Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
86 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tevil19 zei:
Bedankt voor je respons! Ik ben wel geïnteresseerd uiteraard. Ik zou het graag willen begrijpen want ik snap er niet veel van :worried:.

Ook met paranormale activiteiten geloof ik dat hier altijd een logische op wetenschap gebaseerde uitleg voor is. Toch heb ik vreemde dingen meegemaakt. Ik werd een keer op mijn schouder getikt toen ik aan het gamen was en vroeg mijn maat of ie wilde ophouden. En ik keek achterom en die vriend zat helemaal aan de andere kant van de kamer. Het was hem dus niet. En hij vertelde me dat ie weleens aanrakingen voelde uit het niks in zijn kamer.
Klik om te vergroten...

Iedereen maakt wel eens vreemde dingen mee. Zoals je zelf al zegt zijn daar tig logischere verklaringen voor te vinden dan ‘paranormale activiteiten’. Tip: lees een keer het boek ‘Hallucinations’ van Oliver Sacks. Interessant. Je hoeft geen drugs gebruikt te hebben of een psychiatrische stoornis te hebben om te hallucineren; we doen het allemaal eens in de zoveel tijd.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tevil19 zei:
Ik vind dat je mensen die moet vertellen als dit uit onderzoeken blijkt. En dat is totaal iets anders dan iets wijsmaken.
Klik om te vergroten...

Er zijn genoeg links dat verslaving geen ziekte is er zijn zoveel onderzoeken ik ga gewoon niet 10 links delen.
Ik vond het verhaal dat ik deelde de spijker op zijn kop sloeg!
Vandaar dat ik het deelde.
Die klinieken weet je wat hun vragen voor een paar weken daar zitten? Daar kan je een dikke BMW voor kopen. De farmaceutische industrie is ook niet altijd betrouwbaar en een miljarden business.
Daarom bekijk dingen objectief en ga niet mee in alles wat word beschreven.
Het is mij zo vaak gelukt om uit een verslaving te komen en ook nog hele heftige van elke dag gebruik.

Mijn patroon veranderd en vrienden veranderd focus op een baan etc.
Meerdere mensen na 10 jaar cocaïne verslaving die dat ook hebben gedaan toen ze hun dochter kregen.
Zonder medicijnen en zonder klinieken.
Als je maar wilt en controle hebt over je eigen geest.
Hun zijn ook gekapt met die zelfde cafés en zelfde vrienden.
Hun gedragspatroon veranderd.
Als ze ziek waren dan was dat echt niet genoeg geweest en moesten ze dus weer een ander pilletje slikken van de farmaceutischeindustrie :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Rebell
De vergelijking was prima.
Iemand die opgesloten word in een cel zal de schizofrenie blijven.
Iemand met een alcohol verslaving heeft dan geen verslaving meer omdat het niet voor handen is.
Klik om te vergroten...
Maar als die alcoholist dan weer uit de cel komt, en hij gaat direct nar de supermarkt voor een paar traytjes halve liter zwerversbier?
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
@Rebell

Maar als die alcoholist dan weer uit de cel komt, en hij gaat direct nar de supermarkt voor een paar traytjes halve liter zwerversbier?
Klik om te vergroten...

Als die alcoholist er voor kiest gaat ie weer naar de supermarkt om biertjes te halen. Het zijn bewuste keuzes (denk ik).
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Rebell zei:
Er zijn genoeg links dat verslaving geen ziekte is er zijn zoveel onderzoeken ik ga gewoon niet 10 links delen.
Ik vond het verhaal dat ik deelde de spijker op zijn kop sloeg!
Vandaar dat ik het deelde.
Die klinieken weet je wat hun vragen voor een paar weken daar zitten? Daar kan je een dikke BMW voor kopen. De farmaceutische industrie is ook niet altijd betrouwbaar en een miljarden business.
Daarom bekijk dingen objectief en ga niet mee in alles wat word beschreven.
Het is mij zo vaak gelukt om uit een verslaving te komen en ook nog hele heftige van elke dag gebruik.

Mijn patroon veranderd en vrienden veranderd focus op een baan etc.
Meerdere mensen na 10 jaar cocaïne verslaving die dat ook hebben gedaan toen ze hun dochter kregen.
Zonder medicijnen en zonder klinieken.
Als je maar wilt en controle hebt over je eigen geest.
Hun zijn ook gekapt met die zelfde cafés en zelfde vrienden.
Hun gedragspatroon veranderd.
Als ze ziek waren dan was dat echt niet genoeg geweest en moesten ze dus weer een ander pilletje slikken van de farmaceutischeindustrie :wink:
Klik om te vergroten...


Maar ik kijk ze toch juist objectief? Ik kijk naar objectieve observaties, die onderzoeken. En met welk verhaal sloeg je de spijker op de kop?
En waarom verdienen zorgverleners eraan als verslaving een ziekte is?

Jouw argumenten gaan over gevallen waarbij het gelukt is om af en toe te gebruiken en je eigen ervaringen ermee. Dit is subjectief. En ik wil niet zeggen dat subjectiviteit onbelangrijk is, maar je kunt geen conclusies trekken daaruit. Omdat het verschilt per individu. Dus een algemene waarheid is niet te formuleren.

Ik begrijp dat je niet 10 links gaat opzoeken inderdaad.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tevil19 zei:
Maar ik kijk ze toch juist objectief? Ik kijk naar objectieve observaties, die onderzoeken. En met welk verhaal sloeg je de spijker op de kop?
En waarom verdienen zorgverleners eraan als verslaving een ziekte is?
Klik om te vergroten...

Wij zijn het vaak met elkaar eens maar op dit punt niet. Ik heb maar 1 link gedeeld.
Daar werd precies uitgelegd hoe ik er tegen aan kijk dus was dat handig om te delen.

Op je volgende vraag de farmaceutischeindustrie is heel heftig en het is al algemeen bekend hoe dat werkt. Wil je weten hoe dat zit met mensen op kosten jagen ipv alleen maar helpen lees dit stukje maar eens:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/81918-medicijnen-list-en-bedrog.html

Hieronder een filmpje hoe dat werkt.
Sommige van die rapporten komen ook van de farmaceutische industrie dus mijn ervaringen en ervaringen van mensen om mij heen spelen zeker een rol hoe mijn mening is gevormd.

C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casaan zei:
Ach, de een kan wel met alcohol omgaan, de ander niet. Kwestie van ruggengraat.

Toch?
Klik om te vergroten...

Bovenstaand bericht komt uit het topic over alcohol, ik reageer even hier omdat mijn reactie hier beter past.

Mijn bericht was absoluut niet bedoeld om je ergens op te pakken @Rebell. Mijn bericht heb ik geschreven om je woorden in perspectief te zetten. Ik vraag mij af hoe je aan de ene kant kan zeggen dat iemand die zichzelf niet kan beheersen waar het drugs betreft aan ruggengraat ontbreekt terwijl je tegelijkertijd erkent dat bijvoorbeeld drank een duivelse drug is waar maar al te veel mensen in trappen.

Daarbij is drank alomtegenwoordig, drank reclame's op internet, tv, in het bushokje en als je geen nee/nee sticker hebt komen de reclamefolders met stuntprijzen voor kratten bier gewoon je huis binnen gewaaid. Ontkom er dan maar eens aan als alcoholist. In diezelfde categorie viel roken in mijn jeugd (en volgens mij ook in de jouwe) ook. Het was sociaal niet geaccepteerd om nee te zeggen tegen een sigaret. Tijdens verjaardagen bij ons thuis stonden de sigaretten voor de gasten op tafel, gewoon naast de pinda's en de zoute sticks.
A propos, ben je al gestopt met roken eigenlijk? Of valt dat niet onder de categorie drugs waar mensen maar beter mee zouden kunnen stoppen?
Zwart wit en ongenuanceerd gezegd kan ik je vertellen dat ik ben gestopt met roken en dat jij het dan ook moet kunnen. Kan je het niet dan moet je maar een ruggengraat gaan groeien. Wederom om het perspectief duidelijk te maken.

Dit gehele topic heb ik met interesse gelezen, ik heb zojuist mijn antwoord op de stelling aangepast. Ik denk niet dat je verslaafd blijft als je verslaafd bent geweest. Verslaving heeft te maken met gedrag en het aanpassen daarvan.
Om niet meer verslaafd te zijn moet je stoppen met gebruiken, het is simpel gezegd. Eenvoudig is het niet overigens.
Het is een "gewenste" gedragsverandering die moet vechten tegen actieve beloningscircuits in de hersenen. Hersenen die evolutionair geprogrammeerd zijn om voor het snelle geluk te gaan. Wanneer diezelfde verslaving dan ook nog eens ontstaan is als coping mechanisme voor een onderliggend probleem dat nog niet opgelost is dan wordt het stoppen met gebruiken wel erg moeilijk. Daar helpt een paar nachten politiecel echt niet tegen.

Het is niet voor niets dat ex-heroine verslaafden geadviseerd wordt om geen enkel contact meer te onderhouden met gebruikers. Succesvol afgekickte GHB gebruikers zijn vaak (verplicht) in een andere omgeving gaan wonen. Alles om maar zoveel mogelijk lijntjes met de oude omgeving door te knippen zodat de gedragsverandering blijvend kan gaan worden.

Zodra die gedragsverandering definitief is ben je niet meer verslaafd. Je hebt een nieuw evenwicht gevonden in een nuchter leven. En daarom oneens met de stelling.
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer. Daarom eens met de stelling.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casaan zei:
Mijn bericht was absoluut niet bedoeld om je ergens op te pakken @Rebell. Mijn bericht heb ik geschreven om je woorden in perspectief te zetten. Ik vraag mij af hoe je aan de ene kant kan zeggen dat iemand die zichzelf niet kan beheersen waar het drugs betreft aan ruggengraat ontbreekt terwijl je tegelijkertijd erkent dat bijvoorbeeld drank een duivelse drug is waar maar al te veel mensen in trappen.
Klik om te vergroten...

Netjes dat je dit nu anders verwoord.
Je zag meteen acht.zes er boven op springen alsof hij nog een appeltje met mij te schillen had. En dat ruggengraat ging over als je weet dat je te ver gaat stop ermee en maak andere keuzes. Niet over dat het een keertje fout gaat. Dat gebeurd bij iedereen wel eens we zijn allemaal mensen. Maar hoe ga je er mee om erna! Dat was het ding over verslaafd zijn.

Casaan zei:
Dit gehele topic heb ik met interesse gelezen, ik heb zojuist mijn antwoord op de stelling aangepast. Ik denk niet dat je verslaafd blijft als je verslaafd bent geweest. Verslaving heeft te maken met gedrag en het aanpassen daarvan.
Om niet meer verslaafd te zijn moet je stoppen met gebruiken, het is simpel gezegd. Eenvoudig is het niet overigens.
Het is een "gewenste" gedragsverandering die moet vechten tegen actieve beloningscircuits in de hersenen. Hersenen die evolutionair geprogrammeerd zijn om voor het snelle geluk te gaan. Wanneer diezelfde verslaving dan ook nog eens ontstaan is als coping mechanisme voor een onderliggend probleem dat nog niet opgelost is dan wordt het stoppen met gebruiken wel erg moeilijk. Daar helpt een paar nachten politiecel echt niet tegen.
Klik om te vergroten...

Dan zijn we het er toch eens. Dat in de politiecel gooien was een ding om een echte ziekte en een gedragspatroon te onderscheiden. Het zal natuurlijk niet meteen de verslaving weg nemen.
Mensen zijn echt ziek en gaan dood aan kanker of hebben schizofrenie. Dat zijn pas ziektes maar mensen die zich niet kunnen beheersen om een pakje coke te kopen elke keer en op te snuiven vind ik niet ziek. Die hebben gedragsproblemen die op te lossen zijn.
Casaan zei:
Zodra die gedragsverandering definitief is ben je niet meer verslaafd. Je hebt een nieuw evenwicht gevonden in een nuchter leven. En daarom oneens met de stelling.
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer. Daarom eens met de stelling.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens een goede en nette post @Casaan ook een duidelijk antwoord waar vele gewoon niet over willen filosoferen.
Omdat ze denken dat de farmaceutischeindustrie samen met de klinieken het allemaal wel moet weten.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Je zag meteen acht.zes er boven op springen alsof hij nog een appeltje met mij te schillen had.
Klik om te vergroten...
?
Ik ben het niet eens met een aantal stellingen van je, en ik heb proberen uit te leggen waarom door middel van argumenten, en dat noemen ze een discussie.

Dat je nog steeds vasthoudt aan dat gevangenisverhaal bevreemdt me een beetje, want die is toch echt weerlegd.

Nog een voorbeeld dan. Een langdurige GHB verslaafde zo maar zonder G en zorg opsluiten in een cel kan zo maar verkeerd aflopen met zelfs de dood als gevolg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tevil19 zei:
Bedankt voor je respons! Ik ben wel geïnteresseerd uiteraard. Ik zou het graag willen begrijpen want ik snap er niet veel van :worried:.
Klik om te vergroten...
Ik kan het proberen met een voorbeeld (die ik even schaamteloos jat van iemand) uit te leggen:

Stel, je bent thuis en je hebt dorst. De keuze is koffie of thee. Je hebt zin in koffie dus dat is wat je kiest.

Als we dit gedachteproces versimpeld weergeven:

- Gedachte 1: Dorst
- Gedachte 2: Koffie of thee?
- Gedachte 3: Zin in koffie
- (eventuele) gedachte 4: Ik heb koffie gekozen

Waar is hier de vrije wil? Je kunt zeggen dat je uit vrije wil kon kiezen uit koffie of thee, maar in werkelijkheid is die keuze daarvoor al gemaakt. De zin in koffie (of thee) komt simpelweg in je op. Er is geen vrije wil om zin te hebben in koffie of thee, dat wordt namelijk voor je bepaald.

Kijk hoe met gedachte 4 de 'ik' wordt gecreëerd. De "keuze" die daarvoor is gemaakt, wordt geclaimd door de 'ik' gedachte. Maar die gedachte is altijd te laat. Eerst gebeurd het feit, daarna wordt deze geclaimd. Deze laatste gedachte laat het lijken alsof 'ik' een keuze heeft gemaakt, maar de werkelijkheid is dat 'ik' slechts die ene gedachte is. Voor die 'ik' is er geen vrije wil, omdat die 'ik' slechts één van de gedachten is in een doorgaande stroom van gedachten. Een gedachte heeft geen wil, maar kan het doen laten lijken dat het jouw wil is. Dit is toepasbaar op alles.

Waar wel vrije wil in ligt, is in ofwel geloven in wat een gedachte claimt waar is, of niet. Wanneer je de ik-gedachte gelooft, is je mind meester over jou en ben jij de slaaf en zal je lot bezegeld zijn met wat je onderbewuste met je wil doen. Wanneer je de ik-gedachte niet gelooft en deze dus steeds minder gaat creëren, zul je je meesterschap (dat oorspronkelijk al van jou is) geleidelijk terug claimen en wordt de mind weer jouw dienaar (wat zijn oorspronkelijke rol is).

Het is niet bijzonder complex of moeilijk te begrijpen. Maar het is iets wat ons geleerd is om geen aandacht aan te schenken, omdat in deze wereld slaven gewild zijn, geen meesters.


Casaan zei:
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer.
Klik om te vergroten...
Precies de reden waarom het probleem niet opgelost wordt door (alleen) de externe omstandigheden aan te pakken. Wat er in je leven gebeurd ligt compleet buiten je controle. Elk moment kan alles instorten en dan ben je weer terug bij af en neemt inderdaad je oude coping mechanisme het weer over. Maar of je je bewust bent van alles wat er in jou gebeurd ligt in je controle en is iets wat met de tijd steeds stabieler zal worden door het praktiseren daarvan. Bewustwording is de enige echte betrouwbare weg uit verslaving. Bewustwording van je gedachten en daaronder je emoties en daaronder je energieën en daaronder jezelf.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben wel echt verslaafd en weet wat zo ongeveer mijn triggers zijn en risicosituaties. Ik kan bepaald soort drugsgebruik voor mijzelf goed praten, waardoor ik weer ga gebruiken en snel weer in oude patronen verval. Als ik nuchter ben worstel ik met verdriet, schaamte en boosheid. En het is maar al te verleidelijk om daarvoor te vluchten. Maar dat innerlijke gebeuren heb ik maar te ondergaan. Nuchter.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
Ik ben het niet eens met een aantal stellingen van je, en ik heb proberen uit te leggen waarom door middel van argumenten, en dat noemen ze een discussie.
Klik om te vergroten...

Uitdagend gedrag vertoon je.
Begint weer over zielig.
Terwijl we daar al overheen waren.
Meteen inhaken op Casaan.
Provenserend gedrag vertoonde je.
Hoe je het went of keert.

Ghb verslaafde gooien ze een valium erin en die komt ook uit zijn verslaving gaat wel door een hel maar na 2 maanden is hij gewoon weer normaal.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Rebell
Zelf kan je er ook wat van, je zit meer tegen t randje in een discussie dan ik. Maar best hoor, dan reageer ik niet meer op je.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Stel, je bent thuis en je hebt dorst. De keuze is koffie of thee. Je hebt zin in koffie dus dat is wat je kiest.

Als we dit gedachteproces versimpeld weergeven:

- Gedachte 1: Dorst
- Gedachte 2: Koffie of thee?
- Gedachte 3: Zin in koffie
- (eventuele) gedachte 4: Ik heb koffie gekozen
Klik om te vergroten...

Leuk uitgelegd.
Maar dan sta ik in de keuken en mijn gedachte hadden al voor koffie gekozen.
Maar dan sta ik daar en besef ik me dat ik al 2 bakken had gehad en nog steeds wil ik die koffie.
Maar dan kies ik toch voor wat fris en laat ik die koffie los.

Want ik heb een vrije wil en kan keuzes maken ondanks mijn trek erin en ondanks ik al onderweg was naar de koffieautomaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
Klik om te vergroten...

Ja maar instand verandering die niet 10 seconden van te voren word bepaald maar die 'ik' dus bepaal op dat moment. En het roer omgooi in een fractie van een seconde.
Daar zijn wij het dus zeker mee eens maar dit ging er dus om dat je wel een vrije wil hebt en was meer een antwoord op dat je geen vrije wil hebt want ik vind dat onzin.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een fractie van een seconde later dan het eigenlijke feit is nog steeds te laat. De beslissing is al gemaakt.

Ik geloof nog steeds wel in vrije wil, maar niet in de vrije wil van de 'ik' die kiest of hij pindakaas of hagelslag op zijn brood wil. Vandaag wil je pindakaas, morgen hagelslag. Maar dat is niet jouw keuze. De echte vrije wil ligt in het wel/niet opgeven van de persoonlijke wil (welke illusionair is, geen betrekking heeft op 'iemand').
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Precies, bewust keuze gewoon gedrags probleem.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Keesoe zei:
Ik geloof trouwens ook in genetische aanleg. Dus voor de 1 is het vanuit nature wel moeilijker dan voor de ander om er mee om te kunnen gaan. Niet dat dat een excuus moet zijn natuurlijk
Klik om te vergroten...
Erfelijkheid speelt in veel gevallen idd een rol. Dat is al uit meerdere onderzoeken gebleken. Dat geldt niet alleen voor drugs verslavingen maar voor verslavingsgevoeligheid in het algemeen.
Idd is het alsnog geen excuus.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik snap niet helemaal waarom er hier vaak wordt gezegd dat verslaafden maar door blijven gebruiken, omdat er is geconstateerd dat zij ziek zijn. Ik vind het geen excuus.

Want ook als je ziek bent, vind ik dat je daar mee om kunt leren gaan. Net zoals bij andere ziekten zoek je steun bij familie en naasten, praat je erover, ga je naar de dokter/afkickkliniek of psycholoog.

En ik zeg niet dat ik denk dat ik voor altijd afhankelijk zal blijven. Ik denk dat ik altijd verslavingsgevoelig zal blijven in mijn leven, door wellicht een tekort aan dopamine D2-receptoren of andere receptoren en neurotransmitters.

Ook kan ik zelfs mijn eigen mening enigszins tegenspreken door de resultaten van onderzoeken die hebben uitgewezen dat verslaving meer te maken heeft met de menselijke verbindingen en connecties dan een defect in de hersenen. Maar ook hierbij zou het kunnen dat ik gevoeliger ben om te gaan gebruiken zodra de verbindingen en connecties in mijn leven wegvallen dan andere mensen.

En ik vind het jammer dat dit topic nu een negatieve lading heeft gekregen. Ik vind het namelijk wel een interessant onderwerp om over te discussiëren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."