#1
Had ik het verkeerd geïnterpreteerd?
Nu twijfel ik, want wat Snuffelaar postte was precies wat ik wilde posten.Nee ik reageerde op Casrus. Toch?
Nu ga ik aan mezelf twijfelen 😂
Had ik het verkeerd geïnterpreteerd?
Nu twijfel ik, want wat Snuffelaar postte was precies wat ik wilde posten.Nee ik reageerde op Casrus. Toch?
Nu ga ik aan mezelf twijfelen 😂
Wat een mooi en vooral lief plan voor jezelf. Er klinkt heel veel hoop en kracht door je bericht heen. Ik wens je alle kracht toe die je maar nodig zal hebben om dit aan te gaan. Ik gun je van harte datgene dat je jezelf blijkbaar ook gunt. 🍀🙏🏻🍀Ben van plan te stoppen met alle drugs behalve misschien enkele keren per jaar 6apb/xtc, omdat ik weet dat ik daar goed mee kan omgaan en dat nooit een probleem is geweest. Maar dat weet ik nog niet zeker, misschien stop ik wel helemaal met alles.
Elke keer als ik stims gebruik of alcohol drink gaat het mis. Ik neem altijd veel te veel en een paar keer heeft het me bijna mijn leven gekost, en ik heb ernstige trauma's aan overdosissen/vergiftiging en drug induced psychoses. Laatste keer dat ik amfetamine gebruikte ging het weer mis, gebruikte zoveel dat ik psychotisch werd, hartritmestoornissen kreeg en constante paniekaanvallen. Ik kan er niet mee omgaan en dat moet stoppen.
Ik gebruik al sinds mijn 12e, en vertelde mezelf altijd het gaat toch nooit beter worden dus het maakt allemaal toch niet uit. Na mijn suicidepoging laatst besefte ik dat ik mezelf nog een laatste kans wil geven. En dat lukt niet met drugs. Er zijn heel veel dingen die ik moet fixen in mijn leven. (praktische dingen, mentale en fysieke gezondheid) en ik stel deze dingen al maanden tot jaren uit. Ik wil niet zo opgeven, want ik heb nog niet alles gegeven om het te verbeteren. Als ik alles gefixt en ik voel me dan niet beter kan ik pas zeggen dat het nooit beter wordt. En dat lukt sowieso niet met drugs.
Ik denk dat we allemaal een schaduwzijde hebben, maar dat iedereen andere triggers heeft. Ook speelt mee in welke mate we onze schaduw in het dagelijks leven onderdrukken.Vaak versterken drugs wat er al is dus niemand word aggressief van alcohol als je dat niet in je hebt nuchter.
Zeker!Ik denk dat we allemaal een schaduwzijde hebben, maar dat iedereen andere triggers heeft.
Is "onder controle hebben" in deze context iets positiefs? Als dat zo is: wat maakt "controle hebben" beter dan onderdrukken van de schaduwzijde?Ik denk niet dat het simpelweg een kwestie was van de speed die mij volledig veranderde en dat ik zo de schuld kan geven aan speed, maar eerder een kwestie van niet voldoende mijn schaduwzijde onder controle hebben in het dagelijks leven
Mijn eigen ervaring is dat de mdma langer blijft werken en (hetzij op subtiele wijze) blijvende positieve verandering teweeg brengt in je gedrag (heb nog maar 3 x mdma gehad verspreid over 3 jaar). Meerdere mensen (ook psychiaters zoals Bessel van der Kolk) omschrijven dit effect. Men leert op basis van ervaring, dus ook zo'n buitengewone ervaring als mdma. En juist emotie en gevoelens zorgen ervoor dat je leert. Neuroplasticiteit heet dat.En dan werkt de MDMA uit en verdwijnt dat gevoel en daarmee jouw liefde en begrip voor iedereen. Het was maar een dun laagje fineer bovenop je karakter.
Ik ben het ermee eens dat je gevoelens niet als leidend moet beschouwen, in de zin van: je hebt een gevoel, je bént niet je gevoel. Zonder er ook maar iets voor te hoeven doen, komen en gaan je gevoelens weer. Gevoelens zijn niet slecht. Ze zorgen juist voor kleur in je levenOmdat het allemaal alleen maar gebaseerd is op gevoelens. En gevoelens kunnen van nature niet stabiel blijven. Dus als je je gevoelens gaat beschouwen als leidend, dan zul je compleet afhankelijk worden van ze en geen consistente aandacht en liefde kunnen geven. Je bent niet gegrond in een stabiele basis.
En door samen te zijn, door liefde en plezier en spelen en dansen en muziek en zingen en knuffelen. Ook dat allemaal. Want iedereen heeft een schaduwDus ja, ik denk dat we in essentie niet onze schaduw zijn. Maar dat is te makkelijk gedacht. Want in het moment dat het erop aan komt, heb je karakter nodig om je niet door je schaduw te laten overnemen. En dat is iets wat je moet opbouwen, door moeite, door levenservaring, door pijn te doorstaan.
Dankje en kritiek mag er zijn, als het opbouwend is zoals jij het doet.Mooi proces omschrijf je daar! Ik vind ook dat je het heel logisch en begrijpelijk kunt opschrijven. Hoop daarom ook zeker niet dat mijn reactie erop verkeerd valt. Ik wil iets toevoegen en niet iets op negatieve wijze bekritiseren. Dushierbij nog wat andere gedachten....
Eigenlijk is "controle" niet het goede woord. Ik bedoel eigenlijk, dat mocht er eens een vervelende gedachte of vervelend gevoel boven komen, dat je daar boven staat. Dat je het ziet voor wat het is, maar dat je fundament er niet door gaat wankelen. Dat is iets heel anders dan iets onderdrukken. Dan druk je het je onderbewuste in, juist om het niet te hoeven voelen. Maar ik begrijp je vraag, want "controle" suggereert dat je iets aan het manipuleren bent, dus dat was niet het juiste woord.Is "onder controle hebben" in deze context iets positiefs? Als dat zo is: wat maakt "controle hebben" beter dan onderdrukken van de schaduwzijde?
Helemaal eens!Wat ook kan is zoveel van jezelf houden en op jezelf vertrouwen dat je goed bent, dat je helemaal niet jezelf zo onder controle hoeft te houden. Met "jezelf onder controle houden" impliceer je eigenlijk dat er iets mis met je is, iets wat je dus onder controle moet houden. En dat versterkt vaak je negatieve gevoel over jezelf weer, waardoor je nog meer geneigd bent om te onderdrukken. Beetje zoals @LucidLucy zei over Rico Verhoeven (leuk omschreven trouwens!)
Ja, bij mij is dat ook zo. Ook mede omdat ik tijdens MDMA (en ook 6-APB) bezig ben met zelf-reflectie. Ik gebruik die verhoogde empathie om naar mezelf te kijken (zo klinkt het weer als controleMijn eigen ervaring is dat de mdma langer blijft werken en (hetzij op subtiele wijze) blijvende positieve verandering teweeg brengt in je gedrag (heb nog maar 3 x mdma gehad verspreid over 3 jaar). Meerdere mensen (ook psychiaters zoals Bessel van der Kolk) omschrijven dit effect. Men leert op basis van ervaring, dus ook zo'n buitengewone ervaring als mdma. En juist emotie en gevoelens zorgen ervoor dat je leert. Neuroplasticiteit heet dat.
Ook helemaal mee eens!Ik ben het ermee eens dat je gevoelens niet als leidend moet beschouwen, in de zin van: je hebt een gevoel, je bént niet je gevoel. Zonder er ook maar iets voor te hoeven doen, komen en gaan je gevoelens weer. Gevoelens zijn niet slecht. Ze zorgen juist voor kleur in je leven.
En door samen te zijn, door liefde en plezier en spelen en dansen en muziek en zingen en knuffelen. Ook dat allemaal. Want iedereen heeft een schaduwdus we weten allemaal hoe het is. We are all members of the tribe.
Dankje en kritiek mag er zijn, als het opbouwend is zoals jij het doet.
Eigenlijk is "controle" niet het goede woord. Ik bedoel eigenlijk, dat mocht er eens een vervelende gedachte of vervelend gevoel boven komen, dat je daar boven staat. Dat je het ziet voor wat het is, maar dat je fundament er niet door gaat wankelen. Dat is iets heel anders dan iets onderdrukken. Dan druk je het je onderbewuste in, juist om het niet te hoeven voelen. Maar ik begrijp je vraag, want "controle" suggereert dat je iets aan het manipuleren bent, dus dat was niet het juiste woord.
Helemaal eens!
Alleen, soms kan het moeilijk lijken om van jezelf te houden. Tenminste, zo ervaar ik dat wel. Omdat ik dat te lang niet had gedaan. En dan komt het aan op discipline. Uiteindelijk is natuurlijk gegrond zijn in jezelf en van jezelf houden het doel. En ik geloof ook dat dat er allemaal al is in potentie, maar dat het voor sommige (veel waarschijnlijk) mensen niet altijd direct mogelijk lijkt.
Ja, bij mij is dat ook zo. Ook mede omdat ik tijdens MDMA (en ook 6-APB) bezig ben met zelf-reflectie. Ik gebruik die verhoogde empathie om naar mezelf te kijken (zo klinkt het weer als controlemaar dat bedoel ik er niet echt mee). Ik hoor en zie echter bij mensen dat wanneer de euforie iets afzwakt, dat ze dat weer terugwillen. En als je daar aan probeert vast te grijpen, dan heeft je gevoel jou dus in zijn macht...
Ook helemaal mee eens!
Er is niets mis met gevoelens op zichzelf. En wat zou het leven kleurloos zijn zonder ze. Alleen zijn gevoelens niet stabiel.
Emotion = Energy in Motion. Het blijft nooit stabiel.
Dus je moet voorbij gevoelens gaan. Of eerder, vóór gevoelens blijven. Ze mogen er best zijn, maar jij bent er eerst, want jij ziet ze komen en gaan. Dus moet de stabiliteit in jezelf gevonden worden ipv in je gevoelens.
Dus als je je gevoelens gaat beschouwen als leidend, dan zul je compleet afhankelijk worden van ze en geen consistente aandacht en liefde kunnen geven. Je bent niet gegrond in een stabiele basis.
Ik ben het ermee eens dat je gevoelens niet als leidend moet beschouwen, in de zin van: je hebt een gevoel, je bént niet je gevoel. Zonder er ook maar iets voor te hoeven doen, komen en gaan je gevoelens weer. Gevoelens zijn niet slecht. Ze zorgen juist voor kleur in je leven.
Ja, dat bedoelde ik ermee. Wat Gemberthee zegt:Zozo mooie stukjes tekst weer in dit topic zeg! 🙏
Ik begreep alleen dit stukje niet zo goed. Vooral het afhankelijk worden van.
Dekt dit de lading zon beetje? Want deze aanvulling begreep ik wel.
Dan ben je dus precies goed bezig.Zelf hebben ze mij in de kliniek verteld dat ik wat minder in m'n hoofd moet zitten en wat meer in m'n buiks. Ofwel, wat minder denken, weten, harde kennis, etc. En vooral meer moet voelen.
Ik laat me dus juist meer leiden door mijn gevoel dan vroeger. Ook als ik keuzes maak.
Ik laat me dan weer niet zo snel overmannen door emoties. Vroeger kon ik echt helemaal opgaan in frustratie. Nu zie en erken ik die gevoelens meer en probeer ze te accepteren. Dus niet dat ik direct ga handelen uit emotie.
Is dat ook een beetje wat je bedoelde met afhankelijk worden van emoties. Dat je je dusdanig laat leiden door emoties, dat je er direct vanuit handelt?
Om voor mezelf te spreken:En dan vraag ik me af, wat is jullie stabiele basis om naar terug te keren? De basis waar je aan gegrond bent.
Haha mooie metafoor inderdaad! Doet me een beetje denken aan hoe ze in 'a guide to medition' uitleggen wat je tijdens mediteren probeert te doen.Ik vind deze metafoor het altijd heel duidelijk maken:
Je emoties en gedachten zijn de wolken. Jij bent de lucht. Gedachten en emoties vormen zich in jou zoals wolken zich vormen in de lucht, De lucht staat neutraal tegenover wolken, het probeert niet vast te houden aan de mooie fluffy witte cumulus wolken en het probeert niet de dreigende donkere wolken uit zich te verdrijven. Het laat alles gewoon drijven zoals de wolken door de lucht willen drijven.
Ik voel wel wat je bedoelt hiermee.Om voor mezelf te spreken:
Bewustwording van dat wat ziet, in plaats van dat wat gezien wordt. Maar het is moeilijk onder woorden te brengen en echt een intuïtief aanvoelen.
Super mooie vraag! Wat is het antwoord voor jou? Voor mij is dat, zonder zoetsappig te doen, toch de liefde: het geven om het leven en alles wat dat met zich mee brengt. Heel breed eigenlijk. Maar heb ontdekt dat liefde besmettelijk is 😀! Dat is best wel een heel leuke ontdekking voor iemand die het vanuit opvoeding anders heeft meegekregenEn dan vraag ik me af, wat is jullie stabiele basis om naar terug te keren? De basis waar je aan gegrond bent.
Ja het klinkt ook wel wat abstract hè? En ik zou het heel goed begrijpen als iemand zou denken van, wat moet ik daar nou mee?Ik voel wel wat je bedoelt hiermee.
(Beetje gekke zin zo, maar weten of snappen zijn hier niet van toepassing lol)
Excuseer, foutje. Er waren enkele topics met gelijkaardige vragen. M'n antwoord is steeds hetzelfde (soms meer uitgebreid), had niet gezien dat ik hier eerder op geantwoord had. Is nu gewist. Het spijt me, ik zal beter opletten... Was een nachtje door, niet jouw probleem maar het mijne 'k moet m'n grijze massa nog op orde zetten. Komt goed! Promise!Met welke reden citeer je je eigen post?
Super mooie vraag! Wat is het antwoord voor jou?
Schrijf het hier neer voor je toekomstige ik, om het bij moeilijke momenten te lezen en jezelf zo te herinneren waarom je net wil stoppen. Vaak overwint dat stemmetje in je hoofd dat je met leugens probeert te overhalen om terug te vallen naar gebruik. Misschien kan je hier jezelf doen herinneren en overhalen om toch verder te zetten zonder.
Ik begin met a-pihp:
- risico's minimaliseren
- minder aandacht voor je omgeving en geliefden, je hoofd zit bij de volgende hit
- paranoia is niet je vriend
- de high is niet zo lekker als je denkt, roze zonnebril
- stinkt als de tering
- je onderschat de gezondheidsrisico's
- je omgeving ziet meer dan je denkt
- je tijd is kostbaar, investeer het in belangrijkere dingen
- het maakt je minder lief en minder geduldig
- het maakt je onstabieler
- andere dingen interesseren je veel minder
- duurder dan je denkt
- geloof de leugens in je eigen hoofd niet
- vergeet niet wat er allemaal op het spel staat
- sporadisch gebruik is een illusie
- elke poging om te stoppen wordt moeilijker
- wanneer is het je laatste afscheid?
- misschien maakt het je geen slechtere persoon, maar zeker geen betere
- het isoleert je
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."