Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik lees dit nu pas, jammer dat ze dit doen maar had het wel verwacht. Ik vraag me af hoe het verder zal gaan, ik denk dat het nog veel erger gaat worden met de vuurwerk overlast. Als je dingen gaat verbieden gaan mensen het vaak juist nog meer doen..
G
GorengLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kocht vroeger altijd best veel vuurwerk voor NYE, maar de laatste keer is inmiddels een jaar of 10 geleden. Gezien het aankomende verbod ga ik, net als veel andere mensen gok ik zo, nog 1x los 😛 Gewoon 1 of 2 van die grote (legale) cakeboxen, heb geen zin meer om een uur bezig te zijn met het aansteken van die kleine potjes haha.

Over dat verbod zelf, ik vind het een lastige. Met een verbod ga je natuurlijk niet het toch al illegale, overlastgevende vuurwerk uitbannen. Althans, niet direct, maar misschien dat dat met de tijd dan ook wel vanzelf verdwijnt..omdat vuurwerk gewoonweg geen ding meer is rond O&N. Ben dan ook benieuwd hoe dat er over 10 jaar voorstaat. Relschoppers zul je verder altijd houden dus ik verwacht geen rustigere nacht voor de hulpdiensten.
Dat het beter is voor (huis)dieren en het milieu, lijkt me evident. Maar ik vind het jammer voor de mensen die er, net als ik vroeger, enorm veel plezier uithalen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.
Klik om te vergroten...
Ik denk omdat het in de praktijk allemaal nog wel meevalt. Het kost gewoon een hele hoop geld. Vroeger was oud en nieuw een veel grotere chaos maar tegenwoordig regeert de angst. De angst tegen verzet ook. Er gebeuren veel zaken en gaan denk ik nog wel veel meer, ondemocratische, zaken opgelegd worden vanuit kringen die door de EU, NAVO en onze eigen poppenkast. Vuurwerk kan toch , zeker in de verkeerde handen, gebruikt worden om nare dingen mee uit te voeren. Dus zulke zaken zullen ook wel meespelen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb me afgelopen jaren ingehouden, niets gekocht en daarmee geld bespaard. Maar dit jaar werd de FOMO me te groot en vorige week zat ik drie dagen lang in een vuurwerk obsessie 🤣

Het liefste zou ik ook nog een paar knallers uit België halen. Maar tot nu toe houd ik me in.

Ik ben heel benieuwd hoe het met rellen en protest gaat zijn dit en volgend jaar.

Dan toch maar eens gaan carbid schieten. Of net als een aantal jaar terug 5 inch shells 🤭
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#5
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Maat letterlijk bijna alle incidenten tijdens nieuwjaarsdag hebben te maken met vuurwerk ahaha. De incidenten zijn ook VEEL ERGER dan andere momenten met extra kans op geweld/baldadigheid DOOR VUURWERK. Las ook in een van de reacties dat het vroeger meer chaos was maar de cijfertjes laten gewoon echt wat anders zien… Alleen al omdat er vroeger gewoon veel minder illegaal vuurwerk was.


dit is gewoon een democratisch besluit hoor
Klik om te vergroten...
Dat weet ik , alleen vroeger was oud en nieuw een veel grotere chaos. Land was op nieuwjaarsdag echt 1 grote puinhoop. Als ik dat met de afgelopen jaren vergelijk valt het echt in het niet met vroeger. Incidenten zijn er altijd geweest. Voor de vuurwerk preventie campagnes vlogen de vingers en handen je om oren bij wijze van.
Kordie zei:
Omdat het materialistische, mentale en fysieke schade aan brengt.

Aan die bommen is daarom ook niks stoers aan. Daarmee is ook traditie verwoest.
Gewoon vuurwerk is mooi maar die illegale knallen zijn vaak harder dan een mijnbom.



Blijft me ieder jaar weer verbazen dat er voor zoveel geld de lucht in gaat. Hier in de straat woont iemand die iedere maandag naar de voedselbank gaat, maar degene is wel die al weken loopt te knallen als de zon onder gaat.
Over de afgelopen jaarwisselingen maar te zwijgen war hij dan laat knallen. Kun je denk ik lang van eten.
Klik om te vergroten...
Misschien bestelt hij op rekening en heeft hij een langlopende schuld bij de lokale vuurwerkboer. Hij lost elke maand een substantieel deel van de schuld af waardoor hij niet genoeg overhoudt en in aanmerking komt voor de voedselbank. Dat noemen ze boeren slimheid 🤣
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
MDMAutist zei:
Klik om te vergroten...

Dat zijn pas knallers haha

Ik heb wel altijd het idee dat de klap niet evenredig harder wordt met de hoeveelheid kruit die erin gaat.

Raver zei:
Zal toch wel blijven stoken. Als t niet meer in Nederland kan straks dan maar in het buitenland. Elk argument tegen zal voor mij nog geen rede zijn om het niet meer te doen.
Klik om te vergroten...

Ben je weleens naar fallas geweest? Ik wil eigenlijk best nog wel een keertje gaan. Lijkt me een bijzonder volksfeest haha

Daar kijken ze echt héél anders aan tegen vuurwerk als hier volgens mij.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben ik nou de enige? Ik zie verbanden tussen een verbod op vuurwerk en een verbod op drugs.

We verbieden het, dus dan is alles opgelost?
Mwah denk het niet.

Het is een democratisch besluit. Ja, verbod op drugs en recent RC verbod is ook democratisch tot stand gekomen.
Probleem opgelost? Mwah denk het niet.

Ik zie ook wel verschillen hoor, zeker het grote gevaar van letsel bij vuurwerk. En effecten op milieu.

Maar verbieden, ik weet het niet.
Lijkt me ook nauwelijks te handhaven.

Maar de meeste Nederlanders houden zich vast keurig aan de wet. Geen vuurwerk meer.

Ben zelf geen enorme fan en neutraal.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Zal toch wel blijven stoken. Als t niet meer in Nederland kan straks dan maar in het buitenland. Elk argument tegen zal voor mij nog geen rede zijn om het niet meer te doen.

En onze winkel gaat gewoon door, over de grens. Om alsnog dezelfde Nederlanders te voorzien van vuurwerk.
Klik om te vergroten...

www.hln.be

Drie op vier Vlaamse gemeenten verbieden vuurwerk met oudejaar

In drie op de vier Vlaamse gemeenten geldt dit jaar een algemeen vuurwerkverbod. Er zal dus geen vuurwerk afgestoken mogen worden om het nieuwe jaar te vieren. Dat blijkt uit een rondvraag van de krant ‘Het Nieuwsblad’.
www.hln.be www.hln.be


:pensive:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...
Niks aan de hand joh! Lekker volladen!

Consumenten vuurwerk is gemaakt om in delen te verbranden, dus het zorgt niet snel voor “1 grote ontploffing”. Maar inderdaad, in geval van een brand oid worden wel gewoon al die delen verbrand en ontploft. Is dus wel degelijk gevaarlijk, zeker omdat een auto een afgesloten ruimte is. Een rijdende bom is misschien wat dramatisch maar als je het hele jaar door zo veel mensen hebt die jouw straat in en uit rijden met een kofferbak kleine ontploffingen snap ik wel dat je je zorgen maakt ja. Hulpdiensten behandelen voertuigen met vuurwerk niet voor niets als een hoger risico.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
Klik om te vergroten...
* de geciteerde woorden van iemand die wordt geïnterviewd en in het durp woont waar bovenmatig veel vuurwerkwinkels zitten
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zo overdreven! 🤣🤣
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...

Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
Klik om te vergroten...
Dat iets niet massa-explosief is betekent niet dat het niet levensbedreigend kan zijn, natuurlijk. Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
SoulAssassins zei:
kruid is gewoon te halen bij onze Belgische vrienden.
Dus het gaat niet stoppen hier ,ook met een verbod erop.
Klik om te vergroten...

Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Klik om te vergroten...
Carbidschieten is al paar jaar verboden hier ,als dit nu terug legaal word kan de jeugd weer vrij schieten op het weiland.
Maar nee ze verbieden eerst een oudere traditie en laten het gevaarlijkste door gaan.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Nah ik zie toch echt wel veel verschillen naast dat het twee verboden zijn.
Klik om te vergroten...
Daar zit een belangrijke overeenkomst. Namelijk dat verbieden dus echt niets oplost…

ljuv zei:
De overheid treedt op, de politie-inzet is al massaal (maximaal zelfs, en zélfs met ME). De overlast is alleen nog massaler dan dat en groeit elk jaar.
Klik om te vergroten...
Als we dan toch aan het vergelijken zijn.
Hoe massaal is de politie inzet bij the war on drugs, of bij ongeregeldheden bij voetbalwedstrijden, of inzet in het uitgaansleven waar alcohol altijd zo gezellig uitpakt. Of onschuldige burgers die aangereden worden door dronken bestuurders?

Moeten we alles verbieden, omdat een kleine groep er een teringzooi van maakt?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Men denkt aan een internationaal EU vuurwerkverbod:

nos.nl

'Nederland heeft strengere EU-regels nodig in strijd tegen vuurwerkbommen'

Ondanks een landelijk actieplan stabiliseert het aantal explosies. Politie en gemeentes pleiten nu voor internationale maatregelen.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Carola: "Ik ken geen vuurwerk shows waar cobra's gebruikt worden."

En vervolgens wordt een track & trace systeem voorgesteld.

De hele grap is dat Di Blasio Elio al vrij goed traceerde wat waarheen ging en de capaciteit niet heeft om de enorme hoeveelheden cobra's te produceren die hier op de markt belanden. De productie van Cobra 6 is bij hun al zo'n 2,5 á 3 jaar stilgelegd.

Het kan bijna niet anders of de voltallige markt aan Cobra's hier komt uit illegale namaak fabrieken. Dat maakt het eigenlijk nog enger, want de kwaliteit van origineel professioneel vuurwerk is ongeëvenaard. Vele, vele malen veiliger dan het consumentenvuurwerk dat wij kennen. Maar als het illegaal gemaakt wordt, is het maar de vraag of die kwaliteit in stand blijft. Met meer ongevallen tot gevolg.

Krijgen we straks dan vuurwerk testpunten. Waar je dan gratis een sampletje naartoe mag brengen? 🤣

Kordie zei:
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Klik om te vergroten...
Voor sommige landen zit het echt in hun cultuur. Met Fallas in Valencia als het duidelijkste voorbeeld. Toch zijn dit maar kleine feestjes als je het vergelijkt op de hele schaal van Europa. Ik ben benieuwd of dat dan Europese wetgeving tegenhoudt. Dan eerder misschien nog het financiële plaatje 🤣

Brakka Mang zei:
Want het legale vuurwerk is weg dus de jeugd zal nu wel illegaal vuurwerk moeten kopen. Want er is niemand die illegaal het vuurwerk wat nu nog legaal is gaan verkopen. Dat gaat meteen naar illegaal toe.
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd in hoeverre dit waar gaat zijn. Het is een beetje hetzelfde vraagstuk dat ik heb met het sluiten van RC vendors. Vuurwerk wordt minder makkelijk vindbaar voor een grote groep mensen. De drempel wordt hoger om het te doen. Een vader zal nu met zijn zoon naar België of Duitsland rijden. Maar als zelfs dat niet meer kan, zouden ze datzelfde dan doen bij een shady dealertje?

Tegelijkertijd, de mensen die het dan gaan opzoeken, komen al snel in aanraking met drugs of wapens. Want die handel loopt in hetzelfde circuit.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeehond zei:
Namelijk dat verbieden dus echt niets oplost…
Klik om te vergroten...
Ik geloof dus dat dit meer oplost dan in dit topic verondersteld wordt, zoals ik in m’n vorige bijdrage aangaf heheh.

Zeehond zei:
Als we dan toch aan het vergelijken zijn.
Hoe massaal is de politie inzet bij the war on drug
Klik om te vergroten...
Maar dit zou dan toch ook pas vergelijkbaar worden als er massaal werd ingezet op het opsporen van mensen die (illegaal) vuurwerk bezitten?
Naja. Ik vind het onvergelijkbare situaties in elk geval. Er wordt zoveel verboden. Dat is echt niet allemaal onzin.

Zeehond zei:
ongeregeldheden bij voetbalwedstrijden, of inzet in het uitgaansleven waar alcohol altijd zo gezellig uitpakt.
Klik om te vergroten...
En dit vind ik ook heulemaal niet normaal, maar is nog steeds minder massaal. Op nieuwjaarsnacht ligt echt ons hele land plat, worden óveral de hulpdiensten maximaal ingezet. Juist met zo’n verbod kan de politie weer ingezet worden op risicogebieden, zoals met voetbalwedstrijden of bij uitgaansgebieden

Zeehond zei:
Moeten we alles verbieden, omdat een kleine groep er een teringzooi van maakt?
Klik om te vergroten...
Nee, we hadden hier ook als maatschappij zelf wat mee kunnen doen. Onze kinderen normaal opvoeden, meer inzetten op voorlichting wanneer mensen vuurwerk kopen, elkaar aanspreken op abnormaal gedrag, een max. hoeveelheid vuurwerk per consument. Maar daar is onze maatschappij veel te weak voor en eerlijk: daar is vuurwerk te gevaarlijk voor. Ga er maar eens voorliggen, zo’n groepje met allemaal “niet-massaal-explosieve-1.4-mini”-bommetjes op jou gericht.
Dus… welke opties behalve een verbod blijven er nog over?




Tijd zal het leren in elk geval. Over een paar jaar zien we pas echt de effecten van het verbod🤷🏻‍♀️
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20
mandragora zei:
Leuk...na alle drone gekte. Dat de overheid burgers gaat controleren met drones.
Klik om te vergroten...
Gewoon lawinepijjlen op mikken, dat leert ze onze procent van privacy te beschermen nu de sleepnet met data ook al alles logt. Enige veiligemanier is andere naam in buitenland een mobiele telefoon abbo plus vpn en trackers tegenhouden en geen officiële apps gebruiken.
Gelukkig zijn er voor bijna alle apps modded versies.

Maar belachelijk dat ze drones ervoor inzetten. Tijd om een drone systeem te kopen die de spionage drones neerhalen. Hopelijk gaat heel Nederland dit doen in gebieden waar het onnodig is. Lijkt steeds meer op China nu hier. Tijd om te emigreren binnenkort 😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."