En dat is nou juist het probleem met een verbod.
Het probleem is dat mensen boven de wet denken te mogen/kunnen staan.
Dat heeft niet te maken met een product (vuurwerk) of de route om er aan te komen, maar met een gedachtegang "ik doe wat ik zelf wil en ik heb lak aan de regels".
Daarom is het ook een puinhoop hier in het land, en dat zal met vuurwerk niet anders zijn vanaf 2026.
Want er zullen altijd mensen denken dat ze toch die bom moeten laten ontploffen.
Ik wist het wel als ik het voor het zeggen in dit land vanaf 2026: Heb je bij jezelf letsel aangericht door vuurwerk of bij anderen > ziektekosten zelf betalen.
Vind het jammer dat vuurwerk door de jaren heen zo'n vreselijk imago heeft gekregen. Gelukkig heb ik de gloriedagen nog mee kunnen maken. Kapot is het gemaakt door lobbyisten en natuurliefhebbers. Wegkijkend van het echte probleem. Namelijk gedrag en mentaliteit en een falend beleid op illegaal vuurwerk.
Ik bekijk het via een andere bril;
Vuurwerk is mijn inziens niet kapot gemaakt door lobbyisten en natuurliefhebbers.
Vuurwerk is kapot gemaakt door de steeds groter wordende groep mensen die illegaal vuurwerk afsteekt. Het wordt ieder jaar gekker.
Wegkijkend van het probleem > die mensen denken zich niet aan regels te hoeven houden, die hebben lak aan de echte traditie van vuurwerk > die doen wat ze willen (gooien met zware bommen, gebouwen opblazen, mensen en dieren van streek maken.
Illegaal vuurwerk zal er net als drugs en illegale sigaretten etc altijd blijven.
Daar valt niet op te controleren met open grenzen.
Het politiekorps heeft intern al uitgesproken niet te zullen handhaven. Die komen liever gewoon weer veilig thuis
Het opsporen wordt wel makkelijker. Iedere vuurwerkknal is illegaal.
Ik heb vernomen dat er mobiele vuurwerkkorpsen komen (en dan niet alleen politie) die flexibel door regio's rijden.