#1
mij is ook niet helemaal duidelijk wat ze willen
3mmc = opiumlijst 2
3cmc = opiumlijst 1 ?
al het andere zou een lijst 3 voor komen toch
3mmc = opiumlijst 2
3cmc = opiumlijst 1 ?
al het andere zou een lijst 3 voor komen toch
Dat je het al probeert te begrijpen is op zich bewonderenswaardig.kan aan mij liggen maar ik kan geen kaas maken van de redenen waarom ze dingen op soms absurde manieren doen
Ja ze doen net alsof er een of andere wetenschappelijke beredenering aan te pas komt, maar het is gewoon een clubje grijsaards dat even komt overleggen wat ze vinden en dan maar ad hoc besluiten of ze een drug erg, of heel erg, vinden.mij is ook niet helemaal duidelijk wat ze willen
3mmc = opiumlijst 2
3cmc = opiumlijst 1 ?
al het andere zou een lijst 3 voor komen toch
Gelukkig zijn die Amerikaanse wereldleiders zelf altijd fools.Deze koekwaus had er wat over te zeggen:
Ik denk dat het merendeel van onze politici er net zo over denken natuurlijk.
Hèhè…Als ik bovenstaande lees dan is het net alsof ik op mijn werk zit.
Ik denk dat het merendeelvan onze politicier net zo over denken natuurlijk.
The only difference between fooling around and science is writing it up! 😁Deze koekwaus had er wat over te zeggen:
Ik denk dat het merendeel van onze politici er net zo over denken natuurlijk.
Hierom moet er ook een adviescommissie opgezet worden over de vraag wat er nou gedaan moet worden met medicinale MDMA. Want "kut nu gebruiken ze ons eigen paradigma om alsnog ons punt tegen te spreken. Dus nu komen we echt niet meer weg met zeggen dat het 'gewoon troep' is. Maarja, we willen nog wel duidelijk maken dat het gewoon troep is. Dus, adviescommissie, hoe doen we dat dan?!?!?!"Eens: men denkt gewoon 'het is slecht' en da's het enige oogpunt vanwaaruit men bereid is drugs te bekijken. Zelfs dat het nogal abitrair is welke middelen wel/niet als drugs beschouwd worden blijkt geen opening voor gesprek. "Het is zo want zo denk ik erover dus moeten we anderen duidelijk maken dat het de enige juiste manier is om ernaar te kijken."
Bekijk bijlage 56028
Ik denk oprecht dat het gros van de mensen gewoon niet verder komt dan die redenatis en ook niet wil komen. Kous af, klaar, zo zit het, lekker duidelijk. Hoef je je daar ook niet meer druk om te maken.
Eens: men denkt gewoon 'het is slecht' en da's het enige oogpunt vanwaaruit men bereid is drugs te bekijken. Zelfs dat het nogal abitrair is welke middelen wel/niet als drugs beschouwd worden blijkt geen opening voor gesprek. "Het is zo want zo denk ik erover dus moeten we anderen duidelijk maken dat het de enige juiste manier is om ernaar te kijken."Hèhè…
Crucial point everyone is missing:

Eens: men denkt gewoon 'het is slecht' en da's het enige oogpunt vanwaaruit men bereid is drugs te bekijken. Zelfs dat het nogal abitrair is welke middelen wel/niet als drugs beschouwd worden blijkt geen opening voor gesprek. "Het is zo want zo denk ik erover dus moeten we anderen duidelijk maken dat het de enige juiste manier is om ernaar te kijken."
Bekijk bijlage 56028
Ik denk oprecht dat het gros van de mensen gewoon niet verder komt dan die redenatis en ook niet wil komen. Kous af, klaar, zo zit het, lekker duidelijk. Hoef je je daar ook niet meer druk om te maken.
Ik heb de behandeling in de tweede kamer van afgelopen week nagelezen gisteren met inbreng van veel partijen. D66 had het beste verhaal vond ik.Hèhè…
Crucial point everyone is missing:
Overigens is de stemming pas veel later lieverds, waarschijnlijk 16 januari.
Oh, ja, dat is zeker! Ik erken ook de andere kant hoor: dat er ook veel potentiële drugsgebruikers zijn die baat hebben bij een negatief beeld van drugs omdat ze het dan niet gaan uitproberen.
En Kuipers is ook gekke Henkie niet. Zo is het echt niet (alleen) willekeur om te beginnen met deze stofgroepen:“Natuurlijk ben ik ook niet blind voor het feit dat er aan de Opiumwet strafrechtelijke sancties hangen die dienen om drugscriminaliteit aan te pakken. Maar ik ga beginnen met volksgezondheid. Volksgezondheid betekent voor mij de gezondheid van de samenleving als geheel, maar ook van de individuen die drugs gebruiken. Voor mij zijn twee vragen relevant. Helpt deze wet om het totale drugsgebruik terug te brengen? Beschermt de wet de gebruikers ook beter tegen de gevaren van drugs? We lezen namelijk dat designerdrugs in Nederland weinig worden gebruikt. De stoffen in de designerdrugs die wel worden gebruikt, zijn vaak al verboden: denk aan 3-MMC en 4-FA. Het voorstel is nu om hele grote groepen stoffen te gaan verbieden. Mijn vraag aan de minister is wat daarvan de noodzaak is vanuit het oogpunt van de volksgezondheid.
Kan de minister aangeven hoeveel mensen per jaar er nu designerdrugs gebruiken die nog niet op de opiumlijst staan? Verwacht de minister ook dat die mensen stoppen met die drugs of stoppen met de drugs met gelijkaardige stoffen en werking als deze stoffen worden verboden? En hoe ziet hij het risico dat er wordt overgestapt naar andere klassieke en misschien nog veel gevaarlijkere drugs? Met andere woorden, ik zou van de minister willen weten welke positieve effecten hij per saldo van dit wetsvoorstel verwacht voor de volksgezondheid. Ik zou hem willen uitdagen om dat zo concreet en zo precies mogelijk toe te lichten en ons mee te nemen in de vraag in hoeverre het verbieden van een hele stofgroep dat hele gezondheidsaspect goed kan tackelen.
In mijn beleving werkt en helpt voorlichting veel beter — dat is ook een paar keer door een aantal collega's genoemd — in plaats van de gebruikers al bij voorbaat te criminaliseren. Ik ben een heel groot voorstander van het opzetten van een voorlichtingscampagne met deskundigen van bijvoorbeeld het Trimbos-instituut over designerdrugs en specifiek over de mogelijke risico's van nieuwe designerdrugs. Met name vind ik het belangrijk dat we kijken in hoeverre we de jeugd daarin mee kunnen nemen. Ik wil de minister dan ook vragen hoe hij een dergelijke voorlichtingscampagne voor zich ziet en welke ondersteuning hij daarbij eventueel vanuit de Kamer verwacht.
Voorzitter. Met een generiek verbod kunnen ook stoffen zonder schadelijke effecten verboden worden. Dat leidt bij mij tot een worsteling, want die stoffen staan tussen evident wél schadelijke stoffen, namelijk die harddrugs. Dat roept bij mij de vraag op of dat op de lange termijn de werking en de geloofwaardigheid van de Opiumwet niet aantast. Waarom stel ik deze vraag? Nu gaat er een waarschuwing uit van stoffen die in de Opiumwet staan en is een overtreding strafbaar. Maar als daar ook niet-schadelijke stoffen op staan, kan dan niet het risico ontstaan dat gebruikers de schadelijkheid van andere stoffen op de opiumlijst gaan onderschatten? Zien de ministers van VWS en van Justitie en Veiligheid dat risico ook en hoe willen zij dat risico ondervangen?
Het belangrijkste argument voor het wetsvoorstel, ook in de ogen van mijn fractie, is dat het te lang duurt om nieuwe stoffen te verbieden.”
Maar goed, wat ik hier vooral mee wil zeggen: vergeet niet dat het volkvertegenwoordigers zijn. En het Nederlandse volk is over het algemeen gewoon voorstander van een streng(er) drugsbeleid. Dat kom ook door misinformatie, en de houding van de overheid is daar natuurlijk ook onderdeel van… maar het is maar een klein deel van het verhaal. Het heeft vooral met de conservatieve aard van Nederlanders te maken. En JA, beleidsmakers baseren zich op onderzoek en feiten, maar zij moeten dit wel altijd in de maatschappelijke context plaatsen. Anders was al het klimaatbeleid ook al lang een breed doorgevoerd, bijvoorbeeld.“
Voorzitter. Dat brengt mij bij de beantwoording van de vragen. Zoals gezegd begin ik eerst met de vragen: waarom deze keuze en moet de lijst niet juist kleiner of uitgebreider?
Ik begin allereerst bij de vraag die mevrouw Mutluer stelde. Die vraag ligt geheel aan de kern van deze keuze, en daarmee ook aan de kern van dit wetsvoorstel. U moet zich voorstellen dat het stofgroepen betreft die afgeleid zijn van meerdere middelen die op lijst I van de Opiumwet zijn geplaatst na een uitgebreide risicobeoordeling. De stofgroepen hebben dezelfde chemische structuur als hun vertegenwoordigers op lijst I. Eén voorbeeld werd al een aantal keer genoemd: 4-MMC, 3-MMC, 3-CMC, 2-MMC. De afkortingen geven alleen al aan hoe gemakkelijk dit verder door kan gaan. Bij de vraag over brede en generieke uitsluiting helpt het ook om te beseffen — ik zeg het nu even in algemene termen; ik kom er straks nog op terug — dat er ontzettend veel verschillende stoffen zijn. Sommige komen gewoon in de natuur voor, sommige worden gebruikt als medicamenten of als basis voor medicamenten. Het zijn stoffen die velen van ons ook gewoon in hun huisomgeving hebben of bij zich dragen, en die afhankelijk van de dosis en de wijze van toediening psychogene effecten hebben. Een brede, generieke uitsluiting van alles is dus vrijwel ondoenlijk. De keuze is dus gevallen op drie stofgroepen, waarvan ten minste twee middelen met uitgebreide bewijsvoering op lijst I staan, en analoga, hetzij uit Nederland dan wel uit het buitenland, vaak aanvullend bewijs hebben voor een vergelijkbare werking inclusief vergelijkbare schadelijke effecten. Dat is de keuze voor deze drie.”
Het is natuurlijk niet zo dat dat niet mag, en het kan een goed argument zijn om uiteindelijk tegen het voorstel te stemmen. Maar feit blijft wel: het gaat hier nu niet over. Wat D66 hier ook van vindt, het gaat nu niet met een dergelijke bijdrage veranderen.“Dank, voorzitter. Afgelopen vrijdag is in Breda en Tilburg de eerste legale wiet verkocht in coffeeshops. Reguleren heeft grote voordelen. Geld komt niet bij criminelen terecht, maar bij bonafide ondernemers. Stroom wordt niet meer gestolen, maar gewoon afgerekend, en er wordt gewoon belasting over betaald. We kunnen eisen stellen aan de producten, zoals een controle op de inhoud, bijvoorbeeld door de NVWA. Voorlichting voor de mensen die het kopen: een heuse bijsluiter, waarschuwingslabels, vermelding van het percentage werkzame stof, zodat iedereen weet wat erin zit. We kunnen eisen stellen aan de verkopers: preventiebeleid, leeftijdsgrenzen, volumebeperkingen, reclameverbod et cetera, et cetera. Allemaal dingen die we bij drugsdealers en soms nu zelfs bij coffeeshops niet kunnen. En in sommige staten in Amerika zie je nog veel stringentere vormen van regulering, bijvoorbeeld gebruik van bepaalde middelen alleen onder begeleiding van mensen die daar speciaal voor zijn opgeleid. Reguleren is dus het tegenovergestelde van wegkijken of "laat maar waaien". Het is eisen stellen en drugs onder controle brengen. En wat mij betreft geldt daarbij het motto: hoe schadelijker de drug, hoe strikter de regulering. Dit betekent juist dat de overheid het treffen van maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid, zoals de Grondwet voorschrijft, als plicht serieus neemt. En nee, wat mij betreft hoort het verkopen van drugs onder het mom en het excuus van "research chemicals" daar niet bij.”
Haha oeps lees ‘m nu pas, was al even bezig met mijn reactie lol.Ik heb de behandeling in de tweede kamer van afgelopen week nagelezen gisteren met inbreng van veel partijen. D66 had het beste verhaal vond ik.
Het zijn politici die beslissen, maar die hebben hier te weinig kennis over. Tenenkrommend soms om te lezen. Zeker de conservatie partijen blijven gewoon bij hun politieke standpunten en die zullen nooit veranderen. Ik proef nergens enige wil en interesse om zich te verdiepen in een andere zienswijze.
Het hele besluit is gepolitiseerd en ik realiseer me goed dat dit met alles zo gaat.
Hier en daar hoor ik wel het geluid dat er maar 0-1 procent van het budget beschikbaar is voor preventie.
Als de politiek zich zou verdiepen in o.a. wachtlijsten bij verslavingszorg voor (kwetsbare) jongeren etc. dan zou je toch hopen dat alle partijen inzien dat meer voorlichting aan jongeren een belangrijke bijdrage levert aan preventie, verantwoord gebruik etc.
Sorry @ljuv, maar we zitten echt te kijken en te luisteren naar een toneelstuk. Zo zie ik het. De uitslag van de stemming is een hamerstuk.
Drugs is slecht, dus we moeten het verbieden. Alles opgelost. En door.
Oh nee, er wordt door sommige partijen wel gewaarschuwd voor wat er in buurlanden is gebeurd na een verbod. Verschuiving naar criminaliteit, meer gebruik en dodelijke slachtoffers. Daar wordt alvast rekening mee gehouden. Een oplossing is er niet. Want er is nu al brede twijfel of er capaciteit is voor handhaving.
Het doel van de wet wordt niet bereikt.
Het resultaat van de invoering van de wet is dat nog meer handel verschuift naar het illegale en criminele circuit, waar we de gevolgen al een tijdje van kennen.
En dan gaan we weer huilie huilie doen en zeggen dat er 'bloed kleeft aan de handen van gebruikers'.
De War on Drugs, lachwekkend.
Okee laten we even dit concrete voorbeeld nemen dan:mijn frustratie zit hem dan meer in de politieke standpunten van rechts, die vaak niet gebaseerd zijn op feiten, dan dat ik de professionaliteit van de politiek en ambtenarij in twijfel trek. Dus ja, ik vind dan de reacties hier net zo hypocriet als jullie de politici vinden, eigenlijk…
In het weekblad Vrij Nederland van 6 december onthult minister Ab Klink waarom hij heeft besloten tot een verbod op paddo's. 186 soorten paddestoelen blijken verboden vanwege een sensationeel verhaal over een Fransman die zijn hond zou hebben gevild na het gebruik van paddo's. De man heeft echter helemaal geen paddo's gebruikt en Klink weet dat heel goed. Niettemin blijft hij het voorval noemen, in de media én in de Tweede Kamer.
Het bizarre voorval vond plaats in de zomer van 2007. Binnen enkele dagen bleek al dat de man zwaar psychotisch was en helemaal geen paddo's had gebruikt. Het was Klink zelf die korte tijd later vroeg om een aanvullende rapportage van het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) over incidenten met paddo's. In dat rapport van oktober 2007 staat: 'Een andere casus welke hier niet vermeld is (...), maar welke wel veel media-aandacht heeft gehad, betreft een man die zijn hond had neergestoken. Zijn daad werd eerst toegedicht aan het gebruik van paddo's, maar naar later bleek was de man reeds bekend als psychotisch.'
Blijkbaar vond Klink het voorbeeld te mooi om zich van de feiten iets aan te trekken. Tijdens het drugsdebat in de Tweede Kamer op 6 maart van dit jaar zei hij: "Wij kennen het voorbeeld van het Franse meisje dat in Amsterdam de dood vond, alsmede het voorbeeld van de hond die in een auto helemaal aan flarden gescheurd werd. Ik hoef het allemaal niet al te beeldend te herhalen."
Klink hoefde het niet te herhalen, maar hij deed dat toch. In een uitzending van Netwerk van 7 augustus vertelde hij: "Vorig jaar hadden we het voorbeeld van een meneer uit Frankrijk die in zijn eigen auto een hond, zijn eigen lievelingshond bijna, vilde en dus doodde."
Als klap op de vuurpijl verklaarde de minister vorige week in Vrij Nederland: "Bij het gebruik van paddo's weet je niet hoe iemand zich gaat gedragen. Op een zaterdag hoorde ik van een collega dat een Franse man na het eten van paddo's zijn hond op een vreselijke manier van het leven had beroofd. Hij had die hond gevild. Ik dacht: het had ook zijn kind kunnen zijn. Toen ik me dat realiseerde, heb ik me voorgenomen de paddo's te verbieden."
Met het paddo-verbod ging Klink lijnrecht in tegen alle deskundigen en wetenschappers, inclusief overheidsinstantie CAM. Nu weten we dus dat hij zijn verbod baseerde op een canard of in goed Nederlands: een leugen. Dat is een politieke doodzonde. Er zijn ministers voor minder weggestuurd.
CAM paddo advies
Het gebruik van hallucinerende paddestoelen (paddo’s) levert een dusdanig laag
risico op voor de individuele gezondheid en de samenleving dat het verbieden van
paddo’s een te zwaar middel is in verhouding met de overlast en schade door het
huidige gebruik. Dat blijkt uit een risicoschatting van het het Coördinatiepunt
Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) op verzoek van het Ministerie van
VWS.
CAM paddo aanvulling
In een poging om het risico voor de individuele gezondheid te kwantificeren heeft de
werkgroep op basis van gegevens van GGD Amsterdam en deels geschatte
verkoopgegevens van de paddohandel berekend dat bij 1 á 2 op de 100.000 consumpties
er aanleiding was tot een klinische opname in verband met lichamelijk letsel.
In 2007 was in 4 gevallen sprake van een potentieel ernstige/levensbedreigende situatie
als gevolg van secundair letsel onder invloed van paddo’s. Een 17-jarige vrouw, die al
eerder een suïcidepoging deed, is overleden als gevolg van een sprong van een brug, drie
anderen, waarbij in alle gevallen sprake was van gecombineerd gebruik van alcohol en
andere drugs, liepen snijwonden dan wel fracturen op.
CAM paddo risicoschattingsrapport
Omdat er geen sprake is van lichamelijke of geestelijke afhankelijkheid, de acute
toxiciteit grotendeels beperkt blijft tot mogelijke paniek- en angstaanvallen en bij
chronische toxiciteit hoogstens het optreden van flashbacks genoemd kan worden is er
per saldo geen risico voor de individuele gezondheid bij het gebruik van paddo’s
Ik had het zelf over veel meer vormen van political engagement dan alleen stemmen.Je hebt het zelf al over stemmen.
Want ook hierop heb je invloed. Als je iets belangrijk vindt, kun je daar gewoon op aansluiten. Je kunt direct als inwoner fracties en zelfs ministers aanschrijven en het gesprek aangaan. Je kunt ook via lokale takken van de partijen hier invloed op uit oefenen. Je kunt je ook aansluiten bij een partij en op die manier de opinie meten en beinvloeden. Etc.De rest van de vier jaar doet men net alsof jij als kiezer alles ondersteunt wat die parlementariër doet.
Uit zo’n geagendeerd debat kunnen nieuwe wetsvoorstellen of moties komen. Dat dat niet gebeurt betekent niet dat het kabinet of de politiek het maar naast zich neerleggen: ze zijn het er gewoon niet mee eens. Dat is in dit geval niet eens gebeurt, er zijn wel degelijk moties ingediend: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2016P11202&did=2016P11202Kamer spreekt over decriminaliseren xtc
29 juni 2016, burgerinitiatief - Met slechts een paar xtc-pillen op zak zou je niet meteen een strafblad moeten krijgen, vindt Spuiten en Slikken. Het programma zette dit onderwerp daarom op de Kameragenda.
Het op zak hebben van meer dan één xtc-pil voor eigen gebruik bij een festival of feest kan al tot een aantekening op je strafblad leiden. En dat levert soms weer belemmeringen op bij het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag (vog). Het BNN-programma Spuiten en Slikken verzamelde daarom ruim 40.000 handtekeningen om dit onderwerp op de Kameragenda te zetten. Namens de initiatiefnemers bepleit Tim Hofman in de Kamer het decriminaliseren van xtc-bezit. Als drugsgebruik niet in de taboehoek gedrukt wordt en er goede mogelijkheden zijn om pillen te testen, kan decriminaliseren bijdragen aan het reduceren van problemen, vinden de indieners.
Bij CDA, VVD en PVV geen steun voor burgerinitiatief
"Het lijkt wel alsof drugsgebruik steeds vanzelfsprekender wordt", vindt Van Helvert (CDA). Hij meent dat die normalisering heeft bijgedragen aan een toename van gezondheidsincidenten en gezondheidsschade. Daarom wil hij eerder een strikter dan een soepeler harddrugsbeleid. Ook Van Oosten (VVD) "wil geen land waarin xtc-gebruik normaal wordt gevonden", mede vanwege de verwevenheid met de zware criminaliteit. Xtc is als harddrug gekwalificeerd en valt daarom onder de Opiumwet. Dat maakt het voor De Graaf (PVV) simpel: "Houd je aan de wet of deal met de eventuele nadelige consequenties". Maar de werkelijkheid is dat mensen pillen gebruiken, en daar kunnen we niet omheen, merkt Volp (PvdA) op.
Voorlichting en rechtsbijstand moeten in ieder geval op orde zijn
Volgens Bergkamp (D66) is drie pillen een geschikte maat voor een normale gebruikershoeveelheid. Repressie werkt in haar ogen juist averechts en maakt het alleen maar gevaarlijker. Jongeren nemen bijvoorbeeld meerdere pillen tegelijk of ze durven niet naar de EHBO als het misgaat. Met Volp en Van Tongeren (GroenLinks) pleit Bergkamp ook voor voldoende testmogelijkheden. Als mensen hun pillen kunnen laten testen, gaat daar een preventieve werking van uit. Van Nispen (SP) benadrukt dat mensen die worden gepakt met te veel pillen, fatsoenlijke rechtsbijstand moeten krijgen: "De advocaat moet een volwaardige plaats hebben op een festival".
Verkrijging vog meestal geen probleem
De vrees van de indieners van het burgerinitiatief voor moeilijkheden bij het verkrijgen van een verklaring omtrent gedrag, zijn volgens minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) niet geheel terecht. Hij benadrukt dat de verstrekking van vog's maatwerk is. Er wordt altijd rekening gehouden met het doel waarvoor de vog afgegeven moet worden. Volgens de minister wordt in 99,65% van de gevallen de vog gewoon toegewezen. Omdat jongeren "in de startfase van hun professionele leven" zitten, wordt er voor jongeren tot 23 jaar bovendien een terugkijktermijn van twee in plaats van vier jaar gehanteerd.
Kamer spreekt over decriminaliseren xtc | Tweede Kamer der Staten-Generaal
29 juni 2016, burgerinitiatief - Met slechts een paar xtc-pillen op zak zou je niet meteen een strafblad moeten krijgen, vindt Spuiten en Slikken. Het programma zette dit onderwerp daarom op de Kameragenda.www.tweedekamer.nl
Nee, ik zei dat ik het vanuit hun POV een terecht punt vind. Het is natuurlijk ook frustrerend dat als je als uitvoeringsorganisatie de opdracht hebt drugscriminaliteit tegen te gaan, je niet kunt optreden tegen deze mensen omdat er toevallig een molecuul meer of minder of anders is. Feit dat het tegengaan van deze criminaliteit op deze manier niet effectief is, staat los van de huidige discussie.In dat licht valt me op dat je zegt dat mensen vanuit jusitite en veiligheid er terecht hard in zitten.
En ook hier: de huidige ambtenaren hebben helemaal niets te maken gehad met de totstandkoming van de Opiumwet in de vorige eeuw of het feit dat DMT daar (onterecht) opstaat... Ze hebben ook niet de bevoegdheid om zomaar met een nieuw drugsbeleid naar voren te komen ofzo. Dat moet op basis van bestuurlijke opdrachten. Dus: waarom zou je ze dan wel in twijfel trekken?Okee laten we even dit concrete voorbeeld nemen dan:
![]()
Dat ayahuasca verboden werd heeft weinig te maken met de gevaren ervan
Volgens de Opiumwet is het tripmiddel een 'onacceptabel risico voor de volksgezondheid', maar daar is eigenlijk geen onderzoek naar gedaan.www.vice.com
DMT werd automatisch verboden omdat het op een Amerikaanse lijst van psychoactieve stoffen stond, zonder dat er debat over werd gevoerd in de Tweede Kamer, en zelfs zonder dat er überhaupt een publieke autoriteit bestond die risicobeoordelingen van drugs kon doen.
Wetenschappers werken met ayahuasca omdat het relatief veilig is (binnen de juiste setting), en omdat er grote positieve effecten worden genoemd door mensen die het gebruiken.
Toch mag de Santo Daime kerk geen ayahuasca gebruiken als sacrament voor hun religieuze ceremonies (ondanks vrijheid van religie als mensenrecht), omdat je er hallucinaties van krijgt (wat nou juist het punt is), omdat je er hartkloppingen van kunt krijgen (wat op zichzelf geen enorm probleem is), maar bovenal omdat de Opiumwet stelt dat de werkzame stof DMT een onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid oplevert (wat dus nooit formeel getoetst is).
De CU vult dat nog verder aan door een amendement in te dienen voor het stofgroepenverbod om andere 'hallucinerende' (dus niet hallucinogene?) middelen te verbieden.
Maar dan moet ik maar vertrouwen hebben in zulke politici en ambtenaren dat zij hun werk zorgvuldig doen? Ik zie niet zo goed waarom eigenlijk.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."