Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
96 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Dag 11 van de benzo's af nu.

Heb het idee dat de waves van afkick wel iets minder worden, dus daarmee bedoel ik dat de afkick niet constant aanwezig is. Ik heb ook goede momenten gelukkig.

Maar als de afkick komt (vaak richting de avond) kan het soms doorzetten en dan heb ik er de hele avond flink last van. Bijna altijd ervaar ik dan vlagen van intense angst wat zich uit in paniek en flinke derealisatie.

Hoofdpijn, zweetpalmen, enorm warm hebben, derealisatie!, stijve spieren (benen, nek, schouders, borst), hyperventilatie, druk op de borst, gevoel alsof m'n keel dichtgeknepen wordt, hartkloppingen, nervositeit, overgevoeligheid voor geluiden, moeilijk om een gesprek te voeren, grieperig gevoel, zwak op m'n benen staan, lopen voelt heel raar, lichte hallicunaties (lichte vervormingen), paniekaanvallen, angsten en slapeloosheid.

Vooral die derealisatie is klote, vooral tijdens het sporten met de groep. Raak dan helemaal m'n concentratie kwijt omdat ik me zo vaag voel. Ik heb al meerdere paniekaanvallen gekregen tijdens het sporten, en zo'n aanval vliegt me ineens aan. Voel het totaal niet aankomen!

Heeft er iemand een idee hoelang dit kan duren!? Het begint aardig frustrerend te worden, de artsen hier weten er naar mijn mening maar weinig vanaf.
Klik om te vergroten...

Ik had dezelfde klachten eind jaren 90, oorzaak was dan we geen GHB maar misbruik van XTC. Het werd bij mij minder in de loop van een paar maanden tot het helemaal weg was. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik ga trouwens afstand doen van mijn GHB (200ml+), heb iemand gevonden die ik wel vertrouw dat die het niet gaat misbruiken. Reden is dat ik er gewoonweg geen reet aan vind.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goed om te lezen. Houden zo en prima bezig!!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goedzo!!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Coffeecup zei:
Goedzo!!
Klik om te vergroten...

Thanks :rockband:
S
SpongebobLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe is het nu met je?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Spongebob zei:
Hoe is het nu met je?
Klik om te vergroten...

Wel oke.
Momenteel nog steeds opgenomen in de detox afwachtend voor 3 psychologische ondefzoeken die ik ga krijgen.
Eind oktober zal ik voor 20 weken naar een andere kliniek gaan voor schematherapie.
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ook sinds een week afgekickt van GHB,
Ben er zo blij mee! het heeft hele leuke kanten maar ook zulke donkere, die je pas ontdekt als het eigenlijk al te laat is. Pas er mee op zou ik zeggen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Coffeecup zei:
Mentaal / lichamelijk is nogal een groot verschil... je slikt benzo’s op de achtergrond. Dit zou al wat ontwenning weg horen te nemen ?
Klik om te vergroten...

Ja en nee. Benzos zijn allang niet effectief gebleken bij (ernstige) GHB-verslaving en het onthoudingssyndroom. Ondanks goede ervaringen van jou Coffeecup. Google eens 'GHB-delier casus' en u zult zelf lezen. Extreem hoge doseringen benzos (22mg Lorazepam, 175mg Oxazepam en diverse antipsychotica) hadden 0 effect op patienten met een onthoudingsdelier. En dat is toch wel het gevaarlijkste van een GHB verslaving, het lijkt mentaal maar het kan zo lang duren dat het lichaam letterlijk dood gaat. Is wel een extreem voorbeeld meteen maar wel het beste voorbeeld dat benzos niet effectief zijn tegen dat onthoudingsdelier en onthoudingssyndroom.
Ik spreek van een syndroom omdat het ook zo staat beschreven in de DSM-V. Het was zelfs nodig deze patienten volledig te sederen op de IC met beademing. Omdat niets hielp. Het kalmeert je wellicht in het begin een beetje maar als de ontwenning doorzet helpt alleen GHB.

Bij 'n milde verslaving helpt het wellicht en er bestaat een 'diazepam protocol' die jij maar al te goed kent. Je weet zelf ook best dat je daar aan bepaalde eisen dient te voldoen om uberhaüpt in die categorie GHB verslaving te vallen. Dat protocol is ook al jaren oud he, de medische wereld is continu in verandering en je kunt jezelf eens goed afvragen of dat protocol uberhaupt nog up to date is.

Daarnaast heb je ook te maken met tolerantie. Die 15mg Diazepam dagelijks voel ik alleen als ik het niet neem. Als ik het wel neem echt 0 effect voor m'n idee, misschien heeft het een beetje een ongemerkt angstdempend effect maar totaal geen sederend effect meer. Althans, ik voel het niet. Dus die Diazepam mag je wegstrepen als mogelijk hulpmiddel bij ontwenning. Het is alleen maar een nare bijkomstigheid, dus ook een benzo verslaving naast de GHB verslaving. Want reken er maar op dat diazepam afkick door het effect -als ik het nog een effecf mag noemen- van GHB heen komt. Ik had laatst doseringen over geslagen namelijk, toen kwam ik.van een koude kermis thuis. Je zegt ook mooi zelf al 'op de achtergrond', dat is ook letterlijk zo. Lagen ze nog maar op de voorgrond. Ik slik dus alleen Diazepam tegen de afkick van de benzoverslaving.

Lorazepam daarintegen is veel potenter dan Diazepam en die heb ik ook liggen. Die werken wel heel goed tegen de nare bijkomstigheid van GHB-verslaving. Je kunt je voorstellen dat ik niet echt helder meer in m'n hoofd ben. Weinig slaap en veel psychoactieve drugs zijn niet best voor m'n mind.
Lorazepam zorgt ervoor dat ik me daar totaal niet mee bezig hou. En het helpt me bij de rust in me hoofd, en dan maak ik de 2 uur gemakkelijker vol. Maar om nou elke dag Lorazepam erbij te slikken? Dat vind ik zonde, wil ook niet weer tolerantie ontwikkelen voor Lorazepam. Die heb ik misschien nog harder nodig als ik in een verder stadium verkeer. Want daar ga ik wel naar toe.

Daarnaast moet ik toegeven dat ik niet echt ontwenning meer heb nu ik zeer stabiel doseer. Elke 2 uur, geen minuut eerder of later. Dan valt de 'ontwenning' wel mee hoor.

Duidelijke uitleg lijkt me! Gewoon mijn gedachtes en mening tegenover jou stelling. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Net om 10 00 van 4.4ml naar 4.2ml gegaan.

Half uur na me dosis bloeddruk meting gedaan.

RR 147/97 mmHg. Wat betekend dat ik nu onder de categorie 'hypertensie' val. Gangbaar is voor mij 130/80 ongeveer. Lastig!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mentaal / lichamelijk is nogal een groot verschil... je slikt benzo’s op de achtergrond. Dit zou al wat ontwenning weg horen te nemen ?
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben gezegend met mijn kids.. nog zon terugval en ik wil niét weten wat gebeurt! Moet er niet aan denken dat ze worden afgenomen, al weet ik zeker zij wisten hier nooit van
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lekker bezig Raver! Succes met de laatste stapjes man!

Ik heb je topic vanaf het begin gevolgd, het meeste is me bijgebleven, maar heb toch nog een paar vraagjes. Ook uit nieuwsgierigheid wat dingetjes en wat meningen/feiten om jou wat aan het denken te zetten, hah.

Want dit is niet jouw 1e keer dat je in een afkickkliniek zit, toch? Ook niet de 2e of 3e keer denk ik. Ging het bij die vorige keren ook om GHB of ging het toen om wiet/alcohol? Want daar kwam je GHB verslaving vandaan als ik het goed begrijp; die wiet/alcohol verslaving was de basis ervoor. Al weet ik niet of dit nog een aanleiding heeft, het gebruik van wiet/alcohol. 'T lijkt me sterk dat dit zomaar tot stand is gekomen en dat je leven tot heden (in de zin van 0 trauma's hebben waardoor gebruik blijft bestaan) probleemloos is verlopen.

Je sprak over van dag tot dag leven nu je in de afkick zit. Om zo je gedachtes minder bij de drugs te houden neem ik aan en langer clean te blijven? Echter sprak je hier ook over toen je zelfstandig aan het afbouwen was en toen je gewoon nog gebruikte als verslaafde. Brengt dit dan geen verwarring voor je? Mij lijkt het dat dit niet merkbare herinneringen oplevert, waardoor je keer op keer weer terug beland in die verslaving zonder dat je het beseft.

En om iets heel anders aan te kaarten; waarom zit je nog steeds in een afkickkliniek in NL na je geslaagde en daarna mislukte afkickpogingen? Dan is een afkickkliniek in het buitenland toch veel succesvoller?

Want je bent een jonge gast als ik het goed heb, je werkt en studeert & bent verslaafd aan de GHB. Dit heb je denk ik prima in stand weten te houden terwijl je gebruikte, dan is bij jou drugs niet de directe oorzaak van een mislukte opleiding etc. Maar was het niet beter geweest als je je opleiding en werk opgaf voor een afkickperiode in het buitenland om dan echt 100% afgezonderd te zijn van je huidige leven waarna je hierna alles weer vanaf de grond moest opbouwen?

Niet kijkend naar de kosten van dat, maar gewoon naar het slagingspercentage. Tis veel succesvoller? Afkicken in NL kost jou vrijwel niets en je hebt die periodes al meerdere keren doorlopen, alsof het zeg maar gewoon voorgeschoteld wordt, de weg is veel 'makkelijker' hier in NL betreft dat. En je kent de weg al, hoe hier in NL de klinieks werken en hoe je clean kan worden. Ik wil je hoop niet wegnemen, maar een kans op een terugval gezien dit lijkt mij toch wel best wel groot. Heel dit alles is een doolhof en je bent er keer op keer uitgekomen, maar daarna weer gelijk op start begonnen voor een 2e keer.

Je toekomst bekijk je simpel, het clean blijven van de drugs bekijk je simpel & het leren leven hiermee bekijk je simpel, van dag tot dag. - dit zie ik als 3 mogelijke oorzaken waardoor je weer terug in je verslaving kan komen. Je legt de lat te laag, verhoog die nou eens. Je doet alleen wat je kan en wat anderen ook willen dat je doet en niet meer dan dat. Dat is gewoon zonde man. De periodes die je opnoemt van het clean zijn in jaren; 3 jaar, 5, 7 jaar, etc, ja het is makkelijk en maakt jezelf minder gek, maar doe het nu eens anders. Maak jezelf eens gek met een doel dat op lange termijn er nog steeds is:

- voor altijd clean zijn

Niet van dag tot dag kijken, nee, gewoon 1 planning voor het altijd clean zijn: nooit meer drugs. Klaar.

Je bent geboren zonder gebruik van drugs, je was jong en groeide op zonder gebruik van drugs en je leefde zonder gebruik van drugs omdat drugs niet nodig zijn in je leven. Je ziet echter het gebruik van drugs en de hierna volgende verslaving ervan als een ziekte, iets dat je zelf hebt veroorzaakt, wat je uit je leven wilt hebben keer op keer, maar waar je wel zij aan zij mee wilt leven zodra je clean bent en wat dus voor altijd bij je blijft.

Waarom nu weer op deze manier? Doe het nu eens via de weg die jij juist wilt vermijden. Een makkelijke weg die je al kent en waar je makkelijk over doet verlies je, een moeilijke weg waar uitdaging is win je omdat je aandacht erbij blijft en je jezelf uitdaagt iets te doen wat je voorheen als onmogelijk beschouwde. Het trotse gevoel wanneer je iets via de moeilijke weg wint is zo groot. Dat is echt waarnaar jij op zoek moet. En als je vind dat je niet mag spreken over winnen/verliezen in het leven dan heb je nu al verloren.

Ik hoop echt dat ik je ergens raak hiermee en dat dit allemaal nog gestructureerd is, deze post. Ik ben maar een buitenstaander, heb nooit in een kliniek gezeten, dus als jij vind dat ik er te makkelijk over nadenk, laat me maar is zien dat het moeilijk is ..
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo,

De meeste kennen me hier, maar snel esn introductie. Verslaafde jongenman die al maanden probeert z'n leven op orde te krijgen. Verslaving (gehad) aan wiet, speed (weekend), alcohol, MDMA (weekend), benzos en m'n grootste vijand is GHB. 5 keer opgenomen geweest in iets meer dan 3 jaar tijd, ik ben bijna klaar met me studie maar ik heb het gevoel dat ik nu aan de rand sta van de afgrond.

Ik ben verloren, misschien moet ik alles maar opgeven en voor 3 maanden naar een kliniek in Thailand of Zuid-Afrika. Ik ben een huis aan het bouwen, maar zonder fundering. En dat huis staat nu aan de rand van de afgrond, na talloze terugvallen, ruzies met familie, schaamte voor alles en iedereen, niet met mezelf overweg kunnen, niet met me gevoel over weg kunnen, constant een masker dragen voor de buitenwereld.

Hoe kan het bestaan dat ik donderdag zo'n wagelijke ervaring had met GHB? En dan toch vandaag de dag weer G nodig te hebben om niet ziek te worden. Dan toch heeft het dat stemmetje in m'n hoofd wéér aangewakkerd, dat stemmetje die me al zo vaak heeft voorgelogen. En dat stemmetje staat in nauw contact met GHB.

Schaamte, gigantische schaamte dat ik onlangs m'n bericht van donderdag fxcking weer ben teruggevallen. En geloof me, dat gaat zo snel..

Ik wil geen slachtoffer zijn, ik wil niet zielig zijn, maar ik begrijp dat het onbegrip wekt. Maar alleen hier kan ik er eerlijk over zijn.

Het voelt echt als falen! Extreem falen!

3 jaar geleden, m'n eerste dosis GHB. Nooit verwacht dat ik er zo'n haat/liefde relatie mee zou krijgen. Hoe kan het zo zijn dat ik maar een constante wil heb om te gebruiken? Zelfs na alle ellende die ik gehad heb? Hoe bestaat het?

Zoveel vragen, en er is maar 1 oplossing. Wéér de kliniek in, want GHB gaat een keer zijn tol eisen. Ik blijf dit niet volhouden, het scheelte misschien enkel een dag of 2 of ik had er niet meer geweest door het monster genaamd GHB.

Terugval nummer 20? Ik weet het gewoon niet meer, wat ik wel weet is dat er een drastische verandering nodig is wil ik wat van me leven gaan maken. Want stoppen lukt gewoon niet, na m'n eerste opname meer als een jaar ervan af geweest.

Maar vandaag de dag weer eraan.. Hoe ga ik dit vertellen op m'n studie, werk en vooral tegen mijn ouders? Ja sorry, ik was bijna dood door de GHB, maar ik ben er weer aan gegaan. Ik schaam me kapot, ook voor jullie volgers.

Raver.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Doen wat je moet doen, die kliniek in voor de allerlaatste keer. Je bent nu al even gestopt van de GHB, je kan afkicken van GHB, je kan het afbouwen, je kan medicijnen afbouwen. Dus laat die afkickkliniek het laatste zetje geven. Dat zal je sowieso een goed gevoel geven! Dat je zelf begonnen bent met afkicken en bijna bij het einde was en dat zelfstandig, doen niet veel mensen na.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb niet echt raad of advies maar wel een dikker cyberknuffel :revolvinghearts:.

Blijf praten/typen, vooral ook hier. Wij zullen de laatste zijn om je te veroordelen. Vind het vooral knap dat je toch steeds je schouders er weer onder zet en niet opgeeft. Zolang je jezelf ook een beter leven gunt dan dit, kom je er echt wel dus houd dat vast. :handfist1::thumbsup1:
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Lastig is het zeker, maar ik doe het niet alleen. Er is iemand in m'n omgeving die mij elke 2 uur een dosis geeft. Ik heb de GHB niet zelf in beheer. En als ik naar school of werk ga krijg ik alleen de g mee die ik nodig heb voor de periode dat ik weg ben. Dus dat maakt het wel gemakkelijker, en als ik trek heb in meer besef ik me zo ontzettend goed dat ik daar later de rekening voor ga betalen. Ik wil ten koste van alles niet weer op 5 a 6ml per anderhalf uur terecht komen. Dat was verschrikkelijk, dus met de juiste mindset gaat het gewoon lukken. Ik wil niet verslaafd zijn aan GHB want dat is verschrikkelijk, uiteindelijk slaap je nog maar amper namelijk.

Heb nu een hele sterke wilskracht om door te zetten. :thumbsup1:
Klik om te vergroten...
Enkel maar respect voor jouw openhartigheid en wilskracht.
Ook een dikke cyberknuffel van mij!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jullie geven me kracht!

Ik hou echt van dit forum, zo fijn alle steun.

Laten we hopen op een fijne nacht. Slaaplekker allen. De wekkers zijn gezet, en de doseringen liggen klaar.
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alles is al eens gezegd hierboven.
Ik ga je veel sterkte wensen, wijsheid, kracht en liefde. Want liefde heb je nodig om door te kunnen, een klein vlammetje met hoop, want die is er altijd. Zet em op raver!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Thanks allen.

Vanacht 'goed' geslapen, in ieder geval tussen de wekkers door prima geslapen dat is echt een winst.

Vanmiddag 16 00 is het weer tijd voor de volgende dosisverlaging.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sinds 16 00 op 2ml per 2 uur.

Waardes zijn allemaal prima, 2ml heeft nauwelijks nog mentale werking waardoor de cravings en somberheid toenemen.
Dat is echt typische mentale afkick waar je ook mee om moet gaan. Ik herken het heel erg vanuit de detox, daar was ik ook ontzettend somber waardoor de cravings soms zo erg werden dat je het in je lichaam voelde.

Tot dus ver m'n update, niet veel bijzonders verder.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1213141516...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."