Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste leden.

De titel luid al: Verslaafd blijf je voor altijd!

Verslaving staat in het grote DSM-V boek beschreven als "Stoornis in het gebruik van middelen".

Nu bestaan er stoornissen waar men redelijk goed mee kan leven mits een juiste behandeling. Hierbij kun je denken aan een angststoornis / paniekstoornis.

Genezen doet het niet máár wel grotendeels. Men kan weer leven zonder angst/paniek. Men leert leven met angst, de denkpatronen worden door middel van therapie afgeleerd en nieuwe patronen worden aangeleerd.

Geldt dat ook voor verslaving? Is verslaving 'af te leren'? Bestaat er de mogelijkheid om de gedragsproblemen zo dusdanig te beïnvloeden dat men weer kan gebruiken zonder dat er op langere termijn (nogmaals) problemen ontstaan.

Of is verslaving is levenslange stoornis die het niet mogelijk maakt 'normaal' met middelen en/of gokken/seks/gamen noem het maar op om te gaan.

Benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey,

Interessante materie, maar het verontrust me ook een beetje.

Drugsverslaving. Je kan er van afkicken en er mee leven, dat lijkt me wel duidelijk.

Dan de vraag of je na een verslaving ooit weer recreatief kan gebruiken lijkt me in jouw geval een duidelijke nee te zijn. Dat je je uberhaupt met deze vraag bezig houdt is het gene wat me verontrust.

Wat denk je zelf?

Wil je uberhaupt nog het risico nemen?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Hey,

Interessante materie, maar het verontrust me ook een beetje.

Drugsverslaving. Je kan er van afkicken en er mee leven, dat lijkt me wel duidelijk.

Dan de vraag of je na een verslaving ooit weer recreatief kan gebruiken lijkt me in jouw geval een duidelijke nee te zijn. Dat je je uberhaupt met deze vraag bezig houdt is het gene wat me verontrust.

Wat denk je zelf?
Klik om te vergroten...

Ik heb al vaker op het forum vermeld dat dit voor mij een absolute NEE is.

Ik heb zelf al geprobeerd 'recreatief' te gebruiken, en dat is finaal mislukt. Ik ben nog redelijk jong en kon er geen vrede mee hebben dat ik nooit meer zou kunnen gebruiken. Maar er is een gevoel van acceptatie in me ontstaan, het is goed zo zonder middelen. Want een leven mét middelen is voor mij alleen maar ellende, afzondering en angst.

Deze stelling heb ik gewoon gemaakt omdat ik benieuwd ben naar hoe andere mensen er over denken. Absoluut niet om bij mezelf een achterdeurtje open te houden met "zie je wel, andere kunnen het ook".

Dus maak je niet druk, nogmaals puur uit nieuwsgierigheid naar de meningen van mede-addicts of mensen die niet verslaafd zijn.

:)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Raver

Ah, ok. Mijn excuses voor m'n aanname.

Als ik eens zo om me heen kijk ben ik geneigd om eens te zeggen.

Dan zijn er hier een paar die menen dat ze na een verslaving hun gebruik nu in de hand kunnen houden, maarik ga er vanuit dat veruit de meesten uiteindelijk weer afglijden in hun verslaving.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#5
De enige manier van gebruik die na een verslaving mogelijk is, is abstinentie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nee ik denk niet dat verslaving voor altijd is. Al zal het dat in de praktijk voor de meeste mensen wel zijn. Verslaving is imo een ziekte van de geest. Als er ziekte is, is er ook gezondheid mogelijk.

Ik denk dat weer probleemloos kunnen gebruiken niet het kenmerk van gezondheid zou moeten zijn. Het kenmerk van gezondheid zou moeten zijn: niet meer hoeven/verlangen te gebruiken. Zo zeker zijn van je heling dat je het niet eens hoeft te testen. Als je het moet testen, ben je niet geheeld. Er is een deel van jezelf dat je zo gemanipuleerd heeft dat je het weer gaat gebruiken. Dat is de ziekte/verslaving.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ja, het veroorzaakt verkeerde verbindingen. Maar geen gehoor geven aan verslaving veroorzaakt goede verbindingen. Wellicht niet in 1 keer, maar door steeds opnieuw herschrijven. We zijn (her)programmeerbaar.
Klik om te vergroten...
Ik ben het niet helemaal met je eens. Je bent niet herprogameerbaar, al je ervaringen blijven je hele leven bij je. Ja, je maakt nieuwe verbindingen aan, maar die overschrijven geen oude ongewenste verbindingen. Die nieuwe verbindingen bestaan dus naast de oude slechte verbindingen die je dus je hele leven met je meedraagt, zelfs als je gaat mediteren tot je een ons weegt.
Ik geloof er alleen niet in om steeds in het achterhoofd te houden dat er altijd een residu aan verslaving achterblijft.
Klik om te vergroten...
En dat is dus wel het geval, je draagt het je hele leven met je mee, het kan niet gewist worden of iets dergelijks.

Ik snap je spirituele aanpak hier, en ik denk wel degelijk dat dit kan bijdragen tot betere/snellere verwerking van de verslaving en terugval kan voorkomen. Maar je moet je ook bewust zijn van de wetenschappelijke kant, de werking van je lichaam en je brein.

Je kan er nooit 100% van genezen, oftewel teruggaan naar de situatie van voor de verslaving.

@Raver
Wat zegt de verslavingszorg over deze kwestie? Ik ga er van uit dat jullie toch ook wel praten over deze kwestie, of komt dat in een later stadium nog ter sprake?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Mindless
Als er ziekte is, is er ook gezondheid mogelijk.
Klik om te vergroten...
Gewaagde stelling, want je suggereert dat alle ziektes te genezen zijn en dat is niet waar.

Verslaving creeert een hoop ongewenste verbindingen in je brein, en volgens mij zijn die verbindingen grotendeels blijvend. Dit maakt dan ook dat verslaving toch ook een lichamelijk aspect heeft.

De craving naar middelen zal afnemen naarmate de tijd verstrijkt, maar als je dan toch weer de fout in gaat dan zijn al die ongewenste verbindingen meteen weer actief en is de kans dat je weer snel afglijdt zeer groot.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Oké laat ik het dan deze keer maar even bij alleen verslaving als geestesziekte houden. :wink:

Ja, het veroorzaakt verkeerde verbindingen. Maar geen gehoor geven aan verslaving veroorzaakt goede verbindingen. Wellicht niet in 1 keer, maar door steeds opnieuw herschrijven. We zijn (her)programmeerbaar.

Ik geloof er alleen niet in om steeds in het achterhoofd te houden dat er altijd een residu aan verslaving achterblijft. Ons geloof is enorm krachtig en heeft (in)direct invloed op de fysieke wereld. Je houdt je heling tegen door je geloof dat verslaving blijvend is. Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Wat zegt de verslavingszorg over deze kwestie?
Klik om te vergroten...

Dat verslaving deels geneest, of heelt zoals @Mindless dat zegt.

Maar de gevoeligheid blijft altijd. Iemand blijft 'n verslaafde, of een persoon met een gevoeligheid voor middelen misbruik. Verslaafd of verslavingsgevoelig whatever, het is gewoon 't zelfde naar mijn mening.

Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord dat mensen na 15 jaar of langercleantijd terugvallen in gebruik. Geen recreatief gebruik, maar eerder destructief misbruik. Ik heb die personen zelf gesproken daarover. Dus dat die mensen herprogrammeerbaar zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Maar deels ook wel. Ik ben zelf na 1,5jr teruggevallen in m'n GHB verslaving. En vanaf de eerste dosis ben ik niet meer gestopt tot ik verslagen eindigde in de detox. Hoe verklaar je dat.. Ik kon niet stoppen. Lange periode had ik geen last meer van zieke gedachtes, tot m'n ex bij me weg ging. Sneaky kwamen die gedachtes terug, en ging ik voor gaas.

Ik ben het wel deels eens met "herprogrammeerbaar" want;
Bij langere cleantijd ontstaan er wel veranderingen. Cravings verdwijnen grotendeels, mensen hoeven niet meer te gebruiken en het voelt fijn om verlost te zijn van die constante obsessie om te gebruiken. Zonder die obsessie zijn er ook minder zieke gedachtes. Maar de obsessie van gebruiken verplaatst zich dan vaak naar andere dingen. Dat hoor ik heel veel terug op de zelfhulpgroepen die ik bezoek/bezocht heb.Dus ja, deels herprogrammeerbaar of hoe je t ook wilt noemen.

Maar dan nog, de verslaving zit/blijft nog in iemand. Want de meeste die weer beginnen met gebruiken eindigen weer in de ellende van voorheen en soms nog erger.

Mindless zei:
Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
Klik om te vergroten...

Dit is naar mijn idee gewoon de verslaving zelf. Die ziekelijke patronen zijn er gewoon onderdeel van. Ik denk niet dat je het moet zien als iets wat je kunt beïnvloeden door de eigen gedachten. Verslavingsideeën zijn vele malen sterker dan 'je eigen wil'.

Verslaving is gebruiken tegen je eigen wil in. Wilskracht is niet genoeg naar mijn idee, dat heb ik wel gezien in de klinieken waar ik heb gezeten. Alles verliezen omdat personen maar blijven gebruiken, en gewoon niet kunnen stoppen. Elke dag beloven ze zich zelf om te stoppen, maar toch weer gebruiken. Dat is lastig te begrijpen voor mensen maar ik snap het gewoon volledig. Omdat ik zelf ook dat soort 'gevechten' met mezelf gehad heb.

"1tje kan wel"
"Ik stop maandag"
"De laatste keer"
"Dit keer hou ik het wel in de hand"
"Hij is veel erger dan mij, dus het kan wel"
"Je bent 'n leuker persoon onder gebruik"
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Of is verslaving is levenslange stoornis die het niet mogelijk maakt 'normaal' met middelen en/of gokken/seks/gamen noem het maar op om te gaan.
Klik om te vergroten...

Volgens mij verschilt dat per persoon. Sommige mensen zijn veel gevoeliger voor verslaving en zijn genetisch gedispositioneerd.

Zelf ben ik nooit echt verslavingsgevoelig geweest. Met oxy was dit voor het eerst een ander verhaal. Nu 6 weken gestopt en nog steeds cravings. Ook heb ik gemerkt dat door dagelijks gebruik van oxy de drempel werd verlaagd om andere drugs vaak te gebruiken.

Persoonlijke conclusie: zelf kan ik opiaten niet in huis hebben en vrees ik dat ik levenslang verslaafd ben al doe ik daar niets mee. Zwaar verslavende middelen zoals GHB wil ik niet proberen. Met andere drugs kan ik wel omgaan maar zodra ik merk dat het gebruik een patroon wordt haal ik ze niet meer in huis.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#12
"When you stop drinking, you have to deal with this marvelous personality that started you drinking in the first place."
Jack Kerouac (1922 - 1969)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rebell zei:
OT verslaafd blijf je altijd en is een ziekte is echt een kliniek praatje.
Ken zoveel mensen die jaren verslaafd zijn geweest aan van alles en nog wat.
Maar toen ze een kindje kregen en hun leven aan moesten passen deden ze dat gewoon.
Het zit gewoon tussen de oren.

Kanker is een ziekte en Aids etc.
Maar gedragsproblemen is anders je maakt jezelf dingen wijs en je ruggen graat is gewoon slap maar als je wilt veranderen dan kan je dat zo doen.
Klik om te vergroten...

Over kortzichtig gesproken.. Man man man.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Over kortzichtig gesproken.. Man man man.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk begrijp jij het weer niet.
Omdat jij denkt dat wat ze je vertellen in de kliniek alleen maar de waarheid is..

Dacht ook dat jij niet meer op dit forum zat en afscheid had genomen.
Dat geeft ook weer een reflex van jezelf.

Degene die kortzichtig is ben jij.
Je staat dus nergens voor open, ook niet om hier wat uit te halen wat andere wel doen zoals je leest.
Misschien is dat wel de rede dat je weer in een kliniek zit.
Als je de problemen eens bij jezelf zou zoeken zou je er sneller uit zijn gekomen.
Leer eens mee te filosoferen met mensen en dingen van een andere kant te bekijken dan alleen de klinische kant.
Daar kom je verder mee dan nu dat blijkt maar weer.
Ipv de aanval aan te gaan.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als ik elke dag ruk heb ik dan ruk verslaving ? Drugs info lijn bellen dan maar... kijken of ze meer informatie hebben voor me.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Rebell
Je komt inderdaad een beetje bozig over vandaag ja.

Ik ben het wel met je eens dat het tussen je oren zit. Maar wat gebeurt er dan tussen je oren bij een verslaving? Er worden ongewenste verbindingen gelegd die heel moeilijk te negeren zijn, en die verbindingen zijn toch echt fysiek. En dan wordt het toch wel lichamelijk en dan kan je wel degelijk spreken van een soort van ziekte.

Maar goed, wel of geen ziekte, je wel of niet er bij neerleggen is uiteraard wel degelijk een keus die je maakt.

Ik geef trouwens gewoon mijn mening, met jouw dogmatische instelling alsmede je humeur ga ik daar nu niet met je over in discussie als je het niet erg vind. :tongueout:
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb 12+ jaar lang geblowd 4-6 perdag! Toen was ik echt verslaafd aan het blowen.
Na 2 jaar clean zijn geweest! rook ik afentoe een jointje zonder craving erna ... en moet erook niet aan denken om de heel dag stoned te zijn. Vooral met sterk haze trek ik het niet meer. Geef mij maar lekker relax Marrokkaanse hasj uit Rifgebergte
Een verslaving kan je onder controle houden

Je bent kapitein op uw eigen schip
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rebell zei:
Lees de rest ook even dan begrijp je me misschien meer.
Klik om te vergroten...
Aha. Nu ben je duidelijker. Mijn reactie was op je andere post, voordat je de rest postte en het uitlegde.
Die post was m.i namelijk zonder de verdere uitleg later wel erg kort door de bocht.
Goed dat je het hebt uitgelegd.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Aha. Nu ben je duidelijker. Mijn reactie was op je andere post, voordat je de rest postte en het uitlegde.
Die post was m.i namelijk zonder de verdere uitleg later wel erg kort door de bocht.
Goed dat je het hebt uitgelegd.
Klik om te vergroten...

Hij zegt nog precies hetzelfde. Als jij hem toen niet begreep, begrijp je hem nu nog steeds niet. Maar omdat hij bijval krijgt van mensen is het lekker makkelijk voor jou om terug te krabbelen. Juist dit getuigt van weinig ruggengraat. Maar ach...

@Rebell

Je neemt een nogal controversieel standpunt in, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Mensen die wetenschappelijk zijn opgeleid zullen sneller geneigd zijn een verslaving als een ziekte te beschouwen, en dan heb je altijd mensen die dit verhaal kracht bij zullen zetten, omdat dit hen beter uitkomt.

Zo zat ik laatst in de kroeg en raakte ik aan de praat met een alcoholist. Hij vertelde mij dat hij er niets aan kon doen dat ie verslaafd was, maar dat er een stofje in zijn hersenen zat, waardoor hij zichzelf niet in bedwang kon houden i.c.m. alcohol. Ik ben toen maar demonstratief opgestaan en weggelopen.
(Dat is lekker makkelijk. In feite is dit gewoon een trucje van jouw geest om voor jezelf te rechtvaardigen dat je afhankelijk bent geworden van iets waar je geen controle meer over hebt, dacht ik.)

Mensen die met een andere inborst kijken naar dergelijke problematiek zullen tot een andere conclusie komen. Persoonlijk denk ik ook dat verslaving geen ziekte is. Als dit het geval zou zijn zou je met een pilletje een verslaving kunnen genezen. Een verslaving is m.i. een samenhang van complexe gedragingen i.c.m. sociale afhankelijkheid. Ieder mens gaat door bepaalde fases in het leven. Als je kwetsbaar bent, zul je ook eerder geneigd zijn dergelijke middelen op te zoeken. En dan ben je ineens verslaafd en ziek. Nee, je was al ziek, maar de verslaving heeft het uiteindelijk aan je geopenbaard. Omarm je verslaving en zoek naar de diepere betekenis. Dan is het ook een stuk makkelijker om van je problematiek af te komen.

Deze video was voor mij een eye-opener.

V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je onderbewuste weet 10 seconden van te voren al wat je gaat doen, zeggen en beslissen meen ik een keer gelezen te hebben... Mijn bewustzijn zie ik als een rijke heer en het onderbewuste is zijn butler.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."