien
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
dit idee is uit me hoofd gezet
gewoon 2 maanden wacht tot alles in 1x gestart kan worden
sessie vandaag was heftig maar komt er op neer dat je vooral dingen moet blijven delen qua hoe je je voel met de mensen die dichtbij je staat en dat er nog een hoop is om voor te leven
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
MR_CHIP zei:
update

op 15 juni melden bij bouman kliniek en dan start de opname , met eerst het detox gedeelte , en daarna gelijk door naar andere afdeling voor trauma behandeling
Klik om te vergroten...
Mooi man :) Zet 'm op!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...175
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."