Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Mee eens. Ik ervaar hetzelfde.
Het lijkt wel granaatvuur hier....
@Casrus : defensie doet er voor mij niets aan. Ik zat immers in Frankrijk.
Ggz was tijdsverspilling, waardeloos was het waar zij mee kwamen uiteindelijk.
Ik moet het zelf doen, met Tanja als hulphond.
Tanja is het enige, wat helpt....
Klik om te vergroten...

Flauw zeg.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Twee maanden voor de jaarwisseling is men hier alweer dagen op rij aan het knallen.
En dan woon ik niet in een achterbuurt. Wel bij een natuurgebied in de buurt.
Kijk je naar de cobra's op het bospad dan weten we wel waar het wordt afgestoken.

Wat een volk bah bah. Arme beesten ook.
Deze mensen verpesten het voor de vuurwerkliefhebbers tijdens de jaarwisseling.
Maar of je dit soort laag niveautjes die in oktober al cobra's afsteken tegen houdt met een verbod: ik vrees van niet.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Twee maanden voor de jaarwisseling is men hier alweer dagen op rij aan het knallen.
En dan woon ik niet in een achterbuurt. Wel bij een natuurgebied in de buurt.
Kijk je naar de cobra's op het bospad dan weten we wel waar het wordt afgestoken.

Wat een volk bah bah. Arme beesten ook.
Deze mensen verpesten het voor de vuurwerkliefhebbers tijdens de jaarwisseling.
Maar of je dit soort laag niveautjes die in oktober al cobra's afsteken tegen houdt met een verbod: ik vrees van niet.
Klik om te vergroten...
In Amsterdam wordt er dagelijks een voordeur opgeblazen met cobra's en dat zou ook blijven gebeuren met een verbod
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#4
Overheid is zo aan het overdrijven, en ze weten wellicht ook dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken.
Onder het mom van dingen verbieden.
Wanneer houd het op met dingen verbieden?
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Die klaplopers met cobra 6 en en dan vooral de klaplopers die ze op de deur plakken dat zijn de problemen.

NIET het siervuurwerk, NIET de traditie. NIET een gelukkig en licht puntje op einde jaar de 31ste december.

In mijn ogen, hoort daar oliebollen , top 2000 en uiteraard om 00:00 vuurwerk bij. (Uiteraard liever de oude regels, waarbij je gewoon vanaf 10;00 smorgens mocht stoken, één dag in één jaar.)

Heb me eerste vuurwerkbestelling gedaan en kan niet wachten de straat weer een mooi spektakel(tje) te geven op de 31ste om 00:00.:)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
DonkeyGonz zei:
dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken
Klik om te vergroten...
Klinkt bijna als een dreigement…

In ons Nederland moeten bepaalde rechtse mensen zich óók gewoon aan de wet houden en kunnen ervoor vervolgd worden als ze dat niet doen.

DonkeyGonz zei:
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Klik om te vergroten...
Onzin😂 Alleen Duitsland is momenteel minder streng dan wij.
Tis een wat ouder artikel maar bij dezen: https://www.grootvuurwerk.nl/blog/v...t-zijn-de-regels-in-andere-europese-landen-21

Ik snap je teleurstelling en frustratie… Maar het klopt niet dat in de rest van de EU “volgas” vuurwerk wordt afgestoken. Dat is überhaupt niet zo populair behalve in NL, Belgie en Duitsland. Laatst genoemden hebben hier óók gewoon strenge regelgeving en plaatselijke verboden voor.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
DonkeyGonz zei:
Overheid is zo aan het overdrijven
Klik om te vergroten...

Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.

DonkeyGonz zei:
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').
Klik om te vergroten...

Mogen die ook het hele jaar afsteken?
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.



Mogen die ook het hele jaar afsteken?
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Ja dat vind ik wel heel naar voor je man, ik voel je ook wel wat dat aan gaat. Het is ook harstikke belachelijk hoe illegaal het vuurwerk is en hoe hier mee om word gegaan.





Mogen die ook het hele jaar afsteken? Nee volgens de wet niet, maar volgens de wet mag er meer niet.
Waar rook is is vuur. Het is niet voor niets dat er serieus rijen aan rijen mensen staan voor bijvoorbeeld LOOTS Vuurwerk België deze rijen staan vol met nederlanders. Nu al.
Klik om te vergroten...
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
Klik om te vergroten...

Absoluut. Een heel mooie traditie.
Ik heb voor mijn ptss prachtige jaarwisselingen gehad en ik zou die nu ook nog kunnen hebben met siervuurwerk.

Maar zoals zoveel verpest een groep het voor de rest van het land. De vernielingen, de zorgkosten. Het weegt niet op tegen iets wat ooit begon als een traditie.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
DonkeyGonz zei:
Maar nog steeds kun je het overal onder de toonbank krijgen.
Klik om te vergroten...
Maar dat is wat anders… jij stelt dat onze overheid overdrijft en je verder door de hele EU alles mag maken. Dat is gewoon niet zo.

Dat de “vuurwerk wereld” vervolgens schijt heeft en zich niet aan die regelgeving houdt is een ander verhaal. In dat geval zou ik zeggen: waar maak je je dan zorgen om? Dan gaat “vuurwerkwereld Nederland” daar toch precies hetzelfde mee om…?

DonkeyGonz zei:
Je kan hier het hele jaar rond gewoon overal midden in de binnenstad van Valencia vuurwerk kopen én afsteken.
Hier lopen kleine kinderen van 6 jaar met houten kistjes vol vlinderbommen door de straten omdat ze dat hier van kinds af aan niet anders gewend zijn.
Daar kán het gewoon veilig. Zelfs met gigantisch hard vuurwerk.
Klik om te vergroten...
Ook tijdens Fallas mag je officieel als particulier geen vuurwerk afsteken. Maar hiervoor geldt een gedoogdbeleid, vergelijkbaar met ons wietbeleid. Dus “strafbaar, tenzij”. Dat gedoogdbeleid wordt óók voor 2026 strenger gemaakt door de stad…
Maar je hebt gelijk: dáár kunnen ze wel omgaan met de vrijheden die de overheid gedoogd. Hier konden ze dat niet, waardoor dit vuurwerkverbod er kon komen.

DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden
Klik om te vergroten...
Ik snap deze frustratie en het gemis hiervan heel goed❤️ Zelf hecht ik meer waarde aan andere tradities tijdens oud en nieuw die ook de saamhorigheid versterken, en ik zou het ook kut vinden als die worden beperkt omdat andere mensen daar niet goed mee omgaan.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Maar dat is wat anders… jij stelt dat onze overheid overdrijft en je verder door de hele EU alles mag maken. Dat is gewoon niet zo.

Dat de “vuurwerk wereld” vervolgens schijt heeft en zich niet aan die regelgeving houdt is een ander verhaal. In dat geval zou ik zeggen: waar maak je je dan zorgen om? Dan gaat “vuurwerkwereld Nederland” daar toch precies hetzelfde mee om…?


Ook tijdens Fallas mag je officieel als particulier geen vuurwerk afsteken. Maar hiervoor geldt een gedoogdbeleid, vergelijkbaar met ons wietbeleid. Dus “strafbaar, tenzij”. Dat gedoogdbeleid wordt óók voor 2026 strenger gemaakt door de stad…
Maar je hebt gelijk: dáár kunnen ze wel omgaan met de vrijheden die de overheid gedoogd. Hier konden ze dat niet, waardoor dit vuurwerkverbod er kon komen.


Ik snap deze frustratie en het gemis hiervan heel goed❤️ Zelf hecht ik meer waarde aan andere tradities tijdens oud en nieuw die ook de saamhorigheid versterken, en ik zou het ook kut vinden als die worden beperkt omdat andere mensen daar niet goed mee omgaan.
Klik om te vergroten...
Kan erover door gaan. Maar het is ook zoals @Kordie hierboven noemt, jammer dat de rotte appels het voor de rest verpest.

Ik weet van eigen zien en weten dat het in andere landen anders is en anders gaat.
Maar terzijde snap ik ook wel dat dit niet "normaal" is.

Denk dat de gemiddelde volwassen normaal met vuurwerk om kan gaan, "vuurwerk nederland". Maar dat de jeugd, meer losgeslagen dan ooit tevoren hier niet mee om kan gaan.

De échte vuurwerkliefhebber die gaat geen onrust "stoken".

Dingen vernielen, mensen belagen dat soort dingen dat hoort daar niet bij.

Ben erg benieuwd hoe ze het gaan handhaven en hoe het eruit gaat zien de komende jaren.

Verder vind ik mijn weg als lief hebber wel bij een of andere show. Zo was ik laatst op Diwali Festival in Almere beland met een prachtige vuurwerkshow. Elk nadeel heeft z'n voordeel, vice versa.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
DonkeyGonz zei:
Verder vind ik mijn weg als lief hebber wel bij een of andere show. Zo was ik laatst op Diwali Festival in Almere beland met een prachtige vuurwerkshow. Elk nadeel heeft z'n voordeel, vice versa.
Klik om te vergroten...

Ik ben hier zelf groot voorstander van.

Zoek een mooie plek uit in een stad/dorp. Laat hier mensen samenkomen om te drinken, oliebollen te eten, dansend het jaar uitgaan en beginnen met vuurwerk. Dan kun je het gecontroleerd houden en hebben mensen die graag afsteken iets leuks en mensen die er niet tegen kunnen ook, idem voor dieren/natuur.
Of inderdaad op veel plekken een vuurwerkshow voor de liefhebber.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
nos.nl

Man (25) omgekomen door vuurwerk in Groningen

De man die vorige week zwaargewond raakte bij het afsteken van vuurwerk, is in het ziekenhuis bezweken aan zijn verwondingen.
nos.nl nos.nl

Dit slachtoffer valt al vroeg met zijn illegale bom. Gelukkig alleen zichzelf dood gemaakt, en niet onschuldige omstanders
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
Al zitten er al vele vuurwerkzaken in Duitsland net aan de grens
Klik om te vergroten...

Niet bang dat er tussen deze winkelarea's en de Nederlandse grens veel controle zal zijn?

Hoorde laatst toen het ging over dat onderwerp dat er plannen zijn om juist deze routes en winkels te controleren.
Dit schijnde een stuk minder moeilijk te zijn dan het vuurwerk wat uit oost Europa de grens over komt.
Controle is tegenwoordig verrevan alleen maar fysiek zei hij ook nog, doelde geloof ik op kentekenchecks en camera's.
En controle zou veel makkelijker zijn. Omdat als je alles van vuurwerk in Nederland doet verbieden alles wat de grens overkomt ook niet mag. Schijnt nu nog anders te zijn (als het aan bepaald keurmerk voldoet, wat in Nederland geldt)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Er is 1 winkel die een omzet draait van enkele miljoenen... En 95% Nederlandse klanten
Klik om te vergroten...
Lidl
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Niet bang dat er tussen deze winkelarea's en de Nederlandse grens veel controle zal zijn?

Hoorde laatst toen het ging over dat onderwerp dat er plannen zijn om juist deze routes en winkels te controleren.
Dit schijnde een stuk minder moeilijk te zijn dan het vuurwerk wat uit oost Europa de grens over komt.
Controle is tegenwoordig verrevan alleen maar fysiek zei hij ook nog, doelde geloof ik op kentekenchecks en camera's.
En controle zou veel makkelijker zijn. Omdat als je alles van vuurwerk in Nederland doet verbieden alles wat de grens overkomt ook niet mag. Schijnt nu nog anders te zijn (als het aan bepaald keurmerk voldoet, wat in Nederland geldt)
Klik om te vergroten...

Nee hoor. De grenscontroles zijn zo lek als een mandje! Je zult zien dat we nog weinig gaan zien van het verbod de aankomende jaren. De covidjaren hebben de consument aardig weg wijs gemaakt in hoe aan vuurwerk te komen. En de grens is lang.. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" 😆

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Nee hoor. De grenscontroles zijn zo lek als een mandje! Je zult zien dat we nog weinig gaan zien van het verbod de aankomende jaren. De covidjaren hebben de consument aardig weg wijs gemaakt in hoe aan vuurwerk te komen. En de grens is lang.. :)
Klik om te vergroten...

Dit inderdaad.. vuurwerk verbod gaat niet veel veranderen. Als ik de afgelopen maanden zie wat hier 's avonds allemaal niet word afgestoken.. Dat is niet "toevallig" overgebleven van oud en nieuw of zo.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Raver zei:
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" 😆

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
Klik om te vergroten...

Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...
Niks aan de hand joh! Lekker volladen!

Consumenten vuurwerk is gemaakt om in delen te verbranden, dus het zorgt niet snel voor “1 grote ontploffing”. Maar inderdaad, in geval van een brand oid worden wel gewoon al die delen verbrand en ontploft. Is dus wel degelijk gevaarlijk, zeker omdat een auto een afgesloten ruimte is. Een rijdende bom is misschien wat dramatisch maar als je het hele jaar door zo veel mensen hebt die jouw straat in en uit rijden met een kofferbak kleine ontploffingen snap ik wel dat je je zorgen maakt ja. Hulpdiensten behandelen voertuigen met vuurwerk niet voor niets als een hoger risico.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."