#1
The only difference between fooling around and science is writing it up! 😁Deze koekwaus had er wat over te zeggen:
Ik denk dat het merendeel van onze politici er net zo over denken natuurlijk.
The only difference between fooling around and science is writing it up! 😁Deze koekwaus had er wat over te zeggen:
Ik denk dat het merendeel van onze politici er net zo over denken natuurlijk.
Hierom moet er ook een adviescommissie opgezet worden over de vraag wat er nou gedaan moet worden met medicinale MDMA. Want "kut nu gebruiken ze ons eigen paradigma om alsnog ons punt tegen te spreken. Dus nu komen we echt niet meer weg met zeggen dat het 'gewoon troep' is. Maarja, we willen nog wel duidelijk maken dat het gewoon troep is. Dus, adviescommissie, hoe doen we dat dan?!?!?!"Eens: men denkt gewoon 'het is slecht' en da's het enige oogpunt vanwaaruit men bereid is drugs te bekijken. Zelfs dat het nogal abitrair is welke middelen wel/niet als drugs beschouwd worden blijkt geen opening voor gesprek. "Het is zo want zo denk ik erover dus moeten we anderen duidelijk maken dat het de enige juiste manier is om ernaar te kijken."
Bekijk bijlage 56028
Ik denk oprecht dat het gros van de mensen gewoon niet verder komt dan die redenatis en ook niet wil komen. Kous af, klaar, zo zit het, lekker duidelijk. Hoef je je daar ook niet meer druk om te maken.
Eens: men denkt gewoon 'het is slecht' en da's het enige oogpunt vanwaaruit men bereid is drugs te bekijken. Zelfs dat het nogal abitrair is welke middelen wel/niet als drugs beschouwd worden blijkt geen opening voor gesprek. "Het is zo want zo denk ik erover dus moeten we anderen duidelijk maken dat het de enige juiste manier is om ernaar te kijken."Hèhè…
Crucial point everyone is missing:

Eens: men denkt gewoon 'het is slecht' en da's het enige oogpunt vanwaaruit men bereid is drugs te bekijken. Zelfs dat het nogal abitrair is welke middelen wel/niet als drugs beschouwd worden blijkt geen opening voor gesprek. "Het is zo want zo denk ik erover dus moeten we anderen duidelijk maken dat het de enige juiste manier is om ernaar te kijken."
Bekijk bijlage 56028
Ik denk oprecht dat het gros van de mensen gewoon niet verder komt dan die redenatis en ook niet wil komen. Kous af, klaar, zo zit het, lekker duidelijk. Hoef je je daar ook niet meer druk om te maken.
Ik heb de behandeling in de tweede kamer van afgelopen week nagelezen gisteren met inbreng van veel partijen. D66 had het beste verhaal vond ik.Hèhè…
Crucial point everyone is missing:
Overigens is de stemming pas veel later lieverds, waarschijnlijk 16 januari.
Oh, ja, dat is zeker! Ik erken ook de andere kant hoor: dat er ook veel potentiële drugsgebruikers zijn die baat hebben bij een negatief beeld van drugs omdat ze het dan niet gaan uitproberen.
En Kuipers is ook gekke Henkie niet. Zo is het echt niet (alleen) willekeur om te beginnen met deze stofgroepen:“Natuurlijk ben ik ook niet blind voor het feit dat er aan de Opiumwet strafrechtelijke sancties hangen die dienen om drugscriminaliteit aan te pakken. Maar ik ga beginnen met volksgezondheid. Volksgezondheid betekent voor mij de gezondheid van de samenleving als geheel, maar ook van de individuen die drugs gebruiken. Voor mij zijn twee vragen relevant. Helpt deze wet om het totale drugsgebruik terug te brengen? Beschermt de wet de gebruikers ook beter tegen de gevaren van drugs? We lezen namelijk dat designerdrugs in Nederland weinig worden gebruikt. De stoffen in de designerdrugs die wel worden gebruikt, zijn vaak al verboden: denk aan 3-MMC en 4-FA. Het voorstel is nu om hele grote groepen stoffen te gaan verbieden. Mijn vraag aan de minister is wat daarvan de noodzaak is vanuit het oogpunt van de volksgezondheid.
Kan de minister aangeven hoeveel mensen per jaar er nu designerdrugs gebruiken die nog niet op de opiumlijst staan? Verwacht de minister ook dat die mensen stoppen met die drugs of stoppen met de drugs met gelijkaardige stoffen en werking als deze stoffen worden verboden? En hoe ziet hij het risico dat er wordt overgestapt naar andere klassieke en misschien nog veel gevaarlijkere drugs? Met andere woorden, ik zou van de minister willen weten welke positieve effecten hij per saldo van dit wetsvoorstel verwacht voor de volksgezondheid. Ik zou hem willen uitdagen om dat zo concreet en zo precies mogelijk toe te lichten en ons mee te nemen in de vraag in hoeverre het verbieden van een hele stofgroep dat hele gezondheidsaspect goed kan tackelen.
In mijn beleving werkt en helpt voorlichting veel beter — dat is ook een paar keer door een aantal collega's genoemd — in plaats van de gebruikers al bij voorbaat te criminaliseren. Ik ben een heel groot voorstander van het opzetten van een voorlichtingscampagne met deskundigen van bijvoorbeeld het Trimbos-instituut over designerdrugs en specifiek over de mogelijke risico's van nieuwe designerdrugs. Met name vind ik het belangrijk dat we kijken in hoeverre we de jeugd daarin mee kunnen nemen. Ik wil de minister dan ook vragen hoe hij een dergelijke voorlichtingscampagne voor zich ziet en welke ondersteuning hij daarbij eventueel vanuit de Kamer verwacht.
Voorzitter. Met een generiek verbod kunnen ook stoffen zonder schadelijke effecten verboden worden. Dat leidt bij mij tot een worsteling, want die stoffen staan tussen evident wél schadelijke stoffen, namelijk die harddrugs. Dat roept bij mij de vraag op of dat op de lange termijn de werking en de geloofwaardigheid van de Opiumwet niet aantast. Waarom stel ik deze vraag? Nu gaat er een waarschuwing uit van stoffen die in de Opiumwet staan en is een overtreding strafbaar. Maar als daar ook niet-schadelijke stoffen op staan, kan dan niet het risico ontstaan dat gebruikers de schadelijkheid van andere stoffen op de opiumlijst gaan onderschatten? Zien de ministers van VWS en van Justitie en Veiligheid dat risico ook en hoe willen zij dat risico ondervangen?
Het belangrijkste argument voor het wetsvoorstel, ook in de ogen van mijn fractie, is dat het te lang duurt om nieuwe stoffen te verbieden.”
Maar goed, wat ik hier vooral mee wil zeggen: vergeet niet dat het volkvertegenwoordigers zijn. En het Nederlandse volk is over het algemeen gewoon voorstander van een streng(er) drugsbeleid. Dat kom ook door misinformatie, en de houding van de overheid is daar natuurlijk ook onderdeel van… maar het is maar een klein deel van het verhaal. Het heeft vooral met de conservatieve aard van Nederlanders te maken. En JA, beleidsmakers baseren zich op onderzoek en feiten, maar zij moeten dit wel altijd in de maatschappelijke context plaatsen. Anders was al het klimaatbeleid ook al lang een breed doorgevoerd, bijvoorbeeld.“
Voorzitter. Dat brengt mij bij de beantwoording van de vragen. Zoals gezegd begin ik eerst met de vragen: waarom deze keuze en moet de lijst niet juist kleiner of uitgebreider?
Ik begin allereerst bij de vraag die mevrouw Mutluer stelde. Die vraag ligt geheel aan de kern van deze keuze, en daarmee ook aan de kern van dit wetsvoorstel. U moet zich voorstellen dat het stofgroepen betreft die afgeleid zijn van meerdere middelen die op lijst I van de Opiumwet zijn geplaatst na een uitgebreide risicobeoordeling. De stofgroepen hebben dezelfde chemische structuur als hun vertegenwoordigers op lijst I. Eén voorbeeld werd al een aantal keer genoemd: 4-MMC, 3-MMC, 3-CMC, 2-MMC. De afkortingen geven alleen al aan hoe gemakkelijk dit verder door kan gaan. Bij de vraag over brede en generieke uitsluiting helpt het ook om te beseffen — ik zeg het nu even in algemene termen; ik kom er straks nog op terug — dat er ontzettend veel verschillende stoffen zijn. Sommige komen gewoon in de natuur voor, sommige worden gebruikt als medicamenten of als basis voor medicamenten. Het zijn stoffen die velen van ons ook gewoon in hun huisomgeving hebben of bij zich dragen, en die afhankelijk van de dosis en de wijze van toediening psychogene effecten hebben. Een brede, generieke uitsluiting van alles is dus vrijwel ondoenlijk. De keuze is dus gevallen op drie stofgroepen, waarvan ten minste twee middelen met uitgebreide bewijsvoering op lijst I staan, en analoga, hetzij uit Nederland dan wel uit het buitenland, vaak aanvullend bewijs hebben voor een vergelijkbare werking inclusief vergelijkbare schadelijke effecten. Dat is de keuze voor deze drie.”
Het is natuurlijk niet zo dat dat niet mag, en het kan een goed argument zijn om uiteindelijk tegen het voorstel te stemmen. Maar feit blijft wel: het gaat hier nu niet over. Wat D66 hier ook van vindt, het gaat nu niet met een dergelijke bijdrage veranderen.“Dank, voorzitter. Afgelopen vrijdag is in Breda en Tilburg de eerste legale wiet verkocht in coffeeshops. Reguleren heeft grote voordelen. Geld komt niet bij criminelen terecht, maar bij bonafide ondernemers. Stroom wordt niet meer gestolen, maar gewoon afgerekend, en er wordt gewoon belasting over betaald. We kunnen eisen stellen aan de producten, zoals een controle op de inhoud, bijvoorbeeld door de NVWA. Voorlichting voor de mensen die het kopen: een heuse bijsluiter, waarschuwingslabels, vermelding van het percentage werkzame stof, zodat iedereen weet wat erin zit. We kunnen eisen stellen aan de verkopers: preventiebeleid, leeftijdsgrenzen, volumebeperkingen, reclameverbod et cetera, et cetera. Allemaal dingen die we bij drugsdealers en soms nu zelfs bij coffeeshops niet kunnen. En in sommige staten in Amerika zie je nog veel stringentere vormen van regulering, bijvoorbeeld gebruik van bepaalde middelen alleen onder begeleiding van mensen die daar speciaal voor zijn opgeleid. Reguleren is dus het tegenovergestelde van wegkijken of "laat maar waaien". Het is eisen stellen en drugs onder controle brengen. En wat mij betreft geldt daarbij het motto: hoe schadelijker de drug, hoe strikter de regulering. Dit betekent juist dat de overheid het treffen van maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid, zoals de Grondwet voorschrijft, als plicht serieus neemt. En nee, wat mij betreft hoort het verkopen van drugs onder het mom en het excuus van "research chemicals" daar niet bij.”
Haha oeps lees ‘m nu pas, was al even bezig met mijn reactie lol.Ik heb de behandeling in de tweede kamer van afgelopen week nagelezen gisteren met inbreng van veel partijen. D66 had het beste verhaal vond ik.
Het zijn politici die beslissen, maar die hebben hier te weinig kennis over. Tenenkrommend soms om te lezen. Zeker de conservatie partijen blijven gewoon bij hun politieke standpunten en die zullen nooit veranderen. Ik proef nergens enige wil en interesse om zich te verdiepen in een andere zienswijze.
Het hele besluit is gepolitiseerd en ik realiseer me goed dat dit met alles zo gaat.
Hier en daar hoor ik wel het geluid dat er maar 0-1 procent van het budget beschikbaar is voor preventie.
Als de politiek zich zou verdiepen in o.a. wachtlijsten bij verslavingszorg voor (kwetsbare) jongeren etc. dan zou je toch hopen dat alle partijen inzien dat meer voorlichting aan jongeren een belangrijke bijdrage levert aan preventie, verantwoord gebruik etc.
Sorry @ljuv, maar we zitten echt te kijken en te luisteren naar een toneelstuk. Zo zie ik het. De uitslag van de stemming is een hamerstuk.
Drugs is slecht, dus we moeten het verbieden. Alles opgelost. En door.
Oh nee, er wordt door sommige partijen wel gewaarschuwd voor wat er in buurlanden is gebeurd na een verbod. Verschuiving naar criminaliteit, meer gebruik en dodelijke slachtoffers. Daar wordt alvast rekening mee gehouden. Een oplossing is er niet. Want er is nu al brede twijfel of er capaciteit is voor handhaving.
Het doel van de wet wordt niet bereikt.
Het resultaat van de invoering van de wet is dat nog meer handel verschuift naar het illegale en criminele circuit, waar we de gevolgen al een tijdje van kennen.
En dan gaan we weer huilie huilie doen en zeggen dat er 'bloed kleeft aan de handen van gebruikers'.
De War on Drugs, lachwekkend.
Realistische gedachte iddDat gaat de overheid echt nooit doen
Dat gaat de overheid echt nooit doen
Dat gaan ze dus wel doen. Na het debat. Op het juiste moment haha…Realistische gedachte idd
Kan zijn dat ze alvast hun voorraad opverkopen. Sowieso zijn de -(M)APB's historisch al lastig (zuiver) te krijgen. Mogelijk zit er niet zo'n hoge winstmarge op. Maar goed, dat is allemaal speculeren want de rc-handel is super schimmig. Een groothandel/producent in Nederland heeft in ieder geval nog 5-MAPB op het menu staan.Denk je ja? Volgens mij zijn bedrijven al ingesteld op 1 juli o.i.d. wel typisch NL weer als het veel later pas verboden zou worden.. Heb in de catalogus (April 2024) gekeken van de grootste RC groothandel van de EU en die verkoopt al geen enkele Fenylethylamine meer behalve 2-FEA en 5-MAPB, wat erop lijkt dat ze het dus niet meer synthetiseren, wat zou betekenen dat de laatste batches nu bij de retailers liggen. Zou fijn zijn als de overheid eens duidelijk is..
Ik weet niet hoor… dat is al over een kleine twee maanden. Volgens mij moet er bestuurlijk nog van alles gebeuren.Ik ga er persoonlijk dus wel vanuit dat 1 juli de wet in gaat.
Sowieso verwacht ik dat rc-handelaren alvast bezig zijn een netwerk van bv's, stichtingen, trusts, enzovoorts uit te rollen waarmee ze gemakkelijk hun bedrijfsactiviteiten en opbrengsten kunnen verplaatsen naar het buitenland. Dat Nederland een verbod invoert, maar ze een dag later hetzelfde trucje doen vanuit Spanje en/of Polen bijvoorbeeld.
Nouja het is meer dat ik geen idee heb waarop ze die claim baseren. Het politieke proces rondom de wet is grotendeels openbaar en daarin staat die datum niet genoemd. Bovendien moeten er nog allerlei wijzigingen aangebracht worden voordat de wet doorgevoerd kan worden, zoals meer testcapaciteit bij het NFI, sneltests bij de politie, en ontheffingen voor bedrijven in de chemische sector. Daar komt bij dat vendors een commercieel belang hebben om een einddatum te noemen en te zeggen 'koop nu of nooit'.Ik kreeg net een mail van een vendor die gaat veranderen in een online head/ smartshop.
O-PCE is een dissociatieve en gaat niet geband worden toch?
Ik lees toch wel in alle mails van vendors 1 juni of 1 juli als datum. 1 juni lijkt me wel erg snel, maar die 1 juli zou misschien best mogelijk zijn. Want eerder klopten de data ook wel met wat ze zeiden.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."