Bedankt voor je respons! Ik ben wel geïnteresseerd uiteraard. Ik zou het graag willen begrijpen want ik snap er niet veel van
![:worried:]()
.
Ik kan het proberen met een voorbeeld (die ik even schaamteloos jat van iemand) uit te leggen:
Stel, je bent thuis en je hebt dorst. De keuze is koffie of thee. Je hebt zin in koffie dus dat is wat je kiest.
Als we dit gedachteproces versimpeld weergeven:
- Gedachte 1: Dorst
- Gedachte 2: Koffie of thee?
- Gedachte 3: Zin in koffie
- (eventuele) gedachte 4: Ik heb koffie gekozen
Waar is hier de vrije wil? Je kunt zeggen dat je uit vrije wil kon kiezen uit koffie of thee, maar in werkelijkheid is die keuze daarvoor al gemaakt. De zin in koffie (of thee) komt simpelweg in je op. Er is geen vrije wil om zin te hebben in koffie of thee, dat wordt namelijk voor je bepaald.
Kijk hoe met gedachte 4 de 'ik' wordt gecreëerd. De "keuze" die daarvoor is gemaakt, wordt geclaimd door de 'ik' gedachte. Maar die gedachte is altijd te laat. Eerst gebeurd het feit, daarna wordt deze geclaimd. Deze laatste gedachte laat het lijken alsof 'ik' een keuze heeft gemaakt, maar de werkelijkheid is dat 'ik' slechts die ene gedachte is. Voor die 'ik' is er geen vrije wil, omdat die 'ik' slechts één van de gedachten is in een doorgaande stroom van gedachten. Een gedachte heeft geen wil, maar kan het doen laten lijken dat het jouw wil is. Dit is toepasbaar op alles.
Waar wel vrije wil in ligt, is in ofwel geloven in wat een gedachte claimt waar is, of niet. Wanneer je de ik-gedachte gelooft, is je mind meester over jou en ben jij de slaaf en zal je lot bezegeld zijn met wat je onderbewuste met je wil doen. Wanneer je de ik-gedachte niet gelooft en deze dus steeds minder gaat creëren, zul je je meesterschap (dat oorspronkelijk al van jou is) geleidelijk terug claimen en wordt de mind weer jouw dienaar (wat zijn oorspronkelijke rol is).
Het is niet bijzonder complex of moeilijk te begrijpen. Maar het is iets wat ons geleerd is om geen aandacht aan te schenken, omdat in deze wereld slaven gewild zijn, geen meesters.
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer.
Precies de reden waarom het probleem niet opgelost wordt door (alleen) de externe omstandigheden aan te pakken. Wat er in je leven gebeurd ligt compleet buiten je controle. Elk moment kan alles instorten en dan ben je weer terug bij af en neemt inderdaad je oude coping mechanisme het weer over. Maar of je je bewust bent van alles wat er in jou gebeurd ligt in je controle en is iets wat met de tijd steeds stabieler zal worden door het praktiseren daarvan. Bewustwording is de enige echte betrouwbare weg uit verslaving. Bewustwording van je gedachten en daaronder je emoties en daaronder je energieën en daaronder jezelf.