#1
Ik denk dat we allemaal een schaduwzijde hebben, maar dat iedereen andere triggers heeft. Ook speelt mee in welke mate we onze schaduw in het dagelijks leven onderdrukken.Vaak versterken drugs wat er al is dus niemand word aggressief van alcohol als je dat niet in je hebt nuchter.
Voor mij haalde speed als geen ander mijn schaduwkant boven. En dan bedoel ik de kater van speed, voornamelijk tijdens een binge van meerdere dagen. Ik kan aan de ene kant zeggen: dat was ik niet op dat moment. En dat klopt ook, ik weet dat ik dat niet was/ben. Maar aan de andere kant, het is wel een deel van me dat zich uitte. Ik denk niet dat het simpelweg een kwestie was van de speed die mij volledig veranderde en dat ik zo de schuld kan geven aan speed, maar eerder een kwestie van niet voldoende mijn schaduwzijde onder controle hebben in het dagelijks leven en dan het uitwerken van de speed en daardoor het wegvallen van dopamine en dergelijke, wat dan vervolgens blootlegde wat mijn tolerantie tegen me écht niet goed voelen was. In andere woorden: wat mijn karakter is, wanneer er even geen fijne stofjes vrijkomen, of zelfs "neutrale stofjes", als je het zo kan noemen. Dat karakter was niet in die mate ontwikkeld (en wellicht nog steeds niet), dat ik dat kon handelen. En dus liet ik me als het ware overnemen door mijn "demonen", mijn schaduw.
Denk bijvoorbeeld aan hoe MDMA mensen veranderd: Iedereen is opeens geweldig, je voelt liefde voor iedereen en begrijpt niet waarom je dat niet gewoon altijd zo ziet en waarom we niet gewoon met z'n allen kumbaya zingen... En dan werkt de MDMA uit en verdwijnt dat gevoel en daarmee jouw liefde en begrip voor iedereen. Het was maar een dun laagje fineer bovenop je karakter. Omdat het allemaal alleen maar gebaseerd is op gevoelens. En gevoelens kunnen van nature niet stabiel blijven. Dus als je je gevoelens gaat beschouwen als leidend, dan zul je compleet afhankelijk worden van ze en geen consistente aandacht en liefde kunnen geven. Je bent niet gegrond in een stabiele basis.
Dus ja, ik denk dat we in essentie niet onze schaduw zijn. Maar dat is te makkelijk gedacht. Want in het moment dat het erop aan komt, heb je karakter nodig om je niet door je schaduw te laten overnemen. En dat is iets wat je moet opbouwen, door moeite, door levenservaring, door pijn te doorstaan. Het is niet hoe ik wilde dat het was, maar het leven forceert je om die les een keer te leren en dat is maar goed ook.