Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

Welk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

170 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Msloverdj zei:
Ik snap je. Maar ik hoop dat dit een muziektopic blijft zonder corona(gezeik)
Volg het met interesse.juist omdat het enkel (hoe veelzijdig ook) over muziek gaat
Klik om te vergroten...
De maatregelen hebben invloed op veel dingen, maar inderdaad het is beter als dit niet het zoveelste corona zeik topic wordt.

Weer terug naar de muziek!

Iedereen die zijn instrument nog niet gepost heeft, please do! Of misschien je vorderingen met het leren van een instrument(?)
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#2
20211207_094830.jpg
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#3
1640513472214.png

Telt dit ook? xD
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Dat is ook een instrument, je maakt er ook muziek mee
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Digitale draaitafels ofzo?
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Digitale draaitafels ofzo?
Klik om te vergroten...
Exact :) Leuk voor huisfeestjes e.d.!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, echt cool!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat jammer dat je niet meer kunt spelen @Oehoeboeroe :( We nemen onze handen soms zo voor lief... Is je gitaar ook echt veel waard door de limited edition?


Acoustic zei:
Gitaar speel ik al een 20-25 jaar, piano ben ik nog aan het leren.
Klik om te vergroten...
Zou je kunnen zeggen wat voor modellen gitaren dat precies zijn? Ik ben gek op het uitzoeken van dat soort dingen!


whitesugar zei:
Wat een leuk idee voor een topic en wat een vette gitaren! Vooral de bovenste!

Zelf speel ik spaanse akoestische gitaar:
Bekijk bijlage 29791
Ik denk dat ik een jaar of 4 a 5 geleden begonnen ben met spelen. Heb een paar maanden iets minder gespeeld, maar het gaat nu weer wat beter. Het lijkt me wel heel leuk om in een band te spelen, maar ik ken daar niemand voor en dan komen daar ook nog de kosten bij.. in de toekomst wil ik ook ooit nog een elektrische gitaar en dan een beetje rifjes kunnen spelen enzo.
Klik om te vergroten...
Elektrisch is ook leuk! En easy wat betreft het indrukken van de snaren zelf. Meestal een erg lage action en het geluid is natuurlijk versterkt.

whitesugar zei:
En mag ik vragen waarom je een spaanse in de toekomst wil trouwens? Als je echt spaanse muziek ofzo wilt spelen of je een beginner bent met gitaar spelen is een spaanse wel handig, maar over het algemeen klinkt een western wel beter dan een spaanse zeggen ze.
Klik om te vergroten...
3 woorden:

Paco de Lucía

:tonguewink:

Maar het is wel waar. Door hem begin ik nu Flamenco te waarderen en ik vind het geluid van een nylon snarige gitaar mooi! Maar ook dat van een western hoor. Ik zou alleen ook graag Flamenco nummers leren spelen en dan past dat typische geluid van een Spaanse/klassieke gitaar daar natuurlijk veel beter bij! Eigenlijk had ik moeten beginnen met een Spaanse/klassieke ja. Had me een hele hoop pijn bespaard denk ik. :sweatsmile:
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dit is trouwens een mooi middeltje om je snaren mooi en glad te houden.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Wat jammer dat je niet meer kunt spelen @Oehoeboeroe :( We nemen onze handen soms zo voor lief... Is je gitaar ook echt veel waard door de limited edition?



Zou je kunnen zeggen wat voor modellen gitaren dat precies zijn? Ik ben gek op het uitzoeken van dat soort dingen!



Elektrisch is ook leuk! En easy wat betreft het indrukken van de snaren zelf. Meestal een erg lage action en het geluid is natuurlijk versterkt.


3 woorden:

Paco de Lucía

:tonguewink:

Maar het is wel waar. Door hem begin ik nu Flamenco te waarderen en ik vind het geluid van een nylon snarige gitaar mooi! Maar ook dat van een western hoor. Ik zou alleen ook graag Flamenco nummers leren spelen en dan past dat typische geluid van een Spaanse/klassieke gitaar daar natuurlijk veel beter bij! Eigenlijk had ik moeten beginnen met een Spaanse/klassieke ja. Had me een hele hoop pijn bespaard denk ik. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Een Ibanez en Fender
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#11
IMG_20210925_131412.jpg
IMG_20210925_131319.jpg

Gevonden! Hierboven staat mijn westerngitaar en dit is mijn Spaanse gitaar. Voor deze gitaar heb ik gelukkig een hoes, daarom is ie nog intact.
Ik hoop toch echt in de toekomst hier weer op te kunnen spelen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Acoustic zei:
Een Ibanez en Fender
Klik om te vergroten...
Ik dacht, 20-25 jaar speel ervaring, die zal wel gitaren van een paar duizend euro p/s hebben liggen, maar dat valt erg mee!

Prijs zegt natuurlijk ook lang niet alles en vaak betaal je ook veel teveel voor het merk.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oehoeboeroe zei:
Spaanse gitaren hebben een brede hals en nylon (melodie)snaren. Een western gitaar heeft een smalle hals en stalen snaren. Ook staan de snaren van een Western gitaar onder hoge spanning. De spanning is zo hoog dat in de hals van een Western gitaar een stalen buis is geplaatst zodat de hals niet krom trekt. Heb je geen eelt op je vingers, dan kun je jezelf snijden aan de stalen, dunne snaren van een Western gitaar. Om een Western gitaar goed te laten klinken maak je vaak gebruik van een plectrum. Brian May gebruikt hiervoor een muntje. Een Spaanse gitaar heeft minder spanning op de snaren en de (melodie) snaren zijn dikker en van nylon gemaakt. Ik weet dat er ook Spaanse gitaren bestaan met stalen snaren, heb er nooit een gezien. Maar wil je een echt mooi klinkende akoestische western gitaar dan moet je een keertje spelen op een 12-snarige western. Alle beroemdheden spelen op een 12-snarige, gewoon omdat ze geweldig klinken...

Klik om te vergroten...
12 snaren 😱 ik vind 6 al meer dan genoeg..
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Paco de Lucía
Klik om te vergroten...

Yep! Drie woorden is genoeg in deze!
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Is je gitaar ook echt veel waard door de limited edition?
Klik om te vergroten...

Ik heb werkelijk geen idee.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Wat jammer dat je niet meer kunt spelen @Oehoeboeroe :( We nemen onze handen soms zo voor lief... Is je gitaar ook echt veel waard door de limited edition?



Zou je kunnen zeggen wat voor modellen gitaren dat precies zijn? Ik ben gek op het uitzoeken van dat soort dingen!



Elektrisch is ook leuk! En easy wat betreft het indrukken van de snaren zelf. Meestal een erg lage action en het geluid is natuurlijk versterkt.


3 woorden:

Paco de Lucía

:tonguewink:

Maar het is wel waar. Door hem begin ik nu Flamenco te waarderen en ik vind het geluid van een nylon snarige gitaar mooi! Maar ook dat van een western hoor. Ik zou alleen ook graag Flamenco nummers leren spelen en dan past dat typische geluid van een Spaanse/klassieke gitaar daar natuurlijk veel beter bij! Eigenlijk had ik moeten beginnen met een Spaanse/klassieke ja. Had me een hele hoop pijn bespaard denk ik. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Oow wist niet dat elektrisch makkelijk is? Maarja, ik ken ook iemand die vind f barre makkelijk en dat vind ik totaal niet 😅

En paco de lucia is spaans? En ik ben inderdaad begonnen met spaans omdat dat minder pijnlijk schijnt te zijn, later wil ik western spelen. Ik wacht eerst even tot ik f barre kan spelen en dat gaat al een stuk beter, het lukt me eindelijk om mijn wijs vinger over alle snaren te krijgen! Nou moeten de andere vingers er nog bij maar het moeilijkste zit erop, alleen er is een snaar die nog vals klinkt maargoed.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#17
Acoustic zei:
Een Ibanez en Fender
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Ik dacht, 20-25 jaar speel ervaring, die zal wel gitaren van een paar duizend euro p/s hebben liggen, maar dat valt erg mee!

Prijs zegt natuurlijk ook lang niet alles en vaak betaal je ook veel teveel voor het merk.
Klik om te vergroten...
Het belangrijkste voor mij is de klank en hoe ze in de hand ligt, een gitaar hoeft helemaal niet duur te zijn om lekker op te kunnen spelen.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#18
whitesugar zei:
Oow wist niet dat elektrisch makkelijk is? Maarja, ik ken ook iemand die vind f barre makkelijk en dat vind ik totaal niet 😅

En paco de lucia is spaans? En ik ben inderdaad begonnen met spaans omdat dat minder pijnlijk schijnt te zijn, later wil ik western spelen. Ik wacht eerst even tot ik f barre kan spelen en dat gaat al een stuk beter, het lukt me eindelijk om mijn wijs vinger over alle snaren te krijgen! Nou moeten de andere vingers er nog bij maar het moeilijkste zit erop, alleen er is een snaar die nog vals klinkt maargoed.
Klik om te vergroten...
het gaat dus al beter dan een paar weken geleden 😊 komt helemaal goed 😉 beter 4 keer een kwartiertje oefenen per dag, dan 1 keer een uur.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
whitesugar zei:
Oow wist niet dat elektrisch makkelijk is? Maarja, ik ken ook iemand die vind f barre makkelijk en dat vind ik totaal niet 😅

En paco de lucia is spaans? En ik ben inderdaad begonnen met spaans omdat dat minder pijnlijk schijnt te zijn, later wil ik western spelen. Ik wacht eerst even tot ik f barre kan spelen en dat gaat al een stuk beter, het lukt me eindelijk om mijn wijs vinger over alle snaren te krijgen! Nou moeten de andere vingers er nog bij maar het moeilijkste zit erop, alleen er is een snaar die nog vals klinkt maargoed.
Klik om te vergroten...
Nou ja elektrisch makkelijk... Ik ervaar het in ieder geval zo met mijn elektrische gitaar dat het 'fretten' (de snaar op de fret drukken en de noot laten klinken) een stuk minder inspanning vergt dan met mijn western akoestische.

Paco de Lucía is spaans ja. Maar belangrijker: hij speelt Flamenco. :) En dan ook nog een soort Flamenco die je eigenlijk alleen maar "Paco de Lucía" kunt noemen. :wink:

Soms helpt het mij om bij barre akkoorden mijn wijsvinger iets op te schuiven (haaks op de snaren). Anders zit een snaar soms net bij een plek onder je vinger die iets hol is (bij een vingerkootje) of te zacht is, waardoor de noot niet zuiver klinkt of de snaar zelfs gaat buzzen. Het is wel iets wat ik heel vaak weer fout doe en maar langzaam verbetering in zie. Maar als er maar verbetering is. :) Under The Bridge van RHCP was op dit gebied echt een uitdaging voor mij, maar nu lukken die barre akkoorden meestal goed. Nu alleen het tempo nog stabiel houden op volle snelheid!
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#20
whitesugar zei:
En ik ben inderdaad begonnen met spaans omdat dat minder pijnlijk schijnt te zijn
Klik om te vergroten...

Spaanse gitaren hebben een brede hals en nylon (melodie)snaren. Een western gitaar heeft een smalle hals en stalen snaren. Ook staan de snaren van een Western gitaar onder hoge spanning. De spanning is zo hoog dat in de hals van een Western gitaar een stalen buis is geplaatst zodat de hals niet krom trekt. Heb je geen eelt op je vingers, dan kun je jezelf snijden aan de stalen, dunne snaren van een Western gitaar. Om een Western gitaar goed te laten klinken maak je vaak gebruik van een plectrum. Brian May gebruikt hiervoor een muntje. Een Spaanse gitaar heeft minder spanning op de snaren en de (melodie) snaren zijn dikker en van nylon gemaakt. Ik weet dat er ook Spaanse gitaren bestaan met stalen snaren, heb er nooit een gezien. Maar wil je een echt mooi klinkende akoestische western gitaar dan moet je een keertje spelen op een 12-snarige western. Alle beroemdheden spelen op een 12-snarige, gewoon omdat ze geweldig klinken...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."