#1
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.
Woohoo! š¤£
Woohoo! š¤£
![]()
Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'
Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...eenvandaag.avrotros.nl
"Rijdende bommen" š
Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
Niks aan de hand joh! Lekker volladen!Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
* de geciteerde woorden van iemand die wordt geĆÆnterviewd en in het durp woont waar bovenmatig veel vuurwerkwinkels zittenEn wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.
Woohoo! š¤£
Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
Dat iets niet massa-explosief is betekent niet dat het niet levensbedreigend kan zijn, natuurlijk. Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.Het gaat af! Maar een levensbedreigende explosie zal niet gebeuren. Omdat het gevarenklasse 1.4g is, dat is niet massa explosief.
Meer blauw op straat, wijkagenten zichtbaar terug. Kortere lijnen tussen burgers en politie. Tegenwoordig belt niemand de politie meer omdat je 99 van de 100 keer wordt afgewimpeld. Melding maken via 09008844 of 112 zonder gegevens achter te laten kan ook niet. Mensen haken dan ook af.My point exactly.
Welke mogelijkheden voor overheden blijven er dan nog over?
Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.Meer blauw op straat, wijkagenten zichtbaar terug. Kortere lijnen tussen burgers en politie.
Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.
Ik ben met je eens dat dat inderdaad een risico is maar dit is toch ook de kern van het probleem. Een overheid die niet optreedt waar het moet en dit soort taferelen zullen ook met dit verbod niet verdwijnen. Ik denk zelf dat dit , voor zeker de generatie van nu 10 tot ergens in 20, erger zal gaan worden en oud jaar de komende jaren escalaties zal zien van grote groepen die nu met alleen nog maar illegaal vuurwerk zullen gaan protesteren tegen het verbod. Het illegale vuurwerk zal nooit verdwijnen en ook de kracht en schadelijkheid zal groter worden. Als oud en nieuw zometeen gekenmerkt wordt door oproer en 'gevechten' tegen de politie is het einde zoek en zullen er taferelen ontstaan waar de rellen van nu kattekwaad bij lijken.Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Dit verbod is er uiteindelijk gekomen omdat hulpdiensten het niet meer aankunnen met de jaarwisseling⦠Dus dit is geen oplossing.
Dit denk ik ook.Verder houdt deze maatregel het illegale vuurwerk niet tegen. Dit wordt het hele jaar door het land binnen gebracht. Het is al verboden en het nieuwe verbod gaat dprecies helemaal niks veranderen aan het misbruik ervan
We gaan het zien.Tijd zal het leren in elk geval.
Politie kijkt met drone over de grens om vuurwerk op te sporen;
![]()
Politiedrone kijkt over de Belgische grens naar vuurwerkkopers: āIn die witte auto gaan meerdere dozenā
Nu al vuurwerk inslaan in BelgiĆ«? Een politiedrone kijkt met je mee en ziet hoeveel dozen je in de kofferbak zet. āLet op, we pakken je als we de kans hebben.āwww.gelderlander.nl
Opzich wel een slim bedacht vind ik. Maar dan natuurlijk alleen voor de grensstreek.
Ik las op een andere nieuwssite ook dat ze voor volgend jaar al plannen hebben om meer vuurwerk te onderscheppen, en dat dat niet alleen maar via een drone zou zijn. Daar zullen ze natuurlijk niks over zeggen, maar ik geloof wel dat ze er nu al mee bezig zijn.
--------------
En laten we onze dieren niet vergeten tijdens de jaarwisseling:
Vuurwerktips - Dierenbescherming.nl
Net als knallende kurken en oliebollen hoort vuurwerk vooralsnog voor veel mensen bij het inluiden van het nieuwe jaar. Maar voor huisdieren betekent het afsteken van gillende keukenmeiden en rotjes veel angst en stress.www.dierenbescherming.nl
Want wij, zelfs de mensen met de ergste angsten, weten wat er aan de hand is en dat "geweld" maar tijdelijk is.
Maar de kat, de hond, de vogel, de cavia of het konijn en alle anderen dieren in huis en natuur weten dit niet ... en dat versterkt hun angst.
Mijn zus woont vlakbij een kinderboerderij in een bos. Prachtig natuurgebied waar dus ook beesten in het bos leven.
Maar daar steken, net als ieder jaar, van die hersenlozen al avonden op rij zwaar vuurwerk af.
Juist dit soort knapen verpesten het voor de echte vuurwerkliefhebber.
Onze honden (bij mama thuis) kijken er niet op of om van. Nooit gedaan ook š¤£
Ik denk dat, zeker in het geval van honden, het er ook heel erg om gaat hoe je er als mens mee omgaat. Vind je het zelf spannend om te zien hoe je hond reageert, is de kans groter dat je hond reageert. En die angst kan je ook nog verder voeden door er meer aandacht aan te besteden vermomd als troost of geruststelling.
Honden voelen ons gevoel feilloos aan en zullen daarop reageren.
Geef je er zelf geen donder om en gedraag je je zoals elke andere dag, is de kans ook kleiner dat je hond daarop aanslaat.
Dat is mijn ervaring tot zover in elk geval. Het is wel lastig als je een hond hebt die van pup af aan al bang was voor vuurwerk. Of iets angstige heeft meegemaakt met vuurwerk. Om die angst er weer uit te krijgen is ontzettend moeilijk.
Andere (huis)dieren heb ik nauwelijks ervaring mee.
Honden, maar ook veel andere beesten, kunnen zich letterlijk dood schrikken (hartaanval) van die enorme knallen.
Voor hen klinkt dat namelijk nog veel harder als ons.
Zijn ze onrustig en ben ben jij als baasje ook onrustig zullen ze dat inderdaad wel merken en onrustiger worden.
Maar dat neemt niet weg dat dieren uit zichzelf bang kunnen zijn voor het onbekende (extreem) harde geluid.
Dan denk ik ook wel dat vooral die illegale rotzooi het grootste probleem is omdat dat allemaal veel harder gaat.
Een gillende keukenmeid zal voor een dier ook anders aanvoelen dan een shell die vlakbij zijn omgeving af gaat.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."