Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
78 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
En hier ben ik het (alweer) niet mee eens. Met alle respect, maar:

Juist het niet goed onder ogen zien van de ziekte alcoholisme, die, zoals in elk geval bij de AA zo wordt geclassificeerd, (ook in afkick klinieken) en dit maakt dat een terugval veel eerder en gemakkelijker zal kunnen plaatsvinden.
Deskundige artsen zeggen exact hetzelfde.
Info in de boekjes, die de AA hanteert, zegt dit eveneens. (Daar zitten geen domme jongens, maar allemaal ervaringsdeskundigen...
Dus,
Het heeft niets, helemaal niets met negatieve gevolgen dramatiek te maken maar juist wel met de ernst van alcoholisme.
Heeft niets met Amerikaans drama te maken.
Let wel.
Velen met mij, en ook ikzelf weten dat er maar zeer weinig voor nodig is om ook na vele jaren droog staan weer terug te vallen in alweer zwaar drinken met alle ellende van dien.
Deze terugvallen gaan werkelijk razendsnel...
Vraag:
Hoe zou dit komen?
Antwoord: omdat je niet geneest.
Na langere tijd van niet meer innemen gaat alcoholisme ahw in een sluimertoestand.
Hij is beslist niet verdwenen, maar staat op de achtergrond.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het drinken van een enkel glas al, en geloof me soms is het eten van een toetje wat met alcohol bereid is, al genoeg om de duivel opnieuw wakker te maken en is de terugval al weer heeeeel dichtbij.
Hiervan heb ik voorbeelden te over van mogen aanschouwen.
Vraag 2.
waarom wordt, als je in de afkick kliniek wordt opgenomen, after shave op alcohol basis, en ook mondwater, van de cliënten afgenomen?
En, wordt er bij de schoonmaak er zeer streng opgelet, wat er met spiritus allemaal gebeurt behalve daarvan een beetje in het sopje te doen?
Zijn dit maatregelen om de cliënten eens lekker te kunnen pesten?
Nee.
Antwoord:
Omdat zelfs de aanwezigheid van deze vloeistoffen, de reuk alleen al, de cliënten danig van streek kunnen maken.
Vraag dit maar eens na....
En, voila

P.S. gedrag leer je volgens mij niet af.
Je leert er een ander gedrag voor in de plaats te kunnen zetten.
Anders met de beslommeringen des levens om te gaan.
In mijn geval weg te blijven uit cafés en dergelijke.
Niet te lang in een supermarkt naar allerlei (nieuwe) biersoorten te kijken.
In de plaats hiervan een nieuwe bezigheid te zoeken....
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Yceman224 zei:
Beste heer koekepeer,
Daar wil ik je best een antwoord op geven hoor...op deze vragen. Waarom niet...
Stelling: alcoholisme is een ziekte.

In mijn geval is eea als volgt verlopen:
O ja,
Allereerst nog even nadere uitleg over het feit dat alcoholisme een ziekte is.
Deskundigen, zoals vele artsen, geven aan het dat het gedrag wat iemand vertoont, die praktiserend alcoholist is, daar de definitie van "ziekte" aan.
Niet zo maar de een of andere jan lul, niet ik, nee, deskundigen in deze materie.
In Duitsland bijvoorbeeld noemt de artsenij het "alcoholkrankheit".
Wanneer iemand gedrag vertoont van het zichzelf ten gronde richten met alle details daarvan er op en eraan, omdat hij niet (meer) buiten het gebruik van in dit geval alcohol kan, dan is er toch echt wel wat méér aan de hand, dan louter en alleen een gevoeligheid, of een zwak hebben voor die alcohol.
Nee, dat gaat echt wel een beetje dieper. Zelfs veel meer, dan een beetje.zeg naar gerust heel véél.
Want (ook al weer in mijn geval) als deze mensen die vloeistof binnen krijgen, dan krijgen nogal wat van deze mensen zogezegd de kolder in de kop.
Daarmee bedoel ik, dat er heel vaak geen houden meer aan is, want het wordt steevast een slemppartij.(vandaar ook de bovengenoemde uitspraak) , want steevast gebeurt er iedere keer hetzelfde.
En dat is namelijk het zichzelf tot aan de rand toe vol laten lopen met alcoholische dranken. Soms doet de soort, of de naam er al helemaal niets meer toe, als er maar alcohol in het drankje in casu zit. Soms zelfs spiritus!
Dat is geen "normaal" gedrag meer, los van het feit dat velen dit voltanken helemaal niet eens willen, nee, zij kúnnen gewoon niet anders.
Zij hebben geen maat gevoel meer, zij kennen ook geen maat, nee, het is direct alles, of niets.
Dit komt ook steevast regelmatig weer aan de orde bij een AA groepsleiding..
Na twee of drie glaasjes stoppen, dat kunnen deze mensen niet. Ikzelf al helemaal niet.
Het zgn. "Sociaal drinken" wat een in mijn ogen belachelijke betiteling...
.In mijn ogen is deze typering niks meer of minder dan het verantwoord met drank kunnen omgaan.
En juist dit het slechts bij enkele glaasjes kunnen houden, dit is voor een alcoholiker (duits) bijna niet te doen. Ikzelf dus incluis.
Hoe kun je het anders noemen dan een ziekte als:
je dus je zó vaak, en zo vroeg mogelijk in de ochtenduren al, je voor de deur van de kroeg, of van de slijter staat, om weer te kunnen beginnen met innemen?
Plús het iedere keer weer, wetende dat je weer een zware kater krijgt, je jezelf tóch weer voltankt, en je zowat je hele salaris aan de drank besteedt?
En, je jezelf in de schulden werkt, omdat op een gegeven moment het salaris te laag is om iedere dag onder invloed te kunnen zijn? Immers, er is steeds meer nodig, om de roes weer te kunnen krijgen, het lichaam went eraan?
Is dit een normaal gedrag?
En dan ook nog het op de koop toenemen van alle andere ellende, zoals relatiebreuk, ongevallen, dakloos worden, noem het maar op, en dit allemaal door de drank?
Voorts, als alle geld op is, en je dus geen drank meer kunt kopen, de ontwenningsverschijnselen? Want reken er maar op, je gaat je zeer kut voelen hoor,
Ben je dan gezond, of ziek?

Voor mij is het antwoord op al deze vragen heeel erg duidelijk, en helder.
En voor heel veel anderen, die ik gekend of ontmoet heb, is dit ook het geval.
Hoe merk je het, hoe kom je erachter?

Nu in mijn geval dus, krijg je na een korter of langere tijd in de gaten, dat er iets mis is. Er klopt iets niet.
Er gaat van alles verkeerd.
Afspraken missen, vergeten, niet op tijd kunnen komen op afspraken, geld op, enz enz,
In mijn geval, na enkele jaren van steeds meer, en vaker drinken, groeide dit gevoel.
Voorbeeld:
Om exact 10.00 uur in de ochtend stond ik voor de deur van mijn stamcafé.
De kastelein was er meestal nog niet, maar wel iemand van een schoonmaak bedrijf.
Ja, dat was een kleine meevaller, want ik mocht dan zelf mijn glas voltappen, en het grote voordeel daarvan was, dat in deze gevallen ik de schuimkraag van het bier tot ongeveer 1 millimeter kon kleinhouden, en juist deze manier dus van inschenken leverde mij 2 extra slokken bier op.
Klasse!! Bingo! 2 slokken bier extra, voor 0 .00 euro!
En ja, dit kunstje probeerde ik iedere morgen dus opnieuw.
Nu kan ik hiervan zeggen, hoe verknipt ben je dan. Dit soort trucjes.
En dit gedrag, dit is volfens mij, dus alcoholisten gedrag.
Een beter voorbeeld ken ik eigenlijk niet.
We gaan nog even verder in de uitleg modus,
Na enkele jaren dus van steeds verder jezelf naar het in de goot terechtkomen stadium te hebben gewerkt, steeds meer zware ruzies, schulden, anyway,
op een gegeven moment besefte ik dat dit zo niet meer verder kon.
Altijd beroerd, berooid, en bijna alles kwijtgeraakt wat mij lief was, ik kon zo niet meer verder.
Vervolgens heb ik hulp gezocht, ben deze kreeg ik.
Dat betekende voor mij dus de afkickkliniek in. Crisisopname.
Detox van enkele weken, en daarna bezig zijn met herstel. Het moeilijkste gedeelte overigens .
Dit deed ik zo als het mij geadviseerd werd.
Zo kwam ik ook bij de AA terecht.
Eerst meerdere avonden per week, en geleidelijk minder vaak.
En in dit hele traject leerde ik, vraagsteller, dat verslaafd zijn aan alcohol, drugs, gamen, gokken, noem het allemaal maar op, dat dit een ziekte is. En ook, dat het niet om een griepje gaat, of een zwak hebben voor iets, of een gevoeligheid voor iets.
Nee. Het gaat om een ziekte, en ook nog eens geen ernstige ziekte óók.
Er vallen dus doden bij. Ja. Nog altijd.

Of het nou heroïne is, coke, alcohol, gokken, dat maakt volgens mij geen flikker uit.
Nog een karakteristiek puntje.
Vele alcoholisten drinken niet (meer) voor de smaak van drank. Ik al helemaal niet.
Sommige hebben wel favoriete drankjes, maar de meeste kijken allereerst naar het percentage alcohol.
Want hier gaat het tenslotte om...
Ikzelf vond bier (De zwaardere soorten) niet eens echt lekker. Nee, het ging mij louter en alleen om het effect!
Ik vond de eerste twee glazen niet te pruimen eigenlijk.
Dus die eerste twee, drie goot ik in één teug naar binnen. Zo snel mogelijk. Bah. Dat werd dan na vijf minuutjes anders, maar in het begin van ieder drinkgelag, ik vond het eerste glas zeeeeer smerig van smaak. Aldus: naar binnen! En snel!
Sterker nog. Ik heb maar heel weinig mededrinkers gekend, die zó snel het bier naar binnen piept en, als ik.
Beslist niet iets om trots op te zijn, maar in die tijd was ik het wel. Zeer zeker.
Hoe vaak deed ik mee aan een soort wedstrijd van wie er het snelste 20 glazen bier leeg kon drinken? Of, beter nog, kon zuipen? Slempen?

Ik verloor maar weinig van deze drinkgelagen, een en ander tot groot vermaak van de andere vaste gasten...
Niet te bevatten eigenlijk dit alles achteraf.
En maar doorgaan. Tot het gaatje...
En toch moet ik zeggen:
Ik vond de "flash" van de eerste drie, vier glazen heerlijk. De roes, die ineens binnenkwam, als de alcohol het brein bereikte.
Dit verschijnsel kennen de mensen, die heroine spuiten, óók ...zo is me tenminste verteld...
En dan de vraag: waaróm.
Waarom, in vredesnaam, deed ik dit.
Daarvoor heb ik enkele verschillende antwoorden, ik zet ze hier toch even neer.
Het eerste effect, het verdovende gevoel, van allerlei problemen , die je niet goed meer aankunt. Heerlijk is dat, want, je voelt deze soms giga grote narigheden (even) niet. Altijd fijn, nietwaar?
Na 6 jaren Vreemdelingenlegioen, plus een aantal zeer heftige andere levenservaringen, (waardoor ik overigens naar Marseille vertrok)
Dan heb je wel wat redenenbdenk ik zo.
En dan nog, in het algemeen,
Alcohol maakt de tongen los.
Onder invloed zijnde, durf je veel meer. Je durft nu dus wél op die ene mooie meid af te stappen, om haar te proberen om te versieren. Ik wel.
Een blauwtje lopen is dan lang zo pijnlijk niet meer...verder,
Alcohol maakt vaak vrolijk, je krijgt een lekker, fijn gevoel. (van korte duur, overigens) best wel jammer....
Want, het leven is hard, nietwaar?
Kei, en keihard, zonder aanzien des persoons!
Met drank wordt het leven even iets minder hard...voor mij, dan.

Al deze kenmerken vind je terug bij allerlei verschillende drugs, ik lees het tenminste wel zo hier op DF

Het enige verschil is volgens mij, de naam van het middel, de drug, of de naam van de bezigheden, die je niet meer kunt nalaten, zoals gokken, of gamen, porno kijken enz enz.
Waar je uiteindelijk terecht komt, is naar mijn ervaring, allemaal hetzelfde.
Namelijk, de goot. Of: daklozen opvang.
Het Leger des Heils. En: naar de klote. Of: het graf in. Ik was daar bijna. Net niet gelukkig.

Ten leste: je leert in dit circuit óók, dat je van deze ziekte nooit meer geneest.
En daar kan je helemaal niets aan of tegen doen, deze kutziekte. Die ziekte, die is er op enig moment nu eenmaal.
Ikzelf ben ermee geboren, aanleg ervoor zeer zeker, maar, er zijn natuurlijk ook mensen, die geleidelijk, langzaam aan deze ziekte ontwikkelen.
Bijvoorbeeld het zgn. Slaapmutsje.
Dat begint met één glaasje voor het slapengaan, en dan langzaam aan naar een hele fles toe. Lekker langzaam aan, naar soms onweerstaanbaar. Een hellend vlak zogezegd.

Het begin van de afhankelijkheid is eigenlijk overal hetzelfde. En het einde ervan, óók volgens mij.
Namelijk Je kunt niet meer zonder. Daar ga je naartoe.

Niets aan te doen, als je eenmaal deze ziekte hebt.
Maar, Wat je wél kunt doen is bezien, hoe je ermee omgaat. Alweer, volgens mij.
Dat gaat dus soms wél.
Maar, lang niet iedereen slaagt hierin.
In de kliniek kreeg ik bij binnenkomst te horen:
Kijk links, rechts, voor, en achter je. Slechts één, of twee zullen Het gaan halen...best wel negatief misschien maar ik heb ervaren dat dit wel klopt, jammer genoeg.
En ben je er dan toch vanaf? Wat dan?
Anders ga aan leven. Radicaal.
Andere vrienden zoeken. Andere hobbies.
Maar,
Altijd alert blijven was de aan mij gegeven boodschap. Want:
Een terugval is zó gepiept.
In mijn geval:
Als ik weer begin te drinken, al is het maar één glas bier, dan weet ik, dat ik binnen laten we zeggen enkele weken, weer helemaal terug ben midden in de draaikolk van shit. Ellende. Geen geld. Geen huis. Geen ... enz enz.

En hiermee hoop ik aan de vraagsteller, de heer koekepeer, het duidelijk te hebben kunnen uitleggen.
Alcoholisme, drugsverslaving, het is dus een ziekte.

Wat een enorm verhaal misschien weer, ik kon het niet nalaten om er zo open mogelijk over te zijn.
Misschien dat een ander er iets aan heeft....
Voila .
Klik om te vergroten...
Het leven dat doorklinkt in deze post tesamen met de opnheid verdient absoluut respect.

Dat volledig los van de claims of verslaving een ziekte is, het is deze strijd die de moeite van het banadrukken waard is.
Respect @Yceman224
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Het leven dat doorklinkt in deze post tesamen met de opnheid verdient absoluut respect.

Dat volledig los van de claims of verslaving een ziekte is, het is deze strijd die de moeite van het banadrukken waard is.
Respect @Yceman224
Klik om te vergroten...
Ik had hem eigenlijk een beetje vluchtig gelezen door de lengte. Maar inderdaad, ik kan de strijd en drama bijna voelen als ik het lees. @Yceman224 bedankt voor het delen.

Ik herken veel door de alcoholverslaving van mijn vader. Gelukkig stond deze er niet mee op en bleef zijn familie en werk belangrijker, maar wat een drama heeft het ook gebracht. Verslaving in wat voor vorm dan ook blijft 1 grote ellende. Ook ik ben verslaafd aan eigenlijk alles wat je geest maar kan verdoven of veranderen. Maar door mijn voorbeeld, neem ik niks dagelijks want heb gezien wat voor ellende het brengt. Ik blijf echter alles zo nu en dan gebruiken maar dat is "mijn" manier om het niet dagelijks te nemen. Geheel onthouding is voor mij geen leven. Verslaafd was ik al voordat ik ook maar ooit een middel had gebruikt en dat zal ik altijd blijven. Ziekte of niet, verslaving blijft. Gelukkig heb ik mijn manier gevonden en ben ik nu zelfs van mijn dagelijks blowen af. Ik hoop echt van harte dat een ieder met een verslaving zijn manier zal vinden om met de verslaving om te gaan.

Namasté
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
Verslaafd was ik al voordat ik ook maar ooit een middel had gebruikt en dat zal ik altijd blijven.
Klik om te vergroten...

Lees je eigen zin nog even terug..
Dat slaat natuurlijk nergens op wat je schrijft
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jen zei:
Lees je eigen zin nog even terug..
Dat slaat natuurlijk nergens op wat je schrijft
Klik om te vergroten...
Nou nou tam aan he :wink:... Ik verzamelde al alles van drugs toen ik nog nooit wat had genomen en verlangde ernaar zolang ik mij kan herinneren. Dus helemaal nergens op slaan is ook overdreven. Al overdreef ik ook een beetje.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Nou nou tam aan he :wink:... Ik verzamelde al alles van drugs toen ik nog nooit wat had genomen en verlangde ernaar zolang ik mij kan herinneren. Dus helemaal nergens op slaan is ook overdreven. Al overdreef ik ook een beetje.
Klik om te vergroten...

Een verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Wanneer de persoon deze gewoonte of stof niet heeft, zal het gedrag van de persoon voornamelijk gericht zijn op het verkrijgen en innemen van het middel of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Dus snap je...
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Al overdreef ik ook een beetje.
Klik om te vergroten...

^_^:thumbsup1:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jen zei:
Een verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Wanneer de persoon deze gewoonte of stof niet heeft, zal het gedrag van de persoon voornamelijk gericht zijn op het verkrijgen en innemen van het middel of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Dus snap je...
Klik om te vergroten...
Nou Jen mijn bijdrage op dit forum heeft mijn inziens duidelijk gemaakt dat ik weet wat een verslaving is en snap jou reactie niet helemaal naar mij toe. Ik gaf ten eerste al toe dat ik wat overdreef maar ten tweede:
Ik snakte voordat ik ook maar ooit drugs had gehad naar een toestand dat niet nuchter was. Nuchter was voor mij echt niet leuk. Ik kon niet wachten dat er ook maar 1 of ander middel binnen hand bereik was wat mij niet nuchter liet voelen.

Dus ik zat toen al in een toestand dat ik mentaal toe was aan iets wat mij niet meer nuchter liet voelen. Mijn gedrag was toen ik al jonger dan 10 was gericht op het verkrijgen naar alles waarvan ik dacht dat het mij hielp me anders te voelen. Had er toen ook therapie voor en mijn ouders hadden hun handen er aan vol. Verder heb ik daarover wel genoeg gezegd want ligt best gevoelig en eigenlijk is dit al te veel. Ik was +- 10jaar toen ik bier jatte om te proberen me anders te voelen. Ik slikte toen al stiekem pillen (weliswaar parcetamol want wist ik veel of het bewustzijnveranderd was of niet) ook om te proberen mij anders te voelen. Enz... Dit heeft best veel raakvlakken van een verslaafde toch of niet Jen?

Dus ja, natuurlijk was ik niet echt een verslaafde en gaf daarom ook toe dat ik wat overdreef maar om nou te zeggen dat het "helemaal nergens op slaat" vind ik ook wat overdreven. Vooral na de wat gevoelige post van mij. Dus het steekt me wel een beetje en daarbij had ik zo'n empathie loze reactie niet echt van jou verwacht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Incubi666 zei:
Laten los Laten van mijn verleden wou dat ik dat KPN wou ik da tf mij eens echt kon uiten tegen iemand. Ik kan wel alles zeggen maar dan is het nog niet los gelaten. Geen psycholoog of andere dokter prikt door mijn muur van emoties doorheen. Daardoor nu veel pijn omdat ik emoties opprop. Ik kan mijn trauma's niet los laten. De rugzak blijft. Moet het kunnen accepteren maar daar heb je ook deels een goede eigenwaarde voor nodig zelf respect heb ik niet.
Klik om te vergroten...
Goede eigenwaarde, zelfrespect, zelf-liefde, ik zie dat allemaal als hetzelfde. Het is iets waar ik van jongs af aan moeite mee heb gehad. Waar het bij anderen om me heen vaak als vanzelf leek te komen, kon ik het gewoon niet opbrengen. Maar als iemand die daar moeite mee had en soms ook nog heeft, wil ik je zeggen dat dit géén voorwaarde is om te beginnen met accepteren. Ja, zelf-liefde is hoogst preferabel. Het is de makkelijkste weg, áls je het kunt toepassen. Voor de pechvogels die dat niet zomaar kunnen lijken te doen, is alle hoop echter niet verloren. Wat je namelijk sowieso kunt doen, is de pijn voelen. Het gaat niet fijn zijn zonder die zelf-liefde, maar wat gaat die pijn jou nou doen? Gaat het jou overweldigen? Is het ondraaglijk? Ik zal je zeggen, het verhaal gekoppeld áán je pijn is ondraaglijk, nooit de pijn zelf. Hoe intens is je geestelijke pijn werkelijk? Vergelijk het eens met fysieke pijn. De laatste is vaak vele malen intenser dan geestelijke pijn en toch prefereren we dat vaak ver boven onze mentale trauma's. Waarom? Omdat het slechts pijn is. Het is niets persoonlijks. Maar waarom beschouwen we geestelijke pijn dan ook niet als iets onpersoonlijks? Is dit onmogelijk om te doen?

Ik heb het hier in het verleden al (veel te) vaak over gehad op DF, maar enkel praten over je pijn is imo niet voldoende om je pijn te ontstijgen. Waarom? Omdat dat is als zeggen tegen je eigen mind/geest: "zeg jij nou eens waarom het terecht is dat ik blijf lijden onder dit trauma". Je mind zal áltijd een reden kunnen bedenken waarom je zou moeten lijden. Dat is wat het doet. Omdat we op een bewust of onbewust niveau wíllen lijden, zal je geest middels slimheid/sluwheid een reden vinden, no matter what. En hoewel ik denk dat er zeker een plek is voor praten over trauma's, denk ik dat dat niet het eindstation zou moeten zijn. Je wilt daar toch voorbij gaan? En dat doe je, door dat spelletje niet meer op het niveau van de mind/geest zelf te spelen, maar door daar uit te stappen. Door 1 stap achteruit te zetten en de werkelijkheid van je pijn onder ogen te komen. Het verleden is voorbij. Je zult het nergens meer kunnen vinden. Het is over. Verleden is dus niet een werkelijkheid van je pijn. Dat kun je dus afstrepen. Maar de pijn zélf, die is echt. Die ervaar je nú. Als je je nou dus enkel daar op richt en niet op het verhaal/verleden rondom je pijn. Je hoeft enkel te zien dat alleen de pijn zélf echt is, niet het verhaal. Dat is die ene stap achteruit zetten. Niet meer in discussie gaan met je mind, want dat ga je nooit winnen. Slechts de pijn zelf in zijn rauwheid ondergaan.

En dan nog iets. Mensen met de meeste geestelijke/emotionele pijn, zijn de mensen met de meeste potentiële gelukzaligheid. Want je pijn wordt je gelukzaligheid, als je het juiste perspectief weet te vinden. Zie het dus niet als iets om kwijt te raken of te verdoven. Omarm het volledig en zie het voor je ogen transformeren. Het kost tijd en inspanning en opoffering, maar die verloren zelf-liefde komt terug op deze manier. Wat is meer waardig voor zelf-respect en liefde dan je diepste pijn omarmen? Dan je lijden los te laten en jezelf zo te vergeven?

Het is allesbehalve onmogelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een wel buitengewoon interessante post...
Wat doe je, als je pijn hebt van beide soorten?
Idd. Verleden, is passé. Immers, je kunt er niets, maar dan ook niets meer aan veranderen.
Het trauma is daar. Het verdwijnt idd niet, door terug te kijken. Nee.
Daarom zie ik niets In de regressie therapieën.
Ook niet, in groepsgewijze ziel graverij.
Alle ellende nóg een keer moeten doorstaan, en daar extra bovenop nog de hele shitzooi van andere groepsleden daarbij. Kolder.
Ik heb dit óók geprobeerd, en ben er véél te lang nog mee doorgegaan, ook nog. Want, dat het zeer vermoeiend en tijdrovend is, dat hóórt erbij...volgens die zogenaamde psychologen.
Ik heb van deze poppenkast van de 10 deelnemers, er ééntje beter zien worden. 4 bleven in een gelijk stadium zogezegd, en de rest ging bijna compleet de vernieling in.
Ze lieten ons goddome ook nog eens naar huis rijden na zo'n dag vol zielenknijperij.
Levensgevaarlijk. Want, dodelijk vermoeid, is verkeer deelnemen gewoonweg onverantwoord.
Ik ging na deze mislukking direct op reis naar Marseille. Een andere vluchtweg.
Welke pijn het meest gevoel wordt?
In mijn geval....de geestelijke. Zonder meer. Absoluut.
Het is ook door deze soort van pijn, dat sommigen zichzelf gaan verwonden.
Die pijn van dit verwonden, helpt hen, om juist de geestelijke variant éven op de achtergrond te kunnen zetten.
En, natuurlijk, velen vluchten in de verdovende middelen weg.
Dan voel je immers ook even minder..
Ik omarm mijn pijn beslist niet. Nee.
Als ik dit doe, dan kan ik al beter meteen een treinkaartje kopen naar opnieuw Marseille.
Hierin kan ik voorgaande poster niet volgen.
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn pijn is fysiek erg zwaar. Zo zwaar dat ik daardoor afgekeurd ben. Door mijn psycomatsche therapie ben ik er achtergekomen dat de pijn komt door emoties. En het is ook mentaal erg zwaar. Daardoor ook angstaanvallen. Ik heb een muur om mij heen gebouwd ( psychische) dan k aan ik niet weer gekwetst worden als ik mijn emoties toon.
Blijf liever pijn hebben dan ik bij eigen bloot geef aan mijn emoties. Dan maak ik mij kwetsbaar. Coke p e p geeft mij een ego boost zelfvertrouwen eigenlijk a lies wat ik in hedendaagse mis krijg ik van dat.
Helaas mom een deel geen connecties wel mee bezig....
Als ik gebruik zo min mogelijk. Moet voor mijn hond en zelf kunnen zorgen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Yceman224 zei:
Ik omarm mijn pijn beslist niet. Nee.
Als ik dit doe, dan kan ik al beter meteen een treinkaartje kopen naar opnieuw Marseille.
Hierin kan ik voorgaande poster niet volgen.
Klik om te vergroten...
Een emotie is een sensatie met een verhaal daaraan vast. Wat ik voorstel is simpeler dan simpel. Scheid de sensatie van het verhaal en voel enkel de sensatie.

Is enkel die sensatie voelen ondraaglijk? Als je je ribben kneust, door je rug gaat of je been breekt, is dat niet vele malen intensere pijn? Maar dat kunnen we wél doorstaan. Wat is het verschil? Het verhaal maakt van slechts een sensatie een gevoel die 'jou' overkomt. Hiermee wordt het persoonlijk. We creëren het ego op die manier. Daarom dus dat ik zei, zet die stap naar achteren en dissocieer jezelf van het verhaal. Dat is niet makkelijk, maar het is alleen niet makkelijk omdat we zo gewend zijn om naar het verhaal te luisteren. In werkelijkheid maken we het onszelf onmogelijk veel moeilijker door naar het verhaal te luisteren.

Maar hier is een bepaalde wil voor nodig. De wil om het geloof in je verhaal op te geven. Is die wil er niet, dan ben je gebonden om te lijden onder je zelf gefabriceerde verhaal. En dat is helaas de werkelijkheid voor bijna iedereen op deze aarde. Het is allemaal absoluut onnodig leed, maar alsnog kiest 99% van de mensheid voor die weg. Maar als mensen nou tenminste wísten dat je elk moment dat verhaal los kunt laten... Maar je moet het elk moment opnieuw doen.


Incubi666 zei:
Mijn pijn is fysiek erg zwaar. Zo zwaar dat ik daardoor afgekeurd ben. Door mijn psycomatsche therapie ben ik er achtergekomen dat de pijn komt door emoties. En het is ook mentaal erg zwaar. Daardoor ook angstaanvallen. Ik heb een muur om mij heen gebouwd ( psychische) dan k aan ik niet weer gekwetst worden als ik mijn emoties toon.
Blijf liever pijn hebben dan ik bij eigen bloot geef aan mijn emoties. Dan maak ik mij kwetsbaar. Coke p e p geeft mij een ego boost zelfvertrouwen eigenlijk a lies wat ik in hedendaagse mis krijg ik van dat.
Helaas mom een deel geen connecties wel mee bezig....
Als ik gebruik zo min mogelijk. Moet voor mijn hond en zelf kunnen zorgen.
Klik om te vergroten...
Ik ben van mezelf ook een muurbouwer, dus ik begrijp je goed. In het verleden is er al genoeg pijn verkregen door interactie met mensen en daarom is de logische actie om ervoor te zorgen dat daar niet meer pijn bij komt en dus trekken we een muur/schild op uit bescherming tegen de buitenwereld.

Probleem is echter dat als je niet van buiten aangevallen wordt, dan word je wel van binnen aangevallen. Als je begrijpt dat wij energetische wezens zijn en dat onze energie moet stromen om geestelijk en lichamelijk gezond te zijn, dan is die muur als een soort opstopping in een rivier. Het water stroomt niet meer, rotzooi hoopt op voor de blokkade, het water wordt niet meer ververst. Dit is de oorzaak en wortel van psychosomatische symptomen/ziekten. Ja, je hebt een schild opgeheven voor aanvallen van buitenaf, maar je wordt zelf rigide, afgesloten van nieuw leven, een wandelende dode.

Dingen als stimulanten geven je heel even de energie om je ego een boost te geven en een oppervlakkig zelfvertrouwen (vaak eerder een superioriteitsgevoel) te ervaren, maar het is maar een illusie. Het enige wat ons beter kan maken is onze energie laten stromen. Het schild neer te laten en ons kwetsbaar op te stellen tegenover de wereld en zo onze energie/liefde te geven, ongeacht of de ontvanger het verdiend of niet.

Dit is denk ik simpelweg hoe de wereld werkt. Trek een schild op en sluit je af van vitale levensenergie, of haal dat schild neer en maak jezelf daarmee kwetsbaar, maar ook ontvankelijk voor die energie. Het voelt soms als een onmogelijke keuze, maar je moet hem alsnog elk moment van de dag maken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik krijg de indruk dat je je roeping gemist hebt...volgens mij zou je een goede counselor zijn! (Positief bedoeld)
In mijn geval zijn het geen verzonnen verhalen..maar de realiteit. Van lang geleden, maar toch.
Het was keiharde realiteit.
En als je op een dergelijke manier zoals ik onderuit gehaald bent, een mes in de rug gestoken hebt gehad, en dit do or diegene gedaan in wie je een zeer, zeer groot vertrouwen gehad hebt, welaan.
Dat laat je dus geen tweede keer gebeuren. De ezel stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde st eren, toch? Ik tenminste niet!
En als je onder uit gehaald bent omdat je gefaald hebt in de een of andere prestatie, dan zorg je, dat je in een ander (vak) gebied tot de beste gaat behoren. En zo deed ik dit precies zó.
Want, om te kunnen slagen in het Legioen, de mars voor de witte Kepie bijvoorbeeld, daar moet je toch écht tot de allerbesten behoren, anders faal je, ijk.en lig je eruit.
En vergeet ook niet, dat iedereen, ieder mens op zich, is uniek.
Er bestaat geen tweede mens, die exact hetzelfde is, dan jij.
En hierom is een beoordeling van de verschillende psyche van verschillende mensen, zo ontzettend moeilijk.
En is een echt goede psycholoog, of psychiater, nog veel moeilijker.
Ik geloof niet in " algemene benaderingen". Omdat ieder mens verschillend is.
Sommige belevenissen, ervaringen, zijn zó schokkend geweest, dat degene om wie het gaat, voor zijn hele verdere leven daar last van heeft. Denk maar eens aan mensen, die misbruikt zijn, door sommige mensen in zwarte rokken. Ik heb zo iemand gekend, en zelfs op zijn 71 jaar zei hij nog:
Als ik zo'n kerel in die zwarte pij langs de weg zie lopen, en ik krijg de kans, dan rij ik deze figuur alsnog meteen kapot. En ik geloofde hem direct!
Zo een muur, zo een schild, wat deze mensen hebben moeten opbouwen om verder te kunnen leven, dat legt zo iemand dus nooit zó maar even neer.
Echt niet.
Of, overlevenden uit een gevangenen kamp. Dat gaat echt niet lukken...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Yceman224 zei:
In mijn geval zijn het geen verzonnen verhalen..maar de realiteit. Van lang geleden, maar toch.
Het was keiharde realiteit.
Klik om te vergroten...
Ontken ik ook niet. Het was de keiharde realiteit. Met de nadruk op wás.

Het zijn geen verhalen die uit het niets komen, dat wil ik zeker niet beweren. Maar het zijn gedachten die als een vieze lens vertroebelen wat er nú gebeurt. En dat is het hele punt. We zien niet wat er nu is, maar we zien alles door dat verleden heen. En zo makkelijk praten we het voor onszelf goed die troebele lens niet gewoon weg te halen door inderdaad iets te zeggen als "het was lang geleden, maar toch..." Ik weet dat het een ver verleden is, maar ik kies toch om dat met me mee te zeulen...

Yceman224 zei:
Zo een muur, zo een schild, wat deze mensen hebben moeten opbouwen om verder te kunnen leven, dat legt zo iemand dus nooit zó maar even neer.
Echt niet.
Klik om te vergroten...
Nee, dat leggen velen inderdaad niet neer. Liever uit wrok en verdriet vasthouden aan dat verleden en als een schim in het verleden leven, dan vrij zijn daarvan en in het nu leven.

Het rare is ook nog, we denken dat we de wereld ermee hebben door het verleden niet los te laten. Uit wraak op de wereld beloven we onszelf het verleden niet te vergeten, de wereld niet te vergeven. De wereld geeft er niet om hoor, die gaat rustig door en vergeet ons wel. Maar wijzelf, wij blijven in die bubbel zitten. Het is daarom denk ik ook een kwestie van de wereld vergeven en het verleden loslaten omwille van onszélf en niet om anderen. In bepaalde zin is het heel egoïstisch misschien, om puur voor jezelf te kiezen middels vergeten/vergeven. Maar in die zin is het ook mogelijk. Het maakt niet uit wat iemand je aangedaan heeft, je vergeeft ze om zélf te kunnen leven zonder die rugzak die jij eerder al toepasselijk noemde. Who cares wat er in een ander omgaat. Dat is zo goed als een andere wereld voor jou. We weten nooit wat er echt in een ander omgaat.
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#15
oneens , mensen beginnen met alcohol ,drugs, enz om stoer te zijn in de tienerjaren. en het blijft een gewoonte zoals smorgends je tanden poetsen.
mensen kunnen niet zonder drugs zo ge zegt maar iedere dag werken gaan willen ze niet.
geef ze werk en een huishouden, ze zullen onmiddelijk weer normaal worden.
en alle drugs zouden gelegaliseerd mogen worden zoals alcohol en al
die zaken.
wordt je betrapt ermee valt alles onder je eigen portomoné, krijg je een ongeval
onder invloed van drugs mag jij zelf voor alles opdraaien en niets zonder verzekering,advocaat en al die zever.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#16
Of het voor iedereen geldt weet ik niet, maar voor mij wel. Ik ben al jaren afgekickt van mijn gif (Xanax...jaja) maar nog steeds wel moeite met de realiteit nuchter ondergaan. Wat was er eerst, de verslaving of de problematiek?

Overigens leef ik een normaal leven na alle ellende, huis, baan...maar contact met mensen blijft lastig. Ik kwam overigens in aanraking door een arts, ik kreeg een shitload Xanax voor vliegangst. Nadat 100 mg op was was ik zwaar verslaafd voor 7 jaar aan een stuk en stond alles in het teken van scoren, mini afkick en uiteindelijk de grote afkick.

Ik denk dat mensen die zich al wat misplaatst voelen in de wereld of zich veel zorgen maken, door een chemische substantie ineens zich normaal kunnen gaan voelen en alles opzij zetten om dat gevoel te behouden. Misschien zwak maar er kunnen allerlei achterliggende redenen zijn waarom ze dit nooit hebben geleerd. Je bent zelf verantwoordelijk, maar sommige omstandigheden - genetisch en factoren van buitenaf - kunnen het wel verdomde zwaar maken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vergeet niet, dat er óók mensen zijn, die vanwege een aangeboren overgevoeligheid, of door een van nature tekort aan serotonine oid , veel verslaving gevoeliger zijn, dan een ander.
Voorts is er een categorie mensen, die zeer traumatische ervaringen hebben en zich hierdoor niet meer zonder drugs staande kunnen houden in de keiharde maatschappij van nu.
Alles speelt mee.
S
Snelle peppieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Komop mensen, de slavernij is vroeger toch ook afgeschaft:wink:

Het leven is net een boek met zwarte en volgeschreven bladzijden.

Stoppen is mogelijk maar de zwak voor drugs/drank die je op moeilijkere momenten hebt kan blijven terugkomen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Is dat werkelijk zo?
Slavernij is weliswaar verboden en zo, afgeschaft, alleen is diezelfde slavernij nog altijd aanwezig..en wel in de seksindustrie!
Wat te denken over de zeer betreurenswaardige toestanden van jonge knappe meisjes uit de arme landen zoals Rusland, Roemenië, Bulgarije, die gelokt worden met mooie verhaaltjes over het rijke Westen, en aldaar veel geld te kunnen verdienen met hun mooie gezichtjes?
Hoe anders is de realiteit.
Paspoort afgenomen, duizenden euro's schuld aan de smokkelaars, en de enige manier om dat geld te kunnen terugverdienen is....op hun rug??

Je reinste slavernij.
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#20
Al dat moeilijke lange gelul........... lol

Het is gewoon een lekkere high thats it.. Leven is dodelijk saai zonder drugs.
A good high is a good high! En dat haal je niet uit sport of veel geld verdienen of wat dan ook!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."