Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
73 weergaven
18-5-2026
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
'Ik' heeft geen vrije wil. Je kunt willen wat je wilt, maar je kunt niet kiezen wat je wilt dat je wilt. Die keuze wordt voor je gemaakt en daarna geclaimd door jou.

Je bent niet slaaf van de drugs. Je bent slaaf van je eigen mind. Maar er is vrije wil om niet te geloven, aan te nemen 'ik' te zijn. En daar is de weg uit verslaving. Dit betekent niet dat je niet terug kan vallen in verslaving, maar terugval betekent niet dat de drug absolute macht heeft over jou, maar dat je je soevereiniteit op hebt gegeven door weer te geloven 'ik' te zijn. Gelimiteerde, incomplete, behoeftige 'ik'. Dat zal altijd in verslaving blijven terugvallen. Dus dat is wat je niet zouden moeten willen "zijn". Het goede nieuws: je bent het niet, je ziet het.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je bericht! Je hebt inderdaad gelijk. Ik ben slaaf van mijn eigen hersenen. Ik bedoelde het als woordgrapje: verslaafd aan drugs --> slaaf zijn van drugs.

Maar ik kan toch alleen maar 'ik' zijn? Ik ben wie ik ben, daar verander ik Niks aan. En ook niet aan de ziekte die ik heb.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Eens dat dat een kwalijke zaak is.

Maar we zijn het wel eens zo te zien. Het is wel een gevoelig onderwerp, want net niet genoeg nuance en het voelt voor verslaafde mensen al gauw alsof hun probleem gebagatelliseerd wordt. Als ze zelf niet kunnen zien dat ze hun verslaving zelf in stand houden, dan kunnen ze hier allemaal niets mee.
Klik om te vergroten...

Woke-up-sticky zei:
Afgezien van dat je inderdaad ongenuanceerd overkomt heb je naar mijn idee wel gelijk ja.
Klik om te vergroten...

Nice!
Ik kwam er een beetje hard in maar na nader uitleg is mijn boodschap gelukkig wel overgekomen.
:praying:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rebell zei:
OT verslaafd blijf je altijd en is een ziekte is echt een kliniek praatje.
Ken zoveel mensen die jaren verslaafd zijn geweest aan van alles en nog wat.
Maar toen ze een kindje kregen en hun leven aan moesten passen deden ze dat gewoon.
Het zit gewoon tussen de oren.

Kanker is een ziekte en Aids etc.
Maar gedragsproblemen is anders je maakt jezelf dingen wijs en je ruggen graat is gewoon slap maar als je wilt veranderen dan kan je dat zo doen.
Klik om te vergroten...

Over kortzichtig gesproken.. Man man man.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Over kortzichtig gesproken.. Man man man.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk begrijp jij het weer niet.
Omdat jij denkt dat wat ze je vertellen in de kliniek alleen maar de waarheid is..

Dacht ook dat jij niet meer op dit forum zat en afscheid had genomen.
Dat geeft ook weer een reflex van jezelf.

Degene die kortzichtig is ben jij.
Je staat dus nergens voor open, ook niet om hier wat uit te halen wat andere wel doen zoals je leest.
Misschien is dat wel de rede dat je weer in een kliniek zit.
Als je de problemen eens bij jezelf zou zoeken zou je er sneller uit zijn gekomen.
Leer eens mee te filosoferen met mensen en dingen van een andere kant te bekijken dan alleen de klinische kant.
Daar kom je verder mee dan nu dat blijkt maar weer.
Ipv de aanval aan te gaan.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als ik elke dag ruk heb ik dan ruk verslaving ? Drugs info lijn bellen dan maar... kijken of ze meer informatie hebben voor me.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Rebell
Je komt inderdaad een beetje bozig over vandaag ja.

Ik ben het wel met je eens dat het tussen je oren zit. Maar wat gebeurt er dan tussen je oren bij een verslaving? Er worden ongewenste verbindingen gelegd die heel moeilijk te negeren zijn, en die verbindingen zijn toch echt fysiek. En dan wordt het toch wel lichamelijk en dan kan je wel degelijk spreken van een soort van ziekte.

Maar goed, wel of geen ziekte, je wel of niet er bij neerleggen is uiteraard wel degelijk een keus die je maakt.

Ik geef trouwens gewoon mijn mening, met jouw dogmatische instelling alsmede je humeur ga ik daar nu niet met je over in discussie als je het niet erg vind. :tongueout:
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb 12+ jaar lang geblowd 4-6 perdag! Toen was ik echt verslaafd aan het blowen.
Na 2 jaar clean zijn geweest! rook ik afentoe een jointje zonder craving erna ... en moet erook niet aan denken om de heel dag stoned te zijn. Vooral met sterk haze trek ik het niet meer. Geef mij maar lekker relax Marrokkaanse hasj uit Rifgebergte
Een verslaving kan je onder controle houden

Je bent kapitein op uw eigen schip
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rebell zei:
Lees de rest ook even dan begrijp je me misschien meer.
Klik om te vergroten...
Aha. Nu ben je duidelijker. Mijn reactie was op je andere post, voordat je de rest postte en het uitlegde.
Die post was m.i namelijk zonder de verdere uitleg later wel erg kort door de bocht.
Goed dat je het hebt uitgelegd.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Aha. Nu ben je duidelijker. Mijn reactie was op je andere post, voordat je de rest postte en het uitlegde.
Die post was m.i namelijk zonder de verdere uitleg later wel erg kort door de bocht.
Goed dat je het hebt uitgelegd.
Klik om te vergroten...

Hij zegt nog precies hetzelfde. Als jij hem toen niet begreep, begrijp je hem nu nog steeds niet. Maar omdat hij bijval krijgt van mensen is het lekker makkelijk voor jou om terug te krabbelen. Juist dit getuigt van weinig ruggengraat. Maar ach...

@Rebell

Je neemt een nogal controversieel standpunt in, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Mensen die wetenschappelijk zijn opgeleid zullen sneller geneigd zijn een verslaving als een ziekte te beschouwen, en dan heb je altijd mensen die dit verhaal kracht bij zullen zetten, omdat dit hen beter uitkomt.

Zo zat ik laatst in de kroeg en raakte ik aan de praat met een alcoholist. Hij vertelde mij dat hij er niets aan kon doen dat ie verslaafd was, maar dat er een stofje in zijn hersenen zat, waardoor hij zichzelf niet in bedwang kon houden i.c.m. alcohol. Ik ben toen maar demonstratief opgestaan en weggelopen.
(Dat is lekker makkelijk. In feite is dit gewoon een trucje van jouw geest om voor jezelf te rechtvaardigen dat je afhankelijk bent geworden van iets waar je geen controle meer over hebt, dacht ik.)

Mensen die met een andere inborst kijken naar dergelijke problematiek zullen tot een andere conclusie komen. Persoonlijk denk ik ook dat verslaving geen ziekte is. Als dit het geval zou zijn zou je met een pilletje een verslaving kunnen genezen. Een verslaving is m.i. een samenhang van complexe gedragingen i.c.m. sociale afhankelijkheid. Ieder mens gaat door bepaalde fases in het leven. Als je kwetsbaar bent, zul je ook eerder geneigd zijn dergelijke middelen op te zoeken. En dan ben je ineens verslaafd en ziek. Nee, je was al ziek, maar de verslaving heeft het uiteindelijk aan je geopenbaard. Omarm je verslaving en zoek naar de diepere betekenis. Dan is het ook een stuk makkelijker om van je problematiek af te komen.

Deze video was voor mij een eye-opener.

R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casaan zei:
Mijn bericht was absoluut niet bedoeld om je ergens op te pakken @Rebell. Mijn bericht heb ik geschreven om je woorden in perspectief te zetten. Ik vraag mij af hoe je aan de ene kant kan zeggen dat iemand die zichzelf niet kan beheersen waar het drugs betreft aan ruggengraat ontbreekt terwijl je tegelijkertijd erkent dat bijvoorbeeld drank een duivelse drug is waar maar al te veel mensen in trappen.
Klik om te vergroten...

Netjes dat je dit nu anders verwoord.
Je zag meteen acht.zes er boven op springen alsof hij nog een appeltje met mij te schillen had. En dat ruggengraat ging over als je weet dat je te ver gaat stop ermee en maak andere keuzes. Niet over dat het een keertje fout gaat. Dat gebeurd bij iedereen wel eens we zijn allemaal mensen. Maar hoe ga je er mee om erna! Dat was het ding over verslaafd zijn.

Casaan zei:
Dit gehele topic heb ik met interesse gelezen, ik heb zojuist mijn antwoord op de stelling aangepast. Ik denk niet dat je verslaafd blijft als je verslaafd bent geweest. Verslaving heeft te maken met gedrag en het aanpassen daarvan.
Om niet meer verslaafd te zijn moet je stoppen met gebruiken, het is simpel gezegd. Eenvoudig is het niet overigens.
Het is een "gewenste" gedragsverandering die moet vechten tegen actieve beloningscircuits in de hersenen. Hersenen die evolutionair geprogrammeerd zijn om voor het snelle geluk te gaan. Wanneer diezelfde verslaving dan ook nog eens ontstaan is als coping mechanisme voor een onderliggend probleem dat nog niet opgelost is dan wordt het stoppen met gebruiken wel erg moeilijk. Daar helpt een paar nachten politiecel echt niet tegen.
Klik om te vergroten...

Dan zijn we het er toch eens. Dat in de politiecel gooien was een ding om een echte ziekte en een gedragspatroon te onderscheiden. Het zal natuurlijk niet meteen de verslaving weg nemen.
Mensen zijn echt ziek en gaan dood aan kanker of hebben schizofrenie. Dat zijn pas ziektes maar mensen die zich niet kunnen beheersen om een pakje coke te kopen elke keer en op te snuiven vind ik niet ziek. Die hebben gedragsproblemen die op te lossen zijn.
Casaan zei:
Zodra die gedragsverandering definitief is ben je niet meer verslaafd. Je hebt een nieuw evenwicht gevonden in een nuchter leven. En daarom oneens met de stelling.
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer. Daarom eens met de stelling.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens een goede en nette post @Casaan ook een duidelijk antwoord waar vele gewoon niet over willen filosoferen.
Omdat ze denken dat de farmaceutischeindustrie samen met de klinieken het allemaal wel moet weten.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Je zag meteen acht.zes er boven op springen alsof hij nog een appeltje met mij te schillen had.
Klik om te vergroten...
?
Ik ben het niet eens met een aantal stellingen van je, en ik heb proberen uit te leggen waarom door middel van argumenten, en dat noemen ze een discussie.

Dat je nog steeds vasthoudt aan dat gevangenisverhaal bevreemdt me een beetje, want die is toch echt weerlegd.

Nog een voorbeeld dan. Een langdurige GHB verslaafde zo maar zonder G en zorg opsluiten in een cel kan zo maar verkeerd aflopen met zelfs de dood als gevolg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tevil19 zei:
Bedankt voor je respons! Ik ben wel geïnteresseerd uiteraard. Ik zou het graag willen begrijpen want ik snap er niet veel van :worried:.
Klik om te vergroten...
Ik kan het proberen met een voorbeeld (die ik even schaamteloos jat van iemand) uit te leggen:

Stel, je bent thuis en je hebt dorst. De keuze is koffie of thee. Je hebt zin in koffie dus dat is wat je kiest.

Als we dit gedachteproces versimpeld weergeven:

- Gedachte 1: Dorst
- Gedachte 2: Koffie of thee?
- Gedachte 3: Zin in koffie
- (eventuele) gedachte 4: Ik heb koffie gekozen

Waar is hier de vrije wil? Je kunt zeggen dat je uit vrije wil kon kiezen uit koffie of thee, maar in werkelijkheid is die keuze daarvoor al gemaakt. De zin in koffie (of thee) komt simpelweg in je op. Er is geen vrije wil om zin te hebben in koffie of thee, dat wordt namelijk voor je bepaald.

Kijk hoe met gedachte 4 de 'ik' wordt gecreëerd. De "keuze" die daarvoor is gemaakt, wordt geclaimd door de 'ik' gedachte. Maar die gedachte is altijd te laat. Eerst gebeurd het feit, daarna wordt deze geclaimd. Deze laatste gedachte laat het lijken alsof 'ik' een keuze heeft gemaakt, maar de werkelijkheid is dat 'ik' slechts die ene gedachte is. Voor die 'ik' is er geen vrije wil, omdat die 'ik' slechts één van de gedachten is in een doorgaande stroom van gedachten. Een gedachte heeft geen wil, maar kan het doen laten lijken dat het jouw wil is. Dit is toepasbaar op alles.

Waar wel vrije wil in ligt, is in ofwel geloven in wat een gedachte claimt waar is, of niet. Wanneer je de ik-gedachte gelooft, is je mind meester over jou en ben jij de slaaf en zal je lot bezegeld zijn met wat je onderbewuste met je wil doen. Wanneer je de ik-gedachte niet gelooft en deze dus steeds minder gaat creëren, zul je je meesterschap (dat oorspronkelijk al van jou is) geleidelijk terug claimen en wordt de mind weer jouw dienaar (wat zijn oorspronkelijke rol is).

Het is niet bijzonder complex of moeilijk te begrijpen. Maar het is iets wat ons geleerd is om geen aandacht aan te schenken, omdat in deze wereld slaven gewild zijn, geen meesters.


Casaan zei:
Wanneer een ex-verslaafde in het nieuwe leven tegenslag krijgt ligt er altijd het oude coping mechanisme op de loer.
Klik om te vergroten...
Precies de reden waarom het probleem niet opgelost wordt door (alleen) de externe omstandigheden aan te pakken. Wat er in je leven gebeurd ligt compleet buiten je controle. Elk moment kan alles instorten en dan ben je weer terug bij af en neemt inderdaad je oude coping mechanisme het weer over. Maar of je je bewust bent van alles wat er in jou gebeurd ligt in je controle en is iets wat met de tijd steeds stabieler zal worden door het praktiseren daarvan. Bewustwording is de enige echte betrouwbare weg uit verslaving. Bewustwording van je gedachten en daaronder je emoties en daaronder je energieën en daaronder jezelf.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben wel echt verslaafd en weet wat zo ongeveer mijn triggers zijn en risicosituaties. Ik kan bepaald soort drugsgebruik voor mijzelf goed praten, waardoor ik weer ga gebruiken en snel weer in oude patronen verval. Als ik nuchter ben worstel ik met verdriet, schaamte en boosheid. En het is maar al te verleidelijk om daarvoor te vluchten. Maar dat innerlijke gebeuren heb ik maar te ondergaan. Nuchter.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Ik ben het niet eens met een aantal stellingen van je, en ik heb proberen uit te leggen waarom door middel van argumenten, en dat noemen ze een discussie.
Klik om te vergroten...

Uitdagend gedrag vertoon je.
Begint weer over zielig.
Terwijl we daar al overheen waren.
Meteen inhaken op Casaan.
Provenserend gedrag vertoonde je.
Hoe je het went of keert.

Ghb verslaafde gooien ze een valium erin en die komt ook uit zijn verslaving gaat wel door een hel maar na 2 maanden is hij gewoon weer normaal.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Rebell
Zelf kan je er ook wat van, je zit meer tegen t randje in een discussie dan ik. Maar best hoor, dan reageer ik niet meer op je.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Stel, je bent thuis en je hebt dorst. De keuze is koffie of thee. Je hebt zin in koffie dus dat is wat je kiest.

Als we dit gedachteproces versimpeld weergeven:

- Gedachte 1: Dorst
- Gedachte 2: Koffie of thee?
- Gedachte 3: Zin in koffie
- (eventuele) gedachte 4: Ik heb koffie gekozen
Klik om te vergroten...

Leuk uitgelegd.
Maar dan sta ik in de keuken en mijn gedachte hadden al voor koffie gekozen.
Maar dan sta ik daar en besef ik me dat ik al 2 bakken had gehad en nog steeds wil ik die koffie.
Maar dan kies ik toch voor wat fris en laat ik die koffie los.

Want ik heb een vrije wil en kan keuzes maken ondanks mijn trek erin en ondanks ik al onderweg was naar de koffieautomaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
Klik om te vergroten...

Ja maar instand verandering die niet 10 seconden van te voren word bepaald maar die 'ik' dus bepaal op dat moment. En het roer omgooi in een fractie van een seconde.
Daar zijn wij het dus zeker mee eens maar dit ging er dus om dat je wel een vrije wil hebt en was meer een antwoord op dat je geen vrije wil hebt want ik vind dat onzin.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Een fractie van een seconde later dan het eigenlijke feit is nog steeds te laat. De beslissing is al gemaakt.

Ik geloof nog steeds wel in vrije wil, maar niet in de vrije wil van de 'ik' die kiest of hij pindakaas of hagelslag op zijn brood wil. Vandaag wil je pindakaas, morgen hagelslag. Maar dat is niet jouw keuze. De echte vrije wil ligt in het wel/niet opgeven van de persoonlijke wil (welke illusionair is, geen betrekking heeft op 'iemand').
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je onderbewuste weet 10 seconden van te voren al wat je gaat doen, zeggen en beslissen meen ik een keer gelezen te hebben... Mijn bewustzijn zie ik als een rijke heer en het onderbewuste is zijn butler.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."