Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardnekkigste verslaving?

Hardnekkigste verslaving?

72 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben benieuwd wat jullie denken of ondervonden hebben! Denk aan de geestelijke EN de lichamelijke verslaving.
N
NasicaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toch mis ik Gamen in het lijstje. Sommige games zijn dermate verslavend dat 6 uur op een dag niets meer is.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als ik naar mezelf kijk sowieso cannabis
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#4
Irie zei:
naast de persoonsgebonden factoren (want geef toe, voor de ene is zijn weedverslaving even hardnekkig als voor de andere zijn speedverslaving ... ) heb ik ooit tijdens een "stoppen met roken"-begeleidingscursus van een psychologe te horen gekregen dat nicotine verslaving even erg is als eens heroïneverslaving (of toch ervan afkicken ... uiteraard niet zozeer de ontgifting van je lichaam, welke 10.000maal harder is bij hero dan bij nicotine), maar de craving en de kans op hervalling zouden gelijk lopen.
Nu ja, ik weet niet zo goed of ik het wel wil geloven, of dat ik het eerder interpreteer als een 'verkoopstruukje' tijdens de sessies (welke trouwens hopeloos zijn, voor mij toen toch, je moet het tenslotte gewoon zelf doen, gewoon ... zelf .....jij en niemand anders voor je)

In ieder geval, het stoppen met roken verloopt momenteel prima (ok, ik ben al 397 keer gestopt en herbegonnen :flushed:, heb dan ook alle technieken en middelen al uitgeprobeerd, naast hypnose en accupunctuur ), maar zit 3 weken ver en mis onze nico en ons tine niet één seconde (met de hulp van Champix overigens, een geniaal middel dat precies dat deel van mijn hersenen die steeds schreeuwden om Nico en Tine lam legt ofzo, ik weet het zelf niet, maar ik ben in ieder geval verlost van dat eeuwige gevecht op mijn schouder. Je weet wel, dat engeltje dat je toefluisterd om het niet te doen, en de duivel die op en neer danst, schreeuwend: "Jaaaa-haaaa, lekker toch, doe maar, mmmm die sigaret, wat kan het je toch ook schelen joh, hophop, aansteken die handel, dan pas zwijg ik en niet eerder!)

Zou het me dan ook zo makkelijk afgaan bij heroïne? Na 15 jaar dagelijks gebruik? Dan wordt het hoog tijd om me erin te verdiepen :wave:

(ik heb zowaar hier mijn eigen conclusie van mijn eeuwige twijfel neergeschreven, 3 werf hoera!)
Klik om te vergroten...

Is champix dat middel dat je superstipt moet nemen, strak volgens schema die dag echt stoppen, de dag ervoor nog niet etc etc en dat 1 keer in je leven wordt terugbetaald?
Ik denk dat m'n ma er nu een jaar door gestopt is, en ze heeft de craving, maar het overheerst niet. Ik denk echt niet datje ooit volledig verlost raakt van nicotineverslaving. En seriously, noem het onderantwoord en debiel, maar ik geef er persoonlijk geen zak om dat mijn fysiek achteruitgaat en mijn aders langzaam dichtslibben, en de zóveelste verkoudheid sinds ik rook gaat me echt niet tegenhouden ervoor. Ook de keelpijn niet. Ik weet het niet, ik vind nicotine nog te ''belangrijk'', daar ik, nuchter of wasted, altijd vrij neurotisch ben met m'n mond, en als ik rook het enige moment ooit is dat ik niet met m'n benen ste te trillen :sunglasses: Al dat gezenuw is er altijd al geweest tho :) nicotine heeft geen kalmerende werkingen, zegt iedereen me, ik weet het, en toch blijft het placebo werken :) ben ik wel blij om.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik voor de nicotine, maar ik weet eigelijk wel dat hero nog verslavender is. Heb het alleen nog nooit geprobeerd, gelukkig maar :)
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#6
lichamelijk vind ik methadon het zwaarst.ik heb totaal geen controle meer over mijn denken en gevoel en geest.
maar coke-basen is geraffineerder omdat je niet kan stoppen als je het in huis heb.
kalmerings-slaapmiddelen geven ook problemen lichamelijk.
canabis geeft mij geen lichamelijke problemen.ik ben na 32 jaar gestopt zonder problemen.
afkicken brengt teveel geestelijke verwarring en onbalans.
M
MindfuckLid
01-01-2024, 00:00
#7
KoxBox zei:
Beanhead zei:
Cannabis.

Zo diepgeworteld, echt niet normaal
Klik om te vergroten...
Dat is nu echt dé enigste verslaving die ik nooit zal begrijpen.
Klik om te vergroten...

Me neither.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Nicotine is echt niet verslavender dan freebase coke. Alleen om dat een drug sociaal geaccepteerd is en er veel meer mensen mee in aanraking komen wil niet zeggen dat de werkzame stof zelf ook verslavender is.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#9
opiaten geven wel de hefstigste afkickverschijnselen.
maar ik denk dat per persoon verschilt.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
labradoor zei:
opiaten geven wel de hefstigste afkickverschijnselen.
maar ik denk dat per persoon verschilt.
Klik om te vergroten...

De afkick van alcohol is heftiger. De kans op dood gaan is ook vele malen groter.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#11
ja alcohol is ook slopend en heftig,
net als bepaalde medicijnen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het verbaast me hoe laag alcohol staat, terwijl ik denk dat deze toch net wel onder de heroine thuis hoort. Ik werk met onder andere alcoholisten, zwaar alcoholisten, en als je dan de afkick verschijnselen ziet soms pfffff. Of hoe het lichaam is gesloopt door bier / sterke drank en ook je ziet hoe moeilijk het is om er van af te komen (mede ook omdat het sociaal geaccepteerd is)
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Flameon zei:
Het verbaast me hoe laag alcohol staat, terwijl ik denk dat deze toch net wel onder de heroine thuis hoort. Ik werk met onder andere alcoholisten, zwaar alcoholisten, en als je dan de afkick verschijnselen ziet soms pfffff. Of hoe het lichaam is gesloopt door bier / sterke drank en ook je ziet hoe moeilijk het is om er van af te komen (mede ook omdat het sociaal geaccepteerd is)
Klik om te vergroten...

Ja, maar je moet echt jarenlang dagelijks zuipen voor het zo erg is. Andere drugs (zoals meth, freebase coke, hero) zijn wat dat betreft veel agressiever.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#14
desiyaboy zei:
Euforisch, ecstase, gelukkig. volgens mij allemaal een beetje dezelfde richting. :confused:
Klik om te vergroten...


Bliede ween!
a
atbboyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nicotine, kan niet zonder terwijl dat ik van de ene op de andere dag gestopt ben met coke en speed.
h
hypertjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ervaring met benzo's.

Maar denk dat heroïne de ergste is, ookal gebruik je niet meer, het is een zeer aantrekkelijk spulletje.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#17
weyoun22 zei:
Flameon zei:
Het verbaast me hoe laag alcohol staat, terwijl ik denk dat deze toch net wel onder de heroine thuis hoort. Ik werk met onder andere alcoholisten, zwaar alcoholisten, en als je dan de afkick verschijnselen ziet soms pfffff. Of hoe het lichaam is gesloopt door bier / sterke drank en ook je ziet hoe moeilijk het is om er van af te komen (mede ook omdat het sociaal geaccepteerd is)
Klik om te vergroten...

Ja, maar je moet echt jarenlang dagelijks zuipen voor het zo erg is. Andere drugs (zoals meth, freebase coke, hero) zijn wat dat betreft veel agressiever.
Klik om te vergroten...

Daar heb je inderdaad een punt .. maar als je die fase eenmaal hebt bereikt in de wereld der alcohol dan heb je een probleem
d
donaldduckLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het moeilijkst is denk ik toch als je je dagelijkse koffie/peuk/biertje moet opgeven, anders coke.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mm, ik heb mijn grootste verslaving nergens zien staan, en ik dacht dat er meerdere waren eigenlijk ^^;; Dus doet't me een beetje ashemed voelen. Maaruh: ontopic!

Het stoppen met sigaretten, harddrugs en wiet is voor mij kinderspel vergeleken met cola. Coca-cola. En ja, dit gaat gek genoeg zo ver dat ik met ogen dicht zo kan zeggen welke fles uit Duitsland of Frankrijk of Griekenland of Japan of Nederland komt. Ja, er is verschil, ander bronwater. Mensen verklaren me gek, maar ik proef echt dat verschil.
Er was ook 's een test in Gent st. P. ze lieten mensen helemaal zwarte blikjes proeven met cola in, en mensen hun mening geven. Volgens de resultaten in de krant proefde (bijna) niemand welke soort cola het was, maar ik nam één slok, bedankte vriendelijk en gaf het terug met de woorden: ik lust geen pepsi.
En toen trok ik een lekker blikje coca-cola open.

Als ik zonder cola zit ben ik extreem kribbig, down, soms zelfs downright depressief. En nee, dit wordt niet verholpen door suiker(rijke producten) of koffie.

Maar ik moet met trots melden dat ik van gemiddeld 4.5 liter per dag naar 1.5 ben gedaald. Sommige dagen lukt het zelfs, andere dagen drink ik het soms echt glas na glas tot ik omver val van de buikpijn. Het is té lekker.

En neen, ik word er echt niet dikker van, gek genoeg. Maar ik weet wel dat het metabolisme bij jongens meestal rond de 20 verandert, waardoor je sneller dik wordt. Daarom hoop ik tegen 2 jaar ten laatste gestopt te zijn.


En ook moeilijker dan pakweg een maand niet blowen: 10 minuten niet nagelbijten. Ookal zijn m'n nagels nog maar 1 centimeter lang. Met pijn tot gevolg, maar ik ben nu eenmaal een ontzettend stressy persoon. Ik probeer het te verhelpen met kauwgum, maar so far lukt het niet. En het is ook min of meer te laat, aangezien m'n huid hoger is gegroeid dan m'n nagels. Ze groeien sowieso in. Operatie of whatever zou wel lukken me dunkt, maar dan begin ik gewoon opnieuw. Als ik echt geen stukje nagel erafkrijg begin ik aan de huid errond.
Producten als bite-x helpen geen zier. Die smaak is barslecht, true, maar het weerhoudt me er niet van <<;; Ik ben nu eenmaal 'n bijter...
M'n lief probeert me ervan te weerhouden door m'n hand weg te trekken, maar soms word ik hierdoor echt gewoon kwaad.
Soms vragen mensen me waarom ik truien draag met mouwen die m'n handen bedekken, en wel, één blik is genoeg om het nooit meer te vragen.
Ik had toen ik 13 was zelfs een ongelooflijk slecht boek omgevormd tot bijtboek, om af te reageren. Yup, een boek vol gaatjes en scheuren. Al heb ik het bijten min of meer kunnen verhelpen door gewoon iets in m'n mond de houden. Achterkant van een aansteker, pen of stylo,...
En het gekke is dat bovenstaande alleen geldt voor nuchtere toestand. Op pep is m'n tong de klos, op xtc of md gewoon m'n tanden klapperen.
T
TheIronMaiden.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Irezz zei:
Mm, ik heb mijn grootste verslaving nergens zien staan, en ik dacht dat er meerdere waren eigenlijk ^^;; Dus doet't me een beetje ashemed voelen. Maaruh: ontopic!

Het stoppen met sigaretten, harddrugs en wiet is voor mij kinderspel vergeleken met cola. Coca-cola. En ja, dit gaat gek genoeg zo ver dat ik met ogen dicht zo kan zeggen welke fles uit Duitsland of Frankrijk of Griekenland of Japan of Nederland komt. Ja, er is verschil, ander bronwater. Mensen verklaren me gek, maar ik proef echt dat verschil.
Er was ook 's een test in Gent st. P. ze lieten mensen helemaal zwarte blikjes proeven met cola in, en mensen hun mening geven. Volgens de resultaten in de krant proefde (bijna) niemand welke soort cola het was, maar ik nam één slok, bedankte vriendelijk en gaf het terug met de woorden: ik lust geen pepsi.
En toen trok ik een lekker blikje coca-cola open.

Als ik zonder cola zit ben ik extreem kribbig, down, soms zelfs downright depressief. En nee, dit wordt niet verholpen door suiker(rijke producten) of koffie.

Sick, weten welke cola uit welk land komt! Ik ben ook een liefhebber van Coca Cola. Pepsi is niet te zuipen. Las laatst een interview met Henk Jan Smits van Idols. Hij heeft jarenlang 4 liter cola per dag gedronken tot hij last kreeg van "geperforeerde darmen" Toen is ie er maar mee gestopt.

Maar ik moet met trots melden dat ik van gemiddeld 4.5 liter per dag naar 1.5 ben gedaald. Sommige dagen lukt het zelfs, andere dagen drink ik het soms echt glas na glas tot ik omver val van de buikpijn. Het is té lekker.

En neen, ik word er echt niet dikker van, gek genoeg. Maar ik weet wel dat het metabolisme bij jongens meestal rond de 20 verandert, waardoor je sneller dik wordt. Daarom hoop ik tegen 2 jaar ten laatste gestopt te zijn.


En ook moeilijker dan pakweg een maand niet blowen: 10 minuten niet nagelbijten. Ookal zijn m'n nagels nog maar 1 centimeter lang. Met pijn tot gevolg, maar ik ben nu eenmaal een ontzettend stressy persoon. Ik probeer het te verhelpen met kauwgum, maar so far lukt het niet. En het is ook min of meer te laat, aangezien m'n huid hoger is gegroeid dan m'n nagels. Ze groeien sowieso in. Operatie of whatever zou wel lukken me dunkt, maar dan begin ik gewoon opnieuw. Als ik echt geen stukje nagel erafkrijg begin ik aan de huid errond.
Producten als bite-x helpen geen zier. Die smaak is barslecht, true, maar het weerhoudt me er niet van <<;; Ik ben nu eenmaal 'n bijter...
M'n lief probeert me ervan te weerhouden door m'n hand weg te trekken, maar soms word ik hierdoor echt gewoon kwaad.
Soms vragen mensen me waarom ik truien draag met mouwen die m'n handen bedekken, en wel, één blik is genoeg om het nooit meer te vragen.
Ik had toen ik 13 was zelfs een ongelooflijk slecht boek omgevormd tot bijtboek, om af te reageren. Yup, een boek vol gaatjes en scheuren. Al heb ik het bijten min of meer kunnen verhelpen door gewoon iets in m'n mond de houden. Achterkant van een aansteker, pen of stylo,...
En het gekke is dat bovenstaande alleen geldt voor nuchtere toestand. Op pep is m'n tong de klos, op xtc of md gewoon m'n tanden klapperen.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."