Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
90 weergaven
18-5-2026
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#1
lach me niet uit ben ook maar zoals jullie! yup peter pan was vorig account
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
Ik zeg nog maar ƩƩn keertje...
Dat is een stellingname, die je niet generaliserend kunt innemen.
De meerderheid der mensheid neemt gƩƩn drugs.
Hun leven is boeiend genoeg.
Klik om te vergroten...
Zou niet juist de meerderheid wƩl drugs nemen?

Het verschilt alleen per cultuur wat als drugs gezien worden. Maar reken maar eens dingen als onder andere alcohol, cafeĆÆne, tabak en suiker mee.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Legio Patria Nostra zei:
Daar ben ik het niet mee eens.
Dat kan weliswaar voor jouzelf gelden, maar het is een feit dat er mensen zijn, die door sport de zgn. Endorfinen vrijmaken, en deze lichsams eigen stof maakt, dat je jezelf beter, lekkerder voelt.
En voorts zijn er heel veel mensen, die drugs helemaal niet nodig hebben, en ook niet eens willen nemen, omdat zij zich lekker of goed genoeg voelen.
Klik om te vergroten...

Nah je kan het mooi verwoorden.
Maar er was een meisje verliefd op mij en zij deed helemaal geen drugs of iets.
Zelfs geen drankje met alcohol.
Ik merkte toen ik met haar vaker was dat ze dus in een eeuwen lange sleur leeft.
Altijd haar vaste stellingen heel maatschappelijk waar je geen spelt tussen kon krijgen.

Weinig dieptegang mij als junk bestempelen als ik had gebruikt.
Merk het bij meerdere oudere mensen met dingen zoals hun waarheid is wat het is.

Ik denk dat elk mens af en toe een realiteits besef nodig heeft door een middel te gebruiken en even daardoor alle remmen los te gooien.
Al is het maar af en toe een keertje met drank.

Anders worden ze zo een stijve hark.
Met altijd maar die zelfde mening en gedachtegang.
Ik voel die sleur van hun.
Werken, slapen en eten..

Dan liever Rave, eat and repeat :yum:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Of.....nog erger.
In het mortuarium terecht komt.
250 ml. Dat is toch wel een giga hoeveelheid . Ik weet maar weinig van GHB maar dit?
Dit overleef je toch niet, zoveel...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
In deze: ieder het zijne.
Vwb drugsgebruik door de meerderheid der mensheid:
Als we koffie, thee en nicotine even buiten beschouwing laten , dan is volgens mij de meerderheid gƩƩn drugsgebruiker.
Misschien zit ik ernaast, dat kan natuurlijk.
Verder, ik lach nooit en te nimmer iemand uit.
Maar, sommige uitspraken zijn soms dermate ongenuanceerd, zeg maar gerust boud, dat ik daar wƩl krachtig op kan reageren.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Legio Patria Nostra zei:
Als we koffie, thee en nicotine even buiten beschouwing laten , dan is volgens mij de meerderheid gƩƩn drugsgebruiker.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat meerderheid van de bevolking alcohol drinkt dan niet. Dat is ook gewoon een drugs...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legio Patria Nostra zei:
Vwb drugsgebruik door de meerderheid der mensheid:
Als we koffie, thee en nicotine even buiten beschouwing laten , dan is volgens mij de meerderheid gƩƩn drugsgebruiker.
Misschien zit ik ernaast, dat kan natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Maar waarom zouden we die buiten beschouwing laten? Het zijn psychoactieve middelen die mensen nemen omdat ze het nuchtere leven niet draaglijk of boeiend genoeg vinden. Of omdat ze eraan verslaafd zijn. Dat deze helemaal ingeburgerd en genormaliseerd zijn veranderd daar niks aan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik beschouw deze middelen niet als echte drugs, omdat zij bij lange na niet de ellende veroorzaken qua afhankelijkheid als de "echte" drugs.
En high word je er óók al niet van...
Maar, zeer zeker is tabak best wel een redelijke kwaaie. In zoverre, probeer er maar eens mee te stoppen! Is mij in 45 jaar nog steeds niet gelukt....
En alcohol, dat is er natuurlijk dus wel degelijk eentje, zelfs een regelrechte harddrug!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Qua koffie en thee valt het wel wat mee ja, zeker bij gematigd gebruik.

Tabak is natuurlijk wel een killer ja, hoewel vaak een langzame killer. Maar wat dacht je van suiker? Vrij onschuldig vergeleken met bijvoorbeeld alcohol? Kijk dit dan maar eens:


Verwoestend voor het lichaam op een manier vergelijkbaar met alcohol. En dit consumeren de meeste van ons dus dagelijks, vaak in grote hoeveelheden. Met name kinderen... Het lichaam van een kind is nog heel veerkrachtig en kan heel wat hebben, maar dat verandert als je ouder wordt. En dan gaat het dus niet alleen over snoep, maar over brood, frisdranken, pasta, de saus over je pasta, etcetera. De hele dag door suiker. En als suiker nou tegelijk ingenomen wordt met voldoende vezels zoals bij fruit, dan kan het lichaam het goed verwerken, maar die vezels ontbreken in veel voeding.

De high van suiker is vrij mild, maar het is wel een high en daardoor is het ook zo verslavend. Het werkt als een drug, want het is een drug. Toch, weinig mensen zullen suiker in een rijtje met bijvoorbeeld cocaĆÆne en alcohol zetten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Idd.
Maar van suiker heb ik nog nooit een roes mogen ervaren.
Op zich consumeer ik geen suiker. Al helemaal geen geraffineerde.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Idd.
Maar van suiker heb ik nog nooit een roes mogen ervaren.
Op zich consumeer ik geen suiker. Al helemaal geen geraffineerde.
Klik om te vergroten...
Wat @Mindless zegt. Er zit (helaas) in zoveel dingen suiker. En voor je lijf maakt het niks uit of je geraffineerde suikers of ā€œnatuurlijkeā€ suikers eet. Een lichaam verwerkt dat op dezelfde manier. Het enige is dat je met natuurlijke suikers soms ook nog gezonde stoffen binnen krijgt zoals vitamines en vezels uit fruit en groente.

https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/wat-is-geraffineerde-suiker

Ik let er sinds een tijd ook meer op en het is eigenlijk heel erg waar ze allemaal suiker in proppen. Ook stiekeme suikers die ze een ander naampje geven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Legio Patria Nostra zei:
Op zich consumeer ik geen suiker. Al helemaal geen geraffineerde.
Klik om te vergroten...
Het wordt wel aan heel veel dingen toegevoegd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
En voor je lijf maakt het niks uit of je geraffineerde suikers of ā€œnatuurlijkeā€ suikers eet. Een lichaam verwerkt dat op dezelfde manier. Het enige is dat je met natuurlijke suikers soms ook nog gezonde stoffen binnen krijgt zoals vitamines en vezels uit fruit en groente.
Klik om te vergroten...
Nou ja, vezels zorgen er dus wel voor dat de suiker vertraagd wordt opgenomen, dus in die zin wordt het anders verwerkt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Nou ja, vezels zorgen er dus wel voor dat de suiker vertraagd wordt opgenomen, dus in die zin wordt het anders verwerkt.
Klik om te vergroten...
Klopt deels. Suiker uit vezels zoals bv in fruit worden idd langzamer opgenomen waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Ook moet je lichaam ietsje harder werken ze te verteren. Maar qua calorieƫn, eventuele gewichtstoename of voor diabetes/insuline niveau maakt het helaas niets uit.

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/daarom-zijn-vezels-gezond
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Mindless , sinds mijn broer helaas diabetes type 2 heeft ontwikkeld ben ik me er in gaan verdiepen. Ik leer steeds bij en ondanks dat ik al jaren bij een diƫtiste kom vind ik ook nieuwe dingen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
@Mindless , sinds mijn broer helaas diabetes type 2 heeft ontwikkeld ben ik me er in gaan verdiepen. Ik leer steeds bij en ondanks dat ik al jaren bij een diƫtiste kom vind ik ook nieuwe dingen.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik wel.

Ik heb er ook veel over bijgeleerd sinds mijn zusje diabetes type 1 kreeg. Maar weet er ook nog lang niet alles van. Veel in dat filmpje dat ik hierboven postte gaat me ook wel wat boven de pet.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Dat geloof ik wel.

Ik heb er ook veel over bijgeleerd sinds mijn zusje diabetes type 1 kreeg.
Klik om te vergroten...
Oh type 1 is wel ernstig! Daar kom je meestal niet meer van af...
Type 2 kun je meestal zelf heel veel aan doen door je levensstijl aan te passen. Helaas doen de meesten dat niet en slikken liever pillen zoals mijn broer omdat dat makkelijk is.
Sterkte hoor voor je zusje! Moet ze spuiten?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Daar komt ze ook niet vanaf nee. Uiteraard moet ze spuiten. Er is geen moment meer van spontaan even iets eten. Alles moet berekend worden.

Ik heb erg veel respect voor haar. In het begin zei het ziekenhuis dat ze gewoon door kon snoepen en dan maar wat meer insuline moest spuiten. Dat doen de meesten. Ik kan me er erg boos over maken dat ziekenhuizen - die gericht zouden moeten zijn op de beste gezondheid - zulke dingen aanraden aan diabetici, met name aan kinderen. Maar mijn zusje wou zo weinig mogelijk spuiten en paste haar hele dieet aan, wat de doktoren verbaasd deed staan over haar waarden. Maar helaas kom je er niet vanaf. Nu eet ze soms wel weer wat ongezonds, maar over het algemeen eet ze heel verantwoord.

Het is een heel ingrijpend iets. Gelukkig leven we in deze tijd, waar er met behulp van insuline en slimme technologie geleefd kan worden met deze ziekte. Ze zijn nu ook kunstmatige alvleesklieren aan het ontwikkelen wat diabetici min of meer een gewoon leven geven. Maar ik heb ook het idee dat er allemaal financiƫle belangen mee zijn gemoeid. Er wordt flink verdiend aan deze ziekte en het duurt en duurt maar voordat die kunstmatige alvleesklier echt door diabetici gebruikt kan worden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Daar komt ze ook niet vanaf nee. Uiteraard moet ze spuiten. Er is geen moment meer van spontaan even iets eten. Alles moet berekend worden.

Ik heb erg veel respect voor haar. In het begin zei het ziekenhuis dat ze gewoon door kon snoepen en dan maar wat meer insuline moest spuiten. Dat doen de meesten. Ik kan me er erg boos over maken dat ziekenhuizen - die gericht zouden moeten zijn op de beste gezondheid - zulke dingen aanraden aan diabetici, met name aan kinderen. Maar mijn zusje wou zo weinig mogelijk spuiten en paste haar hele dieet aan, wat de doktoren verbaasd deed staan over haar waarden. Maar helaas kom je er niet vanaf. Nu eet ze soms wel weer wat ongezonds, maar over het algemeen eet ze heel verantwoord.

Het is een heel ingrijpend iets. Gelukkig leven we in deze tijd, waar er met behulp van insuline en slimme technologie geleefd kan worden met deze ziekte. Ze zijn nu ook kunstmatige alvleesklieren aan het ontwikkelen wat diabetici min of meer een gewoon leven geven. Maar ik heb ook het idee dat er allemaal financiƫle belangen mee zijn gemoeid. Er wordt flink verdiend aan deze ziekte en het duurt en duurt maar voordat die kunstmatige alvleesklier echt door diabetici gebruikt kan worden.
Klik om te vergroten...
Goh zeker knap van haar! Echt respect hoor. En idd zouden veel artsen betere info moeten geven en patiƫnten soms wat meer pushen hun levensstijl aan te passen. Zoals je ziet helpt dat toch.
Mijn broer heeft dat advies in de wind geslagen en neemt medicatie maar past zijn leven zo goed als niet aan. Sport niet, rookt nog, overgewicht etc. Zijn arts vertelde hem dat door levensstijl aanpassing 90% van de type 2 patiƫnten van de medicatie af kan komen of iig sterk kan verminderen. Maar ja, de quick fix, pilletje is makkelijk.
Ingrijpend is het zeker ja. En de pharma industrie verdiend ook dik over de rug van de zieke...

edit: ik maak me soms best zorgen om mijn broer dat ie t allemaal zo licht opvat...
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Beste leden.

De titel luid al: Verslaafd blijf je voor altijd!

Verslaving staat in het grote DSM-V boek beschreven als "Stoornis in het gebruik van middelen".

Nu bestaan er stoornissen waar men redelijk goed mee kan leven mits een juiste behandeling. Hierbij kun je denken aan een angststoornis / paniekstoornis.

Genezen doet het niet mƔƔr wel grotendeels. Men kan weer leven zonder angst/paniek. Men leert leven met angst, de denkpatronen worden door middel van therapie afgeleerd en nieuwe patronen worden aangeleerd.

Geldt dat ook voor verslaving? Is verslaving 'af te leren'? Bestaat er de mogelijkheid om de gedragsproblemen zo dusdanig te beĆÆnvloeden dat men weer kan gebruiken zonder dat er op langere termijn (nogmaals) problemen ontstaan.

Of is verslaving is levenslange stoornis die het niet mogelijk maakt 'normaal' met middelen en/of gokken/seks/gamen noem het maar op om te gaan.

Benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."