Ach, de een kan wel met alcohol omgaan, de ander niet. Kwestie van ruggengraat.
Toch?
Bovenstaand bericht komt uit het topic over alcohol, ik reageer even hier omdat mijn reactie hier beter past.
Mijn bericht was absoluut niet bedoeld om je ergens op te pakken
@Rebell. Mijn bericht heb ik geschreven om je woorden in perspectief te zetten. Ik vraag mij af hoe je aan de ene kant kan zeggen dat iemand die zichzelf niet kan beheersen waar het drugs betreft aan ruggengraat ontbreekt terwijl je tegelijkertijd erkent dat bijvoorbeeld drank een duivelse drug is waar maar al te veel mensen in trappen.
Daarbij is drank alomtegenwoordig, drank reclame's op internet, tv, in het bushokje en als je geen nee/nee sticker hebt komen de reclamefolders met stuntprijzen voor kratten bier gewoon je huis binnen gewaaid. Ontkom er dan maar eens aan als alcoholist. In diezelfde categorie viel roken in mijn jeugd (en volgens mij ook in de jouwe) ook. Het was sociaal niet geaccepteerd om nee te zeggen tegen een sigaret. Tijdens verjaardagen bij ons thuis stonden de sigaretten voor de gasten op tafel, gewoon naast de pinda's en de zoute sticks.
A propos, ben je al gestopt met roken eigenlijk? Of valt dat niet onder de categorie drugs waar mensen maar beter mee zouden kunnen stoppen?
Zwart wit en ongenuanceerd gezegd kan ik je vertellen dat ik ben gestopt met roken en dat jij het dan ook moet kunnen. Kan je het niet dan moet je maar een ruggengraat gaan groeien. Wederom om het perspectief duidelijk te maken.
Dit gehele topic heb ik met interesse gelezen, ik heb zojuist mijn antwoord op de stelling aangepast. Ik denk niet dat je verslaafd blijft als je verslaafd bent geweest. Verslaving heeft te maken met gedrag en het aanpassen daarvan.
Om niet meer verslaafd te zijn moet je stoppen met gebruiken, het is simpel gezegd. Eenvoudig is het niet overigens.
Het is een "gewenste" gedragsverandering die moet vechten tegen actieve beloningscircuits in de hersenen. Hersenen die evolutionair geprogrammeerd zijn om voor het snelle geluk te gaan. Wanneer diezelfde verslaving dan ook nog eens ontstaan is als coping mechanisme voor een onderliggend probleem dat nog niet opgelost is dan wordt het stoppen met gebruiken wel erg moeilijk. Daar helpt een paar nachten politiecel echt niet tegen.
Het is niet voor niets dat ex-heroine verslaafden geadviseerd wordt om geen enkel contact meer te onderhouden met gebruikers. Succesvol afgekickte GHB gebruikers zijn vaak (verplicht) in een andere omgeving gaan wonen. Alles om maar zoveel mogelijk lijntjes met de oude omgeving door te knippen zodat de gedragsverandering blijvend kan gaan worden.
Zodra die gedragsverandering definitief is ben je niet meer verslaafd. Je hebt een nieuw evenwicht gevonden in een nuchter leven. En daarom oneens met de stelling.
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer. Daarom eens met de stelling.