Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
135 weergaven
18-5-2026
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
Bekijk bijlage 60339
Klik om te vergroten...
Wel fijn om te lezen dat het minder haast lijkt te hebben dan velen vreesden.
Desalniettemin blijft het voor mij persoonlijk een belangrijke zaak om een voorraad van mijn favoriete RC's aan leggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...57
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
VJ_LSD72 zei:
Je hebt helemaal gelijk. Het is op alle vlakken in dit land natuurlijk knudde met IT. Gemeente, Provincie, Rijk enz enz.
Klik om te vergroten...
Nou dat is dus niet heulemaaaaaaal zo. Onze regering is onderlegd bij de ministeries. Die hebben natuurlijk veel gevoeligere info, maar hebben dan ook allemaal (nog) hun eigen servers. De EK en TK krijgt niet zomaar gevoelige staatsgeheimen in hun mailbox. Geheime stukken moeten allemaal nog fysiek worden ingezien (dit is niet hetzelfde als “niet openbare” stukken trouwens - maar dat ter zijden).

Er zit een veel groter probleem bij de lokale overheden en “vitale bedrijven” of semi overheden, die die gevoelige info wel bezitten maar grotendeels géén eigen servers meer hebben.
En het probleem is natuurlijk vooral dat er geen alternatief is, er is geen Europese aanbieder zoals Microsoft of Google.

VJ_LSD72 zei:
Ondertussen stellen ze een minister voor Digitale zaken aan die vuistdiep in Cap Gemini zit… kan niet wacht tot die opstapt vanwege belangenverstrengeling!
Klik om te vergroten...
Mja er is dus zelfs nooit een minister voor of van geweest, en in het volgende Kabinet komt die er ook niet. Dat betekent ook dat er nooit eigen beleid en vooral eigen geld is geweest, desondanks advies van deskundigen.

Het volk heeft nu eenmaal gestemd voor een minister van Migratie en eentje van Visserij… Digitalisering trekt geen stemmen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Op 25 juni wordt er weer besproken of ze genoeg weten om er een beslissing over te maken, of dat er nog een ronde vragen moet komen.
Klik om te vergroten...
Vandaag dit bericht van een vendor:

“We heard today that on Tuesday 25th of June the government will discuss wether [sic] or not to activate the new law on RC ban on the 1st of July. If they comply, many RC's will disappear on the 1st of July.”

Ze hebben het dus niet helemaal goed begrepen.
W
WheresthapowdaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nihilist88 zei:
Ik vrees dat mijn favo stofjes er aan hangen, nl stims, de gefluoreerden, Benzofury...pfff😑 Gaan we terug via 'the good old way' met toch veel meer kans op vervuilde stuff...

Mijn ding is, ik heb maar weinig met de bekende stim-drugs zoals coke en pep, ik ben geen snuiver, coke is zo overrated en niet wat ik wil qua effecten, al die amfetamine rc's neem ik oraal en is totaal anders dat dé pep snuiven, beide werken kort n krachtig, ik wil rush van uuuren en opbouwend.
En tja MDMA, top effect, maar vr mij te veel nadelen na de rush...5-6u alles en dan week kei down...

Zal ik da hier mr wa proberen opvolgen, om toch wa in te slaan, mr da spul blijft geen jaaaaren goed e...
Klik om te vergroten...
De benzofury's ga ik ook echt missen. Vooral 6apb echt m'n favoriete rc. Vond het nóg magischer dan mdma. Een stof die ze echt nog beter zouden moeten onderzoeken, en volgens mij zelfs effectiever in therapeutische doeleinden dan mdma
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Vandaag dit bericht van een vendor:

“We heard today that on Tuesday 25th of June the government will discuss wether [sic] or not to activate the new law on RC ban on the 1st of July. If they comply, many RC's will disappear on the 1st of July.”

Ze hebben het dus niet helemaal goed begrepen.
Klik om te vergroten...
De 25e staat er niks op de agenda over de NPS: https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20240625
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
VJ_LSD72 zei:
De 25e staat er niks op de agenda over de NPS: https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20240625
Klik om te vergroten...
Jawel hoor:
ljuv zei:
Op 25 juni wordt er weer besproken of ze genoeg weten om er een beslissing over te maken, of dat er nog een ronde vragen moet komen. Als ze denken dat ze genoeg weten, moet het als hamer of als bespreekstuk op de plenaire agenda komen te staan en wordt er op zn vroegst 2 juli over gestemd.
Klik om te vergroten...
Het staat dus niet op de plenaire agenda, maar het wordt wel besproken in de Eerste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Na die bespreking kan er op korte termijn over gestemd worden in de Eerste Kamer.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
ILoveRCs zei:
Weet niet of dit al is gepost maar de week van 9 september word het besproken. Omdat aspartaam onder t huidige verbod valt..
Klik om te vergroten...
linkje ?
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#8
MR_CHIP zei:
linkje ?
Klik om te vergroten...

dinsdag 25 juni 2024, commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)

www.eerstekamer.nl www.eerstekamer.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
ILoveRCs zei:
Weet niet of dit al is gepost maar de week van 9 september word het besproken. Omdat aspartaam onder t huidige verbod valt..
Klik om te vergroten...
Heh?

9 juli wordt er opnieuw om inbreng gevraagd van de commissie, het is nog onduidelijk hoe en wanneer het verder besproken wordt. Waar haal je het aspartaam stukkie vandaan?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Heh?

9 juli wordt er opnieuw om inbreng gevraagd van de commissie, het is nog onduidelijk hoe en wanneer het verder besproken wordt. Waar haal je het aspartaam stukkie vandaan?
Klik om te vergroten...

Als suiker cocaïne is, is aspartaam een RC...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casrus zei:
Als suiker cocaïne is, is aspartaam een RC...
Klik om te vergroten...
Haha nee maar ik hoor of lees dat nergens benoemd worden volgens mij! Da bedoelde ik meer
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Haha nee maar ik hoor of lees dat nergens benoemd worden volgens mij! Da bedoelde ik meer
Klik om te vergroten...

Staat in het verslag bij dat linkje wat erna gepost is.

Screenshot_20240703_132506_Chrome Beta.jpgScreenshot_20240703_132525_Chrome Beta.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Perenijsje zei:
Staat in het verslag bij dat linkje wat erna gepost is.

Bekijk bijlage 60635
Klik om te vergroten...

Ik moet bij deze toelichting wel even lachen om de woordkeuze '(..) zonder dat deze een illegale toepassing kennen.'

Het punt met alle research chemicals was toch dat die juist niet illegaal zijn? :')
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ik moet bij deze toelichting wel even lachen om de woordkeuze '(..) zonder dat deze een illegale toepassing kennen.'

Het punt met alle research chemicals was toch dat die juist niet illegaal zijn? :')
Klik om te vergroten...

Nee de RC's zijn niet illegaal, maar het menselijk gebruik ervan wel 🙈
En dat is mijn aspartaam natuurlijk niet zo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Perenijsje zei:
Nee de RC's zijn niet illegaal, maar het menselijk gebruik ervan wel 🙈
Klik om te vergroten...
Als je het mij vraagt dan is het meer een Freudiaanse verspreking. Kennelijk is de mentale link tussen 'drugs' en 'illegaal' zo sterk dat het onderscheid vrijwel niet meer gemaakt wordt. Zelfs niet bij de instanties die nog moeten bepalen wat legaal en illegaal is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zit nog even iets dieper te duiken in de documenten, en het wordt alleen maar ironischer:

"Er blijken onverwacht inderdaad twee stoffen te zijn die onder de structuurformules van de stofgroepen vallen. Zij vallen daarmee onbedoeld onder het voorgestelde verbod. Het betreft het voedingsadditief aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-1147656.pdf

Okee, dus research chemicals moeten verboden worden omdat politici het 'troep' vinden, maar er moeten uitzonderingen gemaakt worden voor iets wat echt letterlijk gif is..? :sweatsmile:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Perenijsje zei:
Staat in het verslag bij dat linkje wat erna gepost is.

Bekijk bijlage 60635Bekijk bijlage 60636
Klik om te vergroten...
Eeeeeeuw snap de verwarring al.

Dit gaat dus om zo’n toevoeging op het originele wetsvoorstel. Het zit dus in principe het proces van de EK niet in de weg, tenzij ze dat op 9 juli of in de plenaire behandeling beslissen (best goeie kans).
De WIJZIGING op het wetsvoorstel krijgt weer een geheel eigen besluitvormingsprocedure en die begint bij de Tweede Kamer. Deze wijziging was al bekend bij de laatste bespreking in de Eersre Kamercommissie en verandert dus ook voorlopig niets aan het proces.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Eeeeeeuw snap de verwarring al.

Dit gaat dus om zo’n toevoeging op het originele wetsvoorstel. Het zit dus in principe het proces van de EK niet in de weg, tenzij ze dat op 9 juli of in de plenaire behandeling beslissen (best goeie kans).
De WIJZIGING op het wetsvoorstel krijgt weer een geheel eigen besluitvormingsprocedure en die begint bij de Tweede Kamer. Deze wijziging was al bekend bij de laatste bespreking in de Eersre Kamercommissie en verandert dus ook voorlopig niets aan het proces.
Klik om te vergroten...

Lekker ingewikkeld allemaal weer zo🙈
Dus de besluitvorming over het verbod op RC's is toch gewoon 9 juli en dan de besluitvorming over die twee stoffen die uitgezonderd moeten worden in die wijziging is dan in september?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Eeeeeeuw snap de verwarring al.

Dit gaat dus om zo’n toevoeging op het originele wetsvoorstel. Het zit dus in principe het proces van de EK niet in de weg, tenzij ze dat op 9 juli of in de plenaire behandeling beslissen (best goeie kans).
De WIJZIGING op het wetsvoorstel krijgt weer een geheel eigen besluitvormingsprocedure en die begint bij de Tweede Kamer. Deze wijziging was al bekend bij de laatste bespreking in de Eersre Kamercommissie en verandert dus ook voorlopig niets aan het proces.
Klik om te vergroten...
Maar de wet wordt waarschijnlijk niet eerder van kracht als dat die twee uitzonderingen op de wet zijn aangenomen. Anders hebben frisdrankgiganten en landbouwgifmengers een probleem. Of zie ik dat verkeerd?
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#20
In het laatste besteluur toch nog "wat" 2-MMC en 3-FA gekocht.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."