naast de persoonsgebonden factoren (want geef toe, voor de ene is zijn weedverslaving even hardnekkig als voor de andere zijn speedverslaving ... ) heb ik ooit tijdens een "stoppen met roken"-begeleidingscursus van een psychologe te horen gekregen dat nicotine verslaving even erg is als eens heroïneverslaving (of toch ervan afkicken ... uiteraard niet zozeer de ontgifting van je lichaam, welke 10.000maal harder is bij hero dan bij nicotine), maar de craving en de kans op hervalling zouden gelijk lopen.
Nu ja, ik weet niet zo goed of ik het wel wil geloven, of dat ik het eerder interpreteer als een 'verkoopstruukje' tijdens de sessies (welke trouwens hopeloos zijn, voor mij toen toch, je moet het tenslotte gewoon zelf doen, gewoon ... zelf .....jij en niemand anders voor je)
In ieder geval, het stoppen met roken verloopt momenteel prima (ok, ik ben al 397 keer gestopt en herbegonnen
![:flushed:]()
, heb dan ook alle technieken en middelen al uitgeprobeerd, naast hypnose en accupunctuur ), maar zit 3 weken ver en mis onze nico en ons tine niet één seconde (met de hulp van Champix overigens, een geniaal middel dat precies dat deel van mijn hersenen die steeds schreeuwden om Nico en Tine lam legt ofzo, ik weet het zelf niet, maar ik ben in ieder geval verlost van dat eeuwige gevecht op mijn schouder. Je weet wel, dat engeltje dat je toefluisterd om het niet te doen, en de duivel die op en neer danst, schreeuwend: "Jaaaa-haaaa, lekker toch, doe maar, mmmm die sigaret, wat kan het je toch ook schelen joh, hophop, aansteken die handel, dan pas zwijg ik en niet eerder!)
Zou het me dan ook zo makkelijk afgaan bij heroïne? Na 15 jaar dagelijks gebruik? Dan wordt het hoog tijd om me erin te verdiepen
(ik heb zowaar hier mijn eigen conclusie van mijn eeuwige twijfel neergeschreven, 3 werf hoera!)