"Legio Patria Nostra zei:
Hmmm. Interessant. Maar, de zegswijze van " het gaat weer voorbij, altijd " , dat is helaas niet bij iedereen zo.
Nee.
Ikzelf ben erop een gegeven moment voor weggevlucht. Jazeker.
Alleen, datgene, waarvoor je wegvluchten, dat neem je mee...
Je ouders, en hun ouders, en daar weer de ouders van, daarin heb je gelijk.
Ik denk idd, dat jouw genen, en aangeleerde normen en waarden, daarbij het " schuldig" voelen voor vanalles en nog wat, daarvan ben jij het resultaat.
Absoluut!
Het niet OK voelen, is in dit kader iets waar je zelf 0 ,0 schuld aan hebt.
Het is je aangeleerd. Aangepraat.
Geërfd.
Ook de schoolkeuze heeft hierin een flinke vinger in de pap. Deze regelen je opvoeding immers vanaf je eerste schooldag...
Bij mij is het niet zozeer het schuldig voelen aan ja...iets, het punt, maar dus wél het beoordeeld worden naar prestatie.
En dan niet zómaar een prestatie, nee, alleen die prestaties, die practisch onmogelijk waren, om te behalen.
En dan daaraan vastgekoppeld, respect.
Respect krijg je pas dan, als je voor de prestaties een meer dan voldoende resultaat hebt behaald.
Dit nam ik mee, en ook als leidraad, het Legioen in.
Eén betere omgeving voor deze visie kan je niet hebben....de schuld gevoelens komen naderhand wel.
Hoef je niets voor te doen.
Klik om te vergroten...
...ik moest even nadenken over een antwoord.
Wat ik bedoelde met "het gaat weer voorbij" is, dat hoe kut je je ook voelt, er altijd weer een moment komt dat je je iets minder kut voelt.
Je schrijft dat je in het legion, maar ook daarvoor, werd afgerekend op het niet behalen van bovengemiddelde prestaties, waardoor je geen respect kreeg, wat uiteindelijk leidde tot schuldgevoel.
En de reden dat dit leidde tot schuldgevoel, kwam door conditioneringen in je jeugd (ouders & maatschappij).
Vat ik het zo een beetje goed samen?
Maar betekent het feit dat je dit zo opschrijft, niet dat je ondertussen beter weet?
Je kan inderdaad niet wegvluchten voor jezelf. Het enige wat je kan doen is jezelf accepteren. Dingen zijn zoals ze zijn, ook jij, inclusief al je fuckzooi 😀."