Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" šŸ˜†

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
Klik om te vergroten...

Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...
Niks aan de hand joh! Lekker volladen!

Consumenten vuurwerk is gemaakt om in delen te verbranden, dus het zorgt niet snel voor ā€œ1 grote ontploffingā€. Maar inderdaad, in geval van een brand oid worden wel gewoon al die delen verbrand en ontploft. Is dus wel degelijk gevaarlijk, zeker omdat een auto een afgesloten ruimte is. Een rijdende bom is misschien wat dramatisch maar als je het hele jaar door zo veel mensen hebt die jouw straat in en uit rijden met een kofferbak kleine ontploffingen snap ik wel dat je je zorgen maakt ja. Hulpdiensten behandelen voertuigen met vuurwerk niet voor niets als een hoger risico.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
Klik om te vergroten...
* de geciteerde woorden van iemand die wordt geĆÆnterviewd en in het durp woont waar bovenmatig veel vuurwerkwinkels zitten
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zo overdreven! 🤣🤣
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Klik om te vergroten...

Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
Klik om te vergroten...
Dat iets niet massa-explosief is betekent niet dat het niet levensbedreigend kan zijn, natuurlijk. Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Worden gillende keukenmeiden ook verboden? Hoe wordt daarop gehandhaafd? Gewoon 112 bellen?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
My point exactly.
Welke mogelijkheden voor overheden blijven er dan nog over?
Klik om te vergroten...
Meer blauw op straat, wijkagenten zichtbaar terug. Kortere lijnen tussen burgers en politie. Tegenwoordig belt niemand de politie meer omdat je 99 van de 100 keer wordt afgewimpeld. Melding maken via 09008844 of 112 zonder gegevens achter te laten kan ook niet. Mensen haken dan ook af.

Gerotzooi met vuurwerk is van alle tijden, vroeger belde mensen dan de politie en die kwamen dan redelijk snel ter plaatse. Alles wat er nu gebeurt met die cobra's valt niet meer onder vuurwerk, het zijn gewoon explosieven. Maar gemakshalve wordt dan maar al het vuurwerk verboden. Is hetzelfde als met een motor op een terras inrijden en dan maar alles van driewieler tot motor verbieden.

Verder houdt deze maatregel het illegale vuurwerk niet tegen. Dit wordt het hele jaar door het land binnen gebracht. Het is al verboden en het nieuwe verbod gaat dprecies helemaal niks veranderen aan het misbruik ervan
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Brakka Mang zei:
Meer blauw op straat, wijkagenten zichtbaar terug. Kortere lijnen tussen burgers en politie.
Klik om te vergroten...
Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Dit verbod is er uiteindelijk gekomen omdat hulpdiensten het niet meer aankunnen met de jaarwisseling… Dus dit is geen oplossing.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.
Klik om te vergroten...

Jij ja šŸ•ŗ
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Dit verbod is er uiteindelijk gekomen omdat hulpdiensten het niet meer aankunnen met de jaarwisseling… Dus dit is geen oplossing.
Klik om te vergroten...
Ik ben met je eens dat dat inderdaad een risico is maar dit is toch ook de kern van het probleem. Een overheid die niet optreedt waar het moet en dit soort taferelen zullen ook met dit verbod niet verdwijnen. Ik denk zelf dat dit , voor zeker de generatie van nu 10 tot ergens in 20, erger zal gaan worden en oud jaar de komende jaren escalaties zal zien van grote groepen die nu met alleen nog maar illegaal vuurwerk zullen gaan protesteren tegen het verbod. Het illegale vuurwerk zal nooit verdwijnen en ook de kracht en schadelijkheid zal groter worden. Als oud en nieuw zometeen gekenmerkt wordt door oproer en 'gevechten' tegen de politie is het einde zoek en zullen er taferelen ontstaan waar de rellen van nu kattekwaad bij lijken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Brakka Mang zei:
Verder houdt deze maatregel het illegale vuurwerk niet tegen. Dit wordt het hele jaar door het land binnen gebracht. Het is al verboden en het nieuwe verbod gaat dprecies helemaal niks veranderen aan het misbruik ervan
Klik om te vergroten...
Dit denk ik ook.
Een verbod is een leuk politiek besluit. De hoge heren (en dames šŸ˜…) zullen trots zijn, want dit verbod lost alles op.
Alle problemen zijn verdwenen, yeah right.

Verbod op drugs, verbod op vuurwerk, verbod op nog veel meer dingen die ze verzinnen.
Weet je: ze doen maar lekker.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Tijd zal het leren in elk geval.
Klik om te vergroten...
We gaan het zien.
Hoef m’n gelijk niet in de discussie te halen, dus ik laat het bij mijn bijdragen.
Agree to disagree en is prima šŸ‘
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Politie kijkt met drone over de grens om vuurwerk op te sporen;

www.gelderlander.nl

Politiedrone kijkt over de Belgische grens naar vuurwerkkopers: ā€˜In die witte auto gaan meerdere dozen’

Nu al vuurwerk inslaan in BelgiĆ«? Een politiedrone kijkt met je mee en ziet hoeveel dozen je in de kofferbak zet. ā€žLet op, we pakken je als we de kans hebben.ā€
www.gelderlander.nl www.gelderlander.nl

Opzich wel een slim bedacht vind ik. Maar dan natuurlijk alleen voor de grensstreek.
Ik las op een andere nieuwssite ook dat ze voor volgend jaar al plannen hebben om meer vuurwerk te onderscheppen, en dat dat niet alleen maar via een drone zou zijn. Daar zullen ze natuurlijk niks over zeggen, maar ik geloof wel dat ze er nu al mee bezig zijn.

--------------

En laten we onze dieren niet vergeten tijdens de jaarwisseling:

Vuurwerktips - Dierenbescherming.nl

Net als knallende kurken en oliebollen hoort vuurwerk vooralsnog voor veel mensen bij het inluiden van het nieuwe jaar. Maar voor huisdieren betekent het afsteken van gillende keukenmeiden en rotjes veel angst en stress.
www.dierenbescherming.nl www.dierenbescherming.nl

Want wij, zelfs de mensen met de ergste angsten, weten wat er aan de hand is en dat "geweld" maar tijdelijk is.
Maar de kat, de hond, de vogel, de cavia of het konijn en alle anderen dieren in huis en natuur weten dit niet ... en dat versterkt hun angst.

Mijn zus woont vlakbij een kinderboerderij in een bos. Prachtig natuurgebied waar dus ook beesten in het bos leven.
Maar daar steken, net als ieder jaar, van die hersenlozen al avonden op rij zwaar vuurwerk af.
Juist dit soort knapen verpesten het voor de echte vuurwerkliefhebber.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Politie kijkt met drone over de grens om vuurwerk op te sporen;

www.gelderlander.nl

Politiedrone kijkt over de Belgische grens naar vuurwerkkopers: ā€˜In die witte auto gaan meerdere dozen’

Nu al vuurwerk inslaan in BelgiĆ«? Een politiedrone kijkt met je mee en ziet hoeveel dozen je in de kofferbak zet. ā€žLet op, we pakken je als we de kans hebben.ā€
www.gelderlander.nl www.gelderlander.nl

Opzich wel een slim bedacht vind ik. Maar dan natuurlijk alleen voor de grensstreek.
Ik las op een andere nieuwssite ook dat ze voor volgend jaar al plannen hebben om meer vuurwerk te onderscheppen, en dat dat niet alleen maar via een drone zou zijn. Daar zullen ze natuurlijk niks over zeggen, maar ik geloof wel dat ze er nu al mee bezig zijn.

--------------

En laten we onze dieren niet vergeten tijdens de jaarwisseling:

Vuurwerktips - Dierenbescherming.nl

Net als knallende kurken en oliebollen hoort vuurwerk vooralsnog voor veel mensen bij het inluiden van het nieuwe jaar. Maar voor huisdieren betekent het afsteken van gillende keukenmeiden en rotjes veel angst en stress.
www.dierenbescherming.nl www.dierenbescherming.nl

Want wij, zelfs de mensen met de ergste angsten, weten wat er aan de hand is en dat "geweld" maar tijdelijk is.
Maar de kat, de hond, de vogel, de cavia of het konijn en alle anderen dieren in huis en natuur weten dit niet ... en dat versterkt hun angst.

Mijn zus woont vlakbij een kinderboerderij in een bos. Prachtig natuurgebied waar dus ook beesten in het bos leven.
Maar daar steken, net als ieder jaar, van die hersenlozen al avonden op rij zwaar vuurwerk af.
Juist dit soort knapen verpesten het voor de echte vuurwerkliefhebber.
Klik om te vergroten...

Onze honden (bij mama thuis) kijken er niet op of om van. Nooit gedaan ook 🤣

Ik denk dat, zeker in het geval van honden, het er ook heel erg om gaat hoe je er als mens mee omgaat. Vind je het zelf spannend om te zien hoe je hond reageert, is de kans groter dat je hond reageert. En die angst kan je ook nog verder voeden door er meer aandacht aan te besteden vermomd als troost of geruststelling.

Honden voelen ons gevoel feilloos aan en zullen daarop reageren.

Geef je er zelf geen donder om en gedraag je je zoals elke andere dag, is de kans ook kleiner dat je hond daarop aanslaat.

Dat is mijn ervaring tot zover in elk geval. Het is wel lastig als je een hond hebt die van pup af aan al bang was voor vuurwerk. Of iets angstige heeft meegemaakt met vuurwerk. Om die angst er weer uit te krijgen is ontzettend moeilijk.

Andere (huis)dieren heb ik nauwelijks ervaring mee.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ga morgen nog wel even wat vuurwerk halen. Laatste ronde!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Onze honden (bij mama thuis) kijken er niet op of om van. Nooit gedaan ook 🤣

Ik denk dat, zeker in het geval van honden, het er ook heel erg om gaat hoe je er als mens mee omgaat. Vind je het zelf spannend om te zien hoe je hond reageert, is de kans groter dat je hond reageert. En die angst kan je ook nog verder voeden door er meer aandacht aan te besteden vermomd als troost of geruststelling.

Honden voelen ons gevoel feilloos aan en zullen daarop reageren.

Geef je er zelf geen donder om en gedraag je je zoals elke andere dag, is de kans ook kleiner dat je hond daarop aanslaat.

Dat is mijn ervaring tot zover in elk geval. Het is wel lastig als je een hond hebt die van pup af aan al bang was voor vuurwerk. Of iets angstige heeft meegemaakt met vuurwerk. Om die angst er weer uit te krijgen is ontzettend moeilijk.

Andere (huis)dieren heb ik nauwelijks ervaring mee.
Klik om te vergroten...

Honden, maar ook veel andere beesten, kunnen zich letterlijk dood schrikken (hartaanval) van die enorme knallen.
Voor hen klinkt dat namelijk nog veel harder als ons.
Zijn ze onrustig en ben ben jij als baasje ook onrustig zullen ze dat inderdaad wel merken en onrustiger worden.
Maar dat neemt niet weg dat dieren uit zichzelf bang kunnen zijn voor het onbekende (extreem) harde geluid.

Dan denk ik ook wel dat vooral die illegale rotzooi het grootste probleem is omdat dat allemaal veel harder gaat.
Een gillende keukenmeid zal voor een dier ook anders aanvoelen dan een shell die vlakbij zijn omgeving af gaat.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Honden, maar ook veel andere beesten, kunnen zich letterlijk dood schrikken (hartaanval) van die enorme knallen.
Voor hen klinkt dat namelijk nog veel harder als ons.
Zijn ze onrustig en ben ben jij als baasje ook onrustig zullen ze dat inderdaad wel merken en onrustiger worden.
Maar dat neemt niet weg dat dieren uit zichzelf bang kunnen zijn voor het onbekende (extreem) harde geluid.

Dan denk ik ook wel dat vooral die illegale rotzooi het grootste probleem is omdat dat allemaal veel harder gaat.
Een gillende keukenmeid zal voor een dier ook anders aanvoelen dan een shell die vlakbij zijn omgeving af gaat.
Klik om te vergroten...

Toch worden honden ook al sinds jaar en dag in de jacht gebruikt. Als je serieus bezig bent met jachttraining, hoort het erbij dat je ze laat wennen aan harde knallen. Dat kan ook zijn als 'bezigheid' voor de hond. Dat je o.a. meedoet aan wedstrijden, niet per sƩ echte jacht.

En ik kan je vertellen. Die losse flodders uit zo'n jacht pistool geven hardere klappen dan het meeste vuurwerk. Niet harder dan de cobra's, shells en andere zeer zwaar vuurwerk. Maar zƩker harder dan zware sier compounds en Belgische nitraten.

Politie paarden worden er ook op getraind.

Het zal niet gezond zijn voor een dier als dit vaak voorkomt. Maar ik denk dat met een goed baasje en goede training vuurwerk niet zo dramatisch hoeft te zijn voor een dier als vaak wordt geschetst. Maargoed, training kost volharding, energie en tijd. Die moet je wel in je diertje willen investeren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...111213141516
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."