#1
er wordt dan wel een uitzondering gemaakt als je het doormiddel van een recept krijgt
bij autorijden geld die uitzondering dan weer niet
kromme wereld
Hmm, is dat zo? Ik krijg lisdex (Elvanse) en heb een rijbewijs, maar rijd al m’n halve leven geen auto meer. Dus ik weet niet precies hoe dit zit.
* Even opgezocht.
Ik zit in een soort supportgroepje op Facebook en daar heb ik met dat loepje 🕵️♂️🔍 zojuist een korte search gedaan, en vond daar het onderstaande… Scroll naar onderen tot de streepjes. — — —
Kort: het mag ‘default’ niet (want Opiumwet…), maar je zou uiteindelijk worden vrijgesproken van vervolging als je bewijs aanlevert.
Wel apart trouwens, ik weet dat o.a. @De Dunne van dit forum voor haar werk veel ‘op de wagen’ zit en om die reden methylfenidaat neemt in plaats van dexamfetamine. Terwijl methylfenidaat dus bij mijn weten ook onder de Opiumwet valt. Maar het geeft waarschijnlijk geen positieve amfetaminetest? Dan snap ik die beslissing wel, scheelt je toch het hele gedoe met een onnodig proces-verbaal, etc.
Je zou zeggen dat veel ADHD-folks hetzelfde probleem hebben. Een hoog percentage gaat toch echt beter op dex dan op methylfenidaat. Het lijkt me dat de meesten er dus wel mee rijden, en onderstaande procedures die je moet doorlopen als je gecontroleerd wordt, voor lief nemen. Zonder gevolgen. (Als het goed is.) 😉
— — —
Ter info met betrekking tot dexamfetamine en autorijden.
Je mag de eerste 3 dagen dat je dit medicijn gebruikt niet autorijden. Rijd ook geen auto als de dosering omhoog gaat. Pas nadat je gedurende 3 dagen dezelfde dosering gebruikt, mag je weer autorijden.
Na 3 dagen zijn de meeste mensen voldoende gewend geraakt aan de effecten van dit medicijn. Je mag dan weer autorijden. Maar doe dat alleen als je geen last meer hebt van de bijwerkingen, zoals nerveus zijn, angst of rusteloos zijn.
Let op: ook ADHD of slaapziekte kunnen een reden zijn dat je niet mag autorijden. Overleg met je arts of dat bij jou het geval is.
Wat zegt de wet?
Vanaf 1 juli 2017 kan de politie bij verkeerscontroles controleren of je drugs of medicijnen hebt gebruikt. Ze controleren dit met een speekseltekst. De politie maakt geen uitzondering voor het medische gebruik van dexamfetamine.
Als je dexamfetamine gebruikt, kun je een positief testresultaat verwachten. Dit betekent dat je een boete kunt krijgen of dat jouw rijbewijs wordt ingenomen.
Gebruik je dexamfetamine in overleg met je arts? Vertel dit dan aan de agent. De agent zet dit in het proces-verbaal, maar gaat wel verder met de controle. Het Openbaar Ministerie (OM) beslist uiteindelijk of je vervolgd wordt. Een vervolging gebeurt bijvoorbeeld in de volgende gevallen:
- je hebt geen doktersrecept
- je hebt ook drugs of alcohol gebruikt
- je hebt een hogere dosering ingenomen dan die de arts heeft voorgeschreven
In deze gevallen is het gevaarlijk om aan het verkeer deel te nemen.
Wil je meer informatie over medicijnen in het verkeer? Kijk dan op Apotheek.nl.
#ADHD #slaapziekte #autorijden #autorijdenenmedicijnen #dexamfetamine