Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
85 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Mindless
Als er ziekte is, is er ook gezondheid mogelijk.
Klik om te vergroten...
Gewaagde stelling, want je suggereert dat alle ziektes te genezen zijn en dat is niet waar.

Verslaving creeert een hoop ongewenste verbindingen in je brein, en volgens mij zijn die verbindingen grotendeels blijvend. Dit maakt dan ook dat verslaving toch ook een lichamelijk aspect heeft.

De craving naar middelen zal afnemen naarmate de tijd verstrijkt, maar als je dan toch weer de fout in gaat dan zijn al die ongewenste verbindingen meteen weer actief en is de kans dat je weer snel afglijdt zeer groot.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oké laat ik het dan deze keer maar even bij alleen verslaving als geestesziekte houden. :wink:

Ja, het veroorzaakt verkeerde verbindingen. Maar geen gehoor geven aan verslaving veroorzaakt goede verbindingen. Wellicht niet in 1 keer, maar door steeds opnieuw herschrijven. We zijn (her)programmeerbaar.

Ik geloof er alleen niet in om steeds in het achterhoofd te houden dat er altijd een residu aan verslaving achterblijft. Ons geloof is enorm krachtig en heeft (in)direct invloed op de fysieke wereld. Je houdt je heling tegen door je geloof dat verslaving blijvend is. Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Wat zegt de verslavingszorg over deze kwestie?
Klik om te vergroten...

Dat verslaving deels geneest, of heelt zoals @Mindless dat zegt.

Maar de gevoeligheid blijft altijd. Iemand blijft 'n verslaafde, of een persoon met een gevoeligheid voor middelen misbruik. Verslaafd of verslavingsgevoelig whatever, het is gewoon 't zelfde naar mijn mening.

Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord dat mensen na 15 jaar of langercleantijd terugvallen in gebruik. Geen recreatief gebruik, maar eerder destructief misbruik. Ik heb die personen zelf gesproken daarover. Dus dat die mensen herprogrammeerbaar zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Maar deels ook wel. Ik ben zelf na 1,5jr teruggevallen in m'n GHB verslaving. En vanaf de eerste dosis ben ik niet meer gestopt tot ik verslagen eindigde in de detox. Hoe verklaar je dat.. Ik kon niet stoppen. Lange periode had ik geen last meer van zieke gedachtes, tot m'n ex bij me weg ging. Sneaky kwamen die gedachtes terug, en ging ik voor gaas.

Ik ben het wel deels eens met "herprogrammeerbaar" want;
Bij langere cleantijd ontstaan er wel veranderingen. Cravings verdwijnen grotendeels, mensen hoeven niet meer te gebruiken en het voelt fijn om verlost te zijn van die constante obsessie om te gebruiken. Zonder die obsessie zijn er ook minder zieke gedachtes. Maar de obsessie van gebruiken verplaatst zich dan vaak naar andere dingen. Dat hoor ik heel veel terug op de zelfhulpgroepen die ik bezoek/bezocht heb.Dus ja, deels herprogrammeerbaar of hoe je t ook wilt noemen.

Maar dan nog, de verslaving zit/blijft nog in iemand. Want de meeste die weer beginnen met gebruiken eindigen weer in de ellende van voorheen en soms nog erger.

Mindless zei:
Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
Klik om te vergroten...

Dit is naar mijn idee gewoon de verslaving zelf. Die ziekelijke patronen zijn er gewoon onderdeel van. Ik denk niet dat je het moet zien als iets wat je kunt beïnvloeden door de eigen gedachten. Verslavingsideeën zijn vele malen sterker dan 'je eigen wil'.

Verslaving is gebruiken tegen je eigen wil in. Wilskracht is niet genoeg naar mijn idee, dat heb ik wel gezien in de klinieken waar ik heb gezeten. Alles verliezen omdat personen maar blijven gebruiken, en gewoon niet kunnen stoppen. Elke dag beloven ze zich zelf om te stoppen, maar toch weer gebruiken. Dat is lastig te begrijpen voor mensen maar ik snap het gewoon volledig. Omdat ik zelf ook dat soort 'gevechten' met mezelf gehad heb.

"1tje kan wel"
"Ik stop maandag"
"De laatste keer"
"Dit keer hou ik het wel in de hand"
"Hij is veel erger dan mij, dus het kan wel"
"Je bent 'n leuker persoon onder gebruik"
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Of is verslaving is levenslange stoornis die het niet mogelijk maakt 'normaal' met middelen en/of gokken/seks/gamen noem het maar op om te gaan.
Klik om te vergroten...

Volgens mij verschilt dat per persoon. Sommige mensen zijn veel gevoeliger voor verslaving en zijn genetisch gedispositioneerd.

Zelf ben ik nooit echt verslavingsgevoelig geweest. Met oxy was dit voor het eerst een ander verhaal. Nu 6 weken gestopt en nog steeds cravings. Ook heb ik gemerkt dat door dagelijks gebruik van oxy de drempel werd verlaagd om andere drugs vaak te gebruiken.

Persoonlijke conclusie: zelf kan ik opiaten niet in huis hebben en vrees ik dat ik levenslang verslaafd ben al doe ik daar niets mee. Zwaar verslavende middelen zoals GHB wil ik niet proberen. Met andere drugs kan ik wel omgaan maar zodra ik merk dat het gebruik een patroon wordt haal ik ze niet meer in huis.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#5
"When you stop drinking, you have to deal with this marvelous personality that started you drinking in the first place."
Jack Kerouac (1922 - 1969)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
Totale onthouding en de strijd aangaan had mij doen stoppen met nicotine. Bij stoppen ontstaat er een proces van gelukkig en stabiel worden zonder de sigaret. Ik ging meer eten, dus ik moest ook meer sporten en door te sporten kon ik nog makkelijker van de sigaret afblijven. Want sport gaf mij een kick, zelfvertrouwen en ontspanning. Alleen door te roken kwam ik wat makkelijker in contact met mensen. Ik moest dus een andere manier vinden om sneller in contact te komen met bijvoorbeeld mijn collega's. Ik denk dat als je verslaving wilt overwinnen dat je leegtes moet vermijden en opzoek moet gaan naar gezonde vervangers. Anders is het niet te doen. Mijn hele trek naar sigaretten is verdwenen. Ik heb zelfs een hekel gekregen aan sigarettenrook en de geur ervan. Dus ja, verslaving valt imo wel te overwinnen. Het is alleen een proces waarbij je de verslaafde in je te slim af moet zijn met handige strategieën. Boeken lezen over de problemen die je tegen komt heeft mij ook goed geholpen. En arbeiden, hobby's uitvoeren, trippen, festivals bezoeken, met leuke mensen omgaan, persoonlijke ontwikkeling, dieet, sport, enz. Helpt om de verveling tegen te gaan en om je een gelukkig gevoel te geven zonder de sigaret of waar je ook verslaafd aan bent. Het alleen doen op wilskracht terwijl je je kapot verveeld thuis op de bank, dat is vragen om een terugval. Zo moet je ook je valkuilen kennen en daar iets aan doen. Rook je als jij je verveeld? Doe iets aan de verveling. Eet je uit emotie? Zoek een vervanger voor het eten. Klinkt simpeler dan het is. Het is een proces van zoeken, graven, experimenteren en soms blijft er iets hangen...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je hersenen zijn plastisch, dus in theorie zou je alle verbindingen die met verslaving te maken hebben moeten kunnen herprogrammeren als het ware. Zoiets zal waarschijnlijk wel jaren duren en wellicht nooit helemaal over zijn.

De praktijk is natuurlijk wel vaak een stuk weerbarstiger. Laat ik het even op mezelf betrekken dan, jaren dagelijks geblowd en toen bijna 3 jaar mijn gebruik goed onder controle gehad. Echter raakte ik zo'n jaar geleden overspannen en ja hoor meerdere periodes van terugval als gevolg. Inmiddels denk ik daarom ook dat ik altijd of in ieder geval voor de komende jaren verslaafd zal blijven aan cannabis en ik dus moet oppassen ermee. Helemaal stoppen wil ik zelf niet en dan geef je sowieso toe aan het feit dat je altijd verslaafd bent, want zelfs door niet te gebruiken heeft de drug dus toch invloed op je leven.

Nu kan ik dat vrij makkelijk zeggen want een cannabis verslaving heeft gelukkig een vrij beperkte invloed op je dagelijks functioneren. Ik wil de invloed niet bachetaliseren, maar in verhouding tot dagelijks andere drugs gebruiken valt cannabis relatief gezien erg mee.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Helemaal stoppen wil ik zelf niet en dan geef je sowieso toe aan het feit dat je altijd verslaafd bent, want zelfs door niet te gebruiken heeft de drug dus toch invloed op je leven.
Klik om te vergroten...
Mooie uitspraak en sterk als dat lukt. Op deze controleer jij het middel ipv andersom.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lytje pole zei:
Mooie uitspraak en sterk als dat lukt. Op deze controleer jij het middel ipv andersom.
Klik om te vergroten...
Precies dat, het gaat erom wie de controle heeft, jij of de drug.

Allemaal wel makkelijker gezegd dan gedaan kwam ik vorig jaar achter bij een terugval. Maar toch is en blijft dit mijn einddoel.

Het hangt van de persoon en ook wel een beetje de drug af, of je na het stoppen nog het risico wilt nemen.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Precies dat, het gaat erom wie de controle heeft, jij of de drug.

Allemaal wel makkelijker gezegd dan gedaan kwam ik vorig jaar achter bij een terugval. Maar toch is en blijft dit mijn einddoel.

Het hangt van de persoon en ook wel een beetje de drug af, of je na het stoppen nog het risico wilt nemen.
Klik om te vergroten...
Ik herken dat wel, zo’n terugval als het niet zo goed gaat. Ik zou willen dat ik af en toe elke drug naar keuze zou kunnen nemen maar daar waag ik mij na 6 weken opiaatvrij nog niet aan.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tevil19 zei:
Neuronen gaan nooit dood. Als ze langere tijd niet worden gebruikt, zorgt je lichaam dat het meer voedingsstoffen stuurt naar de neuronen die wel actief worden gebruikt. Neuronen die niet meer worden gebruikt komen in een minder sterke staat. Je hersenen bewaart deze neuronen voor het geval het hen weer nodig hebt. Je leert fietsen maar je kunt dit jaren later nog, ook als je langere tijd niet hebt gefietst.

Verbindingen die zijn gemaakt zullen blijven, tenzij je deze kapotmaakt, maar dat is onbegonnen werk.
Klik om te vergroten...
Yceman224 zei:
En dat is dus wat ik bedoeld heb met "de verslaving op zich, daaraan kan je niets doen." Nee. Ik blijf ging dit standpunt.
Waar je dan wel iets aan kunt doen, is dus het volgende volgens mij , namelijk: hoe je met dit gegeven verder omgaat".
Lees: doorgaan met alle gevolgen vandien , of stoppen.
Recreatief gebruik , of sociaal drinken als alcoholist, van deze termen begrijp ik dus helemaal niets. Sterker nog, ik vind dit kolder. Onzin. Nee, waanzin.
Een alcoholist kán namelijk niet sociaal drinken. Echt niet.
Ik weet eigenlijk niet eens, wat deze twee woorden betekenen... "sociaal drinken," of " recreatief gebruiken" wie weet dit.? Voor de echte alcoholist bestaat dit domweg niet...
Dus:
Ik ga ervan uit, dat hetzelfde geldt voor alle drugs en middelen, waaraan je verslaafd bent.;Een beetje af en toe, dit werkt gewoon niet. Hooguit eventjes...
Ik heb mensen in de kliniek ontmoet, die na meerdere jaren clean zijn, de gedachte hadden gekregen, dat het wel weer eens een keertje kon.
Wel aan. Het liep dus volledig fout met deze mensen, zij hadden allemaal een terugval, en vaak eentje, die razendsnel toesloeg, en die mensen binnen de kortste keren terug bij af had gebracht.
Enkele mensen uit die groep gebruikten zelfs méér, dan dat ze namen toen ze voor de eerste keer in de kliniek terecht waren gekomen. Aanzienlijk meer zelfs.
Een soort van inhaalslag ....
En ikzelf heb hetzelfde mogen ervaren, drie of vier keer zelfs.
Terug de kliniek in gezopen. En dan dit voorbeeld:
Eén van de cliënten daar aanwezig, was na ruim 4 jaar clean te zijn geweest van een heroineverslaving, toch weer teruggevallen aan dat goedje.
Zelfs zodanig, dat hij op een slecht moment uit de kliniek werd gezet. Hij had zelfs in die setting toch weer gebruikt, en dit betekent exit.
Per direct. (Logisch)
Het was op zich best wel een goeie vent. Maar hij kon het lonken dus niet laten...en ging dus uiteindelijk toch voor de bijl.
Wat moet dat goedje toch enorm lekker zijn. Dat kan haast niet anders, lijlt me zo...Maar ik zou die eerste keuze om deze zooi te nemen, beslist niet maken.
Ik heb gezien, wat er dan met mensen gebeurt...alleen al aan deze man!
Juist dit laatste zegt mij, dat je eenmaal verslaafd, dat de rest van je leven bent.
Alleen, je kunt kiezen om deze verslaving niet in de praktijk te brengen.
Dit laatste probeer ik dus. De laatste 15, 16 jaar met succes.
Klik om te vergroten...


Ben het hier niet mee eens een gedragspatroon kan je aanleren en afleren heb ik al vaker gezegd. Volgensmij ook in dit topic.

Voorbeeld:
In 2003 als ik 2 biertjes op had MOEST ik een pakje coke bestellen.
Omdat ik die link had gemaakt in mijn hoofd en elke keer wanneer ik alcohol dronk kwamen die gedachtes naar boven.
Het was een patroon dat ik mijzelf had aangeleerd.
Een gedragspatroon.

Nu 2019 drink ik een sixpack bier halve liters leeg of een paar flessen wijn zonder aan coke te denken.
Heb dat patroon afgeleerd en kan nu ook genieten van een alcoholisch drankje zonder coke.

Als ik zwaar dronken word zal ik wel coke bestellen omdat ik dronken zijn verschikkelijk vind.
Maar maak die connectie niet meer meteen met alcohol.
Ga soms ergens drinken en dan aangeschoten me bed in en slaap dan heerlijk wil dan helemaal niet snuiven.
Dat was in 2003 onmogelijk dan moest het.

Dus gedragspatronen kan je aanleren en afleren.
Het zit tussen de oren.
Hoe harder jij jezelf overtuigd dat neuronen hebt die je niet meer kan wissen hoe moeilijker het voor je gaat worden.
Makkelijk is het niet! Zeker niet als je "verliefd" bent op een bepaald gevoel van een bepaalde drugs.

Heb dit ook met Wiet gedaan trouwens..
Jaren lang geblowed elke dag ineens gestopt een paar jaar niks gerookt.
Nu 1 keer in de 2 maanden een 10tje en dan ben ik er klaar mee.
Afgeleerd dat patroon!
Weet dat je kan en doe het!
:blushing:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Avīci zei:
Hij zegt nog precies hetzelfde. Als jij hem toen niet begreep, begrijp je hem nu nog steeds niet
Klik om te vergroten...
Ik heb nergens gezegd dat ik hem wel of niet begrijp, of het wel of niet met hem eens ben. Dat bedenk jij zelf of lees je tussen de regels door omdat je dat wil. Ik reageerde met alleen een “wauw” (verder dus niks he, zie je wel?) omdat het zo ontiegelijk bot geschreven was van @Rebell op die manier. Na de uitleg begrijp ik dat hij het niet bot bedoeld.

Avīci zei:
Maar omdat hij bijval krijgt van mensen is het lekker makkelijk voor jou om terug te krabbelen
Klik om te vergroten...
Nogmaals, ik heb niks gezegd of geen mening gegeven over mee eens zijn of niet mee eens zijn. Dus dat terugkrabbelen begrijp ik niet. Ook heb ik echt geen andere leden modig om mijn mening te geven of steun te krijgen. Ik kan heel goed zelf bepalen wat ik vind en wat ik hier neer zet.

Avīci zei:
Juist dit getuigt van weinig ruggengraat. Maar ach...
Klik om te vergroten...
Laat maar.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Die post was m.i namelijk zonder de verdere uitleg later wel erg kort door de bocht.
Klik om te vergroten...

Je noemde hem kort door de bocht. Leuk standpunt voor iemand die verder geen mening kan ventileren. Die selectieve verontwaardiging... Ugh.

De Dunne zei:
reageerde met alleen een “wauw” (verder dus niks he, zie je wel?) omdat het zo ontiegelijk bot geschreven was van @Rebell op die manier. Na de uitleg begrijp ik dat hij het niet bot bedoeld.
Klik om te vergroten...

Oh, hij was bot en dus niet kort door de bocht. Of was ie zowel kort door de bocht als bot? Staat zijn manier van schrijven staat je niet aan? Was hij misschien te hard voor alle tere zieltjes? Vind je hem soms ongenuanceerd of kom je daar inmiddels van terug?
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Neem je in het echte leven ook alles zo letterlijk? Lijkt me zwaar vermoeiend.
Zo knap ook hoe jij elke keer een discussie kan maken over iets wat er niet is.

Beter maar weer on-topic gaan he, wel zo fijn voor TS en het welzijn van het forum. :wave:
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd of je in het vervolg wel een zinnige bijdrage kan leveren aan een discussie.

Ik heb mijn mening gegeven en ben er alweer vanaf.

Doeg! :wave:
p
pinkieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Conjo zei:
Als ik elke dag ruk heb ik dan ruk verslaving ? Drugs info lijn bellen dan maar... kijken of ze meer informatie hebben voor me.
Klik om te vergroten...
Doe rustaaaaaaaag
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Rebell

Hey man sorry ik had vanmorgen wat genuanceerder kunnen reageren,
Maar trok het me persoonlijk aan en had niet genoeg ontbeten, dan kan ik wat fel zijn:P

Ik ben het in zekere zin wel met je eens in de zin van dat je een verslaving zelf veroorzaakt en ook de enige bent die hem weer kan verhelpen. Het zit ook tussen je oren, simpel gezegd. Uiteindelijk ben jij degene die wegvlucht in de middelen ipv de confrontatie met je lichaam, of mentaal, aan te gaan. Om deze mensen zwak en zonder ruggegraat te noemen klopt dan weer niet.
Stel je voor, 2 willekeurige situaties
De moeder van 24 met 2 kinderen, geen vent, zit met zichzelf in de knoop, kinderen hebben problemen etc, etc etc.
Moeder kan het eigelijk niet aan maar blijft maar doorgaan en strijden, raakt speedverslaafd. Weet zo maanden, jarenlang door te gaan, alles opopofferend om alles maar draaiende te houden terwijl ze zelf steeds verder afglijd

Of iemand die door een traumatiserende gebeurtenis heen gaat, wat dan ook, niet capabel genoeg is op dat moment het te verwerken en kiest voor een vlucht in drank of drugs. Heel lang kan die vechten de schijn hoog te houden maar vroeg of laat barst de bom

Hoe kan je zoiets zonder ruggegraat noemen ? Het is niet ruggegraat zoals jij het bedoeld, nee te kunnen zeggen en maat weten te houden met drugs, oftewel zelfdiscipline. Zonder ruggegraat is je eeuwig en altijd verschuilen achter het excuus wat er gebeurt is. Als je bijvoorbeeld verslaafd raakt aan de sos, door een slechte periode gaat en het het uiteindelijk aanpakt en erkent, en daardoor als persoon een heel stuk groeit, heb je geen ruggegraat ? In mijn ogen zijn dit strijders man

Vriend voor mij heb je ruggegraat op het moment dat je je eigen problemen erkent en begint in te zien. De wijsheid ligt echt niet in 12 stappen of verslaving is een ziekte of wat dan ook, maar inzicht in je eigen problemen, je valkuilen en ga zo maar door.

Jezelf voor jezelf beschermen , leren van je fouten en deze kennis ook gebruiken? Dan heb je ruggegraat in mijn ogen. Iedereen wordt geboren in een ander bed, daar heeft niemand invloed op. Waar je wel invloed op hebt is je houding tegenover de situatie, hoe moeilijk het ook is.

Iets langere post als bedoeld, maar vatte dit op als een persoonlijke discussie misschien (zelfreflectie:upsidedown::sweat:)

In beginsel ben ik het met je eens. Verslaving is een ziekte is bullshit en het is inderdaad een slap excuus. het moet vanuit jezelf komen en uiteindelijk doet maar 1 persoon het, jij. En dan nog vind ik de Vzorg in nederland best coulant.

Maar kansloos, eigen keuze, eigenschuld? Het zou je sieren deze uitspraak terug te nemen, we kunnen allebei ergens onze mening over hebben maar zo afbranden hoeft niet. Niemand begint ooit met drugsgebruiken met het doel verslaafd te raken

Denk dat we eigelijk dezelfde mening hebben maar vanuit een andere plek gegeven, ik ga namelijk ook uit van dat iemand het zelf moet doen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Zwijgrecht dat geeft niet..
Mijn emotie maakte veel los bij verschillende mensen zoals je ziet.

Ik sta er nog steeds achter wat ik zei!
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#18
oneens.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat heeft dit topic een provocerende wending gekregen! Komaan, dit is niet de eerste keer dat deze ‘relschopper’ gelijk probeert te krijgen. Hij zit overal bovenop, zet zijn tandjes in elk tegen argument. Kansloos, zeer kansloons. Tenenkrommend gewoon !
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#20
Coffeecup zei:
Wat heeft dit topic een provocerende wending gekregen! Komaan, dit is niet de eerste keer dat deze ‘relschopper’ gelijk probeert te krijgen. Hij zit overal bovenop, zet zijn tandjes in elk tegen argument. Kansloos, zeer kansloons. Tenenkrommend gewoon !
Klik om te vergroten...
Hopelijk heb je het niet over mij?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1314151617...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."