Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
72 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Salvia zei:
Dit is natuurlijk anekdotisch, maar ik ben het er niet mee eens dat het onmogelijk is om volledig van een verslaving af te komen. Ik denk echter wel dat je nooit van een verslavingsgevoeligheid af kan komen en je dus wel makkelijk andere verslavingen kan ontwikkelen zodra je van één verslaving helemaal af bent.

Ik heb heel veel verslavingen (gehad) en een van die verslavingen was een gameverslaving. Ik gamede op een gegeven moment 12+ uur per dag, omdat dat het enige was waar ik nog iets van vreugde uit kon halen en me kon afsluiten van de realiteit. Die verslaving heeft denk ik zo'n 6 maanden aangehouden en daarna heb ik anderhalf jaar niet meer gegamed. Alle keren dat ik daarna gamede was 1) sowieso niet consequent meerdere keren per week en 2) niet meer 12+ uur per dag (m.u.v. de keren dat ik de Telltale series van The Walking Dead in één keer uit wilde spelen en toch niets beters te doen had die dagen). Zo heb ik in de zomervakantie 2 weken echt heel veel gegamed, maar daarna heb ik maandenlang niet meer ingelogd op m'n Steam account. Ik had er gewoon niet veel behoefte meer aan en ik had duidelijk een ander gevoel bij het gamen dan dat ik had toen ik echt verslaafd was. Ik heb zelfs in de afgelopen 3 maanden 3 nieuwe spellen gekocht die ik al heel lang wilde en nu in de aanbieding waren en geen van die spellen heb ik nog gespeeld! De drang heb ik simpelweg gewoon niet. Ben ik dus van die verslaving afgekomen? Ja, ik vind dat ik dat zeker kan stellen.

Nu komt de "maar" in het verhaal: ik ben vrij zeker dat ik die verslaving vervangen heb door andere verslavingen en één van die verslavingen is er al veel langer. Ik heb ook wel een beetje (kuch eufemisme) een seksverslaving gehad, maar momenteel houd ik me daar helemaal niet meer mee bezig en interesseert het me ook niet meer, dus of ik daar van af ben gekomen: ja, ik denk het? Maar dan blijft er nog 1 over en ik denk dat dat echt wel heel wat moeilijker gaat worden om te overwinnen dan de andere twee, omdat m'n drugsverslaving mij de tevredenheid biedt die de andere twee samen bieden en drugs mij ook nooit vervelen, omdat het zo enorm veelzijdig is, ook al heb ik een duidelijke voorkeur voor bepaalde drugs. Bij games zijn er al heel wat minder dingen die ik echt leuk vind en bij seks is het gewoon extreem lastig om iemand te vinden die helemaal aan mijn eisen voldoet.

Maar ja, vandaar m'n antwoord dus. Het is lastig ja, maar ik denk dat het wel mogelijk is om er volledig van af te komen als je een gezonde vervanger vindt voor de verslaving die je hebt (wat momenteel bij mij nog niet het geval is).
Klik om te vergroten...
Denk dat het ook te maken heeft met waar je verslaafd aan bent. Een heroïne verslaafde die afkickt zal dat waarschijnlijk nooit meer recreatief kunnen gebruiken. Maar iemand die een wietverslaving heeft en daar van afkickt kan denk ik risicolozer na een aantal jaar weer een joint opsteken, zonder meteen weer terug te vallen in misbruik. Juist omdat die soorten drugs anders werken en meer of minder schade aanrichten.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psychedelibee zei:
Helemaal stoppen wil ik zelf niet en dan geef je sowieso toe aan het feit dat je altijd verslaafd bent, want zelfs door niet te gebruiken heeft de drug dus toch invloed op je leven.
Klik om te vergroten...

Dit is pure projectie in mijn optiek; je draait het om, om naar jezelf te kunnen verantwoorden dat je kan doorgaan met het consumeren van dit betreffende goedje. Een verslaving houdt volgens mij in dat je afhankelijk bent geworden van een bepaalde stof. Als je hiermee stopt keer je de verslaving de rug toe. Natuurlijk zal je bepaalde geestelijke afhankelijkheid koesteren, vooral in de beginperiode, maar als je standvastig bent moet je zelfs hier van af kunnen komen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Avīci zei:
Dit is pure projectie in mijn optiek; je draait het om, om naar jezelf te kunnen verantwoorden dat je kan doorgaan met het consumeren van dit betreffende goedje. Een verslaving houdt volgens mij in dat je afhankelijk bent geworden van een bepaalde stof. Als je hiermee stopt keer je de verslaving de rug toe. Natuurlijk zal je bepaalde geestelijke afhankelijkheid koesteren, vooral in de beginperiode, maar als je standvastig bent moet je zelfs hier van af kunnen komen.
Klik om te vergroten...
Of je een drug ook echt gecontroleerd kunt gebruiken na een verslaving laat ik even in het midden. Maar mijn punt is dat de verslaving nog steeds grip op je heeft als je ervoor kiest nooit meer te kunnen gebruiken. Daarmee geef je je over aan dat je altijd verslaafd zult blijven. Als je de verslaving echt de rug zou toekeren zou je toch ook af en toe moeten kunnen gebruiken als je dat ook wilt uiteraard.

Verslaving zit in mijn optiek dieper dan enkel afhankelijkheid. Verslaving, zoals de naam ook suggereert, betekent dat je slaaf bent geworden van een middel of handeling. Dat is dus niet alleen het misbruiken of de afhankelijkheid, maar ook het jezelf niet meer vertrouwen met gebruik naderhand.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Verslaving zit in mijn optiek dieper dan enkel afhankelijkheid. Verslaving, zoals de naam ook suggereert, betekent dat je slaaf bent geworden van een middel of handeling. Dat is dus niet alleen het misbruiken of de afhankelijkheid, maar ook het jezelf niet meer vertrouwen met gebruik naderhand.
Klik om te vergroten...

True. Mensen met een bepaald inzicht, karakter en misschien ook intellect zullen het misbruik binnen de perken weten kunnen te houden. Zelfs als ze erkennen verslaafd te zijn. Maar je hebt ook mensen die dit inzicht totaal niet hebben, en die binnen no-time hun huisraad hebben verkocht om hun coke-gebruik in stand te kunnen houden.

Het zal inderdaad niet zo zwart-wit liggen. En in jouw geval is het misschien gecontroleerd en verantwoord.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Avīci zei:
True. Mensen met een bepaald inzicht, karakter en misschien ook intellect zullen het misbruik binnen de perken weten kunnen te houden. Zelfs als ze erkennen verslaafd te zijn. Maar je hebt ook mensen die dit inzicht totaal niet hebben, en die binnen no-time hun huisraad hebben verkocht om hun coke-gebruik in stand te kunnen houden.

Het zal inderdaad niet zo zwart-wit liggen. En in jouw geval is het misschien gecontroleerd en verantwoord.
Klik om te vergroten...
Sowieso is niks natuurlijk echt zwart-wit. Maar je lijkt mijn punt niet helemaal te begrijpen, het punt wat ik wil maken is niet zozeer of iemand nog verantwoord kan gebruiken na verslaafd geweest te zijn. Maar dat een drug nog controle over je heeft als je jezelf nooit meer kunt vertrouwen met gebruik in de toekomst. En die controle van een middel over je is in mijn optiek wat een verslaving inhoudt, niet alleen maar het misbruik en de afhankelijkheid tijdens en na misbruik.

Of na een verslaving nog gebruiken een optie is, hangt natuurlijk enorm van de situatie af. Met name bij middelen als GHB, Hero, Coke, Speed, etc. kan ik me voorstellen dat dit na een verslaving wellicht nooit meer een optie is en dan is de beste of veiligste keuze om dan maar te erkennen dat je dus altijd verslaafd blijft.

In mijn persoonlijke geval heb ik na 6 jaar dagelijks blowen 3 jaar op een normale en gecontroleerde manier kunnen gebruiken. Echter viel ik dus weer terug doordat het vorig jaar niet zo lekker ging, dit heeft me wel doen inzien dat ik zelfs na jaren nog enorm op mijn hoede moet zijn. En daarom zie ik mezelf ook nog als verslaafd, maar ik geloof nog steeds voor mezelf in de verslaving te kunnen ontstijgen door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder weer terug te vallen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
En daarom zie ik mezelf ook nog als verslaafd, maar ik geloof nog steeds voor mezelf in de verslaving te kunnen ontstijgen door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder weer terug te vallen.
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat praktiseren. Wanneer kom je op het punt dat je niet meer afhankelijk bent van wiet, maar wel structureel gebruikt?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder terug te vallen in dagelijks gebruik.

Voor mij een onmogelijkheid. Ik heb het gebruik van softdrugs probleemloos kunnen terugbrengen tot een jointje in de avond, maar verder kan niet, dan moet ik echt helemaal stoppen.
Dus ben ik verslaafd aan softdrugs, maar gelukkig is dat het enige waar ik verslaafd aan ben (ok, ook aan nicotine)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
En daarom zie ik mezelf ook nog als verslaafd, maar ik geloof nog steeds voor mezelf in de verslaving te kunnen ontstijgen door gecontroleerd af en toe te kunnen gebruiken zonder weer terug te valle
Klik om te vergroten...

'N aparte dit.

Voor mij is gebruiken bij verslaving een terugval. Gecontroleerd gebruiken is nou juist iets wat ik als verslaafde niet kan.
M
MeshLid
01-01-2024, 00:00
#9
In mijn eigen ervaring speelt vooral de reden van verslaving en huidige situatie een rol. Een verslaafde kan lichamelijk verslaafd zijn, dan ben je in mijn ogen wel voor altijd verslaafd, omdat je lichaam gaat terug vechten en zich ook weer erg snel hecht aan hetgeen. Echter heb je n geestelijke ervaring meer zelf in de hand, betekent overigens niet dat je dit veilig aan de drugs kan als je weer nuchter bent. Geestelijke afhankelijkheid is de bitch hierin, en de meeste vallen weer terug als ze weer gaan gebruiken.

Denk dat persoonlijke ontwikkeling hierin belangrijk is, als jij je zo kan ontwikkelen dat je geen reden meer hebt om geestelijk afhankelijk te raken, zul je dat ook minder snel worden. betekent wel dat je n goede zelfbeheersing moet hebben.

Theorie zou je niet meer verslaafd hoeven zijn, praktijk is helaas vaak anders.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Geldt dat ook voor verslaving? Is verslaving 'af te leren'? Bestaat er de mogelijkheid om de gedragsproblemen zo dusdanig te beïnvloeden dat men weer kan gebruiken zonder dat er op langere termijn (nogmaals) problemen ontstaan.
Klik om te vergroten...

De ene persoon is wat meer verslavings gevoelig dan de ander en zal sneller ergens verslaafd aan worden dan een ander.

Maar het antwoord op je vraag is JA (voor mij) jaren lang weed gerookt 15 jaar elke dag. Maar toen het mijn leven begon te beïnvloeden ben ik er in een keer mee gestopt. 3 jaar lang geen hijs meer genomen! En nu rook ik 1x in de maand een tientje wiet doe ik 2 dagen mee. Rook ik de hele avond s'ochtens als ik op sta rook ik door de hele dag en dan is het op. Soms rook ik dan zelfs 3 maanden niks meer ook al roken mensen om mij heen. Ik rook gewoon nu zo als je het eigelijk moet gebruiken. Af en toe ff ontspannen.

Met coke snuifen precies het zelfde. Ik kon in 2003 een flakes krijgen een echte Boliviaanse die zo lekker was, en als je hem uitkookte 9,2 overbleef. (Heb ook nooit meer zulke goede coke in mijn leven gehad).
Voor een prijs super goedkoop omdat ik het kocht van de jongens die het in het groot deden.
Dus maanden lang coke gesnoven (10 maanden ofzo) tot op een gegeven moment elke dag om dat ik het ging verkopen.
Maar ook ineens gestopt toen ik door kreeg dat het helemaal uit de hand liep.

Sinds dien koop ik wel eens een pakje vooral als ik dronken begin te raken en ben in de stad en doe geen andere drugs. Maar dat is maar een paar keer per jaar. Of zo een coke avondje met vrienden die wel veel gebruiken doe ik ook wel eens een avondje mee.

En dat verhaal is nu bij mij met GHB, ook even er in doorgeslagen en te veel gedaan. Maar merk dat ik daar nu klaar mee ben en het nu liever recreatief wil gebruiken.

Dus het kan! Ik ben verslavingsgevoelig en sla snel door als ik een nieuwe leuke drugs ondekt. Maar als ik de keus heb gemaakt om er mee te stoppen en zo niet wil leven dan kan ik later in de toekomst de drugs gewoon wel weer gebruiken, maar dan af en toe.
En pak ik die verslaving niet meer op.

*ken veel mensen die dit dus niet kunnen. Jaren gestopt met een drugs. 1x gebruikt en meteen weer hooked..
Dus het verschild per persoon.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik lul maar wat zei:
En nu rook ik 1x in de maand een tientje wiet doe ik 2 dagen mee. Rook ik de hele avond s'ochtens als ik op sta rook ik door de hele dag en dan is het op. Soms rook ik dan zelfs 3 maanden niks meer ook al roken mensen om mij heen. Ik rook gewoon nu zo als je het eigelijk moet gebruiken. Af en toe ff ontspannen.
Klik om te vergroten...
Mooi dat je het bij die ene keer per maand kunt houden natuurlijk. Maar dan meteen 2 dagen full on blowen, zelfs beginnen bij het opstaan, dat lijkt toch enigsinds op misbruik en is wel wat anders dan lekker een jointje of 2 in de avond af en toe. Het feit dat je wat haalt en dat het dan meteen op moet in korte tijd vind ik toch wel aangeven dat je het niet helemaal normaal kunt gebruiken als je gebruikt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
Mooi dat je het bij die ene keer per maand kunt houden natuurlijk. Maar dan meteen 2 dagen full on blowen, zelfs beginnen bij het opstaan, dat lijkt toch enigsinds op misbruik en is wel wat anders dan lekker een jointje of 2 in de avond af en toe. Het feit dat je wat haalt en dat het dan meteen op moet in korte tijd vind ik toch wel aangeven dat je het niet helemaal normaal kunt gebruiken als je gebruikt.
Klik om te vergroten...

De ontspanning van de wiet haal ik niet uit een avondje maar uit een weekendje helemaal stoned zijn. Vandaar. Vind dat totaal geen misbruik en ga er erg goed mee om en het is zelfs niet elke maand. De laatste tijd steeds minder een keer in de 2 maanden. En een tientje rookte ik eerst in een middagje op en nu (terwijl de weed een stuk duurder is) doe ik daar 2 dagen mee. Dus om te zeggen dat het misbruik is dat is totaal niet wat het is. Het is een bewuste keus.
Vind het een overdreven conclusie.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik lul maar wat zei:
En een tientje rookte ik eerst in een middagje op en nu (terwijl de weed een stuk duurder is) doe ik daar 2 dagen mee.
Klik om te vergroten...
Dat is natuurlijk geen vergelijk, want toen had je een dikke tolerantie en nu niet meer.

Ik lul maar wat zei:
Het is een bewuste keus.
Klik om te vergroten...
Het is een bewuste keuze om het even kort te misbruiken ja...

Ik lul maar wat zei:
Dus om te zeggen dat het misbruik is dat is totaal niet wat het is.
Klik om te vergroten...
Ik lul maar wat zei:
De ontspanning van de wiet haal ik niet uit een avondje maar uit een weekendje helemaal stoned zijn. Vandaar.
Klik om te vergroten...
Een weekend lang helemaal stoned zijn is zeker lekker, maar is dat echt de enige manier hoe je je met wiet kunt ontspannen? Klinkt meer als een excuus dan een verklaring als je het mij vraagt.

Ik lul maar wat zei:
Vind dat totaal geen misbruik en ga er erg goed mee om en het is zelfs niet elke maand.
Klik om te vergroten...
Je haalt nu afhankelijkheid en misbruik door elkaar... Je kunt iets best af en toe een keer misbruiken en toch niet afhankelijk zijn. Bij afhankelijkheid hoort standaard misbruik, maar bij misbruik hoort niet standaard afhankelijkheid.

Overigens heb ik zelf ook zo mijn geschiedenis met cannabis en misbruik het ook wel eens in de zin dat ik soms een hele dag fullon aan het blowen ben in het weekend. Af en toe cannabis misbruiken is ook helemaal niet erg, maar het blijft wel misbruik.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
haalt nu afhankelijkheid en misbruik door elkaar...
Klik om te vergroten...

Dat klopt

Maar misbruik is anders kijk anders even maar naar de definitie van misbruik:

https://www.nji.nl/Middelenmisbruik-en-verslaving-Probleemschets-Definitie

Dit is puur recreatief gebruik.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik lul maar wat zei:
Dat klopt

Maar misbruik is anders kijk anders even maar naar de definitie van misbruik:

https://www.nji.nl/Middelenmisbruik-en-verslaving-Probleemschets-Definitie

Dit is puur recreatief gebruik.
Klik om te vergroten...
Ik ken de definities. Verder stop ik met deze discussie, weet ook eigenlijk niet waarom ik hem begon als ik heel eerlijk ben. Ik wilde in ieder geval niet suggeren dat je er niet mee om kunt gaan, maar dat een heel weekend stoned zijn en ook direct wat je haalt op moeten roken gewoon wat weg heeft van misbruik (bingen). Als je sec zegt, zoals de definitie, dat misbruik enkel het geval is wanneer je doorgaat bij problemen, ja dan is het geen misbruik. Toch vind ik persoonlijk dat wanneer je alleen nog maar cannabis kunt gebruiken door meteen continu 2 dagen lang stoned te zijn dat niet helemaal normaal. Het lijkt er dan op dat je eigenlijk gewoon er voor kiest om even 2 dagen weer in je oude verslavingspatroon te stappen en dan daarna slim en sterk genoeg bent om het daar voorlopig weer even bij te laten.

Verder vind ik het ook niet erg ofzo en snap het heel goed. Ik vind het soms ook lekker om een wake and bake te doen en lekker de hele dag en soms een heel weekend stoned te zijn. Alleen vind ik dat persoonlijk niet echt normaal gebruik meer.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Psychedelibee zei:
en ook direct wat je haalt op moeten roken gewoon wat weg heeft van misbruik
Klik om te vergroten...

Dat okey dat kwam dan zo over en had ik zo beschreven dat klopt.
Dan formuleer ik dat nog even anders.
Ik rook bewust 48 uur lang ( niet als ik slaap natuurlijk) en dan slaap ik ook veel maar dat 10tje gaat dan op. Maar als ik 25 euro haal gaat dat niet op en blijf ik bij die 2 dagen. Want ik heb dan gewoon geen zin meer om de hele dag stoned te zijn daarna.

20181013_142318.jpg

Heb dit b.v. al een maand was een dikke zak heb een weekendje er uit gehaald, en deze week 1 gerookt. En nu ligt het er gewoon. En heb er ook voorlopig geen trek in. Dat tientje maak ik dan wel op. Maar als ik heel veel heb niet.

Het enige waar ik dat mee heb ik GHB dat maak ik altijd op.
Dat is dus een drugs waar ik nu dit moet leren zoals ik dat met wiet doe nu.
En het gaat lukken want ik ben nu een kleine week GHB vrij terwijl ik wel heb staan. Dus dat gaat de goede kant op!
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eens/Oneens

Roken zie ik alleen als een positieve bijdrage op mijn gesteldheid dus, die is voor altijd. | Eens
Speed heb ik zwaar misbruikt.. en bijna altijd positief dus die is. | Eens
Benzodiazepines, heb ik ook negatief ervaren dus als ik die verslaving afgekickt heb. | Oneens
Muziek is de aller beste verslaving die er is, vooral op 150-200 bpm. :hearteyes: | Eens

Benzodiazepine afkick is echt de meest ongemakkelijke periode van m'n leven. (At the moment)

En dan grijp ik weer naar die vlotte zooi.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pompen zei:
Benzodiazepine afkick is echt de meest ongemakkelijke periode van m'n leven. (At the moment)

En dan grijp ik weer naar die vlotte zooi.
Klik om te vergroten...

Speed tegen benzo afkick, intressant. :tongueout:
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Benzos voor de comedown van speed.... ook best interresant.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stanton Peele, Theodore Dalrymple e.d.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."