Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
135 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Ik vrees echter dat er een verbod gaat komen.
Klik om te vergroten...
Bijna geen enkele politicus is tegen het wetsvoorstel dus het gaat sowieso aangenomen worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...57
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
why de fuck nu al dacht feb 2024
Klik om te vergroten...
Wat ik begrijp is dat er nu een soort voorbespreking is, er zal deze week echt nog geen verbod ingesteld worden.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
fenmetrazine-achtigen
Klik om te vergroten...
Nice! Mn favoriet blijft dus legaal 😁
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
De houding van Trimbos blijft me ook teleurstellen met hun mening voor een uitgebreider verbod.
In tegenstelling tot wat ze weten begrijpen ze in ieder geval blijkbaar niet dat een verder verbod geen echte zoden aan de dijk zet, zoals we met het huidige beleid kunnen zien.
Erg onwetenschappelijk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Bijna geen enkele politicus is tegen het wetsvoorstel dus het gaat sowieso aangenomen worden.
Klik om te vergroten...

Dat bedoel ik.
Het snelle thuisbezorgd van RC lijkt me vanaf 2024 uitgesloten.
Of zullen er toch mazen in de wet gevonden worden zodat het op een legale manier voortgezet kan worden?
Ik denk dat het ehel lastig wordt las je groepen stoffen gaat verbieden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Acha ja, bij een verbod verschuift de handel naar de zwarte markt. Zal weinig resultaat opleveren denk ik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Acha ja, bij een verbod verschuift de handel naar de zwarte markt. Zal weinig resultaat opleveren denk ik.
Klik om te vergroten...

Nou, dat denk ik wel.
Nu is het heel makkelijk om aan RC te komen.
Vandaag bestellen morgen in huis is voor heel veel mensen makkelijk.

De stap om met een dealer een afspraak te maken, daar naar toe te gaan en dan je RC te kopen kan natuurlijk.
Maar denk wel dat het veel minder mensen doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Dat bedoel ik.
Het snelle thuisbezorgd van RC lijkt me vanaf 2024 uitgesloten.
Of zullen er toch mazen in de wet gevonden worden zodat het op een legale manier voortgezet kan worden?
Ik denk dat het ehel lastig wordt las je groepen stoffen gaat verbieden.
Klik om te vergroten...
Nou, 1. het wetsvoorstel moet eerst nog door de Eerste Kamer, en dan is er nog tijd nodig voor implementatie. Dus vroeger dan januari 2025 gaat dat echt niet worden. 2. vooralsnog gaat het alleen om fenetylamines (inclusief cathinones), cannabinoïden en fentanyl-achtigen. Dus er blijven nog stofgroepen over die legaal blijven zoals benzo's, lysergamides, arylcyclohexylamines (disso's), en wat andere stimulanten zoals fenmetrazine-achtigen. Zie ook dit artikel:
www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info

En dan heb je nog altijd Whatsappdealers die nog veel sneller leveren dan PostNL. Dus die leveringen blijven ook intact.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Blijft cacao legaal verkrijgbaar? Hier zit immers een aanzienlijk aandeel phenylethylamine in.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Nou, 1. het wetsvoorstel moet eerst nog door de Eerste Kamer, en dan is er nog tijd nodig voor implementatie. Dus vroeger dan januari 2025 gaat dat echt niet worden. 2. vooralsnog gaat het alleen om fenetylamines (inclusief cathinones), cannabinoïden en fentanyl-achtigen. Dus er blijven nog stofgroepen over die legaal blijven zoals benzo's, lysergamides, arylcyclohexylamines (disso's), en wat andere stimulanten zoals fenmetrazine-achtigen. Zie ook dit artikel:
www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info

En dan heb je nog altijd Whatsappdealers die nog veel sneller leveren dan PostNL. Dus die leveringen blijven ook intact.
Klik om te vergroten...

Goeie uitleg.
Als ik even met boerenverstand denk blijven allen liefhebbers bedient: stimulanten als downers. Toch?

Misschien onder een andere naam. Wellicht moet je overstappen.
Maar denk dat we kunnen concluderen dat een verbod nou niet super veel oplevert als je kijkt naar de doelgroepen (ipv de stof)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Misschien onder een andere naam. Wellicht moet je overstappen.
Maar denk dat we kunnen concluderen dat een verbod nou niet super veel oplevert als je kijkt naar de doelgroepen (ipv de stof)
Klik om te vergroten...
Nee ik denk dus inderdaad dat het netto niks oplevert vanuit een handhavingsperspectief. Sowieso zijn NPS-gebruikers bijna altijd mensen die ook harddrugs gebruiken. Het is aannemelijk dat de overgrote meerderheid van de NPS-gebruikers niet zal stoppen, maar zal overstappen op een andere drug. Uit het verleden is gebleken dat de meeste mensen weer overstappen op drugs die reeds verboden zijn. En een klein ander deel stapt over op nieuwe legale stoffen.

Dusja dat ze het zogenaamd doen om drugshandel tegen te gaan is sowieso lariekoek. Maarja, het hele drugsbeleid is aan elkaar gelogen dus what's new?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Bijna geen enkele politicus is tegen het wetsvoorstel dus het gaat sowieso aangenomen worden.
Klik om te vergroten...
Klopt.
De afgelopen tientallen jaren is er ook weinig zelfreflectie geweest op het ‘succes’ van de war on drugs.
Dus ze gaan door op de ingeslagen succesvolle weg, houden oogkleppen op en staan niet open voor een andere zienswijze.
Maar goed, we leven in een democratie en de grootste partij is voor nog harder optreden tegen drugs.
Verbieden = Probleem Opgelost.
Veel succes!

Ben al maanden een voorraadje aan het opbouwen, dan hoef ik straks niet in een donkere steeg af te spreken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeehond zei:
Ben al maanden een voorraadje aan het opbouwen, dan hoef ik straks niet in een donkere steeg af te spreken.
Klik om te vergroten...

Het was altijd behaaglijk warm in de auto van m’n dealer hoor 🤗.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeehond zei:
Ben al maanden een voorraadje aan het opbouwen, dan hoef ik straks niet in een donkere steeg af te spreken.
Klik om te vergroten...

Dat is een groot nadeel aan deze "verbeterde wetgeving"... Veel mensen zullen een flinke voorraad in huis gaan bewaren die een gevaar kan vormen voor de eigenaar en de omgeving. Ik heb van sommige substanties inmiddels "ongezond veel" op voorraad, dat gaat tot nu toe "helemaal prima" maar het kan (door omstandigheden / controle verlies / diefstal / depressie / verwisseling / ... ) ineens omslaan naar een situatie die "helemaal niet meer zo prima" is.

Als ik morgen besluit dat ik pijnloos dood wil, heb ik de benodigdheden ruim op voorraad. :neutral:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeehond zei:
De afgelopen tientallen jaren is er ook weinig zelfreflectie geweest op het ‘succes’ van de war on drugs.
Klik om te vergroten...
Volgens mij werkt het drugsverbod heel goed, maar dan om heel andere dingen te bereiken dan er wordt gepretendeerd.
  • De journalistiek haalt mooie klikcijfers met drug scare stories
  • Politie, recherche en NFI hebben steeds meer budget gekregen
  • Politici kunnen zichzelf profileren als 'tough on crime' en daarmee stemmen winnen
  • Subculturen kunnen onder de duim gehouden worden met steeds verregaandere surveillance en strafmaatregelen
  • We kunnen handel blijven drijven met andere landen die van Nederland eisen dat we soortgelijke strafbaarstelling van drugs hebben
  • We horen bij een internationale coalitie die voorkomt dat socialistisch bewind in landen zoals Colombia en Peru voet aan de grond krijgt door die politieke groeperingen weg te zetten als crimineel
  • Onze geheime diensten kunnen hun geldstromen verborgen houden door klassieke drugs-for-guns uitruilprogramma's met guerillabewegingen in het buitenland
Voor de machthebbers dus alleen maar redenen om op huidige voet verder te gaan. Dat er daardoor allerlei maatschappelijke problemen ontstaan doet er niet toe, want ze kunnen dan altijd weer drugs de schuld geven en pleiten voor meer van hetzelfde.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij werkt het drugsverbod heel goed, maar dan om heel andere dingen te bereiken dan er wordt gepretendeerd.
  • De journalistiek haalt mooie klikcijfers met drug scare stories
  • Politie, recherche en NFI hebben steeds meer budget gekregen
  • Politici kunnen zichzelf profileren als 'tough on crime' en daarmee stemmen winnen
  • Subculturen kunnen onder de duim gehouden worden met steeds verregaandere surveillance en strafmaatregelen
  • We kunnen handel blijven drijven met andere landen die van Nederland eisen dat we soortgelijke strafbaarstelling van drugs hebben
  • We horen bij een internationale coalitie die voorkomt dat socialistisch bewind in landen zoals Colombia en Peru voet aan de grond krijgt door die politieke groeperingen weg te zetten als crimineel
  • Onze geheime diensten kunnen hun geldstromen verborgen houden door klassieke drugs-for-guns uitruilprogramma's met guerillabewegingen in het buitenland
Voor de machthebbers dus alleen maar redenen om op huidige voet verder te gaan. Dat er daardoor allerlei maatschappelijke problemen ontstaan doet er niet toe, want ze kunnen dan altijd weer drugs de schuld geven en pleiten voor meer van hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Mensen die een verzetje zoeken gaan misschien ipv naar de rc verkoper naar de slijter = lekker accijns vangen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
"De fundamentele vraag is of burgers voldoende worden beschermd tegen de willekeur van de overheid. Straks kunnen mensen hoge straffen krijgen en kunnen woningen worden gesloten, zonder dat mensen zelfs maar een vermoeden hebben dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Is dat wat de overheid wil?"

www.parool.nl

Opinie: ‘Verbod op stofgroepen werkt niet in strijd tegen designerdrugs’

Woensdag buigt de Tweede Kamer zich over een nieuw voorstel om designerdrugs te weren, door stofgroepen te verbieden. Kaj Hollemans wijst erop dat ook deze wet niet sluitend is: zo is chocolade bijna verboden geraakt.
www.parool.nl www.parool.nl

Ik denk: ja. Dat is wat de overheid wil.

Totdat er weer een nieuw toeslagenschandaal ontstaat en ministers even voor de camera zeggen 'och nee wat erg. Ja nee dat hadden we beter kunnen doen. Wat vervelend nou dat ik nu ter verantwoording wordt geroepen.'
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe zeer ik me ook zou willen inzetten voor meer verstand en ratio in deze materie. Ik moet er nu eigenlijk alleen een beetje van huilen. Ik denk ook niet dat deze domheid met steekhoudende argumenten kan worden overwonnen.

Ik ga mijn energie wel steken in ontwijken van handhaving van de wet i.p.v. mijn gelijk te willen krijgen.

Hoewel het me ook wel leuk lijkt om de absurditeit van een 'scheikundige sleepnetwet' met concrete voorbeelden in het daglicht te zetten. Zoals dat zo'n wet bijvoorbeeld cacaopoeder illegaal zou kunnen maken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Hoe dit zo? Er zijn partijen heel ferm tegen het verbod? Probleem is alleen: die hebben geen meerderheid.
Ik ben helaas nog niet aan de rechtse en christelijke partijen toegekomen hoor, dus oprechte vraag😅
Klik om te vergroten...
Oké met het woord ‘schapen’ generaliseer ik wel….
Ik bedoel de voorstanders.
Heb die vooringenomen vrome CDA mevrouw beluisterd, althans geprobeerd. Zij presenteert zich als het orakel. Die arrogante toon van haar, ze snapt er gewoon geen kloot van.
Ik ben gestopt vanwege haar stigmatiserende geratel, dus het kan zijn dat ze daarna nog wel iets zinnigs gezegd heeft.

En dan die jonge dame. Weet niet meer van welke partij…Die was aan het praten en zei helemaal niets. Ja, dat ze het voorstel steunde natuurlijk.
Toen ze sterke vragen kreeg van PvdD gaf ze gewoon geen antwoord. Niet een keer maar meerdere keren! Ze zei iets van: ik blijf bij wat ik gezegd heb (maar ja, ze had niets gezegd).

Mensen, ik ben niet van de politiek, zoals jullie weten.
Dit zijn volksvertegenwoordigers die serieus zonder emotie wetgeving moeten beoordelen.
Dat is de taak van de eerste kamer.

Zijn de verboden stoffen in dit vergaande wetsvoorstel allemaal gevaarlijk?
Nee, slechts 4 van de 40.

Is het goede wetgeving?
Nee. Er ligt een kritisch rapport van de raad van state.
Burgers kunnen te goeder trouw niet schadelijke stoffen in hun bezit hebben die strafbaar worden.
Rechters moeten dit straks gaan beoordelen, die hebben gelukkig al zo weinig te doen

Is deze wetgeving proportioneel?
Nee, we hebben al een lijst 1 en 2 en spoedprocedures voor gevaarlijke stoffen.

Is deze wetgeving te handhaven?
Nee, daar is geen capaciteit in mensen voor (ze kunnen niet eens de huidige illegale drugs handhaven). En voor NPS is ook nog eens speciale apparatuur nodig die er niet is.
Het gaat bovendien om een relatief kleine groep gebruikers (niche)

Vermindert deze wetgeving het gebruik?
Nee, de vraag blijft bestaan, het verplaatst zich naar de illegaliteit waarbij er geen controle meer is.

3-mmc werd verboden, sindsdien is het gebruik verdrievoudigd volgens het Trimbos.

Maar we zijn schapen, we leren niets van het verleden met een verbod, we negeren alle adviezen van instanties uit de verslavingszorg.
We verbieden het, daarmee is alles opgelost.
Oh ja, we moeten nog harder straffen.
De war on drugs is een groot succes.
Schapen, domme schapen.

Ga alcohol dan eerst ff verbieden, dat is 100% vergif en schadelijk voor de volksgezondheid.
Nu even een wijntje tijdens de schorsing. Hypocrieten.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Op het moment dat 6-APB verboden zou worden gaat er echt serieus een stukje van mijn hart verloren. 😔💔 (En van mijn bankrekening, want levensvoorraad needed.)
Klik om te vergroten...
Ook 1 van mijn favo rc's, die ik wel bewust minder frequent neem ivm vb 3-FA en 3-CMC. 4-FMA, probeer ik ook pak extra tijd tussen te laten. Maar als ik dan meer dan maand of langer (I know, niet dé regel) geen van beide heb genomen, kies ik precies makkelijker voor 4-FMA, omdat ik ook wel hou van het meer peppie effect, met als extra, de nodige en duidelijke euforie ivm andere amfetamine/pep rc's, maar duidelijk strakker en geen grote kijkers, visuals en zweverige rush, na 8u, ben ik nog makkelijk uren tot rest vd dag wakker blijven, zonder enig echt ander effect. En 6-APB, echt duidelijk anders is, niks strak fzo, maar nog meer op je serotonine inwerkt en duidelijk meer euforisch is, dichterbij MDMA, maar wel in een langere, stabielere en potentere rush, met vaak enorme dans-drang, ook ben ik enerzijds empathisch, maar anderzijds kan ik evengoed door de euforie en het zweverige gevoel, meer in mn eigen wereldje zitten en uren kan staan dansen en me van weinig iets aantrek, met ook heel de tijd duidelijke, maar controleerbare visuals, draaiend en in elkaar vloeiend van aard, ook veranderlijke en/of intensere kleuren, vreemdere structuren van gezichten. Heb ook giga kijkers tem de laatste seconde en ook nog eens een enorme na-stimulatie die ik telkens ervaar en waarbij dus mijn grote kijkers, met bijhorende lichte visuals, die tot 12-15u na inname duren en na totale uitwerking, net een iets meer uitgeput en moe gevoel heb ivm 4-FMA.
Eerste malen was de HCI variant, tussen 100-120mg, waren echt top en potente rushes.
Daarna was het met de Succinate variant wat zoeken naar de beste dosis, 150mg was sowieso goeie rush, maar wel minder euforisch en eerder werkingsduur rond 12u. Daarna met nodige pauze direct naar 200mg gegaan en dat bleek toen te veel, want had uren last van enorm trillend zicht, zenuwachtig en ongemakkelijk gevoel. Met nog wat langere pauze ertussen, 180mg genomen als dosis en wat echt heel dicht in de buurt kwam qua effecten en potentie van de eerdere en betere keren met HCI variant, dus ook weer tegen de 15u.

Maar bij ban, je kunt toch geen lifetime voorraad inslaan, ook al gebruik je 6-APB het minst vaak, zit je met de houdbaarheid, enkele jaren in capsules oké, maar toch geen 5, 10, 15j of langer? Anders zou ik dit voor zowel 6-APB, 3-FA en 4-FMA willen doen, maar vb van 3-FA, moet ik ne kilo inslaan fzo :laughing:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."