Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
74 weergaven
18-5-2026
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tevil19 zei:
Oke, dat is waar. Maa het succes dat we ervaren ligt denk ik voor een groot deel aan de menselijke contacten, relaties, vriendschappen die we onderhouden. Als deze gezond en veilig zijn, is je kans op overleven groter. Een mens heeft andere mensen nodig. Ik vind dat een grotere kans op overleving voor een groot deel bijdraagt aan het succes. Een succesvol organisme is volledig aangepast aan zijn omgeving en weet hoe te handelen hierin. Ik weet dat dit wel een erg basale definitie is en dat ik erg all or nothing(zwartwit) denk. Ik denk dat een groot deel van de successen en doelen die je hebt bereikt liggen aan de omgeving, opvoeding die je hebt en het gezonde klimaat waarin je leeft. Natuurlijk is er ook een intrinsiek aspect aan het succes. Nature and nurture maken wie je bent.

Met verslavingsgevoeligheid bedoel ik dat ik 'vlucht' voor mijn huidige situatie. Het hoeft niet per se middelengebruik te zijn. Ook ongezond eten, seks/porno, gamen en soms ook bijvoorbeeld iets simpels als naar de bios gaan doe ik soms als ik uit de realiteit getrokken wil. En het gaat in iedereens leven weleens niet lekker, maar niet iedereen raakt verslaafd. Verslavingsgevoeligen zijn sneller geneigd een impulsieve en korte 'reliëf te zoeken.

En de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij mij. Ik heb zelf een grote invloed op mijn sociale leven en ben hier ook zelf verantwoordelijk voor. En het is niet zo dat ik er helemaal niks aan kan doen. Ik kan ermee om leren gaan.
Klik om te vergroten...


Weet je, ik ga geen discussies voeren. Vooral de data van Vietnam soldaten wijst in de totaal andere richting, en in die van het ratpark staan meerdere alinea’s die hetzelfde zeggen als ik.

Tenzij je me wil vertellen dat gevoeligheid voor verslaving tijdelijk is? De meeste soldaten stapten van hun verslaving af toen ze weer thuis waren. Iets wat het hele ziekteverhaal onderuit haalt.

En volgens mij snap je ook niet helemaal hoe dopamine werkt, dopamine komt vrij vlak voordat je zou gebruiken, eten, Sex en veel meer plezierige ervaringen. Niet omdat dopamine zelf fijn voelt maar omdat dopamine het brein laat weten dat er iets fijns aankomt.

Een tekort aan dopamine leidt tot een catatonische staat, niet tot verslaving. En verlies van dopamine leidt tot Parkinson. Het is ook vreemd zomaar zoiets aan te nemen terwijl het nog niet eens bekend is wat alle neurotransmitters precies doen in samenspel met hormonen e.d.

Het klinkt wel interessant hoor. “Door een tekort aan D2 receptoren ben ik verslavingsgevoelig en vooral als het niet lekker gaat... oh shit mijn D2 tekort speelt weer op, pass door die shit.”

Of toch niet.

Als je bronnen wil hoor ik het wel.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Woke-up-sticky zei:
Weet je, ik ga geen discussies voeren. Vooral de data van Vietnam soldaten wijst in de totaal andere richting, en in die van het ratpark staan meerdere alinea’s die hetzelfde zeggen als ik.

Tenzij je me wil vertellen dat gevoeligheid voor verslaving tijdelijk is? De meeste soldaten stapten van hun verslaving af toen ze weer thuis waren. Iets wat het hele ziekteverhaal onderuit haalt.

En volgens mij snap je ook niet helemaal hoe dopamine werkt, dopamine komt vrij vlak voordat je zou gebruiken, eten, Sex en veel meer plezierige ervaringen. Niet omdat dopamine zelf fijn voelt maar omdat dopamine het brein laat weten dat er iets fijns aankomt.

Een tekort aan dopamine leidt tot een catatonische staat, niet tot verslaving. En verlies van dopamine leidt tot Parkinson. Het is ook vreemd zomaar zoiets aan te nemen terwijl het nog niet eens bekend is wat alle neurotransmitters precies doen in samenspel met hormonen e.d.

Het klinkt wel interessant hoor. “Door een tekort aan D2 receptoren ben ik verslavingsgevoelig en vooral als het niet lekker gaat... oh shit mijn D2 tekort speelt weer op, pass door die shit.”

Of toch niet.

Als je bronnen wil hoor ik het wel.
Klik om te vergroten...

Hoe verklaar je dan dat niet iedereen verslaafd wordt als het niet lekker loopt in hun leven, als zij emotionele verliezen lijden of als ze heel down zijn?

Wat ik bedoelde is, dat verslavingsgevoeligen gewoon eerder een uitweg zoeken. Dat zie ik als defect in de hersenen, want het leidt alleen maar tot meer ellende.

En het klopt inderdaad dat dopamine al wordt vrijgegeven voordat je gaat gebruiken. Het zien van de drug bijvoorbeeld zorgt voor een vergrote dopamineafgifte. Maar dit is veel minder vergeleken met de afgifte die je werkelijk krijgt tijdens het gebruik van een drug. Anders zouden mensen al verslaafd raken bij het zien, ruiken of voelen van het middel, mits ze uiteindelijk besluiten het niet te nemen. Veel soorten drugs(en ook eten, seks enzo) hebben wel degelijk een invloed op je dopamine. Als dopamine alleen vrijkomt vóór gebruik zouden mensen die het voor het eerst gaan nemen dus al veel dopamine in hun synaptische spleet hebben. Maar ik denk dat jij bedoelt dat dit het geval is bij regelmatige gebruikers.

En inderdaad spreek ik mezelf enigszins tegen. Wegens het feit dat de soldaten weer hun normale leven oppakte na de oorlog zou je misschien kunnen concluderen dat dit de theorie van verslavingsgevoeligheid onzin is. Maar ik denk dat beiden waar kunnen zijn. Een deel van de soldaten gebruikte heroine, maar ook een groot deel niet. Terwijl ze in dezelfde situatie zaten. Het deel dat heroine gebruikte zijn dus verslavingsgevoelig. Zij zoeken ontspanning is een Stresvolle situatie. Het andere deel deed dit niet. Dus er was een verschil tussen beide partijen. Beide partijen verkeerden in dezelfde situatie, maar niet iedereen ging hier hetzelfde mee om. Ik denk dat het deel dat verslavingsgevoelig is in zulke bizarre omstandigheden dus zoeken naar een tijdelijke escape. Niet-verslavingsgevoeligen deden het anders.

Een tekort aan D2 receptoren is permanent als dit komt door een genetische afwijking. Als het allemaal niet lekker loopt, merk je er meer van in de zin dat je meer de neiging hebt om je weer goed te voelen. Een voorbeeld: ik heb goede contacten, ik sport regelmatig, ik eet gezond. Hierbij komt ook dopamine vrij waardoor een tekort aan d2 receptoren minder opvalt. Maar als veel dingen wegvallen, zal een verslavingsgevoelige in iets ontspanning proberen te zoeken(vaak met nadelige gevolgen). Het moet wel zo zijn dat mijn hersenen anders werken dan een niet-verslavingsgevoelige. Want een niet-verslavingsgevoelige gebruikt een enkele keer zonder door te slaan. En een verslavingsgevoelige heeft hier een vegrote kans op.

Kijk dit onderzoek wijst uit dat de aanwezigheid van een bepaald allel ervoor zorgt dat individuen minder d2 dopamine receptoren hebben dan anderen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321644/

Een relatief lage dichtheid d2 dopamine receptoren komt vaker voor bij ratten die een voorkeur hebben voor alcohol. Bij toediening van een d2 dopamine agonist wordt de waarschijnlijkheid van middelengebruik verminderd. Wat dus uitwijst dat een tekort aan d2 receptoren kennelijk een rol speelt in verslaving. Ook uit tweelingenonderzoek is gebleken dat genen een belangrijke rol spelen in verslaving. En die zal ik mijn leven lang houden, dus ik zal mijn hele leven verslavingsgevoelig zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4120286/

Kijk eens naar de groep mensen met ADD/ADHD. Zij hebben een tekort aan d2 receptoren, of een te lage afgifte van dopamine. Veel voorkomend symptoom van ADD is verslavingsgevoeligheid.

Je bent het wel met me eens dat sommige mensen sneller geneigd zijn te vluchten dan andere mensen toch? Dat is verslavingsgevoeligheid. En vrijwel elke psycholoog en psychiater zullen zeggen dat verslaving een ziekte is. Ik heb eerder wat links gepost.

En ik bleef niet gebruiken omdat ik geen genoeg kon krijgen van de dope. In mijn verslaving zou dit nooit in mij opkomen. Ik deed het toen voornamrlijk om pijn te verminderen. Ik wilde echt stoppen dus ik had er juist genoeg was.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21356417/

Hierin staat dat de genen en de omgeving van een individu beide factoren zijn in het ontwikkelen van verslaving/verslavingsgevoeligheid.

En waarom wil je geen discussie voeren? Dat is toch juist de bedoeling van een stelling? En ik ben erg benieuwd naar al jouw argumenten. Ik respecteer je mening.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tevil19 zei:
Hoe verklaar je dan dat niet iedereen verslaafd wordt als het niet lekker loopt in hun leven, als zij emotionele verliezen lijden of als ze heel down zijn?

Wat ik bedoelde is, dat verslavingsgevoeligen gewoon eerder een uitweg zoeken. Dat zie ik als defect in de hersenen, want het leidt alleen maar tot meer ellende.

En het klopt inderdaad dat dopamine al wordt vrijgegeven voordat je gaat gebruiken. Het zien van de drug bijvoorbeeld zorgt voor een vergrote dopamineafgifte. Maar dit is veel minder vergeleken met de afgifte die je werkelijk krijgt tijdens het gebruik van een drug. Anders zouden mensen al verslaafd raken bij het zien, ruiken of voelen van het middel, mits ze uiteindelijk besluiten het niet te nemen. Veel soorten drugs(en ook eten, seks enzo) hebben wel degelijk een invloed op je dopamine. Als dopamine alleen vrijkomt vóór gebruik zouden mensen die het voor het eerst gaan nemen dus al veel dopamine in hun synaptische spleet hebben. Maar ik denk dat jij bedoelt dat dit het geval is bij regelmatige gebruikers.

En inderdaad spreek ik mezelf enigszins tegen. Wegens het feit dat de soldaten weer hun normale leven oppakte na de oorlog zou je misschien kunnen concluderen dat dit de theorie van verslavingsgevoeligheid onzin is. Maar ik denk dat beiden waar kunnen zijn. Een deel van de soldaten gebruikte heroine, maar ook een groot deel niet. Terwijl ze in dezelfde situatie zaten. Het deel dat heroine gebruikte zijn dus verslavingsgevoelig. Zij zoeken ontspanning is een Stresvolle situatie. Het andere deel deed dit niet. Dus er was een verschil tussen beide partijen. Beide partijen verkeerden in dezelfde situatie, maar niet iedereen ging hier hetzelfde mee om. Ik denk dat het deel dat verslavingsgevoelig is in zulke bizarre omstandigheden dus zoeken naar een tijdelijke escape. Niet-verslavingsgevoeligen deden het anders.

Een tekort aan D2 receptoren is permanent als dit komt door een genetische afwijking. Als het allemaal niet lekker loopt, merk je er meer van in de zin dat je meer de neiging hebt om je weer goed te voelen. Een voorbeeld: ik heb goede contacten, ik sport regelmatig, ik eet gezond. Hierbij komt ook dopamine vrij waardoor een tekort aan d2 receptoren minder opvalt. Maar als veel dingen wegvallen, zal een verslavingsgevoelige in iets ontspanning proberen te zoeken(vaak met nadelige gevolgen). Het moet wel zo zijn dat mijn hersenen anders werken dan een niet-verslavingsgevoelige. Want een niet-verslavingsgevoelige gebruikt een enkele keer zonder door te slaan. En een verslavingsgevoelige heeft hier een vegrote kans op.

Kijk dit onderzoek wijst uit dat de aanwezigheid van een bepaald allel ervoor zorgt dat individuen minder d2 dopamine receptoren hebben dan anderen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321644/

Een relatief lage dichtheid d2 dopamine receptoren komt vaker voor bij ratten die een voorkeur hebben voor alcohol. Bij toediening van een d2 dopamine agonist wordt de waarschijnlijkheid van middelengebruik verminderd. Wat dus uitwijst dat een tekort aan d2 receptoren kennelijk een rol speelt in verslaving. Ook uit tweelingenonderzoek is gebleken dat genen een belangrijke rol spelen in verslaving. En die zal ik mijn leven lang houden, dus ik zal mijn hele leven verslavingsgevoelig zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4120286/

Kijk eens naar de groep mensen met ADD/ADHD. Zij hebben een tekort aan d2 receptoren, of een te lage afgifte van dopamine. Veel voorkomend symptoom van ADD is verslavingsgevoeligheid.

Je bent het wel met me eens dat sommige mensen sneller geneigd zijn te vluchten dan andere mensen toch? Dat is verslavingsgevoeligheid. En vrijwel elke psycholoog en psychiater zullen zeggen dat verslaving een ziekte is. Ik heb eerder wat links gepost.

En ik bleef niet gebruiken omdat ik geen genoeg kon krijgen van de dope. In mijn verslaving zou dit nooit in mij opkomen. Ik deed het toen voornamrlijk om pijn te verminderen. Ik wilde echt stoppen dus ik had er juist genoeg was.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21356417/

Hierin staat dat de genen en de omgeving van een individu beide factoren zijn in het ontwikkelen van verslaving/verslavingsgevoeligheid.

En waarom wil je geen discussie voeren? Dat is toch juist de bedoeling van een stelling? En ik ben erg benieuwd naar al jouw argumenten. Ik respecteer je mening.
Klik om te vergroten...


Als je veel leest over dopamine snap ik niet waarom je steeds in diezelfde valkuil stapt.

https://peele.net/lib/blumrev.html

Dat hele D2 receptor verhaal, waar het wegkomt staat hierboven uitgelegd en onderuit gehaald. Lees het aub.

Natuurlijk zijn er zat artsen die verslaving als een ziekte willen zien, gelukkig zijn er ook tallozen die dat niet willen.

Zoals Stanton Peele en Theodore Dalrymple. Maar ook in de verslavingszorg met eigen ogen zien dat 90% geen afscheid van dope wil nemen. Terwijl de mogelijkheid er gewoon is.

Het gaat op de methadonpost alleen maar over hoe goed of slecht de dope is, of die ene dealer er nog is en of ik die kerel in dat celblok ken.

Deze mensen willen geen verantwoordelijkheid voor hun acties nemen maar gaan helemaal in hun identiteit als junkie op.

Ook vraag je waarom de ene wel verslaafd raakt en de ander niet, naar mijn inziens gaat het hier om motivatie. De motivatie om lekker stoned te zijn is groter dan de motivatie te solliciteren, huiskamer opruimen, of de ramen te lappen.

Ook raakt er maar een veel kleiner percentage verslaafd aan bijv opiaten dan gezegd wordt. Denk eens aan hoeveel mensen dagelijks wereldwijd morfine in het ziekenhuis krijgen.

Ik zeg ook absoluut niet dat er geen gevoeligheid voor bepaalde middelen bestaat, maar ik denk dat het enorm wordt overschat. En dat de schade die het ziektemodel verslaafden toebrengt enorm wordt onderschat.

Welke van deze twee is het? A: het middel is buitengewoon verslavend. Of b de verslavingsgevoelige mens is ziek.
Want als je het aan mij vraagt annuleren ze elkaar en zijn ze geen van twee waar.

Je doet je eigenlijk beter voor (als je het zo kan noemen) door te zeggen dat je nooit zou gebruiken omdat je er geen genoeg van kon krijgen(intens van genoot) maar om te ontsnappen van pijn.

Waarmee, iets dat onprettig was? Kom op zeg.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Woke-up-sticky
Hoe het precies zit is niet zo relevant. Maar dopamine speelt wel degelijk een heel grote rol in dat proces.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#5
“50 procent van Vietnam veteranen was bij thuiskomst verslaafd, 95 procent stopte het gebruik.”

- Stanton Peele

Het feit is ook dat je jezelf zo enorm tegenspreekt, je zegt bijvoorbeeld dat toen je vrienden had en een vriendin had, veel aan sport deed en naar school ging er niks aan de hand was.

Was je toen niet ziek? Had je D2 tekort toen nog geen vat op je?

Kom op man doe jezelf en mij een lol en maak die stap naar de kant van logica.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Thanks voor je reactie! Ik zal het even uitgebreid lezen.

Er zijn inderdaad onderzoeken gedaan die de d2 receptor theorie tegenspreken, maar bij de meeste onderzoeken zien we gemiddeld een verschil in d2 receptoren tussen gebruikers en niet-gebruikers. Ik denk ook echt niet dat dit het hele verhaal is.

Ik vind niet dat ik mezelf beter voor doe. Het feit dat ik gebruik om pijn te ontwijken betekent niet dat ik het goed praat of beter maak dan het is. Ik vind het evengoed niet juist. De reden maakt voor mij niet uit. Het resultaat is negatief dus moet ik er iets aan doen. En ik neem alsnog verantwoordelijkheid. Het is niet dat ik beweer dat ik ziek ben en daarom maar kan doorgebruiken.

Ik denk dat die d2 tekort toen ook vat op me had. Maar door de doelen die ik behaalde, activiteiten die ik deed, relaties die ik onderhield, seks had, veel aan het sporten was, allemaal bijdroegen aan een verhoogde dopamineafgifte(en dit zijn toch echt wel dingen waarbij er dopamine vrijkomt in je hersenen) waardoor het gebruik van middelen niet nodig was, want die verzadiging was er al.

En naar mijn weten komt dopamine vrij bij plezier en succes, en ook bij sporten, maar ook om je te stimuleren en motiveren om iets te gaan doen.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tevil19 zei:
Hoe verklaar je dan dat niet iedereen verslaafd wordt als het niet lekker loopt in hun leven, als zij emotionele verliezen lijden of als ze heel down zijn?

Wat ik bedoelde is, dat verslavingsgevoeligen gewoon eerder een uitweg zoeken. Dat zie ik als defect in de hersenen, want het leidt alleen maar tot meer ellende.

En het klopt inderdaad dat dopamine al wordt vrijgegeven voordat je gaat gebruiken. Het zien van de drug bijvoorbeeld zorgt voor een vergrote dopamineafgifte. Maar dit is veel minder vergeleken met de afgifte die je werkelijk krijgt tijdens het gebruik van een drug. Anders zouden mensen al verslaafd raken bij het zien, ruiken of voelen van het middel, mits ze uiteindelijk besluiten het niet te nemen. Veel soorten drugs(en ook eten, seks enzo) hebben wel degelijk een invloed op je dopamine. Als dopamine alleen vrijkomt vóór gebruik zouden mensen die het voor het eerst gaan nemen dus al veel dopamine in hun synaptische spleet hebben. Maar ik denk dat jij bedoelt dat dit het geval is bij regelmatige gebruikers.

En inderdaad spreek ik mezelf enigszins tegen. Wegens het feit dat de soldaten weer hun normale leven oppakte na de oorlog zou je misschien kunnen concluderen dat dit de theorie van verslavingsgevoeligheid onzin is. Maar ik denk dat beiden waar kunnen zijn. Een deel van de soldaten gebruikte heroine, maar ook een groot deel niet. Terwijl ze in dezelfde situatie zaten. Het deel dat heroine gebruikte zijn dus verslavingsgevoelig. Zij zoeken ontspanning is een Stresvolle situatie. Het andere deel deed dit niet. Dus er was een verschil tussen beide partijen. Beide partijen verkeerden in dezelfde situatie, maar niet iedereen ging hier hetzelfde mee om. Ik denk dat het deel dat verslavingsgevoelig is in zulke bizarre omstandigheden dus zoeken naar een tijdelijke escape. Niet-verslavingsgevoeligen deden het anders.

Een tekort aan D2 receptoren is permanent als dit komt door een genetische afwijking. Als het allemaal niet lekker loopt, merk je er meer van in de zin dat je meer de neiging hebt om je weer goed te voelen. Een voorbeeld: ik heb goede contacten, ik sport regelmatig, ik eet gezond. Hierbij komt ook dopamine vrij waardoor een tekort aan d2 receptoren minder opvalt. Maar als veel dingen wegvallen, zal een verslavingsgevoelige in iets ontspanning proberen te zoeken(vaak met nadelige gevolgen). Het moet wel zo zijn dat mijn hersenen anders werken dan een niet-verslavingsgevoelige. Want een niet-verslavingsgevoelige gebruikt een enkele keer zonder door te slaan. En een verslavingsgevoelige heeft hier een vegrote kans op.

Kijk dit onderzoek wijst uit dat de aanwezigheid van een bepaald allel ervoor zorgt dat individuen minder d2 dopamine receptoren hebben dan anderen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321644/

Een relatief lage dichtheid d2 dopamine receptoren komt vaker voor bij ratten die een voorkeur hebben voor alcohol. Bij toediening van een d2 dopamine agonist wordt de waarschijnlijkheid van middelengebruik verminderd. Wat dus uitwijst dat een tekort aan d2 receptoren kennelijk een rol speelt in verslaving. Ook uit tweelingenonderzoek is gebleken dat genen een belangrijke rol spelen in verslaving. En die zal ik mijn leven lang houden, dus ik zal mijn hele leven verslavingsgevoelig zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4120286/

Kijk eens naar de groep mensen met ADD/ADHD. Zij hebben een tekort aan d2 receptoren, of een te lage afgifte van dopamine. Veel voorkomend symptoom van ADD is verslavingsgevoeligheid.

Je bent het wel met me eens dat sommige mensen sneller geneigd zijn te vluchten dan andere mensen toch? Dat is verslavingsgevoeligheid. En vrijwel elke psycholoog en psychiater zullen zeggen dat verslaving een ziekte is. Ik heb eerder wat links gepost.

En ik bleef niet gebruiken omdat ik geen genoeg kon krijgen van de dope. In mijn verslaving zou dit nooit in mij opkomen. Ik deed het toen voornamrlijk om pijn te verminderen. Ik wilde echt stoppen dus ik had er juist genoeg was.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21356417/

Hierin staat dat de genen en de omgeving van een individu beide factoren zijn in het ontwikkelen van verslaving/verslavingsgevoeligheid.

En waarom wil je geen discussie voeren? Dat is toch juist de bedoeling van een stelling? En ik ben erg benieuwd naar al jouw argumenten. Ik respecteer je mening.
Klik om te vergroten...


Dit is dus de reden dat dit discussies voor neurologen zijn want je begint iedere keer over dopamine zonder te begrijpen wanneer het vrijkomt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/7826571/


Ook nog even voor de duidelijkheid dopamine is niet wat zorgt voor een fijn gevoel.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Woke-up-sticky zei:
Ook nog even voor de duidelijkheid dopamine is niet wat zorgt voor een fijn gevoel.
Klik om te vergroten...

Het is niet de oorzaak maar het komt vrij bij een fijn gevoel.

Kijk, ik wil het graag snappen, maar heb er kennelijk wat moeite mee en dat is niet erg. We kunnen toch gewoon een gesprek erover voeren zonder gefrustreerd te raken?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk ook dat (zelf)discipline een heel grote factor is. Keertje drugs doen en dan weer kunnen stoppen is echt een kwaliteit, dus niet bingen tot alles op is, of tot je ze ziet vliegen na een paar dagen zonder slaap of zo. In deze fase heb je volgens mij nog geen motivatie nodig om iets te veranderen aangezien er nog geen probleem is (tenminste als je er vrede mee hebt dat je zo af en toe eens een drug neemt).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Woke-up-sticky zei:
Ook vraag je waarom de ene wel verslaafd raakt en de ander niet, naar mijn inziens gaat het hier om motivatie. De motivatie om lekker stoned te zijn is groter dan de motivatie te solliciteren, huiskamer opruimen, of de ramen te lappen.
Klik om te vergroten...
En imo nog belangrijker: discipline.

Motivatie is iets waar je maar net geluk mee moet hebben om het te hebben. Maar geen motivatie en dan toch kiezen voor dat wat goed is op de langere termijn is discipline. Sommige mensen hebben van zichzelf weinig motivatie, maar door discipline toe te passen, kan er soms toch een motivatie ontstaan. Al is motivatie imo dus ondergeschikt aan discipline. Heb je discipline, dan is motivatie slechts een fijne extra.

Het steeds maar onderzoek doen naar een fysieke oorzaak van je gebrek aan motivatie is denk ik wel degelijk het uit de weg gaan van je verantwoordelijkheden. Het niet willen disciplineren van jezelf.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Het steeds maar onderzoek doen naar een fysieke oorzaak van je gebrek aan motivatie is denk ik wel degelijk het uit de weg gaan van je verantwoordelijkheden. Het niet willen disciplineren van jezelf.
Klik om te vergroten...

Ik denk niet dat ik een gebrek heb aan motivatie. En als dat wel zo zou zijn, vind ik zoeken naar een fysieke oorzaak helemaal niet vreemd. Dat laat zien dat je het wilt begrijpen en wellicht er iets aan kunt doen om het te veranderen. Nu denk ik wel dat gebrek aan motivatie vaak komt door iets anders dan een intrinsieke eigenschap/fysieke oorzaak.

Ik zoek naar een fysieke oorzaak van mijn verslavingsgevoeligheid. Wellicht is die er niet, daarom vind het ook fijn om jullie meningen en argumenten te horen. Ik weet niet of ik gelijk heb. Ik baseer mijn conclusie op de onderzoeken die zijn gedaan, en natuurlijk heb ik niet alle onderzoeken gelezen of gezien. Dat is ook waarom ik de dialoog aanga met mensen die er anders over denken. Daar kan ik van leren.

En ik vind eerlijk gezegd wel dat ik de laatste tijd bezig ben met het disciplineren van mezelf. Als ik dat niet had, was ik niet gestopt met gebruiken. Dat ik de motivatie heb om nu niet te gebruiken staat toch los van mijn verslavingsgevoeligheid? Juist als je verslavingsgevoelig bent en besluit niet te gebruiken terwijl je wel zou willen, vergt dat aardig wat discipline.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Toch ben ik er van overtuigd dat als je af en toe drugs kan doen dat de zelfdiscipline dan het grootst is. Besluiten om helemaal geen drugs te doen omdat je denkt of weet dat dit niet goed zal gaan geeft juist aan dat je niet de zelfdiscipline hebt om het drugsgebruik in de hand te houden dus doe je het maar helemaal niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Tevil19

Maar het vrijkomen van dopamine is toch wat we ervaren als motivatie?

Ben het met je eens dat het willen zoeken naar een fysieke oorzaak van iets op zichzelf niet verkeerd is, maar ik denk dat dat in de praktijk vaak als een substituut voor toepassen van zelfdiscipline wordt gebruikt. En dat is wel degelijk een kwalijk iets.

Vooral wanneer mensen bevestiging van hun conditie vinden in een fysieke oorzaak, dan wordt dat vaak aangewend als in "ik kan dat niet, want ik heb *vul fysieke aandoening hier in*".

Ik had het trouwens niet over jou specifiek, maar meer in het algemeen. Ik geloof graag dat je discipline toepast. Goed bezig. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Tevil19
Ik ben het niet met je eens. Het vrijkomen van (grote hoeveelheden) dopamine is geen motivatie, maar is gewoonweg puur genot. Het besluit om geen drugs meer te nemen omdat je er niet mee om kan gaan is dan juist een gebrek aan discipline, en de motivatie is dat je niet wil dat je weer verslaafd geraakt. Uiteraard heb je voor dat besluit wel discipline nodig om je daaraan te houden.

Dat hele D2-receptoren verhaal is een theorie tot je kan bewijzen door middel van onderzoek dat je wel degelijk minder van die receptoren hebt dan de gemiddelde mens. Maar ik denk dat als je echt een onbalans hebt in de neurotransmitters met bijbehorende receptoren dat je dan naast verslavingsgevoeligheid tal van andere klachten hebt zoals geen concentratie en dergelijke, AD(H)D gerelateerde klachten.

Zelf denk ik dat de verslavingsgevoeligheid bij AD(H)D-ers niet alleen komt door de neurotramsmitters/receptoren, maar ook door de karaktereigenschappen van AD(H)D als impulsiviteit, moeite met gevolgen kunnen overzien alsmede 'zelfmedicatie' omdat het brein van een aantal drugs tot rust komt.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
@Tevil19

Maar het vrijkomen van dopamine is toch wat we ervaren als motivatie?

Ben het met je eens dat het willen zoeken naar een fysieke oorzaak van iets op zichzelf niet verkeerd is, maar ik denk dat dat in de praktijk vaak als een substituut voor toepassen van zelfdiscipline wordt gebruikt. En dat is wel degelijk een kwalijk iets.

Vooral wanneer mensen bevestiging van hun conditie vinden in een fysieke oorzaak, dan wordt dat vaak aangewend als in "ik kan dat niet, want ik heb *vul fysieke aandoening hier in*".

Ik had het trouwens niet over jou specifiek, maar meer in het algemeen. Ik geloof graag dat je discipline toepast. Goed bezig. :)
Klik om te vergroten...


Ja dat is waar. Het vrijkomen van dopamine is wat we ervaren als motivatie. En stel dat ik minder motivatie heb vanwege de aanwezigheid van een allel waardoor mijn concentratie d2 receptoren lager is dan gemiddeld, dan is het prettig om de oorzaak te weten. Er zijn namelijk genoeg gezonde manieren om je dopamineniveau te boosten.

Ik ben het met je eens dat in de praktijk mensen mensen zich van de verantwoorlijkheid afdoen zodra ze een fysieke oorzaak hebben gevonden. 'Ik kan dat niet, en ik kan er niks aan doen, zo ben ik nu eenmaal'. Dat is niet wat ik in gedachte heb. Als je je gebrekken en minpunten opzoekt en kan verklaren, is de kans groter dat je daar iets aan kunt veranderen. En dat zie ik juist als het hebben van een goede zelfdiscipline. Het zorgt ervoor dat je voortaan makkelijker doorgaat. Je werkt aan je fouten, om het in de toekomst anders aan te pakken. Ik merk nu wel bij de laatste paar zinnen dat dit meer het 'vermogen om aan te passen' beschrijft. Discipline gaat over zelfbeheersing. Er zit wel enigszins overlap denk ik.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#16
acht.zes zei:
@Tevil19
Ik ben het niet met je eens. Het vrijkomen van (grote hoeveelheden) dopamine is geen motivatie, maar is gewoonweg puur genot. Het besluit om geen drugs meer te nemen omdat je er niet mee om kan gaan is dan juist een gebrek aan discipline, en de motivatie is dat je niet wil dat je weer verslaafd geraakt. Uiteraard heb je voor dat besluit wel discipline nodig om je daaraan te houden.
Klik om te vergroten...

Dopamine komt vrij om je te stimuleren/motiveren om iets uit te voeren zodat je blijer wordt, ergens van kunt genieten of om je uit gevaarlijke/onveilige situaties te brengen.

En ja, dat is nu niks gebruik kun je op gebrek aan discipline gooien, maar de voornaamlijkste reden om nu niet te gebruiken heeft te maken met het feit dat ik tijd nodig heb om te herstellen na mijn laatste gebruiksperiode. Dat heeft niets met zelfbeheersing te maken, maar eerder zelfbehoud.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
@Tevil19
Ik ben het niet met je eens. Het vrijkomen van (grote hoeveelheden) dopamine is geen motivatie, maar is gewoonweg puur genot. Het besluit om geen drugs meer te nemen omdat je er niet mee om kan gaan is dan juist een gebrek aan discipline, en de motivatie is dat je niet wil dat je weer verslaafd geraakt. Uiteraard heb je voor dat besluit wel discipline nodig om je daaraan te houden.
Klik om te vergroten...
Om op dat punt te kunnen komen heb je wellicht je zelfdiscipline eerst nodig om er even helemaal af te blijven.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ook ik begin in te zien dat dit maar een moeilijke discussie is. Ik ben van mening dat je niet 1 oorzaak kan aanwijzen. Het is een optelling van verschillende factoren. Bij de 1 is het genetische aanleg bij de ander gebrek aan discipline en weer bij een ander een traumatisch ervaring vanuit bijvoorbeeld de jeugd. Vaker is het een combinatie van...

Er zullen genoeg mensen zijn die genetisch aanleg tot verslaving hebben maar die nooit verslaafd raken en genoeg mensen die geen genetisch aanleg tot verslaving hebben maar toch verslaafd worden. Zo zijn er genoeg mensen die door trauma verslaafd raken en genoeg mensen die een nog groter trauma hebben maar toch nooit verslaafd raken.

Neemt niet weg dat bepaalde factoren de kans tot verslaving wel kunnen vergroten. Dat zijn in mijn ogen vooral (gebrek aan)discipline, levenservaring(trauma), leefomgeving en genetisch aanleg.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#19
Keesoe zei:
Ook ik begin in te zien dat dit maar een moeilijke discussie is. Ik ben van mening dat je niet 1 oorzaak kan aanwijzen. Het is een optelling van verschillende factoren. Bij de 1 is het genetische aanleg bij de ander gebrek aan discipline en weer bij een ander een traumatisch ervaring vanuit bijvoorbeeld de jeugd. Vaker is het een combinatie van...

Er zullen genoeg mensen zijn die genetisch aanleg tot verslaving hebben maar die nooit verslaafd raken en genoeg mensen die geen genetisch aanleg tot verslaving hebben maar toch verslaafd worden. Zo zijn er genoeg mensen die door trauma verslaafd raken en genoeg mensen die een nog groter trauma hebben maar toch nooit verslaafd raken.

Neemt niet weg dat bepaalde factoren de kans tot verslaving wel kunnen vergroten. Dat zijn in mijn ogen vooral (gebrek aan)discipline, levenservaring(trauma), leefomgeving en genetisch aanleg.
Klik om te vergroten...

:praying:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je blijft inderdaad a l t i j d een verslaafde.
Gisteren gebeurde er bij mij iets, wat ik hier als voorbeeld daarvan zal neerzetten.

Gisteren middag kwam de medicijn bezorger van mijn apotheek met een grote zak met medicijnen aan de deur.
Op zich niet zo vreemd, als oude lul heb ik nou eenmaal het een en ander nodig, dus, brengt een bezorger die medics.
Dat gaat al járen zo.
Dus, ik neem die zak gewoon aan, zonder er direct verder naar te kijken.
En dan wat later, ging ik die zak eens verder bekijken, om de spullekes op te ruimen. Op hun vaste plek neer te zetten.
Ik maak die buil dus open, en wat zit erin...een flink aantal doosjes met zware opiaten! Fentanyl zelfs! Dus, verkeerd bezorgd!
En dan komt er een systeem in werking
Het systeem, het aloude gedachtenpatroon in dit geval van een verslaafde.
Want:
De verslavingsgeest start door mij in te gaan geven de gedachte van: haal die opiaten( fentanyl preparaten goddome!) eruit, stash die doosjes ergens, en breng de rest gewoon naar het adres wat op die zak staat.
Jou kunnen ze niks maken.
Die bezorger krijgt dan lekker de schuld, en jij weet van niks!
Kan je gratis en voor niets eens lekker aan de fentanyl gaan....
Niet te geloven, ik drink al járen niet meer, dusss....maar het middel doet er niks toe...
Voila,
Je ziet het. Die verslaving is er nog altijd.

Hoe is dit afgelopen?

Ik heb de hele zak met complete inhoud teruggebracht naar de apotheek.
Die bezorger zal wel op zijn flikker krijgen (terecht)
En ik kan niet aan de fentanyl.
Maar goed ook.
Verslaafd blijf je. Altijd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."