Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
125 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
BelowTheFlow zei:
Onderbelicht risico: wat bij een huiszoeking ?
Klik om te vergroten...
Heel eenvoudig. Zorg, dat je geen doorzoeking krijgt. Daar moet je namelijk wel iets voor doen om zoiets te krijgen.....voorkom dit!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...57
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#2
BelowTheFlow zei:
Met vacumeren in porties wordt de voorraad minder toegankelijk en beter houdbaar. (ik besef dat alleen foodies zo'n ding in huis hebben).
Klik om te vergroten...
Top idee! Thanks voor de tip, ga meteen alles wat ik longterm insla vacumeren.
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Als schadelijkheid echt een argument zou zijn dan was Alcohol al lang verboden geweest. Drugs zijn gewoon eng en Alcohol is gezellig. /s
Klik om te vergroten...
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?

I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dooker zei:
I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
Klik om te vergroten...

1000025358.jpg


Verkwikkende kijk ook op de farmacologie van alcohol.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dooker zei:
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?

I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
Klik om te vergroten...
Ooit gehoord van GABA receptoren?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dooker zei:
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?

I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
Klik om te vergroten...
Mr/Mrs know-it-all 😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dooker zei:
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?

I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
Klik om te vergroten...
Wat is hier nou precies het onderscheidende criterium tussen genotmiddelen en drugs?

Ik heb het namelijk nog nooit gesnapt. Maar jij kennelijk wel! :grin:
Dus misschien kan je het uitleggen.

Want je zegt dat alcohol geen psychoactieve werking heeft. Maar hoe kan het dan dat mensen een drankje 'gezellig' vinden (omdat ze er losser van worden)? Je zegt dat (ethyl)alcohol bedwelmt. Maar dat doen middelen zoals GHB, alprazolam, en morfine toch ook? Waarom zijn dat dan drugs en geen genotmiddelen? En okee.. geestversmallend, ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Maar; hoe weet ik of andere drugs geestverruimend zijn of geestversmallend?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dooker zei:
je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
Klik om te vergroten...
Dooker zei:
zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren.
Klik om te vergroten...
Maar… maar..?
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dooker zei:
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?
Klik om te vergroten...
Heel interessant perspectief😆
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dooker zei:
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?

I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.
Klik om te vergroten...
Ehm ze hebben met de drooglegging toch overduidelijk eens geprobeerd alcohol te verbannen toch? Daarbij zijn de meest psychoactieve stoffen, op de meeste psychedelica na, toch JUIST geest vernauwend net zoals alcohol? toch?

Daarbij geen receptor in de brein triggert? Wat bedoel je daar precies mee? waarom zou een alcohol verslaafde die stopt lichamelijke afhankelijkheid vertonen denk je?

C'mon gebruik die brein eens :wink: .

Zelfs als het niks triggert in de brein.... waarom is psychedelcia dan verboden? die "triggert" in veel gevallen ook niets. Die binden zich vaak alleen aan bepaalde receptoren. Zoals alcohol aan GABA doet, toch?


Of ga ik hier nu te serieus op in? :thinking: whahahaha
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dooker zei:
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert.
Klik om te vergroten...
dit is niet waar.
Alcohol heeft effect op alle hersenfuncties, van de motoriek tot de zintuigen. In kleine hoeveelheden lijkt alcohol je losser te maken. Dit komt doordat alcohol de hersenfuncties beïnvloedt die je gedrag reguleren, waardoor je je vrijer en minder geremd gaat voelen. Bij grotere hoeveelheden alcohol worden de effecten steeds sterker. Uiteindelijk werkt alcohol ook in op vitale hersenfuncties, zoals de ademhaling, met mogelijk de dood tot gevolg.

Prikkeloverdracht en neurotransmitters
Alcohol beïnvloedt de prikkeloverdracht in de hersenen. Bij deze prikkeloverdracht spelen bepaalde stoffen een rol: de neurotransmitters. Deze stoffen kunnen zowel een remmend als een stimulerend effect hebben op de werking van het centrale zenuwstelsel. Intoxicatie door alcohol ontstaat doordat alcohol de prikkeloverdracht in het centrale zenuwstelsel beïnvloedt. Er zijn veel verschillende neurotransmitters, maar in dit verband zijn vooral GABA (gamma-aminoboterzuur) en glutamaat van belang [1].

  • GABA remt
    GABA is de meest voorkomende, remmende neurotransmitter in de hersenen. Alcohol activeert de werking van GABA en dat leidt vervolgens tot een afname van de activiteit van andere zenuwcellen. In alle delen van de hersenen bevinden zich zenuwcellen die gevoelig zijn voor GABA. Dat verklaart waarom alcohol effect heeft op alle hersenfuncties.
  • Glutamaat stimuleert
    Glutamaat is de meest voorkomende, stimulerende neurotransmitter in de hersenen. Glutamaat stimuleert de activiteit van zenuwcellen. Door alcohol wordt glutamaat minder actief, waardoor het stimulerende effect op de zenuwcellen afneemt.
Alcohol werkt verdovend
Het effect van alcohol op zowel GABA als glutamaat heeft tot gevolg dat er minder prikkels worden overgedragen. In beide gevallen veroorzaakt alcohol dus een verdovend effect. Als de hoeveelheid alcohol in de hersenen toeneemt, zal ook dit verdovende effect toenemen en zal het hele brein minder goed werken. Dit heeft vele gevolgen.

  • Verslechterde motoriek
  • Verminderde sensorische waarneming
  • Afname van geheugenfuncties en beoordelingsvermogen
  • Stemmingsproblemen
S
SillousLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zweef zei:
Zoals sommigen al weten is er een nieuwe wet in de maak voor een verbod op research chemicals.
Klik om te vergroten...

Dit zag ik vroeg of laat al aankomen.

Sinds de lockdown bieden rc sites minder aanbod buiten NL en ook dat meer en meer sites ook niet meer buiten NL verzenden at all. Nu verzenden zo goed als alle sites enkel en alleen nog maar binnen Nl.

Dat alleen kon niet veel goeds betekenen. Voor inwoners die niet in Nederland wonen is het al merkwaardig om te zien hoe lang de tolerantie tegenover duurt. Hoe lang valt nog te zien. Maar ik vrees er voor. Soepeler dan Nl nu zal het wss nergens ooit nog worden in EU en helaas ook niet voor NL zelf
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sillous zei:
Dit zag ik vroeg of laat al aankomen.

Sinds de lockdown bieden rc sites minder aanbod buiten NL en ook dat meer en meer sites ook niet meer buiten NL verzenden at all. Nu verzenden zo goed als alle sites enkel en alleen nog maar binnen Nl.

Dat alleen kon niet veel goeds betekenen. Voor inwoners die niet in Nederland wonen is het al merkwaardig om te zien hoe lang de tolerantie tegenover duurt. Hoe lang valt nog te zien. Maar ik vrees er voor. Soepeler dan Nl nu zal het wss nergens ooit nog worden in EU en helaas ook niet voor NL zelf
Klik om te vergroten...

We zullen zien.

Op sommige plaatsen in Amerika is marihuana gelegaliseerd.

Maar sommige RC's kunnen wel objectief rampzalig uitpakken, vooral die stim-spullen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
enig nieuws hierop ? nu met het demissionair kabinet zal er wel weinig gebeuren
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
enig nieuws hierop ? nu met het demissionair kabinet zal er wel weinig gebeuren
Klik om te vergroten...
Vergis je niet. Als het om dit soort dingen gaat, dan is zo een stemming in de tweede kamer er zo door, demissionair kabinet of niet.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
reden duimpje omhoog is tweeledig

aan de ene kant ben ik blij dat er ooit een verbod komt
aan de andere kant ben ik ook blij dat het nog zo lang duurt


ugh lastig zo'n brein
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
enig nieuws hierop ? nu met het demissionair kabinet zal er wel weinig gebeuren
Klik om te vergroten...
De plenaire vergadering voor het stofgroepenverbod in de Tweede Kamer staat gepland op 26 februari 2024. Ga er maar van uit dat de Tweede Kamer dan het wetsvoorstel aanneemt (plus of minus enkele moties).

Wijziging van de Opiumwet in verband met het toevoegen van een derde lijst met als doel het tegengaan van de productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen (36159) | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Daarna moet het wetsvoorstel nog naar de Eerste Kamer. Dus het lijkt me optimistisch om te denken dat het verbod voor 31 december 2024 ingaat (bij lachgas duurde de implementatie ook heel lang; en dat was een minder ingewikkeld wetsvoorstel). Ik denk wel dat rc-vendors in de tussentijd hun maatregelen zullen gaan nemen. Dus houd rekening met meer vervuilde producten, agressieve marketing, verminderde beschikbaarheid, en exitscams.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Ben al maanden een voorraadje aan het opbouwen, dan hoef ik straks niet in een donkere steeg af te spreken.
Klik om te vergroten...

Dat is een groot nadeel aan deze "verbeterde wetgeving"... Veel mensen zullen een flinke voorraad in huis gaan bewaren die een gevaar kan vormen voor de eigenaar en de omgeving. Ik heb van sommige substanties inmiddels "ongezond veel" op voorraad, dat gaat tot nu toe "helemaal prima" maar het kan (door omstandigheden / controle verlies / diefstal / depressie / verwisseling / ... ) ineens omslaan naar een situatie die "helemaal niet meer zo prima" is.

Als ik morgen besluit dat ik pijnloos dood wil, heb ik de benodigdheden ruim op voorraad. :neutral:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeehond zei:
De afgelopen tientallen jaren is er ook weinig zelfreflectie geweest op het ‘succes’ van de war on drugs.
Klik om te vergroten...
Volgens mij werkt het drugsverbod heel goed, maar dan om heel andere dingen te bereiken dan er wordt gepretendeerd.
  • De journalistiek haalt mooie klikcijfers met drug scare stories
  • Politie, recherche en NFI hebben steeds meer budget gekregen
  • Politici kunnen zichzelf profileren als 'tough on crime' en daarmee stemmen winnen
  • Subculturen kunnen onder de duim gehouden worden met steeds verregaandere surveillance en strafmaatregelen
  • We kunnen handel blijven drijven met andere landen die van Nederland eisen dat we soortgelijke strafbaarstelling van drugs hebben
  • We horen bij een internationale coalitie die voorkomt dat socialistisch bewind in landen zoals Colombia en Peru voet aan de grond krijgt door die politieke groeperingen weg te zetten als crimineel
  • Onze geheime diensten kunnen hun geldstromen verborgen houden door klassieke drugs-for-guns uitruilprogramma's met guerillabewegingen in het buitenland
Voor de machthebbers dus alleen maar redenen om op huidige voet verder te gaan. Dat er daardoor allerlei maatschappelijke problemen ontstaan doet er niet toe, want ze kunnen dan altijd weer drugs de schuld geven en pleiten voor meer van hetzelfde.
d
dissoliefhebberLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt voor het antwoord. Ik ben alsnog bezig met voorraad inslaan. Ik moest helaas mijn DMXE en O-PCE weggooien want die "DMXE" was iets anders. Dat werkte als een upper, dat is niet wat DMXE doet. Ik bestel niet meer van deze vendor.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."