Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
87 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ah. Ziedaar. Kijk. Je geeft een soort van traject aan, dat heel, heel vaak voorkomt bij mensen die een min of meer zware verslaving hebben.
Of dat een middelenverslaving is, of een gok of game verslaving betreft, doet er niet zoveel toe, maar wél het feit, dat de ene verslaving vaak razendsnel over kan springen naar een andere. Die net zo destructief kan zijn, dan de eerdere.
En hiervan heb ik helaas ook een en ander moeten meemaken...
Bij mij ging het van een zware cannabis verslaving, naar de alcohol. Daar vervolgens naar een gokverslaving en van dames was ik ook al niet zo gedistantieerd.
Als ik de financiële kant daarvan bezie, word ik enigzins depri, dus dat doe ik dus maar niet. Ik kan er 2 eensgezinswoningen van kopen. Jazeker!
Verdere schade zal er zeker zijn, maar ik heb daar nog geen last van.
Het is allemaal bij elkaar een ontzettend mooie en ook zwaar klotige tijd geweest.
Ja. Ik moet er eigenlijk een boek over schrijven....
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
Ah. Ziedaar. Kijk. Je geeft een soort van traject aan, dat heel, heel vaak voorkomt bij mensen die een min of meer zware verslaving hebben.
Of dat een middelenverslaving is, of een gok of game verslaving betreft, doet er niet zoveel toe, maar wél het feit, dat de ene verslaving vaak razendsnel over kan springen naar een andere. Die net zo destructief kan zijn, dan de eerdere.
En hiervan heb ik helaas ook een en ander moeten meemaken...
Bij mij ging het van een zware cannabis verslaving, naar de alcohol. Daar vervolgens naar een gokverslaving en van dames was ik ook al niet zo gedistantieerd.
Als ik de financiële kant daarvan bezie, word ik enigzins depri, dus dat doe ik dus maar niet. Ik kan er 2 eensgezinswoningen van kopen. Jazeker!
Verdere schade zal er zeker zijn, maar ik heb daar nog geen last van.
Het is allemaal bij elkaar een ontzettend mooie en ook zwaar klotige tijd geweest.
Ja. Ik moet er eigenlijk een boek over schrijven....
Klik om te vergroten...
Ik wil ook zeker niet nadenken over hoeveel geld ik tot nu toe kwijt ben aan drugs. Ben vrij zeker dat het meer is dan ik ooit op m'n spaarrekening gehad heb.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ganggang💯 zei:
Denk dat het ook te maken heeft met waar je verslaafd aan bent. Een heroïne verslaafde die afkickt zal dat waarschijnlijk nooit meer recreatief kunnen gebruiken. Maar iemand die een wietverslaving heeft en daar van afkickt kan denk ik risicolozer na een aantal weer een joint opsteken, zonder meteen weer terug te vallen in misbruik. Juist omdat die soorten drugs anders werken en meer of minder schade aanrichten.
Klik om te vergroten...
Fair enough. Het valt ook gewoon niet te vermijden dat er direct een (milde) fysieke afhankelijkheid optreedt en je er op die manier echt ingetrokken wordt i.t.t. dingen die je niet fysiek afhankelijk maken.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je onderbewuste weet 10 seconden van te voren al wat je gaat doen, zeggen en beslissen meen ik een keer gelezen te hebben... Mijn bewustzijn zie ik als een rijke heer en het onderbewuste is zijn butler.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
Ik ben het niet helemaal met je eens. Je bent niet herprogameerbaar, al je ervaringen blijven je hele leven bij je. Ja, je maakt nieuwe verbindingen aan, maar die overschrijven geen oude ongewenste verbindingen. Die nieuwe verbindingen bestaan dus naast de oude slechte verbindingen die je dus je hele leven met je meedraagt, zelfs als je gaat mediteren tot je een ons weegt.

En dat is dus wel het geval, je draagt het je hele leven met je mee, het kan niet gewist worden of iets dergelijks.

Ik snap je spirituele aanpak hier, en ik denk wel degelijk dat dit kan bijdragen tot betere/snellere verwerking van de verslaving en terugval kan voorkomen. Maar je moet je ook bewust zijn van de wetenschappelijke kant, de werking van je lichaam en je brein.

Je kan er nooit 100% van genezen, oftewel teruggaan naar de situatie van voor de verslaving.
Klik om te vergroten...
Oké, stel dat er altijd een residu zou overblijven. Dit heeft betrekking op je hersenen/lichaam. Ben je een mindless (lol) volger van je hormonen/lichamelijke lusten/verslavingen/driften/etc.? Of ben je een soeverein wezen dat de vrije wil heeft om te kiezen niet die weg in te gaan? Het herprogrammeren werkt zelfs al op dat niveau: niet terugvallen in het eerstgenoemde. Verslaving is (imo) ook slechts een subset van de volledige ziekte welke de identificatie met het lichaam betreft.

Ik denk dat meditatie niet gezien moet worden als (alleen) iets om verkeerde patronen mee uit te wissen. Het is in de eerste plaats in de staat komen die voorafgaat aan de ziekte (identificatie en daar uit voortkomend: verslaving). Geloof het of niet, maar we hebben een kant aan ons die altijd hetzelfde is gebleven (puur zou je kunnen zeggen). Als je niet daarmee in contact staat, dan zullen je gedragspatronen zich inderdaad verharden en krijgen we mensen die na hun jeugd niet meer zullen veranderen. Omdat ze zich volledig vereenzelvigd hebben met deze patronen. Hoe ouder mensen worden, hoe meer uitgehard de patronen zullen zijn. Behalve als ze die kant van henzelf ontdekt hebben die nooit veranderd, altijd jeugdig blijft.

Wellicht heb je gelijk dat die verbindingen nooit helemaal 100% uitgewist worden. Dat alles opgeslagen is in het lichaam als een soort geheugenbank. Maar er is ook een zijde aan ons die nooit verslaafd is geweest. En door jezelf te programmeren meer en meer in dat bewustzijn te opereren, kan de ziekte jou niet beïnvloeden én maak je nieuwe gezonde verbindingen aan op lichamelijk gebied.

Zie het eens zo: het ego is ziek/verslaafd. Wat doen de meesten daaraan? Ze proberen het ego te genezen. Maar het ego ís de ziekte. Het ís de identificatie met het lichaam. Je kunt niet enkel de delen van je ego die je niet wilt weggooien en verwachten dat je genezen wordt. Je moet rigoureus de complete identificatie onderzoeken en wegsmijten. Uiteraard is er ook een deel van mij dat weet dat ik ik ben en niet jij. Daar heb ik het hier niet over. Dat zou ik functioneel ego willen noemen, dat voortkomt uit intelligentie, niet identificatie. Maar dat wat zich constant identificeert met objecten in bewustzijn (en het lichaam ís een object in bewustzijn), dat is de geestesziekte die we momenteel als mensheid hebben. Als dat aangepakt wordt, zal verslaving niet een issue meer zijn.


Ik haat het om degene te zijn die weer met deze zweverigheid komt, maar geloven dat je aan je lot overgelaten bent voor de rest van je leven is jezelf zo tekort doen... We zijn immens krachtige wezens die met behulp van ons voorstellingsvermogen onze werkelijkheid beïnvloeden. Een nietig gefixeerd gedachtepatroon kan jou niet in je greep houden voor de rest van je leven, tenzij je dat geloofd. En omdat je vrije wil hebt, zal dat je lot zijn als je dat zo wilt.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Stanton Peele, Theodore Dalrymple e.d.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
En daarom zie ik mezelf ook nog als verslaafd, maar ik geloof nog steeds voor mezelf in de verslaving te kunnen ontstijgen door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder weer terug te valle
Klik om te vergroten...

'N aparte dit.

Voor mij is gebruiken bij verslaving een terugval. Gecontroleerd gebruiken is nou juist iets wat ik als verslaafde niet kan.
M
MeshLid
01-01-2024, 00:00
#8
In mijn eigen ervaring speelt vooral de reden van verslaving en huidige situatie een rol. Een verslaafde kan lichamelijk verslaafd zijn, dan ben je in mijn ogen wel voor altijd verslaafd, omdat je lichaam gaat terug vechten en zich ook weer erg snel hecht aan hetgeen. Echter heb je n geestelijke ervaring meer zelf in de hand, betekent overigens niet dat je dit veilig aan de drugs kan als je weer nuchter bent. Geestelijke afhankelijkheid is de bitch hierin, en de meeste vallen weer terug als ze weer gaan gebruiken.

Denk dat persoonlijke ontwikkeling hierin belangrijk is, als jij je zo kan ontwikkelen dat je geen reden meer hebt om geestelijk afhankelijk te raken, zul je dat ook minder snel worden. betekent wel dat je n goede zelfbeheersing moet hebben.

Theorie zou je niet meer verslaafd hoeven zijn, praktijk is helaas vaak anders.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Geldt dat ook voor verslaving? Is verslaving 'af te leren'? Bestaat er de mogelijkheid om de gedragsproblemen zo dusdanig te beïnvloeden dat men weer kan gebruiken zonder dat er op langere termijn (nogmaals) problemen ontstaan.
Klik om te vergroten...

De ene persoon is wat meer verslavings gevoelig dan de ander en zal sneller ergens verslaafd aan worden dan een ander.

Maar het antwoord op je vraag is JA (voor mij) jaren lang weed gerookt 15 jaar elke dag. Maar toen het mijn leven begon te beïnvloeden ben ik er in een keer mee gestopt. 3 jaar lang geen hijs meer genomen! En nu rook ik 1x in de maand een tientje wiet doe ik 2 dagen mee. Rook ik de hele avond s'ochtens als ik op sta rook ik door de hele dag en dan is het op. Soms rook ik dan zelfs 3 maanden niks meer ook al roken mensen om mij heen. Ik rook gewoon nu zo als je het eigelijk moet gebruiken. Af en toe ff ontspannen.

Met coke snuifen precies het zelfde. Ik kon in 2003 een flakes krijgen een echte Boliviaanse die zo lekker was, en als je hem uitkookte 9,2 overbleef. (Heb ook nooit meer zulke goede coke in mijn leven gehad).
Voor een prijs super goedkoop omdat ik het kocht van de jongens die het in het groot deden.
Dus maanden lang coke gesnoven (10 maanden ofzo) tot op een gegeven moment elke dag om dat ik het ging verkopen.
Maar ook ineens gestopt toen ik door kreeg dat het helemaal uit de hand liep.

Sinds dien koop ik wel eens een pakje vooral als ik dronken begin te raken en ben in de stad en doe geen andere drugs. Maar dat is maar een paar keer per jaar. Of zo een coke avondje met vrienden die wel veel gebruiken doe ik ook wel eens een avondje mee.

En dat verhaal is nu bij mij met GHB, ook even er in doorgeslagen en te veel gedaan. Maar merk dat ik daar nu klaar mee ben en het nu liever recreatief wil gebruiken.

Dus het kan! Ik ben verslavingsgevoelig en sla snel door als ik een nieuwe leuke drugs ondekt. Maar als ik de keus heb gemaakt om er mee te stoppen en zo niet wil leven dan kan ik later in de toekomst de drugs gewoon wel weer gebruiken, maar dan af en toe.
En pak ik die verslaving niet meer op.

*ken veel mensen die dit dus niet kunnen. Jaren gestopt met een drugs. 1x gebruikt en meteen weer hooked..
Dus het verschild per persoon.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik lul maar wat zei:
En nu rook ik 1x in de maand een tientje wiet doe ik 2 dagen mee. Rook ik de hele avond s'ochtens als ik op sta rook ik door de hele dag en dan is het op. Soms rook ik dan zelfs 3 maanden niks meer ook al roken mensen om mij heen. Ik rook gewoon nu zo als je het eigelijk moet gebruiken. Af en toe ff ontspannen.
Klik om te vergroten...
Mooi dat je het bij die ene keer per maand kunt houden natuurlijk. Maar dan meteen 2 dagen full on blowen, zelfs beginnen bij het opstaan, dat lijkt toch enigsinds op misbruik en is wel wat anders dan lekker een jointje of 2 in de avond af en toe. Het feit dat je wat haalt en dat het dan meteen op moet in korte tijd vind ik toch wel aangeven dat je het niet helemaal normaal kunt gebruiken als je gebruikt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Mooi dat je het bij die ene keer per maand kunt houden natuurlijk. Maar dan meteen 2 dagen full on blowen, zelfs beginnen bij het opstaan, dat lijkt toch enigsinds op misbruik en is wel wat anders dan lekker een jointje of 2 in de avond af en toe. Het feit dat je wat haalt en dat het dan meteen op moet in korte tijd vind ik toch wel aangeven dat je het niet helemaal normaal kunt gebruiken als je gebruikt.
Klik om te vergroten...

De ontspanning van de wiet haal ik niet uit een avondje maar uit een weekendje helemaal stoned zijn. Vandaar. Vind dat totaal geen misbruik en ga er erg goed mee om en het is zelfs niet elke maand. De laatste tijd steeds minder een keer in de 2 maanden. En een tientje rookte ik eerst in een middagje op en nu (terwijl de weed een stuk duurder is) doe ik daar 2 dagen mee. Dus om te zeggen dat het misbruik is dat is totaal niet wat het is. Het is een bewuste keus.
Vind het een overdreven conclusie.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik lul maar wat zei:
En een tientje rookte ik eerst in een middagje op en nu (terwijl de weed een stuk duurder is) doe ik daar 2 dagen mee.
Klik om te vergroten...
Dat is natuurlijk geen vergelijk, want toen had je een dikke tolerantie en nu niet meer.

Ik lul maar wat zei:
Het is een bewuste keus.
Klik om te vergroten...
Het is een bewuste keuze om het even kort te misbruiken ja...

Ik lul maar wat zei:
Dus om te zeggen dat het misbruik is dat is totaal niet wat het is.
Klik om te vergroten...
Ik lul maar wat zei:
De ontspanning van de wiet haal ik niet uit een avondje maar uit een weekendje helemaal stoned zijn. Vandaar.
Klik om te vergroten...
Een weekend lang helemaal stoned zijn is zeker lekker, maar is dat echt de enige manier hoe je je met wiet kunt ontspannen? Klinkt meer als een excuus dan een verklaring als je het mij vraagt.

Ik lul maar wat zei:
Vind dat totaal geen misbruik en ga er erg goed mee om en het is zelfs niet elke maand.
Klik om te vergroten...
Je haalt nu afhankelijkheid en misbruik door elkaar... Je kunt iets best af en toe een keer misbruiken en toch niet afhankelijk zijn. Bij afhankelijkheid hoort standaard misbruik, maar bij misbruik hoort niet standaard afhankelijkheid.

Overigens heb ik zelf ook zo mijn geschiedenis met cannabis en misbruik het ook wel eens in de zin dat ik soms een hele dag fullon aan het blowen ben in het weekend. Af en toe cannabis misbruiken is ook helemaal niet erg, maar het blijft wel misbruik.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
haalt nu afhankelijkheid en misbruik door elkaar...
Klik om te vergroten...

Dat klopt

Maar misbruik is anders kijk anders even maar naar de definitie van misbruik:

https://www.nji.nl/Middelenmisbruik-en-verslaving-Probleemschets-Definitie

Dit is puur recreatief gebruik.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik lul maar wat zei:
Dat klopt

Maar misbruik is anders kijk anders even maar naar de definitie van misbruik:

https://www.nji.nl/Middelenmisbruik-en-verslaving-Probleemschets-Definitie

Dit is puur recreatief gebruik.
Klik om te vergroten...
Ik ken de definities. Verder stop ik met deze discussie, weet ook eigenlijk niet waarom ik hem begon als ik heel eerlijk ben. Ik wilde in ieder geval niet suggeren dat je er niet mee om kunt gaan, maar dat een heel weekend stoned zijn en ook direct wat je haalt op moeten roken gewoon wat weg heeft van misbruik (bingen). Als je sec zegt, zoals de definitie, dat misbruik enkel het geval is wanneer je doorgaat bij problemen, ja dan is het geen misbruik. Toch vind ik persoonlijk dat wanneer je alleen nog maar cannabis kunt gebruiken door meteen continu 2 dagen lang stoned te zijn dat niet helemaal normaal. Het lijkt er dan op dat je eigenlijk gewoon er voor kiest om even 2 dagen weer in je oude verslavingspatroon te stappen en dan daarna slim en sterk genoeg bent om het daar voorlopig weer even bij te laten.

Verder vind ik het ook niet erg ofzo en snap het heel goed. Ik vind het soms ook lekker om een wake and bake te doen en lekker de hele dag en soms een heel weekend stoned te zijn. Alleen vind ik dat persoonlijk niet echt normaal gebruik meer.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
en ook direct wat je haalt op moeten roken gewoon wat weg heeft van misbruik
Klik om te vergroten...

Dat okey dat kwam dan zo over en had ik zo beschreven dat klopt.
Dan formuleer ik dat nog even anders.
Ik rook bewust 48 uur lang ( niet als ik slaap natuurlijk) en dan slaap ik ook veel maar dat 10tje gaat dan op. Maar als ik 25 euro haal gaat dat niet op en blijf ik bij die 2 dagen. Want ik heb dan gewoon geen zin meer om de hele dag stoned te zijn daarna.

20181013_142318.jpg

Heb dit b.v. al een maand was een dikke zak heb een weekendje er uit gehaald, en deze week 1 gerookt. En nu ligt het er gewoon. En heb er ook voorlopig geen trek in. Dat tientje maak ik dan wel op. Maar als ik heel veel heb niet.

Het enige waar ik dat mee heb ik GHB dat maak ik altijd op.
Dat is dus een drugs waar ik nu dit moet leren zoals ik dat met wiet doe nu.
En het gaat lukken want ik ben nu een kleine week GHB vrij terwijl ik wel heb staan. Dus dat gaat de goede kant op!
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eens/Oneens

Roken zie ik alleen als een positieve bijdrage op mijn gesteldheid dus, die is voor altijd. | Eens
Speed heb ik zwaar misbruikt.. en bijna altijd positief dus die is. | Eens
Benzodiazepines, heb ik ook negatief ervaren dus als ik die verslaving afgekickt heb. | Oneens
Muziek is de aller beste verslaving die er is, vooral op 150-200 bpm. :hearteyes: | Eens

Benzodiazepine afkick is echt de meest ongemakkelijke periode van m'n leven. (At the moment)

En dan grijp ik weer naar die vlotte zooi.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pompen zei:
Benzodiazepine afkick is echt de meest ongemakkelijke periode van m'n leven. (At the moment)

En dan grijp ik weer naar die vlotte zooi.
Klik om te vergroten...

Speed tegen benzo afkick, intressant. :tongueout:
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Benzos voor de comedown van speed.... ook best interresant.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oh en ik heb eerder de afgelopen dag meer dan 10 gram kwaliteitspep van 71% weggemieterd. Gewoon omdat ik even een pepbreak neem tot 2019 ivm schoonheidsbehandelingen die niet goed samengaan met pepgebruik. Nu om +- 10:00 ga ik nog wel hard van de pep die ik om +-23:00 de vorige dag heb geplugd. Verslaving is een overrated thing. Mind over matter zeg ik altijd. Misschien haal ik met oud en nieuw weer een nieuw pakje pep. We zullen het zien.

Knuf parfumflesje.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Parfumflesje zei:
Benzos voor de comedown van speed.... ook best interresant.
Klik om te vergroten...

Mwa dat is wel logisch. Maar van benzo afkick zit je vaak al tegen het plafon van de spanning. Speed snuiven lijkt voor mij dan juist iets wat het erger maakt haha. Al kan dat iets persoonlijks wezen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1213141516...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."