Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEtizolam valkuil

Etizolam valkuil

137 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#1
Klinkt heftig. Ik snap ook wel dat mensen hier snel verslaafd aan worden, je verwacht namelijk niet van een slaapmiddel dat het zo verslavend is en denkt dat het heel onschuldig is. Ik ben zelf van plan wel benzo's te gebruiken om te kunnen slapen, maar ik kijk wel uit met dit spul! Hopen dat je er vanaf komt!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Knap van je dat je dit toe durft te geven!
Je weet gelukkig dat je een hoop lotgenoten hebt in deze struggle en ik ben er ook ééntje van😅😰
Voor mij ging het vrijwel hetzelfde
Zeker wat verslavigsproblemen gekend hier en daar maar heb er altijd mee weten te stoppen (soms Zeker met moeite) op blowen na
En toen kwam de heftige benzo en opiaten verslaving om de hoek kijken en ik kon niet geloven in wat voor stomme valkuil ik was getrapt....
Voor mij was het niet zozeer de craving naar het middel, wat bij jou waarschijnlijk ook niet het geval is
Maar er gewoon te makkelijk over denken omdat het begon met functioneel gebruik en dus niet om uit me dak te zijn
Maar de drempel om te gebruiken in situaties word inderdaad steeeeds lager en zo raak je aan de klotepillen verslaafd het is een hele gemene verslaving!
Veel succes en het komt goed doe het op je eigen tempo
Vlot zou fijn zijn maar humaan is toch wel de pre!
Zou ook focussen op het behouden van een goeie nachtrust (voor zover mogelijk) door 's avonds niet teveel tv te kijken en andere prikkels/blauw licht je kent 't wel.
En ook proberen niet overprikkelt te raken tijdens het ontwennen van de zooi zodat je drang om weer op te hogen of terug naar oude dosis te gaan zover mogelijk voorkomen word. Kortom probeer het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken ❤
Ik zal af en toe mee lezen hoe 't met je gaat zet hem op you can do it!!!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey @Mezelf , wat een eerlijk openhartig verhaal. Goed dat je het hier deelt als waarschuwing voor mensen die te lichtzinnig over benzo’s denken. Heb zelf maar zeer beperkte ervaring met etizolam. Gebruik het enkel na lsd of een upper.een paar keer per jaar dus. Kan me heel goed voorstellen dat het enorm verleidelijken zijn als je een slechte slaper bent of veel drukte in je hoofd ervaart.

Jouw verhaal bewijst voor mij opnieuw hoe makkelijk benzos onderschat worden en hoe moeilijk het afbouwen is. Veel succes gewenst. Ik weet zeker dat je dit gaat kunnen maat!
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Etizolam afbouwen met etizolam is lastig/vervelend door de korte halfwaardetijd van Etizolam.
Voor een makkelijkere afbouw kan je het beste die 1MG etizolam vervangen voor 10MG diazepam (5mg ochtend, 5mg avond)
Bijvoorbeeld: als je nu 10 weken lang diazepam elke week 1MG minderd zal je bijna klachtenvrij afbouwen en val je ook niet zo snel terug, afkicken van benzos hoeft geen gevecht te zijn, het valt en staat meer met je eigen geduld om de tijd te nemen om af te bouwen.

Als je gewoon tegen je dokter zegt waar je in bent beland paast hij wel die diazepam hoor.

Als je zin hebt om te lezen, dit is hoe het werkt: https://www.benzo.org.uk/manual/
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor het delen en de waarschuwing! Wel een beetje confronterend om te lezen dat iemand met 20 jaar ervaring in drugs in zo'n valkuil is gestapt. Ik hoop dat me dat bespaard blijft. In ieder geval een goede waarschuwing om altijd alert te blijven en niet te overdrijven met middelen.

Ik wens je heel veel sterkte ❤️ you can do it!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zoals @Dopemonster al zei: je bent niet de enige die in deze kuil is gevallen. Ik heb er persoonlijk veel baat bij gehad om, naast een degelijk afbouwschema op diazepam, periodiek met een psycholoog/praktijkondersteuner te praten. Daarnaast veel sporten en gezonde dingen eten/doen. Hierdoor ben ik na 6 jaar volle bak benzo's slikken in 4,5 maand van 120 mg diazepam naar 0 gegaan.

Succes iig! De laatste loodjes zijn in mijn ervaring het zwaarst, maar het is de moeite waard!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Goed en dapper dat je dit deelt. Voor mij ook redelijk relevant. Ik weet dat van alle middelen, benzo's mijn 'zwakke plek' zijn (van nature moeilijke slaper, hoofd vol gedachten, plus ADD-medicatie overdag - benzo lost alles op, althans dat lijkt dan zo) maar het zijn echt zo'n verschrikkelijke gluiperds. Ik probeer er heel erg op te letten maar ik heb ook periodes waarin ik vind/weet dat ik ze eigenlijk teveel gebruik. Dit is maar weer eens een waarschuwing.

Bedankt ook dat je ons op de hoogte wil houden van de afbouw, en hoe dit gaat. Dat kan alleen maar nuttig zijn voor de (vele) mensen die hier ook mee dealen. Take care en je gaat dit rocken bro! 🍀
O
OlderPsyErLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank voor het delen. Ik realiseer mij dat ik mij ook wel eens op het grensgebied begeef met etizolam. Te veel uppers en dan maar een paar pilletjes etizolam om toch wat slaap te pakken. Een te vol hoofd van stress op het werk, dan maar 1 of 2 mg etizolam.

Ik ga mij eens wat meer verdiepen in de bijwerkingen en verslavingsverschijnselen. Mogelijk denk ik dat er bepaalde symptomen zijn van de uppers maar komen ze wel door het gebruik van etizolam.......
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Carlitos zei:
Etizolam afbouwen met etizolam is lastig/vervelend door de korte halfwaardetijd van Etizolam.
Voor een makkelijkere afbouw kan je het beste die 1MG etizolam vervangen voor 10MG diazepam (5mg ochtend, 5mg avond)
Bijvoorbeeld: als je nu 10 weken lang diazepam elke week 1MG minderd zal je bijna klachtenvrij afbouwen en val je ook niet zo snel terug, afkicken van benzos hoeft geen gevecht te zijn, het valt en staat meer met je eigen geduld om de tijd te nemen om af te bouwen.

Als je gewoon tegen je dokter zegt waar je in bent beland paast hij wel die diazepam hoor.

Als je zin hebt om te lezen, dit is hoe het werkt: https://www.benzo.org.uk/manual/
Klik om te vergroten...
Ik ben er mee naar de dokter geweest en die wilde mij niet helpen helaas of het moest via jelinek oid. Wat ik dus niet wilde. Ik kan op het moment niet zo makkelijk aan diazepam komen maar dat moet wel goed komen binnenkort (nee geen vraag ! :tonguewink:). Ik wil eerst stabiel zijn op 1mg en of daaronder dan zie ik het wel even. Ik denk namelijk daarna over te gaan op diclazepam wat min of meer hetzelfde is als diazepam en dus goed voor afbouwen is mocht ik het met mijn behaalde doel van 2 a 3 weken niet halen. Maar haast en spoed is zelfden goed.

Verder bedankt iedereen nu al voor de mooie reacties :blushing:
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Ik ben er mee naar de dokter geweest en die wilde mij niet helpen helaas of het moest via jelinek oid. Wat ik dus niet wilde. Ik kan op het moment niet zo makkelijk aan diazepam komen maar dat moet wel goed komen binnenkort (nee geen vraag ! :tonguewink:). Ik wil eerst stabiel zijn op 1mg en of daaronder dan zie ik het wel even. Ik denk namelijk daarna over te gaan op diclazepam wat min of meer hetzelfde is als diazepam en dus goed voor afbouwen is mocht ik het met mijn behaalde doel van 2 a 3 weken niet halen. Maar haast en spoed is zelfden goed.

Verder bedankt iedereen nu al voor de mooie reacties :blushing:
Klik om te vergroten...
Je dokter wilde je niet helpen? Dat vind ik vrij opmerkelijk. Ik ben destijds zelf naar een verslavingskliniek gegaan om ambulante begeleiding te krijgen, maar die vonden het equivalent van 120mg diazepam per dag 'niet zwaar genoeg' en stuurde me juist naar de huisarts. Die schreef toen de pammetjes voor en zorgde voor doorsturen naar psycholoog/praktijkondersteuner.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Ik ben er mee naar de dokter geweest en die wilde mij niet helpen helaas of het moest via jelinek oid. Wat ik dus niet wilde. Ik kan op het moment niet zo makkelijk aan diazepam komen maar dat moet wel goed komen binnenkort (nee geen vraag ! :tonguewink:). Ik wil eerst stabiel zijn op 1mg en of daaronder dan zie ik het wel even. Ik denk namelijk daarna over te gaan op diclazepam wat min of meer hetzelfde is als diazepam en dus goed voor afbouwen is mocht ik het met mijn behaalde doel van 2 a 3 weken niet halen. Maar haast en spoed is zelfden goed.

Verder bedankt iedereen nu al voor de mooie reacties :blushing:
Klik om te vergroten...

Wat een vreemde dokter. Zou gewoon een andere dokter vragen dan.
Raar dat die dokter het je liever op je eigen houtje laat doen, mocht er ooit iets met je zijn dan beschikken ze tenminste ook over de juiste informatie met betrekking tot welke medicatie je slikt, lijkt me ook een voordeel voor hen.

@mcnekkerman

Aan de Jellinek had je niet veel gehad, uitiendelijk kom je bij een ontwetende psychiater die in het boekje geleerd heeft met 25% van de wekelijkse dosis te minderen wat veel te snel is, zeker als iemand 12 tabletten per dag neemt of het equivalent daarvan. Beste is iemand die pillen voorschrijft en dan lekker je eigen haalbare schema in elkaar flanzen. :)
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Carlitos zei:
Aan de Jellinek had je niet veel gehad, uitiendelijk kom je bij een ontwetende psychiater die in het boekje geleerd heeft met 25% van de wekelijkse dosis te minderen wat veel te snel is, zeker als iemand 12 tabletten per dag neemt of het equivalent daarvan. Beste is iemand die pillen voorschrijft en dan lekker je eigen haalbare schema in elkaar flanzen.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal. Dit is uiteindelijk ook min of meer gebeurd. Ik heb samen met de praktijkondersteuner een schema opgesteld. Soms even op pauze en soms een stapje sneller als dat kon. Maar altijd in eigen regie. Werkte prima (relatief gezien natuurlijk, want was niet de leukste periode van m'n leven natuurlijk).
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goed dat je dit deelt man!

Het zal best wel een obstakel geweest zijn om er zo openhartig over te praten maar hier is het toch nog redelijk annoniem, moedig van je om ermee naar de dokter te gaan ook want dit soort zaken komen vaak wel in het dossier te staan en achtervolgen je vaak wel (denk aan een red flag kwa middelenmisbruik).

Ik denk dat je er wel echt goed aan doet om dit tegen iemand te zeggen in je vertrouwelijke omgeving zodat je tijdens een moeilijke periode toch je verhaal kwijt kunt, het voelt ook wel een beetje als stok achter de deur want je wil natuurlijk niet liegen over je misbruik. Denk aan een familie-lid of een trouwe vriend en laat ze weten dat dit een schreeuw om hulp is maar jaag ze daarbij niet in het harnas, sommige mensen kunnen heel erg bijzonder reageren en kan je het emphatische wel vergeten en zien ze je als junk straks (wat je zeker niet bent!).

Ook is dit een goede waarschuwing voor velen die deze ultra potente benzo's tot zich nemen. Koop er nooit meer van dan goed voor je is en ga het ook niet voorbereiden zodat je het even snel kan pakken want de kans is groot dat je er te snel naar grijpt. Benzo's zijn berucht om je inschattingsvermogen te doen vervagen en voordat je er erg in hebt zijn er weken/maanden voorbij waar je dus elke dag onder invloed zal zijn, met alle gevolgen van dien.


Ik wens je erg veel sterkte en beterschap toe, je hebt een foutje gemaakt maar hé! We zijn allemaal maar menselijk dus je moet het jezelf niet teveel kwalijk nemen, daarvan word het niet beter.

Nogmaals veel beterschap en schrijf alles van je af! Praten helpt, etizolam niet!
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Goed en dapper dat je dit deelt. Voor mij ook redelijk relevant. Ik weet dat van alle middelen, benzo's mijn 'zwakke plek' zijn (van nature moeilijke slaper, hoofd vol gedachten, plus ADD-medicatie overdag - benzo lost alles op, althans dat lijkt dan zo) maar het zijn echt zo'n verschrikkelijke gluiperds. Ik probeer er heel erg op te letten maar ik heb ook periodes waarin ik vind/weet dat ik ze eigenlijk teveel gebruik. Dit is maar weer eens een waarschuwing.

Bedankt ook dat je ons op de hoogte wil houden van de afbouw, en hoe dit gaat. Dat kan alleen maar nuttig zijn voor de (vele) mensen die hier ook mee dealen. Take care en je gaat dit rocken bro! 🍀
Klik om te vergroten...
Ik slik al jaren 1 zolpidem, ik heb ptss en sinds 2015 quetiapine 100 mg, dat al snel 50 werd, en toen er rust kwam 25.
Nadeel... ik kon niet wakkker worden en was een zombie, in 2016 zolpidem gekregen. En ik slaap er goed op. Moet ook, ik heb fibromyalgie en twee darmfistels , en ADD..en ptss wat nu wel slijt gelukkig, slaap is nodig, dan maar een pil 💊
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Ik wens je echt succes kerel! 💪
Klik om te vergroten...

Ik sluit mij hier bij aan! Iedereen wil dat het goed gaat met mezelf!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vind het erg heftig om te lezen maar vooral openhartig!
Het is iidd een valkuil die benzo’s..
Je hebt het heel mooi en goed beschreven. Ik wens jou alle sterkte, kracht, liefde om er vanaf te komen! 🥰🙏🏼

Nog even een vraagje, merk je nou echt al zoveel verschil in afkick tussen 0,9 en 1,2 mg per dag?
Ik gebruik het wel eens maar heb pillen. Als ik ze door breek om maar een halve te nemen dan breken ze vaak ongelijk. Ik merk dat weinig verschil tussen de grote en de kleine helft.

Dikke knuffel!
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#17
0,3 mg minder dan 1,2mg = 25% lagere dosering.
Op een afhankelijk lichaam en met zon korte halfwaardetijd als Eti, kan je idd wat tikkken krijgen.

@De Dunne Jij bent gewoon (nog :P) niet afhankelijk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Carlitos zei:
0,3 mg minder dan 1,2mg = 25% lagere dosering.
Op een afhankelijk lichaam en met zon korte halfwaardetijd als Eti, kan je idd wat tikkken krijgen.

@De Dunne Jij bent gewoon (nog :P) niet afhankelijk.
Klik om te vergroten...
Ik hoop het niet nee!
Heftig dus die zogenaamde “minder verslavende” benzo…
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Volledig eens met jullie waarschuwingen voor benzo's hoor, die zijn ook volkomen terecht, maar er zijn ook mensen die JUIST alleen heel sporadisch een benzo gebruiken als ze stimulanten hebben gebruikt.

Niet iedereen raakt er verslaafd aan al is het zeer verleidelijk.

Niet kunnen slapen na stims betekent i.m.o. ook niet perse dat je teveel gebruikt hebt, er zijn mensen die er gevoeliger voor zijn dan anderen en die na een lage-normale dosis al oneindig plafonddienst hebben. Om maar een voorbeeld te noemen: als ik na LSD na 14/15 uur geen benzo neem, dan ben ik nog úren zoet, helemaal gaar van alle indrukken, en ben ik de dag erna niks waard. Ik gun mijn hoofd dan toch liever wat rust na al die indrukken.
Klik om te vergroten...
ja uitzonderingen daargelaten

een ex van mij zat standaard drie dagen wakker van een lijntje medium pep...

maar de ''normale'' gebruiker zou toch wel in slaap raken van nature met een beetje wilskracht ... lees hier vaak om 22u een bommetje nog en dan om drie uur klappen ze er 40 a 50 mg diazepam in ( gebruik diazepam als standaard om de zwaarte van hun benzo's uit te drukken )

ik was ook tien jaar lang die man die enkel eens na een stim een benzo nam...

maar het is niet omdat het jaren goed gaat dat je niet plots een hevige slipper kunt maken.... het blijft een slippery slope

je denkt met de stim benzo combi dat je een life hack hebt gevonden of de sleutel van het universum vaak, maar helaas komt het vroeg of laat terecht in het grote benzoblunderboek, waar ik toch wel een paar hoofdstukken in voor kom.

aha , las dit al vaker roze olifant, dat jij na LSD enz een benzo nam, maar mijn ervaring is dat je dan juist die prachtige magische afterweek afvlakt.
veel vaker geniet ik van de toffe week na LSD . waarin ik meer schoonheid ontwaar, synchroniteit ervaar...
vergeten herinneringen van vijftien jaar terug wat dan een soort positief sneeuwbaleffect van associatie's teweeg brengt, net het omgekeerde van wat een depressie dan doet maar met negativiteit.

je denkt jezelf dan weer helemaal naar boven, maar met een benzo er in te klappen na een trip, is die magische week bij mij niet aanwezig of zeer gedimd.

je hoeft mijn advies niet ter harte te nemen ,maar je moet als je eens een weekje vakantie hebt en dus veel tijd hebt om bij te komen eens au naturel gaan slapen na een lsd trip en zeer grondig de week nadien bestuderen . pakweg met een 160 microgram trip ofzo

je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn, ja ik durf te zeggen dat ik de week na een psychedelische ervaring bijzonderder vind dan de trip zelf.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hallo allemaal,

Toch maar even van mij afschrijven en het verloop en oorsprong op papier zetten dat ik na bijna 20 jaar drugs gebruik, nu pas voor het eerst echt van iets moet afkicken. Ik wist mij hele leven al dat ik een soort drugs hobby zou hebben en verzamelde vanaf mijn 17 a 18de al verschillende middelen. Heb nu ook zo'n 50 verschillende middelen in huis. Maar deze trotse psychonautische drugs verzamelaar wist dat ik van middelen als opiaten maar vooral benzo's uit de buurt moest blijven. Door mijn hyper gevoeligheid met daarbij ook nog een ongelofelijk denkertje zijn deze middelen veel te verleidelijk. Als je dan ook nog gevoelig bent die alles overdenkt, dan lijken deze middelen bijna wondermiddelen. Ze brengen je even rust die ik altijd zocht maar uiteindelijk moet je die rust altijd weer terugbetalen.

Ondanks ik dit wist begon ik een klein half jaar terug toch aan de Etizolam want dit zou dan een benzo zijn die minder snel verslavend zou werken. Eerst ging het goed om te kunnen slapen na stim gebruik in het weekend dus hield ik het bij 1x per week ofzo. Maar toch door omstandigheden die om mij heen gebeurde werd het wel te makkelijk om die spray mee naar m'n werk te nemen. Af en toe een spray voor een belangrijk gesprek sloop er zo in. Voor ik het wist zat ik dagelijks aan dat spul want in het weekend ging er zoveel in om mij lam te leggen dat de rebound er wel voor zorgde dat ik vaker een spraytje nam doordeweeks.

Zo zit ik onderhand al 4 maanden dagelijks aan de Etizolam. Mijn hoogste gemiddelde was rond de 2,5 a 3mg per dag. Ik dacht heel laag maar daar ben ik wel op terug gekomen zodra ik minder of niet begon te nemen. Trillen, ziek voelen, onrustig, gespannen, zweten enz. Dit gaf voor mij dan wel weer echt het teken dat er mee gestopt moet worden en ik moet beginnen met afbouwen.

Ik denk dat dit halverwege/eind juli was ofzo dat ik bewust begon met afbouwen in de hoop eind augustus er van af te zijn. Echter door een heftige kortstondige relatie die ook plots weer verdween werd het toch moeilijk te blijven minder voor een periode. Gelukkig bouwde ik de dosis niet op maar bleef zeker wel een maandje hangen rond de 1,5 a 2 mg per dag.

Maar sinds +-3 weken weer bewust de draad opgepakt en onderhand zat ik vorige week de hele week op max 1,2mg per dag. De weekend dagen zelfs 0,9mg p/d en gister ook. Echter lukte het vandaag niet om op die 0,9mg te blijven en zit daarom nu weer op 1,2mg. Ik merkte duidelijk trillingen vanmorgen en had zelfs een paar duizelingen aanvalletjes op de dag. Ze duurde maar heel kort maar ze waren er wel even. Dit liet mij toch dat extra spraytje weer nemen.

Wat is het toch een klote troep en dat ik zo stom ben geweest, na zoveel jaren "wijs" gebruik, in de benzo valkuil ben getrapt. Nou heb ik best een periode meegemaakt dat ik te veel drugs gebruikte en dan met name een periode aan speed. Kon het wel echt een verslaving noemen met 4 dagen per week gebruik. Maar daar raakte ik zo van af als je het vergelijkt met het stoppen van benzo's. Wat heb ik me daarin vergist.

Ik ga door en beschrijf het verloop van de laatste weken afbouw in dit topic.

Deze week dus het streven niet boven de 1mg te komen maar is vanaf zaterdag gelukt behalve vandaag. Kan er om zitten balen maar dat heeft weinig nut denk ik. Morgen is gewoon weer een dag om onder die 1mg proberen te blijven.

Dit is dus tevens een waarschuwing voor mensen die middelen als deze denken de baas te kunnen zijn. Je merkt pas hoeveel effect die benzo's op je hebben en hoe erg je er verslaafd aan ben, op het moment dat je ermee wilt stoppen. Pas dus op voor deze bende...........

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."