Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeehond zei:
Ik zie ook wel verschillen hoor, zeker het grote gevaar van letsel bij vuurwerk. En effecten op milieu.
Klik om te vergroten...
Die spelen net zo goed bij zowel drugs als vuurwerk hoor. Misschien op een net iets andere manier. Maar spelen zeker bij beiden.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Die spelen net zo goed bij zowel drugs als vuurwerk hoor. Misschien op een net iets andere manier. Maar spelen zeker bij beiden.
Klik om te vergroten...
De kans op zwaar fysiek letsel bij omstanders of anderen is bij vuurwerk wel een stuk hoger. Maar verder helemaal met je eens.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Dat zijn pas knallers haha

Ik heb wel altijd het idee dat de klap niet evenredig harder wordt met de hoeveelheid kruit die erin gaat.



Ben je weleens naar fallas geweest? Ik wil eigenlijk best nog wel een keertje gaan. Lijkt me een bijzonder volksfeest haha

Daar kijken ze echt héél anders aan tegen vuurwerk als hier volgens mij.
Klik om te vergroten...

Die knallen worden niet perse harder maar zwaarder. Vanaf zo'n 500 gram is de rek eruit qua hardheid.

Ja Fallas meerdere jaren geweest. Echt een volksfeest. Maar ik mijd de gekte van Palau vanwege de ongelooflijk zware knallers daar. Ik ben echt een liefhebber van vuurwerk, maar die harde knallen heb ik niks mee.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lemmy zei:
www.hln.be

Drie op vier Vlaamse gemeenten verbieden vuurwerk met oudejaar

In drie op de vier Vlaamse gemeenten geldt dit jaar een algemeen vuurwerkverbod. Er zal dus geen vuurwerk afgestoken mogen worden om het nieuwe jaar te vieren. Dat blijkt uit een rondvraag van de krant ‘Het Nieuwsblad’.
www.hln.be www.hln.be


:pensive:
Klik om te vergroten...

Wat ga je doen met je zaak dan?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lemmy zei:
Wat ga je doen met je zaak dan?
Klik om te vergroten...

Naar Duitsland. België is veel lastiger met regels dus geen optie.

Maar wij als winkeliers verwachten dat het binnen enkele jaren ook in Duitsland voorbij is.

Al zitten er al vele vuurwerkzaken in Duitsland net aan de grens. Zodat vuurwerk de aankomende jaren nog niet zal verdwijnen in het straatbeeld tijdens oudejaarsavond. Er is 1 winkel die een omzet draait van enkele miljoenen... En 95% Nederlandse klanten. :)
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Al zitten er al vele vuurwerkzaken in Duitsland net aan de grens
Klik om te vergroten...

Niet bang dat er tussen deze winkelarea's en de Nederlandse grens veel controle zal zijn?

Hoorde laatst toen het ging over dat onderwerp dat er plannen zijn om juist deze routes en winkels te controleren.
Dit schijnde een stuk minder moeilijk te zijn dan het vuurwerk wat uit oost Europa de grens over komt.
Controle is tegenwoordig verrevan alleen maar fysiek zei hij ook nog, doelde geloof ik op kentekenchecks en camera's.
En controle zou veel makkelijker zijn. Omdat als je alles van vuurwerk in Nederland doet verbieden alles wat de grens overkomt ook niet mag. Schijnt nu nog anders te zijn (als het aan bepaald keurmerk voldoet, wat in Nederland geldt)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Er is 1 winkel die een omzet draait van enkele miljoenen... En 95% Nederlandse klanten
Klik om te vergroten...
Lidl
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Niet bang dat er tussen deze winkelarea's en de Nederlandse grens veel controle zal zijn?

Hoorde laatst toen het ging over dat onderwerp dat er plannen zijn om juist deze routes en winkels te controleren.
Dit schijnde een stuk minder moeilijk te zijn dan het vuurwerk wat uit oost Europa de grens over komt.
Controle is tegenwoordig verrevan alleen maar fysiek zei hij ook nog, doelde geloof ik op kentekenchecks en camera's.
En controle zou veel makkelijker zijn. Omdat als je alles van vuurwerk in Nederland doet verbieden alles wat de grens overkomt ook niet mag. Schijnt nu nog anders te zijn (als het aan bepaald keurmerk voldoet, wat in Nederland geldt)
Klik om te vergroten...

Nee hoor. De grenscontroles zijn zo lek als een mandje! Je zult zien dat we nog weinig gaan zien van het verbod de aankomende jaren. De covidjaren hebben de consument aardig weg wijs gemaakt in hoe aan vuurwerk te komen. En de grens is lang.. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" 😆

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Nee hoor. De grenscontroles zijn zo lek als een mandje! Je zult zien dat we nog weinig gaan zien van het verbod de aankomende jaren. De covidjaren hebben de consument aardig weg wijs gemaakt in hoe aan vuurwerk te komen. En de grens is lang.. :)
Klik om te vergroten...

Dit inderdaad.. vuurwerk verbod gaat niet veel veranderen. Als ik de afgelopen maanden zie wat hier 's avonds allemaal niet word afgestoken.. Dat is niet "toevallig" overgebleven van oud en nieuw of zo.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" 😆

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
Klik om te vergroten...

Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...
Niks aan de hand joh! Lekker volladen!

Consumenten vuurwerk is gemaakt om in delen te verbranden, dus het zorgt niet snel voor “1 grote ontploffing”. Maar inderdaad, in geval van een brand oid worden wel gewoon al die delen verbrand en ontploft. Is dus wel degelijk gevaarlijk, zeker omdat een auto een afgesloten ruimte is. Een rijdende bom is misschien wat dramatisch maar als je het hele jaar door zo veel mensen hebt die jouw straat in en uit rijden met een kofferbak kleine ontploffingen snap ik wel dat je je zorgen maakt ja. Hulpdiensten behandelen voertuigen met vuurwerk niet voor niets als een hoger risico.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
Klik om te vergroten...
* de geciteerde woorden van iemand die wordt geïnterviewd en in het durp woont waar bovenmatig veel vuurwerkwinkels zitten
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zo overdreven! 🤣🤣
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...

Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
Klik om te vergroten...
Dat iets niet massa-explosief is betekent niet dat het niet levensbedreigend kan zijn, natuurlijk. Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Misschien moet ik het wat meer concreet maken: Ik vind het prima dat ze drones gebruiken aan de grens om illegaal vuurwerk op te sporen.

Als je illegaal vuurwerk de grens over rijdt in een hoeveelheid / klasse die niet mag dan mag de overheid mijn inziens dit onderscheppen en daar zullen middelen voor nodig zijn, bv dan die drone.
Geldt overigens ook voor wapens, drugs, illegale mensen die ze de grens over willen rijden.

Ik zie dit dan als opsporing ipv recht op privacy.
Als ik een bakje bier zou halen in Duitsland en ze houden me aan dan voel ik mij niet in mijn privacy geschaad. Maar ik denk dat daar wel meningen over verschillen, wat natuurlijk mag.

Ik ben het ook met genoeg regels in dit land niet mee eens, maar toch zal ik me eraan moeten houden. En als we dat allemaal een beetje meer deden was er ook minder controle nodig denk ik.

Net zo'n man bv op een filmpje: "ik steek volgend jaar gewoon zwaar vuurwerk af uit Oost Europa, want ik vind dat mooi dus ik doe dat gewoon".
Feit is dat alleen dat het er niet om gaat wat zo iemand mooi vindt. Feit is dat onder andere de hulpverleners een noodkreet hebben gedaan dat het zo niet langer meer kan ivm de vele slachtoffers die ze blijkbaar zien, of de politie die bekogeld wordt met bommen en dit niet meer wilt.
Hier grijpt de overheid op in en niet persoonlijk op die man net op tv.

Of die hooligans laatst van ajax. Zit je met je gezin op de tribune zitten naast je van die gasten met explosieven. Voor dit soort mensen is helaas meer controle nodig.

Ik kan me best voorstellen dat als je als zo'n man van vuurwerk houdt dit zwaar k*t is. Er is helaas een groep die het meer en meer heeft verpest afgelopen jaren voor iedereen.
Klik om te vergroten...
Ik hou niet van vuurwerk, maar ook niet van drones.
Nu worden ze ingeschakeld om illegaal vuurwerk te kunnen onderscheppen... maar wat volgt er nadien?
Waar ligt de grens wanneer drones worden ingeschakeld om burgers te controleren?
Die zou zomaar stap voor stap kunnen verschuiven, en daar voel ik me niet comfortabel bij.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
mandragora zei:
Waar ligt de grens wanneer drones worden ingeschakeld om burgers te controleren?
Klik om te vergroten...

Zit er voor jou verschil tussen drones en camera's?
Ikheb begin dit jaar een rondleiding gehad op het werk van mijn schoonbroer. Hij leest camera's uit in de stad en de randwegen.
Met verbazing gezien wat ze al allemaal van ons kunnen zien. Van fiets tot auto stond haarscherp op beeld.



Hippie Langwaus zei:
Ik heb hier over mijn tuin al drones vliegen
Klik om te vergroten...

Dat is een ander verhaal. Mag geloof ik ook niet.
In een tuin kun je ook naakt liggen bij wijze van, en dan raak je iemand wel erg in je privacy.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Toch worden honden ook al sinds jaar en dag in de jacht gebruikt.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit nog wel een interessante beredenering…

Het is niet of honden die voor de jacht gebruikt worden van nature harde knallen ineens tering vet vinden: ze worden sinds jaar en dag getraind en gefokt om er minder gevoelig voor te zijn. Iets dat in mijn ogen al behoorlijk dieronvriendelijk is. Maargoed, dat niet-jachthonden dus niet tegen knalvuurwerk kunnen, heeft dan toch niet te maken met een slechte opvoeding of een paniekerig baasje? Maar gewoon aan t feit dat ze niet zijn mishandeld met een training waarin ze wél aan harde knallen worden blootgesteld?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."