Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het gaat ook niet alleen om mensen die niet met vuurwerk om kunnen gaan en de ongelukken en agressie als gevolg. Huisdieren hebben veel last van vuurwerk maar het zorgt ook bij vogels en andere wilde dieren voor veel angst. Al die egels gewekt uit hun winterslaap waardoor ze sterven, vele vogels die zichzelf in paniek doodvliegen. En dan nog al het fijnstof wat de lucht in gaat en zware metalen in de bodem en het grondwater. Het is geen 'onschuldige hobby' zoals ergens gesuggereerd werd, zie artikel hieronder.
Desalniettemin kan ik me voorstellen dat het een groot gemis is als liefhebber en dat het verdrietig is dat een traditie waar zo veel plezier uit werd gehaald nu een andere vorm moet gaan krijgen. Maar wat mij betreft is de impact te groot voor het andere leven op aarde.
https://eenvandaag.avrotros.nl/arti...ers-van-vuurwerk-tijdens-jaarwisseling-148113
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik laat dit jaar misschien eens symbolisch een wensballon op.

Vandaag afgesproken met bevriend stel om samen hier thuis door te houden.
Misschien heb ik dan net wat meer afleiding.
En anders kruip ik wel met de gehoorbescherming in bed.
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik lees dit nu pas, jammer dat ze dit doen maar had het wel verwacht. Ik vraag me af hoe het verder zal gaan, ik denk dat het nog veel erger gaat worden met de vuurwerk overlast. Als je dingen gaat verbieden gaan mensen het vaak juist nog meer doen..
G
GorengLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kocht vroeger altijd best veel vuurwerk voor NYE, maar de laatste keer is inmiddels een jaar of 10 geleden. Gezien het aankomende verbod ga ik, net als veel andere mensen gok ik zo, nog 1x los 😛 Gewoon 1 of 2 van die grote (legale) cakeboxen, heb geen zin meer om een uur bezig te zijn met het aansteken van die kleine potjes haha.

Over dat verbod zelf, ik vind het een lastige. Met een verbod ga je natuurlijk niet het toch al illegale, overlastgevende vuurwerk uitbannen. Althans, niet direct, maar misschien dat dat met de tijd dan ook wel vanzelf verdwijnt..omdat vuurwerk gewoonweg geen ding meer is rond O&N. Ben dan ook benieuwd hoe dat er over 10 jaar voorstaat. Relschoppers zul je verder altijd houden dus ik verwacht geen rustigere nacht voor de hulpdiensten.
Dat het beter is voor (huis)dieren en het milieu, lijkt me evident. Maar ik vind het jammer voor de mensen die er, net als ik vroeger, enorm veel plezier uithalen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.
Klik om te vergroten...
Ik denk omdat het in de praktijk allemaal nog wel meevalt. Het kost gewoon een hele hoop geld. Vroeger was oud en nieuw een veel grotere chaos maar tegenwoordig regeert de angst. De angst tegen verzet ook. Er gebeuren veel zaken en gaan denk ik nog wel veel meer, ondemocratische, zaken opgelegd worden vanuit kringen die door de EU, NAVO en onze eigen poppenkast. Vuurwerk kan toch , zeker in de verkeerde handen, gebruikt worden om nare dingen mee uit te voeren. Dus zulke zaken zullen ook wel meespelen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb me afgelopen jaren ingehouden, niets gekocht en daarmee geld bespaard. Maar dit jaar werd de FOMO me te groot en vorige week zat ik drie dagen lang in een vuurwerk obsessie 🤣

Het liefste zou ik ook nog een paar knallers uit België halen. Maar tot nu toe houd ik me in.

Ik ben heel benieuwd hoe het met rellen en protest gaat zijn dit en volgend jaar.

Dan toch maar eens gaan carbid schieten. Of net als een aantal jaar terug 5 inch shells 🤭
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Ik heb me afgelopen jaren ingehouden, niets gekocht en daarmee geld bespaard. Maar dit jaar werd de FOMO me te groot en vorige week zat ik drie dagen lang in een vuurwerk obsessie 🤣

Het liefste zou ik ook nog een paar knallers uit België halen. Maar tot nu toe houd ik me in.

Ik ben heel benieuwd hoe het met rellen en protest gaat zijn dit en volgend jaar.

Dan toch maar eens gaan carbid schieten. Of net als een aantal jaar terug 5 inch shells 🤭
Klik om te vergroten...
Ik heb elk jaar vuurwerk gekocht, maar zelfs dit jaar voor het eerst zwaarder illegaal vuurwerk. Al het knal vuurwerk is toch al illegaal dus waarom niet nog wat zwaarders kopen? Eerder wel al cobra's enzo afgestoken maar dit was van een vriend en niet in eigen bezit. Voorheen kocht ik gewoon rotjes maar die zijn dus ook al illegaal..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snoepiemonster zei:
Al het knal vuurwerk is toch al illegaal dus waarom niet nog wat zwaarders kopen?
Klik om te vergroten...

Omdat het materialistische, mentale en fysieke schade aan brengt.

Aan die bommen is daarom ook niks stoers aan. Daarmee is ook traditie verwoest.
Gewoon vuurwerk is mooi maar die illegale knallen zijn vaak harder dan een mijnbom.

Brakka Mang zei:
Het kost gewoon een hele hoop geld.
Klik om te vergroten...

Blijft me ieder jaar weer verbazen dat er voor zoveel geld de lucht in gaat. Hier in de straat woont iemand die iedere maandag naar de voedselbank gaat, maar degene is wel die al weken loopt te knallen als de zon onder gaat.
Over de afgelopen jaarwisselingen maar te zwijgen war hij dan laat knallen. Kun je denk ik lang van eten.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Merk al scrollend door deze topic dat de meeste die zich hierover uitlaten allemaal vuurwerk liefhebbers zijn.

Ik kan het niet helpen dan dat ik er eerder blij mee ben dat het verboden is vanaf 2026. Buiten de vervuiling en geldverspilling vind ik het ook nog eens geen reet aan. Ja ik vind een mooie vuurwerkshow geweldig om te zien maar die paar klappertjes en bommetje die de doorsnee burger afsteekt word ik echt niet warm van zeg maar. Ik zie veel meer nadelen dan wat die paar pijltjes mij brengen.

Ik koop ookal vanaf mijn 17de of 18de al geen vuurwerk meer. Niet dat het veel gezonder is waar dat bespaarde geld die nachten dan aan opgegaan is, maargoed that's a different story 😅
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
vind ik het ook nog eens geen reet aan
Klik om te vergroten...

Aangenaam.

Een goede vuurwerkshow met siervuurwerk kan heel mooi zijn. Het gaat dan om het licht en de klappen die daarbij horen horen ook vaak bij de show. Daarom ben ik ook voorstander dat er na het verbod wel professionele vuurwerkshows in het land blijven bestaan.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
6 slof astronauten wat vuurpijltjes en grondboemen. En ik was 3 dagen zoet.
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Omdat het materialistische, mentale en fysieke schade aan brengt.

Aan die bommen is daarom ook niks stoers aan. Daarmee is ook traditie verwoest.
Gewoon vuurwerk is mooi maar die illegale knallen zijn vaak harder dan een mijnbom.



Blijft me ieder jaar weer verbazen dat er voor zoveel geld de lucht in gaat. Hier in de straat woont iemand die iedere maandag naar de voedselbank gaat, maar degene is wel die al weken loopt te knallen als de zon onder gaat.
Over de afgelopen jaarwisselingen maar te zwijgen war hij dan laat knallen. Kun je denk ik lang van eten.
Klik om te vergroten...
Welke materiallistische en fysieke schade heb je het over? Ik heb er nog nooit iets aan over gehouden en ook nog nooit iets van een ander kapot gemaakt hoor, dus waar je dit nu zo weg haalt..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Snoepiemonster zei:
Welke materiallistische en fysieke schade heb je het over? Ik heb er nog nooit iets aan over gehouden en ook nog nooit iets van een ander kapot gemaakt hoor, dus waar je dit nu zo weg haalt..
Klik om te vergroten...

Niet naar jou gericht. Maar in het algemeen.
Check 1 januari het nieuws maar.
Er zullen vast weer ogen, ledematen en mensenlevens sneuvelen. Materiaal spreekt voor zicht
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Niet naar jou gericht. Maar in het algemeen.
Check 1 januari het nieuws maar.
Er zullen vast weer ogen, ledematen en mensenlevens sneuvelen. Materiaal spreekt voor zicht
Klik om te vergroten...
Oke maar dat is de mens en heeft dus niks met dat vuurwerk te maken. En hoe dat 1 januari gaat zijn weet ik wel ja, maar ik denk dat dit alleen maar erger gaat worden nu alles illegaal word..
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Dit geldt toch eigenlijk voor drugs exact hetzelfde?
Waarom kijk je naar vuurwerk anders?
Oprechte vraag hè 🙏
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Wat dat betreft is er weinig verschil met drugs toch? 🤣

Voor of tegen legalisatie? 🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Ik zie inderdaad serieus meer overeenkomsten dan verschillen.

Ik heb zelf weinig met vuurwerk.
Meer interesse waarom we anders naar verbod op vuurwerk moeten kijken dan bij drugs.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
In de jaren 80-90 werden al telefooncellen de lucht in geblazen met strijker kruid bommen ,als ze toen hadden ingegrepen was het hier niet uit de hand gelopen.
Beetje laat vind ik om te roepen dat het illegaal word ,kruid is gewoon te halen bij onze Belgische vrienden.
Dus het gaat niet stoppen hier ,ook met een verbod erop.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bij vuurwerk is de trend de laatste jaren;

"Ik heb niks met vuurwerk, dus het mag van mij verboden worden". En daarbij de massale stemmingmakerij en bangmakerij alsof heel Nederland de hulpdiensten bekogeld. Alsof 50% van de mensen een oog verliest of gewond raakt.

Alsof vuurwerk opslag een gevaarzetting zou zijn voor de buurt van propoties des Enschede. Je hoort ook nergens in de media dat er al jarenlang niets gebeurd is rondom vuurwerkwinkels. We hebben namelijk te maken met het strengste vuurwerkbeleid van Europa! Sprinklers, controles, bunkers, maximaal aantal kilo.

En bovendien spreken we nog maar over 8 uurtjes per jaar he dat het mag. Alles ervoor erna erboven eronder is al illegaal. Daar ga je niks tegen beginnen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost?
Klik om te vergroten...

Weet je hoeveel belastinggeld vuurwerk oplevert. 🤔
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Dit verbod is er uiteindelijk gekomen omdat hulpdiensten het niet meer aankunnen met de jaarwisseling… Dus dit is geen oplossing.
Klik om te vergroten...

Ik ben heel erg benieuwd hoe het dit, maar ook volgend jaar gaat verlopen. Of het baldadige eraf gaat, of zich gewoon in andere vormen gaat uiten. Brandjes stoken, auto's omver kantelen, etc.

En misschien gebeurt dat een paar jaar en wordt het rustiger. Dat kan...

Maar of het per sé het vuurwerk is of de steeds verder toenemende verharding van de maatschappij. En daarnaast een soort rebellie die er eens per jaar uitkomt. Op een feestdag die voor veel mensen in het teken staat van een beetje baldadigheid icm ongezonde hoeveelheden drank en drugs.

Het zal me benieuwen... 😅

Ik heb er zelf weleens over gedacht of ik op een of andere manier niet legaal zwaarder vuurwerk mocht afsteken. Maar het schijnt niet heel eenvoudig te zijn het pro pyro wereldje in te komen.

Het zou zo cool zijn dat je een soort vuurwerk licentie moet hebben. Zodat de echte liefhebbers die zich wèl kunnen gedragen, hun gang kunnen gaan. Maar als je je misdraagt, je ook gewoon je licentie verliest. Een soort rijbewijs die je ook echt moet halen op basis van kennis en ervaring. En die je ook niet krijgt als er bepaalde contra-indicaties zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."