Ik schrijf elke avond op waar ik dankbaar voor ben en ook gedurende dag ben ik daar bewust mee bezig. Nu eens even alles op een rij:
- Dat ik in Nederland ben geboren, als zeer gewenste liefdesbaby met twee liefhebbende ouders die geen verwachtingen van mij hebben en mij helemaal mijn eigen koers hebben laten varen, altijd ondersteunend zijn geweest en die ik ook als m'n beste vrienden beschouw.
- Dat ik twee hele grote fijne families heb, die ik o.a. door afstand nauwelijks zie, maar waarvan ik weet dat ik altijd bij iedereen terecht zou kunnen.
- Voor mijn twee katten, dat ze ondanks hun ziektes als zo oud zijn geworden en mij door de moeilijkste periode hebben getrokken en altijd aan mijn zijde zijn, me continu knuffelen, grappige capriolen uithalen en voorbeelden zijn in zen zijn.
- Dat ik een hele fijne woning heb waar ik me ontzettend veilig voel, in een goede, groene, rustige buurt met top buren. Dichtbij mooie parken, grote natuurgebieden en het strand, maar dat ik ook alles binnen handbereik heb qua voorzieningen en zo in de stad zit als ik zou willen.
- Dat ik fietsend naar mijn werk kan, dankbaar werk doe waar ik goed in ben, ontzettend gewaardeerd wordt, de beste werkgevers heb die ik me kan wensen, leuke collega's waarvan sommigen zelf vrienden zijn, in een mooi gebouw in een monumentaal park.
- Dat mijn lichaam nog werkt, ook al heb ik het zoveel aangedaan. Ik vind het een wonder dat ik er nog ben en ik ben blij dat mijn lichaam zo krachtig is.
- Voor alle mensen die op m'n pad zijn gekomen die me allemaal iets geleerd hebben en sinds ik positief in het leven sta, ik ook wel beloond lijk te worden met steeds toffere mensen waar ik mee kan levelen.
- Dat ik kan genieten van de kleine dingen, overal schoonheid in kan zien en heel eenvoudig kan leven. Ik heb voldoende geld om rond te komen, maar niet genoeg om zomaar alles te kunnen doen, dit maakt dat ik nog meer waardeer wat wel kan.
- Dat de natuur er is, de verwondering, het mysterie, dat ik kan dromen en filosoferen en elke dag groei en dat ik mezelf heb leren kennen en heb leren waarderen.
Ik besef me heel goed dat dit alles niet vanzelfsprekend is en ik probeer me dan ook nederig op te stellen en dankbaar te zijn, ook voor de moeilijkere dingen die op m'n pad komen.
Dankbaarheid is de basis voor gelukkig zijn, klagen is armoede (geloof dat Doris Day dit zei)
🙏🏻🙌🏻💜