Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Misschien is een bewustwordings campagne van Defensie iets, of komt dat Defensie en de regering niet uit?
Klik om te vergroten...

Er zijn zoveel meer andere mensen bang.
Ik denk dat de malloten die zwaar vuurwerk afsteken en daarbij overlast veroorzaken daar ook lak aan hebben.

Wat de overheid nu wilt is voor een deel van het land jammer, maar ik denk dat het mooi aansluit op een grotere groep die in wat voor zin ook er last van heeft. Of schade van doet ondervinden.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Er zijn zoveel meer andere mensen bang.
Ik denk dat de malloten die zwaar vuurwerk afsteken en daarbij overlast veroorzaken daar ook lak aan hebben.

Wat de overheid nu wilt is voor een deel van het land jammer, maar ik denk dat het mooi aansluit op een grotere groep die in wat voor zin ook er last van heeft. Of schade van doet ondervinden.
Klik om te vergroten...

Het vuurwerk afsteken houdt niet op, je mag alleen niet meer als particulier zelf zomaar vuurwerk afsteken zoals nu, dacht ik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Het vuurwerk afsteken houdt niet op, je mag alleen niet meer als particulier zelf zomaar vuurwerk afsteken zoals nu, dacht ik.
Klik om te vergroten...

1752952272151.png

Welk vuurwerk blijft er nog over?
De shows, professioneel vuurwerk?
Die zijn ook niet overlastgevend. Daar ben je op voorbereid. Ik schrik vooral, en dan druk ik het zacht uit, van de onverwachte klappen.
Vaak al beginnend in november.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Bekijk bijlage 66207

Welk vuurwerk blijft er nog over?
De shows, professioneel vuurwerk?
Die zijn ook niet overlastgevend. Daar ben je op voorbereid. Ik schrik vooral, en dan druk ik het zacht uit, van de onverwachte klappen.
Vaak al beginnend in november.
Klik om te vergroten...

Geloof me Kordie.

Vuurwerk zal blijven de aankomende jaren. Alleen zal het gene wat dan word afgestoken illegaal zijn. Dus meer harde knallen en overlast. Zal jaren duren voordat het minder zal worden.

De illegale handel is nu al enorm toegenomen.

Vuurwerk is onlosmakelijk verbonden met de jaarwisseling.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Geloof me Kordie.

Vuurwerk zal blijven de aankomende jaren. Alleen zal het gene wat dan word afgestoken illegaal zijn. Dus meer harde knallen en overlast. Zal jaren duren voordat het minder zal worden.

De illegale handel is nu al enorm toegenomen.

Vuurwerk is onlosmakelijk verbonden met de jaarwisseling.
Klik om te vergroten...

Vreselijk vooruitzicht.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt.
De controle op inkoop, verkoop en afsteken is zeer moeilijk lijkt me
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Bekijk bijlage 66207

Welk vuurwerk blijft er nog over?
De shows, professioneel vuurwerk?
Die zijn ook niet overlastgevend. Daar ben je op voorbereid. Ik schrik vooral, en dan druk ik het zacht uit, van de onverwachte klappen.
Vaak al beginnend in november.
Klik om te vergroten...
Woon je in een grote stad?

Hier begint het niet zo vroeg, behalve een paar losse knallen hier en daar eind november. De extreme dreunen lijken hier de laatste jaren (noorden van het land) ook steeds minder voor te komen.

Allemaal niet ideaal nog. Elke harde klap lijkt me voor iemand met jouw verleden er 1 teveel. Wellicht rond die tijd met oordopjes met noise cancellation rondlopen en slapen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Woon je in een grote stad?

Hier begint het niet zo vroeg, behalve een paar losse knallen hier en daar eind november. De extreme dreunen lijken hier de laatste jaren (noorden van het land) ook steeds minder voor te komen.

Allemaal niet ideaal nog. Elke harde klap lijkt me voor iemand met jouw verleden er 1 teveel. Wellicht rond die tijd met oordopjes met noise cancellation rondlopen en slapen?
Klik om te vergroten...

Ik loop vaak, en zeker eind van het jaar, met oordopjes en muziek. Daarom heb ik ook minder last van de knallen om middernacht. Dan zitten mijn oren dicht of harde muziek etc.

Ik heb vooral de pech dat hier in de buurt een grote groep hangjeugd is al vroeg met knallen begint. Onverwachts. Zit je voor de buis en bam bam bam.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
En dat is nou juist het probleem met een verbod. Mensen gaan dan alleen nog maar illegaal afsteken.
Klik om te vergroten...
Weet ik niet… het is niet echt vergelijkbaar met de rc/opiumwet-situatie. Als er nu vuurwerk wordt afgestoken is t maar de vraag of t illegaal is of niet en hoe je ertegenop treedt. Tegen de tijd dat je erachter bent of iets illegaal was kun je je daders al niet meer vervolgen. Met een algeheel verbod maakt het vuurwerk soort niet meer uit: veel makkelijker te handhaven dus. Ook is verkopen illegaal en is er dus gewoonweg veel minder beschikbaar.
Maar goed dat moet blijken. We weten op dit moment alleen zeker dat de huidige situatie elk jaar meer slachtoffers en schade brengt dan voorgaande jaren. Dus dat die situatie wordt veranderd vind ik alleen maar logisch en erg goed.

Raver zei:
Kapot is het gemaakt door lobbyisten en natuurliefhebbers.
Klik om te vergroten...
Het zijn toch echt de handhavers en hulpdiensten waar de politiek naar heeft geluisterd, niet de natuurliefhebbers.

Raver zei:
Namelijk gedrag en mentaliteit en een falend beleid op illegaal vuurwerk.
Klik om te vergroten...
Gedrag en mentaliteit kun je als overheid alleen maar indirect beïnvloeden met beleid, daar wordt nu een poging toe gedaan. Kan me best voorstellen dat dat de eerste paar jaar weerstand en meer rellen oplevert, maar ik ben vooral benieuwd wat de effecten ervan zijn over 10 jaar.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Helaas verpesten de tokkies het voor de mensen die er wel normaal mee om kunnen gaan. Ik ben voor een verbod en per gemeente een goede show.

Heb je veel meer lol van en creëert maar tijdelijk overlast voor de mensen en dieren in Nederland.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
En dat is nou juist het probleem met een verbod.
Klik om te vergroten...

Het probleem is dat mensen boven de wet denken te mogen/kunnen staan.
Dat heeft niet te maken met een product (vuurwerk) of de route om er aan te komen, maar met een gedachtegang "ik doe wat ik zelf wil en ik heb lak aan de regels".
Daarom is het ook een puinhoop hier in het land, en dat zal met vuurwerk niet anders zijn vanaf 2026.
Want er zullen altijd mensen denken dat ze toch die bom moeten laten ontploffen.
Ik wist het wel als ik het voor het zeggen in dit land vanaf 2026: Heb je bij jezelf letsel aangericht door vuurwerk of bij anderen > ziektekosten zelf betalen.


Raver zei:
Vind het jammer dat vuurwerk door de jaren heen zo'n vreselijk imago heeft gekregen. Gelukkig heb ik de gloriedagen nog mee kunnen maken. Kapot is het gemaakt door lobbyisten en natuurliefhebbers. Wegkijkend van het echte probleem. Namelijk gedrag en mentaliteit en een falend beleid op illegaal vuurwerk.
Klik om te vergroten...

Ik bekijk het via een andere bril;
Vuurwerk is mijn inziens niet kapot gemaakt door lobbyisten en natuurliefhebbers.
Vuurwerk is kapot gemaakt door de steeds groter wordende groep mensen die illegaal vuurwerk afsteekt. Het wordt ieder jaar gekker.
Wegkijkend van het probleem > die mensen denken zich niet aan regels te hoeven houden, die hebben lak aan de echte traditie van vuurwerk > die doen wat ze willen (gooien met zware bommen, gebouwen opblazen, mensen en dieren van streek maken.

Illegaal vuurwerk zal er net als drugs en illegale sigaretten etc altijd blijven.
Daar valt niet op te controleren met open grenzen.

Raver zei:
Het politiekorps heeft intern al uitgesproken niet te zullen handhaven. Die komen liever gewoon weer veilig thuis
Klik om te vergroten...

Het opsporen wordt wel makkelijker. Iedere vuurwerkknal is illegaal.
Ik heb vernomen dat er mobiele vuurwerkkorpsen komen (en dan niet alleen politie) die flexibel door regio's rijden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Namelijk gedrag en mentaliteit
Klik om te vergroten...
Als dit al hét probleem is, waarom hebben jullie er als vuurwerkbranche niet meer aan bijgedragen om dit verbod te kunnen voorkomen? Heb voorstanders van vuurwerk elkaar nog nooit zien aanspreken op dit gedrag.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Als dit al hét probleem is, waarom hebben jullie daar als vuurwerkbranche niet meer aan bijgedragen om dit verbod te kunnen voorkomen? Heb voorstanders van vuurwerk elkaar nog nooit zien aanspreken op dit gedrag.
Klik om te vergroten...
Omdat niemand 30 mokkies/tokkies/gespuis met cobra's op Mercatorplein gaat aanspreken. Net als dat wanneer zo'n grote groep zich vervelend tegenover vrouwen gedraagd er weinig mannen zullen zijn die daar wat van zeggen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
FerdFatoehaus zei:
Omdat niemand 30 mokkies met cobra's gaat aanspreken. Net als dat wanneer zo'n grote groep zich vervelend tegenover vrouwen gedraagd er weinig mannen zullen zijn die daar wat van zeggen.
Klik om te vergroten...

Je ziet het wel bij die tokkies van Ajax op die tribune laatst.
Daar zie je ook wat voor vuurwerk (bommen) dit soort gasten bij zich hebben.
Dat ligt dus ook ergens opgeslagen in een huis, dat wordt dus ook vervoerd in een auto of in het openbaar vervoer. Levensgevaarlijk.

Probleem is ook dat de politie / ME hier ook niet hard op mag treden. Want dan beginnen de vuurwerktokkies te huilen en gaan ze op een andere plek rellen uit protest of krijg je proces aan je broek als politie. Andere wetgeving hieromtrent zou het allemaal wat makkelijker maken. Want we hebben al materiaal om mensen die vuurwerk als een wapen gebruiken af te remmen.

ljuv zei:
Als er nu vuurwerk wordt afgestoken is t maar de vraag of t illegaal is of niet en hoe je ertegenop treedt. Tegen de tijd dat je erachter bent of iets illegaal was kun je je daders al niet meer vervolgen. Met een algeheel verbod maakt het vuurwerk soort niet meer uit: veel makkelijker te handhaven dus. Ook is verkopen illegaal en is er dus gewoonweg veel minder beschikbaar.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je meer burgeriniatieven krijgt. Georganiseerd of niet georganiseerd.
In de stad waar ik woon kun je via een heel makkelijke app aangeven waar je vuurwerk hoort. Nu is dat makkelijk aan te geven, want iedere knal is illegaal.
Maar 31 december niet. Dan hoor je idd alles door elkaar.
En ik zie de politie ook actief erop handhaven hier in de buurt. Ik heb wat punten aangevinkt waar ik vaak vuurwerk hoor en omschrijving erbij wie het is.
De politie zie ik hier vaak genoeg rond rijden. Alleen is het natuurlijk lastig om iemand op hterdaad te betrappen.

ljuv zei:
Als dit al hét probleem is, waarom hebben jullie daar als vuurwerkbranche niet meer aan bijgedragen om dit verbod te kunnen voorkomen?
Klik om te vergroten...

Ik weet niet of dat wel of niet is gebeurd.
Maar ik zou me als organisatie hard hebben gemaakt om op bv 1 plek in de stad georganiseerd vuurwerk af te stekeken voor degene die dat zelf willen.

Show zoals @FerdFatoehaus is nog beter.
Dan kan een vuurwerkliefhebber het toch zien en horen.
Aansteken hoeft mijn inziens niet zelf te gebeuren. Voor bommen aan te steken heb je een gedegen opleiding nodig.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14


Even ernstig nu: dit verbod is compleet belachelijk. Dat niet iedereen dit zomaar mag afvuren daar ben ik voor. Maar dit?

Het vrije westen glijdt meer en meer af naar een DDR x 100.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
FerdFatoehaus zei:
Omdat niemand 30 mokkies/tokkies/gespuis met cobra's op Mercatorplein gaat aanspreken. Net als dat wanneer zo'n grote groep zich vervelend tegenover vrouwen gedraagd er weinig mannen zullen zijn die daar wat van zeggen.
Klik om te vergroten...
My point exactly.
Welke mogelijkheden voor overheden blijven er dan nog over?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
My point exactly.
Welke mogelijkheden voor overheden blijven er dan nog over?
Klik om te vergroten...
Tja eigenlijk niks behalve een totaalverbod. Jammer dat het zo moet maar dit is hoe het gaat helaas.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
FerdFatoehaus zei:
Tja eigenlijk niks behalve een totaalverbod. Jammer dat het zo moet maar dit is hoe het gaat helaas.
Klik om te vergroten...

Ja zo gaat het dan. Bullshit maar zo is het.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#18
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Maat letterlijk bijna alle incidenten tijdens nieuwjaarsdag hebben te maken met vuurwerk ahaha. De incidenten zijn ook VEEL ERGER dan andere momenten met extra kans op geweld/baldadigheid DOOR VUURWERK. Las ook in een van de reacties dat het vroeger meer chaos was maar de cijfertjes laten gewoon echt wat anders zien… Alleen al omdat er vroeger gewoon veel minder illegaal vuurwerk was.


dit is gewoon een democratisch besluit hoor
Klik om te vergroten...
Dat weet ik , alleen vroeger was oud en nieuw een veel grotere chaos. Land was op nieuwjaarsdag echt 1 grote puinhoop. Als ik dat met de afgelopen jaren vergelijk valt het echt in het niet met vroeger. Incidenten zijn er altijd geweest. Voor de vuurwerk preventie campagnes vlogen de vingers en handen je om oren bij wijze van.
Kordie zei:
Omdat het materialistische, mentale en fysieke schade aan brengt.

Aan die bommen is daarom ook niks stoers aan. Daarmee is ook traditie verwoest.
Gewoon vuurwerk is mooi maar die illegale knallen zijn vaak harder dan een mijnbom.



Blijft me ieder jaar weer verbazen dat er voor zoveel geld de lucht in gaat. Hier in de straat woont iemand die iedere maandag naar de voedselbank gaat, maar degene is wel die al weken loopt te knallen als de zon onder gaat.
Over de afgelopen jaarwisselingen maar te zwijgen war hij dan laat knallen. Kun je denk ik lang van eten.
Klik om te vergroten...
Misschien bestelt hij op rekening en heeft hij een langlopende schuld bij de lokale vuurwerkboer. Hij lost elke maand een substantieel deel van de schuld af waardoor hij niet genoeg overhoudt en in aanmerking komt voor de voedselbank. Dat noemen ze boeren slimheid 🤣
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
MDMAutist zei:
Klik om te vergroten...

Dat zijn pas knallers haha

Ik heb wel altijd het idee dat de klap niet evenredig harder wordt met de hoeveelheid kruit die erin gaat.

Raver zei:
Zal toch wel blijven stoken. Als t niet meer in Nederland kan straks dan maar in het buitenland. Elk argument tegen zal voor mij nog geen rede zijn om het niet meer te doen.
Klik om te vergroten...

Ben je weleens naar fallas geweest? Ik wil eigenlijk best nog wel een keertje gaan. Lijkt me een bijzonder volksfeest haha

Daar kijken ze echt héél anders aan tegen vuurwerk als hier volgens mij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."