Een tijdje geen contact betekent niet dat je de band opgeeft. Wel dat je de risico's van een heel vroege terugval (je moeder is immers te manipuleren drugs voor je te regelen èn hoort bij je gebruikersomgeving) en het mislukken van je behandeling beperkt.
Ik kan dit alleen maar onderstrepen.
Je geeft een contact niet op, maar neemt er een tijdje afstand van. Ik heb het m.b.t. mijn ouders gelukkig niet hoeven doen. Maar met vrienden zéker wel. Ik sta nog steeds op goede voet met al die vrienden, stuk voor stuk. Maar heb ze wel een tijdje gemeden.
Ik dacht eerst ook dat ik zulke contacten compleet moest opgeven. Maar de RA bij ons in de kliniek wist me daarin gerust te stellen. Zijn broer is net als hem verslaafd en hij heeft toen van hem afstand moeten nemen. Ook echt voor een paar jaar. Dat was nodig gezien hij ook in het zware milieu zat en geen enkele intentie had om te veranderen (dan heb ik het echt over Zuid Afrikaanse gang life). Ook zijn moeder kon hij een tijd niet heen, omdat die broer daar hele dagen op de veranda zat te gebruiken.
Uiteindelijk kon hij dit wel weer en konden ze in elk geval met elkaar omgaan zonder terugval. Dat had alleen wel tijd nodig.
Toen ik daar in de kliniek zat, had hij zelfs zijn broer in huis genomen om voor hem te zorgen. Inmiddels wou zijn broer wel stoppen en kon hij daar ook bij helpen.
Ik heb het idee dat ik zijn verhaal niet echt kan overbrengen. Anyway, het moraal is in elk geval dat hij een tijdje afstand nam, maar uiteindelijk de band alleen maar beter en sterker is geworden.