Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
101 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Even een update mensen:

Ik heb toegestemd in het 'plan' van de verslavingszorg in de hoop dat ik zsm op de wachtlijst wordt geplaatst voor een detox. Ik heb hun nodig voor een detox.

Ik ben zelf wel zeer stabiel aan het doseren en ik zou eventueel zelf ook wat af kunnen bouwen. Ik weet hoe dat gaat in een kliniek alleen ben ik overdags wel in staat in dat vol te houden alleen zijn de nachten een struikelpunt.

Ik zal eerlijk zijn, niet voor jullie maar vooral om het van me af te schrijven. Ik heb een periode 5ml elke 2 uur gebruikt, aanvankelijk meer dan ik hier toegaf. Maar dat maakt niet uit, zo zit ik soms in elkaar als ik gebruik. Ik weet soms niet eens waarom ik niet eerlijk ben over gebruik maar dat zit er zo ingesleten omdat ik voor de buitenwereld zo extreem gesloten moet zijn. Op m'n werk, school en sommige familieleden bijvoorbeeld.

Maar goed even verder, ik heb nu 24u op 4.7ml gezeten en ga vandaag naar 4.4ml. Vanacht is het goed gegaan met m'n stabiliteit, dit is cruciaal zoals ik al vaker heb uitgelegd. GHB heeft een zeer korte halfwaardetijd waardoor je ontwenning steeds meer toeneemt mits je optijd doseert. In de detox krijg je ook 's nachts elke 2 uur GHB namelijk. Maar om jezelf soms wakker te krijgen 's nachts is moeilijk als je zo extreem vermoeid bent. Ik slaap namelijk elke nacht een gebroken nacht, en vaak kort. Waardoor ik soms door me wekkers heen slaap, en dan? Hoe dan verder? Na 4 uur na je laatste dosis werkt de normale dosis niet. Dan blijf je in ontwenning, en dan kan je niet functioneren. Met de nadruk op niet, dit heeft echt niets te maken met doorzettingsvermogen etc. Dat gaat gewoon niet als je verplichtingen hebt. Je raakt namelijk mentaal ook verward.

Maar ik ga vandaag dus naar 4.4ml en we zien wel hoe dat gaat.

Straks om 15.30 een afspraak met m'n coördinerend behandelaar bij de desbestreffende verslavingszorg. Dan weet ik meer over hoe nu verder met de opnames. Ik hoor vanmiddag dus de wachttijd. Kijk 3 of 4 maanden ga ik dit gewoon niet volhouden. Dus dan zal ik zelf actie moeten ondernemen. Maar ik hoop zo oprecht dat dat niet nodig is.

Voor nu 'n update.

En laat me gewoon in m'n recht en waarde alsjeblieft. Ik weet zelf hoe dit aan te pakken, ik sta open voor tips maar niet voor oordelen en over hoe ik dit beter zou moeten aanpakken. Ik heb zelf meerdere GHB-verslavingen gehad en ervaringsdeskundigheid is meer waard dan meningen. Vind het jammer dat ik dit erbij moet zetten maar jullie weten allemaal dat ik gister het forum bijna wou verlaten.

Raver

pinkie zei:
Ik lees al een hele tijd mee op het forum, is eigenlijk gestart door mijn interesse in de hele opiaten problematiek. Ik heb deze account gemaakt om je veel goede moed toe te wensen Raver! Ik hoop van harte dat het je gaat lukken deze keer (sorry dat ik hier zo binnen kom walsen), good luck kerel
Klik om te vergroten...

Bedankt pinkie. En welkom op het forum.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
Even een update mensen:

Ik heb toegestemd in het 'plan' van de verslavingszorg in de hoop dat ik zsm op de wachtlijst wordt geplaatst voor een detox. Ik heb hun nodig voor een detox.

Ik ben zelf wel zeer stabiel aan het doseren en ik zou eventueel zelf ook wat af kunnen bouwen. Ik weet hoe dat gaat in een kliniek alleen ben ik overdags wel in staat in dat vol te houden alleen zijn de nachten een struikelpunt.

Ik zal eerlijk zijn, niet voor jullie maar vooral om het van me af te schrijven. Ik heb een periode 5ml elke 2 uur gebruikt, aanvankelijk meer dan ik hier toegaf. Maar dat maakt niet uit, zo zit ik soms in elkaar als ik gebruik. Ik weet soms niet eens waarom ik niet eerlijk ben over gebruik maar dat zit er zo ingesleten omdat ik voor de buitenwereld zo extreem gesloten moet zijn. Op m'n werk, school en sommige familieleden bijvoorbeeld.

Maar goed even verder, ik heb nu 24u op 4.7ml gezeten en ga vandaag naar 4.4ml. Vanacht is het goed gegaan met m'n stabiliteit, dit is cruciaal zoals ik al vaker heb uitgelegd. GHB heeft een zeer korte halfwaardetijd waardoor je ontwenning steeds meer toeneemt mits je optijd doseert. In de detox krijg je ook 's nachts elke 2 uur GHB namelijk. Maar om jezelf soms wakker te krijgen 's nachts is moeilijk als je zo extreem vermoeid bent. Ik slaap namelijk elke nacht een gebroken nacht, en vaak kort. Waardoor ik soms door me wekkers heen slaap, en dan? Hoe dan verder? Na 4 uur na je laatste dosis werkt de normale dosis niet. Dan blijf je in ontwenning, en dan kan je niet functioneren. Met de nadruk op niet, dit heeft echt niets te maken met doorzettingsvermogen etc. Dat gaat gewoon niet als je verplichtingen hebt. Je raakt namelijk mentaal ook verward.

Maar ik ga vandaag dus naar 4.4ml en we zien wel hoe dat gaat.

Straks om 15.30 een afspraak met m'n coördinerend behandelaar bij de desbestreffende verslavingszorg. Dan weet ik meer over hoe nu verder met de opnames. Ik hoor vanmiddag dus de wachttijd. Kijk 3 of 4 maanden ga ik dit gewoon niet volhouden. Dus dan zal ik zelf actie moeten ondernemen. Maar ik hoop zo oprecht dat dat niet nodig is.

Voor nu 'n update.

En laat me gewoon in m'n recht en waarde alsjeblieft. Ik weet zelf hoe dit aan te pakken, ik sta open voor tips maar niet voor oordelen en over hoe ik dit beter zou moeten aanpakken. Ik heb zelf meerdere GHB-verslavingen gehad en ervaringsdeskundigheid is meer waard dan meningen. Vind het jammer dat ik dit erbij moet zetten maar jullie weten allemaal dat ik gister het forum bijna wou verlaten.

Raver



Bedankt pinkie. En welkom op het forum.
Klik om te vergroten...
Ik duim dat de wachttijd voor een detox-opname meevalt.
En fijn dat je toch gebleven bent!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Raver

Dus toch vuurwerk lol. :tongueout:

Ach ja, Ultras Amsterdam. Ik had het kunnen weten lol. :tongueout:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb toch maar gewoon gegeten net. Het werd een soort mentale kwestie, wat ik wel of niet kan eten. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, ben zichtbaar afgevallen en voel me gewoon zwakker.

Ik eet niet genoeg, alleen omdat ik 'bang' ben dat de dosissen niet werken ofzo. Maar dat slaat nergens op, tuurlijk heeft het invloed maar hoe weinig ik heb gegeten de laatste dagen is niet goed :tongueout:

Ik drink wel shakes etc maar dat is echt maar een aanvulling. Daar kan ik niet op leven.
M
MercedeszLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gewoon goede hulp zoeken en het beste is als een goede vriend je helpt met het afkicken van..
Verslavingsarts/zorg helpen je alleen maar meer de shit in, dat weet ik uit meerdere ervaringen.
Mijn zus is er helaas niet meer door een overdosis Heroïne en het gebruik van andere middelen, zoals:
Ghb, speed, amfetamine, coke etc.. Ik heb haar zien lijden en dat vond ik zo erg om te zien.
Daarom gun ik jou ook een normaal/goed leven en blijf gewoon van de troep af.
Gebruik alleen hasj of wiet, dan gaat er helemaal niks fout.
Ik zelf heb een methadon verslaving omdat ik ook aan de hero zat..
Ik ben op op het randje van de dood gezeten, maar godzijdank ben ik er weer helemaal boven op
gekomen door niks meer te gebruiken alleen methadon.
Ik hoop zo dat jij het juiste pad vind en weer een goed leven mag lijden..
Mensen oordelen snel, dat weet ik.. maar hebben totaal geen benul wat er in iemand zijn hoofd
rond spookt. Ik ben er van af gekomen door aan de methadon te gaan, praten met hele goede vrienden
die dichtbij me staan en gewoon proberen de positieve gedachtes in je op te laten komen..

Als er iets is, kan je bij mij terecht.. ook al ken ik je niet, leef ik met je mee.
Kom op! Het gaat je lukken man!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt man!

Heftig verhaal..

Ik merk dat ik mezelf echt door het afbouwen heen moet slepen. Het proces is een zeer uitputtend mentaal proces, lichamelijk gaat het wel maar mentaal..

Elke ochtend weer, zo extreem neerslachtig. Wat er dan allemaal door m'n hoofd heen spookt is niet gezond meer. Zó negatief, maar ik accepteer het. Het hoort bij dit proces, maar ik pep mezelf wel op. Ik kijk mezelf in de spiegel aan en zeg tegen mezelf: JIJ KAN DIT AAN!

Klinkt zo raar, maar het geeft me de kracht die ik gewoon nodig heb. Want GHB is zo listig en sneaky, helemaal op momenten dat je je zwak voelt hoor die fles bijna roepen.

Maar gelukkig weet ik uit ervaring dat meer nemen alles juist erger maakt. Meer nemen gaat lijden tot ellende en toch weer die klote detox.

Ook zie ik het als 'n overwinning voor mezelf tegenover de verslavingszorg. Want ik loop daar al zó lang maar m'n wonden worden alleen maar dieper. De echte kern van mijn probleem (PTSS, angst/paniekstoornissen) is nooit geen enkele keer naar omgekeken daar.
Alleen maar therapieën waar ik onderhand mee doodgegooid wordt. Want stel je voor dat iemand clean wordt en clean blijft.. Dan hebben ze een klantje minder. Klinkt vergezocht, niemand hoeft het hier mee eens te zijn maar voor mij is dat echt een overtuiging.

In m'n eerdere opnames in een 12-stappenkliniek heeft de psychiater daar toen een rapport geschreven over m'n mentale problemen en een advies geschreven naar mijn verslavingszorg over dat er zsm met een SSRI en EMDR gestart moet worden. Maar daar hebben ze amper tijd voor, of er werd niet op ingegaan.

Momenteel zit ik nog maar op 3ml! Al 2ml gezakt, geweldig.

En m'n vervolg programma wordt toch echt intensieve zorg bij de GGZ. De verslavingszorg helpt me nu alleen met de GHB-problematiek en ze zijn een stok achter de deur voor als ik alsnog de detox in zou moeten 14 augustus. Maar ik hoop dat dat niet zo ver hoeft te komen en dat ik er zelf vanaf kom. Want daar ga ik écht ten koste van alles voor. Ik haat GHB zo intens! Bah bah bah.

Raver.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Raver Ben je niet bang voor de interne schade dien GHB heeft aangericht en blijft aanrichten wanneer je het neemt? Deze overtuiging heeft mij wel geholpen om andere drugs makkelijker uit m'n hoofd te krijgen. Ik begrijp dat dit in jouw geval te kort door de bocht is, omdat je al lang in een diepe verslaving genesteld zit. Maarja iedere denkstap in de goede richting is toch mooi meegenomen, niet?

Goed bezig dat je nu al zelfstandig 2ml bent afgebouwd, keep it up man!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Koffieboon zei:
@Raver Ben je niet bang voor de interne schade dien GHB heeft aangericht en blijft aanrichten wanneer je het neemt? Deze overtuiging heeft mij wel geholpen om andere drugs makkelijker uit m'n hoofd te krijgen. Ik begrijp dat dit in jouw geval te kort door de bocht is, omdat je al lang in een diepe verslaving genesteld zit. Maarja iedere denkstap in de goede richting is toch mooi meegenomen, niet?

Goed bezig dat je nu al zelfstandig 2ml bent afgebouwd, keep it up man!
Klik om te vergroten...

Bang niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat het schade aanricht. Vooral mentaal doet het veel met je.

Maar dat heeft mij er nooit van weerhouden om drugs en uiteindelijk GHB te gebruiken.

Ik heb veel als minderjarige veel drugs gebruikt, met name stimulanten. Ik weet zeker dat die periodes schade hebben aangebracht. Merkte toen echt verschil in m'n concentratie en geheugen, en vooral stemmingsproblemen.

En ook als je kijkt naar waar GHB van gemaakt wordt.. Ja er ontstaat een chemische reactie, maar de vloeistof is niet 100% GHB. Deels water maar ook heel veel zout en reststoffen. Als je dat spul ruikt denk je eigenlijk maar 1 ding, dat kan niet goed voor je zijn.

Voor nu hou ik me daar niet mee bezig, ik heb het nu eenmaal nodig om te kunnen functioneren.
En dat vind ik sowieso best een raar idee hoor..

En thanks man. Nog 3ml te gaan.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gister avond een slippertje gemaakt.. 2ml extra genomen toen ik ontwenning had na het eten.

Afspraken gemaakt met m'n afbouw maat, die heeft alle GHB nu op z'n kamer geplaatst met de deur op slot. Hij was not amused, maarja logisch..

Hoe stellig ik ook zei, dat doe ik dus niet, is wel gebeurd. Heel ergerlijk, zo extreem verslavend. Alleen is afbouwen nauwelijks te doen denk ik, gelukkig heb ik iemand die me helpt. Ik kon er normaal prima vanaf blijven maar die somberheid en angsten sleepte me haast naar die verschrikkelijke fles GHB.

Maar goed, KUT!

En nu gewoon doorpakken.

Vanacht stabiel gebleven op 3ml, en vanmorgen gewoon gezakt naar 2,8ml. En dat gaat tot nu toe prima. Gelukkig maar, het heeft niet tot een heftige terugval geleid maar ik zie het wel zo. Terwijl ik me mentaal écht oprecht sterk voelde, of voel tegenover de afbouw en GHB. Maar zo zie je maar. Verslaving is krachtiger dan wilskracht.

De GHB krijg ik nu gewoon elke 2 uur aangereikt, dat kreeg ik al alleen de koelkast stond vol met GHB. Dat deed me niets, tot een zwak moment gisteren, op een moment dat ik even alleen was. Bah, zo ben ik gewoon niet. Dat is m'n verslaving.. Ik ben een oprecht eerlijk persoon en het doet pijn om 1 van me beste maten op deze manier pijn te doen.

Maar als ik een topic bijhou moet ik ook alles wat er gebeurd hier updaten vind ik.

2,8ml nu dus, vanwege m'n taakstraf morgen blijf ik 1 dagje stabiel. Kan geen bloeddruk etc meten als ik niet bij m'n maat ben.

Ook is 1 fles GHB bijna op, morgen ga ik over op een andere GHB. Volgens de verkoper was het dezelfde batch maar goed, dat moeten we ook maar zien.

Voor nu deze update.

Raver
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Verslaving is krachtiger dan wilskracht.
Klik om te vergroten...

Precies dit man en dat is dus de definitie van verslaving. Beter dat je de draad gewoon weer hebt opgepakt en nog steeds aan het afbouwen bent vanaf 2.8. Keep it up!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#11
Knappe prestatie ‘al’ op 2,8 ml. Je gaat goed vooruit
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zometeen om 10 00 naar 2,6ml.

Wel merk ik dat de ochtenden mentaal echt het zwaarste zijn altijd pff. Moet mezelf er echt doorheen slepen gewoon. Gelukkig knap ik richting de middag altijd lekker op dus daar ga ik nu ook gewoon vanuit.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goedzo! Hoe gaat het met slapen? Als deze positieve afbouw zich voort zet, ben je er voor je geplande detox vanaf.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Coffeecup zei:
Goedzo! Hoe gaat het met slapen? Als deze positieve afbouw zich voort zet, ben je er voor je geplande detox vanaf.
Klik om te vergroten...

Slapen gaat prima! Althans, wordt wel elke 2 uur gewekt voor m'n dosis maar daarna slaap ik prima verder.

Ik slaap ongeveer van 22 00 tot 07 00, na m'n dosis van 08 00 probeer ik altijd nog even te slapen. Soms lukt dat, soms ook niet.

Dan sta ik gewoon op en ga ik me vaste dingentjes doen. Huishoudelijke taken, douchen, stukje fietsen, wat eten etc. Maar verder hou ik ook gewoon goed m'n rust, ik heb geen verplichtingen de aankomende 2 weken dus dat scheelt enorm.

Als ik zo doorga ben ik er zeker eerder vanaf dan de geplande datum voor de detox. Maar goed, ik ben er nog niet vanaf. Nog 2,6ml te gaan.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Raver, fijn dat het je gelukt is om toch positief te blijven na je terugval!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Verslaving is krachtiger dan wilskracht.
Klik om te vergroten...
Koffieboon zei:
Precies dit man en dat is dus de definitie van verslaving.
Klik om te vergroten...
Maar je wilskracht kun je trainen/vergroten. Verslaving is niet per definitie krachtiger dan wilskracht. Als dat zo was, kon je het net zo goed meteen opgeven. (opbouw van) Consistentie in wilskracht kan verslavingspatronen doorbreken.

Goed bezig trouwens Raver. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Update

Hele dag op 2,6ml.

Lichamelijk gaat het allemaal ok.

Maar mentaal.. Cravings, somberheid en onrust. Na m'n dosis voel ik me 'n uurtje prima maar daarna beginnen de mentale klachten. Dit had ik in de detox ook dus ik weet dat het erbij hoort, maar het langzame nuchter worden heeft echt z'n nadelen. Maar ik moet niet vergeten waar ik het voor doe, een GHB vrij leven. Het grootste voordeel hiervan is dus van de GHB af zijn!

Maar op dit moment denk ik alleen maar aan: hoelang nog tot m'n volgende dosis pfff. Zo fucking vermoeiend en ergerlijk.

Afbouwen van GHB = zwaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe was dat dan de vorige keer/keren Raver? Toen er geen sprake meer was van lichamelijke afhankelijkheid. Was de depressie en onrust toen vrijwel weg?

Ik merk namelijk bij mezelf dat (misschien soms subtiele) depressie en onrust (verveling schaar ik ook onder onrust) eigenlijk altijd de redenen zijn geweest om middelen te nemen, zij het een paar biertjes of voornamelijk wiet. Het is zo belangrijk om je super bewust te zijn van eventuele depressie/onrust, want middelengebruik sluipt er zo in. En dat is zo te lezen geen optie met ghb...
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#19
93D2748B-7E92-41C9-B945-D4D7B68BA041.gif
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Hoe was dat dan de vorige keer/keren Raver? Toen er geen sprake meer was van lichamelijke afhankelijkheid. Was de depressie en onrust toen vrijwel weg?

Ik merk namelijk bij mezelf dat (misschien soms subtiele) depressie en onrust (verveling schaar ik ook onder onrust) eigenlijk altijd de redenen zijn geweest om middelen te nemen, zij het een paar biertjes of voornamelijk wiet. Het is zo belangrijk om je super bewust te zijn van eventuele depressie/onrust, want middelengebruik sluipt er zo in. En dat is zo te lezen geen optie met ghb...
Klik om te vergroten...

De somberheid en cravings zullen nog enkele dagen tot weken blijven hangen, ook eventuele slaapproblemen.

Voorbeeldje: Toen ik thuis kwam uit de detox vorig jaar heb ik het hele huis afgezocht in de hoop dat er nog ergens een beetje GHB zou liggen. Ik kon wel janken toen ik besefte dat er niets meer was. En dan kom je net uit de kliniek, waar ik totaal verslagen binnen kwam. Ik was oh zo blij dat ik eindelijk kon gaan afbouwen.. Zo'n enorm verschil.

Ik heb voor mezelf al een hele route uitgestippeld wat ik hierna ga doen. Sowieso naar de psychiater om m'n angststoornis en depressies te gaan aanpakken (oja, die heb ik ook nog). Ik denk dat daar de kern van mijn middelenmisbruik vandaan komt namelijk.

Ik heb een periode van bijna 1 jaar volledig sober geleefd. Geen sigaretten, alcohol, drugs nee helemaal niets. Ik kan me van toen geen dag herrineren waarvan ik écht het gevoel had van 'wat voel ik me goed vandaag'. Terwijl ik alles had, niets om me perse somber over te voelen ofzo.. Dus ik dien echt na dit afbouwen aan te slag te gaan met m'n psychische problematiek.

Ik heb bewezen dat ik lang clean kan zijn, ook door middel van het bezoeken van NA-meetings die gebaseerd zijn op de 12 stappen.

Maar dat alleen is niet genoeg.. Professionele psychische zorg is wat ik nodig heb. Dat ik dit nu hier zeg is trouwens wel een enorme stap voor me. Ik ben er altijd voor weg gelopen, altijd gedacht 'dit kan ik wel alleen'. Nooit beseft dat ik echt hulp nodig heb omdat ik anders gewoon blijf terugvallen in de ghb of whatever. Dit is nu al de zoveelste keer namelijk. M'n ouders zijn klaar met me, m'n zus spreek ik niet meer, bepaalde vrienden stoten me af.

Het lukt me maar niet om mezelf te accepteren zoals ik ben, altijd voel ik me anders dan de rest. Al van kleins af aan. Op jonge leeftijd leerde ik mezelf al aan dat door middel van middelen ik mezelf wel beter kon accepteren, het gaf me prestige, ik hoorde erbij etc.. Maar nu vandaag de dag glij ik alleen maar dieper weg van de realiteit en samenleving door deze manier van leven.

Ze zeggen op meetings altijd, als je doorgaat dan eindigt het maar met 3 dingen. Gevangenissen, inrichtingen en de dood.

Zo voelt het voor mij ook gewoon, elke terugval is zwaarder. En elke keer krijg ik minder vertrouwen in de toekomst.

Wow , wat een diepgaande post. Maar dit is real.

Raver

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."