Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Soms kun je beter zwijgen.
Zo'n gast kan je werksfeer flink verzieken komend jaar als je hem tegenspreekt.
Klik om te vergroten...
Ja. Absoluut .
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Raver zit je btw niet ol vuurwerkcrew forum? Best actief forum. Voel je welkom..
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
DonkeyGonz zei:
@Raver zit je btw niet ol vuurwerkcrew forum? Best actief forum. Voel je welkom..
Klik om te vergroten...

Ik ken het wel. Onze winkel doet ook freak acties via VW crew. Ben zelf geen lid maar lees graag mee.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Ik ken het wel. Onze winkel doet ook freak acties via VW crew. Ben zelf geen lid maar lees graag mee.
Klik om te vergroten...

Ben wel bekend met de freak acties. Kan/wil je vertellen welke winkel het was waar je werkte?
Had me vorig jaar ook aamgemeld om ergens als vrijwilliger te helpen. Helaas wilde ze alleen mensen die 3 dagen dag en n8 klaar stonden.

Lijkt het jouw niet gaaf om bijvoorbeeld naar Fallas Valencia te gaan? Iets van ter compensatie op het nóg onofficiële vw verbod.
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Dit is nu precies waar het mis gaat.
Je kan en mag het ergens niet mee eens zijn.
Maar helaas moeten we ons toch aan de wet houden, of dat nu leuk is of niet leuk staat los hiervan.

Iemand met seksuele gevoelens op straat mag die ook niet te pas en te onpas uiten op straat bv. Degene zal dat wel willen maar de regels hierover zijn anders.

Mensen als je collega verpesten het voor iedereen. Ik denk dat hij ook het hardste ageert als hij volgend jaar bespoten wordt met traangas of een knuppel in zijn nek krijgt.
Hij kan zich beter hard maken hoe je de vuurwerk traditie met een verbod wel wat in ere kan houden. Maar dat vinden dit soort ikke ikke de rest kan stikken gasten vaak te moeilijk
Klik om te vergroten...
Oke dus we moeten ons aan alles houden wat de wet heeft bepaald? En hoe zit dat dan met drugs gebruiken/kopen, moeten wij ons daar ook aan houden?
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Ik zou willen dat ik het kon begrijpen.
Hoe haal je het in je gestoorde hoofd om met bivakmutsen op hulpverleners te bekogelen met vuurwerk en van alles en nog wat.
Ik kijk dan naar onze eigen kinderen die een normale opvoeding hebben gehad en die hier ook niets van snappen. Wie doen dit?
Ik vraag me af of we met een vuurwerkverbod deze gestoorde gekken tegen kunnen houden, want deze kleine groep wil het jaar helemaal niet mooi afsluiten met wat vuurwerk. Iets wat de meerderheid wel wil.
Deze kleine groep, het uitschot, is alleen maar uit op verstoring van de orde, slopen en rellen.
Gewoon criminelen zijn het.
Hoop dat deze lui keihard aangepakt worden en achter een hoog hek lang na kunnen denken over hun zonden en alles kwijtraken.
Elke euro schade verhalen en beslag leggen op inkomen, bezit en ander vermogen.
Klik om te vergroten...
Ik vind het zelf ook te erg voor woorden. Vooral de brandweer die belaagd werd met vuurwerk vond ik erg om te zien. Ik gebruik zelf ook altijd vuurwerk, zitten tegenwoordig ook steeds hardere knallen tussen (sinds alles illegaal is). Maar ik zou hier nooit een mens kwaad mee doen of een ander zijn spul mee vernielen. Wij proberen hier rekening te houden met anderen, maar door dit soort mensen krijgt iedereen een verkeerd beeld van vuurwerkgebruikers wat ik zo jammer vind.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Snoepiemonster zei:
Oke dus we moeten ons aan alles houden wat de wet heeft bepaald?
Klik om te vergroten...

Officieel wel. Je kan het er wel mee oneens zijn en dat mag. Maar eigen rechter spelen door illegaal vuurwerk af te blijven steken is mijn inziens ook niet de oplossing. Wel om te kijken hoe je het in je gemeente wel klaar kan krijgen om toch te mogen afsteken, via vergunning bv.

Snoepiemonster zei:
En hoe zit dat dan met drugs gebruiken/kopen, moeten wij ons daar ook aan houden?
Klik om te vergroten...

Officieel wel. Gebruik mag sowieso.

Snoepiemonster zei:
vind het zelf ook te erg voor woorden. Vooral de brandweer die belaagd werd met vuurwerk vond ik erg om te zien
Klik om te vergroten...

Dat is heel positief om te lezen.
Want de overheid wilt het verbieden omdat de hulpverleners ook zeggen: "het is genoeg".
Of het verbod gaat werken op de lange termijn zal de toekomst uitwijzen
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Officieel wel. Je kan het er wel mee oneens zijn en dat mag. Maar eigen rechter spelen door illegaal vuurwerk af te blijven steken is mijn inziens ook niet de oplossing. Wel om te kijken hoe je het in je gemeente wel klaar kan krijgen om toch te mogen afsteken, via vergunning bv.



Officieel wel. Gebruik mag sowieso.



Dat is heel positief om te lezen.
Want de overheid wilt het verbieden omdat de hulpverleners ook zeggen: "het is genoeg".
Of het verbod gaat werken op de lange termijn zal de toekomst uitwijzen
Klik om te vergroten...
Ik zeg gebruiken/kopen, nu praat je over een deel van mijn vraag heen. Zo werkt dat niet he..
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snoepiemonster zei:
Ik vind het zelf ook te erg voor woorden. Vooral de brandweer die belaagd werd met vuurwerk vond ik erg om te zien. Ik gebruik zelf ook altijd vuurwerk, zitten tegenwoordig ook steeds hardere knallen tussen (sinds alles illegaal is). Maar ik zou hier nooit een mens kwaad mee doen of een ander zijn spul mee vernielen. Wij proberen hier rekening te houden met anderen, maar door dit soort mensen krijgt iedereen een verkeerd beeld van vuurwerkgebruikers wat ik zo jammer vind.
Klik om te vergroten...
Dat is ook het hele punt. De groep die wat wel doet raak je niet met nieuwe wetgeving. En die groep zal alleen maar groter worden. Er is meer frustratie in de maatschappij en straks is illegaal vuurwerk het enige wat voorhanden is.

Het is wel zo dat elke gemeente voorzieningen moet treffen om consumenten tegemoet te komen wat betreft vuurwerk. Zolang daar niet aan is voldaan geldt de nieuwe wetgeving niet.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik verwacht dat we d'r weer een hele bubs autonomen bijkrijgen.

Maar er blijft toch nog wel wát over?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb hier over mijn tuin al drones vliegen. Waarschijnlijk van buren. Heb ik iets te verbergen? Ja. Er groeien soms verboden planten.

Ben ik een gevaar? Nee.

Heb ik recht op privacy? Ja.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Plus de meeste mensen zijn ook nog een ket zat (of wat anders) als ze vuurwerk afsteken.

Kheb zo ook de nodige flesjes zien omvallen en dat b.v een pijl bij de overburen inde voortuin terecht kwam.

Ik speel zelf meestal op safe en gebruik alleen sterretjes 🥰
En ik kijk naar vuurwerk van andere vanaf mijn dakterras.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
@ljuv

Mijn nichtje is in haar oog geraakt door een hard stukje uit een vlinderbom: illegaal. Maar jaarlijks worden mensen in hun ogen geschoten door compleet legaal vuurwerk: pijlen die elke kant opschieten, potten die omvallen en zo mensen in hun gezicht schieten.

Dat laatste was het geval met die veteraan.

Als particulieren zijn we gewoon geen pro's die precies weten wat ze doen. Dat was het probleem imo altijd al, hoe erg ik ook van vuurwerk hield.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
N3K0 zei:
Plus de meeste mensen zijn ook nog een ket zat (of wat anders) als ze vuurwerk afsteken.

Kheb zo ook de nodige flesjes zien omvallen en dat b.v een pijl bij de overburen inde voortuin terecht kwam.

Ik speel zelf meestal op safe en gebruik alleen sterretjes 🥰
En ik kijk naar vuurwerk van andere vanaf mijn dakterras.
Klik om te vergroten...
Ja ik kijk ook even mee wanneer de overburen (minimaal) 500 euro de lucht in schieten.

Maar ik ben ook bij pro vuurwerk shows geweest en eerlijk gezegd is dat particulieren sier vuurwerk dan allemaal wat tammetjes vergeleken daarbij. Zelfs de hele dure pijlen en potten. Ze geven niet die wówwww factor.

Er werd weleens geopperd voor elke stad ofzo een professionele vuurwerk show. Dat lijkt me een heel goed idee. Veel indrukwekkender vuurwerk, afgestoken door professionals.

Al begrijp ik goed dat velen het zelf willen aansteken. Dat maakte het voor mij vroeger ook zo speciaal: om het zelf bij elkaar te verzamelen, te hebben en dan zelf aan te steken.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Twee maanden voor de jaarwisseling is men hier alweer dagen op rij aan het knallen.
En dan woon ik niet in een achterbuurt. Wel bij een natuurgebied in de buurt.
Kijk je naar de cobra's op het bospad dan weten we wel waar het wordt afgestoken.

Wat een volk bah bah. Arme beesten ook.
Deze mensen verpesten het voor de vuurwerkliefhebbers tijdens de jaarwisseling.
Maar of je dit soort laag niveautjes die in oktober al cobra's afsteken tegen houdt met een verbod: ik vrees van niet.
Klik om te vergroten...
In Amsterdam wordt er dagelijks een voordeur opgeblazen met cobra's en dat zou ook blijven gebeuren met een verbod
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#16
Overheid is zo aan het overdrijven, en ze weten wellicht ook dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken.
Onder het mom van dingen verbieden.
Wanneer houd het op met dingen verbieden?
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Die klaplopers met cobra 6 en en dan vooral de klaplopers die ze op de deur plakken dat zijn de problemen.

NIET het siervuurwerk, NIET de traditie. NIET een gelukkig en licht puntje op einde jaar de 31ste december.

In mijn ogen, hoort daar oliebollen , top 2000 en uiteraard om 00:00 vuurwerk bij. (Uiteraard liever de oude regels, waarbij je gewoon vanaf 10;00 smorgens mocht stoken, één dag in één jaar.)

Heb me eerste vuurwerkbestelling gedaan en kan niet wachten de straat weer een mooi spektakel(tje) te geven op de 31ste om 00:00.:)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
DonkeyGonz zei:
dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken
Klik om te vergroten...
Klinkt bijna als een dreigement…

In ons Nederland moeten bepaalde rechtse mensen zich óók gewoon aan de wet houden en kunnen ervoor vervolgd worden als ze dat niet doen.

DonkeyGonz zei:
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Klik om te vergroten...
Onzin😂 Alleen Duitsland is momenteel minder streng dan wij.
Tis een wat ouder artikel maar bij dezen: https://www.grootvuurwerk.nl/blog/v...t-zijn-de-regels-in-andere-europese-landen-21

Ik snap je teleurstelling en frustratie… Maar het klopt niet dat in de rest van de EU “volgas” vuurwerk wordt afgestoken. Dat is überhaupt niet zo populair behalve in NL, Belgie en Duitsland. Laatst genoemden hebben hier óók gewoon strenge regelgeving en plaatselijke verboden voor.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
DonkeyGonz zei:
Overheid is zo aan het overdrijven
Klik om te vergroten...

Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.

DonkeyGonz zei:
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').
Klik om te vergroten...

Mogen die ook het hele jaar afsteken?
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.



Mogen die ook het hele jaar afsteken?
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Ja dat vind ik wel heel naar voor je man, ik voel je ook wel wat dat aan gaat. Het is ook harstikke belachelijk hoe illegaal het vuurwerk is en hoe hier mee om word gegaan.





Mogen die ook het hele jaar afsteken? Nee volgens de wet niet, maar volgens de wet mag er meer niet.
Waar rook is is vuur. Het is niet voor niets dat er serieus rijen aan rijen mensen staan voor bijvoorbeeld LOOTS Vuurwerk België deze rijen staan vol met nederlanders. Nu al.
Klik om te vergroten...
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
Klik om te vergroten...

Absoluut. Een heel mooie traditie.
Ik heb voor mijn ptss prachtige jaarwisselingen gehad en ik zou die nu ook nog kunnen hebben met siervuurwerk.

Maar zoals zoveel verpest een groep het voor de rest van het land. De vernielingen, de zorgkosten. Het weegt niet op tegen iets wat ooit begon als een traditie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."