Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
129 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
er wordt dan wel een uitzondering gemaakt als je het doormiddel van een recept krijgt
bij autorijden geld die uitzondering dan weer niet

kromme wereld
Klik om te vergroten...

Hmm, is dat zo? Ik krijg lisdex (Elvanse) en heb een rijbewijs, maar rijd al m’n halve leven geen auto meer. Dus ik weet niet precies hoe dit zit.

* Even opgezocht.

Ik zit in een soort supportgroepje op Facebook en daar heb ik met dat loepje 🕵️‍♂️🔍 zojuist een korte search gedaan, en vond daar het onderstaande… Scroll naar onderen tot de streepjes. — — —

Kort: het mag ‘default’ niet (want Opiumwet…), maar je zou uiteindelijk worden vrijgesproken van vervolging als je bewijs aanlevert.

Wel apart trouwens, ik weet dat o.a. @De Dunne van dit forum voor haar werk veel ‘op de wagen’ zit en om die reden methylfenidaat neemt in plaats van dexamfetamine. Terwijl methylfenidaat dus bij mijn weten ook onder de Opiumwet valt. Maar het geeft waarschijnlijk geen positieve amfetaminetest? Dan snap ik die beslissing wel, scheelt je toch het hele gedoe met een onnodig proces-verbaal, etc.

Je zou zeggen dat veel ADHD-folks hetzelfde probleem hebben. Een hoog percentage gaat toch echt beter op dex dan op methylfenidaat. Het lijkt me dat de meesten er dus wel mee rijden, en onderstaande procedures die je moet doorlopen als je gecontroleerd wordt, voor lief nemen. Zonder gevolgen. (Als het goed is.) 😉

— — —

Ter info met betrekking tot dexamfetamine en autorijden.

Je mag de eerste 3 dagen dat je dit medicijn gebruikt niet autorijden. Rijd ook geen auto als de dosering omhoog gaat. Pas nadat je gedurende 3 dagen dezelfde dosering gebruikt, mag je weer autorijden.

Na 3 dagen zijn de meeste mensen voldoende gewend geraakt aan de effecten van dit medicijn. Je mag dan weer autorijden. Maar doe dat alleen als je geen last meer hebt van de bijwerkingen, zoals nerveus zijn, angst of rusteloos zijn.

Let op: ook ADHD of slaapziekte kunnen een reden zijn dat je niet mag autorijden. Overleg met je arts of dat bij jou het geval is.

Wat zegt de wet?

Vanaf 1 juli 2017 kan de politie bij verkeerscontroles controleren of je drugs of medicijnen hebt gebruikt. Ze controleren dit met een speekseltekst. De politie maakt geen uitzondering voor het medische gebruik van dexamfetamine.

Als je dexamfetamine gebruikt, kun je een positief testresultaat verwachten. Dit betekent dat je een boete kunt krijgen of dat jouw rijbewijs wordt ingenomen.

Gebruik je dexamfetamine in overleg met je arts? Vertel dit dan aan de agent. De agent zet dit in het proces-verbaal, maar gaat wel verder met de controle. Het Openbaar Ministerie (OM) beslist uiteindelijk of je vervolgd wordt. Een vervolging gebeurt bijvoorbeeld in de volgende gevallen:

- je hebt geen doktersrecept
- je hebt ook drugs of alcohol gebruikt
- je hebt een hogere dosering ingenomen dan die de arts heeft voorgeschreven

In deze gevallen is het gevaarlijk om aan het verkeer deel te nemen.

Wil je meer informatie over medicijnen in het verkeer? Kijk dan op Apotheek.nl.

#ADHD #slaapziekte #autorijden #autorijdenenmedicijnen #dexamfetamine

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...57
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Dexamfetamine staat toch wél gewoon op lijst 1 van de Opiumwet, of begrijp ik het verkeerd? Alleen wordt er een uitzondering gemaakt als je kunt bewijzen dat je het krijgt voorgeschreven als medicatie. Zelfde geldt dacht ik voor middelen als methylfenidaat en sodium oxybate/Xyrem.
Klik om te vergroten...
Ja amfetamine staat op lijst I, en daarmee dus ook de rechtsdraaiende variant dexamfetamine. Maar medicinaal gebruik is standaard uitgezonderd van de Opiumwet (precies zoals ik het zei). Oftewel, dexamfetamine is verboden, tenzij je een recept van de dokter hebt vanwege medicinale redenen. Als je diezelfde dexamfetamine geeft aan iemand die zo'n recept niet heeft dan is de dexamfetamine weer gewoon een verboden harddrug.

Die medicinale uitzondering vloeit voort uit het Enkelvoudig Verdrage Inzake Verdovende Middelen uit 1961. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen misbruik en legitiem gebruik op medicinale gronden. Overigens is toegang tot medische behandeling ook een mensenrecht.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ja amfetamine staat op lijst I, en daarmee dus ook de rechtsdraaiende variant dexamfetamine. Maar medicinaal gebruik is standaard uitgezonderd van de Opiumwet (precies zoals ik het zei). Oftewel, dexamfetamine is verboden, tenzij je een recept van de dokter hebt vanwege medicinale redenen. Als je diezelfde dexamfetamine geeft aan iemand die zo'n recept niet heeft dan is de dexamfetamine weer gewoon een verboden harddrug.

Die medicinale uitzondering vloeit voort uit het Enkelvoudig Verdrage Inzake Verdovende Middelen uit 1961. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen misbruik en legitiem gebruik op medicinale gronden. Overigens is toegang tot medische behandeling ook een mensenrecht.
Klik om te vergroten...
Valt therapie dmv MDMA onder hetzelfde verdrag dan? Dat staat echt nog wel in de kinderschoenen natuurlijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
MarcieMarc zei:
Valt therapie dmv MDMA onder hetzelfde verdrag dan? Dat staat echt nog wel in de kinderschoenen natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Als het Europese Medicijnagentschap (EMA) MDMA-assisted psychotherapy goedkeurd, dan wel. Medicinale behandelingen moet namelijk wel medisch-wetenschappelijk bewezen effectief zijn. Als dat proces helemaal doorlopen wordt (wat nu nog niet het geval is), dan mag MDMA voorgeschreven worden voor gebruik tijdens therapiesessids. Daarna wordt het daarna ook makkelijker om mdma offlabel in te zetten bij andere soorten therapieën (bijvoorbeeld relatietherapie).
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Als het Europese Medicijnagentschap (EMA) MDMA-assisted psychotherapy goedkeurd, dan wel. Medicinale behandelingen moet namelijk wel medisch-wetenschappelijk bewezen effectief zijn. Als dat proces helemaal doorlopen wordt (wat nu nog niet het geval is), dan mag MDMA voorgeschreven worden voor gebruik tijdens therapiesessids. Daarna wordt het daarna ook makkelijker om mdma offlabel in te zetten bij andere soorten therapieën (bijvoorbeeld relatietherapie).
Klik om te vergroten...
Puur uit nieuwsgierigheid. Volgens mij zijn ze hier en daar toch wel redelijk aan het expirimenten met MDMA in de psychotherapie. Hoe is dat ingekaderd dan?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
MarcieMarc zei:
Puur uit nieuwsgierigheid. Volgens mij zijn ze hier en daar toch wel redelijk aan het expirimenten met MDMA in de psychotherapie. Hoe is dat ingekaderd dan?
Klik om te vergroten...
Daar zijn medisch-wetenschappelijke goedkeuringstrajecten voor. Komt erop neer dat je onder gecontroleerde omstandigheden wel experimenten mag doen met verboden drugs en mensen.

Denk bijvoorbeeld aan Pfizer en AstraZeneca die eerst moesten bewijzen dat hun nieuwe vaccins veilig en effectief waren voordat er grote groepen mensen mee ingeënt konden worden.

Rick Doblin (de oprichter van MAPS, dat onderzoekt doet naar MDMA) is op Harvard gepromoveerd op het goedkeuringstaject van de Amerikaanse medicijnwaakhond. En die kennis heeft hij gebruikt om binnen de regels van het systeem aan te tonen dat MDMA een medicijn is en geen heel gevaarlijke drug. Best een cool verhaal hoe hij dat heeft gedaan met gewoon ontzettend veel doorzettingskracht.

H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
blobnik zei:
Is er wat nieuws ondertussen?
Klik om te vergroten...
Zo ver ik kan zien niet.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
blobnik zei:
Is er wat nieuws ondertussen?
Klik om te vergroten...

Ik denk als er nieuws is dat we een berichtje zien van @ljuv
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lol vendor zegt dit


On July 9th there was a debate and basically the ban is most likely postponed until the end of September.

We will, of course, keep you updated with the latest news regarding the ban. Don't miss our newsletters!

Update: As of July 22nd there has been no new updates regarding this subject.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
Lol vendor zegt dit


On July 9th there was a debate and basically the ban is most likely postponed until the end of September.

We will, of course, keep you updated with the latest news regarding the ban. Don't miss our newsletters!

Update: As of July 22nd there has been no new updates regarding this subject.
Klik om te vergroten...

September? Dan weet die meer dan ons denk ik
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Zat een artikel te lezen waar in vermeld stond dat zoveel mensen naar de RC benzo's grijpen ipv naar de huisarts gaan.

Waarom worden die rc benzo's eigenlijk niet verboden met de nieuwe wet?
Of is dat ook gewoon een kwestie van tijd?
Klik om te vergroten...
Zullen wel veel haken en ogen aan vastzitten. Maar ik zou er 100% achter staan
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Zat een artikel te lezen waar in vermeld stond dat zoveel mensen naar de RC benzo's grijpen ipv naar de huisarts gaan.

Waarom worden die rc benzo's eigenlijk niet verboden met de nieuwe wet?
Of is dat ook gewoon een kwestie van tijd?
Klik om te vergroten...
Het RIVM en de Raad van State hebben tegen een breed stofgroepenverbod geadviseerd, omdat dat niet nodig zou zijn, tot veel nadelen zou leiden, waaronder rechtsonzekerheid. Daarna heeft het ministerie een iets specifieker stofgroepenverbod bedacht waaronder alleen cannabinoïden, fentanyl-achtigen, en fenetylamines onder vallen. De cannabinoïden staan er waarschijnlijk om internationale redenen tussen, want die worden juist in Nederland nauwelijks gebruikt. Je kunt er natuurlijk over discussiëren of benzo's er tussen hadden moeten staan in plaats van de cannabinoïden. Persoonlijk zie ik daar wel redenen voor. Ik denk dat er niet voor besloten is omdat ten tijde van het wetsvoorstel het rc-benzo gebruik in Nederland best wel niche was. Inmiddels is de populariteit van rc-benzo's wel gestegen. Maarja...

Als de wet wordt aangenomen kan de Tweede Kamer nog wel besluiten een stofgroep toe te voegen aan de Opiumwet. Dus mogelijk dat dat in de toekomst gaat gebeuren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
.......Als de wet wordt aangenomen kan de Tweede Kamer nog wel besluiten een stofgroep toe te voegen aan de Opiumwet. Dus mogelijk dat dat in de toekomst gaat gebeuren.
Klik om te vergroten...
Het is juist dit punt wat straks door de minister vrij eenvoudig gedaan kan worden.
Zo kunnen er ook snel stoffen worden geschrapt van de lijst waar hij staat vermeld maar dat zie ik niet zo snel gebeuren....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
En wat betekent dat, die uitgebreidere toetsing? Aangezien meer dan de helft van die kamerleden totaal onkundig is als het om drugs gaat....
@MR_CHIP ,die nieuwe regels die komen erdoor. Kwestie van tijd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Het is juist dit punt wat straks door de minister vrij eenvoudig gedaan kan worden.
Zo kunnen er ook snel stoffen worden geschrapt van de lijst waar hij staat vermeld maar dat zie ik niet zo snel gebeuren....
Klik om te vergroten...
Er is gelukkig wel een meerderheid in de Tweede Kamer vereist om een stofgroep toe te voegen aan Lijst 1a (mits de wet wordt aangenomen). In een eerdere versie kon een minister of staatssecretaris dat nog zelfstandig besluiten. Maar dankzij een motie van NSC zal er een uitgebreidere toetsing nodig zijn.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gaat het er nu wel of niet doorheen
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
Gaat het er nu wel of niet doorheen
Klik om te vergroten...
Het is nog niet formeel besloten, maar ja.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
En wat betekent dat, die uitgebreidere toetsing? Aangezien meer dan de helft van die kamerleden totaal onkundig is als het om drugs gaat....
@MR_CHIP ,die nieuwe regels die komen erdoor. Kwestie van tijd.
Klik om te vergroten...

Nouja dat betekent dus dat een voorstel eerst moet worden voorgelegd aan de Tweede Kamer en dat een meerderheid voor moet stemmen :wink:
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Het is nog niet formeel besloten, maar ja.
Klik om te vergroten...
denk je dat vendors nog een loophole kunnen vindenn
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
ben wel benieuwd hoe lang alles nog gaat duren :P
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."