#1
Denk dat het ook te maken heeft met waar je verslaafd aan bent. Een heroïne verslaafde die afkickt zal dat waarschijnlijk nooit meer recreatief kunnen gebruiken. Maar iemand die een wietverslaving heeft en daar van afkickt kan denk ik risicolozer na een aantal jaar weer een joint opsteken, zonder meteen weer terug te vallen in misbruik. Juist omdat die soorten drugs anders werken en meer of minder schade aanrichten.Dit is natuurlijk anekdotisch, maar ik ben het er niet mee eens dat het onmogelijk is om volledig van een verslaving af te komen. Ik denk echter wel dat je nooit van een verslavingsgevoeligheid af kan komen en je dus wel makkelijk andere verslavingen kan ontwikkelen zodra je van één verslaving helemaal af bent.
Ik heb heel veel verslavingen (gehad) en een van die verslavingen was een gameverslaving. Ik gamede op een gegeven moment 12+ uur per dag, omdat dat het enige was waar ik nog iets van vreugde uit kon halen en me kon afsluiten van de realiteit. Die verslaving heeft denk ik zo'n 6 maanden aangehouden en daarna heb ik anderhalf jaar niet meer gegamed. Alle keren dat ik daarna gamede was 1) sowieso niet consequent meerdere keren per week en 2) niet meer 12+ uur per dag (m.u.v. de keren dat ik de Telltale series van The Walking Dead in één keer uit wilde spelen en toch niets beters te doen had die dagen). Zo heb ik in de zomervakantie 2 weken echt heel veel gegamed, maar daarna heb ik maandenlang niet meer ingelogd op m'n Steam account. Ik had er gewoon niet veel behoefte meer aan en ik had duidelijk een ander gevoel bij het gamen dan dat ik had toen ik echt verslaafd was. Ik heb zelfs in de afgelopen 3 maanden 3 nieuwe spellen gekocht die ik al heel lang wilde en nu in de aanbieding waren en geen van die spellen heb ik nog gespeeld! De drang heb ik simpelweg gewoon niet. Ben ik dus van die verslaving afgekomen? Ja, ik vind dat ik dat zeker kan stellen.
Nu komt de "maar" in het verhaal: ik ben vrij zeker dat ik die verslaving vervangen heb door andere verslavingen en één van die verslavingen is er al veel langer. Ik heb ook wel een beetje (kuch eufemisme) een seksverslaving gehad, maar momenteel houd ik me daar helemaal niet meer mee bezig en interesseert het me ook niet meer, dus of ik daar van af ben gekomen: ja, ik denk het? Maar dan blijft er nog 1 over en ik denk dat dat echt wel heel wat moeilijker gaat worden om te overwinnen dan de andere twee, omdat m'n drugsverslaving mij de tevredenheid biedt die de andere twee samen bieden en drugs mij ook nooit vervelen, omdat het zo enorm veelzijdig is, ook al heb ik een duidelijke voorkeur voor bepaalde drugs. Bij games zijn er al heel wat minder dingen die ik echt leuk vind en bij seks is het gewoon extreem lastig om iemand te vinden die helemaal aan mijn eisen voldoet.
Maar ja, vandaar m'n antwoord dus. Het is lastig ja, maar ik denk dat het wel mogelijk is om er volledig van af te komen als je een gezonde vervanger vindt voor de verslaving die je hebt (wat momenteel bij mij nog niet het geval is).
