Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

Welk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

170 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
whitesugar zei:
Leuk om te lezen! Helaas word persoonlijk gitaar les iets te prijzig voor mij en ik red me ook prima op dit moment. Als het weer wat moeilijk word ga ik weer online les volgen.
Klik om te vergroten...
Ja kan altijd nog. :)

whitesugar zei:
En ik baal een beetje van mezelf. Heb de hele week niet geoefend terwijl het net weer een beetje beter ging met oefenen vorige week. Ben nog steeds bezig met f barre akkoord 😅 ik wil binnenkort van akkoord kunnen wisselen met dat akkoord, maar dan moet ik wel dagelijks blijven oefenen..
Klik om te vergroten...
Is er iets specifieks aan dat akkoord wat nog niet goed lukt? En op welke manier oefen je het? Gewoon, door steeds het akkoord te maken en laten klinken, of bijvoorbeeld in een reeks van akkoorden?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
whitesugar zei:
En ik baal een beetje van mezelf. Heb de hele week niet geoefend terwijl het net weer een beetje beter ging met oefenen vorige week. Ben nog steeds bezig met f barre akkoord 😅 ik wil binnenkort van akkoord kunnen wisselen met dat akkoord, maar dan moet ik wel dagelijks blijven oefenen..
Klik om te vergroten...
Wil bijvoorbeeld B majeur (ook barre) ook niet? Of is het specifieke F akkoord te lastig?

Qua niet oefenen... Voor mij is het handig om gewoon elke ochtend na het tandenpoetsen mijn gitaar te pakken. Hij staat ook recht voor me wanneer ik de woonkamer in kom. Ik kom er sowieso langs. Maar het werkt voor mij ook soort van therapeutisch, dus ik pak hem graag. Daarnaast krijg ik elke week ook huiswerk mee, dus dat is ook nog extra motivatie.

Een dikke tien jaar geleden wou ik eigenlijk gitaar kunnen spelen, in plaats van dat ik gitaar wou spelen. Daarom hield ik het toen niet vol. Nu is het eigenlijk niet volhouden, ik wil nu gitaar spelen en het steeds beter kunnen spelen is een extra. Misschien direct, maar speelt dit misschien ook mee bij jou?
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ja kan altijd nog. :)


Is er iets specifieks aan dat akkoord wat nog niet goed lukt? En op welke manier oefen je het? Gewoon, door steeds het akkoord te maken en laten klinken, of bijvoorbeeld in een reeks van akkoorden?
Klik om te vergroten...
Het lukt wel hoor, maar doordat ik steeds weer af en toe een week niet oefen kom ik ook niet veel verder..
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Wil bijvoorbeeld B majeur (ook barre) ook niet? Of is het specifieke F akkoord te lastig?
Klik om te vergroten...
Ik ben alleen nog maar met f barre bezig, de andere barres kan ik nog niet. Ik vind het belangrijk stap voor stap te oefenen. Dus eerst het akkoord heel goed kunnen spelen. En dan langzaam oefenen om over te gaan van bijvoorbeeld f naar een ander akkoord die ik heel makkelijk ken. Het duurt misschien wel langer maar zo leer je wel op de beste manier spelen dan wanneer je gehaast een akkoord erin wilt dauwen.

En voor de mensen die akkoorden heel snel kunnen leren heb ik respect voor, ik ben daar niet zo snel in..
Mindless zei:
Qua niet oefenen... Voor mij is het handig om gewoon elke ochtend na het tandenpoetsen mijn gitaar te pakken. Hij staat ook recht voor me wanneer ik de woonkamer in kom. Ik kom er sowieso langs. Maar het werkt voor mij ook soort van therapeutisch, dus ik pak hem graag. Daarnaast krijg ik elke week ook huiswerk mee, dus dat is ook nog extra motivatie.
Klik om te vergroten...
Dat gaf je eerder ook al als tip inderdaad, maar ik doe in de ochtend liever zo weinig mogelijk. Mijn wekker gaat al vroeg genoeg voor mij.. ik doe het liever in de avond na de afwas.
Mindless zei:
Een dikke tien jaar geleden wou ik eigenlijk gitaar kunnen spelen, in plaats van dat ik gitaar wou spelen. Daarom hield ik het toen niet vol. Nu is het eigenlijk niet volhouden, ik wil nu gitaar spelen en het steeds beter kunnen spelen is een extra. Misschien direct, maar speelt dit misschien ook mee bij jou?
Klik om te vergroten...
Misschien is dit het ook wel ja. Wat voor mij ook wel zou helpen denk ik, is als ik binnenkort een liedje zou moeten spelen ofzo en deze dan moet gaan oefenen. Heeft me toen wel een keer erg geholpen.

En ik weet dat vooral als ik een mindere week heb waar ik nergens zin in heb (zoals nu) het spelen ook slechter gaat bij mij. Het liefst wat ik dan doe als ik thuis kom is op de bank zitten en tv kijken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
whitesugar zei:
Het lukt wel hoor, maar doordat ik steeds weer af en toe een week niet oefen kom ik ook niet veel verder..
Klik om te vergroten...
Nee inderdaad, het is eigenlijk wel een must om (bijna) elke dag te spelen, als je verder wilt komen.

whitesugar zei:
Ik ben alleen nog maar met f barre bezig, de andere barres kan ik nog niet. Ik vind het belangrijk stap voor stap te oefenen. Dus eerst het akkoord heel goed kunnen spelen. En dan langzaam oefenen om over te gaan van bijvoorbeeld f naar een ander akkoord die ik heel makkelijk ken. Het duurt misschien wel langer maar zo leer je wel op de beste manier spelen dan wanneer je gehaast een akkoord erin wilt dauwen.
Klik om te vergroten...
Als je 1 goed leert, zul je de anderen ook makkelijker kunnen doen!

Het is gek. Eerst denk je dat je heel hard moet drukken voor een barre akkoord, maar lukt het eenmaal, dan merk je dat je helemaal niet zó hard hoeft te drukken. Zelf zou ik er wel gek van worden om maar steeds hetzelfde akkoord te moeten spelen. Dan zou ik ook geen zin in gitaarspelen hebben, omdat het dan echt een taak wordt. Ik speel voornamelijk liedjes en dan tussendoor weleens de losse akkoorden A t/m G, majeur en mineur. Mijn gitaarleraar komt nu ook nog met de kruis en mol varianten daarvan aanzetten, dat vind ik een beetje too much nu eigenlijk, maar goed. :tonguewink:

whitesugar zei:
En voor de mensen die akkoorden heel snel kunnen leren heb ik respect voor, ik ben daar niet zo snel in..
Klik om te vergroten...
Ieder zijn/haar tempo. Maar ik denk dus ook echt dat het belangrijk is om het gitaarspelen wel leuk te houden en niet als taken en obstakels die je moet overkomen.

whitesugar zei:
Dat gaf je eerder ook al als tip inderdaad, maar ik doe in de ochtend liever zo weinig mogelijk. Mijn wekker gaat al vroeg genoeg voor mij.. ik doe het liever in de avond na de afwas.
Klik om te vergroten...
Snap ik. Voor mij persoonlijk is het het prettigste moment van de dag. En je start je dag er ook goed mee. Het brengt mij rust en focus. Na een lange dag heb ik ook geen puf meer vaak.

whitesugar zei:
Misschien is dit het ook wel ja. Wat voor mij ook wel zou helpen denk ik, is als ik binnenkort een liedje zou moeten spelen ofzo en deze dan moet gaan oefenen. Heeft me toen wel een keer erg geholpen.
Klik om te vergroten...
Ja een beetje druk erachter dus(?)

whitesugar zei:
En ik weet dat vooral als ik een mindere week heb waar ik nergens zin in heb (zoals nu) het spelen ook slechter gaat bij mij. Het liefst wat ik dan doe als ik thuis kom is op de bank zitten en tv kijken.
Klik om te vergroten...
Ja het is ook maar zelden dus dat ik er de puf nog voor heb op het eind van de dag. Maar soms kijk ik er dan ook teveel tegenop, want pak ik mijn gitaar dan geeft het juist de rust die ik zoek.

Ieder zijn/haar eigen weg/methode :)
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Nee inderdaad, het is eigenlijk wel een must om (bijna) elke dag te spelen, als je verder wilt komen.


Als je 1 goed leert, zul je de anderen ook makkelijker kunnen doen!

Het is gek. Eerst denk je dat je heel hard moet drukken voor een barre akkoord, maar lukt het eenmaal, dan merk je dat je helemaal niet zó hard hoeft te drukken. Zelf zou ik er wel gek van worden om maar steeds hetzelfde akkoord te moeten spelen. Dan zou ik ook geen zin in gitaarspelen hebben, omdat het dan echt een taak wordt. Ik speel voornamelijk liedjes en dan tussendoor weleens de losse akkoorden A t/m G, majeur en mineur. Mijn gitaarleraar komt nu ook nog met de kruis en mol varianten daarvan aanzetten, dat vind ik een beetje too much nu eigenlijk, maar goed. :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Heel vaak hetzelfde spelen hoort er toch echt bij. Tuurlijk is het ook belangrijk om het leuk te houden door uiteindelijk een liedje te leren spelen, maar het is toch echt belangrijk dat je echt stap voor stap werkt en eerst het akkoord goed kunt spelen. Als je het vlug probeerd te leren leer je het akkoord niet goed spelen namelijk. Goed aanleren is belangrijk, zo heb ik het geleerd tenminste. Ze zeggen altijd dat dingen makkelijker aan te leren zijn dan af te leren. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om eerst zonder plectrum te leren spelen, zodat als je geen plectrum hebt je altijd kunt spelen. En als je gelijk met plectrum leert spelen heb je een probleem als je je plectrum kwijt bent..
Mindless zei:
Ieder zijn/haar tempo. Maar ik denk dus ook echt dat het belangrijk is om het gitaarspelen wel leuk te houden en niet als taken en obstakels die je moet overkomen.
Klik om te vergroten...
Dat doe ik zeker hoor.
Mindless zei:
Snap ik. Voor mij persoonlijk is het het prettigste moment van de dag. En je start je dag er ook goed mee. Het brengt mij rust en focus. Na een lange dag heb ik ook geen puf meer vaak.


Ja een beetje druk erachter dus(?)
Klik om te vergroten...
Klopt
Mindless zei:
Ja het is ook maar zelden dus dat ik er de puf nog voor heb op het eind van de dag. Maar soms kijk ik er dan ook teveel tegenop, want pak ik mijn gitaar dan geeft het juist de rust die ik zoek.

Ieder zijn/haar eigen weg/methode :)
Klik om te vergroten...
Klopt, ik heb in de ochtend juist nergens zin in. Eind van de dag doe ik altijd nog wel dingen als ik thuis kom zoals afwas en schoonmaken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Afgelopen week kwam mijn liefde voor Paco de Lucía even ter sprake bij mijn gitaarleraar, waarop hij besloot wat van hem op te zetten. Vervolgens gingen we bezig Entre dos Aguas te ontleden: Welke maat, toonsoort, etc. Supervet! Leuk ook dat hij helemaal enthousiast werd. Hij heeft niets met flamenco, maar then again: dat had ik ook niet.

En nu ben ik zelf bezig het nummer te leren, het ritmische gitaar gedeelte dan. Flamenco op een western gitaar... Ach, het kan best. Al komt die flamenco gitaar er ooit wel!

Fijn om weer helemaal enthousiast te zijn voor gitaarspelen! Soms kan een klein stukje leren van een nummer waar je van houdt dat al doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Shitzooi... Door corona maatregelen (sluitingstijden na 17:00 uur) eerst geen gitaarles...

Vind het eigenlijk nog het ergste voor mijn leraar, die alles om moet gooien zodat mensen toch nog kunnen lessen voor 17:00 uur. Maar dat gaat natuurlijk niet omdat velen ook andere verplichtingen hebben.

Ondertussen ingeschreven bij een andere muziekschool die ook flamenco aanbiedt. Nog geen reactie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Andere muziekschool zit met precies hetzelfde. Hoe onnozel wil je je maatregelen ook bedenken. Na 17:00 uur dicht... Nu probeert mijn leraar alles te verschuiven naar vóór 17:00 uur, want dan is het virus nog niet actief...

Denken mensen hierover na?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik snap je. Maar ik hoop dat dit een muziektopic blijft zonder corona(gezeik)
Volg het met interesse.juist omdat het enkel (hoe veelzijdig ook) over muziek gaat
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Msloverdj zei:
Ik snap je. Maar ik hoop dat dit een muziektopic blijft zonder corona(gezeik)
Volg het met interesse.juist omdat het enkel (hoe veelzijdig ook) over muziek gaat
Klik om te vergroten...
De maatregelen hebben invloed op veel dingen, maar inderdaad het is beter als dit niet het zoveelste corona zeik topic wordt.

Weer terug naar de muziek!

Iedereen die zijn instrument nog niet gepost heeft, please do! Of misschien je vorderingen met het leren van een instrument(?)
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#12
20211207_094830.jpg
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#13
1640513472214.png

Telt dit ook? xD
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Dat is ook een instrument, je maakt er ook muziek mee
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Digitale draaitafels ofzo?
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Digitale draaitafels ofzo?
Klik om te vergroten...
Exact :) Leuk voor huisfeestjes e.d.!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, echt cool!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
Jij hebt zo te zien veel muziek lokaal opgeslagen. Ik heb wel veel oudere muziek op m’n NAS staan.
Maar gebruik nu Tidal als streaming dienst vanwege hoge kwaliteit.
Meeste software werkt wel met streaming, maar volgens mij alleen maar Spotify.

Gebruik je dat vaak thuis, of alleen op feestjes?
Voor mij echt een hebbeding 😉
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeehond zei:
Jij hebt zo te zien veel muziek lokaal opgeslagen. Ik heb wel veel oudere muziek op m’n NAS staan.
Maar gebruik nu Tidal als streaming dienst vanwege hoge kwaliteit.
Meeste software werkt wel met streaming, maar volgens mij alleen maar Spotify.

Gebruik je dat vaak thuis, of alleen op feestjes?
Voor mij echt een hebbeding 😉
Klik om te vergroten...
Ik gebruik het als ik de juiste hyper focus te pakken heb :wink: dan is mixen echt een fijne bezigheid.. Check je PB..
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rain zei:
Bekijk bijlage 34285

Telt dit ook? xD
Klik om te vergroten...
In combinatie met een hercules oid? Of gewoon zo achter pc? VDJ altijd leuk iig! Honderden uren mee vermaakt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."