Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
93 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sinds gisteren dus op 20mg.

Vandaag en vanacht (slapeloosheid) behoorlijk merkbare klachten.

Overmatig zweten, geluiden komen knetterhard binnen, lichamelijke onrust, nervositeit, stemmingswisselingen en soms (bijna) paniekaanvallen.

Dat laatste is vandaag al 3 keer voorgekomen, maar gelukkig kan ik dan meteen met een verpleegkundige hier zitten. Een luchtig kalmerend gesprek brengt me dan weer tot zinnen.

GHB afbouw is een piece of cake in tegen stelling tot benzo afbouw.

Voor de slapeloosheid nu 25mg Seroquel voorgeschreven gekregen.

Morgen naar 15mg, en vanaf morgen 3 dagen stabiel op een dosis.

Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stap van 20mg naar 15mg is vrij gemakkelijk verlopen. Op wat nervositeit, hoofdpijn, zweethandjes, nachtmerries en slapeloosheid na. Ik sport veel, ben constant bezig. Ik probeer mezelf af te leiden van de afkick. Mindset is alles!

Voor de slapeloosheid had ik Seroquel, maar daar werd ik vet duizelig en misselijk van bij wakker worden. Nu heb ik zo nodig 7,5mg Mirtazapine, maar heb daar vanacht geen gebruik van gemaakt.

Om half 9 5mg gekregen en vanavond om 22 00 nog een keer 5mg. 10mg dus vandaag.

Zondag aanstaande krijg ik om 22 00 m'n laatste tabletje 5mg Diazepam. Dan heb ik een Diazepam verslaving van ruim 7 maanden in 14 dagen afgebouwd. :rolleyes:

Raver. :wave:
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo Raver,

Heb zelf nu al ruim 2 jaar een ghb verslaving en lees met grote bewondering dit topic.
Ik ben zo trots op jou hoe je dit voor elkaar heb gebokst na uit zn diep dal te zijn gekomen. Daarentegen voel ik mijzelf nu een ongelooflijke sukkel aangezien ik blijkbaar gewoon niet sterk genoeg in mijn schoenen sta om dit zelf ook te kunnen. Wil je veel succes en sterkte wensen na deze lange rit die er nu toch heel positief uit lijkt te gaan zien.
Ik zal je zeker blijven volgen!
Greetszz Fredje
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
fredje zei:
Hallo Raver,

Heb zelf nu al ruim 2 jaar een ghb verslaving en lees met grote bewondering dit topic.
Ik ben zo trots op jou hoe je dit voor elkaar heb gebokst na uit zn diep dal te zijn gekomen. Daarentegen voel ik mijzelf nu een ongelooflijke sukkel aangezien ik blijkbaar gewoon niet sterk genoeg in mijn schoenen sta om dit zelf ook te kunnen. Wil je veel succes en sterkte wensen na deze lange rit die er nu toch heel positief uit lijkt te gaan zien.
Ik zal je zeker blijven volgen!
Greetszz Fredje
Klik om te vergroten...

Hulp vragen is ook een grote stap.. De eerste keer was dat persoonlijk voor mij ook heel erg moeilijk. Maar ik was er dit keer zo ontzettend klaar mee, dat ik alle hulp die er is met open armen heb ontvangen. Dit is niet m'n eerste opname, als ik alle keren dat ik in een kliniek heb gezeten ga tellen kom ik uit op 7 keer. Geen van de eerdere 6 keer was ik er van overtuigd dat ik kans maakte om voor eens en voor altijd een punt achter deze periode van GHB en andere verslavingen te zetten.

Dit keer ga ik er écht voor, vooral de laatste weken voor de detox hebben dit gevoel bij mij versterkt. Die wekkers die elke nacht af gingen voor m'n doseringen, de volledige uitputting, de wanhoop, de angst, het verlies van het contact met de werkelijkheid, het verlies van controle, de sociale problematiek, de maatschappelijke problemen. En vooral het feit dat ik mezelf niet meer kon zijn en mezelf volledig kwijt was. Elke ochtend de laatste weken voor de detox zat ik 's ochtends in de tuin een sigaretje te roken. En dan voelde ik vanuit het diepste van m'n hart; dit wil ik niet meer, dit is de aller laatste keer. GHB verslaving is zo'n verschrikking, walgelijk.
Ik was letterlijk op toen ik aankwam bij de detox, ik had het niet langer vol kunnen houden denk ik. Al met al, ik heb voor m'n gevoel nu écht met m'n volle verstand de beslissing gemaakt om voor herstel te gaan.

Tuurlijk, moeilijk is het zeker. Ik ben wel talloze keren op m'n bek gegaan met dat spul. Ik wou dat ik het nooit ervaren had, maar aan hadden heb ik nu niks. Ik sta aan het begin van m'n leven. Het is nu of nooit, ik blijf geen kansen krijgen.

13 februari 2016 ben ik uit huis gehaald door de crisisdienst omdat ik in een delirium zat die veroorzaakt was door slaapdeprivatie en GHB gebruik -6ml elke 1,5u-. Toen ik werd opgenomen was ik onderkoeld, uitgedroogd en delirant. Ik stond in de woonkamer wartaal uit te slaan, beschuldigde m'n ouders ervan dat ze me vergiftigd hadden en had levensechte hallicunaties.
Toen heb ik 1 week lang op de IC afdeling van Mentrum gezeten. Zelf weet ik er niks meer van, maar wel was het kantje boord. Als ik door blijf gaan na deze opname ben ik bang dat het m'n leven zal gaan eisen. Ik zal niet de eerste zijn die ik ken die eraan overlijdt.

Misschien helpen mijn struggles jou een beetje door de juiste keuze te maken en hulp te zoeken. 2 jaar GHB verslaafd is niet niks, blijkbaar sta je ergens wel sterk in je schoenen, want ik trok het nooit langer dan 6 maanden.
Thanks voor je waardering.

Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
VlotteSpeed zei:
Ik slik ook 2,5 mg Lorazepam elke dag voor 3 jaar ongeveer nu.
Is het een zware afkick?
Behalve slaapproblemen wat me logisch lijkt.
Klik om te vergroten...

2,5mg is omgerekend 25mg Diazepam. Het is zeker zwaar , maar ik bouw het nu in 2 a 3 weken af omdat ik in een detox zit. Dat is echt snel namelijk.
Maar als je het met je huisarts bespreekt kan je vaak wel langzamer afbouwen.
Als je gaat afbouwen wordt je meestal overgezet op Diazepam vanwege de lange halfwaardetijd.

En tja, als ik bezig blijf etc gaat het wel goed. En wat is zwaar? Ik kan niet beoordelen of jij het zwaar gaat vinden. Sommige mensen kunnen het vrij goed aan, mindset is alles.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
De stap van 15mg naar 10mg is heel erg zwaar gevallen.

Kon niets anders dan in m'n bed liggen gisteren. Geluid en licht kwamen zo keihard binnen, trillerig, zweten, angstig, nervositeit, spierpijn, verhoogde spierspanningen, knallende koppijn en slapeloosheid.

Vanacht gebruik moeten maken van Mirtazapine tegen de slapeloosheid. De sufheid die de Mirta met zich mee brengt heeft me redelijk goed de ochtend door gesleept. Ga zometeen een uur wandelen en daarna even wat in de sportschool doen hier. Gisteren heb ik teveel toegegeven aan de ontwenning denk ik, vandaag gaat het wel iets beter omdat ik bezig probeer te blijven. Al was dat gisteren voor m'n gevoel gewoon niet te doen.

Wel ga ik nu zakken in stapjes van 2,5mg minder per 3 dagen in plaats van 5mg. 5mg minder nu zou ook meteen een afbouw zijn van 50%.

Al met al.. Benzo afkick sucks!

Raver.
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo raver, en andere geïnteresseerde,

Fijn raver dat je toch nog wel steeds van de ghb af bent al heb je het zo te horen behoorlijk moeilijk met het afbouwen van benzos. Probeer vol te houden en niet toe te geven maar dat hoeft niemand jou te vertellen uiteraard :wink: dikke pluim voor jou maat! Hier gaat het minder goed mag ik wel zeggen.

De laatste dagen is het weer flink raak met combi’s van coke en ghb, weinig geslapen en gegeten en eigenlijk zit ik op een punt dat ik er echt helemaal klaar mee ben!
Uiteraard was de verleiding weer zo groot aangezien ik een bulkje coke heb ingeslagen. (getest op 76%) kon het niet voorbij laten gaan in de verstandsverbijstering waarin ik de afgelopen dagen verkeer:((

Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik dit alles opmaak en er dan volledig mee op ga houden
( de drugs ) uiteraard. Ik verkeer op dit moment weer in een goddelijke stemming waarin het lijkt alsof de wereld even stilstaat en ikzelf voorbij kom racen.
Makkelijk om het op dit moment te zeggen natuurlijk maar heb het ook met een goede vriend afgesproken dat dit de laatse coke-ghb binge word!
Van de coke kan ik afblijven dat weet ik van mijzelf, de ghb word een ander verhaal aangezien ik dat juist nodig heb om te overleven. Maargoed, ik hou jullie op de hoogte. Fijn weekend een ieder! Peace!
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoelang slikde je de benzo dagelijks?
Vast ergens terug te halen maar weinig tijd.
Ik zit er zelf al 3 jaar dagelijks aan vast namelijk.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
VlotteSpeed zei:
Hoelang slikde je de benzo dagelijks?
Vast ergens terug te halen maar weinig tijd.
Ik zit er zelf al 3 jaar dagelijks aan vast namelijk.
Klik om te vergroten...

Sinds begin februari dit jaar. Gemiddeld 30mg Diazepam per dag, en 2 a 3 keer per week 1 tot 2,5mg Lorazepam.

Nu de 2e dag op 7,5mg diazepam en ik voel me prima. De échte klap komt pas enkele dagen nadat ik op 0 sta vanwege die lange halfwaardetijd en het stapeleffect van de Diazepam. Gelukkig zit ik nog steeds veilig in de detox, en ik mag niet eerder weg tot ik hersteld ben van de afkick.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Aller laatste update:

Ik zeg bij deze gedag tegen iedereen die dit topic gevolgd heeft. Het heeft me echt goed geholpen om mezelf door de ellende heen te slepen richting de detox. Bedankt voor alle tips, steun maar toch ook de nodige kritiek.
Dit topic herinnerd me gewoon teveel aan de periode, ik wil beginnen met het focussen op de toekomst. Vandaar m'n laatste update.

Hulde.

Thanks voor het lezen.

Mind you're steps with GHB. :wink:

Raver.
K
KonijnLid
01-01-2024, 00:00
#11
Succes en veel sterkte gewenst voor jou in de toekomst!
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goed bezig raver en heel veel succes met de laatste stappen detox en uiteraard het proces erna!
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver topper.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nu ik toch weer op DF ben geeindigd door verveling hier in de detox maar even een update eruit gooien.

3e dag zonder Diazepam nu. In ongeveer 3 weken afgebouwd na 8 maanden dagelijks geslikt te hebben.

Gisteravond het idee dat ik echt klachten begon te krijgen. Tijdens het afbouwen ook klachten gehad. Maar niet zo heftig lichamelijk, op zweethandjes en wat stijve spieren.

In de namiddag/begin van de avond begon ik te zweten onder m'n oksels, wat ik normaal nooit heb. Daarnaast (heftige) zweethanden, stijve spieren (tegen trillerig aan), spierpijn, nervositeit/spanning, hoofdpijn, slapeloosheid en een heel ongemakkelijk beklemmend gevoel op m'n borstkas wat uitstraalt naar m'n keel/hals.

Door dat gevoel ga ik onbewust hyperventileren, en dat hyperventileren zorgt voor weer meer klachten. Zoals angst, hartkloppingen, benauwdheid en het gevoel alsof je keel dichtgeknepen wordt.

Vooral m'n schouders en nek spieren staan stijf van de spierspanning. Wat zich uit in enorme hoofdpijn, en ik denk ook dat het ongemakkelijke gevoel op m'n borst het gevolg is van de spierspanningen.

Damn benzo's! Hopen dat het niet erger wordt, pas de 3e dag zonder.. Piek komt rond de 5e a 6e dag zonder. Althans dat was mijn ervaring van m'n vorige benzo afkick. (9mnd 100mg Oxazepam p/d, overgezet op 50mg Diazepam in de detox. In 3 weken afgebouwd).

Is dit herkenbaar voor mensen?

Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dit is het gevolgde afbouwschema.
Dagelijks 30mg.

08:00 13:00 18:00 22:00
5mg 5mg 5mg 15mg

Dag 1: 30mg
Dag 2: 25mg (13:00 dosering eruit)
Dag 3: 25mg
Dag 4: 20mg (22:00 dosering 5mg minder)
Dag 5: 20mg
Dag 6: 20mg
Dag 7: 15mg (18:00 dosering eruit)
Dag 8: 15mg
Dag 9: 15mg
Dag 10: 10mg (22:00 dosering 5mg minder)
Dag 11: 10mg
Dag 12: 10mg
Dag 13: 7,5mg (08:00 dosering naar 2,5mg)
Dag 14: 7,5mg
Dag 15: 7,5mg
Dag 16: 5mg (08:00 dosering eruit)
Dag 17: 5mg
Dag 18: 5mg
Dag 19: 2,5mg
Dag 20: Klaar.

Totaal dus een kleine 3 weken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Raver

Weet je al wat je gaat doen als je ontslagen wordt uit de kliniek?

Ik bedoel, helemaal stoppen met drugs of toch niet? (Dan bedoel ik andere drugs als GHB en benzo's want lijkt me duidelijk dat je daar echt helemaal klaar mee bent)

Ik ben wel benieuwd hoe jij je toekomst ziet op dat gebied.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
@Raver

Weet je al wat je gaat doen als je ontslagen wordt uit de kliniek?

Ik bedoel, helemaal stoppen met drugs of toch niet? (Dan bedoel ik andere drugs als GHB en benzo's want lijkt me duidelijk dat je daar echt helemaal klaar mee bent)

Ik ben wel benieuwd hoe jij je toekomst ziet op dat gebied.
Klik om te vergroten...

Intressante vraag.

Ik zal in maart weer helemaal op vrije voeten staan. Ik wordt eind oktober ontslagen uit deze kliniek en dan zal ik voor 12 of 20 weken een nabehandeling gaan volgen in een andere kliniek. De eerste 10 of 6 weken zullen helemaal intern zijn, en daarna zal ik vrijheden gaan krijgen. Om thuis te gaan oefenen.

Hoe ik de toekomst zie op het gebied van middelen is vrij simpel. Ik wil me volledig gaan weerhouden van elk middel. Dus ook geen alcohol en wiet. Ik heb na de talloze keren wel geleerd dat ik te verslavingsgevoelig ben om me uberhaüpt nog te gaan wagen aan drugs.

Al m'n GHB terugvallen begonnen niet met GHB maar begonnen met het gebruiken van alcohol en wiet. Eerst sla ik volledig door in die middelen voor ik me durf te wagen aan GHB. Ik zal mezelf voor de gek houden als ik zeg dat ik wel recreatief zal kunnen gebruiken. Want dat is gewoon niet zo, ik kan niet recreatief gebruiken. En ik wil het ook niet meer, acceptatie dat het niet meer kan is misschien wel het belangrijkste van allemaal.

Hoe ik het lange clean zijn wil bereiken is ook vrij simpel, doen wat ik geleerd heb in de 12 stappen kliniek. Daarnaast zal ik me weer gaan focussen op het volgen van 12 stappen meetings (Narcotics Anonymous, Cocaine Anonymous). Het daarbij behorende 'programma' gaan volgen. En dag voor dag leren leven, vandaag gebruik ik niet, en morgen zie ik het wel. Op die manier leven werkt voor mij heel goed. Ik heb een cleantijd van 1,5jr weten te bereiken toen ik goed werkte aan het 'programma'. Het 'programma' staat voor meerdere dingen zoals; het schrijven van de 12 stappen, bellen met mede addicts, bellen met m'n 'sponsor' en de 12 stappen met hem bespreken, bijwonen van meetings, het doen van service op meetings, dag voor dag leven en het allerbelangrijkste.. Niet die eerste drug pakken. Ik geloof er echt in dat 1 teveel is en 1000 nooit genoeg.. Want wat is er bijvoorbeeld leuk aan 1 biertje? Of 1 jointje? Of 1 dosis GHB? Bij mij is het meteen volgas doorgaan tot alles op is of daarna nog meer halen. Ondanks alle ellende die ik gehad heb door verslaving. Dat telt dan gewoon niet meer. Ik ben dan kortgezegd 'machteloos' tegenover mezelf of de verslaving.

Verslaving is voor mij meer dan een gewoonte, ik aanschouw het als een ziekte. Een ziekte waar ik in gebruik moeilijk vanaf kan komen, maar wanneer ik clean ben en blijf kan ik er goed mee leven.

Ik zeg niet; 'ik gebruik nooit meer!' , want dan wordt ik gek. Maar ik hou het klein, dag voor dag.. En als je dat maar lang genoeg volhoud wordt het een manier van leven. En dan kun je mooie dingen bereiken. Cleantijden van meerdere jaren (3jr, 5jr, 7jr, 10jr, 15jr, 21jr, 32jr) heb ik allemaal gezien op meetings. En die mensen waren allemaal net zo naar de klote als mij op hun eigen manier in gebruik.

Denk dat ik heb wel duidelijk heb uitgelegd zo. :tongueout:

Edit;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Twaalfstappenprogramma

Het programma is spiritueel, en soms het is niet voor elke verslaafde werkzaam. Het moet je wel liggen vind ik.

Raver.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Nu 42 dagen geen benzo's meer op, en zo'n 2 maanden geen GHB
Klik om te vergroten...

Misschien een keer lelijke dingen gezegd.
Maar dat waren gewoon frustratie als nieuwe hier.

Maar lekker bezig! Hoop dat als je thuis bent dat je je omgeving, vrienden, levenstyle of whatever kan veranderen om niet terug te vallen.

Succes!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dankjewel. Zoals gewoonlijk weer zo moe als een hond maar wel heerlijk geslapen. Nu onderweg naar het werk. Iets wat ik altijd weet vol te houden. Hoop dit keer dat die moeheid vlug verdwijnt. Ik wil gewoon clean blijven, en niet telkens maar een half jaar. En dan weer terug bij af. De tijd dat ik er zelf niet meer uit kom gaat anders echt ooit komen. En dat mag nooit gebeuren!
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#20
Raver zei:
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, geen telefoon voor het slapen, warme douch pakken, sporten, slaapthee. Niks werkt echt goed. Kwestie van tijd is het sowieso maar het verbaast me dat dit al enkele weken duurt en er eigenlijk geen verbetering is.
Klik om te vergroten...

Zou mij niet verbazen als dit nog maanden aan kan houden, hoe vervelend ook. Je hebt heel wat te verwerken volgens mij en je hersens zijn behoorlijk gewend geraakt aan allerlei onnatuurlijke middelen. Mijn ervaring is trouwens ook dat slapen sowieso veel minder goed gaat als je ouder wordt. Ik slaap lang niet meer zo goed als toen ik jonge twintiger was of in de pubertijd. Gaat ieder jaar weer wat verder achteruit helaas.
Goede maatregelen hoor. Aantal dingen die je nog erbij kan proberen zijn:

Slaap in een pikdonkere kamer. Hoe donkerder (en stiller) hoe beter.

Doe dingen die weinig mentale capaciteit vragen voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld mediteren, lezen (boek of krant, geen scherm), puzzels oplossen zoals sudokus of kruiswoordraadsel. Of seks natuurlijk; het beste slaapmiddel. :tonguewink:

Nog 1 die voor mij goed werkt is veel bewegen ipv sporten. Dus een wandeling van een halve dag op je vrije dag, ipv keihard rennen voor een uurtje.
Ik was vorig jaar bijna een maand op wandelvakantie, iedere dag 6+ uur door de bergen lopen. Merkte toen wel echt dat mijn slaapritme en hoeveelheid slaap zo goed werden dat ik me echt uitgerust voelde. Weken op rij. Dat had ik niet meer gehad in jaren. Misschien een idee als je door die ellendige klinieken heen bent en echt eens tijd voor jezelf wil nemen. Moet je wel een beetje passie voor hiken en de bergen hebben natuurlijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."