Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
84 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Wilwilwel

Helaas ken ik dit soort gedrag maar al te goed. Van de hak op de tak, mentaal totaal de weg kwijt zijn. Dat komt omdat de hersenen 24/7 worden gefrituurd in GHB, en vaak ook andere middelen. Dan weet je het gewoon niet meer soms.
Ik heb behoorlijk vaak dat ik random dingen sta te doen en dan ineens besef waar the fuck ben ik mee bezig? Hiermee bedoel ik kronkelen half over de bank, door het huis heen lopen zonder doel en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wel bijzonder dat die GHB-verslaafde persoon bij jou in de kliniek Seroquel kreeg zeg. Dat is echt 'n not done middel bij GHB, omdat je dan zo 12 uur door je ontwenning heen slaapt. Maar goed, ik ken zijn situatie verder niet. Kan er verder weinig over zeggen, alleen dat ik het heftig vind en dat ik hoop dat het weer goed met hem gaat. Al is dat bijna onmogelijk als je zo diep in een GHB wereld leeft.

Thanks voor je steun. Nog een kleine maand volhouden en dan kan ik de detox in. Ik weet nog niet of ik naar Zuid-Afrika ga, dat lijkt me echt verschrikkelijk bij thuiskomst. Dan val je echt in een gat volgens mij, of valt dat wel mee?
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
En het andere moment een soort 'fuck it' moment krijgen.
Klik om te vergroten...

Ja man dit is echt kut, heb ik zelf ook wel eens. Je moet dan echt rap iets anders gaan doen en je niet in de verkeerde omgeving bevinden. Anders kan het goed lomp misgaan.

Het vervelende aan jouw verslaving is dat je altijd zooi binnen hand bereik hebt. Als je eerst nog wat moet regelen is de weg tussen jou en het gebruik wat verder weg. Deze extra ruimte geeft je soms nog de mogelijkheid om weer tot zinnen te komen en niet te gaan gebruiken.

Raver zei:
Hiermee bedoel ik kronkelen half over de bank
Klik om te vergroten...

Ik heb dit wel eens in documentaires en filmpjes gezien. De tranen schieten me dan in de ogen van verdriet om hoe ver een persoon wel niet heen moet zijn. Echt heel eng om te zien. Bah wat een kutzooi is die ghb man, echt troep. Ik blijf er m'n afkeer voor hebben en blijf m'n standpunt behouden om die shit nooit te gaan proberen.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Raver

Hier man, speciaal voor jou!
“You've been bitten by a true believer.”

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Hoe kun je het ene moment zoveel wilskracht hebben? En het andere moment een soort 'fuck it' moment krijgen.
Klik om te vergroten...
Is dat niet logisch? Je gedachten veranderen continu, dus daar kun je niet op bouwen/vertrouwen. Je moet doorzien hoe je jezelf constant aan het saboteren bent. Bewustzijn brengen in je doen en denken. Gericht worden op dat wat nooit veranderd (jezelf). Richten op dingen die veranderend zijn van aard is hopeloos.

En ik denk een correct inzicht dat je je afvraagt "wil ik wel stoppen?". Dat is het probleem. Dat herken ik ook in mijn eigen verslavingsgedrag. Er zijn tegenstrijdige verlangens. Natuurlijk wil je écht stoppen. Maar een andere kant van je wil graag nog eens iets gebruiken. Je zult door je onderbewuste heen en weer worden gesmeten tussen die verlangens zolang je nergens een solide fundering hebt.

Geen kritiek of zo hoor. Ik herken deze dingen in mezelf. Ik mag dan niet aan iets echt ernstigs verslaafd zijn, maar ik heb zo mijn dingen en het principe van geestelijke verslaving is overal hetzelfde. We neigen als mensen allemaal naar verslaving. Dat is de aard van het ego. De uitweg uit verslaving ligt hem er denk ik in om bewust te worden van alle zelf-sabotage. Je kunt niet op een sterk gevoel van wilskracht vertrouwen, want dat is er morgen misschien niet meer. Maar je wilskracht wordt wel sterker en consistenter als je eenmaal die fundering op/van bewustzijn begint op te bouwen. Wanneer je bewust bent kun je jezelf niet eens saboteren, want je doorziet de implicaties van je acties.

Down to earth praktische spiritualiteit. Try it. :)
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
@Wilwilwel

Helaas ken ik dit soort gedrag maar al te goed. Van de hak op de tak, mentaal totaal de weg kwijt zijn. Dat komt omdat de hersenen 24/7 worden gefrituurd in GHB, en vaak ook andere middelen. Dan weet je het gewoon niet meer soms.
Ik heb behoorlijk vaak dat ik random dingen sta te doen en dan ineens besef waar the fuck ben ik mee bezig? Hiermee bedoel ik kronkelen half over de bank, door het huis heen lopen zonder doel en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wel bijzonder dat die GHB-verslaafde persoon bij jou in de kliniek Seroquel kreeg zeg. Dat is echt 'n not done middel bij GHB, omdat je dan zo 12 uur door je ontwenning heen slaapt. Maar goed, ik ken zijn situatie verder niet. Kan er verder weinig over zeggen, alleen dat ik het heftig vind en dat ik hoop dat het weer goed met hem gaat. Al is dat bijna onmogelijk als je zo diep in een GHB wereld leeft.

Thanks voor je steun. Nog een kleine maand volhouden en dan kan ik de detox in. Ik weet nog niet of ik naar Zuid-Afrika ga, dat lijkt me echt verschrikkelijk bij thuiskomst. Dan val je echt in een gat volgens mij, of valt dat wel mee?
Klik om te vergroten...
Ik heb ook alles alleen moeten doen en kwam ook weer alleen thuis en niemand om steun van te krijgen. Ik heb nu ambulante behandeling en dat gaat goed ik vind het goed als jij dat ook doet.
Voor de opname en erna. Ik heb nog steeds een casemanager en een psychiater vanaf januari 2017.
Ik heb Jellinek als verslavingszorg. Maak niet uit voor hoelang want ze helpen je tot hun zeker weten dat je jou verslaving en andere problemen helemaal zelf verder kan.
Ik vind echt dat je hulp erbij moet nemen omdat elke verslaving vreselijk moeilijk is om clean te blijven.
Mij wilden ze niet opnemen omdat ik niet meer veel dronk. Ik heb thuis opgeschreven waarom ik wel opgenomen moest worden. Ze hebben 3 bladzijde gelezen. Twee maanden later werdt ik opgenomen.
Ik kan blijven zeggen dat je hulp nodig heb maar dat moet je zelf beslissen. Trouwens die jongen die ook GHB verslaving had was een schat en je zag hem gelukkig worden ging sporten enz. Hij is nog steeds clean dat weet ik van een ander cliënt die ook in onze groep zat we bellen af en toe. Dus je weet dat GHB verslaving toch nog te behandelen maar het meeste moet je toch zelf doen.
Heel veel sterkte en een clean en gezond lichaam ook geestelijk
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wilwilwel zei:
Ik heb ook alles alleen moeten doen en kwam ook weer alleen thuis en niemand om steun van te krijgen. Ik heb nu ambulante behandeling en dat gaat goed ik vind het goed als jij dat ook doet.
Voor de opname en erna. Ik heb nog steeds een casemanager en een psychiater vanaf januari 2017.
Ik heb Jellinek als verslavingszorg. Maak niet uit voor hoelang want ze helpen je tot hun zeker weten dat je jou verslaving en andere problemen helemaal zelf verder kan.
Ik vind echt dat je hulp erbij moet nemen omdat elke verslaving vreselijk moeilijk is om clean te blijven.
Mij wilden ze niet opnemen omdat ik niet meer veel dronk. Ik heb thuis opgeschreven waarom ik wel opgenomen moest worden. Ze hebben 3 bladzijde gelezen. Twee maanden later werdt ik opgenomen.
Ik kan blijven zeggen dat je hulp nodig heb maar dat moet je zelf beslissen. Trouwens die jongen die ook GHB verslaving had was een schat en je zag hem gelukkig worden ging sporten enz. Hij is nog steeds clean dat weet ik van een ander cliënt die ook in onze groep zat we bellen af en toe. Dus je weet dat GHB verslaving toch nog te behandelen maar het meeste moet je toch zelf doen.
Heel veel sterkte en een clean en gezond lichaam ook geestelijk
Klik om te vergroten...

Ik heb absoluut hulp nodig en dat weet ik ook.

Ik loop bij de Brijder verslavingszorg en na m'n opnames zal ik gaan starten bij de intensieve zorg van de GGZ.

Ik zal daar ongetwijfeld ingesteld gaan worden op antidepressiva en therapieën gaan volgen. CGT, EMDR en groepstherapieën.

Alle hulp is ingeschakeld, het is nu alleen even nog een ruime 3 weken volhouden tot ik mag gaan afbouwen van de GHB én de diazepam. GHB afbouw vrees ik niet voor aangezien ik dat eerder heb gedaan en die is te doen in een detox, maar de benzo afbouw wel.. Die is verschrikkelijk. :(

Detox kennende zal ik binnen 2 weken op 0 staan van de benzo's terwijl ik die al sinds februari slik.. Maar goed, ik zal hoe dan ook door het stof heen moeten.

F.E.A.R. zei:
Wel bizar trouwens dat jij 12 uur door je afkick heen slaapt op Seroquel. Bij mij hielp het niks.
Klik om te vergroten...

In het verleden wel eens 150mg Seroquel genomen na een binch van 6 dagen. Nou heb het geweten 's ochtends. Toen moest ik 15ml pakken voor ik me weer normaal voelde. Die doseringen die je dan gemist hebt moet je dan inhalen. Maar dat zul jij zelf ook wel weten.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zal ook wel even 'n update eruit gooien over m'n status.

Nu enkele dagen stabiel op 4ml.

Met stabiel bedoel ik ook echt strikt stabiel. Geen minuut eerder of later, elke 2 uur. Dan blijft de spiegel GHB in je bloed redelijk gelijk. Alleen het laatste halfuurtje a kwartiertje voor m'n dosis is moeilijk. Dan wordt ik overvallen door somberheid, angstig, last van doemgedachtes en ben ik echt enorm prikkelbaar. Soms zo prikkelbaar dat ik gewoon uitval tegen die maat die me door alles heen sleept nu, dan heb ik zulke enorme schuldgevoelens achteraf.

Ik wil echt gaan leren om om te gaan met nare gevoelens. Ik als persoon kan gewoon slecht tegen negatieve gevoelens, alsof ik de werkelijkheid niet onder ogen wil komen. Wat natuurlijk ook gewoon zo is.

Enige wat ik kan doen is accepteren dat het m'n hersenen op dit moment zo werken. Thanks @Mindless , spiritualiteit sprak me nooit echt aan maar door jou probeer ik dingen te accepteren zoals ze zijn. In plaats van mezelf steeds af te vragen 'waarom?'.

Gisteren genoeg GHB in huis gehaald dat ik ook niet meer hoef af te spreken met die nare dealers en oude vrienden. Genoeg GHB om tot de detox stabiel te blijven op 4ml. Ik weet niet of ik nog ga afbouwen, dan leg ik mezelf weer druk op waar ik op dit moment weinig zin in heb. En als ik afbouw is het maximaal tot 3ml. Ben allang blij dat ik niet op 5ml zit elke 2 uur, 4ml en 5ml lijkt niet zo'n groot verschil maar dat is het zeker wel. Van 5ml raak je echt de weg kwijt uiteindelijk.

GHB is ook raar spul, want de ene dosis is de andere niet. Het kan echt elke keer anders vallen.

Voor alle recreatieve GHB gebruikers, pas op. Leer van mijn struggles, daarom hou ik dit topic ook bij.

Raver.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#8
Houden zo, nog twee weken te gaan. Laatst hoorde ik je nog praten over 5, dus het gaat vlugger dan je denkt. Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten omdat ik die slapeloosheid niet ervaar, maar het komt in zicht. Weet je familie nu inmiddels wel van je detox die eraan komt? Krijgen ze weer wat vertrouwen? Dat is namelijk wat ik hoop.

Heel veel succes! Zelf dag 9 op 2,5 diazepam. Maar soms zo moeilijk om niet te borrelen, en op andere momenten kan ik het laten. Ook soort haat / liefde.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Ik wil echt gaan leren om om te gaan met nare gevoelens. Ik als persoon kan gewoon slecht tegen negatieve gevoelens, alsof ik de werkelijkheid niet onder ogen wil komen. Wat natuurlijk ook gewoon zo is.

Enige wat ik kan doen is accepteren dat het m'n hersenen op dit moment zo werken. Thanks @Mindless , spiritualiteit sprak me nooit echt aan maar door jou probeer ik dingen te accepteren zoals ze zijn. In plaats van mezelf steeds af te vragen 'waarom?'.
Klik om te vergroten...
Awesome Raver. :)

Het hoeft ook niet meer te zijn dan accepterend zijn tegenover jezelf. Je hoeft geen spiritueel type of zo te worden. Een simpele praktische toepassing van bewustzijn in je leven brengen is de kern ervan. En inderdaad stoppen met 'waarom?' vragen. Trouwens, als je je deze dingen beseft (maar misschien nog niet naar handelt), dan ben je eigenlijk al op dit (spirituele) pad. Je ziet namelijk dat je gedrag verkeerd is en ziet zelfs wat er moet gebeuren. Dit is exact de bewustheid die je hier uit gaat trekken. Nu is het een kwestie van hier discipline en consistentie in aanbrengen.

Succes met alles. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Coffeecup zei:
nog twee weken te gaan
Klik om te vergroten...

Ruime 3 weken nog Coffeecup!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oh sorry!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Geen probleem. :)

Zo, de ochtend is ook weer bijna voorbij. De ochtend is voor mij de meest lastigste periode van de dag.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Is dat niet logisch? Je gedachten veranderen continu, dus daar kun je niet op bouwen/vertrouwen. Je moet doorzien hoe je jezelf constant aan het saboteren bent. Bewustzijn brengen in je doen en denken. Gericht worden op dat wat nooit veranderd (jezelf). Richten op dingen die veranderend zijn van aard is hopeloos.

En ik denk een correct inzicht dat je je afvraagt "wil ik wel stoppen?". Dat is het probleem. Dat herken ik ook in mijn eigen verslavingsgedrag. Er zijn tegenstrijdige verlangens. Natuurlijk wil je écht stoppen. Maar een andere kant van je wil graag nog eens iets gebruiken. Je zult door je onderbewuste heen en weer worden gesmeten tussen die verlangens zolang je nergens een solide fundering hebt.

Geen kritiek of zo hoor. Ik herken deze dingen in mezelf. Ik mag dan niet aan iets echt ernstigs verslaafd zijn, maar ik heb zo mijn dingen en het principe van geestelijke verslaving is overal hetzelfde. We neigen als mensen allemaal naar verslaving. Dat is de aard van het ego. De uitweg uit verslaving ligt hem er denk ik in om bewust te worden van alle zelf-sabotage. Je kunt niet op een sterk gevoel van wilskracht vertrouwen, want dat is er morgen misschien niet meer. Maar je wilskracht wordt wel sterker en consistenter als je eenmaal die fundering op/van bewustzijn begint op te bouwen. Wanneer je bewust bent kun je jezelf niet eens saboteren, want je doorziet de implicaties van je acties.

Down to earth praktische spiritualiteit. Try it. :)
Klik om te vergroten...

Maar wat bedoel je hier concreet mee dan? Fundering op/van bewustzijn opbouwen, tsja. Wat is dat? Hoe word je bewust? Als ik vanuit het standpunt van een leek kijk die van een verslaving probeert af te komen vind ik dit nogal vaag. Ik mis hier juist ‘down to earth’ praktische adviezen. Lijkt me dat mensen die van een verslaving af willen die bij uitstek nodig hebben.

Ik weet helaas weinig specifiek van verslavingspsychologie (wil me hier in de toekomst wel meer in gaan verdiepen) maar over het algemeen geldt: je kunt gedachten die leiden tot ongewenst gedrag leren ombuigen naar helpende gedachten, er op een andere manier mee om leren gaan, met de juiste therapie. Je kunt wel degelijk meer controle leren krijgen over veranderende gedachten, en daarmee over jezelf en over je gedrag. Die therapieën zijn over het algemeen behoorlijk praktijkgericht en de ideeën hierachter zijn m.i. zeker in de acute fase van verslaving een stuk beter ‘behapbaar’ dan spirituele uitlatingen zoals ‘je moet een fundering van bewustzijn opbouwen.’

Ik wil hiermee je advies niet teniet doen want psychologie en spiritualiteit kunnen prima samengaan, maar je hebt het zelf over een simpele praktische toepassing terwijl ik die net absoluut niet uit je reactie kan halen. Maar ik kan niet voor Raver spreken. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het bewust worden van jezelf en je zelf-saboterende gedachten vind ik toch een vrij praktische toepassing. Algemene mindfulness. En dat je gedachten altijd aan verandering onderhevig zijn is ook een vrij simpel concept om te begrijpen toch? Maar om het misschien nog wat concreter te maken wat betreft het 'dat wat niet veranderd': Je kunt je aandacht vestigen op het 'ik ben' gevoel, wat constant aanwezig is op de achtergrond. En dit tot je basis maken. Het hele punt is om vanuit een stabiele plek alle dingen die veranderen te aanschouwen. Want het probleem is dat "je" (spreek nu even in het algemeen) op het moment door die dingen (voornamelijk emoties) wordt geleid.

Het is goed te mixen met therapie. Vanuit die solide plek kunnen gedachten makkelijker "omgebogen" worden naar meer positieve gedachten. Maar vanuit spiritualiteit bekeken noem ik dit liever niet ombuigen want dit suggereert controle. De "persoon" die de controle uitvoert is echter deel van de aanschouwde veranderlijkheid (je bent niet de persoon, je ziet de persoon). Misschien maak ik het daarmee alweer te vaag... Scrap that...

Het komt er op neer dat je vanuit die "plek" van 'ik ben' een solide rustpunt/basis hebt. Waar je in je macht bent. Vanwaaruit het makkelijk is om te zien hoe je gedachten jou sturen en saboteren. Het zien hiervan is genoeg om dit onbewuste proces stukje bij beetje te laten stoppen. Het draait allemaal om bewustwording, waardoor mentale processen automatisch meer harmonieus zullen verlopen. Meer conventionele therapie draait meer om manipulatie imo, waarvan ik niet zal ontkennen dat het kan werken. Voor sommigen zal dat wellicht een meer praktische aanpak zijn. Spiritualiteit is zo direct, terwijl mensen vaak liever een stappenplan hebben. Praktisch toepasbaar betekent imo niet per definitie dat men met stappen dient te werken. Iedereen kan in principe bewust worden van de 'ik ben' en van daaruit mindfulness toepassen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Even een update:

Vanmiddag raakte ik even van slag, ik kon geen prikkels meer hebben. En raakte van alles geirriteerd. Daardoor ontwikkelde ik een soort paniekaanval waar ik bijna niet uitkwam.

M'n maat zei ook, je kunt vandaag weinig hebben. Dat klopt ook echt, geluiden, licht alles is me even teveel. Dan komt m'n angststoornis behoorlijk bovendrijven en ben ik meteen bang dat ik weer in een crisis ga belanden waar ik 3 jaar terug ook in beland ben. Toen voelde ik me ook een beetje zo.

Maar goed, vandaag is vandaag. En vandaag voel ik me gewoon even iets minder. Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen.

Raver
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Valium kun je nooit afbouwen in 2 weken toch? De acute afkick verschijnselen duren al bijna 2 weken bij cold turkey. Laat staan helemaal afbouwen in 2 weken.

Zo fucking zonde die valium afhankelijkheid.. Als ik het me goed herinner heb je die verslaving opgelopen omdat je te lang valium bent blijven slikken na je laatste ghb afkick?

Ik lees elke dag mee in je topic en hoop zo dat je dit overwint. Maar die kleine terugval met je vrienden nu weer.. Zo jammer. Ik snap het wel hoor. Je hebt je zinnen op de detox gezet dus is deze afbouw meer een soort bruggetje. Het komt wel weer goed allemaal.

Zet hem op. Veel sterkte.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
F.E.A.R. zei:
Zo fucking zonde die valium afhankelijkheid.. Als ik het me goed herinner heb je die verslaving opgelopen omdat je te lang valium bent blijven slikken na je laatste ghb afkick?
Klik om te vergroten...

Jup.. Die afhankelijkheid heb ik overgehouden aan m'n vorige GHB binch. Toen heb ik de diazepam methode toegepast aangezien ik nog niet heel lang GHB gebruikte en ik echt het gevoel had ik moet er nu vanaf.

Maar goed, GHB + valium is eigenlijk een kut combinatie. Je gedachtes raken behoorlijk in de war. Dat merk ik duidelijk nadat ik m'n dosis valium inneem. En toen ik de vorige keer de detox in ging kreeg ik enkele dagen voor de detox ook Diazepam voorgeschreven omdat ik slecht sliep. Nou, toen merkte ik helemaal verschil in m'n gedachtes. Niet dat ik echt 'verward' ben maar mentaal is t gewoon 'n beetje vaag haha. Maarja ik kan helaas nu eenmaal niet stoppen met die benzo's dus het is even niet anders.

Wat betreft die detox, ik zeg wel 2 weken, wellicht is het langer hoor maar ik heb eerder diazepam afgebouwd in de detox en toen kreeg ik pas afkick toen ik weer thuis was. Gezien de lange halfwaardetijd van Diazepam. Maarja ik ga me er nu niet druk om maken, dat zie ik dan wel. Nu eerst stabiel de detox bereiken.

Maar zonde is het zeker! @F.E.A.R.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nog maar 2 nachtjes tot detox, je kunt het! Heel veel succes.
S
SimmLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hey Raver,
Ik heb al die tijd mee gelezen en mee geleefd.
Heel veel succes en ik volg graag je updates!
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Succes raver!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."