Men denkt aan een internationaal EU vuurwerkverbod:
Ondanks een landelijk actieplan stabiliseert het aantal explosies. Politie en gemeentes pleiten nu voor internationale maatregelen.
nos.nl
Carola: "Ik ken geen vuurwerk shows waar cobra's gebruikt worden."
En vervolgens wordt een track & trace systeem voorgesteld.
De hele grap is dat Di Blasio Elio al vrij goed traceerde wat waarheen ging en de capaciteit niet heeft om de enorme hoeveelheden cobra's te produceren die hier op de markt belanden. De productie van Cobra 6 is bij hun al zo'n 2,5 á 3 jaar stilgelegd.
Het kan bijna niet anders of de voltallige markt aan Cobra's hier komt uit illegale namaak fabrieken. Dat maakt het eigenlijk nog enger, want de kwaliteit van origineel professioneel vuurwerk is ongeëvenaard. Vele, vele malen veiliger dan het consumentenvuurwerk dat wij kennen. Maar als het illegaal gemaakt wordt, is het maar de vraag of die kwaliteit in stand blijft. Met meer ongevallen tot gevolg.
Krijgen we straks dan vuurwerk testpunten. Waar je dan gratis een sampletje naartoe mag brengen? 🤣
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Voor sommige landen zit het echt in hun cultuur. Met Fallas in Valencia als het duidelijkste voorbeeld. Toch zijn dit maar kleine feestjes als je het vergelijkt op de hele schaal van Europa. Ik ben benieuwd of dat dan Europese wetgeving tegenhoudt. Dan eerder misschien nog het financiële plaatje 🤣
Want het legale vuurwerk is weg dus de jeugd zal nu wel illegaal vuurwerk moeten kopen. Want er is niemand die illegaal het vuurwerk wat nu nog legaal is gaan verkopen. Dat gaat meteen naar illegaal toe.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit waar gaat zijn. Het is een beetje hetzelfde vraagstuk dat ik heb met het sluiten van RC vendors. Vuurwerk wordt minder makkelijk vindbaar voor een grote groep mensen. De drempel wordt hoger om het te doen. Een vader zal nu met zijn zoon naar België of Duitsland rijden. Maar als zelfs dat niet meer kan, zouden ze datzelfde dan doen bij een shady dealertje?
Tegelijkertijd, de mensen die het dan gaan opzoeken, komen al snel in aanraking met drugs of wapens. Want die handel loopt in hetzelfde circuit.