Zozo mooie stukjes tekst weer in dit topic zeg! 🙏
Ik begreep alleen dit stukje niet zo goed. Vooral het afhankelijk worden van.
Dekt dit de lading zon beetje? Want deze aanvulling begreep ik wel.
Ja, dat bedoelde ik ermee. Wat Gemberthee zegt:
"Ik ben het ermee eens dat je gevoelens niet als leidend moet beschouwen, in de zin van: je hebt een gevoel, je bént niet je gevoel. Zonder er ook maar iets voor te hoeven doen, komen en gaan je gevoelens weer."
Ik vind deze metafoor het altijd heel duidelijk maken:
Je emoties en gedachten zijn de wolken. Jij bent de lucht. Gedachten en emoties vormen zich in jou zoals wolken zich vormen in de lucht, De lucht staat neutraal tegenover wolken, het probeert niet vast te houden aan de mooie fluffy witte cumulus wolken en het probeert niet de dreigende donkere wolken uit zich te verdrijven. Het laat alles gewoon drijven zoals de wolken door de lucht willen drijven.
Zelf hebben ze mij in de kliniek verteld dat ik wat minder in m'n hoofd moet zitten en wat meer in m'n buiks. Ofwel, wat minder denken, weten, harde kennis, etc. En vooral meer moet voelen.
Ik laat me dus juist meer leiden door mijn gevoel dan vroeger. Ook als ik keuzes maak.
Ik laat me dan weer niet zo snel overmannen door emoties. Vroeger kon ik echt helemaal opgaan in frustratie. Nu zie en erken ik die gevoelens meer en probeer ze te accepteren. Dus niet dat ik direct ga handelen uit emotie.
Is dat ook een beetje wat je bedoelde met afhankelijk worden van emoties. Dat je je dusdanig laat leiden door emoties, dat je er direct vanuit handelt?
Dan ben je dus precies goed bezig.
Het is denk ik heel belangrijk om onderscheid te maken tussen je gevoel en je emoties. In taal worden deze vaak als synoniem van elkaar gezien. Beter is het misschien om te spreken van je intuïtie, in plaats van je gevoel. Omdat gevoelens eigenlijk hetzelfde betekenen als emoties. Met je intuïtie begrijp je. Het is je gevoelsmatige intelligentie en eigenlijk jezelf. Je bent de lucht, maar een lucht die zich bewust is van zichzelf en van de wolken (percepties, gedachten en emoties) die erin verschijnen. Emoties (en gedachten en percepties) daarentegen zijn slechts die voorbij drijvende wolken. Ze worden gezien (door jou).
En dan vraag ik me af, wat is jullie stabiele basis om naar terug te keren? De basis waar je aan gegrond bent.
Om voor mezelf te spreken:
Bewustwording van dat wat ziet, in plaats van dat wat gezien wordt. Maar het is moeilijk onder woorden te brengen en echt een intuïtief aanvoelen.
Je kunt jezelf niet omdraaien om naar jezelf te kijken, maar alsnog kun je je bewust worden van jezelf als datgene dat bewust is van alles.